وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد (
34 )
نهار /داخلى مكتب عتمان |
|
|
|
المأمور
: إتفضل ياشيخ مبروك
جندى : تمام يافندم فتشنا الدار وفتحنا الأرض مالقيناش حاجة أبداً
.
المأمور : هدوا الفرن .
عتمان : طربقوها عاللى فيها
المأمور : يالا شوف شغلك .
الجندى : حاضر ياأفندم .
عتمان : خد ياحسان يابنى وديلهم ياكلوا .
المأمور : ياسلام على طيبة قلبك ياعمدة .
عتمان : هو أنا الى مخسرنى ومضيع حقى غير طيبة قلبى
.... ولاَ أقول لك عن إذنكم ..أودى لهم الأكل بنفسى . العيال
الصغيرين غلابه . غلابه ملهمش ذنب . صعبانين علىَ .
مبروك : طيب يحب الخير ... بسَ ياخسارة مالوش بخت مع الناس دول .
المأمور : دول بهايم ياكلوا مال النبى .
|
لقطة متوسطة
M.S. على صينية الطعام ثم تتحرك
الكاميرا Track out مع إرتفاع
الكاميرا رأسياً ليظهر عتمان والمأمور ومبروك
وحسان يقف يمين كادر . ثم يدخل جندى من عمق الكادر .
ثم يخرج
ثانية .
يظل حسان ممسكاً بإبريق
الماء يمين كادر
يمسك عتمان ببعض الطعام ويقف ثم يخرج من الباب فى خلفية الكادر .
قطع
Cut
|
124- |
|
|
|
مشهد (
35 )
نهار / داخلى خارجى منزل عتمان غرفة جانبية
|
|
|
|
عتمان :
أنا لسه باقى على جوزك .
ومطول بالى عليه علشان خاطر الولاد . إنما قسماً بالله العظيم إن
ماخضع لأكون مَوديه المشنقة .
قضية سليمان أبو حطب اللى إتقتل فى المصرف فاكراها . لسه القاتل
مجهول وبيدوروا عليه .
أيوه إنت اللى قتلت سليمان أبو حطب . وعندى الشهود وعندى الدليل .
أنا مش عاوز أضرك علشان خاطر الولاد . راجع نفسك قبل ماأقدم فيك
البلاغ . |
لقطة متوسطة
M.S. لفاطمة تحتضن طفليهاوتجلس
على الأرض ويدخل عتمان فى الكادر ليجلس بجوارها ويعطى الطعام
للطفلين ويصبح يمين كادر ووجهه فى مواجهة الكاميرا .
ثم يتحرك ناحية أبو العلا
وتتابعه الكاميرا يمينا Pan right
ويصبحا فى مواجهة بعضهما البعض .
ثم يخرج من يسار كادر .
قطع Cut |
126-
|
|
|
فاطمة : وإيش بعدها يابو العلا
! ده راجل سوَ وقلبه إسود . ياما رمى ناس وياما قفل بيوت .
الأم : ده ياما رمى ناس فى السجن وألف من يشهد .
فاطمة : يارب . يارب . فك ضيقتنا لأجل خاطر النبى . |
لقطة متوسطة
M.S. من زاوية منخفضة
Low angle لفاطمة تجلس على الأرض . ثم
تقف وتقترب من أبو العلا .وترتفع الكاميرا
Tilt up ويصبحا فى حجم لقكة متوسطة
لثلاثة وتظهر أم أبو العلا فى الخلفية .
ثم تتحرك الكاميرا للخارج Track out
قطع Cut |
127- |
أغنية
الأراجوز |
|
أغنية :
الأراجوز الأراجوز والبنت
اللى إسمها كشكليوز , ياحلاوتهم . أدى حكايتهم هما الجوز ...
ياكتاكيتهم ياشقاوتهم .
كشك ليوز : بتحبنى . ياحياتى . |
لقطة كبيرة
L.S. لمدخل المنزل ويأتى مجموعة من
الناس لمشاهدة القراقوز . وترتفع الكاميرا لأعلى على محورها
الرأسى . Tilt up ويخرج طفل
ليشاهد القراقوز متجهاً ناحية عمق الكادر .
قطع Cut |
128- |
|
|
العروس الجندى : الله الله ..
الحيا والخشى جرى فيهم آه ؟ واقفة بتترقصى للأراجوز . طب
مابتترقصليش ليه !
كشكليوز : هو أنت خطيبى طب هو حبيى .
الأراجوز
: هو انت خطيبها . طب أنا
حبيبها .
|
لقطة متوسطة
M.S. من زاوية منخفضة
Low Angle لعرائس القراقوز .
ثم تتحرك الكاميرا للخارج
Track out ليظهر الجمهور ملتفين حول
القراقوز .
قطع Cut |
129- |