وصف الصوت | وصف الصورة | م |
الموسيقى | المؤثرات | الحوار | | |
| | خديجة: حوشي الفراخ يا آمنة حوشي آمنة: بيتك.. بيتك.. بيتك.. بيتك.. آمنة (للخوجة): حاسب يا خويا.. يوه.. يا خوجة بيتك.. بيتك.. بيتك.. | Medium Shot لآمن خائفة جالسة على الأرض بجانب الكرسي فتقوم آمنة من على الأرض وتجري مع خديجة وراء الفراخ وتتبعهم الكاميرا بحركة أفقية pan left cut | 99 |
| | آمنة (للفراخ): خشي خشي خشي جوه الخوجة: هي حصة فرنساوي ولّا حصة فراخ! تعالي هنا.. | الكاميرا موضوهة تحت الكرسي.. الفرخة يمين الكادر ثم ينزل الخوجة تحت الكرسي Medium Close-up في شمال الكادر ويمسك بها dissolve | 100 |
| | | مشهد 25 نهار / داخلي المطبخ فيلا المأمور | |
| صوت قفل الحلة | زوجة المأمور: ابتدى درس الفرنساوي آمنة: درس إيه يا ست الهانم؟ زوجة المأمور: الفرنساوي آمنة: والله منا فاهمة شي؟ زوجة المأمور: طب يلّا وديله الفنجان ده بسرعة، ومتتنئليش من هناك.. فاهمة آمنة: حاضر | Close-Up على حلة بها فراخ، ثم ترجع الكاميرا للوراء chariot out فنرى زوجة المأمور وآمنة في Medium Shot زوجة المأمور تقوم بطهي الفراخ وآمنة تحضر القهوة.. تخرج آمنة من شمال الكادر cut | 101 |
| | | مشهد 26 نهار / داخلي غرفة الضيوف فيلا المأمور | |
| | الخوجة: بس يا ستي، خلصنا من الأجروميت، نخش بقى على الترجمة خديجة: ما كفاية النهار ده بقى يا استاذ الخوجة: لسة، لسة بدري على الضهر.. ولّا ريحة الفراخ فتحت نفسك على الأكل خديجة: لأ أبداً | تدخل آمنة Long Shot من عمق الكادر حاملة القهوة، ثم تتحرك الكاميرا chariot out لنرى الخوجة خديجة وآمنة في Medium Shot ثم تتحرك آمنة للشمال مع حركة pan left بسيطة cut | 102 |
| | الخوجة: ترجمي إلى الفرنسية.. ما ألذ الأرانب بالملوخية! خديجة: مسلوقة ولّا مقلية؟ الخوجة: مألية خديجة: أنا بحبهم مسلوقين الخوجة: وأنا مقليين خديجة: طيب.. ما تتفضل تتغدى معانا النهار ده الخوجة: لأ متشكر.. ترجمي خديجة: rien n'est meilleur que le lapin à la MELOKHIA الخوجة: à la MELOKHIE | Medium Close-up للخوجة ونرى آمنة في خلفية الكادر ثم حركة كاميرا chariot out cut | 103 |
| صوت دقة بيانو | خديجة (Voice Over على الصورة): خي؟ الخوجة (Voice Over على الصورة): خي | Medium Shot لآمنة من زاوية منخفضة واقفة تضغط على البيانو | 104 |
| صوت دقة بيانو | الخوجة: Oh! c'est trop fort انتي مخك مش معايا النهار ده.. مخك في الفراخ والملوخية.. تبقي تديني خبر المرة الجاية لما يكون عندكم فراخ وملوخية مجيش.. أستأذن.. Au revoir خديجة: Au revoir يا استاذ | نفس تكوين لقطة 103 وآمنة في خلفية الكادر على البيانو تضحك خديجة يخرج الخوجة وخديجة من شمال الكادر ثم تتحرك الكاميرا chariot in تجاه آمنة حتى نراها في حجم American Shot تضغط على البيانو مرة أخرى cut | 105 |
| | | مشهد 27 نهار / خارجي أمام فيلا المأمور | |
