welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 50 )
ليل / داخلى صالة منزل عتمان
حفيظة : إتخمدى لوحدك يالدلاعدى ... هي هي .. العمدة مش فاضى الليلة . لقطة متوسطة M.S. لحفيظة تدق على باب حجرة فاطمة .
قطع Cut
205-
مشهد ( 51 )
ليل / داخلى غرفة فاطمة
لقطة قريبة Close up  لفاطمة  تنظر يسار كادر
قطع Cut
206-
لقطة قريبة Close upلأبو العلا يسار كادر  يخفض المنجل لأسفل
قطع Cut
207-
لقطة قريبة Close up لفاطمةويظهر ثلثى وجهها تروكار3/4
 قطع Cut
208-
لقطة قريبة Close up لأبو العلا يخرج من يمين كادر
قطع Cut
209-
لقطة قريبة Close up لفاطمة تخرج من يسار كادر .
قطع Cut
210-
فاطمة ( تبكى ) لقطة متوسطة قريبة M.Close up لفاطمة وأبو العلا يحضنا بعضهما البعض
قطع Cut
211-

صوت سقوط المنجل

لقطة متوسطةM.S.  من زاوية مرتفعةHigh angle  للمنجل يسقط على الأرض بجانب فاطمة
 
قطع Cut
212-
مشهد ( 52 )
ليل / داخلى غرفة نوم حفيظة
حفيظة : مش هاتقلع هدومك؟
عتمان : لما يجيى لى كيفى .
حفيظة : أنا عايزة أنام .
عتمان : حد حايشك .
حفيظة : ياراجل . ياراجل ده القطر كان هايلهفنىَ
عتمان : بقى  إسمعى لما أقولك . قلتى ماتباتش هناك قلنا حاضر . علىَ الطلاق منك مانى قالع .
 
لقطة متوسطةM.S.  لعتمان   وحفيظة  وتظهرفى مقدمة الكادر أعمدة السرير . وعتمان جالس يمين كادر وحفيظة تقف بروفيل .
ثم تجلس على السرير , لتصبح فى طرف الكادر .
ثم يقف عتمان ,وحفيظة



قطع Cut
213-

بداية موسيقى
(20)
 

نهاية موسيقى
(20 )

أبو العلا : آنى مش مطمن . إزاى ده يحصل . دة اللى جايبنى . هاتباتى فى حضنه !
فاطمة : ولا هايشم ريحتى .
أبو العلا : ده اللى مش داخل نافوخى . ماهو لو ماحصلش الليلة ها يحصل بكرة , بعده . بعد شهر .
فاطمة : ولابعد سنة حتى . الست مايغلبهاش راجل .
أبو العلا : كلام .
فاطمة : آنى مراتك ياأبو العلا . قدام ربنا وأنت وبس . الله فى سماه لو حكمت أقتله هاأقتله . وتفضل أنت للعيال .ماتخافش علىَ . مهما كانت قوته آنى برضه هاأقدر .
تعال تعال  شوف .

أبو العلا: آيه دة كله وزة وبطة ؟
فاطمة : أمال آيه ! مش عروسة وعريس .خد كل .. وخد الحاجات دى للعيال .

لقطة متوسطة لفاطمة وأبو العلا وهما يقبلا بعضهما البعض .

 





 

 ثم تتحرك الكاميرا ناحية اليمين لتتابع فاطمة وأبو العلا ويتحركا نحو العمق ليصبحا فى حجم لقطة متوسطة كبيرة M.L.S  امام صينية الطعام.

ثم تضع الطعام داخل ربطة وتقبله , يتحرك أبو العلا ناحية السرير ليأخذ العباءة والمنجل .ثم يخرج من يمين كادر .
قطع Cut

214-

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات