New Page 1

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

 

 

    خديجة: حوشي الفراخ يا آمنة حوشي

آمنة: بيتك.. بيتك.. بيتك.. بيتك..

آمنة (للخوجة): حاسب يا خويا.. يوه.. يا خوجة

بيتك.. بيتك.. بيتك..

Medium Shot لآمن خائفة جالسة على الأرض بجانب الكرسي

فتقوم آمنة من على الأرض وتجري مع خديجة وراء الفراخ وتتبعهم الكاميرا بحركة أفقية pan left

 

 cut

99

    آمنة (للفراخ): خشي خشي خشي جوه

الخوجة: هي حصة فرنساوي ولّا حصة فراخ!

تعالي هنا..

الكاميرا موضوهة تحت الكرسي.. الفرخة يمين الكادر ثم ينزل الخوجة تحت الكرسي Medium Close-up في شمال الكادر ويمسك بها

 

 dissolve

100

     

مشهد 25

نهار / داخلي

المطبخ فيلا المأمور

 
  صوت قفل الحلة زوجة المأمور: ابتدى درس الفرنساوي

آمنة: درس إيه يا ست الهانم؟

زوجة المأمور: الفرنساوي

آمنة: والله منا فاهمة شي؟

زوجة المأمور: طب يلّا وديله الفنجان ده بسرعة، ومتتنئليش من هناك.. فاهمة

آمنة: حاضر

Close-Up على حلة بها فراخ، ثم ترجع الكاميرا للوراء chariot out فنرى زوجة المأمور وآمنة في Medium Shot

زوجة المأمور تقوم بطهي الفراخ وآمنة تحضر القهوة..

 

 

 

 

تخرج آمنة من شمال الكادر

cut

101

 

     

مشهد 26

نهار / داخلي

غرفة الضيوف فيلا المأمور

 

    الخوجة: بس يا ستي، خلصنا من الأجروميت، نخش بقى على الترجمة

خديجة: ما كفاية النهار ده بقى يا استاذ

الخوجة: لسة، لسة بدري على الضهر.. ولّا ريحة الفراخ فتحت نفسك على الأكل

خديجة: لأ أبداً

تدخل آمنة Long Shot من عمق الكادر حاملة القهوة، ثم تتحرك الكاميرا chariot out لنرى الخوجة خديجة وآمنة في Medium Shot

ثم تتحرك آمنة للشمال مع حركة pan left بسيطة

 

 

cut

102

    الخوجة: ترجمي إلى الفرنسية..  ما ألذ الأرانب بالملوخية!

خديجة: مسلوقة ولّا مقلية؟

الخوجة: مألية

خديجة: أنا بحبهم مسلوقين

الخوجة: وأنا مقليين

خديجة: طيب.. ما تتفضل تتغدى معانا النهار ده

الخوجة: لأ متشكر.. ترجمي

خديجة: rien n'est meilleur que le lapin à la MELOKHIA

الخوجة: à la MELOKHIE

 

Medium Close-up للخوجة ونرى آمنة في خلفية الكادر

ثم حركة كاميرا chariot out

 

 

 

 

 

 

 

 

cut

103

  صوت دقة بيانو خديجة (Voice Over على الصورة): خي؟

الخوجة (Voice Over على الصورة): خي

Medium Shot لآمنة من زاوية منخفضة واقفة تضغط على البيانو

104

   

 

 

 

 

 

 

صوت دقة بيانو

الخوجة: Oh! c'est trop fort

انتي مخك مش معايا النهار ده.. مخك في الفراخ والملوخية.. تبقي تديني خبر المرة الجاية لما يكون عندكم فراخ وملوخية مجيش..

أستأذن.. Au revoir

خديجة: Au revoir يا استاذ

 

نفس تكوين لقطة 103 وآمنة في خلفية الكادر على البيانو

تضحك خديجة

 

 

يخرج الخوجة وخديجة من شمال الكادر

ثم تتحرك الكاميرا chariot in تجاه آمنة حتى نراها في حجم American Shot تضغط على البيانو مرة أخرى

cut

105

     

مشهد 27

نهار / خارجي

أمام فيلا المأمور

 
  برويه ناس Bruit  

 

المأمور: أهلاً استاذ بشارة

الخوجة: أهلاً بحضرة المأمور.. فرصة سعيدة جداً

المأمور: ما بدري.. ما تخليك نتغدى سوى

الخوجة: معلش أعتذر.. حاكم الست أم جورج مستنياني

المأمور: وخديجة ماشية إزاى في الفرنساوي دلوقت

الخوجة: لبلبة.. لبلبة يا mon cher

المأمور (ضاحكاً): الله يطمنك.. الله يطمنك

 

الخوجة (للحمار): يلّا يا mon cher.. يلّا بلاش لكاعة

 

حركة كاميرا pan left الخوجة يخرج من البيت حتى يصل إلى البوابة فتثبت الكاميرا، ونرى المأمور في شمال الكادر ينزل من على الحصان

 

يتحرك المأمور للأمام تجاه الخوجة ليسلم عليه مع حركة كاميرا pan right

 

 

 

 

ثم ينصرف المأمور ويخرج من يمين الكادر، ثم يتحرك الخوجة للأمام تجاه الكاميرا ليفك الحمار

 

cut

106

     

مشهد 28

نهار / داخلي

داخل فيلا المأمور

 
    المأمور: خديجة.. خديجة

خديجة: أهلاً بابا

المأمور: أهلاً أهلاً

خديجة: ماما.. ماما.. بابا جه يا ماما

زوجة المأمور: حمد الله عاى السلامة يا حضرة المأمور

المأمور: ميت من الجوع يا حضرة الحكمدار

زوجة المأمور: خلاص الملوخية اتخرطت

المأمور: طب يلّا أوام بقى

Medium Long Shot للمأمور يدخل من الباب ثم يخلع الطربوش

يتحرك للأمام مع حركة كاميرا pan right فتخرج خديجة من حجرة الضيوف فيقبلها (نرى آمنة في خافية الكادر)، ثم تجري نحو المطبخ مع حركة كاميرا pan right.. فنرى الأم في خلفية الكادر ثم يدخل المأمور من شمال الكادر فنراه من ظهره rear back

 

 

 

cut

107

    المأمور: أنا مبسوط منك يا خديجة.. الأستاذ شكرلي فيكي

خديجة: منا طلعالك يا بابا.. أمّا أطلع أجيبلك الشبشب

المأمور: طيب يا حبوبة

زوجة المأمور: انتي واقفة بتعملي إيه عندك يا بت.. اجري بسرعة هاتي الطشت والأبريق من عندك اهم.. اتحركي

 

المأمور: انتو جالكو خدامة جديدة ولّا ايه

زوجة المأمور: ايوه جبهة شعبان.. ما تعينله ابنه بقى الراجل حفي

المأمور: ابنه حرامي واعينه غفير!

زوجة المأمور: حطي الطشت عندك يا بت

المأمور: ولّا أقولك.. أنا هعينه مخبر على الأقل يعرف يدل على على زملاته..

تعالي ساعديني يا شاطرة

Long Shot للمأمور وخديجة يتحركان من يمين الكادر لشمال الكادر مع حركة كاميرا pan left..

آمنة في الـ foreground يمين الكادر من ظهرها بحجم Medium Shot

يخرج المأمور وخديجة من شمال الكادر وتدخل زوجة المأمور من شمال الكادر (المطبخ)

 

 

تجري آمنة من يمين لشمال الكادر مع حركة كاميرا pan left نرى المأمور وزوجته في وسط الصالة؛ فتتقدم نحوهما مع حركة كاميرا pan left

 

 

 

تضع آمنة الطشت تحت رجلي المأمور، ثم ترجع للوراء

 

تتقدم آمنة نحو المأمور

cut

108

    المأمور: انتي اسمك ايه؟

آمنة: خدامتك آمنة

المأمور: جاية من انهي بلد؟

آمنة: من بني وركان

المأمور: ياه دنتي جاية من بعيد أوي

Medium Shot للمأمور وزوجته من ظهرهما في يمين الكادر، وآمنة راكعة تفك حذاء المأمور في شمال الكادر من وجهها

 

 

 

cut

109

    زوجة المأمور: هي فين دي.. أنا عمري ما سمعت عنها

المأمور: ولا هتسمعي.. دي عزبة معلقة في بطن الجبل

المأمور (لآمنة): ما تشدي يا بت

Amorce أو Over Shoulder Shot نفس الحجم لكن آمنة من ظهرها في شمال الكادر، المأمور وزوجته face يمين الكادر

 

cut

110

    المأمور: انتو مبتوكلوهاش ولّا إيه؟

 

نفس تكوين لقطة 109

تشد آمنة الحذاء بقوة فيضرب في وجهها ويضحكا عليها

dissolve

111

     

مشهد 29

نهار / خارجي

طريق ريفي

 
دخول موسيقى 11  صوت ماشية آمنة: منايا أوديكي بيت المأمور عشان أفرجك على حاجة عمرك ما شوفتيها ولا هتشوفيها

هنادي: هي ايه؟

آمنة: مكنة كده اسمها البيانا؛ سودا وليها صوابع بيضا.. أول الست ما تلمسها تقولي ساكنها جان.. تسمعي كروانات الدنيا كلتها، وطبل ايه ومزازيك ايه

هنادي: طب بنت المأمور عندها فاناغراف

آمنة: ودا يبقى ايه دا كمان؟

هنادي: حاجة كدة هه زي كرسي الحلاوة السمسمية.. أول ما تشكيها بالابرة الغنى يعلى.. أنا بصيت لقيت واحدة بتغني وانا لوحدي في الأوضة.. جلت على طول الأوضة مسكونة وغميت، لكن المهندس فهّمني.. آه ياني من غرامه ياني

آمنة: غرام مين يا بت، انتي عشجتي المهندس

هنادي: هادي الغنوة اللي في الجرص المعفرت

Medium Shot لأمنة وهنادي تمشيان مع حركة كاميرا chariot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dissolve

112

     

مشهد 30

نهار / داخلي

مسكن آمنة وهنادي

 
 

 

 

 

نهاية موسيقى 11 

صوت جاموس وماشية هنادي: أماي.. صباح الخير

الأم: صباح الخير يا بنات

آمنة: bonjour يمّاي

الأم: ايش بتجولي؟

آمنة: بجولك صباح الخير بالفرنساوي

الأم: وإيش هذا يا آمنة؟

آمنة: فستان مكسم

الأم: يادي العيبة.. احنا وجه كده

آمنة: مثل بنات البندر

الأم: لكن برده الحشمة واجبة.. آآخ.. لو شافك خالك جابر اكده كان جطع رجبتك وارتاح

هنادي: يجطع رجبتها على ويش يمّاي!

آمنة: عشان لابسة مثل بنات البندر

الأم: لا لا لا.. اجلعي.. اجلعي الهدمة دي. خلونا في سلو بلادنا..

هه طمنوني.. مرتاحين؟

آمنة: جوي جوي يمّاي.. البيه المأمور طول جهدته كركرة وضحك.. ومرته ست الهوانم.. وبنته طايرة بية طير

الأم: الحمد لله

Medium Long Shot لآمنة وهنادي تدخلن من عمق الكادر وتتحرك معهن الكاميرا المحمولة للوراء حتى تظهر الأم في يمين الكادر..

تقبلها هنادي ثم تخرج من يمين الكادر،

ثم تقبل آمنة يدها

 

 

تلف آمنة للوراء لتفرج امها الفستان

 

 

 

تتحرك الأم للأمام تجاه آمنة وتتحرك معها الكاميرا حتى يصبح الحجم  Medium Shot

تدخل هنادي من يمين الكادر

تلوح هنادي بيدها ثم تخرج من شمال الكادر

 

تتحرك الأم وآمنة تجاه الكاميرا، والكاميرا بدورها ترجع للوراء

تتوقف الأم وآمنة وتتوقف أيضاً حركة الكاميرا

تنظر الأم للوراء

cut

113

  صوت ديوك وماشية الأم: وانتي يا هنادي.. ما جلتي لامك مستريحة ولّا لا

هنادي: رضا

الأم: هه.. وأم المهندس.. طيبة وزينة

هنادي: اليومين اللي جعدتهم معاي

الأم: جصدك تقولي ايه يا هنادي

هنادي: جصدي أجول.. آآه.. جصدي أجول أصلها.. أصلها بنتها الكبيرة ما لها كيف.. و..

الأم: وايش! جعدة لوحدك هناك! يا عيب الشوم

هنادي: الست هترد من مصر بعد يومين.. والمهندس نهاره بطوله بيمر.. وما بيرجع البيت الا خطف

الأم: لولا الملامة كان أجولك اجعدي ولا ترجعي

هنادي: ما هي أمه راجعة وأنا كل يوم بستنظرها

الأم: حسبي على نفسك يا هنادي.. الدنيا ما لها أمان يا بنتي

هنادي: اطمني يمّاي

Medium Shot لآمنة والأم

تتحرك الأم للشمال مع حركة كاميرا pan left، فتخرج آمنة تلقائياً من الكادر.. حتى تثبت الكاميرا على الأم وهنادي في حجم Medium Shot

 

 

 تتحرك هنادي خطوتين للأمام

 

 

 

 

تنظر هنادي لأمها

تضع الأم يدها على كتف هنادي

تقبل هنادي يد الأم

 fade out

114

     

مشهد 30

نهار / داخلي

داخل فيلا المأمور

 
دخول موسيقى 12     صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : وفات شهور، بلدنا واللي فات مضوا وصاروا زي الحلم.. والحلم اتنسى وراح.. العيشة الجديدة ولفت عليها.. ونسيت الجديم.. الست علمتني كتير..  fade in

Medium Shot لزوجة المأمور جالسة على مكنة الخياطة، ثم تتحرك الكاميرا pan right حتى تستقر عند آمنة تقوم بخياطة ثوب

dissolve

115

    صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : شغل الدار والتفصيل وشغل الابرة.. خديجة علمتني الإراية.. يا سلام أمّا كانت تجعد جبالي.. Medium Shot لآمنة وخديجة بحركة كاميرا tilt up مع pan left

خديجة جالسة تكتب وآمنة واقفة تراقبها وتكتب مثلها..

ثم تتحرك آمنة آخر الحجرة تكمل الكتابة ومعها الكاميرا pan left

dissolve

116

     

مشهد 31

نهار / خارجي

حديقة فيلا المأمور

 
نهاية موسيقى 12   صوت عصافير  صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : هي تجرى وانا أسمع بتجول إيه.. كان بيتهيألي ساعتها إنّي في دنيا غير الدنيا.. ومع ناس غير الناس

خديجة (تقرأ الكتاب): قالت له ودموعها تسح على خديها.. أهكذا تتخلى عني، وأين ذهب حبك العظيم.. وأجابها والجفاء ملأ صوته: لا تتحدثي عن الحب.. إن الذي بيننا لم يكن حباً.. قالت له والبكاء يمزق صوتها: ولكنك باسم الحب طلبت كل شيء.. أجابها: خدعتك.. والرجل لا يعطي حياته للمرأة التي ترضى أن تخدع..

Medium Shot لخديجة تقرأ كتاباً، وآمنة جالسة على الأرض تنظر للكتاب

 

 

 

 

cut

117

  صوت عصافير 

صوت حمار

خديجة (تقرأ الكتاب): ولا يصدق أن الذي تفرط له لا تفرط لسواه.. وذهب ولم يعد.. وقررت سميرة أن تعاقب نفسها بالموت.. لأنها رضيت أن تخدع.. واتجهت إلى النهر..

آمنة: رمت نفسها؟

خديجة: مش عارفة

Medium Close-up على وجه آمنة الموجودة شمال الكادر، وخديجة يمين الكادر لا نرى وجهها

 

 

cut

118

  صوت حمار  آمنة: الخوجة وصل

خديجة: طب خبي الكتاب والنبي

نفس تكوين لقطة 117

ترمي خديجة الكتاب لآمنة، ثم تخرج من شمال الكادر.. فتتحرك الكاميرا pan left مع tilt down لتركز على آمنة في منتصف الكادر تفتح الكتاب وتنظر فيه

dissolve

119

     

مشهد 32

نهار / خارجي

طريق ريفي جانب ترعة

 
    (موال) يا ليلي يا ليلي يا ليلي يا ليلي.. أنا عجبي على غزالة بيجري وراها جبان.. Very Long Shot لآمنة قادمة من عمق الكادر، وفي مقدمة الكادر فلاح من ظهره يعمل على ري الأرض

ثم تمر آمنة من جانبه

cut

120

    بالاسم صياد.. وبالفعل خسيس وجبان Long Shot للفلاح يكمل حركته من زاوية مرتفعة

cut

121

     

مشهد 33

نهار / داخلي

مسكن آمنة وهنادي

 
دخول موسيقى 13       

 

آمنة: يا سلام يا ست هنادي هانم.. ساعة استنظرك حدا الطحونة لحد ما كليت.. واتاريكي سارجة الود وجاعدة هنه

هنادي: اصلي رجعت بدري يا آمنة

آمنة: أباي.. باكية ليه يا هنادي.. هنادي اتكلمي باكية ليه؟

هنادي: لا شي

آمنة: اللي ما شكل عليه، حاله يبنبي عليه..

أماي

Medium Shot لهنادي جالسة منطوية يمين الكادر..

تدخل أمنة من عمق الكادر

 

 

تتحرك آمنة للأمام تجاه هنادي وتنحني لأسفل

ثم تتحرك الكاميرا chariot in تجاههما

 

تنهض آمنة

cut

122

نهاية موسيقى 13   

 

 

 

 

 

 

دخول موسيقى 14  

 

  آمنة: اختي باكية ليه؟

الأم: تبكوا على امكو لجل ما ترتاج يا جادر يا كريم

آمنة: هو خبر ايه؟ انت بتعملي ايه؟

الأم: هجّين من هنه.. كفايانا اللي كان..

آمنة: هجين! هنروح لفين؟

الأم: بلاد الله واسعة

آمنة: هو حصل ايه فهميني يمّاي

الأم: اللي حصل ما ينجال

 صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : ايه حصل..

تدخل آمنة من شمال الكادر وتتحرك معها الكاميرا pan left

ثم ترجع الكاميرا للوراء لتضم الأم مع آمنة في Medium Shot

الأم تلم جميع الأغراض.. فهي تتحرك من مقدمة الكادر إلى خلفيته والعكس

 

 

 

 

تقترب الكاميرا من آمنة Close-up فتخرج الأم من الكادر

dissolve

123

     

مشهد 34

نهار / خارجي

طريق زراعي

 
    صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : ايه الشر اللي خارجين منه وهجّين.. مالها هنادي.. ليه باصة للسما على طول.. نهارها هم وويل.. Long Shot للأم وآمنة وهنادي يمشون والكاميرا من زاوية منخفضة، وتتحرك معهن pan right

dissolve

124

     

مشهد 35

نهار / خارجي

بجانب ترعة

 
    صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : وطول ليلها ألئانة وما بترتاح

آمنة: خبر ايه يا هنادي.. مسهمة وليلك نهارك على ده الحال

هنادي: الدنيا مجفلة في وشّي ويا ويلي من غضب الله

آمنة: رحمته واسعة يا هنادي

ايه اللي تاعبك ياختي؟ ما تخليش في جلبك شي.. تكتمي سرك عن اختك..

Medium Shot لآمنة وهنادي جالسين أمام شجرة

 

 

 

تبكي هنادي

cut

125

    هنادي: أمّاي.. ياما كان نفسي أسمع منها كلمة زين تواسيني ولّا تخفف عليّ..

آمنة.. لسّاكي صغيرة وجاهلة.. وويلي معاكي الويلين.. ودّي أقولك على كل حاجة، لكن خايفة لكون بعتدي على سنك.. ولو سكت أخاف بردو لتجعي في اللي وجعت فيه.. وتشربي المر وانت فكراه حلو..

آمنة: هنادي.. أوعي تكوني..

هنادي: وشّي منك في التراب يا آمنة

آمنة: المهندس

صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : سر هنادي عرفته.. خدعوها بالحب..

Medium Close-up لآمنة وهنادي

تطبطب آمنة على هنادي

 

تضع آمنة يدها على فمها

 

تضع هنادي رأسها بين رجليها باكية

 

 

dissolve

126

     

مشهد 36

نهار / خارجي

وسط الحقول

 
    صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : مكنتش مصدجة المستور في الكتب، وبيجول ان الحب شدة وندم وخوف.. دلوجتي صدجت.. صدجت ان الحب شر.. Long Shot للأم وآمنة وهنادي يمشون وسط الحقول وتتحرك معهن الكاميرا pan right

dissolve

127

     

مشهد 37

ليل / داخلي

بيت عمدة بلد

 
 

 

نهاية موسيقى 14  

  الأم: مسا الخير

(المجموعة) مساء الخير

الأم: أغراب يا عمدة.. طمعانين في كرمك تبيتنا عندك

العمدة: أهلاً وسهلاً يا ست.. يا مرحب البيت بيتكو..

يا حسنين..

حسنين: نعم يا عمدة

العمدة: دخل الضيوف وشوف راحتهم.. وجهزلهم العشا جوام

حسنين: حاضر

الأم: ربنا يكرمك

(المجموعة تهمهم بالكلام)

العمدة مع رجال البلد مجتمعين.. ثم تدخل الأم وآمنة وهنادي بظهرهن من شمال الكادر وتتحرك معهن الكاميرا chariot in لتقترب من الأم مع العمدة ورجال البلد

 

 

 

 

 

 

 

تتحرك الكاميرا pan right مع الأم ثم تدخل آمنة وهنادي من شمال الكادر، وتتقدم الثلاثة للأمام ظهرهن للكاميرا

dissolve

128

     

مشهد 38

نهار / داخلي

غرفة في بيت العمدة

 
 

دخول موسيقى 15  

 
  صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : ضيافتنا طولت عند العمدة.. كل ما كنت أسأل أمّاي رايحين فين، منتظرين ايه.. ليه بتراجب الطريج.. كانت تسكت دايماً ساكتة.. سكاتها كان بيعذب اختي وبيعذبني.. الخوف كان مالي جلوبنا.. Long Shot للأم واقفة من ظهرها في شمال الكادر

تتحرك الكاميرا chariot out فنرى آمنة ثم هنادي تظهرن من يمين الكادر.. ثم تتوقف حركة الكاميرا وتنظر آمنة لهنادي

dissolve

129

     

مشهد 39

نهار / خارجي

النخيل

 
    صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : وفي كل طلعة شمس كنت بسأل روحي يا ترى ايه مخبيلنا اليوم الجديد نفس تكوين أول لقطة بالفيلم

Very Long Shot وقت الغروب

لوادي مظلم ونخل في خلفية الكادر

cut

130

     

مشهد 40

نهار / داخلي

غرفة في بيت العمدة

 
     

آمنة: حلوة هنادي يمّاي

الأم: حلاوة الندم وشّين

 

Medium Shot لهنادي نائمة بجانبها آمنة التي تستيقظ من النوم وتنظر إلى هنادي مبتسمة.. ثم تنظر للوراء فترى أمها واقفة في عمق الكادر، فتنظر لهنادي مرة اخرى..

تنهض آمنة وتذهب تجاه الأم

cut

131

 

نهاية موسيقى 15  

 

 

صوت طبل

آمنة: ليه اسية على هنادي؟ كل ما تكلمك تصديها.. راعيها يمّاي ما تظلميها

الأم: اللي ظلم مين يا آمنة.. هنادي اللي ظلمتنا

 

Medium Shot للأم واقفة يمين الكادر ثم تدخل آمنة من شمال الكادر تقف بجانبها

تخرج الأم من يمين الكادر وتبقي آمنة التي تنظر شمال الكادر "لهنادي"

cut

132

      Long Shot للأم من زاوية منخفضة وهي تنزل السلم وتتحرك معها الكاميرا pan right ثم نرى آمنة تدخل من عمق الكادر وتنزل السلم هي الاخرى

ثم تتحرك الكاميرا tilt down مع الأم ثم pan left وتخرج الأم من شمال الكادر، وتثبت الكاميرا على نساء تطبلن وترقصن

cut

133

     

آمنة: وبعدهالك يمّاي.. هتخدي ايه من الهم غير المكتوب

الأم: انتي عرفتي

آمنة: سامحيها يمّاي

الأم: واستجرئت تحكيلك

آمنة: جناحها مكسور.. كفاياها اللي كان

Medium Shot للأم جالسة على الأرض يمين الكادر، تستند على الحائط.. وآمنة تتقدم نحوها من عمق الكادر وتجلس بجانبها مع حركة كاميرا tilt down

 

 

 

 

cut

134

      نفس حجم اللقطة السابقة لكن تغير مكان الكاميرا حيث نراهما profile ونرى رقاصة في شمال الكادر background

cut

135

     

 

هنادي: آمنة.. دوار العمدة بيجلب ويعاير اليوم ليه؟

آمنة: النهارده السوج.. الخلج جاية تشتري وتبيع

Long Shot لهنادي تنزل السلالم ومعها حركة كاميرا tilt down ثم تتحرك تجاه الأم وآمنة مع حركة بانورامية pan right

ثم tilt down وهي تجلس على الأرض بجانب آمنة

 

cut

136

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توقف صوت الطبل

 

العمدة: يا سلام على الفرح يا ولاد.. ايوة كده يجطع الغم واللي يحبوه

الرقاصة: يجطع أبو اللي ما يحبك يا عمدتنا يا زين.. ان شالله ديماً دوارك مفتوح بحسك كده على طول

مرأة الودع: أبيّن زين واشوف البخت زين نبيّن

العمدة: هه وجت ايه هيجيلنا الخير يا نفيسة؟

مرأة الودع: أرمي بياضك لجل الودع ما يجول

العمدة: يمين بالله ما انت راجعة الا أما أرميكي في الحبس

مرأة الودع: أبيّن زين أبيّن

الرقاصة: أنفعك أنا وعوضي على الله.. وادي بياضك

مرأة الودع: على النار حدف يا زنوبة.. يا رباوية يا سرّاجة.. الجرش تطلعيه باربعة، وكيلة الجمح تبيعيها اتنين

الرقاصة: ساكتة ولّا أجول للعمدة

مرأة الودع: ممم.. ومين هينصفك غيره

الرقاصة: ده كان زمان

مرأة الودع: أبيّن زين أبيّن.. ارمي بياضك يا شابة

الأم: روجي روجي

مرأة الودع: انت لسة شيلاها فوج دماغك وزاعجة يا خالة

Long Shot للعمدة يتحرك تجاه الرقاصة مع حركة كاميرا pan left حتى تثبت الكاميرا عليهما في منتصف الكادر

 

يتحرك العمدة للشمال مع حركة كاميرا pan left حتى يرى امرأة الودع فتثبت الكاميرا عليهما في منتصف الكادر

 

 

يخرج العمدة من شمال الكادر، ثم تتحرك نفيسة لليمين مع حركة كاميرا pan right حتى ترى الرقاصة فتثبت الكاميرا عليهما في منتصف الكادر

 

 

 

 

تتحرك نفيسة مرة أخرى لليمين مع حركة كاميرا pan right حتى ترى الأم وآمنة وهنادي جالسين على الأرض.. فتجلس هي الأخرى مع tilt down

 

 

cut

137

   

صوت طبل

 

الرقاصة: ليه مالك يا خالة.. ان كنت شايلة الهم نشيله سوى يا جلبي.. جوليلي جوزك اتجوز عليكي؟ ولدك خدوا في الجهادية؟ بت بايرة؟ خمسة وخميسة زين وملاح

الأم: ليمينا بسكاتك ياختي

مرأة الودع: جالنتي الهم ينساكي

مرأة الودع (لآمنة): انت يا شابة يا ام دم زي الشربات.. تعالي لمّا اشوفلك الودع بيجول ايه

الرقاصة: ما يشوفلها الا أني.. تعالي.. دنا هشوفلك شغلانة تلبسك دهب من هنه لهنه

مرأة الودع: بعدي عن الصبية يا زنوبة.. وشوشي الدكر ياختي وشوشي

الرقاصة: بلا دكر بلا نتاية.. تبعي زنوبة تكسبي

Medium Long Shot لزنوبة في شمال الكادرتتحرك لليمين مع حركة كاميرا pan right ثم tilt down لتجلس بجانب الأم وآمنة وهنادي ونفيسة

تضرب على رجل آمنة

 

 

 

 

تسحب زنوبة آمنة من يدها وتتحرك بها للشمال مع حركة كاميرا pan left ثم تدخل نفيسة من يمين الكادر وتأخذ آمنة لليمين مع pan right .. تسحب زنوبة آمنة مرة اخرى للشمال مع حركة كاميرا pan left

 

cut

138


 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات