New Page 1
101 لقطة عامة متوسطة MLs لرجل يعطى ناجى أكياس ويضعها له فى وعاء
CUt قطع

- الرجل : ناجى العلى
- ناجى : أيوه
-الرجل: يالا لأشوف
-  وضع ألاكياس القماشية فى الوعاء

 
102 لقطة عامة جداً VLS لناجى وهو يضع الوعاء على رأسة ويمشى به تجاه الخيمة... وحركة Tracking لنتابع خطوات ناجى
CUt  قطع
   

 
103 لقطة عامة لناجى Ls وهو يدخل الخيمة ممسك باوعاء وينظر إلى سيدة تحمل طفل رضيع
...ثم حركة بانورامية أفقية Panleft لمتابعة ناجى وهو يذهب لوالدته..و يجلس فى الارض ليصبح فى حجم لقطة عامة هو و والدته
CUt قطع
- السيدة : جبت الحليب يا ناجى
- ناجى : وسكر و طحين
- السيدة : طب خدهم لأامك خليها تعمل الرضعة لسمير
- والدة ناجى : الله يخليلنا أياك يا ناجى
-  بكاء الطفل الرضيع

 
104 لقطة قريبة CU لناجى و والدته وهى تبكى .. ومن فوق الكتف Over shoulder Shot
CUt قطع
- ناجى : لساكى بتبكى يا ماما
- الام : لا يا ناجى هادا من الدخان
      نهاية موسيقى
  مشهد (10)
داخلى
( المستشفى )
     
105 لقطة متوسطة قريبة Mcs لطبيبان يتحدثان بشأن حالة ناجى الصحية... ثم يغادران الغرفة
cUt قطع
- طبيب 1 : لقد أحدثت الطلقة ضرر فى عظام الجمجمة.... لافائدة من بقائة وقت أكتر من ذلك بالمستشفى
طبيب 2 : عليك الانتظار حتى التأكد من أنه ليس فى غيبوبة
   
  مشهد (11)
داخلى
( المستشفى )
     
106 لقطة عامة متوسطة Mls لزوجة ناجى و احد أصدقائة و هم بغرفة ناجى يتحدثون
CUt قطع
- زوجة ناجى : قتلوه الكلاب.. كتير حذرته منهم.. ما كان يسمعنى
- الرجل : البوليس عرف نمرة السيارة اللى هرب فيها القاتل ... وبيفتش عليها
- زوجة ناجى : وين مايفتش عليها ... اللى قتل ناجى مش اللى قوسه
 -  جهاز القلب  
107 الطبيبان يدخلان غرفة ناجى و يتوجهان للكشف على فى لقطة عامة متوسطة Mls
CUt قطع
  -  جهاز القلب
-  أقدام الطبيبان
 
108 لقطة قريبة لزوجة ناجى و خلفها صديق ناجى و هم ينظران إلى الطبيبان
CUt قطع
  -  جهاز القلب  
109 زوجة ناجى و صديقة يقتربان من الطبيبان فى حجم لقطة عامة متوسطة Mls ...  و يتحدثان معهم ثم يغادر الطبيبان .. ويلحقهم صديق ناجى ليغلق الباب خلفهم
CUT قطع
- الزوجة للطبيب : من فضلك يا دكتور.. هل يمكنك أخبارهى ماهى حالته بالتحديد
- الطبيب : نحن فى أنتظار أى أشارة لنتأكد أنه ليس فى غيبوبة
- صديق ناجى للطبيب : اليس من الممكن أجراء جراحة لانقاذه
الطبيب : لا يمكننا ذلك قبل التأكد من انه على قيد الحياة و ليس ميت دماغياً
 -  جهاز القلب
-  أقدام الطبيبان
-  أغلاق الباب
- بداية موسيقى 

110 لقطة متوسطة Ms لناجى وهو على سرير المستشفى... مع حركة تتبع داخل الاستوديو DOlly للاقتراب من ناجى
CUt قطع
  -  جهاز القلب

 
  مشهد 12
ليل /خارجى
(المخيم)
 

 
 

 
111 قطة متوسطة قريبة لأبو ناجى Mcs لرجل يشعل لمبة جاز ، ثم يتوجه لمجموعة من الرجال الجالسين و يتحدثون
CUt قطع
 - أبو ناجى : ملعون أبو الانجليز على أبو خيامهم
- احد الجالسين : ما صرفوا البطاطين لحد هالا
- أحد الجالسين : قالوا أبنوا يا أبو ناجى ... شو معنى هذا ؟
- أحد الجالسين : خلاص ما فى حرب
- أبو ناجى : كل هالجيوش ما قضت على شوية صهاينة
- أحد الجالسين: ياعم ... الانجليز ... الانجليز و عصبة الأمم
 
 

 
112 قطة متوسطة قريبة Mcs لناجى و هويستمع لحديث الرجال و والده ... وحركة رأسية Tiltdown لنرى ناجى وهو يمسك بعصا يرسم بها على الرمل
CUt قطع
- صوت أحد الجالسين : لازم ندخل لجوه و نحارب بأيدينا
- صوت أحد الجالسين:  ما راح نقدر عليهم
- صوت أحد الجالسين : بس أكيد الجيوش العربية راح ترجع و تحارب
_ صوت أحد الجالسين : مو معقولة تخلينا هيك بين السما والأرض
 

 
113 لقطة عامة جداً VLsللمخيم فى زاوية مرتفعة High angel
CUT قطع
_  صوت أحد الجالسين : مو معقولة تخلينا هيك بين السما والأرض  

 
  مشهد (13)
نهار خارجى
(المخيم )
   

 
114 لقطة عا مة متوسطة Mlsلناجى وهو يرسم على أحد الجدران، ويتحدث أليه أحد الجنود
CUt قطع
- الجندى:  ولد ... انت بتشخبط على الحيطان و بتوسخها -  أقدام الناس - نهاية موسيقى
 
115 قطة عامة متوسطة Mlsلناجى وهو يرد على الجندى
cut قطع
- ناجى : انا ما بوسخها ... انا برسم عليها    
116 panright لمتابعة ناجى و هو يجرى ...ويقف وسط مجموعة من النس فى لقطة عامة بعيدة جداًVLs
cut قطع
- صوت ناجى : شو فى
صوت أحد الاطفال مجيباً عليه : بدهم يعملوا مدرسة
  - بداية موسيقى

 

117 لقطة قريبة CU لناجى وهو يتحدث لأحد الاطفال
CUT قطع
- ناجى : مدرسة !!! لمين ؟؟
 
 

 
118 لقطة قريبة CU للطفل وهو يتحدث لناجى
CUT قطع
- الطفل : إلنا .. لسكان المخيم  

 
119 لقطة قريبة CU لناجى وهو يتحدث لأحد الاطفال
CUT قطع
- ناجى : ليش.. مش راجعين بيوتنا؟
- الطفل: مش باين
- ناجى : بس انا تركت كتبى و دفاترى بالضيعة
 

 
  مشهد 14
داخلى
(المستشفى )
   

 
120 لقطة عامة لزوجة ناجى وهى تقف بجوار سريره فى المستشفى... ثم تسمع صوت فتح الباب فتتحرك لتستقبل صديقتهم سعاد فى حجم long sho ثم تتجه سعاد إلى ناجى وتمسك يده فى حجم لقطة عامة متوسطة MLs
CUT قطع
زوجة ناجى : سعاد ... شوفتى اللى حصل لناجى... ياما نبهته وقلتله لا يجيب سيرتهم
- سعاد : كيف حاله هالا
- زوجة ناجى : بدينيا غير الدنيا.. ماحدا عارف ان كان حى ولا ميت
- سعاد : ليش مانقلتوه على مستشفى أكبر من هى
- زوجة ناجى : الدكاتره منتظرين يثبت انه بعده حى
- سعاد متحدثة إلى ناجى : ناجى.....
-  فتح الباب - نهاية موسيقى
 
122 لقطة قريبة جداً VCUليد سعاد وهى تمسك بيد ناجى...ثم tiltup  لها وهى تتحدث إلى وداد زوجة ناجى
CUT قطع
سعاد : ناجى ...ناجى.... وداد..ناجى حى...ناجى حى    
  مشهد 15
نهار /خارجى
(الشارع فى الطريق للمستشفى )
     
123 panright حركة بانورامية أفقية لمتابعة سيارة أسعاف قادمة من بعيد
CUt قطع
  -  سيارة الاسعاف - بداية موسيقى


 

124 لقطة متوسطة قريبة Mcs لرجل يجلس بالسيارة ثم تتحرك به السيارة
CUT قطع
  -  محرك السيارة و هى تسير

 
124 لقطة متوسطة قريبة Mcs لناجى وهو بداخل سيارة الاسعاف.... حركة رأسية TIlt up لنرى زوجته فى لقطة متوسطة قريبة Mcs
CUT قطع
  -  سيارة الاسعاف

 
125 panright حركة بانورامية أفقية لسيارة السعاف
CUT قطع
  -  سيارة الاسعاف

 
126 لقطة عامة LS والمسعفين يخرجوا ناجى من سيارة الاسعاف و معه زوجته ويلاحقهم الصحفيين
CUT قطع
 
  -  سيارة الاسعاف

 
127 لقطة متوسطة MS لزوجة ناجى تتحدث مع أحد الرجال
CUT قطع
وداد : أمتى أجيت
- الرجل : أول ما سمعت الخبر...يالا بينا
- وداد : بدى أدخل لعند ناجى
- الرجل : مابيصير... مابيتركوا حدا يفوت لعنده
- وداد : بس انا زوجته
- الرجل : حتى زوجته
-الرجل للصحفيين : بعد انت وهى ... بعد
 

 
  مشهد 16
داخلى
(المستشفى )
   

 
128 Tiltup لسعاد فى لقطة  متوسطة قريبة MCS وهى تتحدث بالتليفون
CUT قطع
- سعاد : الو ..الو سامر ..سامعنى.سجل عندك سجل ....نقل ناجى العلى إلى مستشفى شين كروس المجهزة بأحدث الآلات والمعدات الطبية -  قرص التليفون      نهاية موسيقى
 
  مشهد 17
نهار / خارجى
(قهوة )
     
129 tiltup لنرى أحد أصدقاء ناجى وهو يقرأ الجريدة  فى لقطة متوسطة قريبة MCS
CUT قطع
صديق ناجى : وقد رفض الاطباء الذين يتولون رعاية ناجى التعليق على حالته الصحية ... لكن التقارير الطبية أفادت أن جهازه العصبى سليم    
130 لقطىة متوسطة MS لاحد الرجال يستمع لصديق ناجى وهو يقرأ الجريدة ... ثم يقف ليرقص و يغنى فى لقطة عامة متوسطة MLs
CUT قطع
صديق ناجى : وأنه يستجيب للأوامر بتحريك أعضاءه . وان نبضه أنتظم نسبياً .. ويمكن القول أن ناجى العلى قد أجتاز مرحلة الخطر
الرجل الأخر يغنى : وعلادا العون وعلادا العون موتوا من القهر يالى قهرتونا
   
131 لقطة متوسطة لصديق ناجى و هو يتحدث بالاسلكى MSويجلس امامه رجل اخر
CUT قطع
- صديق ناجى : ايوه يا محمد .......طيب ابدأ انت وابو منصور على المتراس وابعت أبو جابر
الرجل الجالس أمامه : تفتكر مين قتله ؟
- صديق ناجى : مازال التحقيق جارياً مش هيك بيقولوا كل ما بيكون المجرم شىء كبير
   
132 لقطة متوسطة قريبة MCS لأحد الرجال
CUT  قطع
-  الر جل :ولو ..لسه بتسأل و كأنك مانك عارف    
133 لقطة متوسطة قريبة  MCSللرجل صاحب السؤال
CUT  قطع
الرجل: شو قصدك؟    
134

لقطة موضوعية Objective shot لرجلان أحدهما جالس والأخر يقف

CUT قطع

الرجل (1) : يا أبو عبد... ماهى باينه زى الشمس
- الرجل (2) : أى شمس.... ناجى ما ترك حدا ... بكل كاريكاتير كان يبطش بكذا زعيم و كذا نظام
- الرجل (1) : ومع هيك ..باقولك باينه زى الشمس
   
135 لقطة متوسطة قريبة MCS لصديق ناجى وهو يغادر المكان
CUT  قطع
- الرجل : بالأذن يا جماعه .. جبل ما تعملوها عاركه .. ونقتلوا فيها كام واحد - صوت الأصدقاء يتحدثون : أقولك يا أبو عابد .. مين اللى هدد ناجى بالقتل ... مين اللى طرده من الكويت ..هه؟  
136 tracking حركة ننبع خارج الاستوديولنشاهد صديق ناجى و هو يغادر مع حركة رافعة Crane
CUt قطع
  - صوت الرجل : يقول الخبر أن البوليس الأنجليزى  قبض على عميل الموساد و المشتبه فيه هو اللى أغتال ناجى
- صوت بائع بميكرفون : معانا صحون.. معانا الجديد ... معانا الجديد
 
  مشهد 18
ليل / داخلى
(منزل صديق ناجى)
     
137 لقطة قريبة cu لسيدتان تشاهد التلفزيون ثم حركة بانورامية أفقية لليسار panleft لسيدة فى حجم لقطة عامة متوسطة  Mls لمتابعتها وهى تذهب لتغلق التليفزيون
CUt قطع
     
138 لقطة متوسطة قريبة Mcs للسيدتان
CUt قطع
     
139 لقطة عامة متوسطة لليسدة التى أغلقت التلفزيون... ثم حركة تتبع داخل الاستوديو dolly لنتابع السيدة و هى تدخل غرفة أخرى بها زوجها
CUt قطع
السيده : فاطمه ..قومى نامى ونيمى ستك
السيدة لزوجها : أبو ناجى... نحنا كلنا زعلانين على ناجى
- صوت فيلم مصرى صادر من التلفزيون  
140 لقطة متوسطةقريبةmcs للسيدة وهى تتحدث إلى زوجها
Cut قطع
السيدة لزوجها : وعارفين قد أيش كان صديقك ... لكن الاكل مالو دخل ... وبعدين أحمد ربنا انو لسه حى    
141 حركة بانورامية أفقية لنتابع زوجها و هو ينهض من مكانه ويتجة إلى باب خارجى للمنزل حتى يصبح فى حجم لقطة متوسطة ms
CUt قطع
الرجل : انا مش زعلان على ناجى ... انا زعلان على حالنا و على اللى وصلناله...
القصه مش قصة ناجى يا مراه
   
142 لقطة متوسطة Ms للزوجة و هى تستمع إلى زوجها
cut
صوت الرجل : قصتنا نحنا ... نحنا لوين رايحين   دخول الموسيقى fade

  

 

         

         

         

         

 

143 زاوية مرتفعة high angle للزوجة و الزوج ... وحركة ذراع الكاميرا BOom لنتابع الزوج و هو يخرج من الباب
cUt قطع
   
144 حركة بانورامية أفقية pan righ لنتابع الزوج و هو يفتتح الباب
cUt قطع
   
  مشهد 19
ليل/ خارجى
( الشاطىء)
   
145 لقطة عامة جداًvls لصديق ناجى و هو يمشى على الشاطىء حتى يجلس على صخرة
cut قطع
   
146 لقطة متوسطة قريبة Mcs لصديق ناجى و هو يدخن السيجاره وهو سرحان
cut قطع بهدف الرجوع بالزمن للخلف flash back
   

انتهاء الموسيقى fade out
و دخول موسيقى أغنية جديده ( وحده مايغلبها غلاب توصلنا من الباب للباب ) fade in

  مشهد 20
نهار / خارجى
(مخيم عين الحلوة )
      

        

        

  

 

147 حركة رافعة crane لنرى فى حجم لقطة عامة ls ناس ترقص و تصفق على الاغنية حتى يظهر رجل فى حجم لقطه عامة ls و هو يحى الناس مع حركة بانورامية أفقية pan left لنتابع حركة الرجل و من معه
CUt قطع
   
148 حركة تتبع خارج الاستوديو tracking لنرى الناس و هو تصفق بسعادة لاستقبال هذا الرجل
cUt قطع
   
149 حركة كاميرا محمولة hand cam للرجل ومن معه فى حجم لقطة متوسطة ms , و زاوية خلفية full rear حتى يتوقفوا ليشاهد رسومات معلقة على الحائط ... وتقترب الكاميرا من الرجل حتى يصبح فى زاوية جانبية side angle وحجم لقطة قريبة cu
cut قطع
   
150 لقطة متوسطة ms للرجل... ثم يتقدم ناجى العلى وصديقه من الخلف ويتحدثان مع الرجل ثم يتحركة الرجل
CUt قطع
الرجل : مين صاحب الرسم
صوت صديق ناجى : ناجى العلى .... ناجى العلى
الرجل : هايدى لوحتك
ناجى : بلى
الرجل : لوحتك معبرة ...ممكن أحدها
ناجى : ممكن ...بس بعد الحفلة
الرجل : طبعاً طبعاً
  انتهاء الاغنية cut
  مشهد 21
نهار / خارجى
(المخيم )
     
151 حركة تتبع خارج الاستوديو tracking لناجى و هو يحمل سبتان بهما برتقال
حتى يصل إلى عربة جمع البرتقال  يلتفت لصديقه
cUtقطع
صوت صديقه من بعيد : ناجى ... ناجى    
152 صديق ناجى يقترب من بعيد فى حجم لقطه عامة جداً VLs ... حتى يصبح  فى حجم لقطة متوسطة قريبة Mcs
cUt قطع
صديق ناجى : ناجى ... يا ناجى    
153 زاوية من فوق الكتف over shoulder shot
CUt قطع
ناجى : خير ... شو فى؟
صديق ناجى : أحذر شو معى
ناجى : جريدة ..شايفها
   
154 زاوية من فوق الكتف over shoulder shot
CUt قطع
صديق ناجى: أحذر ايش فيه    
155 زاوية من فوق الكتف overshoulder shot
CUt قطع
ناجى : أوعى تقول انها نشرتلى    
156 زاوية من فوق الكتف over shoulder shot صديق ناجى: فعلاً و رسمايتك اتنشرت فيها  

دخول الموسيقى fade

 

 

نهاية الموسيقى cut

 

157 لقطة عامة long shot .. مع حركة بطيئة slow motion لناجى وهو فرح هو و اصدقائه و هم يسقطوا البرتقال على ناجى
CUt قطع يعود به للزمن الواقعى
   
  مشهد 22
ليل / خارجى
(الشاطىء)
     
158 لقطة قريبة جداً vcu لصديق ناجى ( أبو ناجى) وهو يتحدث بالاسلكى
CUt قطه بهدف الرجوع بالزمن إلى الخلف flash back
ابو ناجى : أيوه يا صالح
ابو ناجى : طيب ...فتحو عنيكم منيح و خلونى أنام
- من اللاسلكى : أبو ناجى أبو ناجى
-من الاسلكى ( الامانة و صلت و اتوزعت على الشباب)

بدية الموسيقى Fade

  

 

  مشهد 23
نهار / خرجى
(خيمة فوق احد أسطح الجراجات ببيروت)
   
159 حركة رأسية tilt up لصديق ناجى ( أبو ناجى ) و هو يصعد سلم خشبى ... حتى يلتقى بناجى على سطح الجراج فى حجم لقطة عامة Ls
CUt قطع
ابو ناجى : حتى ببيروت هانعيش بخيمة
ناجى : اشكر ربك ان سمحلنا صاحب الجراج انو ننصب الخيمة... والا كنا ننام بالشارع
أبو ناجى : يا خوى بحلم اعيش ببناية مثل كل الناس
ناجى : يا عم مافى أحلى من الخيمة و المخيم الا شىء واحد
 
160 لقطة متوسطة قريبة Mcs لصديق ناجى ( ابو ناجى ) وهو ينظر لناجى
cUt قطع
   
061 لقطة متوسطة قريبة Mcs لناجى
cut قطع للرجوع إلى الزمن الواقعى
ناجى : فلسطين يا سليم و الا ما فى أحلى منها  
  مشهد 24
ليل / خارجى
( الشاطىء )
   
162 لقطة عامة لصديق ناجى ( أبو ناجى ) وهو يجلس على الشاطىء  وتقترب منه الكاميرا ثم يقف فيصبح فى زاوية مرتفعة high angle , ويلقى بالكوب من يده فى البحر
cut قطع
ابو ناجى و هو يبكى : فينها فلسطين ياناجى... صارت بعيدة و أحنا اللى بعدناها  

نهاية الموسيقى fade

 

  مشهد 25
داخلى
المستشفى
     
163 حركة تتبع داخل الاستوديو dolly لزوجة ناجى و هى تتحرك من أمام سرير ناجى لتذهب إلى باب الغرفة ... لنجد سعاد خارج الغرفة تنظر من الباب .... ثم تفتح زوجة ناجى ( وداد ) باب الغرفه و تخرج
CUt قطع
     
164 لقطة متوسطة قريبة Mcs لسعاد و وداد يتحدثان
CUt قطع
سعاد : ام خالد ... انتى قلتى الكلاب هما الى قتلون ... مين هادول الكلاب
وداد : سعاد خلينى بهمى ... انا تعبانة كتير
سعاد : ما فيكى تقولى كلمة... طب أذا تعبانة لهالدرجة أكتبيها
   
165 لقطة عامة متوسطة Mls لرجل وهو يقرأ الجريدة و ينظر إلى سعاد و وداد... ثم يغلق الجريدة و يقترب منهما
cUt قطع
صوت سعاد: بس قوليلى شو قالك ناجى    
166 حركة تتبع داخل الاستوديو dolly لسعاد و وداد يتجهان إلى الكرسى
cut قطع
وداد : يا سعاد صدقينى .. ناجى كلامه عام ... ما قال شىء محدد
سعاد: ناجى كلامه و اضح و محدد و بيعرف مين أعداؤه... ام خالد القضية كتير كبيرة ... وناجى مانو شخصيه عاديه
   
167 الرجل يقترب ليتحدث إلى سعاد
Cut قطع
 الرجل : يا اخت سعاد قضية ناجى صارت بأيد البوليس وبعده عم بيحقق فيها      
168 زاوية من فوق الكتف overshoulder  ... ليتحدث إلى سعاد el dHo` HL ohg] ليغادر المستشفى .... مع حركة تتبع داخل الاستوديو dolly لنراه و هو يترك الغرفة .... لنراه يغادر و تنظر اليهما سعاد بزاوية خلفية Full rear و حجم لقطة متوسطة Ms
CUt قطع
سعاد : أى بوليس يا أستاذ محمود .!!..البوليس الانجليزى اللى بيعتبرنا كلياتنا أرهابيين
محمود: يالا يا أم خالد ... طالما اطمنا عليه و جودنا ماعم بيعمله شىْ
سعاد : بالعكس بيعملوا كل شىء اذا بتقولوا اللى بتعرفوه
محمود: نحن كل شىء بنعرفه قلناه بمحضر البوليس .... خلصنا
- اقدام وداد و سعاد و محمود
- أغلاق الباب
 
169 لقطة عامة long shot لسعادوتتحرك لتذهب إلى غرفة ناجى
CUt قطع
  - أقدام سعاد  
170 لقطى عامة Long shot لناجى و هو فى غرفته ... و تقترب منه الكاميرا حتى يصبح فى حجم لقطة متوسطة ms
CUt قطع بهدف الرجوع إلى الخلف flash back
  - جهاز القلب

بداية موسيقى و أغنية (عبد الحليم حافظ خلى السلاح صاحى)fade

  

  

 

  مشهد 26
نهار / خارجى
( المبنى جريدة الطليعة )
   
171 حركة رأسية لاعلى tilt up لمبنى الجريدة
cUtقطع
   
172 لقطة قريبة Cu ليد رجل تمسك برسم كاريكاتير
Cut قطع
الرجل : حلو والله يا ناجى ..  
173 لقطة عامة ls لناجى و هو يجلس مع رجل فى غرفة المكتب ثم يتحرك الرجل مع حركة تتبع داخل الاستوديو dolly
cut قطع
الرجل : شو جديد و لماح رسمك يا أخى ... بس فى شغلة صغيرة
ناجى : تانى يا أبو هادى
الرجل ( أبو هادى ) : واحده من الاتنين بدك تختارها.. يالسجن .. يالاعدام
 
174 لقطة عامة لناجى Ls
CUt قطع
ناجى : يعنى ما راح تنشرها  
175 لقطة عامة متوسطة Mls للرجل ( أبو هادى )  ثم يتحرك تجاه ناجى مع حركة تتبع داخل الاستوديو dolly .... حتر يصل لناجى و يصبح فى حجم لقطة متوسطة Ms
cUt قطع
الرجل (أبو هادى ): كرمالك يا ناجى... قد ما هى حلوه كتير بتزعل ناس كتير
ناجى : يا عم أنشرها و خليهم يزعلوا والا يتفلقوا... ما سمعت عبد الناصر لما طلب أنسحاب القوات الجوية من العقبة .... الحرب ها تشتعل
الرجل ( أبو هادى ) : ما خليت ألنا صاحب... كل يوم أحتجاج ... يوم سفارة و يوم وزارة و يوم زعيم
 
176 لقطة من فوق الكتف overshoulder ... للرجل و ناجى ... ثم يتحرك ناجى تجاه الباب مع حركة تتبع داخل الاستوديو dolly فى حجم لقطة متوسطة Ms ... و يفتح أحد الاشخاص الباب
CUt قطع
-الرجل ( ابو هادى ) : بس لو بتغير
ناجى : ما بغير ... هات .. راح أرسملك غيرها
- الرجل الذى فتح الباب : ما سمعتوش الاخبار
 
177 لقطة متوسطة ms لناجى وهو منتبه و يتحرك من خلفه أبو هادى ليسأل الشخص الذى فتح الباب
CUt قطع
أبو هادى : خير با و ليد  
178 لقطة متوسطة Ms للرجل ، مع زاوية من فوق الكتف overshoulder له هو و ناجى وليد : اسرائيل اجتاحت سيناء  
  مشهد 27
نهار / خارجى
قهوة
   
179 تليفزيون يصدر لقطات للحرب   - يصدر من التليفزيون : ايها الاخوة المواطنون . لقد أصابت قوات العدو الاسرائيلى صباح الخامس من يونيو ... بغارات جوية على كل من مصر و سوريا و الاردن ... تبعته بتقدم قواتها البري فى سيناء .. وعبرت الجولان و الضفة الغربية ... و أشتبكت فى معارك ضارية مع القوات المصرية و السورية و الاردنيه

بداية الموسيقى CUt

       

 

180 ناجى يدخل القهوة و يقترب من التلبفزيون حتى يصبح بحجم لقطة متوسطة ms
Cut قطع
   ولا تزال المعارك مشتعلة حتى هذه اللحظة

 

نهاية الموسيقى fade

181 لقطة من فوق الكتف overshoulder لنرى من فوق كتف ناجى مذيع النشرة فى التليفزيون
CUt قطع
  صدر من التليفزيون : هذا و قد ألقى الرئيس جمال عبدالناصر بياناً هاماً... اليكم فيما يلى ... تسجيلاً كاملاً... لهذا البيان  
182 لقطة عامة ls... و زاوية مرتفعة High angleلناجى و بعض الاشخاص يسيرون.... ثم تنخفض الكاميرا و حركة تتبع خارج الاستوديو tracking لنتابع ناجى
Cut قطع
   أننى على أستعداد لتحمل المسؤلية كلها... و لقد أتخذت قرارأً أريدكم جميعاً ان تساعدونى عليه ... لقد قررت  ان أتنحى تماماً.. ونهائياً..  
  مشهد 28
نهار / خارجى
( خيمة على البحر)
     
183 زاوية مرتفعة high angle لناجى فى حجم لقطة متوسطة قريبة Mcs وهو نائم... ثم يستيقظ على صوت صديقه و هو يناديه... فينهض ناجى ليصبح فى حجم لقطة قريبة CU
CUt قطع
- صديق ناجى : ناجى ... ناجى - صوت عبد الناصر : عن أى منصب رسمى ... و أى دوراً سياسى... و أن أعود إلى صفوف الجماهير.. أؤدى و اجبى معها كأى مواطن آخر
- أمواج بحر

بداية موسيقى Fade

 

184 لقطة عامة متوسطة Mls لصديق ناجى و هو يدخل الخيمة
CUt قطع
 صديق ناجى : معقول يا ناجى ... انت جاى علشان تنام  
185 لقطة  overshoulder من فوق كتف صديق ناجى لنرى ماجى من زاوية مرتفعة high angle
CUt قطع
- صديق ناجى: الناس كلها فرحانة و زايطه.. أمسك يا راجل ..أمسك  
186 لقطة عامة متوسطة Mls لصديق ناجى ... ثم حركة تتبع خارج الاستوديو tracking لنرى خارج الخيمة
cut قطع
صديق ناجى: اللحم أستوى
زوجة صديق ناجى : خد يا ناجى
ناجى : كل هادول صحابك
صديق ناجى: شو رأيك ؟
ناجى : كلهم مدرسين؟
صديق ناجى : اصحى يا ناجى ... هادول مدرسين قبل الضهر ... و بعد الضهر كلهم رجال اعمال
 
187 ناجى و صديقه و زوجته يخرجوا من الخيمة مع حركة تتبع خارج الاستوديو tracking لنتابع حركتهم و هو يتحدثون
cutقطع
ناجى : أعمال ؟؟
زوجة صديق ناجى : أى أعمال

صديق ناجى : أه صحيح... شو رأيك يا ناجى .. أعمل انا وياك شركة مقاولات
- زوجة صديق ناجى : والله فكرة يا ناجى ... محمود شاطر و الخليج كله مشاريع
صديق ناجى : ها شو قلت ؟؟؟  شو قلت ؟؟؟
ناجى : و لا شىء
 
188 حركة كاميرا محمولة Hand held .. حيث نرى اشخاص يرقصوت و يأكلون و يشربون فى سعادة
cutقطع
   
189 لقطة عامة متوسطى لناجى Mls ... مع حركة تتبع خارج الاستوديو tracking لنشاهد ناجى و هو ينظر باستغراب لمن حوله من أشخاص.....
ثم يجرى ناجى لينزل عن المنطقة المرتفعه التى يوجد بها  ويصبح فى حجم لقطة عامة جداً Vls
   

نهاية الموسيقى cut
,وبداية موسيقى جديدة Cut

 

مشهد 29

نهار / داخلى

الجريدة

 
     
190 للقطة القريبة جدا )(VCU) ليد تفتح علبة مياه غازية

قطع Cut

  - فتح علبة مياه غازية  
191 قطة عامة ls لناجى و مجموعة من العاملين معه بالمكتب.... ثم يدخل رجل من الباب  ويتحدث معهم ثم يخرج .... ليدخل رجل أخر يتتحدث مع ناجى ... مع حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly

قطع Cut

 
- رجل (1) : استأجرت فيلا بماربيا الصيف بأسبانيا به جمال

- رجل (2) : انا بدى غير ها السنه و رايح على تايلاند

- رجل (3) : مين بده يروح معى لمصر لتغطية حرب الاستنذاف

- رجل (1) : لابد انك بدك تاخد معك مصور

- رجل (2) : ناجى بقد أيش الدينار اليوم؟

- ناجى : ما بعرف

- رجل (4) ناجى ...خلصت الرسم

- ناجى : لا

رجل (4) : ليش؟

- ناجى : مانى قادر أرسم

- رجل (4) : اتاخرنا على المطبعة

 
   
192 لقطة متوسطة  لناجى Ms  مع زاوية من فوق الكتفover shoulder shot... مع حركة كاميرا محمولة باليد Hand held لنتتبع ناجى حتى يخرج من الغرفة

 قطع cut

 
- ناجى : عن شو بدى أرسم ؟؟؟ عن ماربيا والا تايلاند .. والا عن المصيبة اللى احنا فيها؟؟؟؟ ملعون أبو الرسم لابو الكتابة... من بكره راح شوفلى شغله تانيه    
  مشهد 30

ليل / داخلى

غرفة نوم ناجى

 
     
193 لقطة قريبة cu  على منبه .. وحركة تتبع داخل الاستوديو Dolly حتى نرى ناجى و هو نائم

قطع cut  بهدف الحلم

 
  - دقات ساعة

- صريخ

 
بداية موسيقى

       

       

       

 

       

       

نهاية الموسيقى

 

194 ( الحلم ) زاوية مرتفعة high angle لمجموعة من الناس تجرى

قطع cut

 
   
195 لقطة قريبة جداً vcu لناجى و هو طفلاً.. و زاوية منخفضة low angle

قطع cut

 
   
196 زاوية مرتفعة high angle لمجموعة من الناس تجرى

قطع cut

 
   
197 زاوية خلفية full rear لناجى و هو يسير  صوت سيده تنادى : ناجى  
198 عوده للزمن الحقيقى ... ناحى يستيقظ وهو مفزووع من النوم بحجم لقطة متوسطة Ms.... و حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly  لنرى ناجى و هو يذهب للجلوس على مكتبه

قطع cut

 

  - دقات الساعة

- تحريك كرسى خشبى على الارض

 

199 لقطة قريبة جداً Vcu ليد تمتد لتضىء مصباج المكتب

قطع cut

 

     
200 لقطة قريبة جداً Vcu للمصباح و هو مضاء

قطع Cut

 

     

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات