301 | حركة تتبع داخل الاستوديو dolly لناجى و هو يسير وسط الضيوف حتى يقف عند سور الشرفة و يصبح فى حجم لقطة عامه Ls و زاويه خلفيه Full rear .... ويبدأ بقضاء حاجته بجانب الشجره أمام الجميع .... فينظر له الجميع و يتهامسون | | خطوات اقدام ضحكات | بداية موسيقى |
302 | لقطة قريبة لناجى Cu و زاوية مواجهه Full front face | | | |
| مشهد 48 داخلى / صباحاَ غرفة ناجى بالجريده | | | |
303 | لقطة قريبة Cu ليد ناجى و هو يرسم قطع Cut | | | |
304 | لقطة قريبة Cu لناجى ... ثم ينظر تجاه الباب عندما تدخل سعاد قطع Cut | صوت سعاد : صباح الخير | | |
305 | لقطة عامه Ls للمكتب و به سعاد و ناجى ... ثم حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly تتجه إلى سعاد وهى تجلس و تمسك برسم ناجى قطع Cut | ناجى : صباح النور سعاد : كيفك اليوم ناجى : مثل مانك شايفه | | نهاية الموسيقى |
306 | لقطة قريبة Cu للوحة ناجى و هى بيد سعاد... ثم تترك اللوحة لنرى ناجى من خلف اللوحةفى حجم لقطة متوسطه قريبة Mcs قطع Cut | سعاد : و أعدوا لهم ما أستطعتم من قوه | | |
307 | لقطة متوسطه قريبة Mcs لسعاد و هى تتحدث إلى ناجى قطع Cut | سعاد : الله... برافو عليك .. دعسته ببطنه | | |
308 | لقطة متوسطه قريبة Mcs لناجى وهو يتحدث إلى سعاد .. و زاوية جانبية side angle ... وحركة أفقية بانورامية Pan right لنتابعه و هو يعطى لوحته لسعاد فى حجم لقطة متوسطه قريبه Mcs و زاويه جانبيه side angle قطع Cut | ناجى : طيب .. شوفى هادى كمان سعاد : تعرف ناجى... انت لازم تعمل معرض لرسوماتك | | |
309 | حركة رأسيه إلى أعلى Tilt up لنتابع ناجى و هو يتحرك من خف المكتب... و حركة بانورامية أفقيه لنتابعه و هو يضع مجموعه من الكتب فى المكتبه... فى حجم لقطه متوسطه Ms قطع Cut | صوت سعاد : و تطبعها بكتاب ناجى : لازم معارض وكتب؟ | | |
310 | سعاد تنهض من على الكرسى لتتجه إلى ناجى و تتحدث معه فى حجم لقطه قريبة Cu قطع Cut | سعاد : امبارح مجموعه من رفقاتنا شافونا و احنا بالحفله صوت ناجى : مالهم ؟؟ سعاد : فكروك البوى فريند تبعى | | |
311 | لقطة من فوق الكتف Over shoulder لسعاد و هى تتحدث إلى ناجى.... ثم حركة بانوراميه أفقيه Pan left لسعاد و هى تتجه إلى المكتب قطع Cut | ناجى : بها الشيبه؟ سعاد : ناجى ... انت شاب اكتر من الشباب ناجى : ما بدك تاكلى ؟؟ سعاد : ما انا جايه علشان أعزمك على الغدا | | |
312 | لقطه عامه متوسطه Mls لناجى و سعاد يستعدان لمغادرة المكتب ... وحركة كاميرا محمولة باليد Hand held لنتابعهم و هم يتركو المكتب قطع Cut | ناجى : انتى تعزمينى و انا بدفع .. نفوت على أبو أحمد نعطيه الرسوم و ننزل.........مره و احد من حمص أتزوج على مرته طلعت هى | | |
313 | لقطة قريبة Cu لرسومات ناجى فى يد أبو أحمد وهو يتفقدها لوحة بعد الاخرى... ثم حركة رأسيه لأعلىTilt up لنرى ناجى فى حجم لقطة عامه متوسطه Mls و هو ينظر من الشباك قطع Cut | | | |
314 | لقطة متوسطه قريبة Mcs لأبو أحمد و هو يتحدث إلى ناجى قطع Cut | أبو أحمد : أقعد يا ناجى | | |
315 | لقطه متوسطه قريبة Mcs لناجى و هو يتحدث إلى أبو أحمد ... ويشعل سيجارة قطع Cut | ناجى : معلش انا مستعجل | | |
316 | حركة رأسيه لاعلى لابو احمد و هو يقف ليتحدث إلى ناجى ...ثم حركة بانوراميه أفقيه Pan right لأبو أحمد و هو يتجه إلى ناجى ... فى حجم لقطه متوسطه قريبه Mcs و لقطه موضوعيه... ثم حركة بانوراميه أفقيه Pan left لمتابعه ناجى و هو يترك الغرفه ... وعندما يفتح الباب يسمع صوت أنفجارات قطع Cut | أبو أحمد : اسمع يا أبو خالد ...أبو الفوارس مثل ما انت عارف شخصيه مهمه و نافذه ... احتج و أشتكى من اللى عملته بالحفله... مش ضرورى تفوت بالازاز ناجى : ابو أحمد لو كنت معى بالحفله و شفت اللى شفته كنت عملت أكتر من اللى عملته... شىء ما يتصوره عقل أبو احمد : بعرف يا ناجى .... بس انا خايف عليك ناجى : بدك تنشرها و لا لاء ؟ أبو احمد : و بنشر أبوها كمان ناجى : طب تعا نتغدى سوى أبو احمد : و العزيمه على مين ناجى : العزيمه عليك و الدفع عليا أبو احمد: اسبقنى و انا لاحقك ناجى : ناطرينك أبو احمد | أنفجارات | |
| مشهد 50 داخلى / صباحاً الجريده | | | |
317 | لقطه عامه Ls لاشخاص يتحركوا وناجى يدخل من الباب ليأخذ سعاد و ينزلوا السلم ... و حركة كاميرا محموله Hand held قطع Cut | سعاد : بالظاهر عملتها اسرائيل احد الموجودين : هالغاره مو مثل غيرها احد الموجودين : يا شباب سعاد : بس يا ترى شو أخبار الجنوب | اانفجارات خطوات اقدام تهبط السلالم | |
318 | كاميرا محموله Hand held لسعاد و هى تلحق بناجى و تتحدث معه قطع Cut | ناجى : انا ماشى سعاد : لوين رايح ؟؟ ناجى : على صيدا سعاد : يا مجنون مانك سامع؟؟؟ سعاد : دير بالك على حالك | اانفجارات خطوات اقدام تهبط السلالم أنذار الغاره | |
| مشهد 51 خارجى / صباحاً الطريق إلى صيدا | | | بدايه الموسيقى |
319 | لقطه عامه Ls من خلال زجاج السياره التى يجلس بها ناجى و نرى أشخاص تجرى قطع Cut | | انفجارات طلقات رشاش | |
320 | لقطه متوسطه قريبه Mcs لناجى و هو فى السياره قطع Cut | | انفجارات طلقات رشاش | |
321 | لقطه عامه Ls وحركة بانوراميه أفقيه Pan left لنتابع السياره التى بها نتجى و هى تتحرك و سط النيران و الطلقات قطع Cut | | انفجارات طلقات رشاش | |
322 | مشهد 52 داخلى منزل ناجى | | | |
323 | حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابع ناجى و هو يتنقل داخل الشقه منادياً على أفراد عائلته قطع Cut | ناجى : خالد ...وداد ... خالد ... جودى ... وداد ... خالد | انفجارات طلقات رشاش | نهاية الموسيقى |
324 | لقطه قريبه Cu لناجى و هو يفتح باب الغرفه قطع Cut | | انفجارات طلقات رشاش | |
325 | لقطه عامه Ls للغرفه و هى فارغه قطع Cut | | انفجارات طلقات رشاش | |
326 | ناجى يجرى ليتحدث إلى احدى السيدات قطع Cut | ناجى : أم السعد وين الولاد ؟ أم السعد: كلهم بالملجأ.. يبدو ان الليله طويله | انفجارات طلقات رشاش | |
| مشهد 53 ليل/ داخلى الملجأ | | | |
327 | حركة تتبع خارج الاستوديو tracking لنرى المكان الذى يحتمى فيه الاشخاص من الغاره قطع Cut | | انفجارات طلقات رشاش | |
328 | ناجى يدخل من أحد الابواب ويتجه إلى عائلته فى حجم لقطه عامه متوسطه Mls قطع Cut | أبن ناجى : ليش اتأخرت ناجى : الغاره قطعت الطريق كيفكم أنتو؟ | انفجارات طلقات رشاش | |
329 | رجل يتجه إلى زوجته وابنه المريض و يتحدث معها فى حجم لقطه متوسطه Ms.. وناجى يتابعهم بنظره من الخلف ثم نرى ناجى يتحرك ليتفقد المكان ... و نرى المكان فى حجم لقطه عامه جداً Vls قطع Cut | الرجل : ما فى صيدليات فاتحه الزوجه : حطيتله شويه تلج ... بالكى بتنزل حرارته الابن: قلتلكم الف مره ما بحب انام بالملجأ فى قصف الاب : بعد شويه راح تطلع لفوق | - انفجارات طلقات رشاش موسيقى تصدر من الراديو ... و تعليق المذيعه على الاحداث | |
330 | لقطه عامه Ls لاحد الرجال( أبو و ليد ) و هو يتحدث مع ناجى و يعطيه سيجاره ... وحركة تتبع خارج الاستوديو tracking للاقتراب من ناجى و أبو وليد... فى حين يسمع ناجى صراخ سيده فيلتفت أليها قطع Cut | الرجل ( أبو وليد ) : اتفضل يا أستاذ ... ولع ناجى : ما ألى كيف يا أبو و ليد أبو وليد : ما حدا أله كيف .. امسك .. الليله هاى غير كل الليالى | انفجارات طلقات رشاش موسيقى تصدر من الراديو ... و تعليق المذيعه على الاحدا صرخة سيده | |
331 | لقطه عامه متوسطه Mls للسيده و معها مجموعه من السيدات قطع Cut | السيده (1) : زوجك و ين يا أختى؟ السيده (2) : زوجها عم بيقاتل بره | انفجارات طلقات رشاش صرخة سيده | |
332 | لقطه متوسطه Ms لناجى و أبو وليد..... ثم يتحرك أبو ناجى ووليد وتتابعهم الكاميرا بحركة تتبع داخل الاستوديو Tracking قطع Cut | أبو وليد : تفتكر اسرائيل هاتدخل ناجى : الله اعلم أبو وليد : انا من خايف على حالى ... لكن أبنى صغير .. يا لطييييف شو صغير ناجى : وينه هالاء؟ ابو وليد : راح أتطوع ... لسه ما كمل ستاشر سنه و اتطوع معهم... انا خايف على أمه .... لسه ما قلتلها شىء ناجى : الله يمضيها على خير | انفجارات طلقات رشاش صرخة سيد | |
333 | لقطه عامه متوسطه mls لزوجة أبو وليد و هى تجلس قطع Cut | | ا انفجارات صرخة سيد ا انفجارات طلقات رشاش ا ا نفجارات طلقات رشاش صرخة سيده | |
334 | لقطه متوسطه Ms لناجى و أبو وليد يتحدثان قطع Cut | أبو وليد : شو اللى بيقدر يعمله صبى قدام الطيارات و الدبابات... يا لطييييييف | ا انفجارات طلقات رشاش صرخة سيده | |
335 | لقطة زاويه عليا High angle shot وحركة ذراع كاميرا Boom مثبته على Dolly لنرى السيده التى تصرخ و حولها مجموعه من النساء ... و مجموعه من الرجال جالسون و يتحدثون ويشاهدون التليفزيون قطع Cut | احد الجالسين : هذا الصاروخ أكيد مسحهم من على الارض مسح | ا انفجارات طلقات رشاش صرخة سيده | |
336 | لقطه عامه Ls للسيده و معها مجموعه من النساء و وداد زوجة ناجى قطع Cut | احدى السيدات : علامات الولاده بدأت وداد : حد يجيب النا دكتور او دايه احد الرجال : بس وين هانلاقى؟ احدى السيدات : فى دايه بالشارع اللى ورانا احد الرجال : الشارع اللى ورانا فيه قناص ناجى : انا بروح | ا انفجارات طلقات رشاش صرخة سيده | |
337 | ناجى يجرى و خلفه وداد لتلحق به فى حجم لقطه عامه Ls و تنادى عليه .. فينظر لها قطع Cut | وداد : ناجى | ا انفجارات طلقات رشاش صرخة سيده | |
338 | لقطه متوسطه قريبة Mcs لوداد قطع Cut | وداد : دير بالك على حالك صوت ناجى : ما تخافى | ا انفجارات طلقات رشاش صرخة سيده ه | |
| مشهد 54 ليل/ حارجى الشارع | | | |
339 | لقطه عامه جداً Vls لناجى و هو يأتى من بعيد و خلفه النيران و الانفجارات .... و حركة تتبع خارج الاستوديو Tracking لنراه و هو يتفادى الطلقات ليحاول الوصول إلى منزل الدايه .. حتى يقابله أحد الاشخاص قطع Cut | | انفجارات طلقات رشاش | |
340 | لقطه من فوق الكتف Over shoulder لناجى و هو يتحدث مع الرجل الذى قابله بالطريق ... ولقطه متوسطه Ms | الرجل : معاك ولعه ؟ ناجى : انت ليش برات الملجأ | انفجارات طلقات رشاش | |
341 | لقطه من فوق الكتف overshoulder لناجى و هو يتحدث إلى الرجل فى حجم لقطه قريبه Cu | الرجل : أشمعنى انت .؟؟؟ ...قوللى .. هى الجيوش العربية مش هاتيجى | انفجارات طلقات رشاش | |
342 | ناجى يتحرك و يتحدث إلى الرجل فى حجم لقطه متوسطه Ms | ناجى : الجيوش العربية من فاضيه الرجل : ليه .. هما بيحاربوا فى حته تانيه ناجى : آه الرجل : معاك ولعه ؟ ناجى : بس ما تولعش هالاء الرجل : ليه ؟؟؟؟ علشان الطيارات.... لا ماتخافش ...انا هاشربها لجوه... شوف أزاى | انفجارات طلقات رشاش | |
343 | ناجى و الرجل يتحركان و يتحدثان وحركة تتبع خارج الاستوديو tracking للتبعهم...... حتى يقترب القصف منهم | الرجل : تاخد سيجاره بقى ناجى :لاء الرجل : تفتكر الصهاينه هايدخلوا الليلادى؟ ناجى : يعنى ايه ما بعرف ... بيقولوا انهم دخلوا صور والنباطيه... ماسمعتش عن حاجه زى كده ناجى : لا الرجل : دلوقتى انت مش عايز تتكلم ... وانا عايز أتكلم ... ايه الحل بقى ؟ ناجى : الحل انك تسيبنى فى حالى يا أخى ناجى : صارلك شىْ؟؟؟ الرجل : لا ... ها .. مش هاتحكى بقى ناجى : عن أيه الرجل : يعنى هاتحكى عن العشاق يا خى... مالك .. ما اهوه.... أحكى عن الكارثه اللى احنا فيها ديه ... لييييه الدول العربيه ما تدخلتش لغاية دلوقتى؟؟؟ | انفجارات طلقات رشاش | |
344 | ناجى يتحرك من مكانه فى حجم لقطه متوسطه Ms | | - انفجارات - طلقات رشاش | |
345 | لقطه عامه Ls للرجل و هو يجلس على الارض .. ويقف ليتحدث إلى ناجى فى حجم لقطه متوسطه Ms | الرجل : هاه ... رايح على فين | - انفجارات - طلقات رشاش | |
346 | لقطه متوسطه Ms لناجى | ناجى : بيت الدايه | - انفجارات - طلقات رشاش | |
347 | لقطه متوسطه Ms للرجل | صوت ناجى : بتعرفها الرجل : آه ... ام سمير؟؟؟ | - انفجارات - طلقات رشاش | |
348 | لقطه متوسطه Ms لناجى | ناجى : هاى دى هي | - انفجارات - طلقات رشاش | |
349 | لقطه قريبة Cu للرجل | الرجل : عارفها ولدت المعلم..آآآآآ بنت المعلم الشهر اللى فات | - انفجارات - طلقات رشاش | |
350 | لقطه قريبة Cu لناجى | ناجى : وين مكانها | - انفجارات - طلقات رشاش | |
351 | لقطه من فوق الكتف Overshoulder وحجم لقطه قريبه Cu لناجى و هو يتحدث إلى الرجل | الرجل : هنا | - انفجارات - طلقات رشاش | بداية الموسيقى |
352 | حركة رأسيه لاعلى Tilt up لنستعرض مبنى مهدم | | - انفجارات - طلقات رشاش | |
353 | ناجى و الرجل فى حجم لقطه متوسطه Ms ويتحركوا و نتابعهم بحركة تتبع خارج الاستوديو Tracking | الرجل : والله كانت هنا من ساعه بس | - انفجارات - طلقات رشاش | |
354 | لقطه عامه Ls لناجى و الرجل ... و يقترب الرجل إلى أحدى السيارات المفتوحه بابها.... حتى يقترب منها ناجى و يتحدث إليه... و يناوله الزجاجه التى بيده... ويبدأ الرجل بالرقص ... وترتفع الكاميرا بحركة الرافعه Crane | الرجل : مالك ؟؟؟ ما اهوه | اغنيه تصدر من كاسيت السياره - انفجارات - طلقات رشاش | نهاية الموسيقى |