New Page 1

م

وصف الصورة

وصف الصوت

 

 

 

الحوار

المؤثرات

الموسيقى

 

لقطة متوسطة قريبة medium close shot  لفاطمة وهى تنظر ليوسف فى حزن واسى وتتقدم نحو الكاميرا فى بطئ

  Cut

يوسف : ان العفريت اكل عقل ابويا وخلاه خدامه

 

 

 

252

لقطة عامة long shot  ليوسف وهو يجلس على الارض والكاميرا فى زاوية منخفضة

  low level  حيث نرى فاطمة تدخل من يسار الكادر وتجلس بجانب يوسف وتسمع منه وتتحسس شعره ووجه فى مشاعر دافئة كأنه ابنها الصغير

الذى يشتكى لها من حال الدنيا معه 

Cut  

يوسف : عارفه كنت بعمل ايه ؟؟ .. كنت بجيب سكينة طويلة واربطها فى طرف عصاية مقشة .. وادخل سلاحها جوه العود .. واقعد انغز بيها العفريت .. انغز بيها العفريت .. لحد امى ما ماتت .. قولت يالله خليه يموتنى .. مسكت العود .. وغمضت عنيا واقعدت اعزف اعزف  .. واستنيته علشان يخنقنى وبعد شوية سيبته وقعدت بعيد وقعدت اترعش .. من يومها صاحبته .. خليت العفريت يغنى .. كنت اسرق العود .. واروح على شط النيل فى آخر الدنيا .. واقعد اقلد ابويا .. اعزف واغنى .. بس كنت دايما بخاف من ابويا وستى

 

 

253

لقطة قريبة جدا very close shot لكلا من يوسف وفاطمة وهما يتبادلان القبلات الحارة

Cut  

 

 

 

مشهد 32

ليل / داخلى

منزل الست فتحية والاسطى حسن

 

 

 

254

لقطة قريبة close shot  على يد هرم وهو يفتح زجاجة دواء , وتتحرك الكاميرا معه رأسيا tilt up   لتصل الى حجم قريب close shot  

Cut  

هرم : دى برشامة هدية .. اكسيرا .. حتنيمك لحد الصبح .. بس خدها مع شوية شاى .. وانت بكرة الصبح حتدعيلى بس بشرط الست فتحية هية اللى تعملك الشاى خد ياخويا البرشامة .

 

 

 

255

لقطة عامة long shot  لحجرة نوم الست فتحية حيث نرى الست فتحية على يسار الكادر وزوجها حسن المريض على السرير فى العمق وهرم يقف بجانب السرير يمين الكادر

Cut  

حسن : بس انا مبحبش البرشام يا معلم

هرم : ايه الراجل العيل ده

الست فتحية : هاتها يا معلم انا حبقى اديهالو

هرم : نام انت ياخويا الليلادى واستريح وبكرة  الصبح ان شاء الله حتقوم زى الحصان بس استغطى كويس ولف وسطك ودفيه

 

 

 

256

لقطة عامة long shot  لباب حجرة النوم الخاص بالاسطى حسن وفتحية حيث نرى هرم والست فتحية يأتيان من عمق الكادر الى المقدمة لتوصله الى الباب ويمشيان الى يسار الكادر ويختقيان , فنراهم معكوسين على المرآة بجانب باب حجرة النوم وهما يفتحان الباب ويغلقوه ليشعروا حسن ان هرم قد نزل , ثم تدخل الكادر مرة ثانية وتشير بيدها لهرم ان يدخل الغرفة بسرعة وهى تراقب زوجها حسن حتى لا يكتشف هذه الفعلة

Cut  

حسن : وصليه يا فتحية

فتحية : حاضر

الست فتحية : مع السلامة يا معلم

هرم : الله يسلمك .. سلام

 

 

 

مشهد 33

ليل / خارجى

الحارة

 

 

 

257

لقطة متوسطة medium shot  للشيخ حسنى وهو يقف بزاوية 3/4 rear  يتحسس موتوسيكل سليمان ويشرح لنفسه كل شئ فيها

Cut  

الشيخ حسنى : دى الفرامل .. ايوة .. وده البنزين .. ايوة صح .. بس لو الواد سليمان يدينى لفة

 

صوت كلاب تعوى

 

 

258

لقطة قريبة جدا very close up  للشيخ حسنى بزاوية side angle   وهو يحاول ان يستمع لصوت فاطمة

Cut  

فاطمة : ايه يا سى يوسف .. مجراش حاجة .. ده انا بحبك

 

 

 

مشهد 34

ليل/ داخلى

الحجرة المهجورة ملك سليمان الصايغ

 

 

 

259

لقطة عامة long shot  والكاميرا منخفضة low level   حيث نرى يوسف وفاطمة يجلسان على الارض عرايا , يوسف يرتدى بنطلونه فقط وفاطمة ترتدى قميص نوم اسود

Cut  

فاطمة : عارف يعنى ايه بحبك .. من وانا صغيرة بحبك .. كنت دايما اقول ايه الواد العاقل ده .. لا بيلعب كورة فى الوسعاية مع العيال ودايما قاعد يقرأ عالبحر ويصطاد سمك

 

 

 

260

لقطة قريبة جدا very close shot  للشيخ حسنى

وهو يحاول سماع فاطمة بتركيز دون ان يعرف مصدر الصوت

Cut  

فاطمة : عمر ايده ما اتمدت عليا علشان يمسكنى

 

 

 

261

لقطة عامة long shot  والكاميرا منخفضة low level   حيث نرى يوسف وفاطمة يجلسان على الارض عرايا , يوسف يرتدى بنطلونه فقط وفاطمة ترتدى قميص نوم اسود .. وتقوم فجأة من جلستها

Cut  

فاطمة : عمر عينه ما اترفعت علشان يبحلق فى ظهرى . عمر لسانه ما لقح كلمة .. كنت متغاظة منك .. هوه انا مش عاجباه ولا ايه .. يكنش الواد حاطط عينه عالبت روايح ولا عالبت رئيفة

 

 

 

262

لقطة عامة long shot  لركن من اركان الحجرة المهجورة حيث نرى فى هذا الركن مرآة على يمين الكادر وتدخل فاطمة من يسار الكادر  وتنظر ليوسف .وبعد انتهاء جملتها تذهب نحو المرآة وتنظر لنفسها وتكلم نفسها

Cut  

فاطمة : اكمن يعنى روايح شعرها طويل وبيلمع من الجاز  .. ولا يكنش عاجبه تقطيعة البت سنية .. كنت بقعد ادام المراية ابص لنفسى مالاقيش فيا حاجة وحشة .. بس مالقيتش فيا حاجة حلوة اوى .. كنت دايما بستنا اشوفك وانت رايح الجامعة .. اختى كانت بتقولك سيبك من بتوع الجامعة دول .. دول مناخيرهم فى السما

 

 

263

- لقطة عامة long shot   ليوسف وهو يجلس على الارض فى قمة اليأس.. تدخل الكاميرا عليه

track in   بطئ

Cut  

يوسف : كنت مؤدب لانى خايف .. لسانى مكنش بيتكلم  لانه  لو نطق حيتهته .. عمر عينى ماترفعت لانى مكسوف عمرى ماعرفت اعمل اى حاجة .. مش عارف ليه .. حتى ابويا .

 

 

264

لقطة قريبة close shot  للشيخ حسنى من زاوية منخفضة low angle   

Cut  

يوسف : ابويا الاعمى وهو صغير .. كان بيركب عجل .. اتخرجت من الجامعة .. ولا فيش شغل .. عاوز اتعلم المازيكا ومش قادر .. عايز اسافر اوروبا ومش قادر

 

 

 

265

لقطة متوسطة medium shot  لفاطمة وهى تقع على الارض وتلقى بنفسها فى حضن يوسف والكاميرا تتابعها بحركة tilt down  

Cut  

فاطمة : لا .. لا والنبى ماتسيبنى .. بعد مالقيتك .. ماتسبنيش وتسافر

يوسف : هه .. وحتعملى بيا ايه .. ده انا حتى مش قادر ابقى راجل معاكى

 

266

لقطة قريبة close shot  للشيخ حسنى من زاوية منخفضة low angle  , ويشمى الى يمين الكادر وتتابعة الكاميرا بحركة افقية pan right

Cut  

الشيخ حسنى : الله يكسفك .. اخس عليك واد خيبان

فاطمة : يا سى يوسف انا مش عايزة منك حاجة  ... وغلاوتك عندى انا آخر حاجة تهمنى الحكاية دى

 

 

267

لقطة عامة long shot   ليوسف وهو يجلس على الارض فى قمة اليأس وبجانبه فاطمة بزاوية عالية

high angle   بينما تقوم فاطمة من جلستها وتتحرك نحو الكاميرا فترجع الكاميرا track out   

مع pan left ثم تتحرك نحو يوسف مرة اخرى فتتابعها الكاميرا pan right   حتى تجلس بجانب يوسف مرة اخرى على الارض ثم تقوم مرة اخرى وتتابعها الكاميرا pan left ثم ترتكز على الباب ثم تنزل ببطئ على الارض وهى تشرح شعورها مع زوجها

Cut  

فاطمة : عارف ... الكل مش عاوز منى الا كده .. تقولش هوه سبيل وكل واحد عايز يشرب منه بس انا مش طيبة انا بنفخ فى النار .. بشعلل نار .. بالعربى كده باتبسط اوى لما بيبقوا كلاب ورايا .. بس ده معاهم .. اما انت حاجة تانية  .. معاك مش عايزة غير انى ابقى معاك .. عارف لما بلمس ايدك .. كلى بيترعش .. نافورة بتنط جوايا كل حتة فيا بترقص .. عمرى ماعرفت ده حتى مع جوزى .. مرة واحدة عرفته .. كنت صغيرة واحنا بنلعب لعب عيال .. كان يوم حر جهنم  وكنا الظهر والشوارع فاضية .

 

 

268

لقطة عامة long shot  ليوسف وهو جالس على الارض ينظر لفاطمة

Cut  

فاطمة : امى بتقوللى طفشتى الراجل

 

269

لقطة متوسطة medium shot  لفاطمة وهى جالسة على الارض ترتكز على الحائط الخشبى

Cut  

فاطمة : والنبى ما ليا ذنب .. كنت بسمع كلامه زى ما بيقول كنت بعمل .. مزاجه كان اهم من مزاجى .. هوه اللى راح ومجاش .. والنبى انا ذنبى ايه .. ذنبى ايه ؟؟

 

صوت نقر على الباب

 

 

مشهد 35

ليل/داخلى

امام شقة الاسطى حسن والست فتحية

 

 

 

270

لقطة متوسطة بعيدة medium long shot  للشيخ حسنى وهو يقف امام باب شقة الاسطى حسن  بزاوية جانبية side angle  ويطرق على بابه فيفتح له الاسطى حسن وهو مغطى ببطانية ثقيلة لانه مريض بالالفنونزا

Cut  

الاسطى حسن : ايوة يا شيخ حسنى

الشيخ حسنى : مساء الخير يا باشمهندس حسن

الاسطى حسن : مساء النور

الشيخ حسنى : الهرم موجود

الاسطى حسن : لا مش موجود يا شيخ حسنى روح

الشيخ حسنى : روح بيته

الاسطى حسن : الله اعلم يا شيخ حسنى

الشيخ حسنى : طب يا سيدى فوتك بعافية

الاسطى حسن : الله يعافيك

 

الشيخ حسنى : لا .. لا مش قادر .. مش قادر

( يطرق الباب ثانية ) لا مؤاخذة يا باشمهندس حسن .. ممكن ادخل عندك دورة المية لحسن محصور اوى

الاسطى حسن : اتفضل

الشيخ حسنى : خد بأيدى الله لا يسيئك

 

صوت نقر على الباب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صوت غلق باب

 

 

مشهد 36

ليل / داخلى

شقة الاسطى حسن

 

 

 

 

271

لقطة عامة long shot  للمر مظلم داخل شقة الاسطى حسن ونرى الشيخ حسنى ممسكا بيد الاسطى حسن ونراهم من ظهرهما full rear  

Cut  

الشيخ حسنى : ايه انت تعبان ولا ايه

الاسطى حسن : تعبان شوية يا شيخ حسنى

الشيخ حسنى : لا .. الف سلامة يا سيدى

الاسطى حسن : ادينى نورتلك النور اهوه يا شيخ حسنى ..

الشيخ حسنى : كتر الف خيرك .. والله ما له اى لازمة يا باش مهندس

 

 

 

272

لقطة متوسطة medium shot  للشيخ حسنى من ظهره full rear  حيث نرى هرم على يمين الكادر

بزاوية side angle  هادئ لا يتحرك خوفا من ان يشعر به الشيخ حسنى

Cut  

الشيخ حسنى : السلطانية فين ... السلطانية فين .. اه .. تبع الريحة

صوت مياة تتسرب فى شكل نقط من صنبور غير محكم الغلق

 

 

273

لقطة قريبة close up  لهرم وهو يضع يده على فمه خوفا من الشيخ حسنى ان يسمع انفاسه او يشعر به وهو خائف وفى شدة الارتباك

Cut  

 

صوت مياة تتسرب فى شكل نقط من صنبور غير محكم الغلق

 

 

274

لقطة متوسطة medium shot  للشيخ حسنى من ظهره full rear  حيث نرى هرم على يمين الكادر بزاوية side angle   يتحرك بخفة وهدوء فى نفس الوقت الى يسار الكادر لان الشيخ حسنى يتحسس الحائط الايمن له ليصل الى الحمام

Cut  

 

صوت مياة تتسرب فى شكل نقط من صنبور غير محكم الغلق

 

 

275

لقطة قريبة جدا very close shot  للشيخ حسنى  من زاوية منخفضة low angle   وهو يلتفت ببطئ حتى يعرف مصدر صوت هذه الانفاس التى تشاركه الحمام

Cut  

 

صوت مياة تتسرب فى شكل نقط من صنبور غير محكم الغلق

 

 

276

لقطة متوسطة medium shot  للشيخ حسنى من ظهره full rear  حيث نرى هرم على يسار الكادر بزاوية side angle خائف ومرتبك , بينما نرى الشيخ حسنى يتحسس المرآة التى على يسار الكادر ويقرب ببطئ من هرم

Cut  

 

صوت مياة تتسرب فى شكل نقط من صنبور غير محكم الغلق

 

 

277

لقطة قريبة close shot  على يد الشيخ حسنى وهو تمتد وتتحس المرآة وما عليها من فرش وتمشى ببطئ الى يسار الكادر وتتابعها الكاميرا بحركة افقية pan left  بطئ  حتى نرى ان اليد قد اقتربت من وجه هرم فيبتعد بسرعة ولكن دون ان يصدر صوت

Cut  

 

صوت مياة تتسرب فى شكل نقط من صنبور غير محكم الغلق

 

 

278

لقطة متوسطة medium shot  للشيخ حسنى من ظهره full rear   حيث نرى هرم على يمين الكادر بزاوية side angle  هادئ لا يتحرك خوفا من ان يشعر به الشيخ حسنى , فيرفع الشيخ حسنى جلبابه ليستعد لقضاء حاجته , واذ فجأة يمسك بهرم بقوة .

Cut  

الشيخ حسنى : افشتك .. حرامى .. حرامى .. اخرس يا كلب .. حرامى

 

صوت مياة تتسرب فى شكل نقط من صنبور غير محكم الغلق

 

 

 

مشهد 37

ليل/ داخلى

داخل دكان الشيخ حسنى يغنى هو واصدقائه

 

 

 

279

لقطة قريبة close shot  للشيخ حسنى وهو يمسك العود ويعزف ويغنى فى نفس الوقت

Cut  

الشيخ حسنى : اورى للناس ازاى وشى

المجموعة تردد : اورى للناس ازاى وشى

الشيخ حسنى : آآآه .. هية الاسية شوية عليا .. يا صهبجية

المجموعة تردد : ايه يالا للى

الشيخ حسنى : عايزين شوية

المجموعة تردد : ايه يالا للى

 

 

 

280

لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot  لاصدقاء الشيخ حسنى ينظرون له يسمعونه ويرددون وراؤه

Cut  

الشيخ حسنى : حاجة ماللى هية

 

 

 

281

لقطة قريبة close shot  للشيخ حسنى وهو يمسك العود ويعزف ويغنى فى نفس الوقت

Cut  

المجموعة تردد : ايه يالا للى

الشيخ حسنى : حبة آهات على عينى على ليلى على ترالالى

 

 

282

لقطة عامة long shot  من زواية منخفضة low angle  للشيخ حسنى هو واصدقاؤه يجلسون على الارض فى شكل دائرى وامامهم النرجيلة واحجار المعسل

Cut  

الشيخ حسنى : انا وحبيبى روحين فى زكيبة

المجموعة تردد : انا وحبيبى روحين فى زكيبة

 الشيخ حسنى : يتعلموا منا الحبيبة

المجموعة تردد : يتعلموا منا الحبيبة

الشيخ حسنى : كيد العوازل جاتها رزية .. يا صهبجية

المجموعة تردد : ايه يالا للى

الشيخ حسنى : عايزين شوية

المجموعة تردد : ايه يالا للى

الشيخ حسنى : حاجة ماللى هية

المجموعة تردد : ايه يالا للى

الشيخ حسنى : حبة آهات على عينى على ليلى على ترالالى

 

 

 

283

لقطة قريبة close shot على صديق من اصدقاء الشيخ حسنى ينظر له يمين كادر ويضحك مع

المجموعة

Cut  

 

 

 

284

لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot  لاصدقاء الشيخ حسنى ينظرون له يمين كادر ويضحكون مع المجموعة

Cut  

 

صوت ضحك يعلو

 

 

285

لقطة عامة long shot  من زواية منخفضة low angle  للشيخ حسنى هو واصدقاؤه يجلسون على الارض فى شكل دائرى وامامهم النرجيلة واحجار المعسل , ونرى الشيخ حسنى فى عمق الكادريجلس وصديقه الذى بجانبه على اليمين يعطيه النرجيلة فى فمه

Cut  

صديق الشيخ حسنى 1 : ايه يا شيخ حسنى انت شطبت ولا ايه

صديق الشيخ حسنى 2 : ماتسمعنا حاجة ؟

الشيخ حسنى : عنيا

 

 

 

 

مشهد 38

ليل / خارجى

امام دكان الشيخ حسنى

 

 

 

286

لقطة عامة long shot   لدكان الشيخ حسنى من الزاوية اليسرى للدكان حيث نرى الدكان يفتح ويخرج منه صديق الشيخ حسنى والصديق الاخر ممسكا بباب الدكان ويقول له : خلى بالك من نفسك , ثم يغلق المحل حيث نتابع الرجل الذى خرج بحركة كاميرا pan right  حتى نرى عربة بوليس تأتى من عمق الكادر الى المقدمة

Cut  

 

صوت صراصير الليل

 

 

287

لقطة متوسطة medium shot  لصديق الشيخ حسنى الذى خرج للذهاب الى بيته وهو ينظر لعربة البوليس من بعيد فيضطرب وينزعج ويجرى الى دكان الشيخ حسنى

Cut  

صديق الشيخ حسنى : ظابط الباحث وصل .. ظابط الباحث وصل

صوت صراصير الليل

 

 

288

لقطة عامة long shot   للحارة وضباط الشرطة يمشون فى الحارة يستكشفونها ببطئ وهدوء , وفى

طريقهم للصوت الذى يسمعوه ليعرفوا اين مصدره وهو صوت غناء الشيخ حسنى

Cut  

 

صوت صراصير الليل

 

 

289

لقطة متوسطة medium shot  لضابط الشرطة والعساكر الذين معه والكاميرا تتابع تقدمهم نحو دكان الشيخ حسنى بحركة track out  , ثم نرى الضابط ينزل ويجلس على رقبتيه لينظر الى ما يحدث داخل الدكان من الجزء المفتواح قليلا , وتتحرك الكاميرا معه tilt down  , ثم يقوم من جلسته فتتحرك الكاميرا معه tilt up  ثم يبدأ الضابط الطرق بشدة على باب الدكان.

Cut  

 

صوت خطوات ارجل

 

 

 

  صوت صراصير الليل

 

 

 

290

لقطة عامة long shot  للشيخ حسنى واصدقاؤه وهم يجلسون على الاض فى شكل دائرى , والكاميرا خلف الشيخ حسنى تطهره من ظهره full rear   , بينما نرى صديق من اصدقؤه يقوم من جلسته ليرى من الطارق فيفتح باب الدكان فيرى الضابط ومعه امناء الشرطة , فالكل يقف منزعجا ومزعورا عدا الشيخ حسنى

Cut  

الشيخ حسنى : انت جيت تانى يا حمار .

المجموعة : ( ضحك بصوت مرتفع )

صديق الشيخ حسنى : الحكومة

المجموعة : ( فى نفس واحد ) الحكومة ...!

 

  صوت صراصير الليل

 

 

291

لقطة قريبة close shot على يد الشيخ حسنى وهو يلقى قطعة الحشيش فى جيب صديقه دون ان يراه احد

Cut  

 

 

 

292

لقطة عامة long shot  من زاوية مرتفعة high angle  حيث نرى المجموعة تمشى فى الحارة فى طابور منتظم والكل يضع ايديه الاثنين على رأسه

ثم يأتى الضابط من خلفهم ويوقفهم , ثم يقف امامهم

Cut  

الضابط : وقف يابنى انت وهو .. امال فين الراجل الاعمى اللى كان معاكوا

المجموعة :( ينظرون حولهم ثم يضحكوا )

  صوت صراصير الليل

 

 

 

مشهد 39

ليل/خارجى

يوسف على كورنيش النيل

 

 

 

293

لقطة عامة long shot  لكوبرى والسيارات تمشى عليه بسرعة عالية

Dissolve

 

 

صوت سيارات

 

294

لقطة متوسطة ليوسف medium shot  وهو يمشى على الكورنيش فى حزن وآسى يشرب سيجارة  والكاميرا تتحرك معه pan left  

Dissolve

 

صوت سيارات

 

295

لقطة قريبة جدا very close shot  ليوسف وهو يدخن السيجارة وينظر بزاوية 3/4 rear  

Dissolve

 

 

 

مشهد 40

ليل/داخلى

منزل فاطمة

 

 

 

296

لقطة long shot  من زاوية مرتفعة high angle  على فاطمة وهو تتقلب على السرير مبتسمة والسعادة تملأ عيونها , ثم تقوم من على السرير وتأخذ شالا تلبسه فو جلبابها

Dissolve

 

 

297

لقطة عامة long shot  للممر فى منزل فاطمة وهى تمشى من مقدمة الكادر الى عمقه ببطئ

Dissolve

 

 

298

لقطة عامة long shot  لفاطمة وهى تنزل من على السلالم وتتابعها الكاميرا بحركة crane down  من زاوية مرتفعة high angle  , ثم تقف امام باب منزلها والكاميرا تتابع حركتها ب track out  . حتى يكون الكادر عبارة عن فاطمة على يسار الكادر مستندة الى الباب ويمين الكادر نرى الحارة كلها

Dissolve

 

 

 

299

لقطة متوسطة medium shot  لفاطمة بزاوية 3/4 front

Dissolve

 

 

 

300

لقطة عامة long shot  لفاطمة من زاوية منخفضة جدا  very low angle  وهى واقفة وتنزل ببطئ الى الارض لتجلس على الارض , حتى نراها على يسار الكادر والسماء الزرقاء وأحد ابنية الحارة على يمين الكادر

Dissolve

 

 

 


 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات