وصف الصوت | وصف الصورة | م |
الموسيقى | المؤثرات | الحوار | | |
| | | مشهد 156 نهار / خارجي طريق زراعي | |
دخول موسيقى 51 خروج موسيقى 51 | | | Long Shot لجابر راكب الجمل وتتحرك معه الكاميرا pan left dissolve | 449 |
| | | مشهد 157 نهار / خارجي منطقة في القرية | |
| | جابر: اسمها آمنة الرجل: آمنة.. ايوة عارفها.. البت العربية اللي كانت بتخدم عند البيه المأمور لما اتنجل من هنا جابر: تكونش نجلت معاه.. الرجل: لا أنا من كام يوم اتخيلت بيها في البلد.. فين يا عبد التواب.. فين.. | Medium Shot لجابر واقف بجانب رجل من البلد fade out | 450 |
| | | مشهد 158 نهار / خارجي على ضفة النهر | |
دخول موسيقى 52 | صوت الماء | البش مهندس: جيتي في وقتك أنا جعت خالص اعدي يا آمنة كلي معايا آمنة: كتر خيرك يا سيدي البش مهندس: لا اعدي متسيبينيش آكل لوحدي أيوة كدة | fade in Long Shot للمهندس يصطاد السمك وآمنة تحضر الطعام يتحرك نحو آمنة ويجلس بجانبها تنهض آمنة بعد تحضيرها للطعام يمسك يدها لكي تجلس وتأكل معه cut | 451 |
| | البش مهندس: تعرفي يا آمنة انك من يوم ما دخلتي البيت مبقتش أشعر بالوحدة اللي كنت بشتكي منها.. غريبة مش كده.. | Amorce من ظهر آمنة لوجه المهندس cut | 452 |
| | البش مهندس: ما تكلي يا آمنة آمنة: شبعانة يا سيدي | Amorce من ظهر المهندس لوجه آمنة cut | 453 |
| | الرجل: اتفضلي يا ست هانم آمنة: كتر خيرك يا عم.. أني تعبتك.. الرجل: أني خدام يا ست هانم | Medium Shot لرجل يحمل بطيخة يتحرك نحوهما مع pan left يخرج من يمين الكادر cut | 454 |
| | | Amorce من ظهر آمنة لوجه المهندس cut | 455 |
| | آمنة: مالك يا سيدي.. في حاجة؟ | Amorce من ظهر المهندس لوجه آمنة cut | 456 |
| | البش مهندس: لا أبدا.. انتي صحيح هانم | Amorce من ظهر آمنة لوجه المهندس cut | 457 |
| | آمنة: والنبي ما تتريأش عليّ.. أعدتني جنبك وما قلناش حاجة.. ودلوقتي هتقول لي اني هانم.. | Amorce من ظهر المهندس لوجه آمنة cut | 458 |
| | البش مهندس: والهانم أحسن منك في ايه.. | Amorce من ظهر آمنة لوجه المهندس cut | 459 |
| | | Amorce من ظهر المهندس لوجه آمنة cut | 460 |
| | | Long Shot لهما.. ثم تحمل آمنة البطيخة وتنهض وتتحرك pan left نحو النهر cut | 461 |
خروج موسيقى 52 | | | Medium Shot لآمنة تنحني لتنظف البطيخة لكنها تفلت منها، وتكاد آمنة تسقط في الماء cut | 462 |
دخول موسيقى 53 | | | Medium Shot للمهندس يجري بسرعة pan left نحو آمنة ويمسك بها ويرفعها cut | 463 |
| | | M. Close-up لهما profile ثم يقبلا بعض cut | 464 |
| | | Extreme Long Shot لهما cut | 465 |
| | | نفس تكوين لقطة 464 ثم تجري آمنة وتخرج من يمين الكادر cut | 466 |
| | | Medium Shot للمهندس rear في شمال الكادر وآمنة تجري نحو عمق الكادر dissolve | 467 |
| | | مشهد 159 نهار / خارجي أمام فيلا المهندس | |
| | | Long Shot لآمنة تجري مع pan left حتلا تدخل من البوابة وتمسك بغصن شجرة cut | 468 |
| | صوت هنادي VO: وشي منك في التراب يا آمنة.. | M. Close-up على وجه cut | 469 |
| | صوت هنادي VO: ربنا يسامحك.. | Long Shot للبيت 4/3 cut | 470 |
| | | Long Shot لآمنة تصعد السلالم وتدخل من الباب ثم يدخل المهندس من شمال الكادر ثم يصعد السلالم cut | 471 |
| | | مشهد 160 نهار / داخلي الصالة | |
| | البش مهندس: آمنة.. افتحي يا آمنة.. اللي حصل لنا ولا انتي لنا يد فيه.. أنا كنت فاكر شعوري نحوك عطفة زي كل العواطف اللي مرت عليّ | Medium Shot للمهندس يدخل من الباب ثم يتحرك نحو حجرة آمنة مع pan left ويقرع على الباب ثم تقترب منه الكاميرا cut | 472 |
| | البش مهندس: تاخد وقتها وتروج لحالها.. أنا كنت غلطان.. ومقدرش أغالط روحي أكتر من كده.. | Close-up على وجه آمنة cut | 473 |
| | البش مهندس: أنا بحبك يا آمنة.. وانتي كمان بتحبيني | M. Close-up على وجه المهندس 4/3 cut | 474 |
| | | مشهد 161 نهار / داخلي حجرة آمنة | |
| | آمنة: يا آسي.. اني بكرهك بكرهك.. وهفضل طول عمري أكرهك البش مهندس: انتي بتقولي كده فاكره اني بخدعك زي زمان.. صدقيني يا آمنة أنا لما ضميتك لصدري كان ضميري سليم.. وقلبي خالي من الشر لأول مرة في حياتي.. انتي يا آمنة حبي الأول وحبي الأخير.. مش قادر أعيش من غيرك.. تقبلي تتجوزيني؟ | Medium Shot لآمنة تبكي ثم يفتح المهندس الباب ويدخل cut | 475 |
خروج موسيقى 53 | | البش مهندس: ساكتة ليه؟ فاكرة اني بضحك عليكي بكلمتين حلوين زي ما كنت دايما بتتهميني.. ولا هترجعي تقولي تاني ان انا سيد وانت خدامة.. يا آمنة الحب مفيهوش سيد وعبد.. ردي عليّ.. تقبلب تتجوزيني؟ آمنة: يستحيل البش مهندس: ليه يا آمنة؟ ليه تحكمي عليّ بالعذاب آمنة: أني اللي حكمت عليك بالعذاب.. ولا انت حكمت علينا بالعذاب.. أني دخلت البيت ده عشان أشوفك تتعذب.. دخلت البيت ده عشان أشوفك مذلول تحت رجلية.. عشان أشوف في عنيك دموع كل اللي غويتهم وبكيتهم.. فاكر لما قلت لك ان ليه اخت قتلها الحب.. | American Shot لهما آمنة تنظر اليه ثم تتقدم نحو الكاميرا وتمسك بعمود السرير يتقدم المهندس وراءها cut | 476 |
| | آمنة: كانت هنادي | Amorce من ظهر المهندس لوجه آمنة cut | 477 |
دخول موسيقى 54 | | البش مهندس: هنادي اختك! آمنة: ماتت بسببك.. قتلها خالي.. قتلها هي المجني عليها.. وانت اللي جنيت عايش حر.. ما فكرتش فيها يوم! ما قلتش راحت فين.. عاملة ايه.. عايشة ولا التراب اللي تواها كان أحن عليها منك.. لكن هتفتكر فيها ليه! | Medium Shot للمهندس وآمنة المهندس ينظر للأرض ثم يعطي ظهره لآمنة ويتحرك ببطء نحو الباب cut | 478 |
| | آمنة: هنادي خدامة.. حياتها رخيصة وعرضها ملوش تمن.. البش مهندس: هنادي اختك! يا ريتك قتلتيني بدل ما تسيبيني أعيش بقيت حياتي معذب آمنة: ده اللي كنت ريداه يوم ما جيت البيت | M. Close-up على وجه المهندس ينظر للكاميرا في الforeground وآمنة في الbackground يخرج من يمين الكادر cut | 479 |
| | | مشهد 162 نهار / داخلي الصالة | |
خروج موسيقى 54 | | | Long Shot المهندس يجلس على الكرسي ونرى في العمق آمنة واقفة في حجرتها dissolve | 480 |
| | | مشهد 163 ليل / داخلي أمام حجرة بسيوني | |
| صوت ضفاضع | بسيوني: ونست يا شيخ العرب جابر: الله يعز مجدارك بسيوني: نجيب عشا؟ جابر: عشت يا ولد بسيوني: بالله.. الخير كتير جابر: بالله متعشي.. الا ليك زمان مع البش مهندس بسيوني: اسنين جابر: مليح معاك؟ بسيوني: جوي جوي جابر: جلّي.. أني عندي بنت يتيمة.. عاوزها تخدم عنده بسيوني: مظنش.. عنده واحدة بسطاه جوي جابر: بسطاه كيف يعني؟ ماشية على هواه؟ بسيوني: الا آمنة.. مش بتاعة هوى أبدا جابر: انت على نياتك.. هي صبية وهو عاذب.. ايش دراك باللي حاصل بينهم والأبواب مجفلة.. بسيوني: منا أصلي ابن فن ولي نظرة.. لو سألتني على سكينة اللي كانت عندنا جبلها أجول لك ايوة.. بنت تاني اسمها هنادي.. شهر والتاني وبانت البشاير أمّال.. لكن دي أنا أحلف انه ما مسهاش أبدا.. مش كل البنات يا شيخ العرب جابر: مش كل البنات.. على جولك.. هذا ما بيحصل الا للبنات الهمل اللي ما لهم أهل بسيوني: أهل مين يا عم.. هو لو كان في أهل كان ايه يخلي الولايا يتلطموا | Medium Shot لجابر وبسيوني يشربون الشاي أمام النار cut | 481 |
| | | مشهد 164 ليل / داخلي الصالة | |
| | | نفس تكوين لقطة 480 dissolve | 482 |
| | | مشهد 165 نهار / خارجي السماء | |
| صوت الكروان | | الكاميرا تتبع كروان طائر مع pan left cut | 483 |
| | | مشهد 166 نهار / داخلي حجرة آمنة | |
دخول موسيقى 55 | صوت الكروان | | الكاميرا موضوعة خارج الحجرة وتتحرك chariot in نحو آمنة التي تنظر للكاميرا cut | 484 |
| | | مشهد 167 نهار / داخلي الصالة | |
| | البش مهندس: آمنة | Medium Shot للمهندس جالس على الكرسي ثم ينهض ويتحرك نحو حجرة آمنة التي نراها تحضر أغراضها | 485 |
| | | مشهد 168 نهار / داخلي حجرة آمنة | |
خروج موسيقى 55 دخول موسيقى 56 | | البش مهندس: ما تسيبينيش يا آمنة.. طول الليل ونا بفكر في الكلام اللي قلتيه.. الحقيقة اللي عرفتها أشر من الظلام اللي كنت فيه.. دلوقتي مش ممكن نفترق عن بعض.. شقاءنا غير محتمل الا اذا احتملناه سوى.. مش هنقدر نشوف الطريق الا اذا مشينا وادينا في ادين بعض.. آمنة: هنادي هتكون دايما بينا.. | Long Shot للمهندس على الباب وآمنة شمال الكادر تتحرك نحو الباب فيقوم بتمريرها cut | 486 |
| | | مشهد 169 نهار / خارجي حديقة فيلا المهندس | |
انخفاض مستوى موسيقى 56 | صوت عصافير | المهندس: آمنة. | Long Shot لآمنة تنزل من على السلالم، ثم يأتي المهندس ورائها ينزل السلالم CUT | 487 |
علو مستوى موسيقى 56 | | | Medium Close-up على وجه جابر يتحرك وسط الزرع حامل البندقية وتتحرك معه الكاميرا pan right CUT | 488 |
خروج موسيقى 56 | | المهندس: ما تخليش الأموات يحكموا على الأحياء بالشقاء.. انسي اللي فات وفكري في المستقبل. آمنة: المستقبل مات يوم ما ماتت هنادي. المهندس: يعني مش قادرة تسمحيني.. انتي حياتي يا آمنة.. فراقك والموت واحد.. لو تسيبيني تبقي بردو ما عدلتيش عن الانتقام. آمنة: أني بنتقم من نفسي لأني خنت هنادي وخنت نفسي.. فكرت في يوم من الأيام أعذبك بالحب.. وما جاش على بالي ان السلاح اللي حاولت أجرحك بي هيجرحني أنا كمان.. ما تفتكرش اني خارجة سليمة. المهندس: كنت أفضل نظرة الحقد اللي كانت في عنيكي وانتي جنبي ولا الشعور بحبك وانتي بعيدة عني. | Medium Shot لآمنة والمهندس آمنة يمين الكادر والمهندس شمال الكادر يمسك المهندس بآمنة تنظر آمنة اليه ثم تخرج من يمين الكادر CUT | 489 |
| | المهندس: آمنة.. قبل ما تمشي قولي انك سامحتيني. | آمنة تتحرك نحو الـ foreground مواجهة للكاميرا والمهندس واقف في الـ background تبدأ بتدوير وجهها لتنظر للمهندس CUT | 490 |
| | آمنة: اوعى لنفسك يا سيدي. | Medium Close-up لآمنة تكمل حركتها overlap من ظهرها CUT | 491 |
| | | Medium Close-up للمهندس CUT | 492 |
| | | نفس تكوين لقطة 4 مع اختلاف أن آمنة تنظر في البداية للمهندس ثم تلتف وتنظر للأمام CUT | 493 |
دخول موسيقى 57 | | | Medium Close-up على وجه جابر يتحرك وسط الزرع وتتحرك معه الكاميرا pan left CUT | 494 |
| | | آمنة في الـ foreground مواجهة للكاميرا والمهندس واقف في الـ background وتبدو المفاجأة على وجه آمنة CUT | 495 |
| | آمنة: سيدي.. خالي هنا وناوي | المهندس من ظهره في شمال الكادر وآمنة أيضاً من ظهرها لكنها تلتف وتتحرك بسرعة وتمسك به CUT | 496 |
| | آمنة: على الشر. | Medium Close-up لآمنة والمهندس face للكاميرا المهندس يمين الكادر وآمنة شمال الكادر CUT | 497 |
| | | نفس تكوين لقطة 10 ونرى جابر في الـ background يدخل من باب الفيلا حامل البندقية CUT | 498 |
| | | نفس تكوين لقطة 11 آمنة تحضن المهندس لكنه يلتف ليحميها CUT | 499 |
علو مستوى موسيقى 57 | صوت رصاص | آمنة: سيدي.. بسيوني.. بسيوني.. | المهندس وآمنة في الـ foreground شمال الكادر، وجابر في الـ background يمين الكادر يطلق النار على المهندس الذي يصاب بالرصاص في ظهره يجري جابر هرباً يمسك المهندس في الشجرة بينما تجري آمنة لتطلب المساعدة ثم يسقط المهندس على الأرض CUT | 500 |
انخفاض مستوى موسيقى 57 | صوت الكروان | آمنة: بسيوني.. سيدي.. المهندس: دي أسعد لحظة في حياتي.. ان فيها في عنيكي الحب.. حياتي مش غالية عليكي.. هي المهر الوحيد اللي كان ممكن يصالحنا على بعض. آمنة: سيدي. | Medium Shot لآمنة تصرخ باكية ثم تجري نحو المهندس معpan right وترتمي على الأرض وتمسك به يموت المهندس ترتمي آمنة في حضنه باكية ثم تتحرك الكاميرا pan left مع tilt up لنرى جابر ممسوكاً CUT | 501 |
| | | المشهد الأخير نهار / خارجي منطقة صحراوية | |
خروج موسيقى 57 | | طه حسين voice over)): دعاء الكروان.. أترينه كان يرجع صوته هذا الترجيع حين صرعت هنادي في ذلك الفضاء العريض. | تتحرك الكاميرا pan right على السماء ثم تنزل tilt down وتتوقف عند منطقة النخيل التي صرعت فيها هنادي النهاية FADE OUT | 502 |