652 | لقطه قريبه Cuلعابد و هو يحتضن لينا ويبكى .. و لقطه من فوق الكتف Over shoulder shot قطع / Cut | - طلقات أسلحه |
| | | |
653 | لقطه عامه Ls للينا و هى تهبط من العربه ... ثم تتحرك العربه قطع / Cut | | - طلقات أسلحه |
654 | سعاد و لينا يجروا و راء السياره قطع / Cut | - لينا : منتظرينك أول ما بتوصل ... بتعرف العنوان - عابد : عارفه | - طلقات أسلحه |
655 | لقطه قريبه Cu لطفل صغير يلوح بيده ليودع أفراد المقاومه قطع / Cut | | - طلقات أسلحه |
656 | لقطه عامه Ls لسيارات المقاومه و هى تغادر قطع / Cut | | - طلقات أسلحه |
| مشهد 97 داخلى | | |
657 | لقطه قريبه Cu لناجى و هو يدخن سيجاره ... ثم حركه رأسيه لأسفل Tilt down لنرى يده المجروحه و بعض رسوماته قطع / Cut | | |
658 | لقطه عامه Ls لناجى و باسل فى المكتب ... وباسل ممسك بزجاجه و يعطى كوب لناجى .. ثم حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابع باسل و هو يعطى ناجى الكوب ... ثم يمسك باسل برسومات ناجى قطع / Cut | - باسل : تشربلك شوى | |
659 | لقطه متوسطه قريبه Mcs ... و لقطه زاويه منخفضه Low angle لباسل و هو يتحدث إلى ناجى قطع / Cut | - باسل: أخوى ... الشعوب بعمرها ما تموت | |
660 | لقطه متوسطه Ms لناجى و هو ممسك بالسيجاره و يستمع إلى باسل و لقطه زاويه عليا High angle قطع / Cut | - صوت باسل : المقاومه بدها تستمر | | - نهايه موسيقى |
| مشهد 98 نهار / خرجى مطعم | | | |
661 | لقطه عامه Ls لاحد لجنديان اسرائيليان وهما يجلسان ... ويخرج النادل لينظر لهم بأستنكار ويمشى ... وحركة تتبع خارج الاستوديو Tracking لنتابع النادل و هو يدخل إلى داخل المطعم .. و يقف فى حجم لقطه عامه Ls ويتحدث إلى أحد اصدقاءه بالمطعم قطع / Cut | - صديقه : أيييه ... و ياما بكره راح نشوف - النادل : يا شييييخ ... لهى الدرجه أحنا و صلنا | | |
662 | لقطه عامه Ls للجنديان الاسرائيليان و هما يضايقان فتاتيين جالستان قطع / Cut | | | |
663 | لقطه عامه متوسطه Mls للفتاتان وهم متضايقتان ,ويغادرن المطعم . وحركة تتبع خارج الاستوديو Tracking لنتابعهن يغادرن ... و نرى رجل يتابع ما يحدث قطع / Cut | - الفتاه لصديقتها : خلينا نمشى بدل مانشوف هالمنظر المقرف | | |
664 | لقطه عامه Ls للجنديان الاسرائيليان و هم يطلبون النادل ... وحركة تتبع خارج الاستوديو Tracking للاقتراب من النادل و الجنديان قطع / Cut | - النادل : يا نعم - الجندى : قد أيش بتريد - النادل : ثلاثمائة ليره - الجندى : ما معنا ندفع بالليره ... معنا شيكل - النادل : نحنا ما بنقبض بالشيكل ... ما بنقبض الا بالليره اللبنانى - الجندى : ما بنريد ندفع لبنانى ... راح تاخد شيكل - النادل : شيكل ما راح أخد | | |
665 | الرجل الذى كان يتابع الفتاتان وهن يغادرن يقترب من الجنديان و يتحدث اليهم ...و يخرج مسدس ويقتل الجنديان قطع / Cut | - الرجل : و لو ... كيف بتدفعوا و انتوا ضيوفنا .. الحساب عندى | - طلقات مسدس | |
666 | لقطه عامه Ls للرجل و هو يطلق النيران على الجنديان و الناس تصاب بالفزع ولقطه زاويه عليا High angle shot قطع / Cut | | - طلقات مسدس - صراخ | - بدايه موسيقى |
667 | حركة تتبع خارج الاستوديو tracking للرجل الذى أطلق النار و هو يغادر قطع / Cut | | - صراخ |
668 | لقطه متوسطه Ms لناجى و باسل و هم يسيران فى الشارع ثم يصطدم أحد الاشخاص بناجى ... وحركة تتبع خارج الاستوديو tracking لنرى ناجى و باسل وهم يحاولان معرفه ماهو سبب فزع الناس و صراخهم قطع / Cut | | - صراخ |
669 | حركة تتبع خارج الاستوديو tracking للاقتراب من السيارت الاسرائيليه و هى تصل إلى مكان الحادث قطع / Cut | | - صراخ |
670 | لقطه عامه Ls للرجل الذى قتل الجنديان و هو يسير ليختفى و سط الناس قطع / Cut | | - صراخ |
671 | لقطه متوسطه Ms لناجى و هو يوقف احد الاشخاص ليستفسر منه عن ما يحدث ... ثم يكمل ناجى و باسل طريقهم قطع / Cut | - ناجى : شو صار يا خوى - الرجل : اتنين اسرائيليين اتقوصوا .. الله يحمى شبابنا - باسل : شفت .. ما قلتلك ان المقاومه بدها تستمر | - صراخ | - نهايه موسيقى |
| مشهد 99 نهار /داخلى الجريده | | | |
672 | لقطه قريبه CUلرسومات ناجى قطع / Cut | | | |
673 | لقطه قريبه CU... و لقطه من فوق الكتف Overshoulder لرئيس التحرير و هو يتحدث إلى ناجى قطع / Cut | - رئيس التحرير ( أبو أحمد ) : هايل يا ناجى ... جميل و مرير و قاسى | | |
674 | لقطه متوسطه Mcs لناجى ولقطه من فوق الكتف Over shoulder shot لناجى وهو يتحدث إلى رئيس التحرير ... و حركه رأسيه Tilt up لمتابعة ناجى و هو يقف و يتحدث إلى أبو أحمد قطع / Cut | - ناجى : انا أقسمت أبو احمد.. لو خرجت من حرب لبنان حى .. لأفضح كل هالواقع العربى عالحيطان ... لو مالقيت جريده تنشرلى | | |
675 | لقطه عامه Ls لابو أحمد وهو وراؤ المكتب ويتحدث مع ناجى قطع / Cut | - أبو أحمد : مش راح يخلوك يا ناجى | | |
676 | حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابع ناجى و هو يتجه إلى مكتب أبو أحمد....حتى يصبح فى حجم لقطه عامه Ls و زاويه جانبيه Side angle و لقطة موضوعية Objective shot قطع / Cut | - أبو أحمد : من أيام ما مسكوا البلد و الرقابه عالصحف عم بتزيد يوم عن يوم - ناجى : كل اللوحات مرفوضه - أبو أحمد : حاولت كتير معهم ... ما فى فايده - ناجى : القصه ماهى قصة رسومات ..حتى تصريح الاقامه رافضين يجددوه | | - بدايه موسيقى |
677 | لقطه قريبه Cu ليد أبو أحمد و هى تضع رسومات ناجى فى درج المكتب قطع / Cut | | |
| مشهد 100 ليل / داخلى مكتب ناجى | | |
678 | وداد تجلس فى زاويه خلفيه Full rear لتوقظ ناجى من نومه بسبب كابوس يراه ... ثم يقوم مسرعاً من على السرير و حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنراه يتجه إلى البلكونه قطع / Cut | - وداد : ناجى ... ناجى ... ماللك يا ناجى | - ناجى يكح | - نهاية موسيقى - بداية موسيقى |
679 | حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابع سعاد و هى تتجه إلى ناجى فى البلكونه قطع / Cut | | |
680 | سعاد تدخل البلكونه مع ناجى ولقطه متوسطه قريبه قطع / CutMcs | - وداد : مالك يا ناجى: | |
681 | لقطه قريبه جداً Vcu و زاويه جانبيه side angle لناجى ... ثم ينظر إل ىوداد قطع / Cut | - ناجى : لازم نسيب بيروت | |
682 | لقطه قريبه جداً Vcu وداد و هى تتحدث إلى ناجى قطع / Cut | - صوت ناجى : لبنان كله - وداد : و نروح لوين؟ | |
683 | لقطه قريبهVcu لناجى و هو يتحدث إلى وداد قطع / Cut | - ناجى : الكويت | |
| مشهد 101 نهار / خارجى المطار | | |
684 | حركه بانوراميه أفقيه Pan right لنتابع الطائره و هى تقلع حتى تصبح فى لقطه بعيده ELs قطع / Cut | | - أقلاع طائره | - نهاية موسيقى |
| مشهد 102 نهار / داخلى مكتب الجريده بالكويت | | | |
685 | حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابع أحد الرجال وهو يذهب ليرحب بناجى ... فى حجم لقطه عامه متوسطه Mls ... ثم يغادران الغرفه قطع / Cut | - الرجل ( أبو محمد) : هلا ... هلا أبو خالد ... هلا ... الحمدلله على السلامه - ناجى : الله يسلمك أبو محمد ... كيفك - ( أبو محمد ) : مالك حزين يا راجل ... تعال جابل زمايلك - ناجى : الله يخليك يا أبو محمد مش هالا - ( أبو محمد ) : هما عارفين أنك جاى .. و بدهم يجابلوك اليوم - ناجى : بس انا ما بدى اقابل حدا ... بعدين .. بعدين - أبو محمد : لا بعدين و لا جابلين .. انت هنا بين أسرتك و أخواتك ... يالا | | |
686 | مشهد 103 ليل / خارجى البحر | | | |
687 | لقطه عامه جداً VLs لناجى و هو يسير على البحر قطع / Cut | | | - بدايه موسيقى - نهاية موسيقى |
| مشهد 104 داخلى مكتب ناجى | | |
688 | لقطه قريبه Cu ليد ناجى و هو يرسم حنظله قطع / Cut | | |
689 | لقطه قريبه Cu لناجى و هو يرسم و السيجاره بفمه ... ويشرب القهوه قطع / Cut | | |
690 | لقطه قريبه Cu ليد ناجى و هو يرسم قطع / Cut | | | - بداية موسيقى |
| مشهد 105 داخلى مكتب ناجى | | |
691 | حركه رأسيه لاسفل Tilt down لنتابع ناجى و هو يرسم ويمسك بأحدى لوحاته قطع / Cut للرجوع لزمن الخلف Flash back | | |
692 | لقطه عامه Ls لأأشخاص تجرى ولقطه زاويه منخفضه low angle shot قطع / Cut للرجوع إلى الزمن الطبيعى | | |
693 | لقطه قريبه Cu ليد ناجى و هو يرسم قطع / Cut | | |
| مشهد 106 داخلى مكتب ناجى | | |
694 | لقطه قريبه CU لناجى و هو يرسم قطع / Cut | | |
695 | لقطه قريبه CU ليد ناجى و هو يرسم قطع / Cut | | |
| مشهد 107 داخلى مكتب ناجى | | |
697 | لقطه متوسطه قريبه Mcs لناجى و هو يرسم قطع / Cut | | - ناجى يكح |
698 | لقطه قريبه CU لناجى و هو يرسم قطع / Cut | | |
| مشهد 108 داخلى مكتب ناجى | | |
699 | لقطه قريبه CU لناجى و هو يرسم ويمسك بالسيجاره .. وحركه رأسيه لاسفل Tilt down لنشاهده و هو يطفىء السيجاره قطع / CUt للرجوع إلى الوراء Flash back | | |
700 | لقطه عامه Ls لعربات أفراد المقاومه والناس تودعهم قطع / Cut للرجوع إلى الزمن الطبيعى | | |
701 | لقطه زاويا عليا High angle shot للاقتراب من ناجى وهو نائم و ينظر إلى السقف والاقتراب منه قطع / CUt للرجوع إلى الوراء Flash back | | |
702 | لقطه عامه Ls لدبابه و أنفجارات قطع / Cut | | - أنفجارات |
703 | قطع / Cut لقطه عامه Ls لمبانى تنفجر | | - أنفجارات |
| مشهد 109 داخلى مكتب ناجى | | |
704 | لقطه قريبه CU ليد ناجى و هو يرسم قطع / Cut | | |
705 | حركة تتبع داخل الاستوديو DOlly للاقتراب من ناجى و هو يرسم قطع / Cut | | |
| مشهد 110 نهار / خارجى البحر | | |
706 | حركه رأسيه لأعلى لمتابعة ناجى و هو يمشى على الشاطىء ويدخن سيجاره قطع / Cut | | |
| مشهد 111 داخلى منزل ناجى | | |
707 | لقطه قريبه Cu لجريده تمسك بها يد سيده قطع / Cut | | |
