New Page 1

 

م

وصف الصورة

وصف الصوت

 

 

 

الحوار

المؤثرات

الموسيقى

 

لقطة متوسطة قريبة medium close   لهرم وهو واقف ينظر للشيخ حسنى ويرد عليه

 

Cut

 

هرم : الله يخليك .. انت عايز ايه يا شيخ حسنى ؟ 

اغنية لليلى مراد

 

 

202

لقطة متوسطة  medium shot  للشيخ حسنى

 

Cut

 

  الشيخ حسنى : انت بعت البيت لصبحى الفرارجى يا هرم

 

اغنية لليلى مراد

 

 

203

لقطة عامة  long shot  لمنزل هرم حيث نرى
الشيخ حسنى يجلس على الاريكة يمين الكادر وهرم واقف يسار الكادر ثم يمشى فى عمق الكادر لكى يفتح الشباك المطل على الحارة

 

 

Cut

 

هرم : انا حر .. اشتريته وبيعته .. انا حر

الشيخ حسنى : وكسبت فيه يا هرم

هرم : الله .. وانت مالك يا شيخ حسنى ؟.. اكسب اخسر .. انت مالك يا اخى 

الشيخ حسنى : طيب .. طيب . طيب .. طيب على مهلك شوية , وماتعرفش بقى الفرارجى ناوى يعمل بيه ايه ؟

هرم : الله .. هوه حر .. يعمل اللى هوه عايز يعمله .. انا مالى

الشيخ حسنى : يعنى ماسمعتش حاجة كده ولا كده ؟

 

اغنية لليلى مراد

 

 

204

لقطة قريبة close up shot   لهرم وهو ينظر يسار كادر للشيخ حسنى

 

 

Cut

 

  هرم : اهوه كلام .. الناس بتتكلم .. بيقوله انه هيهد البيت ويبنيه عمارة .. خلاص خلصت التحقيق يا شيخ حسنى .. قوللى .. عاوز حاجة تانى

 

اغنية لليلى مراد

 

 

205

لقطة قريبة close up shot للشيخ حسنى

 

Cut

 

الشيخ حسنى : آه عاوز .. عندك الف جنيه سلف يا هرم

اغنية لليلى مراد

 

 

206

لقطة قريبة close up shot   لهرم وهو ينظر يسار كادر للشيخ حسنى

 

Cut

 

هرم : لأ ..!

 

اغنية لليلى مراد

 

 

207

لقطة قريبة close up shot للشيخ حسنى وهو يقوم ويقف ويخرج من الكادر

 

Cut

 

الشيخ حسنى : طيب .. طيب .. طيب يا هرم .. سلام عليكم

 

اغنية لليلى مراد

 

 

208

لقطة عامة  long shot  لباب منزل هرم والشيخ حسنى يذهب ويفتحه ليخرج

 

Cut

 

 

اغنية لليلى مراد

 

 

209

لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot
للشيخ حسنى ورجل يقف على باب هرم

 

Cut

 

الشيخ حسنى : الحق .. زبون ياهرم

اغنية لليلى مراد

 

 

مشهد 24

نهار / داخلى

قسم الشرطة مكتب رئيس الباحث

 

 

 

210

لقطة عامة لباب المكتب long shot    وهو يفتح ويدخل منه هرم وخلفه امين الشرطة وتتحرك الكامير pan left  للتتابع سيره حتى الوصول الى المكتب والوقوف امامه حتى يصبح الكادر
over shoulder  من وجهة نظر هرم لرئيس المباحث

 

Cut

 

 امين الشرطة : الهرم يا بيه

رئيس المباحث : طب اقفل الباب وهاتلى فنجان قهوة

امين الشرطة : حاضر يا فندم

رئيس المباحث : تشرب حاجة

 

 

211

لقطة متوسطة medium shot  لهرم وهو
يقف امام مكتب رئيس المباحث

 

Cut

هرم :    ده انا لسه ماصطبحتش ... قصدى .. لسه مافطرتش .. متشكرين يا سعادة الباشا .. مشكرين

 

 

 

212

لقطة  over shoulder  من وجهة نظر هرم لرئيس المباحث
Cut

رئيس المباحث : طب اقعد يا هرم

هرم : حاضر يا بيه

رئيس المباحث : ايه يا هرم مش انا قولتلك عايزين كام ظبطية اتجار وكام واحدة تعاطى

 

 

213

لقطة  over shoulder  من وجهة نظر رئيس المباحث لهرم

Cut

هرم : يا سعادة الباشا منا قولت لسعادتك ميت الف مرة ان انا بطلت تجارة الصنف خالص .. انما يا سعادة البيه انا لو لقيت حد بيشتغل فى الحاجة دية انا حاجى لسعادتك وحفتنلك

 

 

 

214

لقطة  over shoulder  من وجهة نظر هرم لرئيس المباحث

Cut

رئيس المباحث : امال انت بتشتغل ايه دلوقت ؟

 

 

 

215

لقطة متوسطة medium shot  لهرم وهو يتحدث لرئيس المباحث

Cut

هرم : انا ربنا فتح عليا يا سعادة البيه وبشتغل فى المبانى والفلوس زى الرز .. بيع وشراء واستبدال .. الرزق الحلال كويس وبيكفى والحمد لله يا سعادة الباشا

 

 

 

216

لقطة متوسطة medium shot   لرئيس المباحث

Cut

رئيس المباحث : يعنى انت تشتغل واحنا بلاش نشتغل

 

 

 

217

لقطة متوسطة medium shot  لهرم وهو يتحدث لرئيس المباحث

Cut

هرم :  حشغلك يا باشا .. اوعدك يا باشا انا لو شوفت اى حاجة حاجى وحبلغ حضرتك يا باشا

 

 

218

لقطة متوسطة medium shot   لرئيس المباحث

Cut

رئيس الباحث : بكرة عايز قضية

 

219

لقطة  over shoulder  من وجهة نظر رئيس المباحث لهرم

Cut

هرم : ازاى بس يا سعادة البيه هوه انا لعدم المؤاخذة حضرب الارض تطلع بطيخ .. يا سعادة البيه انا مافيش اى حاجة مخبيها عليك وعلى العموم انا لو شميت اى حاجة حاجى وحقولك

رئيس المباحث : بكيفك يا هرم بالسلامة وخلى بالك من نفسك

 

 

 

مشهد 25

نهار / خارجى

الحارة

 

 

 

220

لقطة عامة long shot  للشيخ حسنى وهو يأتى من عمق الكادر الى الامام ومعه رجلين على يسار الكادر منهم من يمسك سلم خشبى والاخر يمسك
لافتة خشبية كبيرة ويمشيان بجانب الشيخ حسنى حتى يصل الشيخ حسنى الى مقدمة الكادر
تقوم الكاميرا بمتابعته عن طريق حركة
track out للخلف حتى يصل حجمه داخل الكادر medium shot

Cut

 

اغنية شعبية لحسن الاسمر

 

 

221

لقطة عامة long shot  من زاوية منخفضة
low angle     حيث نرى الناس يقفون امام دكان الشيخ حسنى يشاهدون العمال يثبتون لافتة كبيرة على الدكان

Cut

 

اغنية شعبية لحسن الاسمر

 

 

222

لقطة متوسطة للشيخ حسنى medium shot

Cut

الشيخ حسنى : مش معوجه شوية يا ولا

 

اغنية شعبية لحسن الاسمر

 

 

223

لقطة عامة long shot  من زاوية منخفضة low angle حيث نرى الناس يقفون امام دكان الشيخ حسنى يشاهدون العمال يثبتون لافتة كبيرة على الدكان

Cut

المجاميع : يضحكون بصوت مرتفع

اغنية شعبية لحسن الاسمر

 

 

224

لقطة متوسطة للشيخ حسنى medium shot  

Cut

الشيخ حسنى : بتضحك على ايه يا حمار منك له .. له .. له

اغنية شعبية لحسن الاسمر

 

 

225

لقطة عامة long shot  من زاوية منخفضة  low angle    حيث نرى الناس يقفون امام دكان الشيخ حسنى يشاهدون العمال يثبتون لافتة كبيرة على الدكان

Cut

العامل : اظاهر معوجه يا شيخ حسنى

اغنية شعبية لحسن الاسمر

 

 

226

لقطة متوسطة للشيخ حسنى medium shot

ثم نرى هرم يمر خلف الشيخ حسنى وينظر له
وتتحرك الكاميرا مع هرم pan right  

Cut

   الشيخ حسنى : منا عارف يالا بس انا اصلى مبحبش اللى يستعمانى .. اشتغلوا كويس

 

اغنية شعبية لحسن الاسمر

 

 

227

لقطة عامة long shot  لمحل دواجن , حيث نرى صبى المعلم يمسك بدجاجة وامامه زبونه وينظر شذرا للشيخ حسنى من بعيد ثم يدخل المحل ويبلغ معلمه بأن الشيخ حسنى يضع لافتة على محله

Cut

الصبى : بيعلقوا يافطة على دكان الشيخ حسنى يا معلم

اغنية شعبية لحسن الاسمر

 

 

228

لقطة متوسطة medium shot   للمعلم صبحى  من ظهره وهو يخرج خارج محله ليرى ما يحدث امام محل الشيخ حسنى وتتحرك الكاميرا معه track in   حتى نرى الكادر over shoulder  

من وجهة نظر المعلم الى دكان الشيخ حسنى فى حجم very long shot

Cut

 

اغنية شعبية لحسن الاسمر

 

 

229

لقطة عامة long shot  لمحل دواجن , حيث نرى صبى المعلم صبحى  يمسك بدجاجة وامامه

زبونه وينظر شذرا للشيخ حسنى من بعيد , ويقف بجانبه المعلم ايضا ينظر للشيخ حسنى

Cut

 

اغنية شعبية لحسن الاسمر

 

 

230

لقطة قريبة close shot   لشاكوش يضرب على مسمار

Cut

 

اغنية شعبية لحسن الاسمر

 

 

231

لقطة عامة long shot  بزاوية منخفضة low angle   نرى داخل الكادر عامل يقف على سلم خشبى يثبت لافتة الشيخ حسنى والعامل الثانى ممسكا بالسلم حفاظا على سلامة صديقه , ثم ينزلا الاثنين من على السلم لنرى الافتة مكتوب عليها .. تجارة الشيخ حسنى وولده

Cut

 

اغنية شعبية لحسن الاسمر

 

 

 

مشهد 26

نهار / خارجى

على كورنيش النيل

 

 

 

232

لقطة متوسطة بعيدة medium long shot  للشيخ حسنى والشيخ عبيد يتحدثان سويا على كورنيش النيل ويأتيان من عمق الكادر الى مقدمته ببطئ

Cut

الشيخ حسنى : كنت بقولك انى درست المازيكا فى المعهد العالى للموسيقى العربية وكنت اول دفعتى سنة 63 وفى جيبى دلوقتى صورتى وانا بستلم الشهادة من السيد الرئيس جمال عبد الناصر فى عيد العلم .. بص

 

 

233

لقطة قريبة close up  على صورة للشيخ حسنى وهو يستلم شهادة من الرئيس جمال عبد الناصر

ونرى اصبع الشيخ حسنى يدخل من يسار الكادر ليشرح مافى الكادر

Cut

الشيخ حسنى : شوف اهوه .. اهوه .. الريس اهوه وانا اهوه

 

234

لقطة متوسطة medium shot  للشيخ حسنى والشيخ عبيد يتحدثان سويا على كورنيش النيل ويأتيان من عمق الكادر الى مقدمته ببطئ

Cut

الشيخ حسنى : شوف انا فرحان ازاى وانا بسلم عليه بأيدى اليمين

 

235

لقطة متوسطة بعيدة medium long shot  للشيخ حسنى والشيخ عبيد يتحدثان سويا على كورنيش النيل بزاوية side angle  حيث يدخلون من يمين الكادر والكاميرا تتابع حركتهم عن طريق حركة tracking left  حتى يصل الشيخ حسنى الى مكان سالم صديق ابنه يترك الشيخ عبيد فى مقدمة الكادر ونراه يتحدث مع سالم فى خلفية الكادر

Cut

الشيخ حسنى : واشتغلت مدرس موسيقى لحد سنتين فاتوا .. لغاية مالقيت ان الشغلانة مش جايبة همها .. الفرق بين المرتب والمعاش كلام فارغ والعيال قرود .. وطلعت عالمعاش .. لا مؤاخذة يا شيخ عبيد لا مؤاخذة يعنى .. بعد اذنك .. واد يا سالم .. يا سالم

سالم : ايوة يا شيخ حسنى .. مساء الخير ياعم الشيخ

الشيخ حسنى : ازيك يا سالم بقولك ايه . ماتعرفش الواد يوسف فين

سالم : هوه بيقول راح سيناء

الشيخ حسنى : منا عارف .. قصدى يعنى قاعد فين

سالم : هوه ...... عندنا

الشيخ حسنى : يا سالم مش تعقله .. وتقوله يبقى كويس ويحسن من اخلاقه

سالم : حاضر ياعم الشيخ .. حقوله

الشيخ حسنى : قوله يرجع البيت .. سته بتسأل عليه . ابقى اديله دول .. تشكر يا سالم

سالم : العفو ياعم الشيخ ..

الشيخ حسنى : سلام عليكم

سالم : سلام

الشيخ حسنى : يرجع للشيخ عبيد . كنا بنقول ايه .. اللهم صلى عالنبى

 

 

 

236

لقطة متوسطة بعيدة medium long shot  للشيخ حسنى والشيخ عبيد من خلفهما  يتحدثان سويا على كورنيش النيل

Cut

الشيخ حسنى : بقولك ايه يا شيخ عبيد .. مانفسكش كده تروح سيما

الشيخ عبيد : سيما ..!

 

 

 

 

مشهد 27

ليل / داخلى

الشيخ حسنى والشيخ عبيد داخل قاعة سينما

 

 

 

237

لقطة قريبة لشاشة السينما close up shot   حيث نرى مقطع من فيلم يعرض على الشاشة , ونسمع فقط صوت الشيخ حسنى وهو يشرح للشيخ عبيد احداث الفيلم

Cut

الشيخ حسنى : الدنيا ليل .. ضلمة .. محدش شايف حاجة خالص .. الباب اتفتح بالراحة حتى انا مش سامعه ..نزل 3 عيال شكلهم غريب .. واد منهم بيدخن سيجارة والتانى بيطلع حاجة من جيبه مش عارف .. مش شايف

 

 

 

238

لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot  للشيخ حسنى والشيخ عبيد وامامهم رؤوس المتفرجين , فى منتصف الكلام يأتى من خلفهم احد الاشخاص ويشير بيده امام عين الشيخ حسنى

Cut

الشيخ عبيد : ها وبعدين

الشيخ حسنى : انا اصلى مش شايف .. لو سمحت دماغك يا اخى .. دماغك لو سمحت والله يا حبيبى مش معقول يعنى .. زى مانتوا قاطعين تذاكر احنا بردو قاطعين تذاكر يا اخى .. ولا الواحد لازم يتكلم يعنى .. ده شئ غريب جدا ...... شوف يا سيدى . آه لو كنت شايف اللى انا شايف يا شيخ عبيد .. ايه ده .. معركة جامدة اوى

الشيخ عبيد : ايوة

الشيخ حسنى : الواد نزل عالبتاعة .. والتانى ..غريبة غريبة جدا البت بتبص عليهم من فوق حتة بصة . البت لهطة قشطة .. شئ غريب جدا انك بتشوف حاجة ياااه .. البت بتبصله بصات غريبة انما خناقة لم تحدث .. خناءة عمرى ما شفتها قبل كده

الشيخ عبيد : فى خناقة

الشيخ حسنى : امال .. خناقة رهيبة

 

صوت الفيلم

 

 

 

مشهد 28

ليل / داخلى

يوسف وفاطمة داخل قاعة سينما

 

 

 

239

لقطة قريبة لشاشة السينما close up shot   حيث نرى مقطع من فيلم يعرض على الشاشة من فيلم المولد

Cut

 

 

 

240

لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot لفاطمة ويوسف وهم يشاهدون الفيلم فى السينما

Cut

فاطمة : ضاحكة .. يسيب ايه ..هو مسك حاجة .. تفتكر بتحبه

يوسف : مش عارف .. انتى تفتكرى ايه

فاطمة : بتحبه

يوسف : يبقى بتحبه

 

صوت الفيلم

 

 

241

لقطة قريبة لشاشة السينما close up shot   حيث نرى مقطع من فيلم يعرض على الشاشة من فيلم المولد

Cut

 

 

 

242

لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot لفاطمة ويوسف وهم يشاهدون الفيلم فى السينما

Cut

فاطمة : هية مالها مش على بعضها كده ليه .. انا عارفة ايه اللى خلانى البس الجونيلا دى .. مش كان البنطلون احسن على الاقل كان دفانى

 

صوت الفيلم

 

 

243

لقطة قريبة close shot  على ارجل فاطمة العارية والكاميرا  من وجهة نظر يوسف

Cut

يوسف : بس كده احلى

صوت الفيلم

 

 

244

لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot لفاطمة ويوسف  وهم يشاهدون الفيلم فى السينما

وتمسك يده  فجأة

Cut

فاطمة : والنبى بردانة .. حتى جس .. عارف الاوضة اللى جنب سليمان الصايغ .. مفاتيحها معايا .. مليانة كراكيب وكتب .. بقول لامى تفضيها بس هية مش عايزة والنبى تيجى تشوف الكتب واللى انت عايزه خده عشان ارمى الباقى

 

صوت الفيلم

 

 

 

مشهد 29

ليل / داخلى

فى القهوة

 

 

 

245

لقطة متوسطة medium shot  للشيخ حسنى يجلس ممسكا الشيشة يسار الكادر بزاوية side angle  ويقف امامه عبد الله القهوجى مستمعا للشيخ حسنى فى اشتياق , وفجأة يقطع الحديث المعلم صبحى ويطلب من عبد الله اتنين كازوزا ويجلس وبجانب الشيخ حسنى , وبعد ان يقول المعلم صبحى للشيخ حسنى الف , يرمى الشيخ حسنى الشيشة فى وجهه ويقوم ويذهب للجلوس على كرسى آخر تتابعه الكاميرا بحركة track out   بزاوية منخفضة low angle  

Cut

الشيخ حسنى : حتة فيلم ياض يا عبد الله .. بس انا ناوى اشوفه تانى ان شاء الله .. حبقى اخدك معايا يا ولا

المعلم صبحى : مساء الخير يا شيخ حسنى

الشيخ حسنى : اهلا .. اهلا .. اهلا .. اهلا .. بالراجل الطيب . ازيك يا معلم

المعلم صبحى : انا مش حطول

الشيخ حسنى : ولاطول يا معلم صبحى .. انت عارف انا اصلى فاضى

المعلم صبحى : بس انا مش فاضى .. مانت عارف ان انا اشتريت البيت من هرم

الشيخ حسنى : صح

المعلم صبحى : وكان فى البيت شقة ساكنة والقهوة

الشيخ حسنى : سليم .. ودكانى .. قررت انى استغله فى التجارة

المعلم صبحى : تجارة ايه

الشيخ حسنى : بقالة .. يعنى ابيع سكر وشاى وزيت وجبنة وحلاوة وسلامون الخ .. الخ .. الخ والله بفكر كمان اعمله سوبر ماركت ايه رأيك اصل التجارة كلها مكاسب مانت عارف يا معلم

المعلم صبحى : ماشى يا شيخ حسنى  .. عايز كام وتسيب المحل

الشيخ حسنى : هه

المعلم صبحى : عايز كام وتسيب المحل ؟

الشيخ حسنى : تدفع كام

المعلم صبحى : باكو

الشيخ حسنى : يعنى ايه باكو

المعلم صبحى : يعنى الف

 

الشيخ حسنى : عبدالله .. هات الكازوزا يا ولا ..  هات الكازوزا يا ولا .. واد ياعبد الله

المعلم صبحى : ( يأتى بجانبه مرة اخرى ) الف وخمسمية كويس

الشيخ حسنى : ( يهز رأسه رافضا )

المعلم صبحى : الفين

الشيخ حسنى : ( يهز رأسه رافضا )

المعلم صبحى : امال عايز كام

الشيخ حسنى : عشرة

المعلم صبحى : ( يقوم تاركا الشيخ حسنى )

الشيخ حسنى : ايه .. قولت ايه ؟؟

 

 

 

 

مشهد 30

ليل / خارجى

الحارة

 

 

 

246

لقطة عامة long shot  للحارة ليلا حيث نرى المعلم صبحى يدخل من يمين الكادر ويمشى وتمشى معه الكاميرا من ظهره tracking   حيث ينظر لفاطمة وهى تصيح فى وجه طفل كان سيصدمها بدراجته ثم يتابع سيره حتى يقف امام يوسف فيكون الكادر عبارة عن over shoulder  

من وجهة نظر المعلم صبحى ليوسف

Cut

فاطمة : ماتبص ادامك انت اعمى

المعلم صبحى : استاذ يوسف

يوسف : اهلا .. مساء الخير يا معلم

المعلم صبحى : ماتيجى نقعد مع بعض شوية

يوسف : معلش يا معلم اصل انا عندى ميعاد مهم .. حعدى عليك مرة تانية

المعلم صبحى : اسمع .. هما كلمتين ورد غطاهم بقى انا خليت البيت , ولازم ابوك يخلى الدكان , انا قولتله حدفعلك الفين جنيه , ولو وافق ليك عندى هدية , انا سامع انك عايز تسافر بلاد بره , تذكرة الطيارة على حسابى , انا عامل حساب العشرة والجيرة , وبعد كده محدش يلومنى عقل ابوك , سلام عليكم

 

 

 

247

لقطة عامة long shot  لفاطمة وهى تجلس تنظر من النافذة الحديدية تنتظر يوسف بشوق ولهفة

Cut

 

 

 

مشهد 31

ليل / داخلى

الحجرة المهجورة ملك سليمان الصايغ

 

 

 

248

لقطة عامة long shot  لفاطمة وهى تنتظر يوسف فى شوق ولهفةوتتحرك من يمين الكادر الى يسار الكادر , ثم تقف فجأة وتخلع حذائها وتأتى امام الكاميرا حتى تصبح فى حجم المتوسط medium shot   حيث نراها تنظر الى المرآة فى يسار الكادر وتستعد لمقابلة يوسف , بينما نسمع طرق الباب قتجرى مسرعة لتفتح نرى يوسف يدخل فى عمق الكادر , يدخل ببطئ يستكشف المكان حيث تقف بجانبه فاطمة وهما فى حجم medium long shot  تتحرك الكاميرا بشكل افقى pan right  مع يوسف تتابعه  حتى يجلس على الارض

Cut

فاطمة : ياخويا بيقولوا انك بتدق حلو عالعود .. عارف .. انا نفسى تدقلى عالعود وانا ارقص .. والنبى ده انا برقص احسن من فيفى عبده

 

 

249

لقطة متوسطة قريبة medium close shot  لفاطمة وهى تنظر ليوسف فى فرح وسعادة

Cut

يوسف : طول عمرى كنت خايف من المازيكا اللى فسدت عقل ابويا .. زى ستى ما كانت بتقول

 

 

250

لقطة عامة long shot  ليوسف وهو يجلس على الارض والكاميرا فى زاوية منخفضة low level

Cut

يوسف : كانت بتقولى اوعى تمسك العود .. لو مسكت العود العود جواه عفريت .. حيطلع ديله اللى عامل زى التعبان ويلف حوالين رقبتى ويخنقنى .. او يكتفنى ويخطفنى جواه ستى قالتلى .

 

 

 


 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات