م | وصف الصورة | وصف الصوت |
| | الحوار | المؤثرات | الموسيقى |
| لقطة بعيدة (long shot ) لفاطمة وهى تلتف حول مقام سيدى المغربى Cut | صوت فاطمة : ابن الكلب مش شايفنى .. لو شافنى مرة واحدة .. لو بص فى عنيا | صوت العصافير | |
102 | لقطة قريبة ( close up ) بزاوية side angle حيث نرى فاطمة تميك جديد مافذة المقام وهى تبكى مع حركة كاميرا خفيف (track out ) ملتفة حول فاطمة بزاوية 180 درجة ( تلف حولها نصف دائرة Cut | صوت فاطمة : حخليه يسف تراب رجليا .. حخرب بيته .. حخليه يحف الشطة السودانى فى عروقه والنار فى جوفه والكل السعران بينهش قلبه | صوت العصافير | |
103 | لقطة قريبة ( close up ) لفاطمة وهى تبكى (subjective shot ) Cut | فاطمة :حخليه مجذوب .. درويش .. يبصلى .. لو راجل يبصلى .. لو راجل من ضهر راجل يبص لعنيه .. لو راجل حخليه خرقة قديمة ومهلهلة .. حعلمه ازاى يبقى راجل وازاى يموت ويتعذب عشان واحدة .. بس اديهونى يا سيدى المغربى ..اديهونى يا اما حموت نفسى انا بحبه | صوت العصافير | |
104 | حركة كاميرا بانورامية ( pan right ) لفاطمة وهى تمشى فى الحارة بعد الانتهاء من الدعاء امام مقام سيدى المغربى بحجم (medium long ) Cut | | صوت العصافير صوت حداد يدق على الحديد | |
| مشهد ( 9 ) نهار/داخلى داخل منزل فاطمة | | | |
105 | لقطة قريبة ( close ) على طبق الرز ووالدة فاطمة تقلب فى الرز وتنقيه حيث نرى يدها فقط Cut | | اغنية يا وابور قوللى رايح على فين لمحمد عبد الوهاب | |
106 | لقطة (medium close ) لام فاطمة وهى تلتفت لدخول فاطمة من باب الشقة, وتفزع من قوة غلق الباب Cut | | صوت غلق باب | |
107 | لقطة بعيدة ( long shot ) لفاطمة وهى تمشى فى طرقة شقتها وهى منهارة تأتى من عمق الكادر حيث يصل حجمها الى التوسط (medium ) ثقوم الكاميرا بحركة بانورامية (pan ) تستعرضها وهى تفتح غرفة ما فتكون وجهة النظر من خلال (over shoulder ) من وجهة نظرها الى الغرفة التى تفتح بابها فتشاهد اخواتها البنات واحدة منهم تلعب مع ابنها والاخرى تتزين امام المرآة Cut | | اغنية يا وابور قوللى رايح على فين لمحمد عبد الوهاب | |
108 | لقطة متوسطة لفاطمة ( medium ) وهى تنظر لهما نظرة قاسية وفى خلفية الكادر نرى اختها الاخرى تجلس فى الغرفة المقابلة , وفى آخر اللقطة تقوم فاطمة بغلق الباب Cut | | اغنية يا وابور قوللى رايح على فين لمحمد عبد الوهاب | |
109 | لقطة(medium long shot ) لفاطمة وهىتستكمل مشيها فى طرقة شقتها بخثا عن غرفة فارغة لها وهى منهارة تأتى من عمق الكادر حيث يصل حجمها الى التوسط (medium ) Cut | | اغنية يا وابور قوللى رايح على فين لمحمد عبد الوهاب | |
110 | لقطة ( long shot ) للحجرة الثانية حيث نجد فيها اختها وزوجها يتحدثان فى امور خاصة بينهم Cut | الزوج : بس مهم كان هوه صاحبى برده | اغنية يا وابور قوللى رايح على فين لمحمد عبد الوهاب | |
111 | لقطة (over shoulder ) من وجهو نظر ام فاطمة لها وهى تغلق باب الغرفة الثانى وتمشى من امامها مشتتة ومنهارة Cut | | اغنية يا وابور قوللى رايح على فين لمحمد عبد الوهاب | |
112 | لقطة بعيدة ( long shot ) لفاطمة وهى تنزع الشال الاسود من على كتفها وهى فى حالة عصبية سيئة , وتأتى من عمق الكادر فى طريقها للبحث عن اى مكان خالى لتجلس فيه بمفردها Cut | | اغنية يا وابور قوللى رايح على فين لمحمد عبد الوهاب | |
113 | لقطة ( medium long ) لفاطة وهى تقف امام المطبخ ولكنها فى حلفية الكادر واخت لها واقفة فى المطبخ تقوم بتقشير البصل فى مقدمة الكادر حيث تنظر لها ثم تهم باستكمال البحث Cut | | اغنية يا وابور قوللى رايح على فين لمحمد عبد الوهاب صوت اطفال صغار صوت " باجور " | |
114 | لقطة (medium long ) لفاطمة وهى تأتى من عمق الكادر ثم فجأة تقوم بفتح باب فى يمين الكادر ثم تدخل فى هذا الباب من يمين الكادر Cut | | غنية يا وابور قوللى رايح على فين لمحمد عبد الوهاب صوت اطفال صغار | |
115 | لقطة ( long shot ) لفاطمة من داخل الحمام وهى تدخل وتغلق الباب ورائها ثم تيتند الى الباب فى ارتياح ونور الحمام مظلم لم تفتحه قتبكى بكاء شديد فى انهيار ثم تستند الى الحائط وتنزل للجلوس على الارض ببطء , فجأة نور الحمام ينور ثم تدخل عليها اختها دون ان تعلم ان احد فى الحمام ثم تقوم فاطمة بالصريخ الحاد العالى فى وجهها فتخرج اختها جريا فى ارتباك ثم تقوم فاطمة بالخروج ورائها مسرعة Cut | | صوت مياه صوت اطفال | |
116 | لقطة (long shot ) لفاطمة وامها يجلسان على الكنبة يتحدثان وامها ممسكة بصانية الارز ومازلت تقلب فيها اثناء الحديث , وفاطمة جالسة ممسكة بسيجارة وهى تسرح Cut | الام : سرحانة فى ايه يابت .. ماتقومى تعمليلك حاجة نافعة فاطمة : عايزانى اعمل ايه يامه الام : تعملى ايه ..؟ ابعتيله جواب يبعتلك التذكرة وتروحيله فاطمة : لا مش مسافرة الام : والنبى تتنيلى بنيلة .. حد يرفص النعمة برجليه .. يابت انت حتعيشى هناك متهنية فاطمة : يا امه قفلى على الكلام ده الام : تقدرى تقوليلى لما فلوسك تخلص حتعملى ايه ؟ .. الغويشتين اللى فى ايدك بتبيعى فيهم , والواد .. فاطمة : ححرق نفسى .. حرمى نفسى فى البحر حقطع جتتى حتت وارميها للكلاب الام : يخيبك بت ...! | اغنية شعبية لمغنية اسمها شفيقة | |
117 | مشهد ( 10) نهار / خارجى الشيخ حسنى والشيخ عبيد يجلسان على قهوة بلدى | | | |
| لقطة متوسطة ( medium ) للشيخ حسنى وهو يتخيل انه يتأمل فى جمال امرأة تمشى امام القهوة Cut | الشيخ حسنى : الله .. الله .. اه يا سيدى اه .. اه يا عينى اه .. اه لو كنت شايف اللى انا شايفه دلوقتى يا شيخ عبيد .. حقيقى .. حقيقى النظر نعمة | اغنية شعبية لمغنية اسمها شفيقة | |
118 | لقطة قريبة للشيخ عبيد ( close up ) وهو يتحدث للشيخ حسنى ولكنه لا ينظر له بشكل مباشر تتحرك الكاميرا ( track out ) من على وجه الشيخ عبيد حتى يتكون لنا كادر (over shoulder ) من وجهة نظر الشيخ حسنى الى الشيخ عبيد Cut | الشيخ عبيد : الحمد لله الذى لا يحمد على مكروه سواه .. شايف ايه يا شيخ حسنى ؟ الشيخ حسنى : شايف ولية انما ايه .. حتة مهلبية .. بياضها بيلعلط فى الملاية السودة .. عنيها ليلة سخنة .. وشها بدر منور .. قوامها .. | اغنية شعبية لمغنية اسمها شفيقة | |
119 | لقطة ( over shoulder ) من وجهة نظر الشيخ عبيد الى الشيخ حسنى وهو يشرب الشاى Cut | الشيخ عبيد :كفاية .. كفاية ياشيخ حسنى .. اللهم اخذيك يا شيطان الشيخ حسنى : ( يضحك ) لا مؤاخذة يا شيخ عبيد .. نقوم بقى ...! يا ولد .. زى ما اتفقنا بكرة ان شاء الله | اغنية شعبية لمغنية اسمها شفيقة | |
120 | لقطة بعيدة ( long shot ) للشيخ حسنى والشيخ عبيد يقومان من على القهوة وكل منهم لا يرى الاخر لانهم عميان , فيصطدما فى بعض وتقع نظارة الشيخ عبيد على الارض ولا يتطيعا ان يجدوها ثم يأتى صبى القهوة ليأتى لهم بها , ثم يأخذ الشيخ حسنى صبى القهوة من يده على اساس انه الشيخ عبيد ويشمى معه ثم يخرج من يسار الكادر Cut | الشيخ حسنى : يالا يا شيخ عبيد .. الله ... يا شيخ عبيد الشيخ عبيد : ايوة الشيخ حسنى : الله .. انت روحت فين يا راجل الشيخ عبيد : النظارة وقعت . الشيخ حسنى : انا حدورلك عليها صبى القهوة :النظارة اهيه. الشيخ حسنى : تعالى يا شيخ عبيد تعالى .. انا حوصلك .. تعالى | اغنية شعبية لمغنية اسمها شفيقة | |
| مشهد (11) نهار خارجى صخور تطل على النيل ويوسف وصديقه سالم يقوما باصطياد السمك | | | |
121 | تتحرك الكاميرا (tilt up) من على الصخور حتى تنتهى بظهور يوسف وصديقه سالم فى حجم ( long ) يصطادوا السمك Cut | سالم : ده شريط اخوية جابه معاه من العراق .. قريت الاعلان المنشور فى الاهرام يوسف : اعلان ايه ؟ سالم : عايزين مدرسين فى الكويت يوسف : انا عايز اسافر اوروبا .. نفسى يا سالم .. حتخنق .. عايز اعيش يا اخى سالم : ماتعيش فى الكويت ايه الفرق ؟ يوسف : يعنى الناس فى الكويت همها جمع الفلوس وبس .. انما انا بحب الحياة .. بقولك عايز اعيش | صوت اغنية من الفولكلور العراقى صوت مياه النيل | |
| مشهد (12) امام محل الذهب الخاص بسليمان | | | |
122 | لقطة ( low angle ) حيث نرى الشيخ حسنى يدخل من يسار الكادر ويمشى فى الحارة فى طريقه الى منزله حيث يصطدم بفزبة سليمان فى رجله Cut | الشيخ حسنى : اه .. اه .. اه .. ايه ده بقى ؟؟ .. ماكينة ..ماكينة جديدة دى ولا ايه ..فزبة ..آه | اغنية عبد الحليم حافظ قوللى حاجة | |
123 | لقطة قريبة ( close ) للفزبة والشيخ حسنى يتحسسها بيده Cut | الشيخ حسنى : اظاهر بقى ان دى بتاعت الواد سليمان | اغنية عبد الحليم حافظ قوللى حاجة | |
124 | لقطة ( close up ) للشيخ حسنى فى مقدمة الكادر وفى خلقية الكادر محل الذهب الخاص بسليمان Cut | الشيخ حسنى : الواد ممتع نفسه يا خويا بعد ما مات ابوه .. طبعا صايغ .. والذهب كله مكسب ..فزبة .. والبت روايح لونة بيضة وبطة | | |
125 | لقطة متوسطة للشيخ حسنى ( medium shot ) ولكن من داخل محل سليمان حيث كأننا ننظر للشيخ حسنى من زجاج المحل , ثم يخرج من يمين الكادر Cut | الشيخ حسنى : تلاقيها زى امها .. يالا .. اللهم لا اعتراض ..آآخ | | |
| مشهد( 13 ) نهار/ داخلى على سلالم بيت الشيخ حسنى | | | |
126 | لقطة ( long shot ) ليوسف بزاوية high angle وهو يدخل مدخل بيته ثم يمسك صنارته فى ويبدأ فى الطلوع على السلم Cut | | | |
127 | لقطة بعيدة ( long shot ) لباب شقة روايح يفتح ثم تنظر فى حذر هل من احد على السلم ثم يخرج رجل غريب من شقتها فى خوف وارتباك , وعندما يشاهد صنارة يوسف تظهر من على السلم يدخل الشقة مرة اخرى بسرعة ويغلق البا خلفه لكى لا يراه احد يصعد يوسف ثم يقف امام الشقة الخاصة براويح ويستغرب ثم يستكمل صعوده | | | |
| مشهد (14 ) منزل الشيخ حسنى | | | |
128 | لقطة ( long shot ) للجدة وهى تذهب نحو الباب وتقوم بفتح الباب ليوسف ليدخل , ثم تتحرك الكاميرا ( pan right ) تتابع حركة الجدة وهى تمشى نحى المطبخ , ثم ( track in ) على المطبخ حيث نرى الجدة تدخل ثم يليها يوسف يدخل خلفها ليناولها السمك حتى يكون حجمهما ( medium 2 shot ) وتتحدث الجدة مع يوسف حتى يتركها تطهى السمك بعد ان يعطيها الكبريت Cut | الجدة: طيب طيب يوسف: ايه يا ستى .. ابويا لسه مجاش الجدة : لسه يابنى .. تلاقيه قاعد بيصرف فلوسه على القهوة .. يكونش يابنى بيلعب كوتشينة يوسف : حيلعب بس ازاى يا ستى وهو ما بيشوفش الجدة: والنبى ما استغرب حاجة على ابوك .. ده عامل زى العيال .. انت عارف يا يوسف انه كان بيركب عجل زمان .. يوسف : ازاى ؟ الجدة : ايوة والنبى .. حووش انت وقعت السمك يوسف : معلش معلش الجدة :الاقيش معاك كبريت .. احسن الكبرين اللى عندى خلص يوسف : خدى اهوه . الجدة : احنا كنا بنقول ايه .. اللهم صلى على النبى ..آآ× مانت عارف البت فاطمة بنت ام سيد انت عارف انها من قيمة سنة كانت اتجوزت وكان الراجل بييجى يزورهم كل يوم ويبيت عربيته فى الوسعاية .. بسم الله الرحمن الرحيم .. وتقع الولية تزعق للعيال اللى بيلعبوا عالعربية .. المهم جاتنى النهاردة .. عاوزة ايه يا بنتى ؟ طلعت عايزاك | صوت نقر على الباب | |
129 | لقطة حجمها متوسط ( medium shot ) ليوسف وهه يأتى لجدته امام باب المطبخ , ثم تظهر جدته فى مقدمة الكادر وهو واقف فى الخلفية فتبعده بيدها ةتخرج خارج المطبخ وتمشى نحو الكنبة فتكون هى فى خلفية الكادر ويوسف وراها فى مقدمة الكادر , فتجلس على الكنبة ويجلس يوسف امامها على الكرسى وبعد ما تعرف من وسف ان السمك بيتحرق تجرى من عمق الكادر الى مقدمته ويوسف يخرج من يسار الكادر Cut | يوسف : عايزانى ..! فى ايه ؟ الجدة : مانى قايلالك .. الراجل بقاله مدة ما بيجيش .. اتاريه رجع بلده , والله ما مقصرة , البت جت تزورنى , وانا ماروحتش لامها من ساعة ما ابنها سيد ما اتحرق يوسف : طيب وهية عايزانى فى ايه يعنى يا ستى ؟ الجدة : منا حقولك .. البت عايزة تكتب جواب لجوزها .. سألت واستعصت ..قالولها انك انت احسن واحد تكتب جوابات يوسف : يا سلام .. يعنى هية ما بتعرفش تكتب الجدة : وانا ايش فهمنى ...! تلاقيك علشان بتضيع الفلوس فى الكتب اللى انت بتجيبها يابنى انت مش حتستهدا بالله ومش حتدور على شغل يوسف : ستى السمك بيتحرق الجدة : يالهووووى | | |
| مشهد(15) على سلم بيت الشيخ حسنى | | | |
130 | لقطة ( long shot ) بزاوية ( high angle ) للشيخ حسنى يصعد السلم بينما نرى الرجل الذى كان يريد ان يخرج من شقة روايح ينزل بهدوء شديد وحذر حتى لا يلاحظه الشيخ حسنى فيمر بجانب الشيخ حسنى سريعا فى هرولة وعجلة Cut | الشيخ حسنى : يا ساتر .. سلام عليكم | اغنية شعبية | |
131 | لقطة متوسطة للشيخ حسنى (medium shot ) بزاوية side angle وهو ينقر على باب روايح زوجة سليمان للاستفسار عن الشخص الذى نزل من جانبه لانه يشك انه نزل من شقتها Cut | صوت روايح : مين الشيخ حسنى : انا الشيخ حسنى يا ست روايح روايح : مساء الخير يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : ازيك يا ست روايح | اغنية شعبية | |
132 | لقطة قريبة ( close up ) للشيخ حسنى Cut | الشيخ حسنى : هوه سليمان موجود ؟ | اغنية شعبية | |
133 | لقطة قريبة ( close up ) لروايح Cut | روايح : لا والنبى يا شيخ حسنى ده فى المحل .. يلزمش خدمة ؟ | اغنية شعبية | |
134 | قطة قريبة ( close up ) للشيخ حسنى بعد انتهاء الجملة يخرج من يمين الكادر ليستكمل صعوده السلم ثم يرجع للكادر مرة اخرى كأنه نسى ان يبلغها بشئ Cut | الشيخ حسنى : لا ابدا اصل افتكرته موجود .... اصل وانا طالع اتهيألى ان كان فيه حد نازل | اغنية شعبية | |
135 | لقطة متوسطة للشيخ حسنى (medium shot ) بزاوية side angle والكاميرا over shoulder من وجهة نظره الى روايح التى تقف امام باب شقتها Cut | الشيخ حسنى: فقولت فى سرى بقى .. جايز يكون حد من اصحابه ولا حاجة روايح : لا والنبى ما حد جه .. يكونش بيتهيألك الشيخ حسنى : بيتهيألى ..! جايز .. يمكن يكون حد من اصحاب الواد يوسف ولا حاجة .. فوتك بعافية يا روايح روايح : بالسلامة يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : الا هو لا مؤاخذة يعنى سليمان اشترى ماكينة جديدة ولا ايه ؟ روايح : آه .. آه .. من يومين اشترى فزبة حلوة اوى يا شيخ حسنى .. وركبنى معاه .. وروحنا شارع البحر ..والنبى زى ما يكون بساط الريح تحب تركب وراه | اغنية شعبية | |
136 | لقطة over shoulder من وجهة نظر روايح للشيخ حسنى Cut | الشيخ حسنى : اركب .. اركب وراه .. تشكرى يا روايح .. انا احب العجل والموتوسيكلات .. زى ماتقولى كده يعنى هواية منذ الصغر .. وياما .. ياما ركبت موتوسيكلات وسوقتها كمان .. روايح : والنبى ...! الشيخ حسنى : ايوالله حاكم انا طول عمرى احب الميكانيكا .. فوتك بعافية يا روايح روايح : الله يعافيك يا شيخ حسنى | اغنية شعبية | |
137 | قطة قريبة ( close up ) لروايح وهى تغلق الباب Cut | روايح : سلم عالحاجة ... | اغنية شعبية | |
| مشهد 16 منزل الشيخ حسنى نهار / داخلى | | | |
138 | لقطة عامة لمنزل الشيخ حسنى حيث نرى الشيخ حسنى يدخل من يسار الكادر حيث يفتح باب منزله ونرى ايضا الجدة تقف فى المطبخ منهمكة فى تحضير السمك للغذاء , مع حركة كاميرا بانورامية نحو اليمين تتابع الشيخ حسنى حتى وصوله للمنضدة ... بعد ان يلقى السلام على امه يتجه نحو منضدة الطعام والام تخرج من المطيخ ممسكة بطبق السمك , ثم نرى يوسف يخرج من حجرته وهو يرتدى البلوفر بسرعة متجها نحو منضدة الطعام , بعد المناقشة حول موضوع البيت يقوم يوسف من على السفرة ويجرى نحو الجدة الى المطبخ ليقنعها ببيع المنزل فتتحرك الكاميرا نحو الشيخ حسنى track –in حيث نرى الشيخ حسنى فى مقدمة الكادر ويوسف والجدة فى الخلفية Cut | الشيخ حسنى : مساء الخير يامه الجدة : مسا النور يابنى الشيخ حسنى : سمك مقلى كل وبرئلى الجدة : ده مشوى الشيخ حسنى : مشوى كل وبرئلى صنف زى الفل يوسف : مساء الخير يابا الشيخ حسنى : اهلا .. اهلا .. ازيك يا يوسف الجدة : ماتاكلوا الشيخ حسنى : ده بلطى يا حاجة الجدة : آه الشيخ حسنى : طيب مش كنتى تعمليلنا رز الجدة : ياخويا سمى بالله وكل الشيخ حسنى : بسم الله يوسف : قولت ايه يابا فى موضوع البيت الشيخ حسنى : آه البيت .. البيت .. نبقى ندورله بقى على بيعه الجدة : بيعة ... ليه ؟ يوسف : انا بقول نرهنه زلما اسافر واشتغل ابقى اسدد الرهن الجدة : طب ما تشتغل هنا يابنى يوسف : يا ستى انتى مش فاهمة حاجة ... ها قولت ايه يابا الشيخ حسنى : والله اصطفى انت وستك واللى تتفقوا عليه انا حعمله الجدة : ليه .. ليه بقى يا شيخ حسنى .. هو انت مالكش رأى بيت ابوك ازاى تبيعه يوسف : يا ستى مش حنبيعه الجدة : اسكت انت يوسف : اسمعينى بس .. انا عايز اسافر اشتغل هناك هاخد الف ولا الفين وبعد ما اشتغل حبقى ارجع الفلوس الجدة : الف ولا الفين يا سلام يوسف : ده انا حجيب بالدولار .. آه والله | اغنية عبد الحليم حافظ من راديو قديم | |
| مشهد 17 نهار / داخلى منزل الشيخ حسنى الصالة | | | |
139 | لقطة قريبة close up على وجه الجدة Cut | فاطمة : وقوله انه بقاله مدة سايبنى لوحدى وانى مقدرش اعيش من غير راجل معايا | | |
140 | لقطة قريبة close up لورقة وقلم يمسكه يوسف ويكتب ما تقوله فاطمة ترجع الكاميرا track out مع حركة رأسية بسيطة tilt – up حيث نرى ظهر يوسف وهو يكتب وتجلس على يمينه فاطمة وفى الخلفيه تجلس الجدة Cut | فاطمة : علشان انا فى عز شبابى وعاوزة جوزى يبقى جنبى | | |
141 | لقطة قريبة close shot من تحت المنضدة التى يكتب عليها يوسف حيث نرى ارجل ارجل فاطمة تلتف وتتحسس ارجل يوسف فى اشتياق ونشوة Cut | الجدة : ياعينى يابنتى | | |
142 | لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot ليوسف وفاطمة وهى تنظر له فى اشتياق ولكنه يهرب من نظراتها له Cut | فاطمة : وقوله كمان انى زهقت من الخناق طول النهار مع فتحية وسيدة | | |
143 | over shoulder من وجهة نظر يوسف لفاطمة حيث نرى رأس يوسف فى المقدمة ووجه فاطمة فى الخلفية Cut | فاطمة : وانه لو مجاش عايزاه يطلقنى | | |
144 | - لقطة قريبة close up على وجه الجدة Cut | الجدة : ليه بس يا بنتى ؟ | | |
145 | لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot ليوسف وفاطمة حيث تنظر فاطمة نحو الجدة ويوسف ينظر فى الورقة خجلا منها Cut | فاطمة : تعبت يا نينا والناس مابترحمش ولا بتبطلش كلام .. والنعمة انا سيبت البيت قبل ما اشرب الشاى من الزهق | | |
146 | لقطة متوسطة medium shot للجدة بزاوية مرتفعة high angle حيث تتحرك الكاميرا معها track out مع pan right لاستعراض حركتها كاملة , ثم تخرج من يمين الكادر لنرى فاطمة ويوسف جالسين على المنضدة بمفردهما , وبعد انصراف الجدة تقوم فاطمة وتلتف حول يوسف وتبتسم ويوسف فى قمة خجله ثم تذهب نحو يسار الكادر , ثم يقوم وراءها يوسف ونتابعه بحركة كاميرا pan left حتى يقف امام باب حجرته ناظرا نحو فاطمة التى تستكشف حجرته فأصبح الكادر لدينا over shoulder من وجهة نظر يوسف الى فاطمة Cut | الجدة : يا كسوفى يا بنتى ... والنبى نسيت .. حالا الحق اعملك الشاى فاطمة : مش عايزين نتعبك يا نينا الجدة : تعبك راحة يا نبتى فاطمة : ياسيدى المغربى كل دى كتب .. وبتعمل ايه بيها دى كلها يوسف : بقراها فاطمة : انا عايز اعرف .. انت بتشتريها علشان الشغل والمدرسة ولا بتشتريها علشان انت بتحب كده يوسف : بحب كده فاطمة : يعنى انت غاوى | | |
147 | لقطة قريبة لوجه يوسف close up shot وهو مضطرب حيث يهز رأسه بالموافقة على سؤالها Cut | | | |
148 | over shoulder من وجهة نظر يوسف الى فاطمة حيث تأتى نحوه وتنزع الورقة من يده وتدخل الحجرة مرة ثانية Cut | فاطمة : عارف ان انا عيانة .. والنعمة جد .. تصدق لما روحت للدكتور قاللى ان انا عيانة علشان بعيد عن جوزى وحاجات زى كده | | |
149 | لقطة قريبة لوجه يوسف close up shot وهو مضطرب Cut | فاطمة : معقولة | | |
150 | لقطة متوسطة لفاطمة وهى تنظر نحو يوسف وهى تقوم من على السرير مع حركة افقية tilt up وبعد ان تقول له الجملة تذهب نحو الشباك وتقطع الجواب وترميه من الشباك والكاميرا تتابعها بحركة tracking يمين , وعندما ترى بنت تتزين فى الشباك المقابل تضع الستارة على الشباك لتمنع يوسف من رؤيتها Cut | فاطمة : عارف .. مش حبعت الجواب .. اصل هوه كده .. لما واحدة تجرى ورا واحد يلوعها .............. بتحب نادية الجندى .. اخواتى بيحبوها .. بس انا بقى بحب يسرا .. حرج عليا بابا ماروحش السينما | | |