م | وصف الصورة | وصف الصوت |
| | الحوار | المؤثرات | الموسيقى |
| لقطة متوسطة قريبة medium close لهرم وهو واقف ينظر للشيخ حسنى ويرد عليه Cut | هرم : الله يخليك .. انت عايز ايه يا شيخ حسنى ؟ | اغنية لليلى مراد | |
202 | لقطة متوسطة medium shot للشيخ حسنى Cut | الشيخ حسنى : انت بعت البيت لصبحى الفرارجى يا هرم | اغنية لليلى مراد | |
203 | لقطة عامة long shot لمنزل هرم حيث نرى الشيخ حسنى يجلس على الاريكة يمين الكادر وهرم واقف يسار الكادر ثم يمشى فى عمق الكادر لكى يفتح الشباك المطل على الحارة Cut | هرم : انا حر .. اشتريته وبيعته .. انا حر الشيخ حسنى : وكسبت فيه يا هرم هرم : الله .. وانت مالك يا شيخ حسنى ؟.. اكسب اخسر .. انت مالك يا اخى الشيخ حسنى : طيب .. طيب . طيب .. طيب على مهلك شوية , وماتعرفش بقى الفرارجى ناوى يعمل بيه ايه ؟ هرم : الله .. هوه حر .. يعمل اللى هوه عايز يعمله .. انا مالى الشيخ حسنى : يعنى ماسمعتش حاجة كده ولا كده ؟ | اغنية لليلى مراد | |
204 | لقطة قريبة close up shot لهرم وهو ينظر يسار كادر للشيخ حسنى Cut | هرم : اهوه كلام .. الناس بتتكلم .. بيقوله انه هيهد البيت ويبنيه عمارة .. خلاص خلصت التحقيق يا شيخ حسنى .. قوللى .. عاوز حاجة تانى | اغنية لليلى مراد | |
205 | لقطة قريبة close up shot للشيخ حسنى Cut | الشيخ حسنى : آه عاوز .. عندك الف جنيه سلف يا هرم | اغنية لليلى مراد | |
206 | لقطة قريبة close up shot لهرم وهو ينظر يسار كادر للشيخ حسنى Cut | هرم : لأ ..! | اغنية لليلى مراد | |
207 | لقطة قريبة close up shot للشيخ حسنى وهو يقوم ويقف ويخرج من الكادر Cut | الشيخ حسنى : طيب .. طيب .. طيب يا هرم .. سلام عليكم | اغنية لليلى مراد | |
208 | لقطة عامة long shot لباب منزل هرم والشيخ حسنى يذهب ويفتحه ليخرج Cut | | اغنية لليلى مراد | |
209 | لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot للشيخ حسنى ورجل يقف على باب هرم Cut | الشيخ حسنى : الحق .. زبون ياهرم | اغنية لليلى مراد | |
| مشهد 24 نهار / داخلى قسم الشرطة مكتب رئيس الباحث | | | |
210 | لقطة عامة لباب المكتب long shot وهو يفتح ويدخل منه هرم وخلفه امين الشرطة وتتحرك الكامير pan left للتتابع سيره حتى الوصول الى المكتب والوقوف امامه حتى يصبح الكادر over shoulder من وجهة نظر هرم لرئيس المباحث Cut | امين الشرطة : الهرم يا بيه رئيس المباحث : طب اقفل الباب وهاتلى فنجان قهوة امين الشرطة : حاضر يا فندم رئيس المباحث : تشرب حاجة | | |
211 | لقطة متوسطة medium shot لهرم وهو يقف امام مكتب رئيس المباحث Cut | هرم : ده انا لسه ماصطبحتش ... قصدى .. لسه مافطرتش .. متشكرين يا سعادة الباشا .. مشكرين | | |
212 | لقطة over shoulder من وجهة نظر هرم لرئيس المباحث Cut | رئيس المباحث : طب اقعد يا هرم هرم : حاضر يا بيه رئيس المباحث : ايه يا هرم مش انا قولتلك عايزين كام ظبطية اتجار وكام واحدة تعاطى | | |
213 | لقطة over shoulder من وجهة نظر رئيس المباحث لهرم Cut | هرم : يا سعادة الباشا منا قولت لسعادتك ميت الف مرة ان انا بطلت تجارة الصنف خالص .. انما يا سعادة البيه انا لو لقيت حد بيشتغل فى الحاجة دية انا حاجى لسعادتك وحفتنلك | | |
214 | لقطة over shoulder من وجهة نظر هرم لرئيس المباحث Cut | رئيس المباحث : امال انت بتشتغل ايه دلوقت ؟ | | |
215 | لقطة متوسطة medium shot لهرم وهو يتحدث لرئيس المباحث Cut | هرم : انا ربنا فتح عليا يا سعادة البيه وبشتغل فى المبانى والفلوس زى الرز .. بيع وشراء واستبدال .. الرزق الحلال كويس وبيكفى والحمد لله يا سعادة الباشا | | |
216 | لقطة متوسطة medium shot لرئيس المباحث Cut | رئيس المباحث : يعنى انت تشتغل واحنا بلاش نشتغل | | |
217 | لقطة متوسطة medium shot لهرم وهو يتحدث لرئيس المباحث Cut | هرم : حشغلك يا باشا .. اوعدك يا باشا انا لو شوفت اى حاجة حاجى وحبلغ حضرتك يا باشا | | |
218 | لقطة متوسطة medium shot لرئيس المباحث Cut | رئيس الباحث : بكرة عايز قضية | | |
219 | لقطة over shoulder من وجهة نظر رئيس المباحث لهرم Cut | هرم : ازاى بس يا سعادة البيه هوه انا لعدم المؤاخذة حضرب الارض تطلع بطيخ .. يا سعادة البيه انا مافيش اى حاجة مخبيها عليك وعلى العموم انا لو شميت اى حاجة حاجى وحقولك رئيس المباحث : بكيفك يا هرم بالسلامة وخلى بالك من نفسك | | |
| مشهد 25 نهار / خارجى الحارة | | | |
220 | لقطة عامة long shot للشيخ حسنى وهو يأتى من عمق الكادر الى الامام ومعه رجلين على يسار الكادر منهم من يمسك سلم خشبى والاخر يمسك لافتة خشبية كبيرة ويمشيان بجانب الشيخ حسنى حتى يصل الشيخ حسنى الى مقدمة الكادر تقوم الكاميرا بمتابعته عن طريق حركة track out للخلف حتى يصل حجمه داخل الكادر medium shot Cut | | اغنية شعبية لحسن الاسمر | |
221 | لقطة عامة long shot من زاوية منخفضة low angle حيث نرى الناس يقفون امام دكان الشيخ حسنى يشاهدون العمال يثبتون لافتة كبيرة على الدكان Cut | | اغنية شعبية لحسن الاسمر | |
222 | لقطة متوسطة للشيخ حسنى medium shot Cut | الشيخ حسنى : مش معوجه شوية يا ولا | اغنية شعبية لحسن الاسمر | |
223 | لقطة عامة long shot من زاوية منخفضة low angle حيث نرى الناس يقفون امام دكان الشيخ حسنى يشاهدون العمال يثبتون لافتة كبيرة على الدكان Cut | المجاميع : يضحكون بصوت مرتفع | اغنية شعبية لحسن الاسمر | |
224 | لقطة متوسطة للشيخ حسنى medium shot Cut | الشيخ حسنى : بتضحك على ايه يا حمار منك له .. له .. له | اغنية شعبية لحسن الاسمر | |
225 | لقطة عامة long shot من زاوية منخفضة low angle حيث نرى الناس يقفون امام دكان الشيخ حسنى يشاهدون العمال يثبتون لافتة كبيرة على الدكان Cut | العامل : اظاهر معوجه يا شيخ حسنى | اغنية شعبية لحسن الاسمر | |
226 | لقطة متوسطة للشيخ حسنى medium shot ثم نرى هرم يمر خلف الشيخ حسنى وينظر له وتتحرك الكاميرا مع هرم pan right Cut | الشيخ حسنى : منا عارف يالا بس انا اصلى مبحبش اللى يستعمانى .. اشتغلوا كويس | اغنية شعبية لحسن الاسمر | |
227 | لقطة عامة long shot لمحل دواجن , حيث نرى صبى المعلم يمسك بدجاجة وامامه زبونه وينظر شذرا للشيخ حسنى من بعيد ثم يدخل المحل ويبلغ معلمه بأن الشيخ حسنى يضع لافتة على محله Cut | الصبى : بيعلقوا يافطة على دكان الشيخ حسنى يا معلم | اغنية شعبية لحسن الاسمر | |
228 | لقطة متوسطة medium shot للمعلم صبحى من ظهره وهو يخرج خارج محله ليرى ما يحدث امام محل الشيخ حسنى وتتحرك الكاميرا معه track in حتى نرى الكادر over shoulder من وجهة نظر المعلم الى دكان الشيخ حسنى فى حجم very long shot Cut | | اغنية شعبية لحسن الاسمر | |
229 | لقطة عامة long shot لمحل دواجن , حيث نرى صبى المعلم صبحى يمسك بدجاجة وامامه زبونه وينظر شذرا للشيخ حسنى من بعيد , ويقف بجانبه المعلم ايضا ينظر للشيخ حسنى Cut | | اغنية شعبية لحسن الاسمر | |
230 | لقطة قريبة close shot لشاكوش يضرب على مسمار Cut | | اغنية شعبية لحسن الاسمر | |
231 | لقطة عامة long shot بزاوية منخفضة low angle نرى داخل الكادر عامل يقف على سلم خشبى يثبت لافتة الشيخ حسنى والعامل الثانى ممسكا بالسلم حفاظا على سلامة صديقه , ثم ينزلا الاثنين من على السلم لنرى الافتة مكتوب عليها .. تجارة الشيخ حسنى وولده Cut | | اغنية شعبية لحسن الاسمر | |
| مشهد 26 نهار / خارجى على كورنيش النيل | | | |
232 | لقطة متوسطة بعيدة medium long shot للشيخ حسنى والشيخ عبيد يتحدثان سويا على كورنيش النيل ويأتيان من عمق الكادر الى مقدمته ببطئ Cut | الشيخ حسنى : كنت بقولك انى درست المازيكا فى المعهد العالى للموسيقى العربية وكنت اول دفعتى سنة 63 وفى جيبى دلوقتى صورتى وانا بستلم الشهادة من السيد الرئيس جمال عبد الناصر فى عيد العلم .. بص | | |
233 | لقطة قريبة close up على صورة للشيخ حسنى وهو يستلم شهادة من الرئيس جمال عبد الناصر ونرى اصبع الشيخ حسنى يدخل من يسار الكادر ليشرح مافى الكادر Cut | الشيخ حسنى : شوف اهوه .. اهوه .. الريس اهوه وانا اهوه | | |
234 | لقطة متوسطة medium shot للشيخ حسنى والشيخ عبيد يتحدثان سويا على كورنيش النيل ويأتيان من عمق الكادر الى مقدمته ببطئ Cut | الشيخ حسنى : شوف انا فرحان ازاى وانا بسلم عليه بأيدى اليمين | | |
235 | لقطة متوسطة بعيدة medium long shot للشيخ حسنى والشيخ عبيد يتحدثان سويا على كورنيش النيل بزاوية side angle حيث يدخلون من يمين الكادر والكاميرا تتابع حركتهم عن طريق حركة tracking left حتى يصل الشيخ حسنى الى مكان سالم صديق ابنه يترك الشيخ عبيد فى مقدمة الكادر ونراه يتحدث مع سالم فى خلفية الكادر Cut | الشيخ حسنى : واشتغلت مدرس موسيقى لحد سنتين فاتوا .. لغاية مالقيت ان الشغلانة مش جايبة همها .. الفرق بين المرتب والمعاش كلام فارغ والعيال قرود .. وطلعت عالمعاش .. لا مؤاخذة يا شيخ عبيد لا مؤاخذة يعنى .. بعد اذنك .. واد يا سالم .. يا سالم سالم : ايوة يا شيخ حسنى .. مساء الخير ياعم الشيخ الشيخ حسنى : ازيك يا سالم بقولك ايه . ماتعرفش الواد يوسف فين سالم : هوه بيقول راح سيناء الشيخ حسنى : منا عارف .. قصدى يعنى قاعد فين سالم : هوه ...... عندنا الشيخ حسنى : يا سالم مش تعقله .. وتقوله يبقى كويس ويحسن من اخلاقه سالم : حاضر ياعم الشيخ .. حقوله الشيخ حسنى : قوله يرجع البيت .. سته بتسأل عليه . ابقى اديله دول .. تشكر يا سالم سالم : العفو ياعم الشيخ .. الشيخ حسنى : سلام عليكم سالم : سلام الشيخ حسنى : يرجع للشيخ عبيد . كنا بنقول ايه .. اللهم صلى عالنبى | | |
236 | لقطة متوسطة بعيدة medium long shot للشيخ حسنى والشيخ عبيد من خلفهما يتحدثان سويا على كورنيش النيل Cut | الشيخ حسنى : بقولك ايه يا شيخ عبيد .. مانفسكش كده تروح سيما الشيخ عبيد : سيما ..! | | |
| مشهد 27 ليل / داخلى الشيخ حسنى والشيخ عبيد داخل قاعة سينما | | | |
237 | لقطة قريبة لشاشة السينما close up shot حيث نرى مقطع من فيلم يعرض على الشاشة , ونسمع فقط صوت الشيخ حسنى وهو يشرح للشيخ عبيد احداث الفيلم Cut | الشيخ حسنى : الدنيا ليل .. ضلمة .. محدش شايف حاجة خالص .. الباب اتفتح بالراحة حتى انا مش سامعه ..نزل 3 عيال شكلهم غريب .. واد منهم بيدخن سيجارة والتانى بيطلع حاجة من جيبه مش عارف .. مش شايف | | |
238 | لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot للشيخ حسنى والشيخ عبيد وامامهم رؤوس المتفرجين , فى منتصف الكلام يأتى من خلفهم احد الاشخاص ويشير بيده امام عين الشيخ حسنى Cut | الشيخ عبيد : ها وبعدين الشيخ حسنى : انا اصلى مش شايف .. لو سمحت دماغك يا اخى .. دماغك لو سمحت والله يا حبيبى مش معقول يعنى .. زى مانتوا قاطعين تذاكر احنا بردو قاطعين تذاكر يا اخى .. ولا الواحد لازم يتكلم يعنى .. ده شئ غريب جدا ...... شوف يا سيدى . آه لو كنت شايف اللى انا شايف يا شيخ عبيد .. ايه ده .. معركة جامدة اوى الشيخ عبيد : ايوة الشيخ حسنى : الواد نزل عالبتاعة .. والتانى ..غريبة غريبة جدا البت بتبص عليهم من فوق حتة بصة . البت لهطة قشطة .. شئ غريب جدا انك بتشوف حاجة ياااه .. البت بتبصله بصات غريبة انما خناقة لم تحدث .. خناءة عمرى ما شفتها قبل كده الشيخ عبيد : فى خناقة الشيخ حسنى : امال .. خناقة رهيبة | صوت الفيلم | |
| مشهد 28 ليل / داخلى يوسف وفاطمة داخل قاعة سينما | | | |
239 | لقطة قريبة لشاشة السينما close up shot حيث نرى مقطع من فيلم يعرض على الشاشة من فيلم المولد Cut | | | |
240 | لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot لفاطمة ويوسف وهم يشاهدون الفيلم فى السينما Cut | فاطمة : ضاحكة .. يسيب ايه ..هو مسك حاجة .. تفتكر بتحبه يوسف : مش عارف .. انتى تفتكرى ايه فاطمة : بتحبه يوسف : يبقى بتحبه | صوت الفيلم | |
241 | لقطة قريبة لشاشة السينما close up shot حيث نرى مقطع من فيلم يعرض على الشاشة من فيلم المولد Cut | | | |
242 | لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot لفاطمة ويوسف وهم يشاهدون الفيلم فى السينما Cut | فاطمة : هية مالها مش على بعضها كده ليه .. انا عارفة ايه اللى خلانى البس الجونيلا دى .. مش كان البنطلون احسن على الاقل كان دفانى | صوت الفيلم | |
243 | لقطة قريبة close shot على ارجل فاطمة العارية والكاميرا من وجهة نظر يوسف Cut | يوسف : بس كده احلى | صوت الفيلم | |
244 | لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot لفاطمة ويوسف وهم يشاهدون الفيلم فى السينما وتمسك يده فجأة Cut | فاطمة : والنبى بردانة .. حتى جس .. عارف الاوضة اللى جنب سليمان الصايغ .. مفاتيحها معايا .. مليانة كراكيب وكتب .. بقول لامى تفضيها بس هية مش عايزة والنبى تيجى تشوف الكتب واللى انت عايزه خده عشان ارمى الباقى | صوت الفيلم | |
| مشهد 29 ليل / داخلى فى القهوة | | | |
245 | لقطة متوسطة medium shot للشيخ حسنى يجلس ممسكا الشيشة يسار الكادر بزاوية side angle ويقف امامه عبد الله القهوجى مستمعا للشيخ حسنى فى اشتياق , وفجأة يقطع الحديث المعلم صبحى ويطلب من عبد الله اتنين كازوزا ويجلس وبجانب الشيخ حسنى , وبعد ان يقول المعلم صبحى للشيخ حسنى الف , يرمى الشيخ حسنى الشيشة فى وجهه ويقوم ويذهب للجلوس على كرسى آخر تتابعه الكاميرا بحركة track out بزاوية منخفضة low angle Cut | الشيخ حسنى : حتة فيلم ياض يا عبد الله .. بس انا ناوى اشوفه تانى ان شاء الله .. حبقى اخدك معايا يا ولا المعلم صبحى : مساء الخير يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : اهلا .. اهلا .. اهلا .. اهلا .. بالراجل الطيب . ازيك يا معلم المعلم صبحى : انا مش حطول الشيخ حسنى : ولاطول يا معلم صبحى .. انت عارف انا اصلى فاضى المعلم صبحى : بس انا مش فاضى .. مانت عارف ان انا اشتريت البيت من هرم الشيخ حسنى : صح المعلم صبحى : وكان فى البيت شقة ساكنة والقهوة الشيخ حسنى : سليم .. ودكانى .. قررت انى استغله فى التجارة المعلم صبحى : تجارة ايه الشيخ حسنى : بقالة .. يعنى ابيع سكر وشاى وزيت وجبنة وحلاوة وسلامون الخ .. الخ .. الخ والله بفكر كمان اعمله سوبر ماركت ايه رأيك اصل التجارة كلها مكاسب مانت عارف يا معلم المعلم صبحى : ماشى يا شيخ حسنى .. عايز كام وتسيب المحل الشيخ حسنى : هه المعلم صبحى : عايز كام وتسيب المحل ؟ الشيخ حسنى : تدفع كام المعلم صبحى : باكو الشيخ حسنى : يعنى ايه باكو المعلم صبحى : يعنى الف الشيخ حسنى : عبدالله .. هات الكازوزا يا ولا .. هات الكازوزا يا ولا .. واد ياعبد الله المعلم صبحى : ( يأتى بجانبه مرة اخرى ) الف وخمسمية كويس الشيخ حسنى : ( يهز رأسه رافضا ) المعلم صبحى : الفين الشيخ حسنى : ( يهز رأسه رافضا ) المعلم صبحى : امال عايز كام الشيخ حسنى : عشرة المعلم صبحى : ( يقوم تاركا الشيخ حسنى ) الشيخ حسنى : ايه .. قولت ايه ؟؟ | | |
| مشهد 30 ليل / خارجى الحارة | | | |
246 | لقطة عامة long shot للحارة ليلا حيث نرى المعلم صبحى يدخل من يمين الكادر ويمشى وتمشى معه الكاميرا من ظهره tracking حيث ينظر لفاطمة وهى تصيح فى وجه طفل كان سيصدمها بدراجته ثم يتابع سيره حتى يقف امام يوسف فيكون الكادر عبارة عن over shoulder من وجهة نظر المعلم صبحى ليوسف Cut | فاطمة : ماتبص ادامك انت اعمى المعلم صبحى : استاذ يوسف يوسف : اهلا .. مساء الخير يا معلم المعلم صبحى : ماتيجى نقعد مع بعض شوية يوسف : معلش يا معلم اصل انا عندى ميعاد مهم .. حعدى عليك مرة تانية المعلم صبحى : اسمع .. هما كلمتين ورد غطاهم بقى انا خليت البيت , ولازم ابوك يخلى الدكان , انا قولتله حدفعلك الفين جنيه , ولو وافق ليك عندى هدية , انا سامع انك عايز تسافر بلاد بره , تذكرة الطيارة على حسابى , انا عامل حساب العشرة والجيرة , وبعد كده محدش يلومنى عقل ابوك , سلام عليكم | | |
247 | لقطة عامة long shot لفاطمة وهى تجلس تنظر من النافذة الحديدية تنتظر يوسف بشوق ولهفة Cut | | | |
| مشهد 31 ليل / داخلى الحجرة المهجورة ملك سليمان الصايغ | | | |
248 | لقطة عامة long shot لفاطمة وهى تنتظر يوسف فى شوق ولهفةوتتحرك من يمين الكادر الى يسار الكادر , ثم تقف فجأة وتخلع حذائها وتأتى امام الكاميرا حتى تصبح فى حجم المتوسط medium shot حيث نراها تنظر الى المرآة فى يسار الكادر وتستعد لمقابلة يوسف , بينما نسمع طرق الباب قتجرى مسرعة لتفتح نرى يوسف يدخل فى عمق الكادر , يدخل ببطئ يستكشف المكان حيث تقف بجانبه فاطمة وهما فى حجم medium long shot تتحرك الكاميرا بشكل افقى pan right مع يوسف تتابعه حتى يجلس على الارض Cut | فاطمة : ياخويا بيقولوا انك بتدق حلو عالعود .. عارف .. انا نفسى تدقلى عالعود وانا ارقص .. والنبى ده انا برقص احسن من فيفى عبده | | |
249 | لقطة متوسطة قريبة medium close shot لفاطمة وهى تنظر ليوسف فى فرح وسعادة Cut | يوسف : طول عمرى كنت خايف من المازيكا اللى فسدت عقل ابويا .. زى ستى ما كانت بتقول | | |
250 | لقطة عامة long shot ليوسف وهو يجلس على الارض والكاميرا فى زاوية منخفضة low level Cut | يوسف : كانت بتقولى اوعى تمسك العود .. لو مسكت العود العود جواه عفريت .. حيطلع ديله اللى عامل زى التعبان ويلف حوالين رقبتى ويخنقنى .. او يكتفنى ويخطفنى جواه ستى قالتلى . | | |