welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

 

 

     

مشهد 156

نهار / خارجي

طريق زراعي

 

دخول موسيقى 51

خروج موسيقى 51

   

Long Shot لجابر راكب الجمل وتتحرك معه الكاميرا pan left

dissolve

449

     

مشهد 157

نهار / خارجي

منطقة في القرية

 
    جابر: اسمها آمنة

الرجل: آمنة.. ايوة عارفها.. البت العربية اللي كانت بتخدم عند البيه المأمور لما اتنجل من هنا

جابر: تكونش نجلت معاه..

الرجل: لا أنا من كام يوم اتخيلت بيها في البلد.. فين يا عبد التواب.. فين..

Medium Shot لجابر واقف بجانب رجل من البلد

 

 

 

 

fade out

450

     

مشهد 158

نهار / خارجي

على ضفة النهر

 

دخول موسيقى 52

صوت الماء البش مهندس: جيتي في وقتك أنا جعت خالص

اعدي يا آمنة كلي معايا

آمنة: كتر خيرك يا سيدي

البش مهندس: لا اعدي متسيبينيش آكل لوحدي

أيوة كدة

fade in

Long Shot للمهندس يصطاد السمك وآمنة تحضر الطعام

يتحرك نحو آمنة ويجلس بجانبها

تنهض آمنة بعد تحضيرها للطعام

يمسك يدها لكي تجلس وتأكل معه

cut

451

    البش مهندس: تعرفي يا آمنة انك من يوم ما دخلتي البيت مبقتش أشعر بالوحدة اللي كنت بشتكي منها..

غريبة مش كده..

Amorce من ظهر آمنة لوجه المهندس

 

cut

452

    البش مهندس: ما تكلي يا آمنة

آمنة: شبعانة يا سيدي

Amorce من ظهر المهندس لوجه آمنة

 

cut

453

    الرجل: اتفضلي يا ست هانم

آمنة: كتر خيرك يا عم.. أني تعبتك..

الرجل: أني خدام يا ست هانم

Medium Shot لرجل يحمل بطيخة يتحرك نحوهما مع pan left

 

 

يخرج من يمين الكادر

cut

454

     

Amorce من ظهر آمنة لوجه المهندس

cut

455

    آمنة: مالك يا سيدي.. في حاجة؟

 

Amorce من ظهر المهندس لوجه آمنة

cut

456

    البش مهندس: لا أبدا.. انتي صحيح هانم

Amorce من ظهر آمنة لوجه المهندس

cut

457

    آمنة: والنبي ما تتريأش عليّ.. أعدتني جنبك وما قلناش حاجة.. ودلوقتي هتقول لي اني هانم..

Amorce من ظهر المهندس لوجه آمنة

cut

458

    البش مهندس: والهانم أحسن منك في ايه..

Amorce من ظهر آمنة لوجه المهندس

cut

459

     

Amorce من ظهر المهندس لوجه آمنة

cut

460

     

Long Shot لهما.. ثم تحمل آمنة البطيخة وتنهض وتتحرك pan left نحو النهر

cut

461

خروج موسيقى 52

   

Medium Shot لآمنة تنحني لتنظف البطيخة لكنها تفلت منها، وتكاد آمنة تسقط في الماء

cut

462

دخول موسيقى 53

   

Medium Shot للمهندس يجري بسرعة pan left نحو آمنة ويمسك بها ويرفعها

cut

463

     

M. Close-up لهما profile ثم يقبلا بعض

cut

464

     

Extreme Long Shot لهما

cut

465

     

نفس تكوين لقطة 464

ثم تجري آمنة وتخرج من يمين الكادر

cut

466

     

Medium Shot للمهندس rear في شمال الكادر وآمنة تجري نحو عمق الكادر

dissolve

467

     

مشهد 159

نهار / خارجي

أمام فيلا المهندس

 
     

Long Shot لآمنة تجري مع pan left حتلا تدخل من البوابة وتمسك بغصن شجرة

cut

468

    صوت هنادي VO: وشي منك في التراب يا آمنة..

M. Close-up على وجه

cut

469

    صوت هنادي VO: ربنا يسامحك..

Long Shot للبيت 4/3

cut

470

     

Long Shot لآمنة تصعد السلالم وتدخل من الباب ثم يدخل المهندس من شمال الكادر ثم يصعد السلالم

cut

471

     

مشهد 160

نهار / داخلي

الصالة

 
    البش مهندس: آمنة.. افتحي يا آمنة.. اللي حصل لنا ولا انتي لنا يد فيه.. أنا كنت فاكر شعوري نحوك عطفة زي كل العواطف اللي مرت عليّ

Medium Shot للمهندس يدخل من الباب ثم يتحرك نحو حجرة آمنة مع pan left ويقرع على الباب ثم تقترب منه الكاميرا

cut

472

    البش مهندس: تاخد وقتها وتروج لحالها.. أنا كنت غلطان.. ومقدرش أغالط روحي أكتر من كده..

Close-up على وجه آمنة

cut

473

    البش مهندس: أنا بحبك يا آمنة.. وانتي كمان بتحبيني

M. Close-up على وجه المهندس 4/3

cut

474

     

مشهد 161

نهار / داخلي

حجرة آمنة

 
    آمنة: يا آسي.. اني بكرهك بكرهك.. وهفضل طول عمري أكرهك

البش مهندس: انتي بتقولي كده فاكره اني بخدعك زي زمان.. صدقيني يا آمنة أنا لما ضميتك لصدري كان ضميري سليم.. وقلبي خالي من الشر لأول مرة في حياتي.. انتي يا آمنة حبي الأول وحبي الأخير.. مش قادر أعيش من غيرك.. تقبلي تتجوزيني؟

Medium Shot لآمنة تبكي

 

ثم يفتح المهندس الباب ويدخل

 

cut

475

خروج موسيقى 53

  البش مهندس: ساكتة ليه؟ فاكرة اني بضحك عليكي بكلمتين حلوين زي ما كنت دايما بتتهميني.. ولا هترجعي تقولي تاني ان انا سيد وانت خدامة.. يا آمنة الحب مفيهوش سيد وعبد.. ردي عليّ.. تقبلب تتجوزيني؟

آمنة: يستحيل

البش مهندس: ليه يا آمنة؟ ليه تحكمي عليّ بالعذاب

آمنة: أني اللي حكمت عليك بالعذاب.. ولا انت حكمت علينا بالعذاب.. أني دخلت البيت ده عشان أشوفك تتعذب.. دخلت البيت ده عشان أشوفك مذلول تحت رجلية.. عشان أشوف في عنيك دموع كل اللي غويتهم وبكيتهم.. فاكر لما قلت لك ان ليه اخت قتلها الحب..

American Shot لهما

آمنة تنظر اليه ثم تتقدم نحو الكاميرا وتمسك بعمود السرير

يتقدم المهندس وراءها

 

 

 

 

cut

476

    آمنة: كانت هنادي

Amorce من ظهر المهندس لوجه آمنة

cut

477

دخول موسيقى 54

  البش مهندس: هنادي اختك!

آمنة: ماتت بسببك.. قتلها خالي.. قتلها هي المجني عليها.. وانت اللي جنيت عايش حر.. ما فكرتش فيها يوم! ما قلتش راحت فين.. عاملة ايه.. عايشة ولا التراب اللي تواها كان أحن عليها منك.. لكن هتفتكر فيها ليه!

Medium Shot للمهندس وآمنة

المهندس ينظر للأرض ثم يعطي ظهره لآمنة ويتحرك ببطء نحو الباب

 

cut

478

    آمنة: هنادي خدامة.. حياتها رخيصة وعرضها ملوش تمن..

البش مهندس: هنادي اختك! يا ريتك قتلتيني بدل ما تسيبيني أعيش بقيت حياتي معذب

آمنة: ده اللي كنت ريداه يوم ما جيت البيت

M. Close-up على وجه المهندس ينظر للكاميرا في الforeground وآمنة في الbackground

 

يخرج من يمين الكادر

cut

479

     

مشهد 162

نهار / داخلي

الصالة

 

خروج موسيقى 54

   

Long Shot المهندس يجلس على الكرسي ونرى في العمق آمنة واقفة في حجرتها

dissolve

480

     

مشهد 163

ليل / داخلي

أمام حجرة بسيوني

 
  صوت ضفاضع بسيوني: ونست يا شيخ العرب

جابر: الله يعز مجدارك

بسيوني: نجيب عشا؟

جابر: عشت يا ولد

بسيوني: بالله.. الخير كتير

جابر: بالله متعشي.. الا ليك زمان مع البش مهندس

بسيوني: اسنين

جابر: مليح معاك؟

بسيوني: جوي جوي

جابر: جلّي.. أني عندي بنت يتيمة.. عاوزها تخدم عنده

بسيوني: مظنش.. عنده واحدة بسطاه جوي

جابر: بسطاه كيف يعني؟ ماشية على هواه؟

بسيوني: الا آمنة.. مش بتاعة هوى أبدا

جابر: انت على نياتك.. هي صبية وهو عاذب.. ايش دراك باللي حاصل بينهم والأبواب مجفلة..

بسيوني: منا أصلي ابن فن ولي نظرة.. لو سألتني على سكينة اللي كانت عندنا جبلها أجول لك ايوة.. بنت تاني اسمها هنادي.. شهر والتاني وبانت البشاير أمّال.. لكن دي أنا أحلف انه ما مسهاش أبدا.. مش كل البنات يا شيخ العرب

جابر: مش كل البنات.. على جولك.. هذا ما بيحصل الا للبنات الهمل اللي ما لهم أهل

بسيوني: أهل مين يا عم.. هو لو كان في أهل كان ايه يخلي الولايا يتلطموا

Medium Shot لجابر وبسيوني يشربون الشاي أمام النار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cut

481

     

مشهد 164

ليل / داخلي

الصالة

 
     

نفس تكوين لقطة 480

dissolve

482

     

مشهد 165

نهار / خارجي

السماء

 
  صوت الكروان  

الكاميرا تتبع كروان طائر مع pan left

cut

483

     

مشهد 166

نهار / داخلي

حجرة آمنة

 

دخول موسيقى 55

صوت الكروان  

الكاميرا موضوعة خارج الحجرة وتتحرك chariot in نحو آمنة التي تنظر للكاميرا

cut

484

     

مشهد 167

نهار / داخلي

الصالة

 
    البش مهندس: آمنة

 

Medium Shot للمهندس جالس على الكرسي ثم ينهض ويتحرك نحو حجرة آمنة التي نراها تحضر أغراضها

 

485

     

مشهد 168

نهار / داخلي

حجرة آمنة

 

خروج موسيقى 55

 

 

 

دخول موسيقى 56

  البش مهندس: ما تسيبينيش يا آمنة.. طول الليل ونا بفكر في الكلام اللي قلتيه.. الحقيقة اللي عرفتها أشر من الظلام اللي كنت فيه.. دلوقتي مش ممكن نفترق عن بعض.. شقاءنا غير محتمل الا اذا احتملناه سوى.. مش هنقدر نشوف الطريق الا اذا مشينا وادينا في ادين بعض..

آمنة: هنادي هتكون دايما بينا..

Long Shot للمهندس على الباب وآمنة شمال الكادر

 

 

 

تتحرك نحو الباب فيقوم بتمريرها

cut

486

     

مشهد 169

نهار / خارجي

حديقة فيلا المهندس

 

 

 

انخفاض مستوى موسيقى 56

صوت عصافير

المهندس: آمنة.

Long Shot لآمنة تنزل من على السلالم، ثم يأتي المهندس ورائها

ينزل السلالم

CUT

487

علو مستوى موسيقى 56

 

 

Medium Close-up على وجه جابر يتحرك وسط الزرع حامل البندقية وتتحرك معه الكاميرا pan right

CUT

488

خروج موسيقى 56

 

المهندس: ما تخليش الأموات يحكموا على الأحياء بالشقاء.. انسي اللي فات وفكري في المستقبل.

آمنة: المستقبل مات يوم ما ماتت هنادي.

المهندس: يعني مش قادرة تسمحيني.. انتي حياتي يا آمنة.. فراقك والموت واحد.. لو تسيبيني تبقي بردو ما عدلتيش عن الانتقام.

آمنة: أني بنتقم من نفسي لأني خنت هنادي وخنت نفسي.. فكرت في يوم من الأيام أعذبك بالحب.. وما جاش على بالي ان السلاح اللي حاولت أجرحك بي هيجرحني أنا كمان.. ما تفتكرش اني خارجة سليمة.

المهندس: كنت أفضل نظرة الحقد اللي كانت في عنيكي وانتي جنبي ولا الشعور بحبك وانتي بعيدة عني.

Medium Shot لآمنة والمهندس

آمنة يمين الكادر والمهندس شمال الكادر

 

 

 

 

 

 

 

يمسك المهندس بآمنة

تنظر آمنة اليه ثم تخرج من يمين الكادر

CUT

489

 

 

المهندس: آمنة.. قبل ما تمشي قولي انك سامحتيني.

آمنة تتحرك نحو الـ foreground مواجهة للكاميرا والمهندس واقف في الـ background

تبدأ بتدوير وجهها لتنظر للمهندس

CUT

490

 

 

آمنة: اوعى لنفسك يا سيدي.

Medium Close-up لآمنة تكمل حركتها overlap من ظهرها

CUT

491

 

 

 

Medium Close-up للمهندس

CUT

492

 

 

 

نفس تكوين لقطة 4 مع اختلاف أن آمنة تنظر في البداية للمهندس ثم تلتف وتنظر للأمام

CUT

493

دخول موسيقى 57 

 

 

 Medium Close-up على وجه جابر يتحرك وسط الزرع وتتحرك معه الكاميرا pan left

CUT

494

 

 

 

آمنة في الـ foreground مواجهة للكاميرا والمهندس واقف في الـ background

وتبدو المفاجأة على وجه آمنة

CUT

495

 

 

آمنة: سيدي.. خالي هنا وناوي

المهندس من ظهره في شمال الكادر وآمنة أيضاً من ظهرها لكنها تلتف وتتحرك بسرعة وتمسك به

CUT

 496

 

 

آمنة: على الشر.

Medium Close-up لآمنة والمهندس face للكاميرا

المهندس يمين الكادر وآمنة شمال الكادر

CUT

 497

 

 

 

نفس تكوين لقطة 10 ونرى جابر في الـ background يدخل من باب الفيلا حامل البندقية

CUT

498

 

 

 

نفس تكوين لقطة 11 آمنة تحضن المهندس لكنه يلتف ليحميها

CUT

 499

 

 

 

 

 

 

 

علو مستوى موسيقى 57 

 صوت رصاص

 

 

 

 

 

 

آمنة: سيدي..

بسيوني.. بسيوني..

المهندس وآمنة في الـ foreground شمال الكادر، وجابر في الـ background يمين الكادر يطلق النار على المهندس الذي يصاب بالرصاص في ظهره

يجري جابر هرباً

يمسك المهندس في الشجرة بينما تجري آمنة لتطلب المساعدة

ثم يسقط المهندس على الأرض

CUT

 500

 انخفاض مستوى موسيقى 57

 

 

 

 

 

 

 

صوت الكروان 

آمنة: بسيوني..

سيدي..

المهندس: دي أسعد لحظة في حياتي.. ان فيها في عنيكي الحب.. حياتي مش غالية عليكي.. هي المهر الوحيد اللي كان ممكن يصالحنا على بعض.

آمنة: سيدي.

Medium Shot  لآمنة تصرخ باكية

ثم تجري نحو المهندس معpan right وترتمي على الأرض وتمسك به

 

 

يموت المهندس

ترتمي آمنة في حضنه باكية

ثم تتحرك الكاميرا pan left مع tilt up لنرى جابر ممسوكاً

CUT

 501

 

 

 

 المشهد الأخير

نهار / خارجي

منطقة صحراوية

 

خروج موسيقى 57

 

 طه حسين voice over)): دعاء الكروان.. أترينه كان يرجع صوته هذا الترجيع حين صرعت هنادي في ذلك الفضاء العريض.

تتحرك الكاميرا pan right على السماء ثم تنزل tilt down وتتوقف عند منطقة النخيل التي صرعت فيها هنادي

 

النهاية

FADE OUT

502


 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات