م | وصف الصورة | وصف الصوت |
| | الحوار | المؤثرات | الموسيقى |
| لقطة متوسطة قريبة medium close shot لفاطمة وهى تنظر ليوسف فى حزن واسى وتتقدم نحو الكاميرا فى بطئ Cut | يوسف : ان العفريت اكل عقل ابويا وخلاه خدامه | | |
252 | لقطة عامة long shot ليوسف وهو يجلس على الارض والكاميرا فى زاوية منخفضة low level حيث نرى فاطمة تدخل من يسار الكادر وتجلس بجانب يوسف وتسمع منه وتتحسس شعره ووجه فى مشاعر دافئة كأنه ابنها الصغير الذى يشتكى لها من حال الدنيا معه Cut | يوسف : عارفه كنت بعمل ايه ؟؟ .. كنت بجيب سكينة طويلة واربطها فى طرف عصاية مقشة .. وادخل سلاحها جوه العود .. واقعد انغز بيها العفريت .. انغز بيها العفريت .. لحد امى ما ماتت .. قولت يالله خليه يموتنى .. مسكت العود .. وغمضت عنيا واقعدت اعزف اعزف .. واستنيته علشان يخنقنى وبعد شوية سيبته وقعدت بعيد وقعدت اترعش .. من يومها صاحبته .. خليت العفريت يغنى .. كنت اسرق العود .. واروح على شط النيل فى آخر الدنيا .. واقعد اقلد ابويا .. اعزف واغنى .. بس كنت دايما بخاف من ابويا وستى | | |
253 | لقطة قريبة جدا very close shot لكلا من يوسف وفاطمة وهما يتبادلان القبلات الحارة Cut | | | |
| مشهد 32 ليل / داخلى منزل الست فتحية والاسطى حسن | | | |
254 | لقطة قريبة close shot على يد هرم وهو يفتح زجاجة دواء , وتتحرك الكاميرا معه رأسيا tilt up لتصل الى حجم قريب close shot Cut | هرم : دى برشامة هدية .. اكسيرا .. حتنيمك لحد الصبح .. بس خدها مع شوية شاى .. وانت بكرة الصبح حتدعيلى بس بشرط الست فتحية هية اللى تعملك الشاى خد ياخويا البرشامة . | | |
255 | لقطة عامة long shot لحجرة نوم الست فتحية حيث نرى الست فتحية على يسار الكادر وزوجها حسن المريض على السرير فى العمق وهرم يقف بجانب السرير يمين الكادر Cut | حسن : بس انا مبحبش البرشام يا معلم هرم : ايه الراجل العيل ده الست فتحية : هاتها يا معلم انا حبقى اديهالو هرم : نام انت ياخويا الليلادى واستريح وبكرة الصبح ان شاء الله حتقوم زى الحصان بس استغطى كويس ولف وسطك ودفيه | | |
256 | لقطة عامة long shot لباب حجرة النوم الخاص بالاسطى حسن وفتحية حيث نرى هرم والست فتحية يأتيان من عمق الكادر الى المقدمة لتوصله الى الباب ويمشيان الى يسار الكادر ويختقيان , فنراهم معكوسين على المرآة بجانب باب حجرة النوم وهما يفتحان الباب ويغلقوه ليشعروا حسن ان هرم قد نزل , ثم تدخل الكادر مرة ثانية وتشير بيدها لهرم ان يدخل الغرفة بسرعة وهى تراقب زوجها حسن حتى لا يكتشف هذه الفعلة Cut | حسن : وصليه يا فتحية فتحية : حاضر الست فتحية : مع السلامة يا معلم هرم : الله يسلمك .. سلام | | |
| مشهد 33 ليل / خارجى الحارة | | | |
257 | لقطة متوسطة medium shot للشيخ حسنى وهو يقف بزاوية 3/4 rear يتحسس موتوسيكل سليمان ويشرح لنفسه كل شئ فيها Cut | الشيخ حسنى : دى الفرامل .. ايوة .. وده البنزين .. ايوة صح .. بس لو الواد سليمان يدينى لفة | صوت كلاب تعوى | |
258 | لقطة قريبة جدا very close up للشيخ حسنى بزاوية side angle وهو يحاول ان يستمع لصوت فاطمة Cut | فاطمة : ايه يا سى يوسف .. مجراش حاجة .. ده انا بحبك | | |
| مشهد 34 ليل/ داخلى الحجرة المهجورة ملك سليمان الصايغ | | | |
259 | لقطة عامة long shot والكاميرا منخفضة low level حيث نرى يوسف وفاطمة يجلسان على الارض عرايا , يوسف يرتدى بنطلونه فقط وفاطمة ترتدى قميص نوم اسود Cut | فاطمة : عارف يعنى ايه بحبك .. من وانا صغيرة بحبك .. كنت دايما اقول ايه الواد العاقل ده .. لا بيلعب كورة فى الوسعاية مع العيال ودايما قاعد يقرأ عالبحر ويصطاد سمك | | |
260 | لقطة قريبة جدا very close shot للشيخ حسنى وهو يحاول سماع فاطمة بتركيز دون ان يعرف مصدر الصوت Cut | فاطمة : عمر ايده ما اتمدت عليا علشان يمسكنى | | |
261 | لقطة عامة long shot والكاميرا منخفضة low level حيث نرى يوسف وفاطمة يجلسان على الارض عرايا , يوسف يرتدى بنطلونه فقط وفاطمة ترتدى قميص نوم اسود .. وتقوم فجأة من جلستها Cut | فاطمة : عمر عينه ما اترفعت علشان يبحلق فى ظهرى . عمر لسانه ما لقح كلمة .. كنت متغاظة منك .. هوه انا مش عاجباه ولا ايه .. يكنش الواد حاطط عينه عالبت روايح ولا عالبت رئيفة | | |
262 | لقطة عامة long shot لركن من اركان الحجرة المهجورة حيث نرى فى هذا الركن مرآة على يمين الكادر وتدخل فاطمة من يسار الكادر وتنظر ليوسف .وبعد انتهاء جملتها تذهب نحو المرآة وتنظر لنفسها وتكلم نفسها Cut | فاطمة : اكمن يعنى روايح شعرها طويل وبيلمع من الجاز .. ولا يكنش عاجبه تقطيعة البت سنية .. كنت بقعد ادام المراية ابص لنفسى مالاقيش فيا حاجة وحشة .. بس مالقيتش فيا حاجة حلوة اوى .. كنت دايما بستنا اشوفك وانت رايح الجامعة .. اختى كانت بتقولك سيبك من بتوع الجامعة دول .. دول مناخيرهم فى السما | | |
263 | - لقطة عامة long shot ليوسف وهو يجلس على الارض فى قمة اليأس.. تدخل الكاميرا عليه track in بطئ Cut | يوسف : كنت مؤدب لانى خايف .. لسانى مكنش بيتكلم لانه لو نطق حيتهته .. عمر عينى ماترفعت لانى مكسوف عمرى ماعرفت اعمل اى حاجة .. مش عارف ليه .. حتى ابويا . | | |
264 | لقطة قريبة close shot للشيخ حسنى من زاوية منخفضة low angle Cut | يوسف : ابويا الاعمى وهو صغير .. كان بيركب عجل .. اتخرجت من الجامعة .. ولا فيش شغل .. عاوز اتعلم المازيكا ومش قادر .. عايز اسافر اوروبا ومش قادر | | |
265 | لقطة متوسطة medium shot لفاطمة وهى تقع على الارض وتلقى بنفسها فى حضن يوسف والكاميرا تتابعها بحركة tilt down Cut | فاطمة : لا .. لا والنبى ماتسيبنى .. بعد مالقيتك .. ماتسبنيش وتسافر يوسف : هه .. وحتعملى بيا ايه .. ده انا حتى مش قادر ابقى راجل معاكى | | |
266 | لقطة قريبة close shot للشيخ حسنى من زاوية منخفضة low angle , ويشمى الى يمين الكادر وتتابعة الكاميرا بحركة افقية pan right Cut | الشيخ حسنى : الله يكسفك .. اخس عليك واد خيبان فاطمة : يا سى يوسف انا مش عايزة منك حاجة ... وغلاوتك عندى انا آخر حاجة تهمنى الحكاية دى | | |
267 | لقطة عامة long shot ليوسف وهو يجلس على الارض فى قمة اليأس وبجانبه فاطمة بزاوية عالية high angle بينما تقوم فاطمة من جلستها وتتحرك نحو الكاميرا فترجع الكاميرا track out مع pan left ثم تتحرك نحو يوسف مرة اخرى فتتابعها الكاميرا pan right حتى تجلس بجانب يوسف مرة اخرى على الارض ثم تقوم مرة اخرى وتتابعها الكاميرا pan left ثم ترتكز على الباب ثم تنزل ببطئ على الارض وهى تشرح شعورها مع زوجها Cut | فاطمة : عارف ... الكل مش عاوز منى الا كده .. تقولش هوه سبيل وكل واحد عايز يشرب منه بس انا مش طيبة انا بنفخ فى النار .. بشعلل نار .. بالعربى كده باتبسط اوى لما بيبقوا كلاب ورايا .. بس ده معاهم .. اما انت حاجة تانية .. معاك مش عايزة غير انى ابقى معاك .. عارف لما بلمس ايدك .. كلى بيترعش .. نافورة بتنط جوايا كل حتة فيا بترقص .. عمرى ماعرفت ده حتى مع جوزى .. مرة واحدة عرفته .. كنت صغيرة واحنا بنلعب لعب عيال .. كان يوم حر جهنم وكنا الظهر والشوارع فاضية . | | |
268 | لقطة عامة long shot ليوسف وهو جالس على الارض ينظر لفاطمة Cut | فاطمة : امى بتقوللى طفشتى الراجل | | |
269 | لقطة متوسطة medium shot لفاطمة وهى جالسة على الارض ترتكز على الحائط الخشبى Cut | فاطمة : والنبى ما ليا ذنب .. كنت بسمع كلامه زى ما بيقول كنت بعمل .. مزاجه كان اهم من مزاجى .. هوه اللى راح ومجاش .. والنبى انا ذنبى ايه .. ذنبى ايه ؟؟ | صوت نقر على الباب | |
| مشهد 35 ليل/داخلى امام شقة الاسطى حسن والست فتحية | | | |
270 | لقطة متوسطة بعيدة medium long shot للشيخ حسنى وهو يقف امام باب شقة الاسطى حسن بزاوية جانبية side angle ويطرق على بابه فيفتح له الاسطى حسن وهو مغطى ببطانية ثقيلة لانه مريض بالالفنونزا Cut | الاسطى حسن : ايوة يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : مساء الخير يا باشمهندس حسن الاسطى حسن : مساء النور الشيخ حسنى : الهرم موجود الاسطى حسن : لا مش موجود يا شيخ حسنى روح الشيخ حسنى : روح بيته الاسطى حسن : الله اعلم يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : طب يا سيدى فوتك بعافية الاسطى حسن : الله يعافيك الشيخ حسنى : لا .. لا مش قادر .. مش قادر ( يطرق الباب ثانية ) لا مؤاخذة يا باشمهندس حسن .. ممكن ادخل عندك دورة المية لحسن محصور اوى الاسطى حسن : اتفضل الشيخ حسنى : خد بأيدى الله لا يسيئك | صوت نقر على الباب صوت غلق باب | |
| مشهد 36 ليل / داخلى شقة الاسطى حسن | | | |
271 | لقطة عامة long shot للمر مظلم داخل شقة الاسطى حسن ونرى الشيخ حسنى ممسكا بيد الاسطى حسن ونراهم من ظهرهما full rear Cut | الشيخ حسنى : ايه انت تعبان ولا ايه الاسطى حسن : تعبان شوية يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : لا .. الف سلامة يا سيدى الاسطى حسن : ادينى نورتلك النور اهوه يا شيخ حسنى .. الشيخ حسنى : كتر الف خيرك .. والله ما له اى لازمة يا باش مهندس | | |
272 | لقطة متوسطة medium shot للشيخ حسنى من ظهره full rear حيث نرى هرم على يمين الكادر بزاوية side angle هادئ لا يتحرك خوفا من ان يشعر به الشيخ حسنى Cut | الشيخ حسنى : السلطانية فين ... السلطانية فين .. اه .. تبع الريحة | صوت مياة تتسرب فى شكل نقط من صنبور غير محكم الغلق | |
273 | لقطة قريبة close up لهرم وهو يضع يده على فمه خوفا من الشيخ حسنى ان يسمع انفاسه او يشعر به وهو خائف وفى شدة الارتباك Cut | | صوت مياة تتسرب فى شكل نقط من صنبور غير محكم الغلق | |
274 | لقطة متوسطة medium shot للشيخ حسنى من ظهره full rear حيث نرى هرم على يمين الكادر بزاوية side angle يتحرك بخفة وهدوء فى نفس الوقت الى يسار الكادر لان الشيخ حسنى يتحسس الحائط الايمن له ليصل الى الحمام Cut | | صوت مياة تتسرب فى شكل نقط من صنبور غير محكم الغلق | |
275 | لقطة قريبة جدا very close shot للشيخ حسنى من زاوية منخفضة low angle وهو يلتفت ببطئ حتى يعرف مصدر صوت هذه الانفاس التى تشاركه الحمام Cut | | صوت مياة تتسرب فى شكل نقط من صنبور غير محكم الغلق | |
276 | لقطة متوسطة medium shot للشيخ حسنى من ظهره full rear حيث نرى هرم على يسار الكادر بزاوية side angle خائف ومرتبك , بينما نرى الشيخ حسنى يتحسس المرآة التى على يسار الكادر ويقرب ببطئ من هرم Cut | | صوت مياة تتسرب فى شكل نقط من صنبور غير محكم الغلق | |
277 | لقطة قريبة close shot على يد الشيخ حسنى وهو تمتد وتتحس المرآة وما عليها من فرش وتمشى ببطئ الى يسار الكادر وتتابعها الكاميرا بحركة افقية pan left بطئ حتى نرى ان اليد قد اقتربت من وجه هرم فيبتعد بسرعة ولكن دون ان يصدر صوت Cut | | صوت مياة تتسرب فى شكل نقط من صنبور غير محكم الغلق | |
278 | لقطة متوسطة medium shot للشيخ حسنى من ظهره full rear حيث نرى هرم على يمين الكادر بزاوية side angle هادئ لا يتحرك خوفا من ان يشعر به الشيخ حسنى , فيرفع الشيخ حسنى جلبابه ليستعد لقضاء حاجته , واذ فجأة يمسك بهرم بقوة . Cut | الشيخ حسنى : افشتك .. حرامى .. حرامى .. اخرس يا كلب .. حرامى | صوت مياة تتسرب فى شكل نقط من صنبور غير محكم الغلق | |
| مشهد 37 ليل/ داخلى داخل دكان الشيخ حسنى يغنى هو واصدقائه | | | |
279 | لقطة قريبة close shot للشيخ حسنى وهو يمسك العود ويعزف ويغنى فى نفس الوقت Cut | الشيخ حسنى : اورى للناس ازاى وشى المجموعة تردد : اورى للناس ازاى وشى الشيخ حسنى : آآآه .. هية الاسية شوية عليا .. يا صهبجية المجموعة تردد : ايه يالا للى الشيخ حسنى : عايزين شوية المجموعة تردد : ايه يالا للى | | |
280 | لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot لاصدقاء الشيخ حسنى ينظرون له يسمعونه ويرددون وراؤه Cut | الشيخ حسنى : حاجة ماللى هية | | |
281 | لقطة قريبة close shot للشيخ حسنى وهو يمسك العود ويعزف ويغنى فى نفس الوقت Cut | المجموعة تردد : ايه يالا للى الشيخ حسنى : حبة آهات على عينى على ليلى على ترالالى | | |
282 | لقطة عامة long shot من زواية منخفضة low angle للشيخ حسنى هو واصدقاؤه يجلسون على الارض فى شكل دائرى وامامهم النرجيلة واحجار المعسل Cut | الشيخ حسنى : انا وحبيبى روحين فى زكيبة المجموعة تردد : انا وحبيبى روحين فى زكيبة الشيخ حسنى : يتعلموا منا الحبيبة المجموعة تردد : يتعلموا منا الحبيبة الشيخ حسنى : كيد العوازل جاتها رزية .. يا صهبجية المجموعة تردد : ايه يالا للى الشيخ حسنى : عايزين شوية المجموعة تردد : ايه يالا للى الشيخ حسنى : حاجة ماللى هية المجموعة تردد : ايه يالا للى الشيخ حسنى : حبة آهات على عينى على ليلى على ترالالى | | |
283 | لقطة قريبة close shot على صديق من اصدقاء الشيخ حسنى ينظر له يمين كادر ويضحك مع المجموعة Cut | | | |
284 | لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot لاصدقاء الشيخ حسنى ينظرون له يمين كادر ويضحكون مع المجموعة Cut | | صوت ضحك يعلو | |
285 | لقطة عامة long shot من زواية منخفضة low angle للشيخ حسنى هو واصدقاؤه يجلسون على الارض فى شكل دائرى وامامهم النرجيلة واحجار المعسل , ونرى الشيخ حسنى فى عمق الكادريجلس وصديقه الذى بجانبه على اليمين يعطيه النرجيلة فى فمه Cut | صديق الشيخ حسنى 1 : ايه يا شيخ حسنى انت شطبت ولا ايه صديق الشيخ حسنى 2 : ماتسمعنا حاجة ؟ الشيخ حسنى : عنيا | | |
| مشهد 38 ليل / خارجى امام دكان الشيخ حسنى | | | |
286 | لقطة عامة long shot لدكان الشيخ حسنى من الزاوية اليسرى للدكان حيث نرى الدكان يفتح ويخرج منه صديق الشيخ حسنى والصديق الاخر ممسكا بباب الدكان ويقول له : خلى بالك من نفسك , ثم يغلق المحل حيث نتابع الرجل الذى خرج بحركة كاميرا pan right حتى نرى عربة بوليس تأتى من عمق الكادر الى المقدمة Cut | | صوت صراصير الليل | |
287 | لقطة متوسطة medium shot لصديق الشيخ حسنى الذى خرج للذهاب الى بيته وهو ينظر لعربة البوليس من بعيد فيضطرب وينزعج ويجرى الى دكان الشيخ حسنى Cut | صديق الشيخ حسنى : ظابط الباحث وصل .. ظابط الباحث وصل | صوت صراصير الليل | |
288 | لقطة عامة long shot للحارة وضباط الشرطة يمشون فى الحارة يستكشفونها ببطئ وهدوء , وفى طريقهم للصوت الذى يسمعوه ليعرفوا اين مصدره وهو صوت غناء الشيخ حسنى Cut | | صوت صراصير الليل | |
289 | لقطة متوسطة medium shot لضابط الشرطة والعساكر الذين معه والكاميرا تتابع تقدمهم نحو دكان الشيخ حسنى بحركة track out , ثم نرى الضابط ينزل ويجلس على رقبتيه لينظر الى ما يحدث داخل الدكان من الجزء المفتواح قليلا , وتتحرك الكاميرا معه tilt down , ثم يقوم من جلسته فتتحرك الكاميرا معه tilt up ثم يبدأ الضابط الطرق بشدة على باب الدكان. Cut | | صوت خطوات ارجل صوت صراصير الليل | |
290 | لقطة عامة long shot للشيخ حسنى واصدقاؤه وهم يجلسون على الاض فى شكل دائرى , والكاميرا خلف الشيخ حسنى تطهره من ظهره full rear , بينما نرى صديق من اصدقؤه يقوم من جلسته ليرى من الطارق فيفتح باب الدكان فيرى الضابط ومعه امناء الشرطة , فالكل يقف منزعجا ومزعورا عدا الشيخ حسنى Cut | الشيخ حسنى : انت جيت تانى يا حمار . المجموعة : ( ضحك بصوت مرتفع ) صديق الشيخ حسنى : الحكومة المجموعة : ( فى نفس واحد ) الحكومة ...! | صوت صراصير الليل | |
291 | لقطة قريبة close shot على يد الشيخ حسنى وهو يلقى قطعة الحشيش فى جيب صديقه دون ان يراه احد Cut | | | |
292 | لقطة عامة long shot من زاوية مرتفعة high angle حيث نرى المجموعة تمشى فى الحارة فى طابور منتظم والكل يضع ايديه الاثنين على رأسه ثم يأتى الضابط من خلفهم ويوقفهم , ثم يقف امامهم Cut | الضابط : وقف يابنى انت وهو .. امال فين الراجل الاعمى اللى كان معاكوا المجموعة :( ينظرون حولهم ثم يضحكوا ) | صوت صراصير الليل | |
| مشهد 39 ليل/خارجى يوسف على كورنيش النيل | | | |
293 | لقطة عامة long shot لكوبرى والسيارات تمشى عليه بسرعة عالية Dissolve | | صوت سيارات | |
294 | لقطة متوسطة ليوسف medium shot وهو يمشى على الكورنيش فى حزن وآسى يشرب سيجارة والكاميرا تتحرك معه pan left Dissolve | | صوت سيارات | |
295 | لقطة قريبة جدا very close shot ليوسف وهو يدخن السيجارة وينظر بزاوية 3/4 rear Dissolve | | | |
| مشهد 40 ليل/داخلى منزل فاطمة | | | |
296 | لقطة long shot من زاوية مرتفعة high angle على فاطمة وهو تتقلب على السرير مبتسمة والسعادة تملأ عيونها , ثم تقوم من على السرير وتأخذ شالا تلبسه فو جلبابها Dissolve | | | |
297 | لقطة عامة long shot للممر فى منزل فاطمة وهى تمشى من مقدمة الكادر الى عمقه ببطئ Dissolve | | | |
298 | لقطة عامة long shot لفاطمة وهى تنزل من على السلالم وتتابعها الكاميرا بحركة crane down من زاوية مرتفعة high angle , ثم تقف امام باب منزلها والكاميرا تتابع حركتها ب track out . حتى يكون الكادر عبارة عن فاطمة على يسار الكادر مستندة الى الباب ويمين الكادر نرى الحارة كلها Dissolve | | | |
299 | لقطة متوسطة medium shot لفاطمة بزاوية 3/4 front Dissolve | | | |
300 | لقطة عامة long shot لفاطمة من زاوية منخفضة جدا very low angle وهى واقفة وتنزل ببطئ الى الارض لتجلس على الارض , حتى نراها على يسار الكادر والسماء الزرقاء وأحد ابنية الحارة على يمين الكادر Dissolve | | | |