708 | لقطه قريبه Cu لوداد و هى تقرأ الجريده قطع / Cut | | |
709 | لقطه عامه Ls لناجى و هو يدخل من الباب... ثم حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابعه وهو يتجه إلى الغرفه قطع / Cut | صوت رجل : يا ناجى كرمالى .. الراجل جاى إلى مخصوص تى يشوفك | - فتح الباب - أغلاق الباب - خطوات أقدام | - نهاية موسيقى |
| مشهد 112 داخلى | | | |
710 | لقطه عامه Ls ولقطه زاويه مرتفعه High angle لناجى ومعه أشخاص يتحدث معهم .... ثم حركه تتبع داخل الاستوديو DOlly لنتابع ناجى و هو يتحرك ... ليقف ويتحدث مع السيده فى لقطه عامه متوسطه Mls... ثم يتحرك ليتحدث مع الرجل مع حركة تتبع داخل الاستوديو DOlly قطع / Cut | - ناجى : بيهددونى بالقتل و جايين يشوفونى .. ما راح أشوفه - السيده : يا ناجى .. كلنا مقدرين موقفك ... و نحن معك ... لكن فى أزمه و عم تكبر و السبب فى هداك من رسوماتك ناجى : يعنى أذا بشوفه راح أبطل أرسم - الرجل : مش القصد ... حاولوا تتفاهموا بس - ناجى : نتفاهم كيف ؟ بدكم أنحاز للوهم و أنسى الحقيقه ... التفاهم معناه أنى انسى فلسطين يا وليد - وليد : ليش بتفهمنى غلط ... أرسم مثل ما بدك لكن من غير أستفزاز يا أخى - السيده : اذا ما فارقه معك نفسك ... فكر بمرتك و ولادك - ناجى : ودااد | | - بداية موسيقى |
711 | لقطه عامه Ls لوداد و ابنتها يجلسان ... ثم تغادر و داد و حركه رأسيه لاعلى Tilt up لنتابع أبنة ناجى و هو تقف وتذهب لتتحدث إلى ناجى قطع / Cut | -صوت ناجى : أتركينا لوحدينا - أبنة ناجى : بابا | |
712 | لقطه من فوق الكتف Over shoulder shot ... وناجى يقبل أبنته .. وحركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لناجى و هو يتجه بابنته و زوجته إلى داخل الغرفه قطع / Cut | - أبنة ناجى : بدى أرجع على لبنان | |
713 | لقطه متوسطه Ms للرجل و السيده قطع / Cut | | |
714 | ناجى يقترب إلى الرجل و السيده حتى يصبح فى حجم لقطه متوسطه Ms قطع / Cut | - ناجى : شو هو المطلوب ياوليد | |
715 | وليد و السيده يقتربان إلى ناجى قطع / Cut | - وليد : نتعشى عندى و تتكلموا مع بعض من غير عصبيه - صوت ناجى : حاضر - السيده : أرجوك يا ناجى | |
716 | لقطه قريبه Cu لناجى و هو يستمه لحديث السيده قطع / Cut | - صوت السيده : كرمالك و كرمال اسرتك ... سيطر على نفسك بالعشا - ناجى : حاضر | |
| مشهد 113 ليل / خارجى امام منزل وليد | | |
717 | مقطه عامه Ls لسياره تقترب ... ثم تقف ويخرج منها رجل .. وحركة تتبع خارج الاستوديو Tracking لنشاهد الرجل و هو يتجه لدخول العماره قطع / Cut | | | - نهايه موسيقى |
| مشهد 114 ليل / خارجى منزل وليد | | | |
718 | لقطه قريبه Cu ليد تضع طعام فى طبق ثم حركه رأسيه لأعلى Tilt up لنرى ناه ناجى ...فى حجم لقطه قريبه قطع / CutCu | | - ملاعق طعام و أطباق | |
719 | لقطه قريبه Cu للرجل و هو يأكل .. ثم ينظر إلى ناجى و يبتسم قطع / Cut | | - ملاعق طعام و أطباق | |
720 | لقطه قريبه Cu لناجى و هو يدخن السيجاره قطع / Cut | | - ملاعق طعام و أطباق | |
721 | لقطه قريبه Cu للرجل و هو يأكل .. قطع / Cut | | - ملاعق طعام و أطباق | |
722 | لقطه عامه Ls لمنضدة الطعام و عليها ناجى و وليد و زوجته و الرجل قطع / Cut | | - ملاعق طعام و أطباق | |
723 | لقطه عامه Ls لناجى و هو يغادر منضدة الطعام .. و لقطة زاويه عليا High angle shot ... وحركة ذراع الكاميرا Boom و حركة بانوراميه أفقيه لليسار Pan left نتابع ناجى حتى يجلس أرضاً قطع / Cut | - ناجى : دايماً عامر - زوجة و ليد : أنشالله اكلى يكون عجبك يا ناجى - ناجى : تسلم الايادى | - ملاعق طعام و أطباق | |
724 | لقطه عامه Ls لمنضدة الطعام و يغادر الرجل الطعام .. و يتوجه إلى ناجى .. وحركة تتبع داخل الاستوديو Dolly حتى يذهب ليجلس على كرسى بجوار ناجى فى لقطه متوسطه قريبه MCS قطع / Cut | - الرجل: تسلموا هالديات ... من زمان ما اكلنا مثل هالاكل الطيب | - ملاعق طعام و أطباق | |
725 | لقطه قريبه Cu لناجى و هو يدخن سيجاره ,وزاويه جانبيه Side angle قطع / Cut | - صوت الرجل : ما بدك تعطينى سيجاره؟؟؟ | | |
726 | لقطه قريبه CU للرجل قطع / Cut | - الرجل : انت ناسى انا كنا صحاب | | |
727 | لقطه قريبه CU لناجى و زاويه ثلاثة أرباع مواجهة Front ¾ قطع / Cut | - ناجى : بنفسك قلتها .... كنا | | |
728 | حركه بانوراميه أفقيه Pan right لمتابعة و ليد و زوجته و هم يتجهوا إلى ناجى و الرجل مسكين بأطباق فاكهه قطع / Cut | - صوت الرجل : مافيها نرجعها - صوت ناجى : عايزنا نرجع زى زمان .. قول للزمان أرجع يا زمان | - جرس تليفون | |
729 | لقطه قريبه Cu لناجى و هو جالس على الارض يدخن السيجاره و لقطه زاويه عليا High angle shot قطع / Cut | - ناجى : الله يرحمك يا ست | - جرس التليفون | |
730 | لقطه قريبه CU لزوجة وليد و هى ترد على التليفون قطع / Cut | - زوجه وليد : الووو.. أهلاً و داد ... أى أى موجود .. وداد يا ناجى | | |
731 | حركه رأسيه لأعلى TIlt up لناجى و هو يقف ليتجه إلى التليفون ليتحدث مع وداد ...فى حجم لقطه قريبه CU قطع / Cut | - صوت الرجل : سلملى عليها و حياتك - ناجى : أى ماما ....... لا لسه ..... لسه .... حاضر ماما.....حاضر.... سلام | - سماعه التليفون | |
732 | حركه بانوراميه أفقيه لليسار Pan left لنتابع زوجه وليد و الخادمه يدخلون الغرفه ونرى ناجى يتجه ليجلس فى مكانه أرضاً ... فى لقطه عامه Ls قطع / Cut | - ناجى : كنا بنقول ايه - الرجل: أحنا لسه ما قلناش يا ناجى - ناجى : كلى أذان - الرجل : انت عارف طبعاً قديش أنا بحبك وبحترمك و بعتز فيك كأنسان و كفنان .... لكن خلينى أقولك بصراحه | | |
733 | لقطه متوسطه قريبه Mcs لزوجه و ليد و هى تجلس على كرسى بجوار ناجى و تستمع إلى الرجل وهو يتحدث ... ثم حركه رأسيه لأسفل Tilt up لنرى ناجى وهو يجلس على الارض فى حجم لقطه قريبه CU قطع / Cut | - صوت الرجل : انت زودت العيار حبتين ... وخصوصاً ان القضيه بتمر بمرحله دقيقه يا أخى - ناجى : أى قضيه ؟ | | |
734 | لقطه قريبه CU للرجل و هو يتحدث مع ناجى و لقطه زاويه عليا High angle shot قطع / Cut | - الرجل : ناجى ... انا بتكلم جد | | |
735 | لقطه عامه Ls لناجى والرجل و زوجة وليد وتبدو متوتره ... و حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly للاقتراب من ناجى و هو يتحدث قطع / Cut | - ناجى : انا كمان بتكلم جد ... أى قضيه تقصد - الرجل : أحنا ماعندناش غير قضيه و احده .... قضية وطنا يا أخى - ناجى : و هالاء وصلت على ايديكم لغاية وين -- لا تسكتينى يا ليلى لا تسكتينى ... سبينى أتكلم - الرجل : سبيه ... سبيه يتكلم يا ليلى - ناجى : يا عمى أنا راجل غلبان ... كل اللى بملكه ورقه بيضا و ريشه .... سيبونى أرسم ... ما بدكم أرسم - الرجل : بالعكس ... بدنا أياك ترسم و تكتب كمان اذا بتحب.... لكن.. - ناجى : ايوااااه ... دايماً لكن | | |
736 | حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly للاقتراب من الرجل و هو يتحدث قطع / Cut | - الرجل : لازم تعرف يا ناجى ان أحناعم نشتغل بظروف صعبه بتفرض علينا مسئوليات كبيره .. وخطط استراتيجيه كمان ... يمكن مش واضحه الك بالشكل الكافى | | |
737 | لقطه قريبه جداً Vcu و زاويه ثلاثة أرباع مواجهة Front ¾ لناجى قطع / Cut | - ناجى : و ايه اللى مطلوب منى | | |
738 | لقطه عامه متوسطه Mls لناجى و الرجل يتحدثان قطع / Cut | - الرجل : شىء بسيط ..فى أعتقادى أنه قومى و ضرورى بالمرحله هاى - ناجى : شو هو - الرجل : قليل من الانضباط يا أخى... اعداءنا بيستغلو رسوماتك .. احنا عارفين أنك فنان ... وان الفنان من غير حريه و لا شىء ... انما للحريه حدود ... - ناجى : شو قصدك بالحدود - الرجل : نقدك للاوضاع الداخليه يا أخى ... خلافتنا و مشاكلنا لازم تضل جوه البيت | | |
739 | لقطه قريبه جدا ً Vcu لناجى و زاويه مواجه Full face .... ثم حركه رأسيه لأعلى TIlt up لنرى ليلى فى لقطه قريبه CU قطع / Cut | - ناجى: أى بيت ؟؟ هاى العباره العجيبه اللى اخترعتوها حتى تمرروا كل اللى بدكوا تمرروه من غير ما حدا يناقش أ, يعترض | | |
740 | لقطه عامه Ls لناجى و الرجل و وليد و ليلى ... ثم يقف ناجى ليغادر و حركه أفقيه بانوراميه لليمين Pan right لنتابعه و هو يغادر قطع / Cut | - ناجى : خلينى أقولك حاجه يا صاحبى ... هالبيت لو ما دخله الشمس و النور هاتعشش فيه العناكب و الخفافيش و يتحول لمقبره انتو حراسها..... ف ... فيك تقول لى أنتو ليش ما بتتحملوا النقد .. الحريه حلوه ... والله والله والله ما بترجع فلسطين من غير حريه | | |
741 | لقطه قريبه CU للرجل قطع / Cut | | - فتح باب - غلق باب | |
| مشهد 115 نهار /داخلى الجريده | | | |
742 | نرى جريده على منضده ثم حركه رأسيه لأعلى TIlt up لنرى ناجى فى حجم لقطه متوسطه Ms و خلفه ليلى و وليد قطع / Cut | - الرجل ( أبو محمد) : وين بدك تروح يا ناجى - ناجى : والله وطنا العربى كبير يا أخى ... كبير وممتد | | |
743 | لقطه قريبه CU ولقطه من فوق الكتف للرجل ( أبو محمد) وهو يتحدث إلى ناجىOver shoulder shot قطع / Cut | - الرجل ( أبو محمد) : انت ممكن تروح لندن وترسم فى القبس الدوليه | | |
745 | لقطه قريبه CU ولقطه من فوق الكتف Over shoulder shot لناجى تقترب ليلى من الخلف لترد على الرجل( أبو محمد ) قطع / Cut | - ليلى : بس هو بلندن مش راح يكون محمى - ناجى : وفين بدى أكون محمى يا ليلى | | |
746 | لقطه قريبه CU ليد الرجل ( أبو محمد) وهو يتفقد خريطه العالم العربى بحثاًعن مكان آمن لناجى .. وحركه رأسيه لأعلى TIlt up لنرى ناجى فى لقطه متوسطه قريبه Mcs و هو يتحدث إلى الرجل قطع / Cut | - الرجل ( أبو محمد) : ما فى مكان فى الوطن العربى تقدر تروحه و تكون آمن و محمى غير هنيه - ناجى : و أهنيه ممكن أرسم بحريتى | | |
747 | لقطه عامه Ls لناجى و الرجل ( أبو محمد) ومن بالغرفه و لقطه موضوعية Objective shot ... ثم حركه تتبع داخل الاستوديو DOlly لأنتابع ناجى و هو يغادر الغرفه قطع / Cut | - الرجل ( أبو محمد) : ما بعرف - ناجى : العمى ... ما فى غير لندن تستحملنى و تستحمل جنونى... - ليلى : بلندن ما هاتكون محمى - ناجى : فكرك أنكو محميين هون ... و لا بأى مكان من وطنا العربى من المحيط إلى الخليج ... أبو محمد هاروح لندن | | |
| مشهد 116 نهار / داخلى منزل ناجى | | | |
748 | حركة رأسيه لأعلى Tilt up لنرى أفراد عائلة ناجى و هم يحزمون أغراضهم قطع / Cut | | - جرس الباب | |
749 | حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لناجى و هو يتجه ليفتح الباب... ليرى ليلى فى حجم لقطه متوسطه Ms ولقطه من فوق الكتف Over shoulder shot قطع / Cut | | - جرس الباب - خطوات أقدام - فتح الباب | - بدايه موسيقى |
750 | لقطه من فوق الكتف Over shoulder shot لناجى و هو يمسك بالسيجاره و ينظر إلى ليلى ... التى تلقى عليه أوراق زينه قطع / Cut | | |
751 | ليلى و أصدقاء ناجى فى حجم لقطه عامه Ls وهم يلقوا بأوراق الزينه على ناجى و أسرته من البلكونه قطع / Cut | | |
752 | لقطه عامه Ls و لقطه زاويه عليا High angle shot لناجى و أسرته و هم يودعون من بالبلكونه قطع / Cut | | |
753 | ليلى و أصدقاء ناجى فى حجم لقطه عامه Ls وهم يلقوا بأوراق الزينه على ناجى و أسرته من البلكونه قطع / Cut | | |
| مشهد 117 داخلى المستشفى | | |
754 | حركه رأسيه لأعلى Tilt up لنشاهد رجل يقف ويتحرك و هو يتحدث إلى و داد حتى يصبح فى حجم لقطه قريبه CU قطع / Cut | - الرجل : أمر الله و تم ... هبوط حاد فى القلب ... هيك قالوا الاطباء | | - نهايه موسيقى |
755 | لقطه عامه Ls ولقطه زاويه عليا High angle shot لنرى الرجل و وداد و هى تبكى ... ثم حركه بانوراميه أفقيه لليمين Pan right لنتابع أم خالد و هى تبكى وتذهب لكى تجلس قطع / Cut | - الرجل : أم خالد | | |
756 | لقطه متوسطه Ms للرجل وهو يتحدث لأم خالد ولقطه زاويه منخفضه Low angle shot قطع / Cut | - الرجل : أم خالد ... لازم تتماسكى ... لازم نحمدربنا .. ان الله خلصه من عذابه | | |
757 | لقطه متوسطه قريبه Mcs لأم خالد , ولقطه من فوق الكتف Over shoulder shot , ولقطه زاويه عليا High angle shot ... ثم حركه رأسيه لأعلى لنتابعها و هى تقف لتتحدث مع الرجل قطع / Cut | - صوت الرجل : لازم نقرر وين بدنا ندفن الجثه - أم خالد : بعيد الحلوه ... طبعاً | | |
758 | لقطه متوسطه قريبه Mcs للرجل و هو يتحدث إلى أم خالد ولقطه من فوق الكتف Over shoulder shot قطع / Cut | | | |
759 | لقطه قريبه Cu لأم خالد قطع / Cut | - أم خالد : شو ؟؟؟ | | |
| مشهد 118 داخلى المستشفى | | | |
760 | لقطه قريبه Cu للرجل قطع / Cut | - الرجل : أخشى أنو يكون دفنه بعين الحلوه مستحيل | | |
761 | سعاد تقترب لتتحدث إلى الرجل حتى تصبح فى حجم لقطه قريبه Cu قطع / Cut | - سعاد : وصيته يندفن بعين الحلوه ... و وصيته لازم تتنفذ | | |
762 | غسان يتجه إلى سعاد ليتحدث لها فى حجم لقطه قريبه CU قطع / Cut | - غسان : سعاد شو دخلك ... خلى مرته تقرر | | |
763 | غسان و سعاد فى حجم لقطه عامه متوسطه Mls ولقطة موضوعية Objective shot قطع / Cut | - سعاد : و انت شو دخلك - غسان : أنا صديقه محمود ... يعنى صديق العيله ... وبالتالى إذا انا خايف .. مثل كل العاقليين اللى خايفيين - سعاد : و العاقلين من شو خايفين | | |
764 | لقطه قريبه CU لغسان و هو يتحدث إلى سعاد قطع / Cut | - غسان : لو ناجى أندفن بعين الحلوه ... جنازته راح تنقلب ثوره ... و راح يروح فيها ناس كتير | |
765 | لقطه قريبه CU لسعاد و هى تتحدث إلى غسان ولقطه من فوق الكتف Over shoulder shot قطع / Cut | - سعاد : حتى و هو مين مخوفكم | | |
767 | لقطه عامه Ls ولقطه زاويه مرتفعه High angle shot للممرضين و هم يخرجون بجثمان ناجى .. ويسير خلفهم الموجودين بالغرفه وتظل سعاد بالغرفه قطع / Cut | | - بكاء - خطوات أقدام | |
768 | لقطه قريبه Cu لسعاد وهى تبكى قطع / Cut | - صوت ناجى : أفكارى التقطها من أحاسيس الناس ... و لا أذكر أننى تلقيت يوماً نقداً حول رسومى من فئة شعبيه ... أعلم أننى سأواصل الطريق .. فأنا على موعد هناك بعيداً .. ولن أخلفه | | - بدايه موسيقى |
| مشهد 119 نهار/ حارجى فلسطين | | |
769 | لقطه عامه Ls لشباب يلقون الحجاره على الاسرائيليين | - صوت ناجى : سنلتقى ذات يوم حاملين صورة الوطن فى عيوننا | |
770 | لقطه عامه Ls وزاويه خلفيه Full rear لأطفال الحجاره | - صوت ناجى : وسندق سارى علم فلسطين فى تراب الوطن | |
771 | لقطه عامه للشباب ويقترب طفل فى حجم لقطه قريبه CU .. ثم freeze frame لثورة الصبى و هو يلقى الحجاره | - صوت ناجى : و سنستمر | |
772 | تتر النهايه | | |
773 | طبع مزدوج superimpose لأسماء الممثلون اللبنانيون على صورة الصبى الذى يلقى الحجاره مزج Dissolve | | |
774 | لاسماء الممثلون السوريون مزج Dissolve | | |
775 | مساعد مخرج محمود عبد الشافى مساعد ثانى صابر غانم نهى المصرى كلاكيت أحمد كمال محمد المونتير المساعد صفاء الليثى نيجاتيف ليلى فهمى م.مونتاج أكرام يونس محمد أبو زيد مزج Dissolve | | |
776 | مصور سينمائى بدوى تركى م.مصور اسماعيل جمال مسجل صوت عبدالعزيزعماره م.صوت أحمد كامل مزج Dissolve | | |
777 | صوت جليله الحريرى أنور حنفى حسن إبراهيم ملابس على عزت صباح حجار دانيال دعجه مزج Dissolve | | |
778 | رئيس أضاءه محمد على زنيته إضاءه سيد العربى رفعت محمد حسن | | |
779 | كاميرا محمود شعبان محمد حسين حسن جاد ماكياج يوسف طه كوافير فيروز البطرس مزج Dissolve | | |
780 | أدارة الانتاج م . أنتاج لبنان سعيد بركات محمود خزعل مصر عادل أبو الفتوح سوريا غسان سلمان لندن تيم كوندرن مجدى رزق الله مزج Dissolve | | |
781 | ديكور رشيد ناصيف أكسسوار الدسوقى محمود صديق محمود حسن عطيه مزج Dissolve | | |
782 | مؤثرات و خدع صديق محمود حسين السيد ريجيسير أحمد تركى مؤثرات حيه حسن الشاعر مزج Dissolve | | |
783 | التحميض و الطبع معامل أستوديو مصر مدير عام صلاح عطيه تصحيح ألوان عزت عبدالمجيد المقدمه و النهايه رضا جبران مزج Dissolve | | |
784 | التوزيع الداخلى أن بى فيلم 37 عماد الدين القاهره التوزيع لجميع أنحاء العالم مجلة فن بناية شمس .. الروشه بيروت مزج Dissolve | | |
785 | ناجى العلى إخراج عاطف الطيب إنتاج مجلة فن و ان بى فيلم 1991 | | | - نهايه موسيقى |