وصف الصوت | وصف الصورة | م |
الموسيقى | المؤثرات | الحوار | | |
| | | | |
| | | مشهد (95 ) ليل / خارجى المولد | |
| استمرار موسيقى المولد | | لقطة قريبة Close up لعرائس المولد مسح Wipe | 533 |
| | | لقطة متوسطةM. S. من زاوية مرتفعةHigh Angle لعازفى الآلات الموسيقية وترتفع الكاميرا لأعلىTilt up ويظهر رجلان مرسوم على ظهرهما شخصيات ويحركا زراعيهما فى مواجهة الكاميرا قطع Cut | 534 |
| | | لقطة متوسطة قريبةM. Close up للمدفع يأتى من ناحية الكاميرا , ثم ترتفع الكاميرا لأعلى Tilt up وتصبح فى حجم لقطة كبيرةL. S. للطريقة الدينية , ويتحرك يساراً فى خلفية الكادر مسح Wipe | 535 |
| | | لقطة كبيرة L. S. للمراجيح مسح Wipe | 536 |
| نهاية موسيقى المولد | | لقطة كبيرةL. S. للمولد وفى المقدمة فتاة تمشى على الحبل وفى الخلفية المراجيح مسح Wipe | 537 |
| | | مشهد ( 96 ) ليل / داخلى صالة منزل فاطمة | |
| | العتر : عقبال عندكم أنستونا .. هلت الأنوار ياجدعان ..أهلاً أهلاً | لقطة كبيرةL. S. للعتر وحوله المعازيم , ثم يدخل رجال من الباب يسار الكادر قطع Cut | 538 |
| | العتر: اتفضل يامعلم قرنى . المآذون: السلام عليكم . الجميع : سلام ورحمة الله . العتر : يامرحب ياعم الشيخ إدريس | لقطة متوسطةM. S. للعتر بروفيل يمين ويدخل الرجال واحد تلو الآخر ويصافحونه ويخرجوا من يسار الكادر , ثم يدخل المآذون ويتحركا الأثنان ناحية عمق الكادر وتتابعهما الكاميرا Pan right , يجلس المآذون قطع Cut | 539 |
| | العتر : الليلة هابعت لك عالبيت حتتين أوزى إنما على قد مقامك المآذون : يطعمك من قوت الجنة يامعلم . | لقطة متوسطةM. S. للأثنين وينحنى العتر ناحية المآذون قطع Cut | 540 |
| | العتر : المآذون ياأهل الله شهلونا | لقطة متوسطة كبيرة M. L. S. للعتر يربت على كتف المآذون , ثم يتحرك يمين كادر ناحية غرفة فاطمة ويدق على الباب قطع Cut | 541 |
| | | مشهد ( 97 ) ليل / داخلى غرفة نوم فاطمة | |
| صوت موسيقى المولد | عاشور : طيب ماسمعنا .. وبكرة يافاطمة هاتشتهى الفول النابت . الأم : بعد الشر . عاشور : من كتر ماحتزهق من اللحمة ياوليه إفهمينى الأم : فاهماك وعاجناك خابزاك ... قوم بقى إنكشح . الناس بره فوق بعضها والمآذون مستنى . عاشور : طيب طيب . أشرب أشرب مااشربش كمان ! | لقطة متوسطة كبيرة M. L. S لفاطمة واقفة يسار كادر وعاشور يمين كادر جالساً , ثم تنزل الكاميرا لأسفل قليلاً Tilt Down وتدخل الأم الكادر . ثم يجذب عاشور القلة ويشرب قطع Cut | 542 |
| | | لقطة متوسطة M. S لفاطمة تقف وتنظر من النافذة يمين الكادر قطع Cut | 543 |
| | | مشهد ( 98 ) ليل / خارجى أمام المقهى | |
| صوت الشارع | الحانوتى : هاتشى | لقطة متوسطة كبيرة M. L. S. للحانوتى وشُبك والحداد جالسين ويتحرك الناس فى مقدمة الكادر يميناً ويساراً, يعطس الحانوتى ويضحكون جميعاً قطع Cut | 544 |
| | شُبك : سى محمد أفندى محمد : أهلاً عم شُبك . شُبك : فينك ياسى محمد من زمان ! الحانوتى : الحق ياسى محمد أنت زوتها قوى . الحداد : والله زمان . أهلاً وسهلاً . | لقطة متوسطة كبيرة M. L. S. لمحمد وعدلى وسط الناس ويتحركا يمين كادر وتتحرك الكاميرا لتتابعهما Pan Right ثم يقفا ويلتفتا يساراً , ويدخل شُبك الكادر يصافح محمد , ثم يدخل الحانوتى من يسار كادر ويصافح محمد وعدلى ثم يدخل الحداد قطع Cut | 545 |
| | الحانوتى : أهه كده شغل الرجالة ياسى محمد . إعتمدت على روحك وأثبت أنك قدها وقدود . | لقطة متوسطة قريبةM. Close up للحانوتى من زاوية مرتفعةHigh Angle ينظر يمين كادر قطع Cut | 546 |
| | محمد : البركة فى شريكى عدلى . أهم دول ياعدلى أصدقائى المخلصين اللى حكيت لك عنهم . عدلى : تشرفنا . | لقطة متوسطةM. S. لمحمد يلتفت وينظر يمين كادر ويقف عدلى بجواره بروفيل يمين كادر قطع Cut | 547 |
| | الحانوتى : سى محمد ده سكرة , والنبى يابيه تخلى بالك منه قوى . إتفضلوا ويانا على القهوة . محمد : لما أطلع فوق وأنزلكم . الحانوتى : طيب ماتخلى البيه الظريف ده يقعد معانا لغاية ماترجع . عدلى : معلش أبقى أرجع معاه بعدين . الحانوتى : مستنينكم فى القهوة . الحداد : عاوزين نرجع ليالى زمان . | لقطة متوسطة كبيرة M .L. S للخمسة يقف عدلى ومحمد يمين كادر والثلاثة يسار كادر , ثم يخرجا من الكادر قطع Cut | 548 |