م | وصف الصورة | وصف الصوت |
| | الحوار | المؤثرات | الموسيقى |
| مشهد 40 شروق / خارجى مركب فى النيل | | | |
301 | لقطة عامة long shot لكادر نرى فيه النيل وفجأة نرى مركب يخترق الكادر من يساره نرى يوسف نائم على هذا المركب ينظر الى السماء Dissolve | | | |
302 | لقطة عامة long shot من زاوية مرتفعة high angle والكاميرا عمودية على النيل حنى نلاحظ المركب تخترق الكادر من الاسفل الى اعلى ويوسف نائم عليه ناظرا الى السماء fade out | | صوت نقر على الباب | |
| مشهد 41 نهار / داخلى قسم الشرطة | | | |
303 | Fade in لقطة متوسطة medium shot لرجال شرطة من ظهرهم full rear يدخلون منزل هرم والكاميرا تتابعهم track in حتى نرى فى الكادر هرم وضابط الشرطة والمأمور فى حجم medium long shot ثم يأمر المأمور ان يقبض عليه Cut | الضابط : فتشوا البيت هرم : ليه يا بيه بس منا قولت لحضرتك ميت الف مرة انى بطلت تجارة الصنف ده من مدة يا سعادة البيه الضابط : اقبض عليه المأمور : يا بيه ليه بس يا بيه هرم : يا بيه ليه بس يا بيه .. اللى تشوفه حضرتك .. ماشى . | صوت نقر على الباب | |
| مشهد 41 نهار / داخلى امام منزل الشيخ حسنى | | | |
304 | لقطة قريبة close shot للجدة وهى تفتح الباب Cut | الجدة : اهلا .. اهلا اهلا يابنى اتفضل | | |
305 | لقطة قريبة close shot لسليمان الصايغ وهو يقف امام باب منزل الشيخ حسنى امام الجدة ويسألها عن زوجته Cut | سليمان : لا مؤاخذة يا حاجة .. هية روايح مجتش عندكم | | |
306 | لقطة قريبة close shot للجدة Cut | الجدة : روايح .. لا والنبى يابنى .. ليه ؟؟ هية مش فى الشقة | | |
307 | لقطة قريبة close shot لسليمان الصايغ وهو يقف امام باب منزل الشيخ حسنى امام الجدة Cut | سليمان : اصل انا سيبتها امبارح الصبح .. رجعت البيت مالقيتهاش فقولت يمكن تكونى عارفة هية راحت فين | | |
308 | قطة over shoulder من وجهة نظر سليمان الى الجدة Cut | الجدة : انا شوفتها امبارح قبل الظهر بييجى ساعة .. نازلة وشايلة بؤجة هدوم .. تكونش راحت لامها يابنى وجايز تكون راجعة بعد شوية . | | |
309 | لقطة over shoulder من وجهة نظر الجدة الى سليمان Cut | سليمان : جايز ... فوتك بخير يا حاجة الجدة : مع السلامة يابنى .. مع السلامة ( ثم تغلق الباب ) | | |
| مشهد 42 نهار / داخلى منزل الشيخ حسنى حجرة الصالون | | | |
310 | لقطة عامة long shot للصالون حيث يجلس الشيخ حسنى وامامه كوب من الشاى وتأتى الجدة من يمين الكادر بعد انتهائها من الكلام مع سليمان الصيغ على الباب وتجلس بجانبه Cut | الجدة : سليمان ... بيسأل عن روايح فاكرها طلعت هنا .. وايه اللى يغربها من غير ما تقوله .. لازم غضبانة عند امها .. ما دريتش مش امبارح الاسطى حسن السواق مسك الهرم وهو بيعاكس مراته مانت عارف انه كان بيروح يقعد عندهم .. يووه ضربوا بعض وكانت عركة وفضيحة . | صوت اغنية شعبية تعلو من الحارة | |
311 | لقطة قريبة close up shot للشيخ حسنى وهو يشرب كوب الشاى بزاوية 3/4 front Cut | الجدة : ربنا يستر على الناس .. هوه كمان اللى غلطان الشيخ حسنى : هوه مين | صوت اغنية شعبية تعلو من الحارة | |
312 | لقطة قريبة close up shot للجدة وهى تصب القهوة فى الفنجان Cut | الجدة : الاسطى حسن .. هية كمان ما سكتتلوش .. النهاردة الصبح رميتله هدومه بره البيت علشان تبقى تحرم تجيب اوباش معاك يحششوا معاك فى الشقة | صوت اغنية شعبية تعلو من الحارة | |
313 | لقطة قريبة close up shot للشيخ حسنى وهو يشرب كوب الشاى بزاوية 3/4 front Cut | الشيخ حسنى : فتحية طردت جوزها | صوت اغنية شعبية تعلو من الحارة | |
314 | لقطة عامة long shot للصالون حيث يجلس الشيخ حسنى وامامه كوب من الشاى وتجلس بجانبه الجدة واذ فجأة عندما تخبره الجدة انها تفتقد يوسف فيقوم من جلسته ويخلع جلبابه ويخرج من ياسر الكادر Cut | الجدة : ايوة .. والنبى جدعة لها حق .. الواد يوسف واحشنى ياترى انت فين يابنى .. الا ماتعرفش هوه راح فين يا شيخ حسنى | صوت اغنية شعبية تعلو من الحارة | |
| مشهد 43 نهار / داخلى داخل قسم الشرطة غرفة رئيس المباحث | | | |
315 | لقطة قريبة close shot لشاشة تلفزيون ويظهر عليها مشهد من مسلسل ( سمبل ) لمحمد صبحى Cut | | | |
316 | لقطة عامة long shot لمكتب رئيس المباحث ونرى على يمين الكادر هرم واقف ينظر للتلفاز امام المكتب وعلى يسار الكادر يجلس الضابط وفى المنتصف يجلس الكاتب Cut | رئيس المباحث : اكتب اكتب , وبتفتيشه وجد فى جيب الصديرى اليمين منديل ابيض وبه ثلاث قطع من الحشيش ملفوفة فى ورق سلوفان احمر واصفر ومجهزة للبيع هرم : يا سعادة البيه رئيس المباحث : وكذلك وجد ايضا فى جيب الجلابية السوداء فى الجيب الجانبى اكتب بين قوسين السيالة مطوة قرن غزال هرم : يا سعادة البيه بس ده ظلم .. ظلم | | |
| مشهد 44 نهار / داخلى داخل محل الحلاق | | | |
317 | لقطة over shoulder من وجهة نظر الشيخ حسنى للمرآة التى امامه والحلاق يحلق له من زاوية منخفضة low angle حيث نرى الحلاق والشيخ حسنى منعكسين فى المرآة , بينما يدخل سليمان المحل ونراه فى المرآة Cut | الشيخ حسنى : اى .. اه .. خف يا راجل سليمان : صباح الخير يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : اهلا .. اهلا .. ازيك يا سليمان وازى مراتك | صوت اعلانات قديمة صادرة من التلفاز | |
318 | لقطة متوسطة medium shot لسليمان وهى ينظر يمين الكادر للشيخ حسنى Cut | سليمان : كنت عايزك فى موضوع كده .. انت رايح فين دلوقتى | صوت اعلانات قديمة صادرة من التلفاز | |
319 | لقطة over shoulder من وجهة نظر الشيخ حسنى للمرآة التى امامه والحلاق يحلق له من زاوية منخفضة low angle , حيث نرى الحلاق والشيخ حسنى منعكسين فى المرآة , بينما يدخل سليمان المحل ونراه فى المرآة , فيقوم الشيخ حسنى من جلسته ويلتفت نحو سليمان ويخرج من يسار الكادر , ويظل الحلاق هوه الواضح امامنا على يسار الكادر وسليمان يتضح لنا انعكاسه على المرآة هو والشيخ حسنى Cut | الشيخ حسنى : والله انا كان ورايا مشوار مهم .. انما علشان خاطرك انت يعنى ممكن نتمشى شوية الحلاق : الحساب يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : حساب ايه يا راجل كتك نيلة فيك وفى حلاقتك .. دى حلاقة دى ادفع عليها حساب | صوت اعلانات قديمة صادرة من التلفاز | |
| مشهد 45 نهار / خارجى فى الحارة | | | |
320 | لقطة عامة long shot للشيخ حسنى وسليمان يمشيان سويا فى الحارة من زاوية مرتفعة نسبيا high angle يأتون من عمق الكادر ببطئ والكاميرا تتحرك معهم حركة افقية بطئية جدا pan left حتى يصبح حجمهما داخل الكادر medium 2 shot Cut | سليمان : امبارح رجعت البيت مالقيتش روايح .. اظاهر انها راحت لامها الشيخ حسنى : الله انت زعلتها ف حاجة من زمان سليمان : ابدا والله يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : طب يا اخى ماتروح لامها وتجيبها سليمان : انا عمرى ما روحت عند امها فى البيت وبعدين مكسوف شوية فلو تعمل معروف وتيجى معايا يبقى كتر خيرك يعنى .. لو امكن يعنى الشيخ حسنى : والله الواحد مشغول يا سليمان .. انما يعنى علشان خاطرك انت بردو انا حعملك اللى انت عايزه انا سمعت انك جبت موتوسيكل | | |
| مشهد 46 نهار / خارجى فى الحارة امام دكان سليمان الصايغ | | | |
321 | لقطة عامة long shot لموتوسيكل سليمان وطفل صغير يجلس عليه ويلعب , بينما نرى الشيخ حسنى وسليمان يدخلان من يمين الكادر نحو الموتوسيكل ويقفان بجانبه . ويقوم الشيخ حسنى بتدويرها ويستعد للركوب عليها , وبالفعل يركب عليها ويركبها ويجرى مسرعا Cut | الشيخ حسنى : اصل انا بينى وبينك ناوى اشترى واحدة وكنت عايز اجربها .. سليمان : حتشتريها ليوسف ولا ايه الشيخ حسنى . لا ياراجل يوسف ايه .. يوسف ده لسه عيل صغير انا حشتريه لنفسى .. الله .. الله المفاتيح يا سليمان .. لا دى بتدور من غير مفاتيح وبعدين يا شيخ حسنى ماتزعلش منى لا مؤاخذة يعنى الشيخ حسنى : ايه يا راجل انت فاكرنى مابعرفش اسوق ولا ايه .. هوه والدك الله يرحمه ما حكالكش عنى ولا ايه .. ياراجل .. ماتخافش يا راجل .. عيب يا راجل سليمان : شيخ حسنى الشيخ حسنى : عيب يا راجل سيبها على الله سليمان : خطر يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : عيب يا راجل واحنا عيال صغيرة ولا ايه جرى ايه سليمان : سيبها يا شيخ حسنى والنبى الشيخ حسنى : قول يا باسط .. قول يا باسط يا راجل سليمان : ارجع يا شيخ حسنى | صوت موتوسيكل | |
322 | لقطة قريبة close up للشيخ حسنى وهو على الموتوسيكل ويجرى مسرعا Cut | | صوت موتوسيكل | |
323 | لقطة عامة long shot من وجهة نظر الشيخ حسنى الى الناس فى الحارة وهو يجرون يمينا ويسارا ويصرخون رعبا من الشيخ حسنى والكاميرا مثبتة على الموتوسيكل Cut | | صوت موتوسيكل اصوات نساء تصرخ | |
324 | لقطة متوسطة medium shot بزاوية side angle للشيخ حسنى مع حركة افقية pan left Cut | | صوت موتوسيكل اصوات نساء تصرخ | |
325 | لقطة عامة long shot من وجهة نظر الشيخ حسنى الى الناس فى الحارة وهو يجرون يمينا ويسارا ويصرخون رعبا من الشيخ حسنى والكاميرا مثبتة على الموتوسيكل Cut | | صوت موتوسيكل اصوات نساء تصرخ | |
326 | لقطة متوسطة medium shot لسليمان وهو يمسك عامود خشبى ويقف متجهما لا يصدق ما يراه Cut | | صوت موتوسيكل اصوات نساء تصرخ | |
327 | لقطة عامة long shot لمحل دواجن وهو يلملم اقفاصه بسرعه خوفا من الشيخ حسنى ونرى الشيخ حسنى يدخل بالموتوسيكل من يسار الكادر بجانب محل الدواجن Cut | | صوت موتوسيكل اصوات نساء تصرخ | |
328 | لقطة عامة long shot للحارة ونرى الشيخ حسنى يجرى بالموتوسيكل من يمين الكادر وطفل صغير يمسك فى رقبته وامه تجرى وراء الموتوسيكل تصرخ خوفا على ابنها Cut | الام : ابنى .. ابنى .. يا خرابى ابنى | صوت موتوسيكل اصوات نساء تصرخ | |
329 | لقطة عامة long shot من زاوية منخفضة low angle لبالكونة فيها اربع افراد ينظرون الى ما يحدث فى الحارة ويضحكون Cut | | صوت موتوسيكل اصوات نساء تصرخ | |
330 | لقطة عامة long shot من وجهة نظر الشيخ حسنى الى الناس فى الحارة وهو يجرون يمينا ويسارا ويصرخون رعبا من الشيخ حسنى والكاميرا مثبتة على الموتوسيكل Cut | | صوت موتوسيكل اصوات نساء تصرخ | |
331 | لقطة قريبة close shot للشيخ حسنى بزاوية side angle مع حركة كاميرا pan right تتابع الشيخ حسنى على الموتوسيكل Cut | | صوت موتوسيكل اصوات نساء تصرخ | |
332 | لقطة قريبة close shot على عجلات الموتوسيكل Cut | | صوت موتوسيكل اصوات نساء تصرخ | |
334 | لقطة عامة long shot من زاوية منخفضة low angle والشيخ حسنى يصدم شخص يحمل اشياء كثيرة Cut | | صوت موتوسيكل اصوات نساء تصرخ | |
335 | لقطة متوسطة medium shot لسليمان وهو منزعج ويتحصر على خسارته للموتوسيكل ويضع يديه على اذنه Cut | | صوت موتوسيكل اصوات نساء تصرخ | |
336 | لقطة عامة long shot للشيخ حسنى وهو يأتى بالموتوسيكل مسرعا من عمق الكادر الى مقدمته Cut | | | |
337 | لقطة عامة long shot من زاوية منخفضة low angle لبائعة جائلة تضع امامها اقفاص عليها خضروات تقوم من جلستها وتجرى مسرعة والشيخ حسنى يدخل بالموتوسيكل على هذه الاقفاص Cut | | | |
338 | لقطة عامة long shot لرجل يقف على عربة برتقال عندما يشاهد الشيخ حسنى يقفز على العربة خوفا من الشيخ حسنى وتنقلب به Cut | | | |
339 | لقطة عامة long shot من زاوية منخفضة low angle بائع البرتقال وهو ينقلب على الارض ةالبرتقال كله يقع على الارض Cut | | | |
340 | لقطة قريبة close shot للشيخ حسنى بزاوية side angle مع حركة كاميرا pan right تتابع الشيخ حسنى على الموتوسيكل Cut | | | |
341 | لقطة عامة long shot للشيخ حسنى وهو يأتى بالموتوسيكل مسرعا من عمق الكادر الى مقدمته Cut | | | |
342 | لقطة عامة long shot للشيخ حسنى من ظهره بزاوية full rear وهو يمشى مسرعا بالموتوسيكل والناس نهرب من امامه Cut | | | |
343 | لقطة عامة long shot من وجهة نظر الشيخ حسنى الى الناس فى الحارة وهو يجرون يمينا ويسارا ويصرخون رعبا من الشيخ حسنى والكاميرا مثبتة على الموتوسيكل Cut | | | |
344 | لقطة عامة long shot للشيخ حسنى وهو يأتى بالموتوسيكل مسرعا من عمق الكادر الى مقدمته Cut | | | |
345 | لقطة عامة long shot من وجهة نظر الشيخ حسنى الى الناس فى الحارة وهو يجرون يمينا ويسارا ويصرخون رعبا من الشيخ حسنى والكاميرا مثبتة على الموتوسيكل Cut | | | |
346 | لقطة عامة long shot من زاوية side angle للشيخ حسنى وهو يدخل بالموتوسيكل فى اقفاص الدواجن Cut | | | |
347 | لقطة متوسطة medium shot لسليمان وهو يقف مصدوما وحزينا على ما ضاع منه سواء كان زوجته روايح او الموتوسيكل الجديد Cut | | | |
348 | لقطة عامة long shot من زاوية منخفضة low angle للشيخ حسنى والناس تلتف حوله وتحاول ان تساعده على الوقوف حتى يأخذه المعلم عطية الى المحل وتتحرك الكاميرا pan right لنرى الموتوسيكل وهو ملقى على الارض Cut | | | |
| مشهد 47 نهار / داخلى داخل محل المعلم عطية | | | |
349 | لقطة عامة long shot للشيخ حسنى والمعلم عطيع وهما جالسين على المكتب الصغير المتواضع داخل المحل , وبعد ان يرفض الشيخ حسنى المبلغ الذى عرضه عليه المعلم عطية ويقوم من جلسته ويخرج خارج المحل وتتابعه الكاميرا بحركة track in حيث نراه من ظهره وهو ينادى على سليمان , وعندما يأتى سليمان ويقفان الاثنان امام محل الدواجن تصبح اللقطة لقطة متوسطة لشخصين تظهر بروفيل الوجه لكل من الشيخ حسنى وسليمان medium 2 shot Cut | الشيخ حسنى : آه يا عينى يا ساتر .. يخربيت ده مكن يا شيخ المعلم عطية : شرفت المحل يا شيخ حسنى .. تشرب ايه الشيخ حسنى : كازوزا المعلم عطية : كازوزا يالا .. بقولك ايه يا شيخ حسنى نخش فى الموضوع على طول .. حدفعلك او حديك فى المحل ده 3000 جنيه الشيخ حسنى : سلام عليكم ... سليمان .. سليمان افندى سليمان : نعم الشيخ حسنى : الليلة الساعة 8 بالليل حفوت عليك علشان نروح مشوارنا .. سلام .. ماتنساش هات معاك كيلو كباب وكام ازازة بيرة وشوية فاكهة .. سلام عليكم . | | |
| مشهد 48 نهار / خارجى امام قسم الشرطة | | | |
350 | لقطة متوسطة بعيدة لشخصين medium long 2 shot للشيخ حسنى والمعاون من ظهرهما بزاوية full rear Cut | المعاون : اهوه ده اللى مش ممكن يا شيخ حسنى الشيخ حسنى : مافيش حاجة فى الدنيا اسمها مش ممكن المعاون : مانت عارف انه محبوس الشيخ حسنى : محبوس لكن مايقدرش يطلع صح المعاون : صح الشيخ حسنى : لكن انا ممكن ادخله وانا عاوز اشوفه ولو 5 دقائق بس | | |
| مشهد 49 نهار/ خارجى داخل الزنزانة | | | |