New Page 1

 

م

وصف الصورة

وصف الصوت

 

 

 

الحوار

المؤثرات

الموسيقى

1

Fade-in ظهور تدريجى

 

"اهداء الى فنان السينما المصرية انسى ابو سيف..

المخرج "

Fade - out

إختفاء تدريجى

 

 

 

2

لوجو الشركة

ثم مزج disolve على لوحة مكتوب عليها

"الشركة العالمية للتلفزيون والسينما"

حسين القلا

تقدم

pour LA TELEVISION et LE CINEMA

Hussein el kalla

PRESENTE

 

 


(موسيقى شعار الشركة )

3

Fade - in

ظهور تدريجى .. 

"محمود عبد العزيز "

فى

Fade -out

 إختفاء تدريجى

 

 

 

موسيقى اغنية ( البلبل غنا على روق الفل) والالات فيها العود فقط

 

4

Fade - in

ظهور تدريجى

 

" الكيت كات "

Fade -out

إختفاء تدريجى

 

 

 

5

Fade - in

ظهور تدريجى

 

"فيلم ل داوود عبد السيد "

Fade -out

إختفاء تدريجى

 

نسمع اغنية يغنيها الشيخ حسنى وكلماتها كالتالى

" البلبل غنا على ورق الفلة ...

 

6

 

Fade -in

ظهور تدريجى

"عن رواية مالك الحزين "

تأليف

ابراهيم اصلان

Fade - out

إختفاء تدريجى

 

" البلبل غنا على ورق الفلة 

سهران معاكوا الليلة للصبح ليس الا

 

7

Fade - in

ظهور تدريجى

"بطولة "

امينة رزق

 Fade - outإختفاء تدريجى

سهران معانا الليلة

 

8

Fade - in

ظهور تدريجى

" شريف منير "

Fade - out إختفاء تدريجى

 

للصبح ليس الا ..

ياليالى الانس دومى وطولى

 

9

Fade - in ظهور تدريجى

" عايدة رياض"

Fade - out إختفاء تدريجى

طولى .. طولى

 

10

Fade - in  ظهور تدريجى .. " والفنان نجاح الموجى "

Fade - out إختفاء تدريجى

امليها حب وجلجلى

جلجلى .. جلجلى

 

11

Fade - in  ظهور تدريجى .. " على حسنين "

fade - out

 إختفاء تدريجى

والليلة الليلة .. ايوه الله

السهرة جميلة .. ايوه الله

نعمل هليلة

 

12

Fade - in

 

ظهور تدريجى..

" احمد كمال "

Fade - out  إختفاء تدريجى

 

ايوة الله .. هليلة  اصيلة

ايوة الله

 

13

Fade - in

 

ظهور تدريجى ..

"عثمان عبد المنعم "

"احمد سامى عبد الله "

Fade - out  إختفاء تدريجى

حلوة وتحلو .. وانا قاعد وسط الشلة

 

14

Fade - in

ظهور تدريجى ..

"جليلة محمود "

" امل ابراهيم"

 Fade - out إختفاء تدريجى

 

البلبل غنا وغنا على روق الفلة

 

15

Fade - in

 

ظهور تدريجى ..

اغنية ورق الفل

مهداه من الفنان سيد مكاوى الى الفنان محمود عبد العزيز

Fade - out

إختفاء تدريجى 

سهران معانا الليلة للصبح ليس الا

 

16

Fade - in

ظهور تدريجى ..

اغنية الصحبجية

تأليف صلاح جاهين

والحان سيد مكاوى

 Fade - out إختفاء تدريجى

صوت الشيخ حسنى منفردا :

ده اللبلبل غنا وغنا على روق الفلة ... سهران معاكو الليلة للصبح ليس الا

 

17

Fade - in

ظهور تدريجى ..

اغنية يا لا بينا

تأليف سيد حجاب

تلحين ابراهيم رجب

Fade - out

إختفاء تدريجى 

 

 

18

Fade - in

ظهور تدريجى .

مكساج مهندس

جميل عزيز 

 fade - out إختفاء تدريجى

اما الليلادى ليلة عال يا جماعة

 

19

Fade - in

 

ظهور تدريجى

الاشراف الفنى والديكور

انسى ابو سيف

 fade -out إختفاء تدريجى

نسهر ولا نبصش فى الساعة

 

20

Fade - in

ظهور تدريجى ..

موسيقى تصويرية

راجح داوود

Fade-out إختفاء تدريجى

 

صوت جماعى يكرر :

والله الليلادى ليلة عال يا جماعة

 

21

Fade - in

 

ظهور تدريجى

اشرف على الانتاج

عماد مراد

 Fade-out إختفاء تدريجى

نسهر ولا نبصش فى الساعة

 كحة صدرية

22

Fade - in

 

ظهور تدريجى

المنتج الفنى

فتحى يسرى

 Fade-out إختفاء تدريجى

والشلة قاعدة وعاملين هيصة

 

23

Fade - in

ظهور تدريجى

مونتاج

عادل منير

 Fade-out  إختفاء تدريجى

لا تقوللى بقى ولا الف اذاعة

 

24

Fade - in

ظهور تدريجى

مدير التصوير

محسن احمد

 Fade-out إختفاء تدريجى

صوت جماعى يكرر :

والشلة قاعدة وعاملين هيصة

 

25

Fade - in

ظهور تدريجى

انتاج

حسين القلا

 Fade-out  إختفاء تدريجى

لا تقوللى بقى ولا الف اذاعة

 

26

Fade - in

ظهور تدريجى

سيناريو واخراج

داوود عبد السيد

 Fade-out  إختفاء تدريجى

صوت الشيخ حسنى منفردا :

آه .. والليلة الليلة .. ايوة الله .. سهرتان جميلة .. نعمل هليلة

 

 

مشهد (1)  
 ليل خارجى
  فى حارة

 

 

 

27

يبدأ المشهد بلقطة ثابتة  عامة  ( long shot ) بزاوية منخفضة ( low angle ) حيث نرى ارجل عساكر يدخلون من يمين الكادر ويمشوا ببطئ فى هدوء الى  عمق الكادر

CUT

هليلة جميلة .. حلوة وتحلو وانا قاعد وسط الشلة ..

البلبل غنا وغنا على ورق الفلة ... سهران معاكوا الليلة للصبح ليس الا ..

لبلبل غنا وغنا على ورق الفلة ... سهران معاكوا الليلة للصبح ليس الا ..

 خطوات العساكر .. مع  صراصير الليل  .. و كلاب

28

لقطة من زاوية عالية ( high angle ) حجمها ( long shot ) لنفس العسكريين يمشون ببطئ يشربون السجائر الكاميرا تتحرك ( crane ) الى الخلف تتابع سير العساكر وفى نفس الوقت تهبط ببطء الى اسفل حتى نرى باب دكان مفتوح منه جزء صغير يخرج منه نور يدل على وجود اشخاص بداخله .. حيث نسمع

CUT

للصبح ليس الا

للصبح ليس الا

للصبح ليس الا..

 

ارمضان : الا اما انت يا شيخ حسنى محكيتلناش .. انت عميت ازاى ؟

الشيخ حسنى : انا اعمى يا غبى .

 

 

 

 ضحكات  بعد انتهاء الاغنية

 

 

مشهد (2 )
ليل/ داخلى
 داخل دكانة قديمة وفارغة الخاصة بالشيخ حسنى

 

 

 

29

يبدأ المشهد بلقطة قريبة ( close-up ) للشيخ حسنى ثم يرجع (zoom - out ) بسيط

CUT

ا

 

 الشيخ حسنى : ده انا اشوف احسن منك فى النور

 

 

30

لقطة عامة (   long  ) للشيخ حسنى يرتدى جلبابه وعليه جاكيته الاسود ممسكا بالعود ويجس حوله خمس اشخاص فى شكل دائرى على الارض

نرى الشيخ حسنى يضرب الرجل الذى يجلس بجانبه وهو يكمل كلامه ويقول  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CUT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 الشيخ حسنى : وفى الضلمة كمان .... يا سلاااام .. ده انت راجل عجيب يا رمضان

 رمضان : انت تشوف فى الضلمة بس .. سيبك  بقى من الهلفطة بتاعتك دى .. وقولى انت عميت ازاى

 

 الشيخ حسنى : كان ييجى عندى عشر سنين .. وكنا ساكنين فى البيت ده قبل ما مرات ابويا الله يرحمها تطردنا من الشقة .. فاكره اليوم ده كويس .. صحيت من النوم قبل الفجرية .. كنا فى بؤنة .. تقولش الشيطان صحانى .. لقيت نفسى ماشى ناحية البحر وكنت سخن .. سخن اوى   .

 

 

 

 

 

  ضحكات مرتفعة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31

لقطة قريبة ( close ) على يد الشيخ حسنى وهو يضع العود بجانبه  ثم ( tilt-up) على وجه الشيخ حسنى حتى نصل الى حجم قريب ( close )

CUT

 

 

الشيخ حسنى : سخن اوى .. نار كانت طالعة من جوايا .. والترمسة طالعة فى صدرى وجعانى .. قعدت عالشط .. الهوا كان واقف زى ما يكون غضب ربنا حل عالدنيا .

 

32

لقطة قريبة ( close) لوجه رجل سمين يرتدى نضارة وينظر للشيخ حسنى

CUT

 الشيخ حسنى مسترطدا : غفلت .. يعنى ..عينى راحت فى النوم

 

33

لقطة متوسطة لشخصين ( medium 2 shot ) لرجلين ينظرا للشيخ حسنى وسمعا ما يقول فى تركيز .. واحدا منهم يضبط حجر الشيشة الموضوعة امامه

CUT

 الشيخ حسنى : مادريتشى دقيقة كانت ولا ساعة

 

34

لقطة قريبة  ( close up ) للشيخ حسنى

CUT

 الشيخ حسنى : لغاية ما صحيت .. بردو الشيطان صحانى .. لقت ادامى احلى منظر شوفته فى حياتى كلها .. تفتكروا شفت ايه ؟

 

35

لقطة قريبة ( close-up ) ( side angle  ) لرجل ينظر للشيخ حسنى ويسأله .. ثم تقوم الكاميرا بعمل ( track out ) مع ( pan left ) حيث يظهر الشيخ حسنى وذلك الرجل فى كادر واحد بحجم متوسط ( medium )

CUT

 الرجل : القمر ...!

 

 الشيخ حسنى : لا القمر ده انا شوفته كتير قبل كده يا روح امك .. هههههههه ( يضحك الشيخ حسنى ومن معه )

 

36

لقطة متوسطة لشخصين ( medium 2 shot ) لرجلين ينظرا للشيخ حسنى وسمعا ما يقول فى تركيز .. واحدا منهم يقول

CUT

 معلم الوظ : الفجر ... ؟!

 

 

37

لقطة متوسطة  ( medium ) للشيخ حسنى وهو يرد على اجابتهم

CUT

 الشيخ حسنى : الشيطان ..مابيطلعش فى الفجر يا معلم الوظ

 

38

لقطة متوسطة قريبة  ( medium close ) لرجل ينظر للشيخ حسنى ويعطيه اجابة

CUT

 الرجل : جنية ...؟!

 

39

لقطة متوسطة ( medium ) للشيخ حسنى مع دخل الكاميرا ( Track -in ) بطئ عليه حتى تصل الى حجم قريب (Close -up )

CUT

 الشيخ حسنى : ياريت .. شفت انسية .. بنت مش عارف يمكن ولية بتقلع هدومها وبطرطش ميه على روحها وبتنزل البحر .. قلبى انخطف

 

40

لقطة عامة ( long shot ) للمجلس كله حيث نرى الشيخ رجلا من الجالسين يسأله

 

 

CUT

 الرجل : ومعرفتش كانت مين ...!

الشيخ حسنى : لا عرفت طبعا

الرجل : مين

الشيخ حسنى : امك ..! ( تعلو ضحكاته مع الاخرين ) ثم يستطرد كلامه : بحلقت .. بحلقت .. كانت غلطتى انى بحلقت

الرجل : وبعدين

الشيخ حسنى : ولا قبلين .. قعدت متاخد زى المسحور .. لغاية ما طلعت .. وبس

رجلا اخر : بس ايه وبعدين ..؟

 

41

لقطة قريبة ( close -up ) للشيخ حسنى

CUT

 الشيخ حسنى : بعد اسبوع .. عشر تيام .......... راح النور

 

42

لقطة قريبة ( close -up ) للمعلم رمضان وهو يأخذ نفس من الشيشة ثم يطلع دخانه , ثم ينظر للشيخ حسنى ويقول

CUT

 المعلم رمضان : عميت ...؟!

 

43

لقطة ( close -up ) للشيخ حسنى

CUT

 الشيخ حسنى : راح النور يا حمار.. مش عميت خلى عند اهلك نظر  ( ثم يضحك مع الجالسين بصوت مرتفع )

يستطرد كلامه قائلا : يلا بينا ياخوانا بقى الفجر قرب يدن .. يلا .. بينا .

 

 

44

لقطة عامة ( long shot ) عكسية من خلف الشيخ حسنى وهى يقوم من جلسته هو واصدقائه

CUT

 الشيخ حسنى : عارف السكة ولا اوصلك يا رمضان ...

 المعلم رمضان : تصبحوا على خير

 الشيخ حسنى : وانت من اهله يا سيدى  ... اوعى ايدك يا حبيبى

خطوات رجل

وكحة الشيخ حسنى

 عصافير

 باب الدكان وهو يغلق

 

 

مشهد ( 3)
نهار / خارجى
  فى الحارة الى عربة فول عم مجاهد

 

 

 

45

يبدأ المشهد بلقطة قريبة ( close shot ) مع حركة كاميرا (tracking) على يد الشيخ حسنى وهو يتحسس جدار منزل ويمشى فى بطء

CUT

 

 

 عصافير

 خطوات ارجل الشيخ حسنى

46

لقطة قريبة ( close shot ) مع حركة كاميرا (tracking)على رجل الشيخ حسنى وهو يمشى بحذر شديد

CUT

 

 عصافير

 خطوات ارجل الشيخ حسنى

 

47

لقطة ثابتة بعيدة جدا

 

( very long shot ) للشيخ حسنى يأتى من عمق الكادر الى الامام فى بطء شديد

CUT

 

 عصافير

 خطوات ارجل الشيخ حسنى

 

48

لقطة متوسطة (medium) لعم مجاهد وهو ينظر للشيخ حسنى يأتى من بعيد وهو فى حالة حزن واسى

CUT

 

 عصافير

 

 

49

لقطة متوسطة (medium) للشيخ حسنى مع حركة كاميرا ( pan ) لنتابع سيره حتى يصل الى عربة الفول ويقف امام عم مجاهد حيث نرى الشيخ حسنى يمين كادر ممسكا بطبق فارغ وعم مجاهد جالس شمال كادر يمظر للشيخ حسنى

CUT

 

 الشيخ حسنى : صباح الخير ياعم مجاهد

 عصافير  

50

لقطة (over shoulder) من وجهة نظر عم مجاهد للشيخ حسنى , حيث نرى الشيخ حسنى يتحسس القدرة السخنة ويتأذى من شدة السخونة

CUT

 

 الشيخ حسنى : انت زعلان منى ولا ايه ياعم مجاهد

 عصافير

 

 


 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات