م | وصف الصورة | وصف الصوت |
| | الحوار | المؤثرات | الموسيقى |
| over shoulder من وجهة نظر فاطمة الى يوسف حيث نرى يوسف يدخل الحجرة فى ارتباك ويجلس على السرير وبعد اجابته على الذهاب للسينما نرى فى خلفية الكادر الجدة تخرج من المطبخ Cut | فاطمة : واقابله فين .. فين .. فين ... انت بتروح السيما يوسف : احيانا الجدة : الشاى يا فاطمة | | |
152 | لقطة متوسطة لشخصين هما يوسف وفاطمة , يجرون نحو الباب للخروج من الغرفة وتلبية نداء الجدة فتمسكه فاطمة قبل ان يخرج Cut | فاطمة : قدر حد اداك تذكرتين سيما هدية ليك انت وواحد صاحبك او واحدة صاحبتك تقبلهم ولا تكسفه | | |
153 | لقطة عامة long shot للصالة فى منزل الشيخ حسنى والجدة تقف امام المنضدة تقلب الشاى Cut | الجدة : انتوا بتعملوا ايه عندكم | | |
154 | لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot هما يوسف وفاطمة حيث نرى يوسف يخرج من حجرته مسرعا Cut | فاطمة : اصل يوسف مش عايز يدينى الجواب | | |
155 | لقطة عامة للصالة فى منزل الشيخ حسنى والجدة تقف امام المنضدة تقلب الشاى ويقف امامها يوسف مرتبك , حيث تأتى فاطمة من يسار الكادر تقف بجانب الجدة امام يوسف Cut | الجدة : ماتديها الجواب يابنى .. ماتعاكسهاش دى غلبانة يوسف : آه الجدة : يوووه نسيت السكر فاطمة : قولت ايه يا سى يوسف يوسف : انا بقول مافيش داعى للغرامة فاطمة : يبقى بكرة الجدة : ماتديها الجواب يابنى | | |
156 | لقطة عامة متوسطة medium long ليوسف وفاطمة من زاوية اخرى حيث يقطع يوسف ورقة من كراسته ويعطيها لفاطمة ثم تمسك فاطمة يده بلهفة وحب وتؤكد عليه الميعاد ..ثم تدخل الجدة فجأة عليهم.. بعد خروج فاطمة من المنزل تتحرك الكاميرا track يمين تتبع يوسف وهو يجلس على الكرسى حتى نراه من ظهره ونرى الجدة profile وهى تضع السكر حيث نرى فى الخلفية الشيخ حسنى مستيقظا من نومه يأتى من الخلفية الى مقدمة الكادر Cut | فاطمة : حنتقابل ازاى الجدة : ها كتبتلها العنوان فاطمة : بكرة يا سى يوسف تكتبلى العنوان اصل نسيت اجيبه .. تقابلنى عند البحر .الجدة : ليه يابنتى .. ما يفوت عليكى احسن فاطمة : مش عايزة اتعبه يا نينا .. خليها عند الاوتوبيس .. انا همشى بقى يا نينا لحسن الدنيا ليلت الجدة : الله .. طب والشاى يا بنتى فاطمة : معلش سى يوسف يبقى يشربه .. فوتتكم بعافية الجدة : الله يعافيكى انستى وشرفتى .. ابقى سلميلى على امك الشيخ حسنى : مساء الخير يامه الجدة : مساء النور يابنى الشيخ حسنى : ماتعمليلنا شاى الجدة : الشاى معمول اهوه .. يالا .. خد الشيخ حسنى : يا يوسف يوسف : ايوة يابا الشيخ حسنى : الشاى ده بارد اشربه انت الجدة : ازاى بقى يابنى ده ملهلب نار الشيخ حسنى : منا عارف يامه .. اصل ده بتاع يوسف .. خليه يدفا الا يا يوسف منفسكش تروح السيما .. اصل انا بقالى زمان ماروحتش .. حرج عليا بابا ... وربط رجليا بابا | | |
| مشهد 18 نهار / خارجى الحارة | | | |
157 | لقطة قريبة close shot ليد الشيخ حسنى حيث يصدر صوت بأصابعه لتسهل عليه معرفة الطريق الذى يمشى فيه Cut | | | |
158 | لقطة عامة متوسطة medium long shot للشيخ حسنى وهو يمشى فى الحارة كالتائه ويصدر صوت بأصابعه لمعرفة الطريق , واذ فجأة يدخل الى يسار الكادر دون ان نعرف اين يدخل Cut | | | |
| مشهد 19 نهار / داخلى امام باب منزل حسن وفتحية | | | |
159 | لقطة متوسطة medium shot للشيخ حسنى من ظهره وهو ينقر على باب الست فتحية , فيفتح الباب حسن ويخرج , فيظهر الاثنان فى حجم متوسط medium 2 shot | الشيخ حسنى : مساء الخير يا ست فتحية حسن : مساء الخير يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : الله .. لا مؤاخذة يا باش مهندس حسن التعب عالنظر اصل انا فوت عالمعلم هرم مالقيتوش قولت بقى لازم يكون عندك حسن : موجود يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : طب لوسمحت والله تندهولى وبالمرة سلملى على الست فتحية حسن : معلم هرم هرم : خير يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : مساء الخير يا هرم هرم : مساء النور يا خويا الشيخ حسنى : انا جى امسى هرم : مساء الفل .. كده يبقى قاضلك 3 ايام الشيخ حسنى : اه ان شاء الله بكرة نبقى نتكلم فى الموضوع ده هرم : يا سيدى لا بكرة ولا بعده .. هما 3 ايام وبكده يكون حق البيت خلص الشيخ حسنى : ايوة اصل انا اصلى كنت عايز اتكلم معاك فى موضوع كده هرم : بعدين .. بعدين يا شيخ حسنى .. اخلع ... شوف طريقك الشيخ حسنى : طيب .. سلام عليكم هرم : سلام ورحمة الله | اغنية ام كلثوم صادرة من شقة الست فتحية | |
| مشهد 20 نهار / داخلى شقة الست فتحية وحسن ( حجرة النوم ) | | | |
160 | - لقطة عامة long shot لهرم وهو يغلق الباب ويأتى من خلفية الكادر الى المقدمة حيث يدخل غرفة النوم تتحرك الكاميرا معه حركة افقية الى اليمين وفى نفس الوقت حركة رأسية الى اعلى حتى نرى فى اللقطة الست فتحية على السرير وحسن يجلس بجانبها تحت السرير وهرم يجلس امامه يتسامرون ويشربون النرجيلة الملغمة بالحشيش Cut | الست فتحية : وبعدين يا معلم هرم : ولا قبلين .. جانى ظابط وقاللى كلمنى بصراحة يا هرم .. قولتله يا سعادة البيه انا بقولك كلام على ابوه .. انا بطلت تجارة الصنف دى من زمان | اغنية ام كلثوم صادرة من شقة الست فتحية | |
161 | لقطة قريبة close shot ليد هرم وهو يلف سيجارة الحشيش Cut | هرم : وحتى يا سعادة البيه لما كنت تاجر عمرى لا خونت تاجر ولا زبون | اغنية ام كلثوم صادرة من شقة الست فتحية | |
162 | لقطة متوسطة medium shot لهرم وهو يلف سيجارة الحشيش ويضعها على لسانه Cut | هرم : انى مرة جالى واحد لواء من المديرية .. مكافحة مخدرات وكانوا اياميها مشددين اوى .. قاللى ولا ياهرم .. قولتله الله ليه كده يا لواء | اغنية ام كلثوم صادرة من شقة الست فتحية | |
163 | لقطة متوسطة قريبة medium close shot لحسن وهو يشرب النرجيلة Cut | هرم : ايه ولا دى انا معلم بردو | اغنية ام كلثوم صادرة من شقة الست فتحية | |
164 | لقطة متوسطة medium shot بزاوية منخفضة low angle للست فتحية وهى جالسة على السرير Cut | هرم : قاللى ماشى ياض .. انت ياض بتتاجر فى المخدرات قطاعى ؟ | اغنية ام كلثوم صادرة من شقة الست فتحية | |
165 | لقطة متوسطة medium shot لهرم وهو يلف سيجارة الحشيش Cut | هرم : صح ولا حتنكر ؟ .. قولتله صح .. بس حنكر | اغنية ام كلثوم صادرة من شقة الست فتحية | |
166 | لقطة عامة long shot حيث نرى حسن يجلس يمين الكادر وهرم يجلس يسار الكادر والست فتحية فى المنتصف على السرير Cut | هرم : دى سيجارة ضرب عالى والمزاج اوبهه .. هدية .. والهدية لا تباع ولا ترد ولا تشترى .. بينى وبينك يا ست فتحية .. قعدت البيرة دى قعدة خواجاتى قوى .. مفيش احلى من القعدة البلدى الحلوة .. والقعدة البلدى الحلوة تحب الناس الحلوين ... اتفضلى الست فتحية : مقبولة من سيد المعلمين .. وبعدين يا معلم .. الله ماتولع يا حسن هرم : سيبك منه .. هات اولع انا | اغنية ام كلثوم صادرة من شقة الست فتحية | |
167 | لقطة قريبة close up shot للست فتحية وهى تولع سيجارة الحشيش من قطعة فحم متوهج Cut | هرم : اتمنى من كل قلبى | اغنية ام كلثوم صادرة من شقة الست فتحية | |
168 | لقطة متوسطة medium shot لهرم بزاوية مرتفعة high angle Cut | هرم : مانتحرمش من القعدة الحلوة دى .. قعدت الاسطى حسن سيد الرجالة .. وقعدة الست فتحية ست الرجالة بردو | اغنية ام كلثوم صادرة من شقة الست فتحية | |
169 | لقطة متوسطة medium shot بزاوية منخفضة low angle للست فتحية وهى جالسة على السرير تستمع لهرم وتضحك بصوت عالى Cut | هرم : حلوتها | اغنية ام كلثوم صادرة من شقة الست فتحية | |
170 | لقطة عامة long shot حيث نرى حسن يجلس يمين الكادر وهرم يجلس يسار الكادر والست فتحية فى المنتصف على السرير Cut | هرم : حلوتها زايدة حتة ياكلوها خمسة ستة .. تبع الدرمغة .. الاسطى حسن الضرب عالى والمزاج عناب .. وبمناسبة الحلاوة .. مافيش كده حتة حلاوة علشان نروش حسن : حلاوة ...! هرم : اه يا حلاوة حسن : حلاوة طحينية هرم : طحينية شعر من طنطا الست فتحية : وبعدين يا معلم هرم : انتى خليتى فيها وبعدين | اغنية ام كلثوم صادرة من شقة الست فتحية | |
| مشهد 21 ليل /خارجى الحارة والمقهى | | | |
171 | لقطة متوسطة بعيدة medium long ليوسف وهى يمشى فى الحارة وتتحرك الكاميرا معه tracking left تتابع سيره حتى تصل الى حجم متوسط medium shot ليوسف ثم يقابل صديقه وصديقه يعزمه على زجاجة ة خمر فى الحانة Cut | صديق يوسف : اهلا يابو حجاج .. ازيك يوسف : ازيك يا عبد صديق يوسف : عامل ايه يوسف : الحمد لله صديق يوسف : ماتيجى يا بو حجاج يوسف : لا شكرا صديق يوسف : يا راجل تعالى انا عازمك ... كنا بنتكلم انا ومحمود وعايزين رأيك | اغنية حبيبى شغل كايرو يغنيها احد الموجودين بالحانة | |
172 | لقطة عامة long shot تظهر يوسف وصديقين له حيث يظهر كلاهما بروفيل وعند بدء كلام يوسف تتحرك الكاميرا track in نحوهم وتدور حولهم 180 درجة من ناحية اليمين Cut | صديق يوسف : كان فى مقاول عايز يسفرنا السعودية .. بس محمود بيقول مش جايبة همها محمود : يابنى انا يومتى هنا عشرين جنيه صديق يوسف : ماتنساش ان انت ما بتشتغلش كل يوم محمود : لا انا لو عايز اشتغل حشتغل .. بس الواحد لازم يبر روحه ويمتع نفسه برده صديق يوسف : رأيك ايه يابو اليوسف يوسف : والله مش عارف .. انا عايز اسافر صديق يوسف : مش قولتلك يوسف : بس اوروبا مش السعودية صديق يوسف : يابختك ياعم .. بس مين حيدفعلك مصاريف السفر .. يعنى زى المقاول بتاعنا كده يوسف : آه .. ابويا حيرهن البيت محمود : انهو بيت يوسف : البيت بتاعنا | اغنية حبيبى شغل كايرو يغنيها احد الموجودين بالحانة | |
173 | لقطة قريبة medium close shot لوجه محمود صديق يوسف Cut | صديق : يوسف : ماهو باعه يابنى | اغنية حبيبى شغل كايرو يغنيها احد الموجودين بالحانة | |
174 | لقطة قريبة close up shot ليوسف وهو ينظر يمين كادر لصديقه Cut | يوسف : باعه ..!؟ | اغنية حبيبى شغل كايرو يغنيها احد الموجودين بالحانة | |
175 | لقطة قريبة close up shot لصديق يوسف Cut | صديق يوسف : ايه انت نايم على ودانك ولا ايه | اغنية حبيبى شغل كايرو يغنيها احد الموجودين بالحانة | |
176 | لقطة قريبة close up shot ليوسف وهو يقول : مش ممكن ثم يشرب من زجاجة الخمر Cut | يوسف : مش ممكن | اغنية حبيبى شغل كايرو يغنيها احد الموجودين بالحانة | |
177 | لقطة متوسطة medium shot لاشخاص يشربون الخمر فى الحانة والكامير تستعرضهم بحركة pan right حتى نصل الى رجل يعزف على العود ويعزف ويغنى اغنية حبيبى شغل كايرو Cut | | صوت الكاسات مع صوت الاغنية | |
178 | لقطة قريبة close up shot ليوسف وهو يسرح مصدوما من خبر بيع المنزل لابوه ثم يضحك بسخرية , ثم يقوم من جلسته وسط اصدقاؤه ويمشى يسار كادر حيث نراه يذهب نحو عازف العود ويأخذ منه العود ويجلس مكانه ونحن نراهم فى الحجم الواسع long shot Cut | يوسف : انت متأكد ان ابويا باع البيت | صوت الكاسات مع صوت الاغنية | |
179 | لقطة متوسطة medium shot ليوسف وهو يمسك العود ويغنى Cut | يوسف : حرج عليا بابا ماروحش السينما واقابلك فين ؟؟ انا من رأى تكاتبنى واجاوبك وتجاوبنى انا من رأى تكاتبنى واجاوبك وتجاوبنى | | |
180 | لقطة عامة long shot لبعض الاشخاص يشربون الخمر ويندمجون فى الاغنية Cut | | | |
181 | لقطة عامة long shot لبعض الاشخاص يشربون الخمر ويندمجون فى الاغنية Cut | | | |
182 | لقطة متوسطة medium shot ليوسف وهو يمسك العود ويغنى ثم يتركه ويضحك على حاله Cut | يوسف : انتم عارفين مشكلة ابويا ايه .. انه اعمى فى وسط ناس مفتحين .. وبيغنى لناس طرش صاحب العود : العود .. العود يا استاذ يوسف : لا مؤاخذة | | |
| مشهد 22 فجر / خارجى فى الحارة امام دكانة الشيخ حسنى | | | |
183 | لقطة واسعة long shot ليوسف وهى يجلس على سور القهوة منتظرا خروج ابوه من الدكان Cut | | صوت عصافير | |
184 | لقطة عامة long shot للدكان وهو يفتح ويخرج منه الشيخ حسنى واصدقاؤه يلقون السلام على بعضهم ثم بعد ذلك نرى الشيخ حسنى يخرج ويقف ليغلق الدكان وراؤه بمعاونة احد اصدقاؤه وكل هذا يحدث ونحن نرى يوسف فى خلفية الكادر ينتظر اباه , وبعد انتهاء كلام ابوه مع صديقه يتجه الشيخ حسنى الى خلفية الكادر ناحية يوسف Cut | صديق الشيخ حسنى : ايه يا شيخ حسنى .. دى اول مرة تقفل الدكانة بالقفل انت خايف عالجوزة لا تتسرق الشيخ حسنى : ضاحكا .. احتياطى يا معلم .. اصل انا بصراحة نويت استغل المحل صديق الشيخ حسنى : تستغله فى ايه بقى الشيخ حسنى : فى التجارة .. سلام عليكم صديق الشيخ حسنى : سلام ورحمة الله وبركاته | صوت عصافير | |
185 | لقطة متوسطة medium shot للشيخ حسنى من خلفه بزاوية full rear حيث نراه يتحسس طريقه حتى يصل الى منزله وهو يمشى فى عمق الكادر ويبعد كثيرا ثم يقف فجأة فى حجم medium long له ويلتفت كأنه سمع شئ ما او احدا يتبعه , حيث نرى يوسف دخل من يسار الكادر ويمشى نحوه Cut | | صوت عصافير | |
186 | لقطة متوسطة medium shot للشيخ حسنى وهو يمشى الى مقدمة الكادر بينما نرى يوسف فى الخلفية فى الحجم المتوسط ايضا يتابع الشيخ حسنى حتى يصل الشيخ حسنى الى مقدمة الكادر ويكون حجمه close up shot Cut | الشيخ حسنى : يوسف | صوت عصافير | |
187 | لقطة متوسطة medium shot ليوسف وهو يمشى ببطئ وحذر نحو مقدمة الكادر دون ان يتكلم Cut | | صوت عصافير | |
188 | لقطة متوسطة قريبة medium close للشيخ حسنى وهو يلتفت الى الخلف ببطئ Cut | الشيخ حسنى : يوسف | صوت عصافير | |
189 | لقطة متوسطة قريبة medium close ليوسف وهو يمشى لمقدمة الكادر حتى يصل حجمه الى close up shot داخل الكادر Cut | | صوت عصافير | |
190 | لقطة متوسطة قريبة medium close للشيخ حسنى حيث تتحرك الكاميرا عليه track in حتى تصل الى close up shot Cut | | صوت عصافير | |
191 | لقطة قريبة ليوسف close up shot Cut | يوسف : انت بعت البيت يابا | صوت عصافير | |
192 | لقطة متوسطة قريبة medium close للشيخ حسنى وهو ينظر الى الارض خجلا Cut | | صوت عصافير | |
193 | لقطة قريبة ليوسف close up shot Cut | يوسف : ماترد عليا يابا | صوت عصافير | |
194 | لقطة متوسطة قريبة medium close للشيخ حسنى Cut | الشيخ حسنى : بكرة .. بكرة نتكلم يا يوسف | صوت عصافير | |
195 | لقطة قريبة ليوسف close up shot Cut | يوسف : لا دلوقت | صوت عصافير | |
196 | لقطة متوسطة قريبة medium close للشيخ حسنى وهو على يسار الكادر ونرى يوسف يقف وراؤه على يمين الكادر وبعد عتاب يوسف له يلتف له بقوة ويضربه على وجهه ضربة قوية Cut | الشيخ حسنى : انا حدبرلك الفلوس اللى انت عايزها يا يوسف .. بس سيبنى دلوقتى انا تعبان يابنى يوسف : من الحشيش ؟! الشيخ حسنى : يوسف ...! يوسف : ماتكلمنى يابا ولا مكسوف ؟ | صوت عصافير | |
197 | لقطة قريبة ليوسف close up shot وهو يتحسس وجهه من قوة الضربة وينظر للشيخ حسنى نظرة حادة ثم يتركه ويمشى الى عمق الكادر | | صوت عصافير | |
198 | لقطة قريبة لشيخ حسنى close up shot وهو ينظر الى اعلى وهو حزين على الذى فعله بيوسف , ثم يلتفت ويستكمل طريق الى المنزل وهو فى حزن وأسى Fade out | الشيخ حسنى : يوسف ......... يوسف | صوت عصافير | |
| مشهد 23 نهار / داخلى منزل المعلم هرم | | | |
199 | لقطة عامة long shot لباب منزل هرم وهو يفتح الباب للشيخ حسنى ثم يدخل الشيخ حسنى منزل هرم ويطلب منه الشاى ثم يدخل الى يمين الكادر ويختفى Cut | هرم : مين ؟ ... طيب .... خير يا شيخ حسنى عاوز ايه ؟ الشيخ حسنى : صباح الخير يا معلم هرم هرم : صباح النور ياخويا .. قولتلك ماتجليش هنا .. حتشبهنى .. واذا كان عالتموين تاخده بالليل فى شقة الاسطى حسن وانت فاهم الحكاية .. فاضلك 3 ايام والتموين بتاعك يخلص .. بالسلامة الشيخ حسنى : لا ... لا انا كنت عايزك فى شئ مختلف شوية هرم : شئ مختلف .. لا اله الا الله .. تشرب شاى الشيخ حسنى : ياريت ... 20 معلقة سكر هرم : 20 معلقة سكر | اغنية يا ليال الانس صادرة من راديو قديم | |
200 | لقطة متوسطة medium shot للشيخ حسنى مع حركة كاميرا tilt –down تتابعه وهو يجلس على اريكة فى منزل هرم Cut | الشيخ حسنى : شقتك حلوة يا هرم .. بحرى ورطبة | اغنية لليلى مراد | |