New Page 1

م

وصف الصورة

وصف الصوت

 

 

 

الحوار

المؤثرات

الموسيقى

351

لقطة عامة long shot  لهرم وهو مستلقى على اريكة خشبية داخل الزنزانة على يمين الكادر ونرى الشيخ حسنى يدخل الزنزانة فى يسار الكادر يتحسس الحائط ويمشى ببطئ ويأتى الى مقدمة الكادر فى حجم medium long shot  وهرم مستلقى وراؤه

Cut

الشيخ حسنى : سلام عليكم

المساجين : سلام ورحمة الله وبركاته

 

352

لقطة متوسطة medium shot  لهرم وهو مستلقى على الاريكة وخلفه واحد من المساجين جالس نائما ويستند برأسه على الحائط  , وبعد ان يدرك هرم انه الشيخ حسنى ويسأله عن مجيئه ويقوم من جلسته

Cut

هرم : شيخ حسنى .. انت ايه اللى جابك يا شيخ حسنى

 

353

لقطة متوسطة medium shot  للشيخ حسنى من زاوية منخفضة low angle  وهو يحاول العثور على مكان هرم فى الزنزانة  ويمشى الى يسار الكادر وتتابعه الكاميرا بحركة افقية pan left  حتى يصل الى الاريكة الجالس عليها هرم ويجلس وتنزل معه الكاميرا tilt down   ثم يعطى هرم لفافة بها اكل وسجائر

Cut

الشيخ حسنى : الله جيت اشوفك يا اخى واطمن عليك .. ازيك ياهرم

هرم : ازيك يا شيخ حسنى ... ايه ده

الشيخ حسنى : ده اكل زى مانت شايف كده يعنى

هرم : علشانى

الشيخ حسنى : ان شاء الله  .. السجاير

هرم : كمان .

الشيخ حسنى : معايا حتة كمان لو عايز

هرم : بقولك ايه انا فى عرضك

 

 

354

لقطة قريبة close up لهرم وهو ينظر يمين كادر للشيخ حسنى

Cut

هرم : شيخ حسنى ... هات من الاخر انت عاوز ايه يا شيخ حسنى

 

 

 

355

لقطة قريبة  close up shotللشيخ حسنى وهو ينظر يسار الكادر لهرم

Cut

الشيخ حسنى : الله .. جيت ازورك يا اخى واعمل الواجب .. ده انت امرك غريب .. سلام عليكم

 

 

356

لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shots  للشيخ حسنى وهرم من زاوية 3/4 front  والشيخ حسنى يقوم من جلسته ويقف , ثم يجلس مرة اخرى وبعد انهاء كلامه يقوم من جلسته ليخرج خارج الزنزانة فيقف فى حجم متوسط medium shot  من زاوية منخفضة low angle  والكاميرا تتابع سيره بحركة افقية الى اليسار pan left  

Cut

هرم : سلام

الشيخ حسنى : بقوللك ايه يا هرم

هرم : ايه

الشيخ حسنى : انت عارف ان معاون مباحث كبس علينا امبارح

هرم : لا معرفش

الشيخ حسنى : انت اللى بلغت يا هرم

هرم : لو انا اللى بلغت مكنتش ابقى فى التخشيبة يا مفتح

الشيخ حسنى : طيب .. فوتك بعافية اذا عوزت اى حاجة ياهرم  ابقى ابعتلى وانا ان شاء الله حبقى آجى واطمن عليك واطل عليك .. سلام عليكم

هرم : سلام ورحمة الله وبركاته

الشيخ حسنى : مش انت اللى بلغت ياهرم

هرم : يا اخى لا مش انا

الشيخ حسنى : يا شاويش

 

 

 

357

لقطة متوسطة medium shot  لهرم وهو يجلس على الاريكة فى الزنزانة ثم يقوم من جلسته وهو يحمل الفافة التى بها الاكل ويذهب نحو صديق له فى الزنزانة وتتابعه الكاميرا بحركة افقية الى اليمين pan right  , ثم يجلس على الارض بجانب صديقه فى الزنزانة حتى يصبح الكادر لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot  لهرم وصديقه فى الزنزانة من زاوية 3/4 front

 

Cut

هرم : خدنى جنبك كده .. كل

صديقه المسجون : تشكر يا معلم .. انت مش حتاكل ولا ايه يا معلم

هرم : لا انا ماليش نفس .. ماليش مزاج كل انت بالهنا والشفا وبر نفسك وبعد ما تاكل حرقعك علبة سجاير

صديقه المسجون: خير يا معلم

هرم : ان شاء الله خير  ولما تخرج من هنا حرزعك عشرة جنيه

صديقه المسجون : فهمنى انت عاوز ايه بالظبط يا معلم

هرم : انت ان شاء الله مش خارج بكرة الصبح

صديقه المسجون : ايوة مش عايز توصلش حاجة .. احنا نخدموك من غير حاجة

هرم : ايه ده .. انت اسكندرانى اجدع ناس بقولك ايه .. ممكن تقلع هدومك

صديقه المسجون : اشمعنه

هرم : ايه ممكن ولا ايه .. لا مش دلوقتى مش دلوقتى بعدين .. بعدين

 

 

 

 

مشهد 50

نهار/داخلى

الحجرة المهجورة ملك سليمان الصايغ

 

 

 

358

لقطة عامة long shot  لنافذة حديدية يجلس عليها حمامتين

Cut

فاطمة : عارف انا نفسى فى ايه  .. نفسى ادخل جواك

 

 

359

لقطة عامة long shot  ليوسف وفاطمة وهما يجلسان على الارض يوسف زاويته side angle  وفاطمة زاويتها eye level shot  تتحدث معه وهو لا ينظر لها وفى منتصف كلامها تقوم من جلستها  وتتحرك الى يمين الكادر وتتابعها الكاميرا بحركة pan right  من زاوية منخفضة Low angle حتى تصل الى النافذة الحديدية وتنظر منها

 

 

Cut

فاطمة : نفسى صدرك يسعنى .. ادخل جواه زى العيل فى بطن امه .. عارف اول ماتجوزت .. ليلة الدخلة جه الراجل خدنى لوكاندة .. لوكاندة كانت فى العتبة .. حسيت انى حتخنق .. تانى يوم الصبح رجعت لامى جه ورايا .. قولتله لا مش عاوزة  لوكاندة  فضلت قاعدة عند امى لحد ما اجر شقة مفروشة  كانت فى العجوزة روحت هناك خوفت .. اوض ياخويا واسعة  لو قعدت فى اوضة لوحدة اخاف .. قولتله لا نروح لامى .. عارف مخليتوش يقربلى الا فى بيت امى .. بعد كده بقى هوه قاعد فى الشقة بتاعته ولما يعوزنى يبقى ييجى بيت امى .. لحد ما سافر فضلت ابعتله جوابات وهو يرد عليا وكل مرة يقولى جى الشهر الجاى جاى الشهر الجاى وفى الاخر بعتلى الورقة محدش يعرف الحكاية دى مش عايزه حد يشمت او يفرح .. ولا حتى امى .. امى كانت بتقولى كنت اسافر معاه .. مقدرش

 

 

 

 

360

لقطة متوسطة medium shot  ليوسف  وهو يجاس على الارض واضعا يده على خده ينظر لفاطمة فى جمود

Cut

فاطمة : اذا كنت مقدرتش اسيب الحتة حقدر اسيب البلد

يوسف : وايه اللى يخليكى بقى مش قادرة تسيبى الحتة

 

 

 

 

361

لقطة متوسطة medium shot لفاطمة من زاوية منخفضة low angle   وهى تنظر ليوسف

Dissolve

 

فاطمة : والنبى ماعرف انا عاملة زى السمك مايقدرش يخرج من المية تقول عليا خيبانة مش مهم  انا عارفة ان كل الناس بتتكلم عليا بس هية الناس كده مابتسيبش حد فى حاله

 

 

362

لقطة عامة بعيدة very long shot  للحارة من زاوية من عالية high angle وكلام فاطمة voice over  علي هذه اللقطة من وجهة نظرها

Dissolve

 

 

فاطمة v.o  : كل واحد بيتكل عن التانى

 

363

لقطة عامة long shot  لباب منزل فى الحارة  والكاميرا تتحرك افقيا من اليمين الى اليسار pan left  حتى تظهر لنا الحارة وعمق المجال فيها وكلام فاطمة voice over  علي هذه اللقطة من وجهة نظرها

Dissolve

 

فاطمة v.o  : زى منا بتكلم على الناس .. والمصيبة ان مافيش حاجة فى الحتة كلها بتستخبى

 

364

لقطة عامة بعيدة  very long shot  لبائع طماطم فى عمق الكادر بعيد جدا

Dissolve

 

 

 

365

لقطة عامة long shot لبيوت قديمة فى الحارة

Dissolve

 

 

 

 

مشهد 51

ليل / خارجى

فى الحارة

 

 

 

366

تبدأ اللقطة بحركة كاميرا افقية الى اليسار pan left  من على جدار منزل قديم الى الشيخ حسنى وسليمان الصايغ من الخلف وزاويتهم full rear  وحجمهم متوسط medium 2 shot  والكاميرا تتابع سيرهم dolly in  من خلفهم حتى تقابلهم فتحة فى اليسار فيدخلون منها فتقف الكاميرا ونراهم من بعيد وهما يذهبان ناحية موتوسيكل سليمان فى حجم long shot  ثم يركبان الموتوسيكل يمشيان الى عمق الكادر .

Cut

 

الشيخ حسنى : يعنى محصلش اى نوع من الزعل بينك وبينها قبل كده يا سليمان

سليمان : محصلش خالص والله ياعم الشيخ

الشيخ حسنى : عظيم قعد هناك ساكت كده وسيبنى انا اتكلم .. حاكم روايح دى معرفة قديمة ست طيبة وخيرة  .. آه .. ما ترتاح انت يا سليمان واسوق انا

سليمان : لا مافيش لا تعب ولا حاجة

الشيخ حسنى : بجد والله

سليمان : لا معلش شكرا .. امسك بس دولا .. امسك بعد اذنك بس دولا

الشيخ حسنى : انت يظهر خايف من المرة اللى فاتت

سليمان : لا ولا خايف ولا حاجة

الشيخ حسنى : يا راجل دى كانت كده حادثة بالصدفة يعنى

سليمان : اركب ياعم الشيخ اركب

الشيخ حسنى : حتعرف تسوق بينا

سليمان : ان شاء الله

الشيخ حسنى : على بركة الله

سليمان : ماشى

الشيخ حسنى : اديها .. ايه ده الله .. الله .. ماتبقى تصلح الفزبة بتاعتك دى يا سليمان

سليمان : كويسة اوى كده

الشيخ حسنى : دى حاجة عجيبة اوى يا اخى .. طب كنت اسوق انا يا اخى

سليمان : لا الحمد لله كويس

الشيخ حسنى : ابقى صلحها المرة اللى جاية

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشهد 52

ليل/ داخلى

شقة الست ام روايح

 

 

 

367

لقطة متوسطة medium shot  للشيخ حسنى من زلوية  side angle  وهو يصب كأس بيرة له و

نرى بجانبه سليمان ايضا بزاوية side angle  وفى خلفية الكادر ام روايح تأكل بزاية eye level shot

Cut

 

الشيخ حسنى : ازيكم يا بنات

 

 

368

لقطة عامة long shot  لمنضدة السفرة حيث نرى عليها الشيخ حسنى وبجانبه سليمان وعلى مقدمة المنضدة ام روايح والبنتان واحدة منهم امام الشيخ حسنى حسنى فى الاتجاه المقابل والثانية اما سليمان فى المقابل على المنضدة

Cut

 

البنات يرددون : الحمد لله يا شيخ حسنى .. كويسين

الشيخ حسنى : والله زمان يا ام روايح

ام روايح : ان شا الله تسلم يا حسنى

 

 

 

369

لقطة متوسطة medium shot  للشيخ حسنى من زلوية  side angle  و نرى بجانبه سليمان ايضا بزاوية side angle  وفى خلفية الكادر ام روايح تأكل بزاية eye level shot

Cut

 

الشيخ حسنى : حسنى ... بقالى زمان الكلمة دى وحشانى والله

ام روايح : يوه .. انت مابتاكلش ليه ياخويا

سليمان : انا سليمان جوز بنتك روايح

ام روايح : هه .. منا عارفة .. ازى الموتوسيكل

 

 

 

370

لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot  لبنتان ام روايح وهن يضحكان بسخرية على

سيرة الموتوسيكل

Cut

  

 

 

 

371

لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot لسليمان والشيخ حسنى وهما يضحكان ايضا

Cut

 

الشيخ حسنى : حلوة .. حلوة

سليمان : كويس

الشيخ حسنى : اصل سليمان كان عايز يطل عليكى من بدرى اصل هوه اصله كان مكسوف شوية

 

 

372

لقطة قريبة close up shot  للست ام روايح وهى تنظر الى سليمان

Cut

 

ام روايح :  مكسوف .. مكسوف من ايه ياخويا

 

 

373

لقطة قريبة close up shot لسليمان وهو ينظر للست ام روايح ثم ينظر الى اسفل فى خجل ثم يلتفت الى يسار الكادر فى خجل ولا يريد ان تأتى عينه فى عينها .

Cut

 

 

 

 

374

لقطة عامة long shot  لمنضدة السفرة حيث نرى عليها الشيخ حسنى وبجانبه سليمان وعلى مقدمة المنضدة فى الخلفية فى عمق الكادر ام روايح , والبنتان واحدة منهم امام الشيخ حسنى فى الاتجاه المقابل والثانية اما سليمان فى المقابل على المنضدة .. تتحرك الكاكيرا حركة افقية الى اليسار pan left   ببطئ لتركز الحدث على الثلاث اشخاص الشيخ حسنى وسليمان وام روايح

Cut

 

ام روايح : يالا يا بنات .. اغسلوا ايديكوا واعملولنا شاى .. مظبوط

البنات : حاضر

 

 

 

375

لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot لسليمان والشيخ حسنى

Cut

الشيخ حسنى : وازى روايح ؟

 

 

376

لقطة متوسطة لشخصين  medium 2 shot  لسليمان بزاوية side angle والست روايح تنظر له بزاوية full front face   

Cut

ام روايح : يووه .. هية روايح مش معاك

 

 

377

لقطة over shoulder من وجهة نظر ام روايح لسليمان وهما الاثنين فى حجم متوسط 

medium shot

Cut

 

سليمان : هية ماجاتش عندك امبارح

 

 

378

لقطة over shoulder من وجهة نظر سليمان الى ام روايح  وهما الاثنين فى حجم متوسط

medium shot

Cut

 

ام روايح : اعدمك لو كنت شوفتها من ييجى اسبوع

اغنية لام كلثوم

 

 

379

لقطة over shoulder من وجهة نظر ام روايح لسليمان وهما الاثنين فى حجم متوسط

medium shot

Cut

 

سليمان : اسبوع .. !

اغنية لام كلثوم

 

 

380

لقطة متوسطة medium shot  للشيخ حسنى وهو متكئ على الاريطة يستند برأسه الى الحائط فى تعجب تتحرك الكاميرا track out  مع حركة افقية الى اليمين pan right  لنستعرضهم وهما الثلاثة يفكران , وبعد ان يأمره الشيخ حسنى بالذهاب تتحرك الكاميرا

tilt up  بسيط

Cut

 

الشيخ حسنى : الله الله اسبوع .. امال انتى ماتعرفيش هية راحت فين يا ام روايح

ام روايح : يالهوى تكون عملتها المضروبة

سليمان : عملت ايه

ام روايح : هه

الشيخ حسنى : خدلك سكة انت يا سليمان .. اتكل يابنى على الله  وانا حقعد شوية مع الست ام روايح

سليمان : حاضر ( يقوم من جلسته )

الشيخ حسنى : مع السلامة يابنى .. الله لا يسيئك

 

 

اغنية لام كلثوم

 

 

 

مشهد 53

ليل / خارجى

الحارة

 

 

 

 

381

لقطة عامة بعيدة very long shot  لسليمان وهو يخرج من منزل ام روايح حزين ويائس ينظرالى الارض يفكر فى حاله ويفكر اين تكون زوجته , فيأتى من عمق الكادر الى مقدمته ببطئ شديد و تحرك الكاميرا حركة افقية بسيطة الى اليسار لتبين لنا بائع السميط فى الكادر , حيث يقف امامه سليمان ويظر له فى حجم medium long shot  ثم يمشى الى مقدمة الكادر وتتابعه الكاميرا بنفس حركتها الافقية حتى يقف امام القهوة ويجرى عليه القهوجى يدعوه للدخول فيكون الكادر over shoulder  من وجهة نظر سليمان الى القهوجى . ثم يدخل سليمان الى القهوة ويجلس على

اريكة خشبية

Cut

 

بائع جائل : سميط وبيض وجبنة .. سميط وبيض وجبنة

القهوجى : استاذ سليمان .. اتفضل يا استاذ سليمان .. اتفضل .. اتفضل ده انت تنور

 

 

 

مشهد 54

ليل/ داخلى

منزل الست ام روايح

 

 

 

 

382

لقطة قريبة close up shot  على الست ام روايح وهى تستمع الى الشيخ حسنى ثم نرى يد الشيخ حسنى امسكت بها وهى تضحك

Cut

 

الشيخ حسنى : مرة واحدة قفشت

 

 

383

لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot  للشيخ حسنى والست ام روايح وامامهم كوبايتين من الشاى ونرى ان الاثنان كل منهما يمسك يد الاخر ويضحكون

Cut

 

الشيخ حسنى : حرامى .. حرامى

ام روايح : الله يجازيك يا شيخ حسنى

الشيخ حسنى : والله زمان يا عواطف .. فاكرة لما كنا بنلعب فى الغيطان لعبة العريس والعروسة

ام روايح : يووه .. ده كان لعب عيال يا حسنى

الشيخ حسنى : اههه لعب عيال بردو .. طيب ماتيجى نلعب يا بت

ام روايح : سى حسنى .. الغيطان خلصت .. بقيت عماير وبيوت والعيال كبروا

 

 

384

لقطة قريبةclose up  للشيخ حسنى وهو ينظر الى يسار الكادر فى اسى وحزن

Cut

 

ام روايح : والايام خلصتلنا شبابنا ..

الشيخ حسنى : لا بس احنا لسه

 

 

 

385

لقطة متوسطة لشخصين medium 2 shot  للشيخ حسنى والست ام روايح وامامهم كوبايتين

من الشاى

Cut

الشيخ حسنى : احنا لسه مخلصناش يا عواطف

ام روايح : يا سى حسنى .. يا سى حسنى البنات فى البيت .. فى البيت

الشيخ حسنى : اه .. اه .. طيب .. استأذن انا بقى لحسن الوقت اتأخر

ام روايح : ما بدرى .. ابقى ودنا يا شيخ حسنى

الشيخ حسنى : والله ان الود ودى اجيلك كل يوم يا عواطف

ام روايح : ياخويا وايه اللى حايشك ابقى تعالى .. ده انا حتى ببقى قاعدة زهقانة لوحدى البنات بيسبونى ويخرجوا .. ومعزمين بكرة عالسيما  مع خطيب امينة من 9

الشيخ حسنى : كده طب خلاص يروحوا هما السيما من تسعة وانا اجيلك من بكرة .. نتفرج عالتلفزيون سوا ان شاء الله

ام روايح : تآنس وتنور مع الف سلامة

 

 

 

 

مشهد 55

ليل / خارجى

القهوة التى يجلس عليها سليمان

 

 

 

386

لقطة متوسطة  medium shot للقهوجى وهو يضبط الراديو

Cut

 

 

 

387

لقطة عامة بعيدة  very long shot ليسوف وهو يشرب زجاجة بيرة ونراه فى عمق الكادر بعيد جدا وفى المقدمة نرى اناس يشربون البيرة ولكن كلهم out of focus ... ثم تتحرك الكاميرا tracking left  ببطئ شديد تستعرض القهوة كلها ومن فيها ونتابع القهوجى فى عمق الكادر وهو يمشى فى حذر ناحية المعلم عطية ويجلس بجانبه ويتحدث معه فى عمق الكادر فى حجم long shot   ويبلغه على ان اتباع الشيخ حسنى وصلوا القهوة وفى منتصف حديثهم يدخل زبون من يمين الكادر ليدفع حسابه , ثم يتحرك الزبون من عمق الكادر الى مقدمته فعندما جاء بالقرب من عدسة الكاميرا تحركت الكاميرا track left    الى اليسار لنرى تكوين آخر فيه سليمان يجلس فى بؤس وحزن وامامه من اصدقؤه لا نعرفهم .وبعد ان ينتهى حديثه معهم يقوم من جلسته ويعطى ظهره للكاميرا ويمشى الى عمق الكادر وهو سكران ويعبر بجانب يوسف فينظر له يوسف وهوه مصدوم من شكله .. ثم يمشى ويخرج من باب المقهى ثم نرى المعلم  عطية يقوم ايضا من جلسته ويمشى وراء لسيمان فى اتجاهه الى دورة المياة فيختفوا الاثنين

من الكادر

Fade out

 

القهوجى : بص .. شلة الشيخ حسنى جت .. هوه ناوى ييجى

المعلم عطية : اخرس انت .. الله يخرب بيتك يا شيخ حسنى ( ثم يضحك )

 

الزبون : اتفضل

القهوجى : خلى .. خلى علينا النوبة دى

 

سليمان : يعنى انا ليا واحد صاحبى .. هوه طيب طيب اوى  حالته متيسرة والحمد لله .. هوه بيحكيلى يعنى ان هوه متجوز ييجى من عشرة خمسة عشر سنة  وعمره ما كان بيتكلم مع مراته يعنى .. بس مجتش ف باله الحكاية دى .. مش ف دماغه يعنى .. بعد ييجى عشرة خمسة عشر سنة قالتله بقى .. انت عمرك ما اتكلمت معايا تصحى من النوم صباح الخير ..  ترجع من الشغل مساء الخير .. وبعدين تتفرج عالتلفزيون . وبالليل يعنى لو ...! لا مؤاخذة يعنى .. عاوز .. هه .. فاهم فاهمنى يعنى .. هوه مش واخد باله م الحكاية دى يعنى قالتله قبل .. حسيبلك .. حسيبلك البيت

صديق : وبعدين عملت ايه

سليمان : مم .. ايه .. ولا حاجة ياعم .. اداها علقة محترمة وبقت ماشية زى السهم

صديق : جدع بصحيح

 

 

 

 

مشهد 56

فجر / خارجى

امام عربة الفول الخاصة بعم مجاهد

 

 

 

388

Fade in

لقطة متوسطة للشيخ حسنى medium shot  ممسكا بيده طبق نحاسى صغير ويده الاخرى يتحسس بها ما امامه ويصدر منها اصواتا لكى يعرف طريقه وتتابعه الكاميرا بحركة افقية الى اليسار pan left  حتى نراه من ظهره وامامه قدرة الفول ويجلس بجانبها عم مجاهد شاردا

Cut

 

 

 

 

389

 لقطة متوسطة قريبة  medium close shot للشيخ حسنى  وهو يقوم بأخذ ما يريده من قدرة الفول بيده واليد الاخرى ممكسة بالطبق النحاسى


 

الشيخ حسنى : صباح الخير يا عم مجاهد .. ايه انت لسه بردو زعلان منى .. ياعم مجاهد انت ظالمنى .. ورحمة ابويا انت ظالمنى انت عارف المعلم عطية كان بيدفع ايجار للقهوة قد ايه كل شهر ؟ .. خمسة جنيه وستين قرش وايجار الشقة كان بيروح للمية .. والمرتب عملت توكيل لامى تقبضه اول كل شهر علشان مصروف البيت .. بتكلمنى عن ايه .. عن الحشيش .. الحشيش ده هوه الذنب الوحيد اللى ف حياتى .. بعد ما ماتت ام يوسف مكنش عندى حتى بنى آدم اكلمه .. انا بكلم الناس حوالين الجوزة  بفضفض .. بضحك واغنى بحاجة حلوة  لغاية مموت بيت ايه اللى انت بنيته مع ابويا طوبة طوبة .. كنت فين انت ياعم مجاهد قدرت تعمل ايه لما مرات ابويا خدت الشقة وديتها لولدها هه .. عملت ايه

 

 

 

390

لقطة متوسطة medium shot  لعم مجاهد وهو جالس حزين شارد الذهن كانه يركز بنظره على شئ ما

Cut

 

الشيخ حسنى : الحكتية مش حكاية البيت ياعم مجاهد ..المشكلة

 

 

391

لقطة متوسطة قريبة  medium close shot للشيخ حسنى وهو يبكى ويستستمح عم مجاهد بزاوية 3/4 front  . وبعد انتهاء حديث الى عم مجاهد ويعطى للكامير ظهره ويمشى الى عمق الكادر ثم يقف فجأة .

Cut

 

الشيخ حسنى : مشكلة الناس اللى عايشة .. ولازم تعيش .. ماتظلمنيش يا عم مجاهد .. لا مؤاخذة يعنى مغرفة الفول اللى كانت بمليم بقت دلوقتى بنص ريال .. سلام عليكم

 

 

 

392

لقطة متوسطة medium shot  لعم مجاهد وهو جالس يكاد يكون نام وهو جالس بجانب قدرة الفول

Cut

 

 

 

 

393

لقطة over shoulder  من وجهة نظر عم مجاهد الى الشيخ حسنى وهو يلتفت فى اتجاه عم مجاهد ويتقدم نحوه ممسكا طبق الفول النحاسى . ثم يضعه بجانبه  ويقف امام عم مجاهد مباشرة ثم ينحنى ويمسك يده ليقبلها ثم فجأة يتركها فتقع يد عم مجاهد فينادى عليه ويتحسسه بيده ثم ينحنى ليضع اذنه على قلب عم مجاهد ليعرف انه قد مات

Dissolve

 

الشيخ حسنى : سامحنى يا عم مجاهد .. وادى ايدك كمان ابوسها ... الله .. عم مجاهد .. عم مجاهد .. عم مجاهد .. لا اله الا الله .. لا اله الا الله

 

 

 

394

لقطة over shoulder  من وجهة نظر عم مجاهد الى الشيخ حسنى وهو يلتفت فى اتجاه عم مجاهد ويتقدم نحوه ثم ينظر الى يسار الكادر ويدخل ناحية اليسار ليأتى بشئ معين وهى عربة الفول الخاصة بعم مجاهد ثم يخلع الشيخ حسنى عبائته ويتقدم نحو عم مجاهد وهو يقول الشهادة فى سره .. ثم يحمل عم مجاهد كأنه يحمل طفله

Dissolve

 

 

 

 

395

لقطة عامة long shot   للشيخ حسنى وهو يحمل عم مجاهد ويضعه داخل عربة الفول الخشبية

Dissolve

 

 

 

 

396

لقطة عامة بعيدة very long shot من زاوية مرتفعة high angle  لنرى الشيخ حسنى يجر عربة الفول وراؤه وبها عم مجاهد يغطيه بعبائته ولا نرى سوى قدميه متدلين من العربة وتنزل الكاميرا بحركة crane down  لاسفل ببطئ ونرى عمق الحارة كله والشيخ حسنى يسير فيها ويجر عربة الفول خلفه . ثم يقف فجأة امام منزل من المنازل وينقر على الباب مستغيثا

Cut

 

الشيخ حسنى : يا منصور .. يا منصور .. يا منصور

 

 

 

 

مشهد 57

نهار / داخلى

داخل قسم الشرطة

 

 

 

 

397

لقطة قريبة close up  لعسكرى ينظر بحدة subjective shot  

Cut

 

 

 

 

398

لقطة متوسطة medium shot  لضابط الشرطة وهو جالس على المكتب ممسكا ببعض الاوراق ينظر فيها ثم ينظر الى باب غرفته

Cut

 

 

 

 

399

لقطة عامة long shot  لهرم وهوه يدخل غرفة الضابط ويمسكه العسكرى من ( الكلابشات ) الموجودة بيده

Cut

 

 

 

 

400

لقطة over shoulder  من وجهة نظر هرم لضابط الشرطة بعدسة قصيرة البعد البؤرى لتتيح لنا رؤية المكتب بأكمله ومساعد الضابط الذى يجلس بجانبه

Cut

الضابط : فك الكلابشات واستنى بره

 

 


 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات