وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 50 )
ليل / داخلى صالة منزل عتمان |
|
|
|
حفيظة :
إتخمدى لوحدك يالدلاعدى ... هي هي .. العمدة مش فاضى الليلة . |
لقطة متوسطة
M.S. لحفيظة تدق على باب حجرة فاطمة .
قطع Cut |
205- |
|
|
|
مشهد ( 51 )
ليل / داخلى غرفة فاطمة
|
|
|
|
|
لقطة قريبة
Close up لفاطمة تنظر
يسار كادر
قطع Cut |
206- |
|
|
|
لقطة قريبة
Close upلأبو العلا يسار كادر
يخفض المنجل لأسفل
قطع Cut |
207- |
|
|
|
لقطة قريبة
Close up لفاطمةويظهر ثلثى وجهها
تروكار3/4
قطع Cut |
208- |
|
|
|
لقطة قريبة
Close up لأبو العلا يخرج من يمين
كادر
قطع Cut |
209- |
|
|
|
لقطة قريبة
Close up لفاطمة تخرج من يسار كادر .
قطع Cut |
210- |
|
|
فاطمة ( تبكى ) |
لقطة متوسطة قريبة
M.Close up لفاطمة وأبو العلا يحضنا
بعضهما البعض
قطع Cut |
211- |
|
صوت سقوط
المنجل |
|
لقطة متوسطةM.S.
من زاوية مرتفعةHigh angle
للمنجل يسقط على الأرض بجانب فاطمة
قطع Cut |
212- |
|
|
|
مشهد ( 52 )
ليل / داخلى غرفة نوم حفيظة |
|
|
|
حفيظة :
مش هاتقلع هدومك؟
عتمان : لما يجيى لى كيفى .
حفيظة : أنا عايزة أنام .
عتمان : حد حايشك .
حفيظة : ياراجل . ياراجل ده القطر
كان هايلهفنىَ
عتمان : بقى إسمعى لما أقولك .
قلتى ماتباتش هناك قلنا حاضر . علىَ الطلاق منك مانى قالع .
|
لقطة متوسطةM.S.
لعتمان وحفيظة وتظهرفى مقدمة الكادر أعمدة
السرير . وعتمان جالس يمين كادر وحفيظة تقف بروفيل .
ثم تجلس على السرير , لتصبح فى طرف الكادر .
ثم يقف عتمان ,وحفيظة
قطع Cut |
213- |
بداية موسيقى
(20)
نهاية موسيقى
(20 ) |
|
أبو العلا
: آنى مش مطمن . إزاى ده يحصل . دة اللى جايبنى . هاتباتى
فى حضنه !
فاطمة : ولا هايشم ريحتى .
أبو العلا : ده اللى مش داخل نافوخى
. ماهو لو ماحصلش الليلة ها
يحصل بكرة , بعده . بعد شهر .
فاطمة : ولابعد سنة حتى
. الست مايغلبهاش راجل .
أبو العلا : كلام .
فاطمة : آنى مراتك ياأبو العلا .
قدام ربنا وأنت وبس . الله فى سماه لو حكمت أقتله هاأقتله . وتفضل
أنت للعيال .ماتخافش علىَ . مهما كانت قوته آنى برضه هاأقدر .
تعال تعال شوف .
أبو العلا:
آيه دة كله وزة وبطة ؟
فاطمة : أمال آيه ! مش عروسة وعريس
.خد كل .. وخد الحاجات دى للعيال . |
لقطة متوسطة لفاطمة وأبو
العلا وهما يقبلا بعضهما البعض .
ثم تتحرك الكاميرا
ناحية اليمين لتتابع فاطمة وأبو العلا ويتحركا نحو العمق ليصبحا
فى حجم لقطة متوسطة كبيرة M.L.S امام صينية الطعام.
ثم تضع الطعام داخل ربطة
وتقبله , يتحرك أبو العلا ناحية السرير ليأخذ العباءة والمنجل
.ثم يخرج من يمين كادر .
قطع Cut |
214- |