New Page 1
652 لقطه قريبه Cuلعابد و هو يحتضن لينا ويبكى .. و لقطه من فوق الكتف Over shoulder shot

قطع / Cut 

 

  - طلقات أسلحه

 
       
653 لقطه عامه Ls للينا و هى تهبط من العربه ... ثم تتحرك العربه

قطع / Cut

  - طلقات أسلحه
654  سعاد و لينا يجروا و راء السياره

قطع / Cut

 - لينا : منتظرينك أول ما بتوصل ... بتعرف العنوان

 - عابد : عارفه

- طلقات أسلحه
655   لقطه قريبه Cu لطفل صغير يلوح بيده ليودع أفراد المقاومه

قطع / Cut

  - طلقات أسلحه
656  لقطه عامه Ls لسيارات المقاومه و هى تغادر

قطع / Cut

  - طلقات أسلحه
   مشهد 97

 داخلى

   
657 لقطه قريبه Cu لناجى و هو يدخن سيجاره ... ثم حركه رأسيه لأسفل Tilt down لنرى يده المجروحه و بعض رسوماته

قطع / Cut

   
658  لقطه عامه Ls لناجى و باسل فى المكتب ... وباسل ممسك بزجاجه و يعطى كوب لناجى .. ثم حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابع باسل و هو يعطى ناجى الكوب ... ثم يمسك باسل برسومات ناجى

قطع / Cut

 - باسل : تشربلك شوى  
659 لقطه متوسطه قريبه Mcs ... و لقطه زاويه منخفضه Low angle لباسل و هو يتحدث إلى ناجى

قطع / Cut

 - باسل:  أخوى ... الشعوب بعمرها ما تموت  
660  لقطه متوسطه Ms لناجى و هو ممسك بالسيجاره و يستمع إلى باسل  و لقطه زاويه عليا High angle

قطع / Cut

 - صوت باسل : المقاومه بدها تستمر     - نهايه موسيقى
   مشهد 98

نهار / خرجى

مطعم

     
661  لقطه عامه Ls لاحد لجنديان اسرائيليان وهما يجلسان ... ويخرج النادل لينظر لهم بأستنكار  ويمشى ... وحركة تتبع خارج الاستوديو Tracking لنتابع النادل و هو يدخل إلى داخل المطعم .. و يقف فى حجم لقطه عامه Ls ويتحدث إلى أحد اصدقاءه بالمطعم

قطع / Cut

 

 - صديقه : أيييه ... و ياما بكره راح نشوف - النادل : يا شييييخ ... لهى الدرجه أحنا و صلنا

   
662 لقطه عامه Ls للجنديان الاسرائيليان و هما يضايقان فتاتيين جالستان

قطع / Cut

     
663  لقطه عامه متوسطه Mls للفتاتان وهم متضايقتان  ,ويغادرن المطعم . وحركة تتبع خارج الاستوديو Tracking لنتابعهن يغادرن ... و نرى رجل يتابع ما يحدث

قطع / Cut

 - الفتاه لصديقتها : خلينا نمشى بدل مانشوف هالمنظر المقرف    
664  لقطه عامه Ls للجنديان الاسرائيليان و هم يطلبون النادل ... وحركة تتبع خارج الاستوديو Tracking للاقتراب من النادل و  الجنديان

قطع / Cut

 - النادل : يا نعم

 - الجندى : قد أيش بتريد

 - النادل : ثلاثمائة ليره

 - الجندى : ما معنا ندفع بالليره ... معنا شيكل

 - النادل : نحنا ما بنقبض بالشيكل ... ما بنقبض الا  بالليره اللبنانى

 - الجندى : ما بنريد ندفع لبنانى ... راح تاخد شيكل

 - النادل :  شيكل  ما راح أخد

   
665  الرجل الذى كان يتابع الفتاتان وهن يغادرن يقترب من الجنديان و يتحدث اليهم ...و يخرج مسدس ويقتل الجنديان

قطع / Cut

 - الرجل : و لو ... كيف بتدفعوا و انتوا ضيوفنا .. الحساب عندى  - طلقات مسدس  
666 لقطه عامه Ls للرجل و هو يطلق النيران على الجنديان و الناس تصاب بالفزع  ولقطه زاويه عليا

High angle shot

قطع / Cut

   - طلقات مسدس 

  -  صراخ

 -  بدايه موسيقى

 

 

 

 

 

667 حركة تتبع خارج الاستوديو tracking للرجل الذى أطلق النار و هو يغادر

قطع / Cut

      -  صراخ
668  لقطه متوسطه Ms لناجى و باسل و هم يسيران فى الشارع ثم يصطدم أحد الاشخاص بناجى ... وحركة تتبع خارج الاستوديو tracking لنرى ناجى و باسل وهم يحاولان معرفه ماهو سبب فزع  الناس و صراخهم

قطع / Cut

       -  صراخ
669  حركة تتبع خارج الاستوديو tracking للاقتراب من السيارت الاسرائيليه و هى تصل إلى مكان الحادث

قطع / Cut

   -  صراخ
670 لقطه عامه Ls للرجل الذى قتل الجنديان و هو يسير ليختفى و سط الناس

قطع / Cut

   -  صراخ
671  لقطه متوسطه Ms لناجى و هو يوقف احد الاشخاص ليستفسر منه عن ما يحدث ... ثم يكمل ناجى و باسل طريقهم

قطع / Cut

 - ناجى : شو صار يا خوى

 - الرجل : اتنين اسرائيليين اتقوصوا .. الله يحمى شبابنا

 - باسل : شفت .. ما قلتلك ان المقاومه بدها تستمر

 -  صراخ   - نهايه موسيقى
   مشهد 99

 نهار /داخلى

الجريده

     
672  لقطه قريبه CUلرسومات ناجى

قطع / Cut

     
673  لقطه قريبه CU... و لقطه من فوق الكتف Overshoulder لرئيس التحرير و هو يتحدث إلى ناجى

قطع / Cut

 - رئيس التحرير ( أبو أحمد ) : هايل يا ناجى ... جميل و مرير و قاسى    
674  لقطه متوسطه Mcs لناجى ولقطه من فوق الكتف Over shoulder shot لناجى وهو يتحدث إلى رئيس التحرير ... و حركه رأسيه Tilt up لمتابعة ناجى و هو يقف و يتحدث إلى أبو أحمد

قطع / Cut

 - ناجى : انا أقسمت أبو احمد.. لو خرجت من حرب لبنان حى .. لأفضح كل هالواقع العربى عالحيطان ... لو مالقيت جريده تنشرلى    
675 لقطه عامه Ls لابو أحمد وهو وراؤ المكتب ويتحدث مع ناجى

قطع / Cut

 - أبو أحمد : مش راح يخلوك يا ناجى    
676  حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابع ناجى و هو يتجه إلى مكتب أبو أحمد....حتى يصبح فى حجم لقطه عامه Ls و زاويه جانبيه Side angle و

  لقطة موضوعية Objective shot

قطع / Cut

 

 - أبو أحمد : من أيام ما مسكوا البلد  و الرقابه عالصحف عم بتزيد  يوم عن يوم

 - ناجى : كل اللوحات مرفوضه

 - أبو أحمد : حاولت كتير معهم ... ما فى فايده

 - ناجى : القصه ماهى قصة رسومات ..حتى تصريح الاقامه رافضين يجددوه

   -  بدايه موسيقى

 

 
677  لقطه قريبه Cu ليد أبو أحمد و هى تضع رسومات ناجى فى درج المكتب

قطع / Cut

   
  مشهد 100

ليل / داخلى

مكتب ناجى

   
678 وداد تجلس فى زاويه خلفيه Full rear لتوقظ ناجى من نومه بسبب كابوس يراه ... ثم يقوم مسرعاً من على السرير و حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنراه يتجه إلى البلكونه

قطع / Cut

 - وداد : ناجى ... ناجى ... ماللك يا ناجى - ناجى يكح  - نهاية موسيقى

 - بداية موسيقى

 

 

 

 

 

 

 

679 حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابع سعاد و هى تتجه إلى ناجى فى البلكونه

قطع / Cut

   
680  سعاد تدخل البلكونه مع ناجى  ولقطه متوسطه قريبه

قطع / CutMcs

 - وداد : مالك يا ناجى:  
681  لقطه قريبه جداً Vcu و زاويه جانبيه side angle لناجى ... ثم ينظر إل ىوداد

قطع / Cut

 - ناجى : لازم نسيب بيروت  
682 لقطه قريبه جداً Vcu وداد و هى تتحدث إلى ناجى

قطع / Cut

 - صوت ناجى : لبنان كله

 -  وداد : و نروح لوين؟

 
683 لقطه قريبهVcu لناجى و هو يتحدث إلى وداد

قطع / Cut

 - ناجى : الكويت  
  مشهد 101

نهار / خارجى

المطار

   
684 حركه بانوراميه أفقيه Pan right لنتابع الطائره و هى تقلع حتى تصبح فى لقطه بعيده ELs

قطع / Cut

  -  أقلاع طائره  - نهاية موسيقى
  مشهد 102

نهار / داخلى

مكتب الجريده بالكويت

     
685  حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابع أحد الرجال وهو يذهب ليرحب بناجى ... فى حجم لقطه عامه متوسطه Mls ... ثم يغادران الغرفه

قطع / Cut

 -  الرجل ( أبو محمد) : هلا ... هلا أبو خالد ... هلا ... الحمدلله على السلامه

 - ناجى : الله يسلمك أبو محمد ... كيفك

-  ( أبو محمد ) : مالك حزين يا راجل ... تعال جابل زمايلك

  - ناجى : الله يخليك يا أبو محمد مش هالا

  - ( أبو محمد ) : هما عارفين أنك جاى .. و بدهم يجابلوك اليوم

  - ناجى : بس انا ما بدى اقابل حدا ... بعدين .. بعدين

 - أبو محمد : لا بعدين و لا جابلين .. انت هنا بين أسرتك و أخواتك ... يالا

   
686 مشهد 103

ليل / خارجى

البحر

     
687  لقطه عامه جداً VLs لناجى و هو يسير على البحر  

قطع / Cut

      - بدايه موسيقى

 

 

 

- نهاية موسيقى

 
  مشهد 104

داخلى

مكتب ناجى

   
688 لقطه قريبه Cu ليد ناجى و هو يرسم  حنظله

قطع / Cut

   
689 لقطه قريبه Cu  لناجى و هو يرسم   و السيجاره بفمه ... ويشرب القهوه

قطع / Cut

   
690 لقطه قريبه Cu ليد ناجى و هو يرسم 

قطع / Cut

     

   - بداية موسيقى

 

  مشهد 105

داخلى

مكتب ناجى

   
691 حركه رأسيه لاسفل Tilt down لنتابع ناجى و هو يرسم ويمسك بأحدى لوحاته

قطع / Cut

 للرجوع لزمن الخلف Flash back

   
692 لقطه عامه Ls لأأشخاص تجرى ولقطه زاويه منخفضه low angle shot

قطع / Cut

للرجوع إلى الزمن الطبيعى

 

   
693 لقطه قريبه Cu ليد ناجى و هو يرسم 

قطع / Cut 

   
  مشهد 106

داخلى

مكتب ناجى

   
694 لقطه قريبه CU لناجى و هو يرسم

قطع / Cut

   
695 لقطه قريبه CU ليد ناجى و هو يرسم

قطع / Cut

   
  مشهد 107

داخلى

مكتب ناجى

   
697 لقطه متوسطه قريبه Mcs لناجى و هو يرسم

قطع / Cut

    - ناجى يكح
698 لقطه قريبه CU لناجى و هو يرسم 

قطع / Cut

   
  مشهد 108

داخلى

مكتب ناجى

   
699 لقطه قريبه CU لناجى و هو يرسم ويمسك بالسيجاره .. وحركه رأسيه لاسفل Tilt down لنشاهده و هو يطفىء السيجاره

قطع / CUt

للرجوع إلى الوراء Flash back

   
700 لقطه عامه Ls لعربات أفراد المقاومه والناس تودعهم

قطع / Cut

للرجوع إلى الزمن الطبيعى

 

   
701 لقطه زاويا عليا High angle shot للاقتراب من ناجى وهو نائم و ينظر إلى السقف والاقتراب منه

قطع / CUt

للرجوع إلى الوراء Flash back

 

 

   
702 لقطه عامه Ls لدبابه و أنفجارات

قطع / Cut

     - أنفجارات
703  

قطع / Cut لقطه عامه Ls لمبانى  تنفجر

    -  أنفجارات
   مشهد 109

داخلى

مكتب ناجى

   
704 لقطه قريبه CU ليد ناجى و هو يرسم 

قطع / Cut

   
705 حركة تتبع داخل الاستوديو DOlly للاقتراب من ناجى و هو يرسم

قطع / Cut

   
  مشهد 110

نهار / خارجى

البحر

   
706  حركه رأسيه لأعلى لمتابعة ناجى و هو يمشى على الشاطىء ويدخن سيجاره

قطع / Cut

   
  مشهد 111

 داخلى

منزل ناجى

   
707 لقطه قريبه Cu لجريده تمسك بها يد سيده

قطع / Cut

   
708 لقطه قريبه Cu لوداد و هى تقرأ الجريده

قطع / Cut

   
709 لقطه عامه Ls لناجى و هو يدخل من الباب... ثم حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابعه وهو يتجه إلى الغرفه

قطع / Cut

صوت رجل : يا ناجى كرمالى .. الراجل جاى إلى مخصوص تى يشوفك    - فتح الباب

  - أغلاق الباب

   - خطوات أقدام

   - نهاية موسيقى
  مشهد 112

داخلى

     
710 لقطه عامه Ls ولقطه زاويه مرتفعه High angle لناجى ومعه أشخاص يتحدث معهم .... ثم حركه تتبع داخل الاستوديو DOlly لنتابع ناجى و هو يتحرك ... ليقف ويتحدث مع السيده فى  لقطه عامه متوسطه Mls... ثم يتحرك ليتحدث مع الرجل مع حركة تتبع داخل الاستوديو DOlly

قطع / Cut

  - ناجى : بيهددونى بالقتل و جايين يشوفونى .. ما راح أشوفه

  - السيده : يا ناجى .. كلنا مقدرين موقفك ... و نحن معك ... لكن فى أزمه و عم تكبر و السبب فى هداك من رسوماتك

  ناجى : يعنى أذا بشوفه راح أبطل أرسم

   - الرجل : مش القصد ... حاولوا تتفاهموا بس

  - ناجى : نتفاهم كيف ؟ بدكم أنحاز للوهم و أنسى الحقيقه ... التفاهم معناه أنى انسى فلسطين يا وليد

  - وليد : ليش بتفهمنى غلط ... أرسم مثل ما بدك لكن من غير أستفزاز يا أخى

  - السيده : اذا ما فارقه معك نفسك ... فكر بمرتك و ولادك

   - ناجى : ودااد

 

   - بداية موسيقى

 

  

711  لقطه عامه Ls لوداد و ابنتها يجلسان ... ثم تغادر و داد  و حركه رأسيه لاعلى Tilt up لنتابع أبنة ناجى و هو تقف وتذهب لتتحدث إلى ناجى

قطع / Cut

 -صوت ناجى : أتركينا لوحدينا

   - أبنة ناجى : بابا

 
712   لقطه من فوق الكتف Over shoulder shot ... وناجى يقبل أبنته .. وحركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لناجى و هو يتجه بابنته و زوجته إلى داخل الغرفه

قطع / Cut

   - أبنة ناجى : بدى أرجع على لبنان  
713  لقطه متوسطه Ms للرجل و السيده

قطع / Cut

   
714  ناجى يقترب إلى الرجل و السيده حتى يصبح فى حجم لقطه متوسطه Ms

قطع / Cut

-  ناجى : شو هو المطلوب ياوليد  
715  وليد و السيده يقتربان إلى ناجى

قطع / Cut

   - وليد : نتعشى عندى و تتكلموا مع بعض من غير عصبيه

   - صوت ناجى : حاضر

   - السيده : أرجوك يا ناجى

 
716 لقطه قريبه Cu لناجى و هو يستمه لحديث السيده

قطع / Cut

  -  صوت السيده : كرمالك و كرمال اسرتك ... سيطر على نفسك بالعشا

   - ناجى : حاضر

 
  مشهد 113

ليل / خارجى

امام منزل وليد

   
717 مقطه عامه Ls لسياره تقترب ... ثم تقف ويخرج منها رجل .. وحركة تتبع خارج الاستوديو Tracking لنشاهد الرجل و هو يتجه لدخول العماره

قطع / Cut

           - نهايه موسيقى
   مشهد 114

ليل / خارجى

منزل وليد

     
718 لقطه قريبه Cu ليد تضع طعام فى طبق ثم حركه رأسيه لأعلى Tilt up لنرى ناه ناجى  ...فى حجم لقطه قريبه

 

قطع / CutCu

     - ملاعق طعام و أطباق  
719 لقطه قريبه Cu للرجل و هو يأكل .. ثم ينظر إلى ناجى و يبتسم

قطع / Cut

    - ملاعق طعام و أطباق  
720 لقطه قريبه Cu لناجى و هو يدخن السيجاره

قطع / Cut

     - ملاعق طعام و أطباق  
721 لقطه قريبه Cu للرجل و هو يأكل ..

قطع / Cut

    - ملاعق طعام و أطباق  
722 لقطه عامه Ls لمنضدة الطعام و عليها ناجى و وليد و زوجته و الرجل

قطع / Cut

    - ملاعق طعام و أطباق  
723 لقطه عامه Ls لناجى و هو يغادر منضدة الطعام .. و لقطة زاويه عليا High angle shot ... وحركة ذراع الكاميرا Boom و حركة بانوراميه أفقيه لليسار Pan left نتابع ناجى حتى يجلس أرضاً

قطع / Cut

   - ناجى : دايماً عامر

   - زوجة و ليد : أنشالله اكلى يكون عجبك يا ناجى

-  ناجى : تسلم الايادى

   - ملاعق طعام و أطباق  
724 لقطه عامه Ls لمنضدة الطعام و يغادر الرجل الطعام .. و يتوجه إلى ناجى .. وحركة تتبع داخل الاستوديو Dolly حتى يذهب ليجلس على كرسى بجوار ناجى فى لقطه متوسطه قريبه MCS

قطع / Cut

   - الرجل: تسلموا هالديات ... من زمان ما اكلنا مثل هالاكل الطيب     - ملاعق طعام و أطباق  
725 لقطه قريبه Cu لناجى و هو يدخن سيجاره ,وزاويه جانبيه Side angle

قطع / Cut

   - صوت الرجل : ما بدك تعطينى سيجاره؟؟؟    
726 لقطه قريبه CU للرجل

قطع / Cut

   - الرجل : انت ناسى انا كنا صحاب    
727 لقطه قريبه CU لناجى و زاويه ثلاثة أرباع مواجهة   Front ¾

قطع / Cut

  - ناجى : بنفسك قلتها .... كنا    
728 حركه بانوراميه أفقيه Pan right لمتابعة و ليد و زوجته و هم يتجهوا إلى ناجى و الرجل مسكين بأطباق فاكهه

قطع / Cut

   - صوت الرجل : مافيها نرجعها

   - صوت ناجى : عايزنا نرجع زى زمان .. قول للزمان أرجع يا زمان

 - جرس تليفون  
729 لقطه قريبه Cu لناجى و هو جالس على الارض يدخن السيجاره و لقطه  زاويه  عليا High angle shot

قطع / Cut

-  ناجى : الله يرحمك يا ست   - جرس التليفون  
730 لقطه قريبه CU لزوجة وليد و هى ترد على التليفون

قطع / Cut

 - زوجه وليد : الووو.. أهلاً و داد ... أى أى موجود .. وداد يا ناجى    
731 حركه رأسيه لأعلى TIlt up لناجى و هو يقف ليتجه إلى التليفون ليتحدث مع وداد  ...فى حجم لقطه قريبه CU

قطع / Cut

   - صوت الرجل : سلملى عليها و حياتك

    - ناجى : أى ماما ....... لا لسه ..... لسه .... حاضر ماما.....حاضر.... سلام

   - سماعه التليفون  
732 حركه بانوراميه أفقيه لليسار Pan left لنتابع زوجه وليد و الخادمه يدخلون الغرفه ونرى ناجى يتجه ليجلس فى مكانه أرضاً ... فى لقطه عامه Ls

قطع / Cut

  - ناجى : كنا بنقول ايه

   - الرجل: أحنا لسه ما قلناش يا ناجى

   - ناجى : كلى أذان

   - الرجل : انت عارف طبعاً قديش أنا بحبك وبحترمك و بعتز فيك كأنسان و كفنان .... لكن خلينى أقولك بصراحه

   
733 لقطه متوسطه قريبه Mcs لزوجه و ليد و هى تجلس على كرسى بجوار ناجى و تستمع إلى الرجل  وهو يتحدث ... ثم حركه رأسيه لأسفل Tilt up لنرى ناجى وهو يجلس على الارض فى حجم لقطه قريبه CU

قطع / Cut

 

    - صوت الرجل : انت زودت العيار حبتين ... وخصوصاً ان القضيه بتمر بمرحله دقيقه يا أخى

- ناجى : أى قضيه ؟

   
734 لقطه قريبه CU للرجل و هو يتحدث مع ناجى و لقطه زاويه عليا High angle shot

قطع / Cut

   - الرجل : ناجى ... انا بتكلم جد    
735 لقطه عامه Ls لناجى والرجل و زوجة وليد وتبدو متوتره ... و حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly للاقتراب من ناجى و هو يتحدث

قطع / Cut

   - ناجى : انا كمان بتكلم جد ... أى قضيه تقصد

    - الرجل : أحنا ماعندناش غير قضيه و احده .... قضية وطنا يا أخى

    - ناجى : و هالاء وصلت على ايديكم لغاية وين

   -- لا تسكتينى يا ليلى لا تسكتينى ... سبينى أتكلم

    - الرجل : سبيه ... سبيه يتكلم يا ليلى

   - ناجى : يا عمى أنا راجل غلبان ... كل اللى بملكه ورقه بيضا و ريشه .... سيبونى أرسم ... ما بدكم أرسم

   - الرجل : بالعكس ... بدنا أياك ترسم و تكتب كمان اذا بتحب.... لكن..

    - ناجى : ايوااااه ... دايماً لكن

   
736 حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly للاقتراب من الرجل و هو يتحدث

قطع / Cut

    - الرجل : لازم تعرف يا ناجى ان أحناعم نشتغل بظروف صعبه بتفرض علينا مسئوليات كبيره .. وخطط استراتيجيه كمان ... يمكن مش واضحه الك بالشكل الكافى    
737 لقطه قريبه جداً Vcu  و زاويه ثلاثة أرباع مواجهة   Front ¾ لناجى

قطع / Cut

    - ناجى : و ايه اللى مطلوب منى    
738 لقطه عامه متوسطه  Mls لناجى و الرجل يتحدثان

قطع / Cut

   - الرجل : شىء بسيط ..فى أعتقادى أنه قومى و ضرورى بالمرحله هاى

   - ناجى : شو هو

   - الرجل : قليل من الانضباط يا أخى... اعداءنا بيستغلو رسوماتك .. احنا عارفين أنك فنان ... وان الفنان من غير حريه و لا شىء ... انما للحريه حدود ...  

  -  ناجى : شو قصدك بالحدود

   - الرجل : نقدك للاوضاع الداخليه يا أخى ... خلافتنا و مشاكلنا لازم تضل جوه البيت

   
739  لقطه قريبه جدا ً Vcu لناجى و زاويه مواجه Full face .... ثم  حركه رأسيه لأعلى TIlt up لنرى ليلى  فى لقطه قريبه CU

قطع / Cut

  - ناجى: أى بيت ؟؟ هاى العباره العجيبه اللى اخترعتوها حتى تمرروا كل اللى بدكوا تمرروه من غير ما حدا يناقش أ, يعترض    
740 لقطه عامه Ls لناجى و الرجل و وليد و ليلى ... ثم يقف ناجى ليغادر و حركه أفقيه بانوراميه لليمين Pan right لنتابعه و هو يغادر

قطع / Cut

   - ناجى : خلينى أقولك حاجه يا صاحبى ... هالبيت لو ما دخله الشمس و النور هاتعشش فيه العناكب و الخفافيش و يتحول لمقبره انتو حراسها..... ف ... فيك تقول لى أنتو ليش ما بتتحملوا النقد .. الحريه حلوه ... والله والله والله  ما بترجع فلسطين من غير حريه    
741  

لقطه قريبه CU للرجل

قطع / Cut

    - فتح باب

  - غلق باب

 
  مشهد 115

نهار /داخلى

الجريده

     
742 نرى جريده على منضده ثم حركه رأسيه لأعلى TIlt up لنرى ناجى فى حجم لقطه متوسطه Ms و خلفه ليلى و وليد

قطع / Cut

   - الرجل  ( أبو محمد) : وين بدك تروح يا ناجى

   - ناجى : والله وطنا العربى كبير يا أخى ... كبير  وممتد

   
743 لقطه قريبه CU ولقطه من فوق الكتف  للرجل ( أبو محمد) وهو يتحدث إلى ناجىOver shoulder shot

قطع / Cut

   - الرجل  ( أبو محمد) : انت ممكن تروح لندن وترسم فى القبس الدوليه    
745 لقطه قريبه CU  ولقطه من فوق الكتف Over shoulder shot لناجى تقترب ليلى من الخلف لترد على الرجل( أبو محمد )

قطع / Cut

    - ليلى : بس هو بلندن مش راح يكون محمى

   - ناجى : وفين بدى أكون محمى يا ليلى

   
746  لقطه قريبه CU ليد الرجل ( أبو محمد)  وهو يتفقد خريطه العالم العربى بحثاًعن مكان آمن لناجى .. وحركه رأسيه لأعلى TIlt up لنرى ناجى فى لقطه متوسطه قريبه Mcs و هو يتحدث إلى الرجل

قطع / Cut

  - الرجل  ( أبو محمد) : ما فى مكان فى الوطن العربى تقدر تروحه و تكون آمن و محمى غير هنيه

   - ناجى : و أهنيه ممكن أرسم بحريتى

   
747 لقطه عامه Ls لناجى و الرجل  ( أبو محمد) ومن بالغرفه و

 لقطه موضوعية Objective shot  ... ثم حركه تتبع داخل الاستوديو DOlly لأنتابع ناجى و هو يغادر الغرفه

قطع / Cut

     - الرجل ( أبو محمد) : ما بعرف

   - ناجى : العمى ... ما فى غير لندن تستحملنى و تستحمل جنونى... 

 - ليلى : بلندن ما هاتكون محمى

   - ناجى : فكرك أنكو محميين هون ... و لا بأى مكان من وطنا العربى من المحيط إلى الخليج ... أبو محمد  هاروح لندن

 

   
  مشهد 116

نهار / داخلى

منزل ناجى

     
748 حركة رأسيه لأعلى Tilt up لنرى أفراد عائلة ناجى و هم يحزمون أغراضهم

قطع / Cut

     - جرس الباب  
749 حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لناجى و هو يتجه ليفتح الباب... ليرى ليلى فى حجم لقطه متوسطه Ms ولقطه من فوق الكتف Over shoulder shot

قطع / Cut

     - جرس الباب

   - خطوات أقدام

   - فتح الباب

    - بدايه موسيقى

750 لقطه من فوق الكتف Over shoulder shot لناجى و هو يمسك بالسيجاره و ينظر إلى ليلى ... التى تلقى عليه أوراق زينه

قطع / Cut

   
751 ليلى و أصدقاء ناجى فى حجم لقطه عامه Ls وهم يلقوا بأوراق الزينه على ناجى و أسرته من البلكونه

قطع / Cut

   
752 لقطه عامه Ls و لقطه زاويه عليا High angle shot لناجى و أسرته و هم يودعون من بالبلكونه

قطع / Cut

   
753 ليلى و أصدقاء ناجى فى حجم لقطه عامه Ls وهم يلقوا بأوراق الزينه على ناجى و أسرته من البلكونه

قطع / Cut

   
  مشهد 117

داخلى

المستشفى

   
754 حركه رأسيه لأعلى Tilt up لنشاهد رجل يقف ويتحرك و هو يتحدث إلى و داد حتى يصبح فى حجم لقطه قريبه CU

قطع / Cut

   - الرجل : أمر الله و تم ... هبوط حاد فى القلب ... هيك قالوا الاطباء       - نهايه موسيقى
755 لقطه عامه Ls ولقطه زاويه عليا High angle shot لنرى الرجل و وداد و هى تبكى ... ثم حركه بانوراميه أفقيه لليمين Pan right لنتابع أم خالد و هى تبكى وتذهب لكى تجلس

قطع / Cut

  - الرجل : أم خالد    
756  لقطه متوسطه Ms للرجل وهو يتحدث لأم خالد  ولقطه زاويه منخفضه Low angle shot

قطع / Cut

   - الرجل : أم خالد ... لازم تتماسكى ... لازم نحمدربنا .. ان الله خلصه من عذابه    
757 لقطه متوسطه قريبه Mcs لأم خالد  , ولقطه من فوق الكتف Over shoulder shot ,  ولقطه زاويه عليا High angle shot ... ثم حركه رأسيه لأعلى لنتابعها و هى تقف لتتحدث مع الرجل

قطع / Cut

   - صوت الرجل : لازم نقرر وين بدنا ندفن الجثه

   - أم خالد : بعيد الحلوه ... طبعاً

   
758  لقطه متوسطه قريبه Mcs للرجل و هو يتحدث إلى أم خالد  ولقطه من فوق الكتف Over shoulder shot

قطع / Cut

     
759 لقطه قريبه Cu لأم خالد

قطع / Cut

   - أم خالد : شو ؟؟؟    
  مشهد 118

داخلى

المستشفى

     
760 لقطه قريبه Cu للرجل

قطع / Cut

   - الرجل : أخشى أنو يكون دفنه بعين الحلوه مستحيل    
761 سعاد تقترب لتتحدث إلى الرجل  حتى تصبح فى حجم لقطه قريبه Cu

قطع / Cut

   - سعاد : وصيته يندفن بعين الحلوه ... و وصيته لازم تتنفذ    
762 غسان يتجه إلى سعاد ليتحدث لها فى حجم لقطه قريبه

CU

قطع / Cut

   - غسان : سعاد شو دخلك ... خلى مرته تقرر    
763  غسان و سعاد فى حجم لقطه عامه متوسطه Mls  ولقطة موضوعية  Objective shot

قطع / Cut

 - سعاد : و انت شو دخلك

  - غسان : أنا صديقه محمود ... يعنى صديق العيله ... وبالتالى إذا انا خايف .. مثل كل العاقليين اللى خايفيين

   - سعاد : و العاقلين من شو خايفين

   
764 لقطه قريبه CU لغسان و هو يتحدث إلى سعاد

قطع / Cut

    - غسان : لو ناجى أندفن بعين الحلوه ... جنازته راح تنقلب ثوره ... و راح يروح فيها ناس كتير  
765 لقطه قريبه CU لسعاد و هى تتحدث إلى غسان ولقطه من فوق الكتف Over shoulder shot

قطع / Cut

   - سعاد : حتى و هو مين مخوفكم    
767 لقطه عامه Ls ولقطه زاويه مرتفعه High angle shot للممرضين و هم يخرجون بجثمان ناجى .. ويسير خلفهم الموجودين بالغرفه وتظل سعاد بالغرفه

قطع / Cut

    - بكاء

  - خطوات أقدام

 
768 لقطه قريبه Cu لسعاد وهى تبكى

قطع / Cut

   - صوت ناجى : أفكارى التقطها من أحاسيس الناس ... و لا أذكر أننى تلقيت يوماً نقداً حول رسومى من فئة شعبيه ... أعلم أننى سأواصل الطريق .. فأنا على موعد هناك بعيداً .. ولن أخلفه      - بدايه موسيقى

  مشهد 119

نهار/ حارجى

فلسطين

 

   
769 لقطه عامه Ls  لشباب يلقون الحجاره على الاسرائيليين    - صوت ناجى : سنلتقى ذات يوم حاملين  صورة الوطن فى عيوننا  
770  لقطه عامه Ls  وزاويه خلفيه Full rear لأطفال الحجاره    - صوت ناجى : وسندق سارى علم فلسطين فى تراب الوطن  
771 لقطه عامه للشباب  ويقترب طفل فى حجم لقطه قريبه CU .. ثم freeze frame لثورة الصبى و هو يلقى الحجاره    - صوت ناجى : و سنستمر  
772 تتر النهايه    
773 طبع مزدوج superimpose لأسماء الممثلون اللبنانيون على صورة الصبى الذى يلقى الحجاره

مزج Dissolve

   
774 لاسماء الممثلون السوريون

مزج Dissolve

   
775  

مساعد مخرج

محمود عبد الشافى

مساعد ثانى

صابر غانم

نهى المصرى

كلاكيت

 أحمد كمال محمد

المونتير المساعد

صفاء الليثى

نيجاتيف

ليلى فهمى

م.مونتاج

أكرام يونس

محمد أبو زيد

مزج Dissolve

 
   
776  

مصور سينمائى

بدوى تركى

م.مصور

اسماعيل جمال

مسجل صوت

عبدالعزيزعماره

م.صوت

أحمد كامل

مزج Dissolve

   
777  

صوت

جليله الحريرى

أنور حنفى

حسن إبراهيم

ملابس

على عزت

 صباح حجار

دانيال دعجه

مزج Dissolve

   
778 رئيس أضاءه

محمد على زنيته

إضاءه

سيد العربى

رفعت محمد حسن

   
779 كاميرا

محمود شعبان

محمد حسين

حسن جاد

ماكياج

يوسف طه

كوافير

فيروز البطرس

مزج Dissolve

   
780 أدارة الانتاج

م . أنتاج لبنان

سعيد بركات

محمود خزعل

مصر

عادل أبو الفتوح

سوريا

غسان سلمان

لندن

تيم كوندرن

مجدى رزق الله

مزج Dissolve

   
781 ديكور

رشيد ناصيف

أكسسوار

الدسوقى محمود

صديق محمود

حسن عطيه

مزج Dissolve

 

   
782 مؤثرات و خدع

صديق محمود

حسين السيد

ريجيسير

أحمد تركى

مؤثرات حيه

حسن الشاعر

مزج Dissolve

   
783 التحميض و الطبع معامل أستوديو مصر

مدير عام

صلاح عطيه

تصحيح ألوان

عزت عبدالمجيد

المقدمه و النهايه

رضا جبران

مزج Dissolve

   
784 التوزيع الداخلى

أن بى فيلم

37 عماد الدين القاهره

التوزيع لجميع أنحاء العالم

مجلة فن

بناية شمس .. الروشه بيروت

مزج Dissolve

   
785 ناجى العلى

إخراج

عاطف الطيب

إنتاج

مجلة فن و ان بى فيلم

1991

       - نهايه موسيقى

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات