New Page 1

 

م

وصف الصورة

وصف الصوت

 

 

 

الحوار

المؤثرات

الموسيقى

 

مشهد 40

شروق / خارجى

مركب فى النيل

 

 

 

301

لقطة عامة long shot  لكادر نرى فيه النيل وفجأة نرى مركب يخترق الكادر من يساره نرى يوسف نائم على هذا المركب ينظر الى السماء

Dissolve

 

 

302

لقطة عامة long shot  من زاوية مرتفعة high angle  والكاميرا عمودية على النيل حنى نلاحظ

المركب تخترق الكادر من الاسفل الى اعلى ويوسف نائم عليه ناظرا الى السماء

fade out          

 

صوت نقر على الباب

 

 

مشهد 41

نهار / داخلى

قسم الشرطة

 

 

 

303

Fade in

لقطة متوسطة medium shot  لرجال شرطة من ظهرهم full rear  يدخلون منزل هرم والكاميرا تتابعهم track in  حتى نرى فى الكادر هرم وضابط الشرطة والمأمور فى حجم medium long shot ثم يأمر المأمور ان يقبض عليه

Cut

 

الضابط : فتشوا البيت

هرم : ليه يا بيه بس منا قولت لحضرتك ميت الف مرة  انى بطلت تجارة الصنف ده من مدة يا سعادة البيه

الضابط : اقبض عليه

المأمور : يا بيه ليه بس يا بيه

هرم : يا بيه ليه بس يا بيه .. اللى تشوفه حضرتك .. ماشى .

 

صوت نقر على الباب

 

 

 

مشهد 41

نهار / داخلى

امام منزل الشيخ حسنى

 

 

 

304

لقطة قريبة close shot  للجدة وهى تفتح الباب

Cut

 

الجدة : اهلا .. اهلا اهلا يابنى اتفضل

 

 

305

لقطة قريبة close shot  لسليمان الصايغ وهو يقف امام باب منزل الشيخ حسنى امام الجدة ويسألها عن زوجته

Cut

 

سليمان : لا مؤاخذة يا حاجة .. هية روايح مجتش عندكم

 

 

306

لقطة قريبة close shot  للجدة

Cut

 

الجدة : روايح .. لا والنبى يابنى .. ليه ؟؟ هية مش فى الشقة

 

 

307

لقطة قريبة close shot  لسليمان الصايغ وهو يقف امام باب منزل الشيخ حسنى امام الجدة

Cut

 

سليمان : اصل انا سيبتها امبارح الصبح .. رجعت البيت مالقيتهاش فقولت يمكن تكونى عارفة هية راحت فين

 

 

308

قطة over shoulder  من وجهة نظر سليمان الى الجدة

Cut

 

الجدة : انا شوفتها امبارح قبل الظهر بييجى ساعة .. نازلة وشايلة بؤجة هدوم .. تكونش راحت لامها يابنى وجايز تكون راجعة بعد شوية .

 

 

309

لقطة over shoulder  من وجهة نظر الجدة الى سليمان

Cut

 

سليمان : جايز ... فوتك بخير يا حاجة

الجدة : مع السلامة يابنى .. مع السلامة  ( ثم تغلق الباب )

 

 

 

 

مشهد 42

نهار / داخلى

منزل الشيخ حسنى حجرة الصالون

 

 

 

310

لقطة عامة long shot  للصالون حيث يجلس الشيخ حسنى وامامه كوب من الشاى وتأتى الجدة من يمين الكادر بعد انتهائها من الكلام مع سليمان الصيغ على الباب وتجلس بجانبه

Cut

 

الجدة : سليمان ... بيسأل عن روايح فاكرها طلعت هنا .. وايه اللى يغربها من غير ما تقوله .. لازم غضبانة عند امها .. ما دريتش مش امبارح الاسطى حسن السواق مسك الهرم وهو بيعاكس مراته مانت عارف انه كان بيروح يقعد عندهم .. يووه ضربوا بعض وكانت عركة وفضيحة .

 

صوت اغنية شعبية تعلو من الحارة

 

 

311

لقطة قريبة close up shot  للشيخ حسنى وهو يشرب كوب الشاى بزاوية 3/4 front  

Cut

 

الجدة : ربنا يستر على الناس .. هوه كمان اللى غلطان

الشيخ حسنى : هوه مين

 

صوت اغنية شعبية تعلو من الحارة

 

 

312

لقطة قريبة close up shot   للجدة وهى تصب القهوة فى الفنجان

Cut

 

الجدة : الاسطى حسن .. هية كمان ما سكتتلوش .. النهاردة الصبح رميتله هدومه بره البيت علشان تبقى تحرم تجيب اوباش معاك يحششوا معاك  فى الشقة

 

صوت اغنية شعبية تعلو من الحارة

 

 

313

لقطة قريبة close up shot  للشيخ حسنى وهو يشرب كوب الشاى بزاوية 3/4 front  

Cut

 

الشيخ حسنى : فتحية طردت جوزها

صوت اغنية شعبية تعلو من الحارة

 

 

314

لقطة عامة  long shot  للصالون حيث يجلس الشيخ حسنى وامامه كوب من الشاى وتجلس بجانبه الجدة واذ فجأة عندما تخبره الجدة انها تفتقد يوسف فيقوم من جلسته ويخلع جلبابه  ويخرج من ياسر الكادر

Cut

 

الجدة : ايوة .. والنبى جدعة لها حق .. الواد يوسف واحشنى  ياترى انت فين يابنى .. الا ماتعرفش هوه راح فين يا شيخ حسنى

 

صوت اغنية شعبية تعلو من الحارة

 

 

مشهد 43

نهار / داخلى

داخل قسم الشرطة غرفة رئيس المباحث

 

 

 

315

لقطة قريبة close shot  لشاشة تلفزيون ويظهر عليها مشهد من مسلسل ( سمبل ) لمحمد صبحى

Cut

 

 

 

 

316

لقطة عامة long shot   لمكتب رئيس المباحث ونرى على يمين الكادر هرم واقف ينظر للتلفاز امام المكتب وعلى يسار الكادر يجلس الضابط وفى المنتصف يجلس الكاتب 

Cut

 

رئيس المباحث : اكتب اكتب , وبتفتيشه وجد فى جيب الصديرى اليمين منديل ابيض وبه ثلاث قطع من الحشيش ملفوفة فى ورق سلوفان احمر واصفر ومجهزة للبيع

هرم : يا سعادة البيه

رئيس المباحث : وكذلك وجد ايضا فى جيب الجلابية السوداء فى الجيب الجانبى اكتب بين قوسين السيالة مطوة قرن غزال

هرم : يا سعادة البيه بس ده ظلم .. ظلم

 

 

 

 

مشهد 44

نهار / داخلى

داخل محل الحلاق

 

 

 

 

317

لقطة over shoulder  من وجهة نظر الشيخ حسنى للمرآة التى امامه والحلاق يحلق له من زاوية منخفضة low angle   حيث نرى الحلاق والشيخ حسنى منعكسين فى المرآة , بينما يدخل سليمان المحل ونراه فى المرآة

Cut

الشيخ حسنى : اى .. اه .. خف يا راجل

سليمان : صباح الخير يا شيخ حسنى

الشيخ حسنى : اهلا .. اهلا .. ازيك يا سليمان وازى مراتك

 

صوت اعلانات قديمة صادرة من التلفاز

 

 

318

لقطة متوسطة medium shot  لسليمان وهى ينظر يمين الكادر للشيخ حسنى

Cut

سليمان : كنت عايزك فى موضوع كده .. انت رايح فين دلوقتى

صوت اعلانات قديمة صادرة من التلفاز

 

 

319

لقطة over shoulder  من وجهة نظر الشيخ حسنى للمرآة التى امامه والحلاق يحلق له من زاوية منخفضة low angle   , حيث نرى الحلاق والشيخ حسنى منعكسين فى المرآة , بينما يدخل سليمان المحل ونراه فى المرآة , فيقوم الشيخ حسنى من جلسته ويلتفت نحو سليمان ويخرج من يسار الكادر , ويظل الحلاق هوه الواضح امامنا على يسار الكادر وسليمان يتضح لنا انعكاسه على المرآة  هو والشيخ حسنى

Cut

الشيخ حسنى : والله انا كان ورايا مشوار مهم .. انما علشان خاطرك انت يعنى ممكن نتمشى شوية

الحلاق : الحساب يا شيخ حسنى

الشيخ حسنى : حساب ايه يا راجل كتك نيلة فيك وفى حلاقتك .. دى حلاقة دى ادفع عليها حساب

 

صوت اعلانات قديمة صادرة من التلفاز

 

 

 

مشهد 45

نهار / خارجى

فى الحارة

 

 

 

320

لقطة عامة long shot  للشيخ حسنى وسليمان يمشيان سويا فى الحارة من زاوية مرتفعة نسبيا high angle   يأتون من عمق الكادر ببطئ والكاميرا تتحرك معهم حركة افقية بطئية جدا

pan left   حتى يصبح حجمهما داخل الكادر medium 2 shot

Cut

سليمان : امبارح رجعت البيت مالقيتش روايح .. اظاهر انها راحت لامها

الشيخ حسنى : الله انت زعلتها ف حاجة من زمان

سليمان : ابدا والله يا شيخ حسنى

الشيخ حسنى : طب يا اخى ماتروح لامها وتجيبها

سليمان : انا عمرى ما روحت عند امها فى البيت وبعدين مكسوف شوية فلو تعمل معروف وتيجى معايا يبقى كتر خيرك يعنى .. لو امكن يعنى

الشيخ حسنى : والله الواحد مشغول يا سليمان .. انما يعنى علشان خاطرك انت بردو  انا حعملك اللى انت عايزه

انا سمعت انك جبت موتوسيكل

 

 

 

 

مشهد 46

نهار / خارجى

فى الحارة  امام دكان سليمان الصايغ

 

 

 

321

لقطة عامة long shot  لموتوسيكل سليمان وطفل صغير يجلس عليه ويلعب , بينما نرى الشيخ حسنى وسليمان يدخلان من يمين الكادر نحو الموتوسيكل ويقفان بجانبه . ويقوم الشيخ حسنى بتدويرها ويستعد للركوب عليها , وبالفعل يركب عليها ويركبها ويجرى مسرعا

Cut

الشيخ حسنى : اصل انا بينى وبينك ناوى اشترى واحدة  وكنت عايز اجربها ..

سليمان : حتشتريها ليوسف ولا ايه

الشيخ حسنى . لا ياراجل يوسف ايه .. يوسف ده  لسه عيل صغير انا حشتريه لنفسى .. الله .. الله  المفاتيح يا سليمان .. لا دى بتدور من غير مفاتيح وبعدين يا شيخ حسنى ماتزعلش منى لا مؤاخذة يعنى

الشيخ حسنى : ايه يا راجل انت فاكرنى مابعرفش اسوق ولا ايه .. هوه والدك الله يرحمه ما حكالكش عنى ولا ايه .. ياراجل .. ماتخافش يا راجل .. عيب يا راجل

سليمان : شيخ حسنى

الشيخ حسنى : عيب يا راجل سيبها على الله

سليمان : خطر يا شيخ حسنى

الشيخ حسنى : عيب يا راجل واحنا عيال صغيرة ولا ايه جرى ايه

سليمان : سيبها يا شيخ حسنى والنبى

الشيخ حسنى : قول يا باسط  .. قول يا باسط يا راجل

سليمان : ارجع يا شيخ حسنى

 

 

صوت موتوسيكل

 

 

322

لقطة قريبة close up  للشيخ حسنى وهو على الموتوسيكل ويجرى مسرعا

Cut

 

صوت موتوسيكل

 

 

323

لقطة عامة long shot  من وجهة نظر الشيخ حسنى  الى الناس فى الحارة وهو يجرون يمينا

ويسارا ويصرخون رعبا من الشيخ حسنى والكاميرا مثبتة على الموتوسيكل

Cut

 

صوت موتوسيكل

اصوات نساء تصرخ

 

324

لقطة متوسطة medium shot  بزاوية side angle  للشيخ حسنى مع حركة افقية pan left   

Cut

 

صوت موتوسيكل

اصوات نساء تصرخ

 

325

لقطة عامة long shot  من وجهة نظر الشيخ حسنى  الى الناس فى الحارة وهو يجرون يمينا

ويسارا ويصرخون رعبا من الشيخ حسنى والكاميرا مثبتة على الموتوسيكل

Cut

 

صوت موتوسيكل

اصوات نساء تصرخ

 

326

لقطة متوسطة medium shot  لسليمان وهو يمسك عامود خشبى ويقف متجهما لا يصدق ما يراه

Cut

 

صوت موتوسيكل

اصوات نساء تصرخ

 

327

لقطة عامة long shot  لمحل دواجن وهو يلملم اقفاصه بسرعه خوفا من الشيخ حسنى ونرى الشيخ

حسنى يدخل بالموتوسيكل من يسار الكادر بجانب محل الدواجن

Cut

 

صوت موتوسيكل

اصوات نساء تصرخ

 

328

لقطة عامة long shot  للحارة ونرى الشيخ حسنى يجرى بالموتوسيكل من يمين الكادر وطفل صغير يمسك فى رقبته وامه تجرى وراء الموتوسيكل تصرخ خوفا على ابنها

Cut

الام : ابنى .. ابنى .. يا خرابى ابنى

صوت موتوسيكل

اصوات نساء تصرخ

 

329

لقطة عامة long shot  من زاوية منخفضة low angle  لبالكونة فيها اربع افراد ينظرون الى ما

يحدث فى الحارة ويضحكون

Cut

 

صوت موتوسيكل

اصوات نساء تصرخ

 

330

لقطة عامة long shot  من وجهة نظر الشيخ حسنى  الى الناس فى الحارة وهو يجرون يمينا ويسارا ويصرخون رعبا من الشيخ حسنى والكاميرا مثبتة على الموتوسيكل

Cut

 

صوت موتوسيكل

اصوات نساء تصرخ

 

331

لقطة قريبة close shot  للشيخ حسنى بزاوية side angle  مع حركة كاميرا pan right  تتابع

الشيخ حسنى على الموتوسيكل

Cut

 

صوت موتوسيكل

اصوات نساء تصرخ

 

332

لقطة قريبة close shot على عجلات الموتوسيكل

Cut

 

صوت موتوسيكل

اصوات نساء تصرخ

 

334

لقطة عامة long shot  من زاوية منخفضة low angle  والشيخ حسنى يصدم شخص يحمل اشياء كثيرة

Cut

 

صوت موتوسيكل

اصوات نساء تصرخ

 

335

لقطة متوسطة medium shot  لسليمان وهو منزعج ويتحصر على خسارته للموتوسيكل ويضع

يديه على اذنه

Cut

 

صوت موتوسيكل

اصوات نساء تصرخ

 

336

لقطة عامة long shot  للشيخ حسنى وهو يأتى بالموتوسيكل مسرعا من عمق الكادر الى مقدمته

Cut

 

 

337

لقطة عامة long shot  من زاوية منخفضة low angle  لبائعة جائلة تضع امامها اقفاص عليها خضروات تقوم من جلستها وتجرى مسرعة والشيخ حسنى يدخل بالموتوسيكل على هذه الاقفاص

Cut

 

 

338

لقطة عامة long shot   لرجل يقف على عربة برتقال عندما يشاهد الشيخ حسنى يقفز على العربة خوفا من الشيخ حسنى وتنقلب به

Cut

 

 

339

لقطة عامة long shot  من زاوية منخفضة low angle بائع البرتقال وهو ينقلب على الارض

ةالبرتقال كله يقع على الارض

Cut

 

 

340

لقطة قريبة close shot  للشيخ حسنى بزاوية side angle  مع حركة كاميرا pan right  تتابع

الشيخ حسنى على الموتوسيكل

Cut

 

 

341

لقطة عامة long shot  للشيخ حسنى وهو يأتى بالموتوسيكل مسرعا من عمق الكادر الى مقدمته

Cut

 

 

342

لقطة عامة long shot   للشيخ حسنى من ظهره بزاوية full rear  وهو يمشى مسرعا

بالموتوسيكل والناس نهرب من امامه

Cut

 

 

343

لقطة عامة long shot  من وجهة نظر الشيخ حسنى  الى الناس فى الحارة وهو يجرون يمينا ويسارا ويصرخون رعبا من الشيخ حسنى والكاميرا مثبتة على الموتوسيكل

Cut

 

 

344

لقطة عامة long shot  للشيخ حسنى وهو يأتى بالموتوسيكل مسرعا من عمق الكادر الى مقدمته

Cut

 

 

345

لقطة عامة long shot  من وجهة نظر الشيخ حسنى  الى الناس فى الحارة وهو يجرون يمينا ويسارا ويصرخون رعبا من الشيخ حسنى والكاميرا مثبتة على الموتوسيكل

Cut

 

 

346

لقطة عامة long shot   من زاوية side angle  للشيخ حسنى وهو يدخل بالموتوسيكل فى اقفاص الدواجن

Cut

 

 

347

لقطة متوسطة medium shot  لسليمان وهو يقف مصدوما وحزينا على ما ضاع منه سواء كان زوجته روايح او الموتوسيكل الجديد

Cut

 

 

348

لقطة عامة long shot   من زاوية منخفضة low angle  للشيخ حسنى والناس تلتف حوله وتحاول ان تساعده على الوقوف حتى يأخذه المعلم عطية الى المحل وتتحرك الكاميرا pan right  لنرى الموتوسيكل وهو ملقى على الارض

Cut

 

 

 

مشهد 47

نهار / داخلى

داخل محل المعلم عطية

 

 

 

349

لقطة عامة long shot  للشيخ حسنى والمعلم عطيع وهما جالسين على المكتب الصغير المتواضع داخل المحل , وبعد ان يرفض الشيخ حسنى المبلغ الذى عرضه عليه المعلم عطية ويقوم من جلسته ويخرج خارج المحل وتتابعه الكاميرا بحركة track in  حيث نراه من ظهره وهو ينادى على سليمان , وعندما يأتى سليمان ويقفان الاثنان امام محل الدواجن تصبح اللقطة لقطة متوسطة لشخصين تظهر بروفيل الوجه لكل من الشيخ حسنى وسليمان medium 2 shot

Cut

الشيخ حسنى : آه يا عينى يا ساتر .. يخربيت ده مكن يا شيخ

المعلم عطية : شرفت المحل يا شيخ حسنى  .. تشرب ايه        

الشيخ حسنى :  كازوزا

المعلم عطية : كازوزا يالا .. بقولك ايه يا شيخ حسنى نخش فى الموضوع على طول .. حدفعلك او حديك فى المحل ده 3000 جنيه

الشيخ حسنى : سلام عليكم  ... سليمان .. سليمان افندى

سليمان : نعم

الشيخ حسنى : الليلة الساعة 8 بالليل حفوت عليك علشان نروح مشوارنا .. سلام .. ماتنساش هات معاك كيلو كباب وكام ازازة بيرة وشوية فاكهة  .. سلام عليكم .

 

 

 

 

مشهد 48

نهار / خارجى

امام  قسم الشرطة

 

 

 

350

لقطة متوسطة بعيدة  لشخصين medium long  2 shot  للشيخ حسنى والمعاون من ظهرهما بزاوية full rear  

Cut

المعاون : اهوه ده اللى مش ممكن يا شيخ حسنى

الشيخ حسنى : مافيش حاجة فى الدنيا اسمها مش ممكن

المعاون : مانت عارف انه محبوس

الشيخ حسنى : محبوس لكن مايقدرش يطلع صح

 المعاون : صح

الشيخ حسنى : لكن انا ممكن ادخله وانا عاوز اشوفه ولو 5 دقائق بس

 

 

 

مشهد 49

نهار/ خارجى

داخل الزنزانة

 

 

 

 


 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات