وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد (
53)
فجر / خارجى أمام منزل عتمان |
|
|
صوت مزمار
بلدى وطبل |
|
لقطة كبيرة
L.S. خارج المنزل للفلاحين
والراقصات . مظاهر الفرح مازالت مقامة .
قطع Cut
|
215- |
|
|
لقطة متوسطة
M.S. لفرقة الموسيقى
قطع Cut |
216- |
|
|
لقطة متوسطة كبيرة
M.L. لثلاث راقصات يرقصن العصا .
قطع Cut |
217- |
|
|
|
مشهد ( 54
)
نهار / داخلى غرفة نوم حفيظة
|
|
|
|
حفيظة: صباحية مباركة ياعمدة .
! ياميت وكسة عاالرجالة .
صوت فهيمة : ألف مبروك ياعروسة .
فاطمة : يبارك فيكى ياست أم حسن .
حفيظة : يانهارك إسود ومنَيل . راح فين الأكل !
فهيمة : ( تشهق ) مطرح مايسرى يمرى . ألف هنا وشفا .
حفيظة : إنتى يابت لهفتى الأكل كله !
فهيمة : الله . مش عروسة وعريس .
حفيظة : ( تضحك ) آل عروسة وعريس . هو يستغنى .
فهيمة ( تضحك )
حفيظة :
ماتطلع لهم ياراجل . إطلع وريهم طولك .
عتمان : والله ما
أنا منقول من هنا
.
|
لقطة متوسطةM.S.
لعتمان يجلس على الأريكة وحفيظة على السرير . ثم
تتحرك الكاميرا لتتابع حفيظة ناحية يسار الكادرPan
left لتصل الى نافذة . تظهر من خلف النافذة فهيمة
وراء نافذة البيت فى عمق الكادر وفاطمة تقف يمين كادر وتنظر
لفهيمة .
ثم تتحرك الكاميرا يمين كادرPan right ليظهر
عتمان جالس يمين كادر
قطع
Cut |
218- |
|
|
|
مشهد ( 55
)
نهار / داخلى صالة منزل عتمان |
|
|
|
فهيمة : يالا إتجدعنىَ ياعروسة
وهاتى لنا الولد عشان مانفرح .
فاطمة :
من بقك لباب السما ياختى
.
حفيظة : إنتى يابت هاتضربى محتت ولاَ آيه ! أمشى إنجرى عاالزريبة .
فاطمة : زريبة ! زريبة وأنا لسه عروسة . طب مش لما أسبع .
حفيظة : تإيه . لا يا
شيخة . لا هو إنتى إفتكرتى نفسك ست ولاَ آيه !
آيه ده . آيه اللى انتى عملاه فى روحك ده . إمشى إنجرى عاالزريبة
يالا. تربىَ تحت البهايم وبططى الجل . وإكنسىَ الدار وإغلىَ الميه
وإحمىَ الفرن . يالا . |
لقطة متوسطة لفاطمة وفهيمة
التى تقف خلف النافذة وتظهر أعلى الكادر
ثم تدخل حفيظة من يمين الكادر لتواجه فاطمة التى فى يسار الكادر
.
ثم تمد يدها على رقبة فاطمة
وتلمس السلاسل
ثم تخرج فاطمة من يمين كادر
قطع Cut
|
219- |