وصف الصوت | وصف الصورة | م |
الموسيقى | المؤثرات | الحوار | | |
| | آمنة: وليه اللوم؟ انت بتعمل حاجة تغضب ربنا! | نفس تكوين لقطة 300 cut | 302 |
| | البش مهندس: مش عن قصد.. اخطائي زي ما تقولي نوع من الهروب.. دي مسائل ما تفهميش فيها انت.. لكن هكلمك عنها بردو بدل مكلم نفسي.. آمنة: ساعات الواحد بيكلم الحيطة.. وبتهرب من ايه؟ البش مهندس: من الوحدة.. في ايه في الريف غير الوحدة والملل؟ الأيام كلها زي بعضها.. في الصبح مرور على الجسور | Medium Shot للمهندس يتحرك نحو آمنة مع pan left يتحرك للشمال مع pan left لنراه full back cut | 303 |
| | البش مهندس: وبالليل لعب الورق في النادي.. مع نفس الأصحاب.. همّا كمان الملل صاببهم في قوالب.. عقولهم وقفت وأفكارهم اتجمدت.. زي اللي تكون مسجلة على اسطوانات.. | Medium Shot للمهندس 4/3 وآمنة في الbackground cut | 304 |
| | البش مهندس: يعيدوا النكتة الجديدة ويضحكوا عليها من جديد.. ويكرروا الحكايات الوضيعة.. | Medium Close-up على وجه آمنة cut | 305 |
| | البش مهندس: وتسليتهم الوحيدة ان واحدة تروح وواحدة تيجي.. تاخد دور ابطولة في الحكاية الوضيعة.. | نفس تكوين لقطة 304 يشرب الكأس مرة واحدة cut | 306 |
دخول موسيقى 37 | | آمنة: هنادي تروح وسكينة تيجي | Medium Close-up على وجه آمنة cut | 307 |
| | البش مهندس: اشمعنى هنادي.. انتي تعرفيها؟ | Medium Close-up على وجه المهندس يلف رأسه وينظر يمين الكادر | 308 |
| | آمنة: صاحبتي | Medium Close-up على وجه آمنة 4/3 cut | 309 |
خروج موسيقى 37 | | البش مهندس: كانت لطيفة.. تعرفي هي فين دلوقتي؟ آمنة: ربنا تاب عليها من الخدمة في بيوت العذاب البش مهندس: اتجوزت؟ آمنة: استريحت البش مهندس: تعرفي ان فيكي حاجة من هنادي آمنة: اشبه لها البش مهندس: في طبعها.. كانت نفرية زيك.. بس انتي راسك ناشفة عنها.. هنادي داخت من أول كاس.. لكن انت باين عليكي تدوخي بلد.. هتنامي فين الليلة؟ | American Shot للمهندس يتجه نحو آمنة مع pan right يتحرك لليمين مع pan right ليصب كأس cut | 310 |
| | آمنة: مطرح امبارح | Medium Close-up على وجه آمنة profile cut | 311 |
| | البش مهندس: بس احب أنورك.. الأوضة دي مسكونة.. ولو طلعلك عفريت واتلبشتي أنا مش مسئول.. | Medium Shot للمهندس cut | 312 |
| | آمنة: ما عفريت الا البني آدم يا سيدي | Medium Close-up على وجه آمنة profile ثم تلتف لتنظر للكاميرا cut | 313 |
| | البش مهندس: يا بني آدم اذا كنتي خايفة على نفسك.. تعالي نامي على السجادة اللي قدام سريري | Medium Shot للمهندس يضحك cut | 314 |
| | البش مهندس: أنا معنديش مانع آمنة: تعيش.. لكن أنا عندي مانع.. | Medium Close-up على وجه آمنة profile cut | 315 |
دخول موسيقى 38 | | البش مهندس: والمانع ده يبقى ايه؟ آمنة: لما بتشرب جتتك ما بتبئاش خالصة.. انت لسة قايل كده النهاردة الصبح.. البش مهندس: لا ما هو الكلام اللي أقولهولك بالنهار متسدقيهوش بالليل آمنة: واللي تقوله بالليل مسدئهوش بالنهار البش مهندس: وبعدين وياكي بقى.. خدي امليلي الكاس ده وحصليني على الأوضة | Medium Shot للمهندس يتحرك نحو آمنة مع pan left يخرج من يمين الكادر cut | 316 |
| | | Very Long Shot من وجهة نظر آمنة للمهندس ينام على سريره cut | 317 |
| | | Long Shot لآمنة تملأ الكأس | 318 |
| | | مشهد 121 ليل / داخلي حجرة آمنة | |
| | | Medium Shot تتحرك آمنة نحو السرير وترفع المرتبة تخرج السم وتضعه في الكأس cut | 319 |
| | | Close-up على يدها cut | 320 |
| | | نفس تكوين لقطة 319 ثم تخرج آمنة من باب الحجرة cut | 321 |
| | | مشهد 122 ليل / داخلي الصالة | |
| | | Medium Cloe-up تتحرك آمنة للأمام مع chariot بجانبها cut | 322 |
| | | مشهد 123 ليل / داخلي حجرة المهندس | |
| | آمنة: سيدي.. الكباية.. البش مهندس: ما تيجي تعدي.. تعالي.. قربي.. احنا مش قلنا نبطل خوف.. هاتي بوسة بقى.. مش بالقوة بكيفك.. آمنة: لما تشرب الأول البش مهندس: كلام شرف آمنة: أيوة البش مهندس: ما ترجعيش في كلامك؟ آمنة: لا | Long Shot لآمنة تدخل الحجرة مع pan right حتى تصل بجانب المهندس وهو نائم يفيق وينهض تعطي له الكأس فيأخذه تبتعد عنه يرفع الكأس cut | 323 |
خروج موسيقى 38 | صوت وقوع الكأس | البش مهندس: انتي اتجننت يا بنت | Medium Shot من ظهر آمنة لوجه المهندس Amorce تقذف الكأس من يده cut | 324 |
| | آمنة: أصل.. أنا.. | Amorce من ظهر المهندس لوجه آمنة cut | 325 |
| | البش مهندس: آه.. عشان ما توفيش بوعدك.. شفتي بقى انك رجعتي في كلامك.. روحي بقى هاتيلي كاس تاني.. | نفس تكوين لقطة 324 | 326 |
دخول موسيقى 39 | | | نفس تكوين لقطة 325 تأخذ آمنة الكأس من الأرض ثم تتحرك نحو الباب مع pan left cut | 327 |
| | | مشهد 124 ليل / داخلي الصالة | |
| | | Long Shot لآمنة تتحرك نحو المنضدة التي عليها الزجاجة وتهم بصب الكأس لكنها لا تصبه وتتركه وتجري نحو حجرتها مع pan left cut | 328 |
| | | مشهد 125 ليل / داخلي حجرة آمنة | |
خروج موسيقى 39 | | صوت آمنة (VO على الصورة): ليه عملت كده.. القتل صعب.. صعب.. قلبك وايدك طاوعوك ازاي يا خال.. سامحيني يا هنادي.. سامحيني.. عمري ما هقدر اقتل.. عمري عمري.. | Medium Close-up على وجه آمنة تبكي fade out | 329 |
| | | مشهد 126 نهار / داخلي بيت زهرة | |
دخول موسيقى 40 | | جابر: اخزي الشيطان يا زهرة وقولي.. آمنة طفشت وين؟ عملت عملة هنادي؟ ساكتة ليه اتكلمي.. بتتستري عليها.. أنا هفتش البر كله.. بلد بلد ولازم ألجاها.. | fade in Medium Shot لجابر وزهرة من زاوية منخفضة يشد ذراعها بعنف يخرج من شمال الكادر cut | 330 |
| | | مشهد 127 نهار / خارجي أمام بيت زهرة | |
خروج موسيقى 40 | | الرجل: ايش عملت؟ جابر: الصبر طيب يا ولد الرجل: يا عم جابر.. الحق ما في خشى.. أنا عايز فلوسي على داير مليم.. جابر: أنا مو ناكر فلوسك يا ولد.. الفاتحة وقريناها وآمنة ما زالت على ذمتك.. الرجل: وين هي؟ اللي شرط ما يعود.. اصنع المعروف اعطيني فلوسي وخلينا حبايب.. جابر: الجول جولك والحق ما هو عليك الرجل: آمنة مالها ومال عيشتنا العفشة.. آمنة ولفت على البنادر جابر: لا يا ولد لا تنطق العيبة.. ان طال الزمان ولا قصر آمنة هتعاود.. | Long Shot لجابر يتجه نحو خطيب آمنة مع pan left يخرج النقود من جيبه dissolve | 331 |
| | | مشهد 128 نهار / داخلي حجرة المهندس | |
| | البش مهندس: آمنة.. آمنة.. آمنة | Medium Shot للمهندس نائم على السرير ثم ينهض يتحرك نحو الباب cut | 332 |
| | | مشهد 129 نهار / داخلي الصالة | |
| صوت فتح الباب | البش مهندس: آمنة.. يا آمنة.. آمنة.. آمنة.. بسيوني | Very Long Shot للمهندس في عمق الكادر يتحرك للأمام يفتح باب الفيلا cut | 333 |
| | | مشهد 130 نهار / خارجي الحديقة | |
| صوت عصافير | البش مهندس: بسيوني.. بسيوني.. بسيوني: أفندم يا بش مهندس البش مهندس: آمنة فين؟ بسيوني: خرجت من الفجر البش مهندس: ما قالتلكش راحية فين؟ بسيوني: لأ البش مهندس: طب حضر لي الفطور البش مهندس: بسيوني: حاضر يا بش مهندس | Very Long Shot للمهندس أمام الباب ينزل السلالم ويدخل بسيوني من شمال الكادر يخرج بسيوني من يمين الكادر cut | 334 |
| | | مشهد 131 نهار / داخلي بيت زنوبة | |
| | آمنة: عايزاكي تشوفيلي شغلانة تانية يا خالتي زنوبة زنوبة: كلام ايه ده يل بت.. جوام كده كرهت المهندس.. آمنة: وشه مكشوف زنوبة: آآه.. وشه مكشوف.. جوليها تاني.. | Very Long Shot آمنة واقفة تكلم زنوبة التي فوق السلم cut | 335 |
| | زنوبة: وشه مكشوف.. ما وديناكي بيوت زين جلتي الا المهندس.. كان موصوفلك المهندس ودلوقتي بقى كخة المهندس.. آمنة: ما كنتش فكراه كده.. طول ما هو آعد في البيت نقره من نقري وناويلي على نية زنوبة: ما شاء الله ما شاء الله.. وبيجعد لك مخصوص في البيت.. دي يختي ولا السفيرة عزيزة.. وده يخليكي تهجي ولا تلبدي! آمنة: يعني عايزاني استنا لما يفضحني زنوبة: استني واتقلي.. التقل صنعة يا بت.. وما دام انت عجباه تقدري تطلبي منه اللي انت عيزاه.. آمنة: مش هقدر أبدا آخد منه اللي أنا عيزاه.. | Medium Shot لزنوبة تنزل من على السلم تقف بجانب آمنة تخرج زنوبة من شمال الكادر cut | 336 |
| | زنوبة: ما دام غويكي مفيش حاجة هيعزها عليكي أبدا.. اسمعي كلام زنوبة.. داني في شبابي كنت حلوة زيك.. | Medium Shot لزنوبة من ظهرها ثم تلتلف cut | 337 |
| | زنوبة: وكل أما انمر على واحد | Medium Close-up على وجه آمنة cut | 338 |
| | زنوبة: ما كنتش اسيبه قبل ما اسلب منه اللي أنا عيزاه | Medium Shot لزنوبة cut | 339 |
| | | Medium Close-up على وجه آمنة cut | 340 |
| | زنوبة: يا بت ما تبقيش عبيطة.. الرجالة زي السمك.. يبصوا للطعم وميشوفوش الصنارة.. في راجل ييجي بالكلمة الحلوة.. وفي واحد ييجي بالنظرة النعسانة في العيون الكحيلة.. المهم يلقط الطعم وبعد كده تسحبيه زي ما انت عايزة.. تسقيه المر تسقيه الحلو انت وكيفك.. آمنة: مش المهندس.. ده سيد وانا خدامة زنوبة: ممم.. ما تبجيش عبيطة.. في البيت اللي مجفول على اتنين الجمال هو صاحب السيادة.. والراجل مهما علي مجامه مدام مفيش حد شايفه هيترمي ويتمرمغ تحت رجليكي آمنة: وايه اللي يزنجه على كده؟ زنوبة: آآآه.. الحب.. الحب ياما بيذل.. | Medium Shot آمنة يمين الكادر وزنوبة شمال الكادر تخرج زنوبة من يمين الكادر cut | 341 |
| | زنوبة: كان فيه يا عيني جدع زي القمر متعلم وابن ذوات.. حبني ما جدرتش اجاوبه | Medium Shot لزنوبة من ظهرها تجلس على السرير cut | 342 |
| | زنوبة: صديته.. اعمل ايه ياختي.. أصل الواحد جلبه مش في ايده.. | Medium Shot لآمنة cut | 343 |
| | زنوبة: حب ينساني.. شم كوكايين وكل افيون وفي الآخر قتل نفسه | Medium Shot لزنوبة جالسة على السرير cut | 344 |
دخول موسيقى 41 | | آمنة: مات! زنوبة: ربنا يسامحني آمنة: لو أضمن ان المهندس يتعلق فيّ كده ويجراله اللي جرالي كنت اجعد زنوبة: وليه بس الأذية دي.. آمنة: عشان أذاني | تتحرك الكاميرا chariot in على وجه آمنة close-up dissolve | 345 |
خروج موسيقى 41 | | | مشهد 132 ليل / داخلي غرفة آمنة | |
| صوت دقات الساعة صوت فتح الباب | | Medium Shot لآمنة جالسة في ال foreground والمهندس يفتح باب الفيلا ويدخل في ال background تضبط شعرها وتنظر في المرآة وتنهض cut | 346 |
| | | مشهد 133 ليل / داخلي الصالة | |
| | آمنة: مسا الخير يا سيدي | Long Shot لآمنة تخرج من حجرتها cut | 347 |
| | البش مهندس: كنت فين الصبح يا آمنة | American Shot للمهندس يغلق الباب cut | 348 |
| | آمنة: أصلي رحت أجيب هدومي من عند خالتي زنوبة | Medium Shot لآمنة cut | 349 |
| | البش مهندس: أنا افتكرتك طفشت وقلت يا خسارة ملكيش اسمة في الحاجة الحلوة اللي جايبهالك | Medium Shot للمهندس يتحرك نحو المنضدة مع pan left cut | 350 |
| | آمنة: والنبي ايه صحيح جبتلي حاجة؟ البش مهندس: ايه رأيك في الكردان ده؟ آمنة: ده لية آني؟ البش مهندس: لا ليه آني آمنة: والنبي ما تتمهزأش بية يا سيدي لحسن اني بصدق البش مهندس: طب خدي البسي آمنة: عشت وشفت القشرة الدهب البش مهندس: ده دهب 21 آمنة: والنبي دنتا حنين يا سيدي.. أني ما كنتش فاكراك كده البش مهندس: أوعي أما أوريكي يتلبس ازاي آمنة: ربنا ما يحرمنيش منك.. أني ما كنتش احلم البس دهب ولا في المنام البش مهندس: انت لسة شفتي حاجة.. أنا مش هعز عليكي شيء أبدا يا آمنة آمنة: سيدي.. هنرجع للشقاوة.. البش مهندس: لسة بردو نفرية.. أنا قلت عليكي عقلت.. طب ما تخافيش تعالي.. | Medium Shot لآمنة تتحرك نحو المهندس مع pan right يخرج الكردان من جيبه يعطيها الكردان فتمسكه وتنظر اليه بسعادة تربطه حول رقبتها يربطه لها يقبلها تخرج من يمين الكادر cut | 351 |
| | آمنة: ممم.. وريني عنيك قبله | Medium Shot لآمنة cut | 352 |
| | البش مهندس: أهم | Amorce من ظهر آمنة لوجه المهندس يريها عينيه cut | 353 |
| | آمنة: لا أني خايفة | Amorce من ظهر المهندس لوجه آمنة cut | 354 |
| | البش مهندس: شفتي فيهم ايه؟ | Amorce من ظهر آمنة لوجه المهندس يريها عينيه cut | 355 |
| | آمنة: شفت انم مش ناوي تجيبها لبر البش مهندس: احلفلك بايه عشان متخافيش مني.. آمنة: لا متحلفش احسن الحلفان يقع في الأرض | Amorce من ظهر المهندس لوجه آمنة cut | 356 |
| | البش مهندس: بس لو تعقلي | Amorce من ظهر آمنة لوجه المهندس يمسك بها cut | 357 |
| | آمنة: لا لا لا لا يا سيدي.. آه ياني منك ومن ملاوعتك | Amorce من ظهر المهندس لوجه آمنة يحاول تقبيلها لكنها تفلت منه cut | 358 |
| | البش مهندس: آه ياني أنا من غرامك آمنة: غرامي! تكنش عايز تضحك على عقلي بكلمتين البش مهندس: ليه بس هو مين أحلى منك آمنة: انشالله تتهنى.. أنا صحيح غشيمة لكن فاهمة ان الحلوين كتير البش مهندس: أنا مش شايف حد غيرك في قلبي آمنة: سلامة قلبك هو أنا أد المقام! البش مهندس: ازاي انت مش عارفة قيمة نفسك.. بكرة اتفرجي على روحك لما اكسيكي من عند الفرنواني.. والدهب يبقى في ايدك من هنا لهنا.. واوديكي مصر وأفرجك على جنينة الحيوانات ولونا بارك.. الناس ونتي جنبي على الحنطور هيقولوا مين السنيورة دي؟ | Medium Shot للمهندس يقترب من آمنة مع pan left يميل ليقبلها cut | 359 |
دخول موسيقى 42 | صوت غلق الباب | | تفلت منه وتجري آمنة نحو غرفتها مع pan left وتغلق الباب يدخل المهندس من يمين الكادر يحاول أن يفتح الباب cut | 360 |
| صوت ضرب الباب | | Medium Shot لآمنة داخل غرفتها تخلع الكردان وترميه، ونرى خيال المهندس على الباب يحاول أن يفتحه cut | 361 |
| صوت ضرب الباب | | American Shot للمهندس يضرب على الباب بعنف cut | 362 |
| | آمنة: مش فاتحة البش مهندس: ما تبقيش عبيطة آمنة: واني قادرة عليك أما هقدر على كلامك الحلو.. تتمسى بالخير يا سيدي البش مهندس: يعني مش هتفتحي آمنة: الصباح رباح يا سيدي | Medium Shot لآمنة تخرج من شمال الكادر cut | 363 |
| صوت كسر المنضدة | | Medium Shot للمهندس profile أمام الباب ثم يتحرك نحو غرفته في غضب يركل المنضدة ويكسرها مع حركة كاميرا pan right dissolve | 364 |
| | | مشهد 134 Photo Montage | |
| | صوت آمنة (VO على الصورة): فات يوم ورا يوم.. خدعته الابتسامة | نهار / داخلي غرفة الطعام Medium Shot لآمنة تولع السيجارة للمهندس ثم تتحرك الكاميرا chariot in على وجهه ينظر لها في حب dissolve | 365 |
| | صوت آمنة (VO على الصورة): والنظرة اللي بتوعد وما بتوفيش | ليل / داخلي غرفة آمنة Medium Shot لآمنة واقفة ظهرها للكاميرا وخيال المهندس على باب حجرتها cut | 366 |
| | صوت آمنة (VO على الصورة): السمكة لقطت الطعم | Close-up على وجه آمنة profile dissolve | 367 |
| | صوت آمنة (VO على الصورة): الصد ملاه رغبة.. والباب المقفول خلاه يتعلق بيّه أكتر وأكتر | ليل / داخلي الصالة Medium Shot للمهندس يحاول تقبيل آمنة لكنها تفلت منه وتجري نحو حجرتها مع pan left dissolve | 368 |
خروج موسيقى 42 | صوت الخبط على الباب | البش مهندس: آمنة.. آمنة.. افتحي يا آمنة.. صوت آمنة (VO على الصورة): بالنهار باله مشغول.. وبالليل سهران والنوم جفاه.. عذاب الحب ابتدى.. واني ابتديت أعرف اني هشوفو قريب تحت رجليّة | ليل / داخلي غرفة آمنة Medium Shot لخيال المهندس على الباب ثم تتحرك الكاميرا pan left على آمنة في M. Close-up cut | 369 |