| برويه ناس Bruit | المأمور: أهلاً استاذ بشارة الخوجة: أهلاً بحضرة المأمور.. فرصة سعيدة جداً المأمور: ما بدري.. ما تخليك نتغدى سوى الخوجة: معلش أعتذر.. حاكم الست أم جورج مستنياني المأمور: وخديجة ماشية إزاى في الفرنساوي دلوقت الخوجة: لبلبة.. لبلبة يا mon cher المأمور (ضاحكاً): الله يطمنك.. الله يطمنك الخوجة (للحمار): يلّا يا mon cher.. يلّا بلاش لكاعة | حركة كاميرا pan left الخوجة يخرج من البيت حتى يصل إلى البوابة فتثبت الكاميرا، ونرى المأمور في شمال الكادر ينزل من على الحصان يتحرك المأمور للأمام تجاه الخوجة ليسلم عليه مع حركة كاميرا pan right ثم ينصرف المأمور ويخرج من يمين الكادر، ثم يتحرك الخوجة للأمام تجاه الكاميرا ليفك الحمار cut | 106 |
| | | مشهد 28 نهار / داخلي داخل فيلا المأمور | |
| | المأمور: خديجة.. خديجة خديجة: أهلاً بابا المأمور: أهلاً أهلاً خديجة: ماما.. ماما.. بابا جه يا ماما زوجة المأمور: حمد الله عاى السلامة يا حضرة المأمور المأمور: ميت من الجوع يا حضرة الحكمدار زوجة المأمور: خلاص الملوخية اتخرطت المأمور: طب يلّا أوام بقى | Medium Long Shot للمأمور يدخل من الباب ثم يخلع الطربوش يتحرك للأمام مع حركة كاميرا pan right فتخرج خديجة من حجرة الضيوف فيقبلها (نرى آمنة في خافية الكادر)، ثم تجري نحو المطبخ مع حركة كاميرا pan right.. فنرى الأم في خلفية الكادر ثم يدخل المأمور من شمال الكادر فنراه من ظهره rear back cut | 107 |
| | المأمور: أنا مبسوط منك يا خديجة.. الأستاذ شكرلي فيكي خديجة: منا طلعالك يا بابا.. أمّا أطلع أجيبلك الشبشب المأمور: طيب يا حبوبة زوجة المأمور: انتي واقفة بتعملي إيه عندك يا بت.. اجري بسرعة هاتي الطشت والأبريق من عندك اهم.. اتحركي المأمور: انتو جالكو خدامة جديدة ولّا ايه زوجة المأمور: ايوه جبهة شعبان.. ما تعينله ابنه بقى الراجل حفي المأمور: ابنه حرامي واعينه غفير! زوجة المأمور: حطي الطشت عندك يا بت المأمور: ولّا أقولك.. أنا هعينه مخبر على الأقل يعرف يدل على على زملاته.. تعالي ساعديني يا شاطرة | Long Shot للمأمور وخديجة يتحركان من يمين الكادر لشمال الكادر مع حركة كاميرا pan left.. آمنة في الـ foreground يمين الكادر من ظهرها بحجم Medium Shot يخرج المأمور وخديجة من شمال الكادر وتدخل زوجة المأمور من شمال الكادر (المطبخ) تجري آمنة من يمين لشمال الكادر مع حركة كاميرا pan left نرى المأمور وزوجته في وسط الصالة؛ فتتقدم نحوهما مع حركة كاميرا pan left تضع آمنة الطشت تحت رجلي المأمور، ثم ترجع للوراء تتقدم آمنة نحو المأمور cut | 108 |
| | المأمور: انتي اسمك ايه؟ آمنة: خدامتك آمنة المأمور: جاية من انهي بلد؟ آمنة: من بني وركان المأمور: ياه دنتي جاية من بعيد أوي | Medium Shot للمأمور وزوجته من ظهرهما في يمين الكادر، وآمنة راكعة تفك حذاء المأمور في شمال الكادر من وجهها cut | 109 |
| | زوجة المأمور: هي فين دي.. أنا عمري ما سمعت عنها المأمور: ولا هتسمعي.. دي عزبة معلقة في بطن الجبل المأمور (لآمنة): ما تشدي يا بت | Amorce أو Over Shoulder Shot نفس الحجم لكن آمنة من ظهرها في شمال الكادر، المأمور وزوجته face يمين الكادر cut | 110 |
| | المأمور: انتو مبتوكلوهاش ولّا إيه؟ | نفس تكوين لقطة 109 تشد آمنة الحذاء بقوة فيضرب في وجهها ويضحكا عليها dissolve | 111 |
| | | مشهد 29 نهار / خارجي طريق ريفي | |
دخول موسيقى 11 | صوت ماشية | آمنة: منايا أوديكي بيت المأمور عشان أفرجك على حاجة عمرك ما شوفتيها ولا هتشوفيها هنادي: هي ايه؟ آمنة: مكنة كده اسمها البيانا؛ سودا وليها صوابع بيضا.. أول الست ما تلمسها تقولي ساكنها جان.. تسمعي كروانات الدنيا كلتها، وطبل ايه ومزازيك ايه هنادي: طب بنت المأمور عندها فاناغراف آمنة: ودا يبقى ايه دا كمان؟ هنادي: حاجة كدة هه زي كرسي الحلاوة السمسمية.. أول ما تشكيها بالابرة الغنى يعلى.. أنا بصيت لقيت واحدة بتغني وانا لوحدي في الأوضة.. جلت على طول الأوضة مسكونة وغميت، لكن المهندس فهّمني.. آه ياني من غرامه ياني آمنة: غرام مين يا بت، انتي عشجتي المهندس هنادي: هادي الغنوة اللي في الجرص المعفرت | Medium Shot لأمنة وهنادي تمشيان مع حركة كاميرا chariot dissolve | 112 |
| | | مشهد 30 نهار / داخلي مسكن آمنة وهنادي | |
نهاية موسيقى 11 | صوت جاموس وماشية | هنادي: أماي.. صباح الخير الأم: صباح الخير يا بنات آمنة: bonjour يمّاي الأم: ايش بتجولي؟ آمنة: بجولك صباح الخير بالفرنساوي الأم: وإيش هذا يا آمنة؟ آمنة: فستان مكسم الأم: يادي العيبة.. احنا وجه كده آمنة: مثل بنات البندر الأم: لكن برده الحشمة واجبة.. آآخ.. لو شافك خالك جابر اكده كان جطع رجبتك وارتاح هنادي: يجطع رجبتها على ويش يمّاي! آمنة: عشان لابسة مثل بنات البندر الأم: لا لا لا.. اجلعي.. اجلعي الهدمة دي. خلونا في سلو بلادنا.. هه طمنوني.. مرتاحين؟ آمنة: جوي جوي يمّاي.. البيه المأمور طول جهدته كركرة وضحك.. ومرته ست الهوانم.. وبنته طايرة بية طير الأم: الحمد لله | Medium Long Shot لآمنة وهنادي تدخلن من عمق الكادر وتتحرك معهن الكاميرا المحمولة للوراء حتى تظهر الأم في يمين الكادر.. تقبلها هنادي ثم تخرج من يمين الكادر، ثم تقبل آمنة يدها تلف آمنة للوراء لتفرج امها الفستان تتحرك الأم للأمام تجاه آمنة وتتحرك معها الكاميرا حتى يصبح الحجم Medium Shot تدخل هنادي من يمين الكادر تلوح هنادي بيدها ثم تخرج من شمال الكادر تتحرك الأم وآمنة تجاه الكاميرا، والكاميرا بدورها ترجع للوراء تتوقف الأم وآمنة وتتوقف أيضاً حركة الكاميرا تنظر الأم للوراء cut | 113 |
| صوت ديوك وماشية | الأم: وانتي يا هنادي.. ما جلتي لامك مستريحة ولّا لا هنادي: رضا الأم: هه.. وأم المهندس.. طيبة وزينة هنادي: اليومين اللي جعدتهم معاي الأم: جصدك تقولي ايه يا هنادي هنادي: جصدي أجول.. آآه.. جصدي أجول أصلها.. أصلها بنتها الكبيرة ما لها كيف.. و.. الأم: وايش! جعدة لوحدك هناك! يا عيب الشوم هنادي: الست هترد من مصر بعد يومين.. والمهندس نهاره بطوله بيمر.. وما بيرجع البيت الا خطف الأم: لولا الملامة كان أجولك اجعدي ولا ترجعي هنادي: ما هي أمه راجعة وأنا كل يوم بستنظرها الأم: حسبي على نفسك يا هنادي.. الدنيا ما لها أمان يا بنتي هنادي: اطمني يمّاي | Medium Shot لآمنة والأم تتحرك الأم للشمال مع حركة كاميرا pan left، فتخرج آمنة تلقائياً من الكادر.. حتى تثبت الكاميرا على الأم وهنادي في حجم Medium Shot تتحرك هنادي خطوتين للأمام تنظر هنادي لأمها تضع الأم يدها على كتف هنادي تقبل هنادي يد الأم fade out | 114 |
| | | مشهد 30 نهار / داخلي داخل فيلا المأمور | |
دخول موسيقى 12 | | صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : وفات شهور، بلدنا واللي فات مضوا وصاروا زي الحلم.. والحلم اتنسى وراح.. العيشة الجديدة ولفت عليها.. ونسيت الجديم.. الست علمتني كتير.. | fade in Medium Shot لزوجة المأمور جالسة على مكنة الخياطة، ثم تتحرك الكاميرا pan right حتى تستقر عند آمنة تقوم بخياطة ثوب dissolve | 115 |
| | صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : شغل الدار والتفصيل وشغل الابرة.. خديجة علمتني الإراية.. يا سلام أمّا كانت تجعد جبالي.. | Medium Shot لآمنة وخديجة بحركة كاميرا tilt up مع pan left خديجة جالسة تكتب وآمنة واقفة تراقبها وتكتب مثلها.. ثم تتحرك آمنة آخر الحجرة تكمل الكتابة ومعها الكاميرا pan left dissolve | 116 |
| | | مشهد 31 نهار / خارجي حديقة فيلا المأمور | |
نهاية موسيقى 12 | صوت عصافير | صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : هي تجرى وانا أسمع بتجول إيه.. كان بيتهيألي ساعتها إنّي في دنيا غير الدنيا.. ومع ناس غير الناس خديجة (تقرأ الكتاب): قالت له ودموعها تسح على خديها.. أهكذا تتخلى عني، وأين ذهب حبك العظيم.. وأجابها والجفاء ملأ صوته: لا تتحدثي عن الحب.. إن الذي بيننا لم يكن حباً.. قالت له والبكاء يمزق صوتها: ولكنك باسم الحب طلبت كل شيء.. أجابها: خدعتك.. والرجل لا يعطي حياته للمرأة التي ترضى أن تخدع.. | Medium Shot لخديجة تقرأ كتاباً، وآمنة جالسة على الأرض تنظر للكتاب cut | 117 |
| صوت عصافير صوت حمار | خديجة (تقرأ الكتاب): ولا يصدق أن الذي تفرط له لا تفرط لسواه.. وذهب ولم يعد.. وقررت سميرة أن تعاقب نفسها بالموت.. لأنها رضيت أن تخدع.. واتجهت إلى النهر.. آمنة: رمت نفسها؟ خديجة: مش عارفة | Medium Close-up على وجه آمنة الموجودة شمال الكادر، وخديجة يمين الكادر لا نرى وجهها cut | 118 |
| صوت حمار | آمنة: الخوجة وصل خديجة: طب خبي الكتاب والنبي | نفس تكوين لقطة 117 ترمي خديجة الكتاب لآمنة، ثم تخرج من شمال الكادر.. فتتحرك الكاميرا pan left مع tilt down لتركز على آمنة في منتصف الكادر تفتح الكتاب وتنظر فيه dissolve | 119 |
| | | مشهد 32 نهار / خارجي طريق ريفي جانب ترعة | |
| | (موال) يا ليلي يا ليلي يا ليلي يا ليلي.. أنا عجبي على غزالة بيجري وراها جبان.. | Very Long Shot لآمنة قادمة من عمق الكادر، وفي مقدمة الكادر فلاح من ظهره يعمل على ري الأرض ثم تمر آمنة من جانبه cut | 120 |
| | بالاسم صياد.. وبالفعل خسيس وجبان | Long Shot للفلاح يكمل حركته من زاوية مرتفعة cut | 121 |
| | | مشهد 33 نهار / داخلي مسكن آمنة وهنادي | |
دخول موسيقى 13 | | آمنة: يا سلام يا ست هنادي هانم.. ساعة استنظرك حدا الطحونة لحد ما كليت.. واتاريكي سارجة الود وجاعدة هنه هنادي: اصلي رجعت بدري يا آمنة آمنة: أباي.. باكية ليه يا هنادي.. هنادي اتكلمي باكية ليه؟ هنادي: لا شي آمنة: اللي ما شكل عليه، حاله يبنبي عليه.. أماي | Medium Shot لهنادي جالسة منطوية يمين الكادر.. تدخل أمنة من عمق الكادر تتحرك آمنة للأمام تجاه هنادي وتنحني لأسفل ثم تتحرك الكاميرا chariot in تجاههما تنهض آمنة cut | 122 |
نهاية موسيقى 13 دخول موسيقى 14 | | آمنة: اختي باكية ليه؟ الأم: تبكوا على امكو لجل ما ترتاج يا جادر يا كريم آمنة: هو خبر ايه؟ انت بتعملي ايه؟ الأم: هجّين من هنه.. كفايانا اللي كان.. آمنة: هجين! هنروح لفين؟ الأم: بلاد الله واسعة آمنة: هو حصل ايه فهميني يمّاي الأم: اللي حصل ما ينجال صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : ايه حصل.. | تدخل آمنة من شمال الكادر وتتحرك معها الكاميرا pan left ثم ترجع الكاميرا للوراء لتضم الأم مع آمنة في Medium Shot الأم تلم جميع الأغراض.. فهي تتحرك من مقدمة الكادر إلى خلفيته والعكس تقترب الكاميرا من آمنة Close-up فتخرج الأم من الكادر dissolve | 123 |
| | | مشهد 34 نهار / خارجي طريق زراعي | |
| | صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : ايه الشر اللي خارجين منه وهجّين.. مالها هنادي.. ليه باصة للسما على طول.. نهارها هم وويل.. | Long Shot للأم وآمنة وهنادي يمشون والكاميرا من زاوية منخفضة، وتتحرك معهن pan right dissolve | 124 |
| | | مشهد 35 نهار / خارجي بجانب ترعة | |
| | صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : وطول ليلها ألئانة وما بترتاح آمنة: خبر ايه يا هنادي.. مسهمة وليلك نهارك على ده الحال هنادي: الدنيا مجفلة في وشّي ويا ويلي من غضب الله آمنة: رحمته واسعة يا هنادي ايه اللي تاعبك ياختي؟ ما تخليش في جلبك شي.. تكتمي سرك عن اختك.. | Medium Shot لآمنة وهنادي جالسين أمام شجرة تبكي هنادي cut | 125 |
| | هنادي: أمّاي.. ياما كان نفسي أسمع منها كلمة زين تواسيني ولّا تخفف عليّ.. آمنة.. لسّاكي صغيرة وجاهلة.. وويلي معاكي الويلين.. ودّي أقولك على كل حاجة، لكن خايفة لكون بعتدي على سنك.. ولو سكت أخاف بردو لتجعي في اللي وجعت فيه.. وتشربي المر وانت فكراه حلو.. آمنة: هنادي.. أوعي تكوني.. هنادي: وشّي منك في التراب يا آمنة آمنة: المهندس صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : سر هنادي عرفته.. خدعوها بالحب.. | Medium Close-up لآمنة وهنادي تطبطب آمنة على هنادي تضع آمنة يدها على فمها تضع هنادي رأسها بين رجليها باكية dissolve | 126 |
| | | مشهد 36 نهار / خارجي وسط الحقول | |
| | صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : مكنتش مصدجة المستور في الكتب، وبيجول ان الحب شدة وندم وخوف.. دلوجتي صدجت.. صدجت ان الحب شر.. | Long Shot للأم وآمنة وهنادي يمشون وسط الحقول وتتحرك معهن الكاميرا pan right dissolve | 127 |
| | | مشهد 37 ليل / داخلي بيت عمدة بلد | |
نهاية موسيقى 14 | | الأم: مسا الخير (المجموعة) مساء الخير الأم: أغراب يا عمدة.. طمعانين في كرمك تبيتنا عندك العمدة: أهلاً وسهلاً يا ست.. يا مرحب البيت بيتكو.. يا حسنين.. حسنين: نعم يا عمدة العمدة: دخل الضيوف وشوف راحتهم.. وجهزلهم العشا جوام حسنين: حاضر الأم: ربنا يكرمك (المجموعة تهمهم بالكلام) | العمدة مع رجال البلد مجتمعين.. ثم تدخل الأم وآمنة وهنادي بظهرهن من شمال الكادر وتتحرك معهن الكاميرا chariot in لتقترب من الأم مع العمدة ورجال البلد تتحرك الكاميرا pan right مع الأم ثم تدخل آمنة وهنادي من شمال الكادر، وتتقدم الثلاثة للأمام ظهرهن للكاميرا dissolve | 128 |
| | | مشهد 38 نهار / داخلي غرفة في بيت العمدة | |
دخول موسيقى 15 | | صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : ضيافتنا طولت عند العمدة.. كل ما كنت أسأل أمّاي رايحين فين، منتظرين ايه.. ليه بتراجب الطريج.. كانت تسكت دايماً ساكتة.. سكاتها كان بيعذب اختي وبيعذبني.. الخوف كان مالي جلوبنا.. | Long Shot للأم واقفة من ظهرها في شمال الكادر تتحرك الكاميرا chariot out فنرى آمنة ثم هنادي تظهرن من يمين الكادر.. ثم تتوقف حركة الكاميرا وتنظر آمنة لهنادي dissolve | 129 |
| | | مشهد 39 نهار / خارجي النخيل | |
| | صوت آمنة (Voice Over على الصورة) : وفي كل طلعة شمس كنت بسأل روحي يا ترى ايه مخبيلنا اليوم الجديد | نفس تكوين أول لقطة بالفيلم Very Long Shot وقت الغروب لوادي مظلم ونخل في خلفية الكادر cut | 130 |
| | | مشهد 40 نهار / داخلي غرفة في بيت العمدة | |
| | آمنة: حلوة هنادي يمّاي الأم: حلاوة الندم وشّين | Medium Shot لهنادي نائمة بجانبها آمنة التي تستيقظ من النوم وتنظر إلى هنادي مبتسمة.. ثم تنظر للوراء فترى أمها واقفة في عمق الكادر، فتنظر لهنادي مرة اخرى.. تنهض آمنة وتذهب تجاه الأم cut | 131 |
نهاية موسيقى 15 | صوت طبل | آمنة: ليه اسية على هنادي؟ كل ما تكلمك تصديها.. راعيها يمّاي ما تظلميها الأم: اللي ظلم مين يا آمنة.. هنادي اللي ظلمتنا | Medium Shot للأم واقفة يمين الكادر ثم تدخل آمنة من شمال الكادر تقف بجانبها تخرج الأم من يمين الكادر وتبقي آمنة التي تنظر شمال الكادر "لهنادي" cut | 132 |
| | | Long Shot للأم من زاوية منخفضة وهي تنزل السلم وتتحرك معها الكاميرا pan right ثم نرى آمنة تدخل من عمق الكادر وتنزل السلم هي الاخرى ثم تتحرك الكاميرا tilt down مع الأم ثم pan left وتخرج الأم من شمال الكادر، وتثبت الكاميرا على نساء تطبلن وترقصن cut | 133 |
| | آمنة: وبعدهالك يمّاي.. هتخدي ايه من الهم غير المكتوب الأم: انتي عرفتي آمنة: سامحيها يمّاي الأم: واستجرئت تحكيلك آمنة: جناحها مكسور.. كفاياها اللي كان | Medium Shot للأم جالسة على الأرض يمين الكادر، تستند على الحائط.. وآمنة تتقدم نحوها من عمق الكادر وتجلس بجانبها مع حركة كاميرا tilt down cut | 134 |
| | | نفس حجم اللقطة السابقة لكن تغير مكان الكاميرا حيث نراهما profile ونرى رقاصة في شمال الكادر background cut | 135 |
| | هنادي: آمنة.. دوار العمدة بيجلب ويعاير اليوم ليه؟ آمنة: النهارده السوج.. الخلج جاية تشتري وتبيع | Long Shot لهنادي تنزل السلالم ومعها حركة كاميرا tilt down ثم تتحرك تجاه الأم وآمنة مع حركة بانورامية pan right ثم tilt down وهي تجلس على الأرض بجانب آمنة cut | 136 |
| توقف صوت الطبل | العمدة: يا سلام على الفرح يا ولاد.. ايوة كده يجطع الغم واللي يحبوه الرقاصة: يجطع أبو اللي ما يحبك يا عمدتنا يا زين.. ان شالله ديماً دوارك مفتوح بحسك كده على طول مرأة الودع: أبيّن زين واشوف البخت زين نبيّن العمدة: هه وجت ايه هيجيلنا الخير يا نفيسة؟ مرأة الودع: أرمي بياضك لجل الودع ما يجول العمدة: يمين بالله ما انت راجعة الا أما أرميكي في الحبس مرأة الودع: أبيّن زين أبيّن الرقاصة: أنفعك أنا وعوضي على الله.. وادي بياضك مرأة الودع: على النار حدف يا زنوبة.. يا رباوية يا سرّاجة.. الجرش تطلعيه باربعة، وكيلة الجمح تبيعيها اتنين الرقاصة: ساكتة ولّا أجول للعمدة مرأة الودع: ممم.. ومين هينصفك غيره الرقاصة: ده كان زمان مرأة الودع: أبيّن زين أبيّن.. ارمي بياضك يا شابة الأم: روجي روجي مرأة الودع: انت لسة شيلاها فوج دماغك وزاعجة يا خالة | Long Shot للعمدة يتحرك تجاه الرقاصة مع حركة كاميرا pan left حتى تثبت الكاميرا عليهما في منتصف الكادر يتحرك العمدة للشمال مع حركة كاميرا pan left حتى يرى امرأة الودع فتثبت الكاميرا عليهما في منتصف الكادر يخرج العمدة من شمال الكادر، ثم تتحرك نفيسة لليمين مع حركة كاميرا pan right حتى ترى الرقاصة فتثبت الكاميرا عليهما في منتصف الكادر تتحرك نفيسة مرة أخرى لليمين مع حركة كاميرا pan right حتى ترى الأم وآمنة وهنادي جالسين على الأرض.. فتجلس هي الأخرى مع tilt down cut | 137 |
| صوت طبل | الرقاصة: ليه مالك يا خالة.. ان كنت شايلة الهم نشيله سوى يا جلبي.. جوليلي جوزك اتجوز عليكي؟ ولدك خدوا في الجهادية؟ بت بايرة؟ خمسة وخميسة زين وملاح الأم: ليمينا بسكاتك ياختي مرأة الودع: جالنتي الهم ينساكي مرأة الودع (لآمنة): انت يا شابة يا ام دم زي الشربات.. تعالي لمّا اشوفلك الودع بيجول ايه الرقاصة: ما يشوفلها الا أني.. تعالي.. دنا هشوفلك شغلانة تلبسك دهب من هنه لهنه مرأة الودع: بعدي عن الصبية يا زنوبة.. وشوشي الدكر ياختي وشوشي الرقاصة: بلا دكر بلا نتاية.. تبعي زنوبة تكسبي | Medium Long Shot لزنوبة في شمال الكادرتتحرك لليمين مع حركة كاميرا pan right ثم tilt down لتجلس بجانب الأم وآمنة وهنادي ونفيسة تضرب على رجل آمنة تسحب زنوبة آمنة من يدها وتتحرك بها للشمال مع حركة كاميرا pan left ثم تدخل نفيسة من يمين الكادر وتأخذ آمنة لليمين مع pan right .. تسحب زنوبة آمنة مرة اخرى للشمال مع حركة كاميرا pan left cut | 138 |