م | وصف الصورة | وصف الصوت |
| | الحوار | المؤثرات | الموسيقى |
1 | Fade-in ظهور تدريجى "اهداء الى فنان السينما المصرية انسى ابو سيف.. المخرج " Fade - out إختفاء تدريجى | | | |
2 | لوجو الشركة ثم مزج disolve على لوحة مكتوب عليها "الشركة العالمية للتلفزيون والسينما" حسين القلا تقدم pour LA TELEVISION et LE CINEMA Hussein el kalla PRESENTE | | | (موسيقى شعار الشركة ) |
3 | Fade - in ظهور تدريجى .. "محمود عبد العزيز " فى Fade -out إختفاء تدريجى | | | موسيقى اغنية ( البلبل غنا على روق الفل) والالات فيها العود فقط |
4 | Fade - in ظهور تدريجى " الكيت كات " Fade -out إختفاء تدريجى | | | |
5 | Fade - in ظهور تدريجى "فيلم ل داوود عبد السيد " Fade -out إختفاء تدريجى | نسمع اغنية يغنيها الشيخ حسنى وكلماتها كالتالى " البلبل غنا على ورق الفلة ... | | |
6 | Fade -in ظهور تدريجى "عن رواية مالك الحزين " تأليف ابراهيم اصلان Fade - out إختفاء تدريجى | " البلبل غنا على ورق الفلة سهران معاكوا الليلة للصبح ليس الا | | |
7 | Fade - in ظهور تدريجى "بطولة " امينة رزق Fade - outإختفاء تدريجى | سهران معانا الليلة | | |
8 | Fade - in ظهور تدريجى " شريف منير " Fade - out إختفاء تدريجى | للصبح ليس الا .. ياليالى الانس دومى وطولى | | |
9 | Fade - in ظهور تدريجى " عايدة رياض" Fade - out إختفاء تدريجى | طولى .. طولى | | |
10 | Fade - in ظهور تدريجى .. " والفنان نجاح الموجى " Fade - out إختفاء تدريجى | امليها حب وجلجلى جلجلى .. جلجلى | | |
11 | Fade - in ظهور تدريجى .. " على حسنين " fade - out إختفاء تدريجى | والليلة الليلة .. ايوه الله السهرة جميلة .. ايوه الله نعمل هليلة | | |
12 | Fade - in ظهور تدريجى.. " احمد كمال " Fade - out إختفاء تدريجى | ايوة الله .. هليلة اصيلة ايوة الله | | |
13 | Fade - in ظهور تدريجى .. "عثمان عبد المنعم " "احمد سامى عبد الله " Fade - out إختفاء تدريجى | حلوة وتحلو .. وانا قاعد وسط الشلة | | |
14 | Fade - in ظهور تدريجى .. "جليلة محمود " " امل ابراهيم" Fade - out إختفاء تدريجى | البلبل غنا وغنا على روق الفلة | | |
15 | Fade - in ظهور تدريجى .. اغنية ورق الفل مهداه من الفنان سيد مكاوى الى الفنان محمود عبد العزيز Fade - out إختفاء تدريجى | سهران معانا الليلة للصبح ليس الا | | |
16 | Fade - in ظهور تدريجى .. اغنية الصحبجية تأليف صلاح جاهين والحان سيد مكاوى Fade - out إختفاء تدريجى | صوت الشيخ حسنى منفردا : ده اللبلبل غنا وغنا على روق الفلة ... سهران معاكو الليلة للصبح ليس الا | | |
17 | Fade - in ظهور تدريجى .. اغنية يا لا بينا تأليف سيد حجاب تلحين ابراهيم رجب Fade - out إختفاء تدريجى | | | |
18 | Fade - in ظهور تدريجى . مكساج مهندس جميل عزيز fade - out إختفاء تدريجى | اما الليلادى ليلة عال يا جماعة | | |
19 | Fade - in ظهور تدريجى الاشراف الفنى والديكور انسى ابو سيف fade -out إختفاء تدريجى | نسهر ولا نبصش فى الساعة | | |
20 | Fade - in ظهور تدريجى .. موسيقى تصويرية راجح داوود Fade-out إختفاء تدريجى | صوت جماعى يكرر : والله الليلادى ليلة عال يا جماعة | | |
21 | Fade - in ظهور تدريجى اشرف على الانتاج عماد مراد Fade-out إختفاء تدريجى | نسهر ولا نبصش فى الساعة | كحة صدرية | |
22 | Fade - in ظهور تدريجى المنتج الفنى فتحى يسرى Fade-out إختفاء تدريجى | والشلة قاعدة وعاملين هيصة | | |
23 | Fade - in ظهور تدريجى مونتاج عادل منير Fade-out إختفاء تدريجى | لا تقوللى بقى ولا الف اذاعة | | |
24 | Fade - in ظهور تدريجى مدير التصوير محسن احمد Fade-out إختفاء تدريجى | صوت جماعى يكرر : والشلة قاعدة وعاملين هيصة | | |
25 | Fade - in ظهور تدريجى انتاج حسين القلا Fade-out إختفاء تدريجى | لا تقوللى بقى ولا الف اذاعة | | |
26 | Fade - in ظهور تدريجى سيناريو واخراج داوود عبد السيد Fade-out إختفاء تدريجى | صوت الشيخ حسنى منفردا : آه .. والليلة الليلة .. ايوة الله .. سهرتان جميلة .. نعمل هليلة | | |
| مشهد (1) ليل خارجى فى حارة | | | |
27 | يبدأ المشهد بلقطة ثابتة عامة ( long shot ) بزاوية منخفضة ( low angle ) حيث نرى ارجل عساكر يدخلون من يمين الكادر ويمشوا ببطئ فى هدوء الى عمق الكادر CUT | هليلة جميلة .. حلوة وتحلو وانا قاعد وسط الشلة .. البلبل غنا وغنا على ورق الفلة ... سهران معاكوا الليلة للصبح ليس الا .. لبلبل غنا وغنا على ورق الفلة ... سهران معاكوا الليلة للصبح ليس الا .. | خطوات العساكر .. مع صراصير الليل .. و كلاب | |
28 | لقطة من زاوية عالية ( high angle ) حجمها ( long shot ) لنفس العسكريين يمشون ببطئ يشربون السجائر الكاميرا تتحرك ( crane ) الى الخلف تتابع سير العساكر وفى نفس الوقت تهبط ببطء الى اسفل حتى نرى باب دكان مفتوح منه جزء صغير يخرج منه نور يدل على وجود اشخاص بداخله .. حيث نسمع CUT | للصبح ليس الا للصبح ليس الا للصبح ليس الا.. ارمضان : الا اما انت يا شيخ حسنى محكيتلناش .. انت عميت ازاى ؟ الشيخ حسنى : انا اعمى يا غبى . | ضحكات بعد انتهاء الاغنية | |
| مشهد (2 ) ليل/ داخلى داخل دكانة قديمة وفارغة الخاصة بالشيخ حسنى | | | |
29 | يبدأ المشهد بلقطة قريبة ( close-up ) للشيخ حسنى ثم يرجع (zoom - out ) بسيط CUT | ا الشيخ حسنى : ده انا اشوف احسن منك فى النور | | |
30 | لقطة عامة ( long ) للشيخ حسنى يرتدى جلبابه وعليه جاكيته الاسود ممسكا بالعود ويجس حوله خمس اشخاص فى شكل دائرى على الارض نرى الشيخ حسنى يضرب الرجل الذى يجلس بجانبه وهو يكمل كلامه ويقول CUT | الشيخ حسنى : وفى الضلمة كمان .... يا سلاااام .. ده انت راجل عجيب يا رمضان رمضان : انت تشوف فى الضلمة بس .. سيبك بقى من الهلفطة بتاعتك دى .. وقولى انت عميت ازاى الشيخ حسنى : كان ييجى عندى عشر سنين .. وكنا ساكنين فى البيت ده قبل ما مرات ابويا الله يرحمها تطردنا من الشقة .. فاكره اليوم ده كويس .. صحيت من النوم قبل الفجرية .. كنا فى بؤنة .. تقولش الشيطان صحانى .. لقيت نفسى ماشى ناحية البحر وكنت سخن .. سخن اوى . | ضحكات مرتفعة | |
31 | لقطة قريبة ( close ) على يد الشيخ حسنى وهو يضع العود بجانبه ثم ( tilt-up) على وجه الشيخ حسنى حتى نصل الى حجم قريب ( close ) CUT | الشيخ حسنى : سخن اوى .. نار كانت طالعة من جوايا .. والترمسة طالعة فى صدرى وجعانى .. قعدت عالشط .. الهوا كان واقف زى ما يكون غضب ربنا حل عالدنيا . | | |
32 | لقطة قريبة ( close) لوجه رجل سمين يرتدى نضارة وينظر للشيخ حسنى CUT | الشيخ حسنى مسترطدا : غفلت .. يعنى ..عينى راحت فى النوم | | |
33 | لقطة متوسطة لشخصين ( medium 2 shot ) لرجلين ينظرا للشيخ حسنى وسمعا ما يقول فى تركيز .. واحدا منهم يضبط حجر الشيشة الموضوعة امامه CUT | الشيخ حسنى : مادريتشى دقيقة كانت ولا ساعة | | |
34 | لقطة قريبة ( close up ) للشيخ حسنى CUT | الشيخ حسنى : لغاية ما صحيت .. بردو الشيطان صحانى .. لقت ادامى احلى منظر شوفته فى حياتى كلها .. تفتكروا شفت ايه ؟ | | |
35 | لقطة قريبة ( close-up ) ( side angle ) لرجل ينظر للشيخ حسنى ويسأله .. ثم تقوم الكاميرا بعمل ( track out ) مع ( pan left ) حيث يظهر الشيخ حسنى وذلك الرجل فى كادر واحد بحجم متوسط ( medium ) CUT | الرجل : القمر ...! الشيخ حسنى : لا القمر ده انا شوفته كتير قبل كده يا روح امك .. هههههههه ( يضحك الشيخ حسنى ومن معه ) | | |
36 | لقطة متوسطة لشخصين ( medium 2 shot ) لرجلين ينظرا للشيخ حسنى وسمعا ما يقول فى تركيز .. واحدا منهم يقول CUT | معلم الوظ : الفجر ... ؟! | | |
37 | لقطة متوسطة ( medium ) للشيخ حسنى وهو يرد على اجابتهم CUT | الشيخ حسنى : الشيطان ..مابيطلعش فى الفجر يا معلم الوظ | | |
38 | لقطة متوسطة قريبة ( medium close ) لرجل ينظر للشيخ حسنى ويعطيه اجابة CUT | الرجل : جنية ...؟! | | |
39 | لقطة متوسطة ( medium ) للشيخ حسنى مع دخل الكاميرا ( Track -in ) بطئ عليه حتى تصل الى حجم قريب (Close -up ) CUT | الشيخ حسنى : ياريت .. شفت انسية .. بنت مش عارف يمكن ولية بتقلع هدومها وبطرطش ميه على روحها وبتنزل البحر .. قلبى انخطف | | |
40 | لقطة عامة ( long shot ) للمجلس كله حيث نرى الشيخ رجلا من الجالسين يسأله CUT | الرجل : ومعرفتش كانت مين ...! الشيخ حسنى : لا عرفت طبعا الرجل : مين الشيخ حسنى : امك ..! ( تعلو ضحكاته مع الاخرين ) ثم يستطرد كلامه : بحلقت .. بحلقت .. كانت غلطتى انى بحلقت الرجل : وبعدين الشيخ حسنى : ولا قبلين .. قعدت متاخد زى المسحور .. لغاية ما طلعت .. وبس رجلا اخر : بس ايه وبعدين ..؟ | | |
41 | لقطة قريبة ( close -up ) للشيخ حسنى CUT | الشيخ حسنى : بعد اسبوع .. عشر تيام .......... راح النور | | |
42 | لقطة قريبة ( close -up ) للمعلم رمضان وهو يأخذ نفس من الشيشة ثم يطلع دخانه , ثم ينظر للشيخ حسنى ويقول CUT | المعلم رمضان : عميت ...؟! | | |
43 | لقطة ( close -up ) للشيخ حسنى CUT | الشيخ حسنى : راح النور يا حمار.. مش عميت خلى عند اهلك نظر ( ثم يضحك مع الجالسين بصوت مرتفع ) يستطرد كلامه قائلا : يلا بينا ياخوانا بقى الفجر قرب يدن .. يلا .. بينا . | | |
44 | لقطة عامة ( long shot ) عكسية من خلف الشيخ حسنى وهى يقوم من جلسته هو واصدقائه CUT | الشيخ حسنى : عارف السكة ولا اوصلك يا رمضان ... المعلم رمضان : تصبحوا على خير الشيخ حسنى : وانت من اهله يا سيدى ... اوعى ايدك يا حبيبى | خطوات رجل وكحة الشيخ حسنى عصافير باب الدكان وهو يغلق | |
| مشهد ( 3) نهار / خارجى فى الحارة الى عربة فول عم مجاهد | | | |
45 | يبدأ المشهد بلقطة قريبة ( close shot ) مع حركة كاميرا (tracking) على يد الشيخ حسنى وهو يتحسس جدار منزل ويمشى فى بطء CUT | | عصافير خطوات ارجل الشيخ حسنى | |
46 | لقطة قريبة ( close shot ) مع حركة كاميرا (tracking)على رجل الشيخ حسنى وهو يمشى بحذر شديد CUT | | عصافير خطوات ارجل الشيخ حسنى | |
47 | لقطة ثابتة بعيدة جدا ( very long shot ) للشيخ حسنى يأتى من عمق الكادر الى الامام فى بطء شديد CUT | | عصافير خطوات ارجل الشيخ حسنى | |
48 | لقطة متوسطة (medium) لعم مجاهد وهو ينظر للشيخ حسنى يأتى من بعيد وهو فى حالة حزن واسى CUT | | عصافير | |
49 | لقطة متوسطة (medium) للشيخ حسنى مع حركة كاميرا ( pan ) لنتابع سيره حتى يصل الى عربة الفول ويقف امام عم مجاهد حيث نرى الشيخ حسنى يمين كادر ممسكا بطبق فارغ وعم مجاهد جالس شمال كادر يمظر للشيخ حسنى CUT | الشيخ حسنى : صباح الخير ياعم مجاهد | عصافير | |
50 | لقطة (over shoulder) من وجهة نظر عم مجاهد للشيخ حسنى , حيث نرى الشيخ حسنى يتحسس القدرة السخنة ويتأذى من شدة السخونة CUT | الشيخ حسنى : انت زعلان منى ولا ايه ياعم مجاهد | عصافير | |