وصف الصوت | وصف الصورة | م |
الموسيقى | المؤثرات | الحوار | | |
| | خديجة: آمنة آمنة.. خلاص عرفت اللي كانوا بيخبوه عليا.. العرسان كل يوم بتتقدم لبابا.. وهو خلاص قرر يجوزني آمنة: مبروك يا ست هانم.. ربنا يهنيكي خديجة: لا لسة بدري.. أنا لسة ما وافقتش.. لازم يعجبني أولا دنا اللي هتجوز مش بابا.. أولا لازم يكون رفيع.. ثانيا لازم يكون شنبه مبروم زي شنب بابا.. ثالثا يكون غني عشان كل يوم جمعة يوديني مصر ويسمعني سلامة حجازي ويوديني لونا بارك | تدخل خديجو من باب حجرتها شمال الكادر جريا مع حركة كاميرا pan right حتى تصل الى آمنة وتجلس على الأرض بجانبها تنهض خديجة وتتحرك للأمام مع حركة كاميرا pan left ثم تتحرك لليمين مع pan right ثم تلتف وتنظر الى آمنة ثم تتحرك لليمين مع pan right وتمسك بالسرير fade out | 226 |
| | | مشهد 79 نهار / داخلي غرفة نوم المأمور وزوجته | |
| | المأمور: وبعدين في المكوجي الزفت ده.. المهندس قرب يطب زوجة المأمور: بس حلمك كمان دقيقتين المأمور: يا ستي ألبس أي بدلة.. يعني أنا هقابل مين.. وزير الأشغال زوجة المأمور: أكتر.. واحد جاي يخطب بنتك مش تبان عليك القيمة المأمور: هي القيمة في الحشو ولا في البدلة! أنا البيه المأمور.. زي منا كده البيه المأمور.. ومالط حتى بردو البيه المأمور خديجة: البدلة وصلت يا بابا زوجة المأمور: اطمنت.. انا نازلة أشوف آمنة عملت ايه في الشربات ورجعالك.. أوعى تنزل قبل ما أتمم عليك مفهوم المأمور: بس ما تغيبيش | fade in Long Shot للمأمور وزوجته هو يرتدي ملابسه وهي تنظر من الشباك تتحرك لوسط الحجرة مع pan left لتنظف له الطربوش تفتح خديجة الباب لتقول جملتها ثم تغلقه تتحرك نحو الباب ثم تخرج cut | 227 |
| | | مشهد 80 نهار / داخلي أمام السلم | |
| | زوجة المأمور: وصلت الحمد لله.. الحقي أوام وديهاله خديجة: ومالك مفروشة كده ليه يا ماما.. هو مين اللي جيلنا زوجة المأمور: أنا عرفالك هو راضي يقول | تجري خديجة والبذلة بيدها مع حركة كاميرا pan right حتى تدخل أمها من يمين الكادر تنزل الأم السلالم وتصعد خديجة سلمتين تخرج زوجة المأمور من يمين الكادر ثم تصعد خديجة بقية السلالم cut | 228 |
| | | مشهد 81 نهار / داخلي ممر أمام غرفة النوم | |
| | خديجة: البدلة يا بابا المأمور: هاتي خديجة: لا المأمور: هاتي بلاش شقاوة خديجة: انت مش من عادتك تكوي البدلة عشان تقابل حد.. مين اللي جايلنا النهارده المأمور: الحاجات دي البنات ميسألوش عليها.. يلا على أضتك على طول والنهارده مش عايز ضفرك يبان خديجة: ليه؟ المأمور: اهو كدة | تجري خديجة من اليمين للشمال مع حركة كاميرا pan left حتى تصل الى حجرة والدها فتخبط على الباب يفتح الأب الباب تجري ونخرج من يمين الكادر ثم يغلق الباب cut | 229 |
| | | مشهد 82 نهار / داخلي الصالة | |
| دق على الباب | زوجة المأمور: الحقي يا آمنة.. اذا كان الضيف افتحي ودخلي اوضة الجلوس.. أوام يا آمنة | Medium Shot لآمنة وزوجة المأمور تنظفان الأكواب تتحرك آمنة للشمال مع pan left حتى تصل الى الباب وتفتحه cut | 230 |
دخول موسيقى 24 | | | Amorce من ظهر المهندس على وجه آمنة تفاجأ عند رؤيته فتتحرك الكاميرا chariot in على وجهها المذهول cut | 231 |
| | | مشهد 83 نهار / خارجي أمام باب الفيلا | |
| | البش مهندس: البيه المأمور موجود؟ البيه المأمور موجود؟ | Medium Close-up على وجه البش مهندس cut | 232 |
| | | مشهد 84 نهار / داخلي الصالة | |
| | | Medium Long Shot لآمنة واقفة مذهولة ثم يدخل البش مهندس من الباب شمال الكادر تتحرك آمنة لليمين ناحية غرفة الجلوس مع chariot in وتفتح الباب ويدخل البش مهندس cut | 233 |
| | خديجة: آمنة.. آمنة.. | يكمل المهندس دخلته حتى يخرج من شمال الكادر وتبقى آمنة تنظر شمال الكادر ثم تلتلف وراءها cut | 234 |
نهاية موسيقى 24 | | خديجة: آمنة طمنيني شكله عجبك؟ المأمور: تعالي أقولك هنا.. أنا قلتلك ضفرم ما يبنش.. يلا.. زوجة المأمور: استنى استنى.. التاج بتاعك مطفي أما المعهولك المأمور: طيب زوجة المأمور: اسمع.. زي ما قلتلك لازم تتقل عليه أحسن يفتكر ان احنا واقعين عليه أوي.. قله قله استنى أما نشوف أما نفكر.. البت لسة صغيرة المأمور: مفهوم لسة صغيرة ومش هقدر أخطفها من حضنك فاهم.. اتفضلي بقى | Medium Long Shot لآمنة واقفة على الباب والمهندس في غرفة الجلوس في عمق الكادر ثم تغلق الباب تتحرك لليمين مع حركة chariot تتبعها حتى تدخل خديجة من يمين الكادر راكضة ينزل المأمور من على السلالم فتخرج آمنة من يمين الكادر ثم زوجته ورائه تلمع له تاج البذة يتقدمان للأمام مع حركة كاميرا chariot حتى يتوقفا أمام باب غرفة الجلوس تخرج من يمين الكادر ثم يفتح هو الباب cut | 235 |
| | | مشهد 85 نهار / داخلي غرفة الجلوس | |
| | المأمور: أهلا أهلا بالبش مهندس.. اهلا وسهلا البش مهندس: اهلا بالبيه المأمور المأمور: اتفضل اتفضل.. خطوة عزيزة البش مهندس: ربنا يعز مقدارك المأمور: أهلا وسهلا أهلا دنتا انستنا وشرفتنا البش مهندس: اله يأنسك | Medium Shot يكمل المأمور فتحة الباب من داخل الغرفة ثم يغلقه ويتحرك للأمام مع حركة كاميرا pan left حتى يصل للمهندس ويسلم عليه ويجلسان مع tilt down بسيط cut | 236 |
| | | مشهد 86 نهار / داخلي الصالة | |
دخول موسيقى 25 | | صوت آمنة (voice over على الصورة): يا ريت بدل الشربات يشرب المر اللي سجاه لاختي.. يا ريته السم.. سم.. دا هو الحل | Medium Shot لآمنة تتحرك للأمام بصنية الشربات ومعها الكاميرا chariot out ثم تتوقف تكمل الحركة الى باب غرفة الجلوس وتفتحه cut | 237 |
| | | مشهد 87 نهار / داخلي غرفة الجلوس | |
نهاية موسيقى 25 | | المأمور: بصراحة يا بش مهندس.. مأدرش أوعدك البش مهندس: ليه لا سمح الله.. بلغكم عني حاجة؟ المأمور: لا العفو يبني احنا بنسمع عنك كل خير | تتحرك آمنة للأمام من ظهرها وتتبعها الكاميرا chariot in ونرى المأمور والبش مهندس يتكلمان ثم تتوقف عندما تصل للمهندس وتقدم له المشروب cut | 238 |
| | اصوت آمنة (voice over على الصورة): ضاحك عليكم ومخدوعين.. ضحكته وراها الغدر والشر | Medium Shot لآمنة face في منتصف الكادر حاملة الصنية المأمور جالس شمال الكادر بوضع 4/3، والبش مهندس يمين الكادر بنفس الوضع، والاثنان يتكلمان لكن الصوت غير مسموع cut | 239 |
| | لبش مهندس: اتفضل المأمور: اتفضل يا بش مهندس العقدة مش في كده.. العقدة في والدتها.. خديجة لسة صغيرة ويستحيل هقدر أقنع والدتها انها تفرط فيها.. لكن أوعدك ان انا هحاول لبش مهندس: ما دام سعادتك هتحاول ونفسك معايا.. أنا متعشم كل خير المأمور: طبعا خير امال.. ضروري خير لبش مهندس: يعني ممكن أقول لأهلي ييجوا امتى؟ ممكن الجمعة الجاية؟ المأمور: الجمعة الجاية بسرعة كده.. لا لا لا لا مش ممكن.. ولا أقولك.. زي بعضه.. ممكن | Medium Shot لآمنة واقفة profile يمين الكادر والمأمور والمهندس جالسين شمال الكادر يمد المهندس يده ويأخذ الكوب من الصنية ثم المأمور بعده تتحرك آمنة بعيدا في آخر الغرفة cut | 240 |
| | | مشهد 88 نهار / داخلي غرفة خديجة | |
| | خديجة: طيب اذا كانوا اتفقوا.. ايه اللي أخرهم لغاية دلوقتي؟ أنا خايفة يا آمنة لا يكون بابا ضربها عالي في المهر ولا أعد يدقق على الشبكة.. أهم خرجوا نفسي أشوفو.. بس يا بابا لو تتزحزح شوية كده وشه سمح أوي.. مش كده يا آمنة؟ آمنة: بكرة تشوفيه لما يقدملك الشبكة | Medium Shot لخديجة وآمنة ورائها، والكاميرا موضوعة خلف الشباك cut | 241 |
| | | مشهد 89 نهار / خارجي أمام بوابة الفيلا | |
| bruit ناس | | Long Shot للمهندس والمأمور يتحركان باتجاه البوابة ثم يسلما على بعض وزاوية الكاميرا high angle من وجهة نظر خديجة dissolve | 242 |
| | | مشهد 90 ليل / داخلي أمام غرفة الجلوس | |
دخول موسيقى 26 | | | Medium Shot لخديجة تتحرك نحو باب غرفة الجلوس مع pan left ثم تنزل وتضع عينها على خرم الباب cut | 243 |
نهاية موسيقى 26 | | اصوت آمنة (voice over على الصورة): وصار المهندس عامل الدار سكته.. وكل ما اجدمله الشربات أفكر في السم.. وكل مرة كنت بصبر روحي وبمهل واجّل يوم الانتجام.. | المنظور من وجهة نظر خديجة.. فهناك كاشة على الكاميرا بشكل فتحة الباب نرى من خلالها أهل المهندس والمأمور والمهندس في pan right dissolve | 244 |
| | | مشهد 91 ليل / داخلي غرفة الجلوس | |
دخول موسيقى 27 | صوت زغرطة | صوت آمنة (voice over على الصورة): اللي هي يوم الخطوبة والزغاريط ملت الدار | Close-up على يد المهندس وهو يقدم الشبكة لخديجة ثم تتحرك الكاميرا chariot out ليصبحا في Medium Shot cut | 245 |
| | | مشهد 92 ليل / داخلي البلكونة | |
| | صوت آمنة (voice over على الصورة): محدش كان حاسس بالغل اللي بيصرخ في جلبي خديجة: آمنة | Medium Shot لآمنة جالسة على الأرض cut | 246 |
| | | مشهد 93 ليل / داخلي أمام حجرة خديجة | |
| | خديجة: آمنة | Long Shot لخديجة تمشي بحثا عن آمنة ثم تفتح باب غرفتها مع pan left cut | 247 |
| | | مشهد 94 ليل / داخلي البلكونة | |
| | خديجة: الله.. انتي هنا يا آمنة وسيبى الفرح تحت.. الليلة دي محدش يفكر في حاجة تزعل.. أومي أومي.. | آمنة جالسة يمين الكادر ونرى خديجة تفتح الباب في عمق شمال الكادر ثم تتقدم نحو آمنة وتنحني وهي تكلمها ثم تهمّا بالوقوف cut | 248 |
نهاية موسيقى 27 | | خديجة: يعني ولا قلتيلي مبروك ولا حاجة.. انتي مش واخدة بالك ولا ايه آمنة: مبروك يا ست خديجة: مبروك كده من غير نفس.. هي مش عجباكي؟ آمنة: دي حلوة أوي خديجة: امال مكشرة ليه؟ آه أخدت بالي.. تكونيش فاكرة انك هتعدي هنا على طول مع ماما.. أنا مش هسيبك أبدا يا آمنة.. أنا هخدك معايا على بيت العريس صوت آمنة (voice over على الصورة): لو تعرفي مين هو العريس.. ها الوش الزين وراه جلب جاحد ومجرم ما عنده ضمير.. أعمل ايه اسيبها بفرحتها؟.. ان كنت بحبها صحيح لازم أفضح السر عشان أحميها منه | Medium Shot لهما يكملا الوقفة.. آمنة يمين الكادر وخديجة شمال الكادر تريها الشبكة خديجة تمسك بآمنة تجري خديجة الى عمق الكادر لتبقى آمنة cut | 249 |
| | | مشهد 95 ليل / داخلي الصالة | |
دخول موسيقى 28 | | صوت آمنة (voice over على الصورة): ونام كل اللي في الدار.. وبقيت وحدي سهرانة.. حولية الظلام.. الظلام مالي جلبي | Full Shot للنجفة ثم تنزل الكاميرا tilt down على آمنة التي تتحرك نحو السلم مع pan right cut | 250 |
| | | الكاميرا موضوعة تحت السلالم وتتحرك chariot out مع صعود آمنة cut | 251 |
| | | مشهد 96 ليل / داخلي أمام غرفة نوم المأمور | |
نهاية موسيقى 28 دخول موسيقى 29 نهاية موسيقى 29 | | زوجة المأمور: مين؟ آمنة: آمنة زوجة المأمور: مالك يا بنتي؟ انتي لسه ما نمتيش.. ايه اللي مصحيكي لحد دلوقت آمنة: رايدة أقولك على حاجة يا ست هانم.. بس وعد ما حد يعرف الا انت وربنا.. زوجة المأمور: ما تختفيش البيه المأمور في الوردية بتاعته.. مفيش حد هنا.. تعالي.. عايزة تقولي ايه يا آمنة؟ صوت آمنة (voice over على الصورة): حكيت لها كل اللي حصل لهنادي.. وكنت خايفة تسامحه.. زوجة المأمور: كتر خيرك يا بنتي ان قاتيلي.. مين عارف كنا عملنا ايه لو خديجة وقعت في واحد زي ده آمنة: اغفريلي يا ستي.. خوفي على ست خديجة هو اللي خلاني اتكلم.. بس اعملي معروف.. مش عايزاها تعرف ان اني السبب زوجة المأمور: ما تخافيش يا بنتي | تدخل آمنة من يمين الكادر ثم تضرب على باب الغرفة تفتح لها زوجة المأمور تدخل آمنة الغرفة ثم تغلق زوجة المأمور الباب تتحرك الكاميرا chariot in على الباب تفتح زوجة المأمور الباب تخرج آمنة من يمين الكادر dissolve | 252 |
| | | مشهد 96 ليل / داخلي حجرة خديجة | |
دخول موسيقى 30 نهاية موسيقى 30 | | | Medium Long Shot لآمنة واقفة في وسط الكادر تحضر أغراضها للرحيل ثم تتحرك لليمين مع chariot حتى تصل لخديجة التي نائمة على السرير.. فتنحني وتقبل يدها فتتدخل عليها الكاميرا chariot in ثم ترجع آمنة مرة أخرى لوسط الحجرة وتأخذ أغراضها باكية وتخرج من الباب fade out | 253 |
| | | مشهد 97 نهار / خارجي أمام بيت زنوبة | |
دخول موسيقى 31 | صوت جاموس | صوت آمنة (voice over على الصورة): في الفجر لقيت نفسي في الطريق.. محتارة وبسأل يا ترى أروح فين؟ ولمين؟ افتكرت دوار العمدة.. والكلام اللي سمعته من زنوبة زنوبة: مالك ياختي واجفة كده؟ عايزالك انتي كمان تنشيجة؟ آمنة: انتي مش فاكراني؟ فلاحة: يا زنوبة خافي ربنا وكيلي عدل زنوبة: دهدي.. فلاوسك في جيبك ومتوجعيش جلبي فلاحة: اللي يغش في الكيل والميزان على النار حدف زنوبة: يوه يوه يوه يوه.. البت بتاعة الودع.. مالك اتبجتي كده.. دانتي كنتي زي الوردة المفتحة | fade in Long Shot لآمنة قادمة من العمق تتحرك نحو زنوبة التي تقف بجانب فلاح وفلاحة وتبيع لهما يخرج الرجل من شمال الكادر تأخذ الفلاحة حاجتها وتخرج هي الاخرى من شمال الكادر cut | 254 |
نهاية موسيقى 31 | | آمنة: الدنيا ما ميهاش راحة زنوبة: على جولك.. خير.. آمنة: آني.. رجل (voice over): تليفون يا زنوبة زنوبة: طيب آمنة: لما تفضي بجى زنوبة: طيب يا عنيى.. اسبجيني على فوق.. جيالك حالاً | Medium Shot لآمنة وزنوبة profile تخرج آمنة من شمال الكادر cut | 255 |
| | | مشهد 98 نهار / داخلي بيت زنوبة | |
| | زنوبة: بقى اختك راحت في الوبى آمنة: اسمتها زنوبة: ها.. والبيه المأمور.. هملت بيته ليه؟ آمنة: عيشه عنده لحد كده زنوبة: ممم.. تخبي على زنوبة.. جوليلي تكونش ايده طولت عليكي آمنة: البيه المأمور.. ده راجل طيب عمره ما كلمني كلمة تزعلني زنوبة: ااا... شوف البت يا خواتي.. انت بتلفلفي عليّا.. انت عبيطة ولا بتستعبطي.. | تتحرك الكاميرا chariot out من وجه زنوبة فتظهر آمنة واقفة بجانب السرير في شمال الكادر، وزنوبة تدخن وتشرب الشاي على السرير cut | 256 |
| | زنوبة: قصداني في ايه؟ جوليلي واقعة في ضيقة؟ حد ضحك على عقلك؟ اتكلمي دنا زي امك جولي آمنة: أنا بدور على شغل زنوبة: اااه.. ودورت في مخك الكلام اللي قلته لك زمان؟ آمنة: انت باين عليكي بالك رايق زنوبة: أنا اللي بالي رايق.. ولا انت اللي مخك تخين.. انت ما خدتيش بالك الجدعان لما شفوكي انخبلوا عليكي ازاي! بقى ولا حد منهم مالي عينك.. هه.. تكونيش غاوية أفندية؟ آمنة: أنا غلطانة اني جتلك | Medium Shot لهما face زنوبة يمين الكادر وآمنة شمال الكادر تكاد تخرج آمنة من شمال الكادر cut | 257 |
| | زنوبة: انتي زعلتي.. آمنة.. آمنة.. تعالي.. تعالي.. حقك على راسي من فوق.. اجعدي.. اجعدي يا آمنة.. اجعدي يا حشمة وقوليلي تحبي ايه في شغل البيت.. تكنسي ولا تعجني ولا تطبخي.. آمنة: اي شغلانة آكل منها بشرفي والاقي بيت يتاويني زنوبة: بيت.. البيت موجود يا آمنة.. وأديكي جاعدة ومونساني لحد اما ربنا يعدلها ونلتجيلك شغلانة.. والله جلبي حبك من أول ما شفتك | Long Shot لهما يكملا حركة اللقطة السابقة overlap آمنة تعدل الايشارب وزنوبة تنزل من على السرير لتلحق بها ثم تتقدم آمنة للأمام وورائها زنوبة والكاميرا معهماchariot out حتى تخرج من الحجرة وتصبح أمام باب الدار بجانب السلم تمسك زنوبة بآمنة وتجلسها على السلم ثم تتحرك الكاميرا عليهما chariot in fade out | 258 |
| | | مشهد 99 نهار / داخلي حجرة الطحين | |
| صوت الرحايا | صوت آمنة (voice over على الصورة): من جمعة فاتت وانا نازلة ضيفة على زنوبة.. لسانها طويل لكن جابها ابيض.. يا ترى ايه حصل لخديجة؟ وعملت ايه؟ نفسي أعرف.. | fade in Close-up على يد آمنة تطحن القمح بالرحايا ثم تتحرك الكاميرا chariot out حتى تثبت dissolve | 259 |
| | | مشهد 100 نهار / خارجي عند بائع الطرابيش | |
| bruit ناس | بائع الطرابيش: اسكتي يا آمنة، انتي مشيتي من هنا والنحس حل عليهم من هنا والمهندس فسخ الخطوبة | Medium Shot لآمنة face وبائع الطرابيش rear ثم تتحرك الكاميرا chariot in على آمنة cut | 260 |
| | | مشهد 101 نهار / خارجي عند الخباز | |
| bruit ناس | الخباز: أبداً.. دا البيه المأمور هو اللي طرده.. انتي مش عارفة المأمور بتاعنه.. استقصى عنه وعرف مشيه وطلعله الجديم والجديد | Close-up على العيش ثم تتحرك الكاميرا chariot out انرى آمنة تأخذ العيش face والخباز rear cut | 261 |
| | | مشهد 102 نهار / خارجي أمام بيت زنوبة | |
| | زنوبة: الناس بتجول عليه نقل نفسه وساب البلد للمهندس | Medium Long Shot لآمنة وزنوبة تنشران الغسيل dissolve | 262 |
| | | مشهد 102 نهار / خارجي أمام بيت زنوبة | |
دخول موسيقى 32 | صوت القطار | صوت آمنة (voice over على الصورة): بالسلامة يا خديجة.. | القطار يتحرك وتتحرك معه الكاميرا pan left ثم tilt down حتى نرى آمنة واقفة بجانب شجرة rear تنظر للقطار cut | 263 |
نهاية موسيقى 32 | | صوت آمنة (voice over على الصورة): محرومة حتى من وداعك.. دا حالي دايماً مع القدر.. دايماً مالي جلبي هم وأحزان | Medium Shot لآمنة face واقفة بجانب شجرة dissolve | 264 |