م | وصف الصورة | وصف الصوت |
| | الحوار | المؤثرات | الموسيقى |
51 | لقطة متوسطة قريبة (medium close ) لعم مجاهد وهو ينظر للشيخ حسنى فى صمت CUT | | عصافير | |
52 | قطة (over shoulder) من وجهة نظر عم مجاهد للشيخ حسنى , حيث نرى الشيخ حسنى يضع مزيدا من الفول فى طبقه CUT | الشيخ حسنى : انت .. بردو امبارح ماراديتش عليا | عصافير | |
53 | لقطة متوسطة قريبة (medium close ) لعم مجاهد وهو ينظر للشيخ حسنى فى صمت | لشيخ حسنى : طيب لو زعلان منى قوللى ليه | عصافير | |
54 | لقطة متوسطة قريبة (medium close ) للشيخ حسنى وهو يقوم بأخراج فلوس من جيبه CUT | | عصافير | |
55 | لقطة قريبة ( close) على يد الشيخ حسنى وهو يضع عملة معدنية فى طبق صغير به عملات CUT | | عملات معدنية عصافير | |
56 | لقطة متوسطة قريبة (medium close ) للشيخ حسنى وهو يتكلم مع عم مجاهد مع عدم النظر اليه بشكل مباشر لكونه اعمى تدخل الكاميرا (tracking ) حتى تصل الى الحجم ( close up ) للشيخ حسنى CUT | الشيخ حسنى : انا قعدت امبارح افكر.. طيب زعلان منى ليه ؟؟ .. معرفتش .. وكتاب الله ماعرفت ياعم مجاهد لو زعلتك فى حاجة قوللى .. وانا مستعد احب على ايدك .. ده انت فى مقام ابويا الله يرحمه ياعم مجاهد .. | عصافير | |
57 | لقطة قريبة ( close up) لعم مجاهد وهو ينظر للشيخ حسنى CUT | | عصافير | |
58 | لقطة قريبة ( close up) للشيخ حسنى وهو يلتف ليسلك طريقه بيته بعدما فشل فى الكلام مع عم مجاهد CUT | عم مجاهد : بعت البيت يا حسنى | عصافير | |
59 | لقطة متوسطة (medium) لعم مجاهد وهو ينظر للشيخ حسنى الكاميرا تدخل (tracking ) ببطء على عم مجاهد حتى نصل الى حجم ال ( close up ) CUT | عم مجاهد : بعت البيت اللى انا بنيته انا وابوك .. بعت البيت اللى كل حجر من حجارته خد راق من كتفى وكتف ابوك .. | عصافير | |
60 | لقطة متوسطة قريبة ( medium close ) للشيخ حسنى وهو يلتفت لكلام عم مجاهد CUT | الشيخ حسنى : طيب هو انا يعنى بعت البيت ليه ياعم مجاهد .. مش علشان اعيش .. المعاش بتاع الوزارة مبقاش يأكل .. والولد كبر وله مصاريف .. وامى عايزة ادوية وحكمة .. عم مجاهد : بعته بكام وقية ؟؟ | عصافير | |
61 | لقطة متوسطة ( medium ) لعم مجاهد high angel بسيط وهو ينظر للشيخ حسنى الكاميرا ترجع track out حتى نرى الشيخ حسنى ممسكا بالطبق فى مقدمة الكادر وعم مجاهد اصبح فى خلفية الكادر , ثم بعد ذلك نرى الشيخ حسنى بحجم متوسط (medium shot ) يملأ الكادر ويتألم من كلام عم مجاهد الجارح وهو يبكى CUT | عم مجاهد : والباقى معاه من ثمنه وقيتين ولا تلاتة .. حتشترى الادوية بالحشيش , ابنك حتديله مصروفه حشيش .. روح يا شيخ حسنى ... الحمد لله ان ابوك مات قبل ما يشوف بيته بيتباع بالحشيش .. روح يابنى الله يسهلك .. روح .. روح | | |
| مشهد (4) نهار/داخلى منزل الشيخ حسنى | | | |
62 | يبأ المشهد بلقطة لقطة عامة متوسطة ( medium long shot ) لباب الشقة حيث يدخل الشيخ حسنى فى حذر حتى لا يقلق احد من منامه ثم يغلق الباب من خلفه , ثم تتحرك الكاميرا ( pan ) لنتابع سيره حتى يدخل المطبخ ليضع طبق الفول , ثم تتحرك الكاميرا ( track out) حيث نرى الشيخ حسنى مقبلا على الكاميرا فى حجم ال (medium ) حتى يظهر فى خلفية الكادر يوسف ابنه يخرج من حجرته ثم يلتفت له الشيخ حسنى CUT | يوسف : مساء الخير يابا الشيخ حسنى : مساء الخير يابنى انت لسه صاحى ولا ايه يوسف : ايوة انا كنت مستنيك .. عايز اكلمك فى الموضوع اياه الشيخ حسنى : موضوع ايه ؟ يوسف : انت لحقت نسيت يابا .. مش قولتلى اول الشهر الشيخ حسنى : ايوة قولتلك اول الشهر بس احنا دلوقتى الفجر يا يوسف | فتح الباب غلق الباب | |
63 | لقطة عامة ( long shot ) لغرفة يوسف وهو لا يبالى كلام ابوه ويطفئ نور حجرته ليكمل نومه تدخل على يوف جدته لتيقظه من نومه فى حين انه بدأ ان ينام CUT | الشيخ حسنى voice over : اول الشهر بقى بكرة الصبح ان شاء الله .. الصباح رباح يا اخى الجدة : يوسف .. يا يوسف .. اصحى يابنى .. اصحى .. يوسف : ايه يا ستى فيه ايه ؟ ا الجدة : قوم يابنى الفجر ادن يوسف : منا عارف .. اقوم ليه يعنى الجدة : انت مش قايللى حتدور على شغل يوسف : حدور على شغل الفجر يا ستى الجدة : قبل غيرك ما يروح ..كل ما تروح بدرى يكون احسن يابنى يوسف : يا ستى سيبينى انام .. مش حدور على شغل .. هه الجدة : يوووه .. هوه انا حلاقيها منك ولا من ابوك .. طول عمرى كده ..بختى منيل | | |
64 | لقطة عامة ( long shot ) للجدة وهى تخرج من حجرة يوسف فى طريقها لحجرة الشيخ حسنى تقف الجدة على باب غرفة الشيخ حسنى حيث نرى ( over shoulder ) من وجهة نظرها للشيخ حسنى الذى يقوم بتغيير ملابسه CUT | الجدة: الله يرحمه جدك لو كان عايش كان عرف يلمكم .. انما انا ولية حعمل معاكوا ايه ؟ .. اله يارب تاخدنى من وشكم .. انت جيت يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : صباح الخير يامه الجدة : صباح النور يابنى .. عاوز حاجة الشيخ حسنى : كتر خيرك يا حاجة االجدة : طيب ( ثم تنصرف ) | | |
65 | لقطة للشيخ حسنى ( very close up ) وهو يضع رأسه على المخدة استعدادا للنوم ثم يأخذ نفس عميق fade -out | الشيخ حسنى : سامحنى يابا | | |
| مشهد (5) نهار / خارجى -داخلى الحارة وداخل المقهى | | | |
66 | fade-in لقطة قريبة جدا (medium long ) للشيخ حسنى وهو يأتى من عمق الكادر للدخول الى المقهى cut | | راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد) | |
67 | لقطة متوسطة لشخصين (medium 2 shot ) يلعبان الطاولة بزاوية جانبية (side angle ) حيث يقوم واحد منهم بالنظر خلفه انتباها لصوت الشيخ حسنى Cut | صوت الشيخ حسنى : السلام عليكم | الطاولة والزهر راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد) | |
68 | لقطة بعيدة (long shot ) للشيخ حسنى وهو يتناول كرسى ويجلس عليه بينما نرى فى عمق الكادر المعلم رمضان ومعه المعلم عطية صاحب المقهى يمر جرسون المقهى المقهى فيمسكه الشيخ حسنى من ذراعه ليطلب منه طلبه نرى المعلم رمضان يأتى للشيخ حسنى ويجلس بجواره cut | الشيخ حسنى: صباح الخير يا معلم عطية المعلم عطية : صباح النور الجرسون : وعندك واحد قهوة زيادة بت ثقيل للشيخ حسنى الشيخ حسنى : وميه ساقعة يا ولد الجرسون : وميه ساقعة الشيخ حسنى : سلام عليكم يا معلم رمضان المعلم رمضان : سلام ورحمة الله يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : اصل لامؤاخذة ماشوفتكش وانا داخل .. اصل زى مانت شايف كده اعمى عقبال عندك المعلم رمضان : امال عرفتنى منين يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : من ريحتك | راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
69 | لقطة ( over shoulder ) من وجهة نظر شخص يلعب طاولة للشيخ حسنى والمعلم رمضان وهما يظهرا فى عمق الكادر بحجم (very long shot ) حيث نرى كل الجالسين على القهوة بضحكون بصوت مرتفع نتيجة لما قاله الشيخ حسنى, ثم بعد ذلك يضطر المعلم رمضان للانصراف متذمرا ثم يأتى الجرسون للشيخ حسنى ويضع القهوة امامه CUT | الشيخ حسنى : ريحتك فايحة .. ( ثم يضحك ) المعلم رمضان : والله لاانا سايبلك القهوة وحمشى .. راجل لسانه زفر ما يختشيش الشيخ حسنى : رايح تستحمى ولا ايه الجرسون : آدى اول طلب يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : آه .. ولسه ليا عندك طلبين من الاسبوع اللى فات الجرسون : طلب واحد يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : طلبين يا ضلالى | راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
70 | لقطة متوسطة ( medium ) للمعلم عطية صاحب القهوة بزاوية جانبية (side angle) وهو ينظر للشيخ حسنى متذمرا ثم يقوم من على مكتبه يذهب نو الشيخ حسنى بحركة كاميرا بانورامية Pan- left حتى يكون الكادر عبارة عن الشيخ حسنى جالسا بحجم متوسط والمعلم عطية واقفا بجواره بحجم American shot Cut | المعلم عطية : ايه اللى طلب وطلبين .. من النهاردة بقى لا فيه طلب ولا نص الشيخ حسنى : الللله ..وانا مش ليا ثلاث طلبات يوميا ولا ايه المعلم عطية : بصفتك ايه ؟ الشيخ حسنى : يا معلم هذا متفق عليه كعرt عندما اجرتك القهوة المعلم عطية : قوللى يا شيخ حسنى | راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
71 | كادر فارغ ثم يدخل المعلم عطية من يمين الكادر جالسا ليكون حجمه ( close shot ) يملا الكادر بشكل ( full front face ) Cut | المعلم عطية : هوه انت مش بعت البيت بالقهوة | راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
72 | لقطة قريبة للشيخ حسنى ( close shot ) بزاوية جانبية ( side angle ) يميل برأسه من اعلى الى اسفل فى حزن والم Cut | | راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
73 | لقطة قريبة close up للمعلم عطية بزاوية full front face Cut | المعلم عطية : بعت البيت ولا لأ | صوت راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
74 | لقطة قريبة للشيخ حسنى ( close shot ) بزاوية جانبية ( side angle ) Cut | الشيخ حسنى : يعنى ...! | صوت راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
75 | لقطة قريبة close up للمعلم عطية بزاوية full front face Cut | المعلم عطية : يعنى ايه ؟ | صوت راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
76 | لقطة قريبة للشيخ حسنى ( close shot ) بزاوية جانبية ( side angle ) Cut | الشيخ حسنى : يعنى فيه كلام صوت المعلم عطية : كلام ولا بعت | صوت راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
77 | لقطة قريبة close up للمعلم عطية بزاوية full front face Cut | المعلم عطية : اذا كان المعلم صبحى جى عايزنى اخلى القهوة | صوت راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
78 | لقطة قريبة للشيخ حسنى ( close shot ) بزاوية جانبية ( side angle ) Cut | الشيخ حسنى : انا مابعتش لصبحى | صوت راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
79 | لقطة قريبة close up للمعلم عطية بزاوية full front face Cut | المعلم عطية : امال لمين ؟ | صوت راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
80 | لقطة قريبة للشيخ حسنى ( close shot ) بزاوية جانبية ( side angle ) Cut | الشيخ حسنى : ممكن نقفل على موضوع بيع البيت ده.. لحد ما افاتح الواد وسته ا صوت المعلم عطية :اقفل على ايه ؟ | صوت راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
81 | لقطة قريبة close up للمعلم عطية بزاوية full front face Cut | المعلم عطية : ماهو كل الناس عارفة .. بعته لمين ؟ | صوت راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
82 | لقطة قريبة للشيخ حسنى ( close shot ) بزاوية جانبية ( side angle ) Cut | الشيخ حسنى : لهرم ... | صوت راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
83 | لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot للشيخ حسنى والمعلم عطية من وجهة نظر الشيخ حسنى ثم يترك المعلم عطية الشيخ حسنى ويذهب الى مكتبه مرة ثانية ويقف فى طريقه ويلتفت للشيخ حسنى بعد سماع الشيخ حسنى لهذه الجملة من المعلم عطية تبدو عليه علامات الاستغراب ثم يبدأ فى القيام فى طريقه الى مكتب المعلم عطية Cut | المعلم عطية : يبقى الهرم باعه لصبحى .. تبقى بعته الشيخ حسنى : افهم انا بقى .. مال ده ومال الطلبات المعلم عطية : يا جدع افهم بقى .. الطلبات دى كانت مجانا لانك كنت صاحب البيت والقهوة النهاردة انت بقيت زبون عادى الشيخ حسنى : يا معلم انا افهم القانون وافهم حقوقى كويس جدا وانا بحكم القانون يحق لى الطلبات مدى الحياة بحكم القانون الحقيقى وقانون وضع اليد والتقادم المعلم عطية : انت بتهلفط بتقول ايه الشيخ حسنى : والمادة 818 من قانون المرور المعلم عطية : ياعم بلاش هلفطة فاضية الشيخ حسنى : والقانون الموسيقى .. كيف تتكلم يا راجل المعلم عطية : ياخواننا صبحى عايز يهد القهوة علشان يبنى مكانها عمارة الشيخ حسنى : ازاى يا معلم ؟ .. افهم ..! المعلم عطية : يا حسنى .. صبحى جانى وعرض عليا اخلى القهوة مقابل انه يدينى خمس تلاف جنيه | صوت راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
84 | لقطة قريبة للشيخ حسنى ( close shot ) بزاوية جانبية ( side angle ) Cut | صوت المعلم عطية بقية جملته :عشان يهدها الشيخ حسنى : خمس تلاف ...! | صوت راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
85 | لقطة متوسطة(medium shot ) للمعلم عطية وهو يجلس على مكتبه Cut | المعلم عطية : قولتله لأ .. قهوة زى دى تسويلها اليومين دول اقله عشرين | صوت راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
86 | لقطة بانورامية ( pan right ) تستعرض الشيخ حسنى فى حجم متوسط ( medium ) وهو يتجه لمكتب المعلم عطية المعلم عطية يقوم فزعا من مكتبه ويقف امام الشيخ حسنى حيث نرى الاثنين فى حجم متوسط (medium 2 shot )( objective shot) Cut | الشيح حسنى : وانا بصفتى المالك ... المعلم عطية : القديم .. الشيخ حسنى : ليا النص المعلم عطية : يا ناس ياهووه .. الراجل ده حيطير دماغى الشيخ حسنى : اطير ايه واعمل ايه انت رخر المعلم عطية : انا حسيبها قبل ماحرقها الشيخ حسنى : انت عايز تكوش على كل حاجة لوحدك .. ده انت راجل غريب .. تعالى هنا تعالى هنا رايح فين ؟؟ | صوت راديو (اغنية ام كلثوم يا بدع الورد يا جمال الورد | |
| مشهد (6 ) نهار/ داخلى داخل شقة الشيخ حسنى | | | |
87 | لقطة بعيدة ( long shot ) ليوسف وهو ممسكا بالعود وفى فمه السيجارة ويعزف فى تركيز تدخل الجدة من يسار الكادر ممكسة بكوب من الشاى وتجلس بجانبه على الكنبه Cut | الجدة : يابنى .. يابنى سيبك من المدعوء ده ودورلك على شغلانة .. عارف .. هوه ده اللى فسد ابوك يوسف : عارفة يا ستى .. المازيكا دى احسن حاجة فى ابويا بس لو كان اهتم بيها شوية الجدة : فال الله ولا فالك.. اكتر من كده .. تبقى مصيبة .. يعنى لو كان سمع كلامى وسابها .. مش كان بقى حالنا غير الحال يوسف : ازاى بقى ؟؟ الجدة : كان كمل علامه فى الازهر .. وبقى .. قاضى شرعى .. ولا خوجة عربى .. ولا مقرئ .. هوه صوته حلو لكن الله يلعنها علمته الفساد والصرمحة يوسف : هههه. ده بس متهيألك الجدة : امال ايه اللى خلاه كده يوسف : انه اعمى ... | | |
| مشهد (7 ) نهار/ خارجى كورنيش النيل | | | |
88 | لقطة متوسطة( medium ) للشيخ عبيد وهو يمشى ممكسا بعصا مع حركة كاميرا بانورامية (pan right ) يمشى حتى يصطدم بالشيخ حسنى Cut | الشيخ عبيد : لا مؤاخذة يا اخى ..ممكن تاخد بأيدى وتعدينى الشارع | صوت سيارات | |
89 | لقطة (over shoulder ) من وجهة نظر الشيخ عبيد للشيخ حسنى والاثنين فى حجم متوسط ( medium ) Cut | الشيخ حسنى : اهلا .. اهلا .. تحت امرك يا شيخ ايه.... اسم الكريم ايه ؟ الشيخ عبيد : عبيد الشيخ حسنى : تشرفنا يا شيخ عبيد .. انا اسمى حسنى الشيخ عبيد : اهلا اهلا الشيخ حسنى : انت رايح فين الشيخ عبيد : رايح شارع مراد | صوت سيارات | |
90 | لقطة متوسطة بعيدة للأثنين medium long 2shot يبدأوا فى السير نحو الكامير حتى يصلا الى حجم المتوسط ( medium 2 shot ) بزاوية low angle ثم يخرجوا من يسار الكادر Cut | الشيخ حسنى : شارع مراد .. شارع مراد .. ايوة يبقى من هنا .. ايوة .. تعالى اوصلك الشيخ عبيد : جزاك الله كل خير يا استاذ حسنى الشيخ حسنى : العفو يا شيخ عبيد .. على ايه يا راجل .. كلنا اخوة .. واذا مكنش سليم النظر اللى زى حالاتى يساعد عاجز النظر اللى زيك لامؤاخذة يعنى .. يبقى قول على الدنيا السلام.. ايوة .. ماشى ..خلى بالك حاسب .. ادامك عمود نور ..حاسب .. جرى ايه يا اخى | صوت سيارات | |
91 | يدخل الشيخ حسنى والشيخ عبيد من يمين الكادر وهم يعبروا الشارع فى حجم متوسط من خلفهما ثم تقوم سيارة بالوقوف فجأة نظرا لعبورهما دون جدوى ثم يعبرا ويمشوا الى عمق الكادر ليكون حجمهما very long shot Cut | الشيخ حسنى : حاسب .. وقف .. وقف خليك قدامى انت بس يا شيخ عبيد فكرى : ازيك يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : اهلا ..ازيك يا ولد يا فكرى ازيك وازى امك ... | صوت فرملة سيارة | |
92 | لقطة بزاوية منخفضة جدا (low angle ) ترصد ارجل الشيخ حسنى والشيخ عبيد وهى اخطو فى بطئ وحذر Cut | الشيخ حسنى : حاكم انا لما كنت صغير .. ابويا الله يرحمه الحقنى بكتاب الشيخ محمد قطب | صوت اغنية قديمة صوتها يدوى فى الحارة وصوت المارة | |
93 | لقطة بعيدة جدا للشيخ حسنى والشيخ عبيد يمشيان ببطئ وفى حذر يتكملان حديثهما Cut | الشيخ حسنى يستطرد : وحفظت القرآن .. ومع ا ان الاعمى لا مؤاخذة يعنى يا شيخ عبيد . لا يستوى مع الاعور ولا يستوى الطويل مع القصير انما كانوا الناس بينادونى بأسم الشيخ حسنى .. ولما سألت عن السر .. عرفت انهم كانوا بينادونى بأسم جدى الله يرحمه .. جدى ده اللى عمر الكيت كات واللى زرع شجرة الكافور العالية اللى اتقابلنا عندها .. فاكرها .. فاكرها ؟ الشيخ عبيد : ايوة .. ايوة الشيخ حسنى : ايوة هيه دى .. انما لا مؤاخذة يعنى يا شيخ عبيد .. ازاى يعنى انت كنت لا مؤاخذة استاذ للغة العربية وانت كفيف الشيخ عبيد : لا مانا فقدت البصر وانا فى الوظيفة الشيخ حسنى : فقدت البصر اثناء الوظيفة هههه : اصابة عمل يعنى ( ثم يضحكان ) حاسب حاسب .. حاسب يا راجل .. حاسب يا راجل ادامك نؤرة مش تفتح يا شيخ عبيد .. جرى ايه يا اخى .. الله كنت حتروح فيها الشيخ عبيد : الحمد لله .. الحمد لله | | |
| مشهد ( 8) نهار / خارجى الحارة ومقام سيدى المغربى | | | |
94 | لقطة بعيدة ( long shot ) لفاطمة وهى تأتى من عمق الكادر وتدخل الحارة وهى فى طريقها لمقام سيدى المغربى Cut | | صوت العصافير | |
95 | لقطة بعيدة (long shot ) ليوسف وهو يمسك بصنارة صيد يأتى من عمق الكادر الى الامام وهو ينظر للارض فى يأس تام حتى يصل حجمه الى ( medium ) Cut | | صوت العصافير | |
96 | لقطة بانورامية ( pan left ) لفاطمة وهى تجرى نحو يوسف Cut | | صوت العصافير | |
97 | لقطة ( medium ) ليوسف مع حركة كاميرا (track out ) وههى تجرى مسرعة والسعادة فى عينيها ناظرة الى يوسف Cut | | صوت العصافير | |
98 | لقطة ( medium ) لفاطمة مع حركة كاميرا (track out ) وهو ممسكا بصنارة الصيد ويمشى دون جدوى ودون النظر الى فاطمة Cut | | صوت العصافير | |
99 | لقطة ( medium long ) ليوسف وهى يأتى من عمق الكادر ممسكا بصنارته ناظرا الى الارض بينما نرى فى نفس اللقطة فاطمة تأنى من يمين الكادر وتقف امامه تنظر اليه ولكنه لا ينظر لها ويستكمل طريقه فى هدوء وثبات ثم تلتفت الى الكاميرا (subjective shot ) تكاد تبكى من شدة الموقف ثم تذهب الى عمق الكادر فى طريقها لمقام سيدى المغربى Cut | | صوت العصافير | |
100 | لقطة بعيدة جدا ( extreme long shot ) لفاطة وهى تأتى من عمق الكادر حتى يصل حجمها الى ال (medium shot ) ثم تخرج فاطمة من يسار الكادر Cut | صوت فاطمة : مابقتش عارفة طعم اللقمة .. مصارينى بتنهش قلبى يا سيدى المغربى .. روحى رايحة منى رجعهالى قلبى بيتخطف لما حد بيجيب سيرته قدامى | صوت العصافير | |