New Page 1

 

م

وصف الصورة

وصف الصوت

 

 

 

الحوار

المؤثرات

الموسيقى

 

لقطة بعيدة (long shot ) لفاطمة وهى  تلتف حول مقام سيدى المغربى

Cut

 صوت فاطمة : ابن الكلب مش شايفنى .. لو شافنى مرة واحدة .. لو بص فى عنيا

صوت العصافير

102

لقطة قريبة ( close up ) بزاوية side angle  حيث نرى فاطمة تميك جديد مافذة المقام وهى تبكى مع حركة كاميرا خفيف (track out ) ملتفة حول فاطمة بزاوية 180 درجة ( تلف حولها نصف دائرة

Cut

 صوت فاطمة : حخليه يسف تراب رجليا .. حخرب بيته .. حخليه يحف الشطة السودانى فى عروقه والنار فى جوفه والكل السعران بينهش قلبه

صوت العصافير

103

لقطة قريبة ( close up ) لفاطمة وهى تبكى (subjective shot )

Cut

 فاطمة :حخليه مجذوب .. درويش .. يبصلى .. لو راجل يبصلى .. لو راجل من ضهر راجل يبص لعنيه .. لو راجل حخليه خرقة قديمة ومهلهلة .. حعلمه ازاى يبقى راجل وازاى يموت ويتعذب عشان واحدة .. بس اديهونى يا سيدى المغربى ..اديهونى يا اما حموت نفسى انا بحبه

صوت العصافير

104

حركة كاميرا بانورامية ( pan right ) لفاطمة وهى تمشى فى الحارة بعد الانتهاء من الدعاء امام مقام سيدى المغربى  بحجم (medium long )

Cut

 

صوت العصافير

صوت حداد يدق على الحديد

 

 

مشهد ( 9 )
نهار/داخلى
داخل منزل فاطمة

 

 

 

105

لقطة قريبة ( close ) على طبق الرز ووالدة فاطمة تقلب فى الرز وتنقيه حيث نرى يدها فقط

Cut

 

اغنية يا وابور قوللى رايح على فين  لمحمد عبد الوهاب

 

106

لقطة (medium close ) لام فاطمة وهى تلتفت لدخول فاطمة من باب الشقة, وتفزع من قوة غلق الباب

Cut

 

صوت غلق باب

 

107

لقطة بعيدة ( long shot ) لفاطمة وهى تمشى فى طرقة شقتها وهى منهارة تأتى من عمق الكادر حيث يصل حجمها الى التوسط (medium ) ثقوم الكاميرا بحركة بانورامية (pan ) تستعرضها وهى تفتح غرفة ما فتكون وجهة النظر من خلال (over shoulder ) من وجهة نظرها الى الغرفة التى تفتح بابها  فتشاهد اخواتها البنات واحدة منهم تلعب مع ابنها والاخرى تتزين امام المرآة
Cut

 

اغنية يا وابور قوللى رايح على فين  لمحمد عبد الوهاب 

 

108

لقطة متوسطة لفاطمة ( medium ) وهى تنظر لهما نظرة قاسية وفى خلفية الكادر نرى اختها الاخرى تجلس فى الغرفة المقابلة , وفى آخر اللقطة تقوم فاطمة بغلق الباب

Cut

 

اغنية يا وابور قوللى رايح على فين  لمحمد عبد الوهاب 

 

109

لقطة(medium long shot ) لفاطمة وهىتستكمل مشيها  فى طرقة شقتها بخثا عن غرفة فارغة لها  وهى منهارة تأتى من عمق الكادر حيث يصل حجمها الى التوسط (medium )
Cut

 

اغنية يا وابور قوللى رايح على فين  لمحمد عبد الوهاب

 

 

110

لقطة ( long shot ) للحجرة الثانية حيث نجد فيها اختها وزوجها يتحدثان فى امور خاصة بينهم

Cut

 الزوج : بس مهم كان هوه صاحبى برده

اغنية يا وابور قوللى رايح على فين  لمحمد عبد الوهاب

 

 

111

لقطة (over shoulder ) من وجهو نظر ام فاطمة لها وهى تغلق باب الغرفة الثانى وتمشى من امامها مشتتة ومنهارة

Cut

 

اغنية يا وابور قوللى رايح على فين  لمحمد عبد الوهاب

 

 

112

لقطة بعيدة ( long shot ) لفاطمة وهى تنزع الشال الاسود من على كتفها وهى فى حالة عصبية سيئة , وتأتى من عمق الكادر فى طريقها للبحث عن اى مكان خالى لتجلس فيه بمفردها

Cut

 

اغنية يا وابور قوللى رايح على فين  لمحمد عبد الوهاب

 

 

113

لقطة ( medium long ) لفاطة وهى تقف امام المطبخ ولكنها فى حلفية الكادر واخت لها واقفة فى المطبخ تقوم بتقشير البصل فى مقدمة الكادر  حيث تنظر لها ثم تهم باستكمال البحث

Cut  

 

اغنية يا وابور قوللى رايح على فين  لمحمد عبد الوهاب

صوت اطفال صغار

صوت " باجور "

 

114

لقطة (medium long ) لفاطمة وهى تأتى من عمق الكادر ثم فجأة تقوم بفتح باب فى يمين الكادر ثم تدخل فى هذا الباب من يمين الكادر

Cut

 

غنية يا وابور قوللى رايح على فين  لمحمد عبد الوهاب

صوت اطفال صغار

 

 

115

لقطة ( long shot ) لفاطمة من داخل الحمام وهى تدخل وتغلق الباب ورائها ثم تيتند الى الباب فى ارتياح ونور الحمام مظلم لم تفتحه قتبكى بكاء شديد فى انهيار ثم تستند الى الحائط وتنزل للجلوس على الارض ببطء , فجأة نور الحمام ينور ثم تدخل عليها اختها دون ان تعلم ان احد فى الحمام ثم تقوم فاطمة بالصريخ الحاد العالى فى وجهها  فتخرج اختها جريا فى ارتباك ثم تقوم  فاطمة بالخروج ورائها مسرعة

Cut

 

صوت مياه

صوت اطفال

 

116

لقطة (long shot ) لفاطمة وامها يجلسان على الكنبة يتحدثان وامها ممسكة بصانية الارز ومازلت تقلب فيها اثناء الحديث  , وفاطمة جالسة ممسكة بسيجارة وهى تسرح

 

 

 

 

 

 

 

Cut

 الام : سرحانة فى ايه يابت .. ماتقومى تعمليلك حاجة نافعة

 فاطمة : عايزانى اعمل ايه يامه

 الام : تعملى ايه ..؟ ابعتيله جواب يبعتلك التذكرة وتروحيله

 فاطمة : لا مش مسافرة

 الام : والنبى تتنيلى بنيلة .. حد يرفص النعمة برجليه .. يابت انت حتعيشى هناك متهنية

 فاطمة : يا امه قفلى على الكلام ده

 الام : تقدرى تقوليلى لما فلوسك تخلص حتعملى
 ايه ؟ .. الغويشتين اللى فى ايدك بتبيعى فيهم , والواد ..

 فاطمة : ححرق نفسى .. حرمى نفسى فى البحر
 حقطع جتتى حتت وارميها للكلاب

 الام : يخيبك بت ...!

اغنية شعبية  لمغنية اسمها شفيقة

 

117

مشهد ( 10)
نهار / خارجى
الشيخ حسنى والشيخ عبيد يجلسان على قهوة بلدى
 

 

 

 

 

لقطة متوسطة ( medium ) للشيخ حسنى وهو يتخيل انه يتأمل  فى جمال امرأة تمشى امام القهوة

Cut  

 الشيخ حسنى : الله .. الله .. اه يا سيدى اه .. اه يا عينى اه .. اه لو كنت شايف اللى انا شايفه دلوقتى يا شيخ عبيد .. حقيقى .. حقيقى النظر
 نعمة

اغنية شعبية  لمغنية اسمها شفيقة

 

118

لقطة قريبة للشيخ عبيد ( close up ) وهو يتحدث للشيخ حسنى ولكنه لا ينظر له بشكل مباشر

تتحرك الكاميرا ( track out ) من على وجه الشيخ عبيد حتى يتكون لنا كادر (over shoulder ) من وجهة نظر الشيخ حسنى الى الشيخ عبيد

Cut

  الشيخ عبيد : الحمد لله الذى لا يحمد على مكروه سواه .. شايف ايه يا شيخ حسنى ؟

 الشيخ حسنى : شايف ولية انما ايه .. حتة مهلبية .. بياضها بيلعلط فى الملاية السودة .. عنيها ليلة سخنة .. وشها بدر منور .. قوامها  ..

اغنية شعبية  لمغنية اسمها شفيقة  

 

119

لقطة ( over shoulder ) من وجهة نظر الشيخ عبيد الى الشيخ حسنى وهو يشرب الشاى

Cut

 الشيخ عبيد :كفاية .. كفاية ياشيخ حسنى .. اللهم اخذيك يا شيطان

 الشيخ حسنى : ( يضحك ) لا مؤاخذة يا شيخ عبيد .. نقوم بقى  ...!  يا ولد .. زى ما اتفقنا بكرة ان شاء الله

اغنية شعبية  لمغنية اسمها شفيقة  

 

120

لقطة بعيدة ( long shot ) للشيخ حسنى والشيخ عبيد يقومان من على القهوة وكل منهم لا يرى الاخر لانهم عميان , فيصطدما فى بعض وتقع نظارة الشيخ عبيد على الارض ولا يتطيعا ان يجدوها ثم يأتى صبى القهوة ليأتى لهم بها , ثم يأخذ الشيخ حسنى صبى القهوة من يده على اساس انه الشيخ عبيد ويشمى معه ثم يخرج من يسار الكادر

 

 

 

 

 

 

 

Cut

 الشيخ حسنى : يالا يا شيخ عبيد .. الله ... يا شيخ عبيد

 الشيخ عبيد : ايوة

 الشيخ حسنى : الله .. انت روحت فين يا راجل

 الشيخ عبيد : النظارة وقعت .

 الشيخ حسنى : انا حدورلك عليها

 صبى القهوة :النظارة اهيه.

 الشيخ حسنى : تعالى يا شيخ عبيد تعالى .. انا حوصلك .. تعالى

 

 

 

اغنية شعبية  لمغنية اسمها شفيقة  

 

 

مشهد (11)
نهار خارجى
صخور تطل على النيل ويوسف وصديقه سالم 
يقوما باصطياد السمك

 

 

 

121

تتحرك الكاميرا (tilt up) من على الصخور حتى تنتهى بظهور يوسف وصديقه سالم  فى حجم ( long ) يصطادوا السمك

 

 

 

 

 

 

Cut

 سالم : ده شريط اخوية جابه معاه من العراق ..
 قريت الاعلان المنشور فى الاهرام

 يوسف : اعلان ايه ؟

 سالم : عايزين مدرسين فى الكويت

 يوسف : انا عايز اسافر اوروبا .. نفسى يا سالم .. حتخنق .. عايز اعيش يا اخى

 سالم : ماتعيش فى الكويت ايه الفرق ؟

 يوسف : يعنى الناس فى الكويت همها جمع الفلوس وبس .. انما انا بحب الحياة .. بقولك عايز اعيش 

صوت اغنية من الفولكلور العراقى

صوت مياه النيل

 

 

مشهد (12)
امام محل الذهب الخاص بسليمان
 

 

 

 

122

لقطة ( low angle ) حيث نرى الشيخ حسنى يدخل من يسار الكادر ويمشى فى الحارة فى طريقه الى منزله حيث يصطدم بفزبة سليمان فى رجله

Cut

 الشيخ حسنى : اه .. اه .. اه .. ايه ده بقى ؟؟ .. ماكينة ..ماكينة جديدة دى ولا ايه ..فزبة ..آه

اغنية عبد الحليم حافظ
قوللى حاجة

 

 

123

لقطة قريبة ( close ) للفزبة والشيخ حسنى يتحسسها بيده

Cut

 الشيخ حسنى : اظاهر بقى ان دى بتاعت الواد سليمان

اغنية عبد الحليم حافظ
قوللى حاجة

 

124

لقطة ( close up ) للشيخ حسنى فى مقدمة الكادر وفى خلقية الكادر محل الذهب الخاص بسليمان

 

Cut

 الشيخ حسنى : الواد ممتع نفسه يا خويا بعد ما مات ابوه .. طبعا صايغ .. والذهب كله مكسب ..فزبة .. والبت روايح لونة بيضة وبطة

 

125

لقطة متوسطة للشيخ حسنى ( medium shot ) ولكن من  داخل محل سليمان حيث كأننا ننظر للشيخ حسنى من زجاج المحل , ثم يخرج من يمين الكادر

 

Cut  

 الشيخ حسنى : تلاقيها زى امها .. يالا .. اللهم لا اعتراض ..آآخ

 

 

مشهد( 13 )
نهار/ داخلى
على سلالم بيت الشيخ حسنى

 

 

 

126

لقطة ( long shot ) ليوسف بزاوية high angle  وهو يدخل مدخل بيته ثم يمسك صنارته فى ويبدأ فى الطلوع على السلم

Cut

 

 

127

لقطة بعيدة ( long shot ) لباب شقة روايح يفتح ثم تنظر فى حذر هل من احد على السلم ثم يخرج رجل غريب من شقتها فى خوف وارتباك , وعندما يشاهد صنارة يوسف تظهر من على السلم يدخل الشقة مرة اخرى بسرعة ويغلق البا خلفه لكى لا يراه احد يصعد يوسف ثم يقف امام الشقة الخاصة براويح ويستغرب ثم يستكمل صعوده

 

 

 

 

مشهد (14 )
منزل الشيخ حسنى

 

 

 

128

لقطة ( long shot ) للجدة وهى تذهب نحو الباب وتقوم بفتح الباب ليوسف ليدخل , ثم تتحرك الكاميرا ( pan right ) تتابع حركة الجدة وهى تمشى نحى المطبخ , ثم ( track in ) على المطبخ حيث نرى الجدة تدخل ثم يليها يوسف يدخل خلفها ليناولها السمك حتى يكون حجمهما ( medium 2 shot ) وتتحدث الجدة مع يوسف حتى يتركها تطهى السمك بعد ان يعطيها الكبريت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cut

 الجدة: طيب طيب

 يوسف: ايه يا ستى .. ابويا لسه مجاش

 الجدة : لسه يابنى .. تلاقيه قاعد بيصرف فلوسه على القهوة .. يكونش يابنى بيلعب كوتشينة

 يوسف : حيلعب بس ازاى يا ستى وهو ما بيشوفش

 الجدة: والنبى ما استغرب حاجة على ابوك .. ده عامل زى العيال .. انت عارف يا يوسف انه كان بيركب عجل زمان ..

 يوسف : ازاى ؟

 الجدة : ايوة والنبى .. حووش انت وقعت السمك

 يوسف : معلش معلش

 الجدة :الاقيش معاك كبريت .. احسن الكبرين اللى عندى خلص

 يوسف : خدى اهوه .

 الجدة : احنا كنا بنقول ايه .. اللهم صلى على النبى ..آآ× مانت عارف البت فاطمة بنت ام سيد
 انت عارف انها من قيمة سنة كانت اتجوزت وكان الراجل بييجى يزورهم كل يوم ويبيت عربيته فى الوسعاية .. بسم الله الرحمن الرحيم .. وتقع الولية تزعق للعيال اللى بيلعبوا عالعربية .. المهم جاتنى النهاردة .. عاوزة ايه يا بنتى ؟ طلعت عايزاك

صوت نقر على الباب

 

129

لقطة حجمها متوسط ( medium shot ) ليوسف وهه يأتى لجدته امام باب المطبخ , ثم تظهر جدته فى مقدمة الكادر وهو واقف فى الخلفية فتبعده بيدها ةتخرج خارج المطبخ وتمشى نحو الكنبة فتكون هى فى خلفية الكادر ويوسف  وراها فى مقدمة الكادر , فتجلس على الكنبة ويجلس يوسف امامها على الكرسى وبعد ما تعرف من وسف ان السمك بيتحرق تجرى من عمق الكادر الى مقدمته ويوسف يخرج من يسار الكادر

 

 

 

 

 

 

 

Cut

 يوسف : عايزانى ..! فى ايه ؟

 الجدة : مانى قايلالك .. الراجل بقاله مدة ما بيجيش .. اتاريه رجع بلده , والله ما مقصرة , البت جت تزورنى , وانا ماروحتش لامها من ساعة ما ابنها سيد  ما اتحرق

 يوسف : طيب وهية عايزانى فى ايه يعنى يا ستى ؟

 الجدة : منا حقولك .. البت عايزة تكتب جواب لجوزها .. سألت واستعصت ..قالولها انك انت احسن واحد تكتب جوابات

 يوسف : يا سلام .. يعنى هية ما بتعرفش تكتب

 الجدة : وانا ايش فهمنى ...! تلاقيك علشان بتضيع الفلوس فى الكتب اللى انت بتجيبها يابنى انت مش حتستهدا بالله ومش حتدور على شغل

 يوسف : ستى السمك بيتحرق

 الجدة : يالهووووى

 

 

 

مشهد(15)
على سلم بيت الشيخ حسنى

 

 

 

130

لقطة ( long shot ) بزاوية ( high angle ) للشيخ حسنى يصعد السلم بينما نرى الرجل الذى كان يريد ان يخرج من شقة روايح ينزل بهدوء شديد وحذر حتى  لا يلاحظه الشيخ حسنى  فيمر بجانب الشيخ حسنى سريعا فى هرولة وعجلة

Cut

 الشيخ حسنى : يا ساتر .. سلام عليكم

اغنية شعبية

 

131

لقطة متوسطة للشيخ حسنى (medium shot ) بزاوية side angle  وهو ينقر على باب روايح زوجة سليمان للاستفسار عن الشخص الذى نزل من جانبه لانه يشك انه نزل من شقتها

Cut

صوت روايح : مين

 الشيخ حسنى : انا الشيخ حسنى يا ست روايح

 روايح : مساء الخير يا شيخ حسنى

 الشيخ حسنى : ازيك يا ست روايح

اغنية شعبية 

 

132

لقطة قريبة ( close up ) للشيخ حسنى

Cut

 الشيخ حسنى : هوه سليمان موجود ؟

 

اغنية شعبية

 

 

133

لقطة قريبة ( close up ) لروايح

Cut

 روايح : لا والنبى يا شيخ حسنى ده فى المحل .. يلزمش خدمة ؟

اغنية شعبية 

 

134

قطة قريبة ( close up ) للشيخ حسنى بعد انتهاء الجملة يخرج من يمين الكادر ليستكمل صعوده السلم ثم يرجع للكادر مرة اخرى كأنه نسى ان يبلغها بشئ

Cut

 الشيخ حسنى : لا ابدا اصل افتكرته موجود ....
 اصل وانا طالع اتهيألى ان كان فيه حد نازل

اغنية شعبية

 

 

135

لقطة متوسطة للشيخ حسنى (medium shot ) بزاوية side angle  والكاميرا over shoulder من وجهة نظره الى روايح التى تقف امام باب شقتها

 

 

 

 

 

 

 

Cut

 الشيخ حسنى: فقولت فى سرى بقى .. جايز يكون حد من اصحابه ولا حاجة

 روايح : لا والنبى ما حد جه .. يكونش بيتهيألك

 الشيخ حسنى : بيتهيألى ..! جايز .. يمكن يكون حد من اصحاب الواد يوسف ولا حاجة .. فوتك بعافية يا روايح

 روايح : بالسلامة يا شيخ حسنى

 الشيخ حسنى : الا هو لا مؤاخذة يعنى سليمان
 اشترى ماكينة جديدة ولا ايه ؟

 روايح : آه .. آه .. من يومين اشترى فزبة حلوة اوى يا شيخ حسنى .. وركبنى معاه .. وروحنا شارع البحر ..والنبى زى ما يكون بساط الريح تحب تركب وراه

اغنية شعبية 

 

136

لقطة over shoulder  من وجهة نظر روايح للشيخ حسنى

 

 

 

 

Cut

 الشيخ حسنى : اركب .. اركب وراه .. تشكرى يا روايح .. انا احب العجل والموتوسيكلات .. زى ماتقولى كده يعنى هواية منذ الصغر .. وياما .. ياما ركبت موتوسيكلات وسوقتها كمان ..

 روايح : والنبى ...!

 الشيخ حسنى : ايوالله حاكم انا طول عمرى احب الميكانيكا .. فوتك بعافية يا روايح

 روايح : الله يعافيك يا شيخ حسنى

اغنية شعبية

 

 

137

قطة قريبة ( close up ) لروايح وهى تغلق الباب

Cut

 روايح : سلم عالحاجة ...

اغنية شعبية

 

 

 

مشهد 16

منزل الشيخ حسنى

نهار / داخلى

 

 

 

 

 138

لقطة عامة لمنزل الشيخ حسنى حيث نرى الشيخ حسنى يدخل من يسار الكادر حيث يفتح باب منزله ونرى ايضا الجدة تقف فى المطبخ منهمكة فى تحضير السمك للغذاء , مع حركة كاميرا بانورامية نحو اليمين تتابع الشيخ حسنى حتى وصوله للمنضدة ... بعد ان يلقى السلام على امه يتجه نحو منضدة الطعام والام تخرج من المطيخ ممسكة بطبق السمك , ثم نرى يوسف يخرج من حجرته وهو يرتدى البلوفر بسرعة متجها نحو منضدة الطعام , بعد المناقشة حول موضوع البيت يقوم يوسف من على السفرة ويجرى نحو الجدة الى المطبخ ليقنعها ببيع المنزل فتتحرك الكاميرا نحو الشيخ حسنى track –in حيث نرى الشيخ حسنى فى مقدمة الكادر ويوسف والجدة فى الخلفية 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cut

 

  الشيخ حسنى : مساء الخير يامه

الجدة : مسا النور يابنى

الشيخ حسنى : سمك مقلى كل وبرئلى

الجدة : ده مشوى

الشيخ حسنى : مشوى كل وبرئلى صنف زى الفل

يوسف : مساء الخير يابا

الشيخ حسنى : اهلا .. اهلا .. ازيك يا يوسف

الجدة : ماتاكلوا

الشيخ حسنى : ده بلطى يا حاجة

الجدة : آه

الشيخ حسنى : طيب مش كنتى تعمليلنا رز

الجدة : ياخويا سمى بالله وكل

الشيخ حسنى : بسم الله

يوسف : قولت ايه يابا فى موضوع البيت

الشيخ حسنى : آه البيت .. البيت .. نبقى ندورله بقى على بيعه

الجدة : بيعة ...  ليه  ؟

يوسف : انا  بقول نرهنه زلما اسافر واشتغل ابقى اسدد الرهن

الجدة : طب ما تشتغل هنا يابنى

يوسف : يا ستى انتى مش فاهمة حاجة ... ها قولت ايه يابا

الشيخ حسنى : والله اصطفى انت وستك  واللى تتفقوا عليه انا حعمله

الجدة : ليه .. ليه بقى يا شيخ حسنى .. هو انت مالكش رأى بيت ابوك ازاى تبيعه

يوسف : يا ستى مش حنبيعه

الجدة : اسكت انت

يوسف : اسمعينى بس .. انا عايز اسافر اشتغل هناك  هاخد الف ولا الفين وبعد ما اشتغل حبقى ارجع الفلوس

الجدة : الف ولا الفين يا سلام

 يوسف : ده انا حجيب بالدولار .. آه والله

 

 

 

 

 اغنية عبد الحليم حافظ من راديو قديم

 

 

 

مشهد 17

نهار / داخلى

منزل الشيخ حسنى الصالة

 

 

 

 139

لقطة قريبة close up  على وجه الجدة

Cut

فاطمة : وقوله انه بقاله مدة سايبنى لوحدى وانى مقدرش اعيش من غير راجل معايا

 

 

 

 140

لقطة قريبة close up  لورقة وقلم يمسكه يوسف ويكتب ما تقوله فاطمة  ترجع الكاميرا track out   مع حركة رأسية بسيطة  tilt – up    حيث نرى ظهر يوسف وهو يكتب وتجلس على يمينه فاطمة وفى الخلفيه تجلس الجدة

Cut

  

فاطمة : علشان انا فى عز شبابى وعاوزة جوزى يبقى جنبى 

 

 

141 

لقطة قريبة close shot   من تحت المنضدة التى يكتب عليها يوسف حيث نرى ارجل ارجل فاطمة تلتف وتتحسس ارجل يوسف فى اشتياق ونشوة

Cut

 

الجدة : ياعينى يابنتى 

 

 

 

142 

لقطة متوسطة لشخصين  medium 2 shot   ليوسف وفاطمة وهى تنظر له فى اشتياق ولكنه يهرب من نظراتها له
Cut

 

فاطمة : وقوله كمان انى زهقت من الخناق طول النهار مع فتحية وسيدة 

 

 

143

over shoulder    من وجهة نظر يوسف لفاطمة حيث نرى رأس يوسف فى المقدمة ووجه فاطمة فى الخلفية

 

Cut

فاطمة : وانه لو مجاش عايزاه يطلقنى 

 

 

144

- لقطة قريبة close up  على وجه الجدة
Cut 

الجدة  :  ليه بس يا بنتى ؟

 

145

لقطة متوسطة لشخصين  medium 2 shot   ليوسف وفاطمة  حيث تنظر فاطمة نحو الجدة ويوسف ينظر فى الورقة خجلا منها

Cut 

فاطمة : تعبت يا نينا والناس مابترحمش ولا بتبطلش كلام .. والنعمة انا سيبت البيت قبل ما اشرب الشاى من الزهق

 

 

146

لقطة متوسطة medium shot   للجدة بزاوية مرتفعة high angle     حيث تتحرك الكاميرا معها track out    مع pan right   لاستعراض حركتها كاملة , ثم تخرج من يمين الكادر لنرى فاطمة ويوسف جالسين على المنضدة بمفردهما , وبعد انصراف الجدة تقوم فاطمة وتلتف حول يوسف وتبتسم  ويوسف فى قمة خجله  ثم تذهب نحو يسار الكادر , ثم يقوم وراءها يوسف ونتابعه بحركة كاميرا pan left   حتى يقف امام باب حجرته ناظرا نحو فاطمة التى تستكشف حجرته فأصبح الكادر لدينا over shoulder   من وجهة نظر يوسف الى فاطمة

Cut 

الجدة : يا كسوفى يا بنتى ... والنبى نسيت .. حالا الحق اعملك الشاى

فاطمة : مش عايزين نتعبك يا نينا

الجدة : تعبك راحة يا نبتى

 

 

فاطمة : ياسيدى المغربى كل دى كتب .. وبتعمل ايه بيها دى كلها

يوسف : بقراها

فاطمة : انا عايز اعرف .. انت بتشتريها علشان الشغل والمدرسة ولا بتشتريها علشان انت بتحب كده

يوسف : بحب كده 

فاطمة : يعنى انت غاوى

 

 

 

 

147

لقطة قريبة لوجه يوسف close up shot   وهو مضطرب حيث يهز رأسه بالموافقة على سؤالها
Cut

 

 

148

over shoulder من وجهة نظر يوسف الى فاطمة  حيث تأتى نحوه وتنزع الورقة من يده وتدخل الحجرة مرة ثانية
Cut

 

فاطمة : عارف ان انا  عيانة  .. والنعمة جد .. تصدق لما روحت للدكتور قاللى ان انا عيانة علشان بعيد عن جوزى وحاجات زى كده

 

 

 

 

149

لقطة قريبة لوجه يوسف close up shot    وهو مضطرب

Cut

فاطمة : معقولة

 

150

لقطة متوسطة لفاطمة وهى تنظر نحو يوسف وهى تقوم من على السرير مع حركة افقية  tilt up   وبعد ان تقول له الجملة تذهب نحو الشباك وتقطع الجواب وترميه من الشباك والكاميرا تتابعها بحركة
tracking يمين , وعندما ترى بنت تتزين فى الشباك المقابل تضع الستارة على الشباك لتمنع يوسف من رؤيتها
Cut

فاطمة : عارف .. مش حبعت الجواب .. اصل هوه كده .. لما واحدة تجرى ورا واحد يلوعها ..............

بتحب نادية الجندى .. اخواتى بيحبوها .. بس انا بقى بحب يسرا .. حرج عليا بابا ماروحش السينما

 


 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات