welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 99 )
ليل / داخلى شقة محمد
حنفى : خش يابنى إتفضل .
محمد : عدلى صديقى ياوالدى .
حنفى : تشرفنا .
محمد : شريكى فى المكتب يانينة .
عدلى : إتفضلى إستريحى ياست هانم . العفو .
حنفى : ده إحنا زارنا النبى .
الأم : ربنا يحرسك لشبابك .
محمد : خدى يانينة خدى , حاجة بسيطة علشانك .
الأم : ليه بس يامحمد , ليه يابنى تكليف الخاطر ده .
محمد : ياسلام يانينة .
لقطة متوسطةM .S.  للباب يفتح ويدخل محمد وعدلى حاملان صناديق الهدايا وتتابعهما يساراًPan Left  وهما يتحركان ويصبحا فى حجم لقطة كبيرة L. S. والأم جالسة والأسطى حنفى واقفاً يسار كادر . ثم تقف الأم وتصبح يمين كادر  . ثم يجلس محمد وعدلى على الأريكة
قطع Cut
549
محمد : أما أنت ياوالدى عدلى صمم إن هديتك تكون من عنده .
عدلى : تسمح تقبلها منى .
حنفى : ربنا يجبر خاطرك .
لقطة متوسطة للثلاثة M .S. 3 . يجلس محمد يمين وعدلى فى المنتصف والأسطى حنفى  بروفيل على طرف الأريكة بجوارهما . ويعطيه عدلى الهدية .
قطع Cut
550
محمد : خد دول كمان ياوالدى .
صوت حنفى : أنت دفعت الفلوس اللى علىَ يامحمد !
محمد : كل ده ياوالدى من فضلك ومن خيرك , أما يانينة عندى خبر هاتفرحى له قوى
صوت الأم : خير يابنى !
محمد : الليلة هارد فاطمة .
 
لقطة قريبةClose up  لمحمد يفتش فى الجاكيت ويخرج ظرفا . ثم ينظر يسار كادر ويميد الظرف , ثم يلتفت يمين كادر
قطع Cut
551
حنفى : فاطمة يابنى مابقتش من قسمتك
 
لقطة متوسطةM. S.  للأسطى حنفى ينظر فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut
552
محمد : إزاى ! لقطة متوسطة قريبةM .Close up  لمحمد يلتفت من اليسار  لليمين
قطع Cut
553
الأم : المآذون دلوقت بيكتب كتابها وزمانه أنتهى . لقطة متوسطةM .S  للأم من زاوية مرتفعةHigh angle  تنظر يسار كادر
قطع Cut
554
دخول موسيقى
( 25 )
لقطة متوسطة قريبة لمحمد ينظر لأسفل
قطع
555
لقطة قريبةClose up  لمحمد فى المنتصف , ثم يقف وترتفع الكاميرا لتتابعهPan Right  يمين كادر ناحية غرفته
قطع Cut
556
مشهد ( 100 )
ليل ؟/ داخلى غرفة مكتب محمد
لقطة كبيرةL .S.  من زاوية مرتفعةHigh Angle  لمحمد يدخل الغرفة وتتابعه الكاميرا يميناً pan Right ناحية المكتب الذى يفتحه ويخرج أوراقاً وتتحرك الكاميرا للداخلTrack in  ويصبح فى حجم لقطة متوسطةM. S.  , ثم تتحرك الكاميرا يساراًPan left ليخرج من الباب
قطع Cut
557
مشهد ( 101 )
ليل / داخلى الصالة
محمد : تعال معايا ياعدلى .
عدلى : على فين ؟
محمد : تعال بس .
لقطة متوسطة كبيرةM. L. S.  لمحمد يتحرك من الباب ناحية الأسرة وتتابعه الكاميرا يساراً Pan Left  ويجذب عدلى من يده ويتحركا يمين كادر
قطع Cut
558
مشهد ( 102 )
ليل / داخلى سلالم منزل محمد
عدلى : هانروح فين ؟
محمد : دلوقتى هاتعرف .
لقطة كبيرةL . S.  لمحمد وعدلى ينزلا سلالم المنزل سريعاً من زاوية مرتفعة  High Angle
قطع Cut
559

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات