New Page 1
301 حركة تتبع داخل الاستوديو dolly لناجى و هو يسير وسط الضيوف حتى يقف عند سور الشرفة و يصبح فى حجم لقطة عامه Ls و زاويه خلفيه Full rear .... ويبدأ بقضاء حاجته بجانب الشجره أمام الجميع .... فينظر له الجميع و يتهامسون   خطوات اقدام

ضحكات

 

 

بداية موسيقى   

 

302 لقطة قريبة لناجى Cu و زاوية مواجهه          Full front face    

 
  مشهد 48

داخلى / صباحاَ

غرفة ناجى بالجريده

 

   

 
303 لقطة قريبة Cu ليد ناجى و هو يرسم

قطع Cut

   

 
304 لقطة قريبة Cu لناجى ... ثم ينظر تجاه الباب عندما تدخل سعاد

قطع Cut

صوت سعاد : صباح الخير  

 
305 لقطة عامه Ls للمكتب و به سعاد و ناجى ...

ثم حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly تتجه إلى سعاد وهى تجلس و  تمسك برسم ناجى

قطع Cut

ناجى : صباح النور

سعاد : كيفك اليوم

ناجى : مثل مانك شايفه

 

  نهاية الموسيقى
306 لقطة قريبة Cu للوحة ناجى و هى بيد سعاد... ثم تترك اللوحة لنرى ناجى من خلف اللوحةفى حجم لقطة متوسطه قريبة Mcs

قطع Cut

سعاد : و أعدوا لهم ما أستطعتم من قوه    
307 لقطة متوسطه قريبة Mcs لسعاد و هى تتحدث إلى ناجى

قطع Cut

سعاد : الله... برافو عليك .. دعسته ببطنه    
308 لقطة متوسطه قريبة Mcs لناجى وهو يتحدث إلى سعاد .. و زاوية جانبية side angle ... وحركة أفقية بانورامية Pan right لنتابعه و هو يعطى لوحته لسعاد فى حجم لقطة متوسطه قريبه Mcs و زاويه جانبيه side angle

قطع Cut

ناجى : طيب .. شوفى هادى كمان

سعاد : تعرف ناجى... انت لازم تعمل معرض لرسوماتك

 

   
309 حركة رأسيه إلى أعلى Tilt up لنتابع ناجى و هو يتحرك من خف المكتب... و حركة بانورامية أفقيه لنتابعه و هو يضع مجموعه من الكتب فى المكتبه... فى حجم لقطه متوسطه Ms

قطع Cut

صوت سعاد : و تطبعها بكتاب

ناجى : لازم معارض  وكتب؟

 

   
310 سعاد تنهض من على الكرسى لتتجه إلى ناجى و تتحدث معه فى حجم لقطه قريبة Cu

قطع Cut

سعاد : امبارح مجموعه من رفقاتنا شافونا و احنا بالحفله

صوت ناجى : مالهم ؟؟

سعاد : فكروك البوى فريند تبعى

 

 

   
311 لقطة من فوق الكتف Over shoulder لسعاد و هى تتحدث إلى ناجى.... ثم حركة بانوراميه أفقيه Pan left لسعاد و هى تتجه إلى المكتب

قطع Cut

ناجى : بها الشيبه؟

سعاد : ناجى ... انت شاب اكتر من الشباب

ناجى : ما بدك تاكلى ؟؟

سعاد : ما انا جايه علشان أعزمك على الغدا

 

   
312 لقطه عامه متوسطه Mls لناجى و سعاد يستعدان لمغادرة المكتب ... وحركة كاميرا محمولة باليد Hand held لنتابعهم و هم يتركو المكتب

قطع Cut

ناجى : انتى تعزمينى و انا بدفع .. نفوت على أبو أحمد نعطيه الرسوم و ننزل.........مره و احد من حمص أتزوج على مرته طلعت هى    
313 لقطة قريبة Cu لرسومات ناجى فى يد أبو أحمد وهو يتفقدها لوحة بعد الاخرى... ثم حركة رأسيه لأعلىTilt up لنرى ناجى فى حجم لقطة عامه متوسطه Mls و هو ينظر من الشباك

قطع Cut

     
314 لقطة متوسطه قريبة Mcs لأبو أحمد و هو يتحدث إلى ناجى

قطع Cut

أبو أحمد : أقعد يا ناجى    
315 لقطه متوسطه قريبة Mcs لناجى و هو يتحدث إلى  أبو أحمد ... ويشعل سيجارة

قطع Cut

ناجى : معلش انا مستعجل    
316 حركة رأسيه لاعلى لابو احمد و هو يقف ليتحدث إلى ناجى ...ثم حركة بانوراميه أفقيه Pan right لأبو أحمد و هو يتجه إلى ناجى ... فى حجم لقطه متوسطه قريبه Mcs  و لقطه موضوعيه... ثم حركة بانوراميه أفقيه Pan left لمتابعه ناجى و هو يترك الغرفه ... وعندما يفتح الباب يسمع صوت أنفجارات

قطع Cut

أبو أحمد : اسمع يا أبو خالد ...أبو الفوارس مثل ما انت عارف شخصيه مهمه و نافذه ... احتج و أشتكى من اللى عملته بالحفله... مش ضرورى تفوت بالازاز

ناجى : ابو أحمد لو كنت معى بالحفله و شفت اللى شفته كنت عملت أكتر من اللى عملته... شىء ما يتصوره عقل

أبو احمد : بعرف يا ناجى .... بس انا خايف عليك

ناجى : بدك تنشرها و لا لاء ؟

أبو احمد : و بنشر أبوها كمان

ناجى : طب تعا نتغدى سوى

أبو احمد : و العزيمه على مين

ناجى : العزيمه عليك و الدفع عليا

أبو احمد: اسبقنى و انا لاحقك

ناجى : ناطرينك أبو احمد

 

  أنفجارات  
  مشهد 50

داخلى / صباحاً

الجريده

 

     
317 لقطه عامه Ls لاشخاص يتحركوا  وناجى يدخل من الباب ليأخذ سعاد و ينزلوا السلم ... و حركة كاميرا محموله Hand held

قطع Cut

 

سعاد : بالظاهر عملتها اسرائيل

احد الموجودين : هالغاره مو مثل غيرها

احد الموجودين : يا شباب

سعاد : بس يا ترى شو أخبار الجنوب

 

اانفجارات

خطوات اقدام تهبط السلالم

 

 
318 كاميرا محموله Hand held لسعاد و هى تلحق بناجى و تتحدث معه

قطع Cut

 

ناجى : انا ماشى

سعاد : لوين رايح ؟؟

ناجى : على صيدا

سعاد : يا مجنون مانك سامع؟؟؟

سعاد : دير بالك على حالك

 

اانفجارات

خطوات اقدام تهبط السلالم

أنذار الغاره

 

 
  مشهد 51

خارجى / صباحاً

الطريق إلى صيدا

 

    بدايه الموسيقى

 

 

319 لقطه عامه Ls من خلال زجاج السياره التى يجلس بها ناجى   و نرى أشخاص تجرى

قطع Cut

 

 

  انفجارات

طلقات رشاش

 

 

320 لقطه متوسطه قريبه Mcs لناجى و هو فى السياره

قطع Cut

 

  انفجارات

طلقات رشاش

 

 
321 لقطه عامه Ls  وحركة بانوراميه أفقيه Pan left لنتابع السياره التى بها نتجى و هى تتحرك و سط النيران و الطلقات

قطع Cut

 

  انفجارات

طلقات رشاش

 

 
322 مشهد 52

داخلى

منزل ناجى

   

 
323 حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابع  ناجى و هو يتنقل داخل الشقه منادياً على أفراد عائلته

قطع Cut

 

ناجى : خالد ...وداد ... خالد ... جودى ... وداد ... خالد انفجارات

طلقات رشاش

 

نهاية الموسيقى
324 لقطه قريبه Cu لناجى و هو يفتح باب الغرفه

قطع Cut

 

  انفجارات

طلقات رشاش

 

 
325 لقطه عامه Ls للغرفه و هى فارغه

قطع Cut

 

  انفجارات

طلقات رشاش

 

 
326 ناجى يجرى ليتحدث إلى احدى السيدات

قطع Cut

 

ناجى : أم السعد وين الولاد ؟

أم السعد: كلهم بالملجأ.. يبدو ان الليله طويله

 

انفجارات

طلقات رشاش

 

 
  مشهد 53

ليل/ داخلى

الملجأ

 

     
327 حركة تتبع خارج الاستوديو tracking لنرى المكان الذى يحتمى فيه الاشخاص من الغاره

قطع Cut

  انفجارات

طلقات رشاش

 

 
328 ناجى يدخل من أحد الابواب ويتجه إلى عائلته فى حجم لقطه عامه متوسطه Mls

قطع Cut

أبن ناجى : ليش اتأخرت

ناجى : الغاره قطعت الطريق كيفكم أنتو؟

 

  انفجارات

طلقات رشاش

 

 
329 رجل يتجه إلى زوجته وابنه المريض و يتحدث معها فى حجم لقطه متوسطه Ms.. وناجى يتابعهم بنظره من الخلف

 

ثم نرى ناجى يتحرك ليتفقد المكان ... و نرى المكان فى حجم لقطه عامه جداً Vls

قطع Cut

الرجل : ما فى صيدليات فاتحه

الزوجه : حطيتله شويه تلج ... بالكى بتنزل حرارته

الابن: قلتلكم الف مره ما بحب انام بالملجأ فى قصف

الاب : بعد شويه راح تطلع لفوق

 

- انفجارات

طلقات رشاش

موسيقى تصدر من الراديو ... و تعليق المذيعه على الاحداث

 

 
330 لقطه عامه Ls لاحد الرجال( أبو و ليد ) و هو يتحدث مع ناجى و يعطيه سيجاره ... وحركة تتبع خارج الاستوديو tracking

للاقتراب من ناجى و أبو وليد... فى حين يسمع ناجى صراخ سيده فيلتفت أليها

قطع Cut

الرجل ( أبو وليد )  : اتفضل يا أستاذ ... ولع

ناجى : ما ألى كيف يا أبو و ليد

أبو وليد : ما حدا أله كيف .. امسك .. الليله هاى غير كل الليالى

 

 انفجارات

طلقات رشاش

موسيقى تصدر من الراديو ... و تعليق المذيعه على الاحدا

صرخة سيده

 

 
331 لقطه عامه متوسطه Mls للسيده و معها مجموعه من السيدات

قطع Cut

السيده (1) : زوجك و ين يا أختى؟

السيده (2) : زوجها عم بيقاتل بره

 

انفجارات

طلقات رشاش

صرخة سيده

 

 

 
332 لقطه متوسطه Ms لناجى و أبو وليد..... ثم يتحرك أبو ناجى ووليد وتتابعهم الكاميرا بحركة تتبع داخل الاستوديو Tracking

قطع Cut

أبو وليد : تفتكر اسرائيل هاتدخل

ناجى : الله اعلم

أبو وليد : انا من خايف على حالى ... لكن أبنى صغير .. يا لطييييف شو صغير

ناجى : وينه هالاء؟

ابو وليد : راح أتطوع ... لسه ما كمل ستاشر سنه و اتطوع معهم... انا خايف على أمه .... لسه ما قلتلها شىء

ناجى : الله يمضيها على خير

 

انفجارات

طلقات رشاش

صرخة سيد

 

 
333 لقطه عامه متوسطه mls لزوجة أبو وليد و هى تجلس

قطع Cut

  ا  انفجارات

 

صرخة سيد

ا انفجارات

طلقات رشاش

ا ا نفجارات

طلقات رشاش

صرخة سيده

 
334 لقطه متوسطه Ms لناجى و أبو وليد يتحدثان

قطع Cut

 أبو وليد : شو اللى بيقدر يعمله صبى قدام الطيارات و الدبابات... يا لطييييييف ا انفجارات

طلقات رشاش

صرخة سيده

 

 
335 لقطة زاويه عليا High angle shot وحركة ذراع كاميرا Boom مثبته على Dolly لنرى السيده التى تصرخ و حولها مجموعه من النساء ... و مجموعه من الرجال جالسون و يتحدثون ويشاهدون التليفزيون

قطع Cut

احد الجالسين : هذا  الصاروخ أكيد مسحهم من على الارض مسح ا انفجارات

طلقات رشاش

صرخة سيده

 

 
336 لقطه عامه Ls للسيده و معها مجموعه من النساء و وداد زوجة ناجى

قطع Cut 

احدى السيدات : علامات الولاده بدأت

وداد : حد يجيب النا دكتور او دايه

احد الرجال : بس وين هانلاقى؟

احدى السيدات : فى دايه بالشارع اللى ورانا

احد الرجال : الشارع اللى ورانا فيه قناص

ناجى : انا بروح

 

ا انفجارات

طلقات رشاش

صرخة سيده

 

 
337 ناجى  يجرى و خلفه وداد لتلحق به فى حجم لقطه عامه Ls و تنادى عليه  .. فينظر لها

قطع Cut

وداد : ناجى ا انفجارات

طلقات رشاش

صرخة سيده

 

 
338 لقطه متوسطه قريبة Mcs لوداد

قطع Cut

وداد : دير بالك على حالك

صوت ناجى : ما تخافى

 

ا انفجارات

طلقات رشاش

صرخة سيده

ه

 
  مشهد 54

ليل/ حارجى

الشارع

 

     
339 لقطه عامه جداً Vls لناجى و هو يأتى من بعيد و خلفه النيران و الانفجارات .... و حركة تتبع خارج الاستوديو Tracking لنراه و هو  يتفادى الطلقات ليحاول الوصول إلى منزل الدايه .. حتى يقابله أحد الاشخاص

قطع Cut

 

 

  انفجارات

طلقات رشاش

 
340 لقطه من فوق الكتف Over shoulder  لناجى و هو يتحدث مع الرجل الذى قابله بالطريق ... ولقطه متوسطه Ms الرجل : معاك ولعه ؟

ناجى : انت ليش برات الملجأ

 

انفجارات

طلقات رشاش

 
341 لقطه من فوق الكتف overshoulder لناجى و هو يتحدث إلى الرجل فى حجم لقطه قريبه Cu الرجل : أشمعنى انت .؟؟؟ ...قوللى .. هى الجيوش العربية مش هاتيجى انفجارات

طلقات رشاش

 
342 ناجى يتحرك و يتحدث إلى الرجل فى حجم لقطه متوسطه Ms ناجى : الجيوش العربية من فاضيه

الرجل : ليه .. هما بيحاربوا فى حته تانيه

ناجى : آه

الرجل : معاك ولعه ؟

ناجى : بس ما تولعش هالاء

الرجل : ليه ؟؟؟؟ علشان الطيارات.... لا ماتخافش ...انا هاشربها لجوه... شوف أزاى

 

انفجارات

طلقات رشاش

 
343 ناجى و الرجل يتحركان و يتحدثان وحركة تتبع خارج الاستوديو tracking

للتبعهم...... حتى يقترب القصف منهم

 

الرجل : تاخد سيجاره بقى

ناجى :لاء

الرجل : تفتكر الصهاينه هايدخلوا الليلادى؟

ناجى : يعنى ايه ما بعرف ... بيقولوا انهم دخلوا صور والنباطيه... ماسمعتش عن حاجه زى كده

ناجى : لا

الرجل : دلوقتى انت مش عايز تتكلم ... وانا عايز أتكلم ... ايه الحل بقى ؟

ناجى : الحل انك تسيبنى فى حالى يا أخى

ناجى : صارلك شىْ؟؟؟

الرجل : لا ... ها .. مش هاتحكى بقى

ناجى : عن أيه

الرجل : يعنى هاتحكى عن العشاق يا خى... مالك .. ما اهوه.... أحكى عن الكارثه اللى احنا فيها ديه ... لييييه الدول العربيه ما تدخلتش لغاية دلوقتى؟؟؟

 

انفجارات

طلقات رشاش

 

 
344 ناجى يتحرك من  مكانه فى حجم لقطه متوسطه Ms   - انفجارات

- طلقات رشاش

 
345 لقطه عامه Ls للرجل و هو يجلس على الارض .. ويقف ليتحدث إلى ناجى فى حجم لقطه  متوسطه Ms الرجل : هاه ... رايح على فين - انفجارات

- طلقات رشاش

 

 
346 لقطه متوسطه Ms لناجى ناجى : بيت الدايه - انفجارات

- طلقات رشاش

 

 
347 لقطه متوسطه Ms للرجل صوت ناجى : بتعرفها

الرجل : آه ... ام سمير؟؟؟

 

- انفجارات

- طلقات رشاش

 

 
348 لقطه متوسطه Ms لناجى ناجى : هاى دى هي - انفجارات

- طلقات رشاش

 

 
349 لقطه قريبة Cu للرجل الرجل : عارفها  ولدت المعلم..آآآآآ بنت المعلم الشهر اللى فات - انفجارات

- طلقات رشاش

 

 
350 لقطه قريبة Cu لناجى ناجى : وين مكانها - انفجارات

- طلقات رشاش

 

 
351 لقطه من فوق الكتف Overshoulder  وحجم لقطه قريبه Cu لناجى و هو يتحدث إلى الرجل الرجل : هنا - انفجارات

- طلقات رشاش

 

بداية الموسيقى

 

352 حركة رأسيه لاعلى Tilt up لنستعرض مبنى مهدم   - انفجارات

- طلقات رشاش

 

 
353 ناجى و الرجل فى حجم لقطه متوسطه Ms

ويتحركوا و نتابعهم بحركة تتبع خارج الاستوديو Tracking

الرجل : والله كانت هنا من ساعه بس - انفجارات

- طلقات رشاش

 

 
354 لقطه عامه Ls لناجى و الرجل ... و يقترب الرجل إلى أحدى السيارات المفتوحه بابها.... حتى يقترب منها ناجى و يتحدث إليه... و يناوله الزجاجه التى بيده... ويبدأ الرجل بالرقص ... وترتفع الكاميرا بحركة الرافعه Crane الرجل : مالك ؟؟؟ ما اهوه اغنيه تصدر من كاسيت السياره

- انفجارات

- طلقات رشاش

 

نهاية الموسيقى

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات