welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 34 )
نهار /داخلى مكتب عتمان
المأمور : إتفضل ياشيخ مبروك
جندى : تمام يافندم فتشنا الدار وفتحنا الأرض مالقيناش حاجة أبداً .

المأمور : هدوا الفرن .
عتمان : طربقوها عاللى فيها
المأمور : يالا شوف شغلك .
الجندى : حاضر ياأفندم .
عتمان :  خد ياحسان يابنى وديلهم ياكلوا .
المأمور : ياسلام على طيبة قلبك ياعمدة .
عتمان : هو أنا الى مخسرنى ومضيع حقى غير طيبة قلبى
.... ولاَ أقول لك عن إذنكم ..أودى لهم الأكل بنفسى . العيال الصغيرين غلابه . غلابه ملهمش ذنب . صعبانين علىَ .
مبروك : طيب يحب الخير ... بسَ ياخسارة مالوش بخت مع الناس دول .
المأمور : دول بهايم ياكلوا مال النبى .



 
لقطة متوسطة  M.S. على صينية الطعام ثم تتحرك الكاميرا Track out مع إرتفاع الكاميرا رأسياً ليظهر عتمان والمأمور ومبروك وحسان يقف يمين كادر . ثم يدخل جندى من عمق الكادر .

ثم يخرج ثانية .
 

يظل حسان ممسكاً بإبريق الماء يمين كادر

 

 

 



يمسك عتمان ببعض الطعام ويقف ثم يخرج من الباب فى خلفية الكادر .
 

قطع Cut

 

124-
مشهد ( 35 )
نهار / داخلى خارجى  منزل عتمان غرفة جانبية
عتمان : أنا لسه باقى على جوزك . ومطول بالى عليه علشان خاطر الولاد . إنما قسماً بالله العظيم إن ماخضع لأكون مَوديه المشنقة .
قضية سليمان أبو حطب اللى إتقتل فى المصرف فاكراها . لسه القاتل مجهول وبيدوروا عليه .

أيوه إنت اللى قتلت سليمان أبو حطب . وعندى الشهود وعندى الدليل . أنا مش عاوز أضرك علشان خاطر الولاد . راجع نفسك قبل ماأقدم فيك البلاغ .
لقطة متوسطة  M.S. لفاطمة تحتضن طفليهاوتجلس على الأرض ويدخل عتمان فى الكادر ليجلس بجوارها ويعطى الطعام للطفلين ويصبح يمين كادر ووجهه فى مواجهة الكاميرا .

 

 

ثم يتحرك ناحية أبو العلا وتتابعه الكاميرا يمينا Pan right ويصبحا فى مواجهة بعضهما البعض .
ثم يخرج من يسار كادر .
قطع Cut

126-
فاطمة : وإيش بعدها يابو العلا ! ده راجل سوَ وقلبه إسود . ياما رمى ناس وياما قفل بيوت .
الأم : ده ياما رمى ناس فى السجن وألف من يشهد .
فاطمة : يارب . يارب . فك ضيقتنا لأجل خاطر النبى .
لقطة متوسطة M.S. من زاوية منخفضة Low angle لفاطمة تجلس على الأرض . ثم تقف وتقترب من أبو العلا .وترتفع الكاميرا Tilt up ويصبحا فى حجم لقكة متوسطة لثلاثة وتظهر أم أبو العلا فى الخلفية .
ثم تتحرك الكاميرا للخارج Track out
قطع Cut
127-

أغنية الأراجوز

أغنية : الأراجوز الأراجوز والبنت اللى إسمها كشكليوز , ياحلاوتهم . أدى حكايتهم هما الجوز ... ياكتاكيتهم ياشقاوتهم .
كشك ليوز : بتحبنى . ياحياتى .
لقطة كبيرة L.S. لمدخل المنزل ويأتى مجموعة من الناس لمشاهدة القراقوز . وترتفع الكاميرا لأعلى على محورها الرأسى . Tilt up ويخرج طفل  ليشاهد القراقوز متجهاً ناحية عمق الكادر .
قطع Cut
128-
العروس الجندى : الله الله .. الحيا والخشى جرى فيهم آه ؟ واقفة بتترقصى للأراجوز . طب مابتترقصليش ليه !
كشكليوز : هو أنت خطيبى طب هو حبيى .

الأراجوز : هو انت خطيبها . طب أنا حبيبها .

 

لقطة متوسطة M.S. من زاوية منخفضة  Low Angle لعرائس القراقوز .
 

 

ثم تتحرك الكاميرا للخارج Track out ليظهر الجمهور ملتفين حول القراقوز .
قطع Cut

129-

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات