وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد (
59 )
نهار / داخلى صالة منزل عتمان |
|
|
|
حفيظة : لمين الميه دى ياوله؟
حسان : للست .
حفيظة : آنهى ست ؟
حسان : للست فاطمة .
حفيظة : إخرس قطع لسانك . مافيش هنا ست
غيرى ياوله .
إطفى الكانون ده .
|
لقطة كبيرة
L.S. لحسان
ينفخ فى النار وتأتى حفيظة وتقف يمين كادر وحسان يسار كادر جالس
أمام النار.
قطع Cut
|
239 |
|
|
فهيمة : ( تغنى ) |
لقطة كبيرة
L.S. من زاوية منخفضة
Low angle لفهيمة تنشر الغسيل على سطح المنزل
قطع Cut |
240 |
|
|
حفيظة : إطفى
.
صوت فهيمة ( تضحك ) |
لقطة كبيرة
L.S . لحسان يجلس أمام إناء النار وحفيظة تقف فى
الخلفية . ثم تخرج من يمين كادر
قطع Cut |
241 |
|
|
|
مشهد (
60 )
نهار / داخلى غرفة نوم فاطمة
|
|
|
|
عتمان :
صباح ...
حفيظة : مش عيب عليك . ماانتش مكسوف من شيبتك .
عتمان : جرى آيه ياحفيظة . يافتاح ياعليم .
حفيظة : آيه ماكنتش دارى بنفسك . ولاَ نايم زى عوايدك .فاطمة : حد
ينام ليلة دخلته !
حفيظة : إخرسى يابت يامايصة . ياعديمة الدم . إمشى إنجرى عاالزريبة
.إمشى . كل ده يطلع منك ياشايب ( تبصق ) |
لقطة كبيرة
L.S. لعتمان نائم على السرير
وفاطمة فى الخلفية تنظف مصباح . تدخل حفيظة من يسار كادر وتوقظ
عتمان .
ثم تخرج من يسار كادر
اختفاء تدريجى Fade -out |
242 |
|
|
|
مشهد (61 )
ليل / داخلى غرفة نوم فاطمة
|
|
|
|
فاطمة : آه يانى ( تبكى )
عتمان : بتعيطى ليه ياحلوة ؟
فاطمة : بأعيط على ميلة بختى . الواحدة بتتجوز عشان تتهنى بعريسها
. وأنا لاإتهنيت ولاحاجة .
عتمان : ولايهمك انا هااهنيكى .
فاطمة : آه يابطنى يانى .
عتمان : آيه بس تانى . هو كل ليلة كده . |
ظهور تدريجى
Fade -in
لقطة متوسطة M.S. لفاطمة
تفرش الغطاء على الأريكة . وتتجه الى عمق الكادر وتفتح باب
الغرفة . ويدخل عتمان وتعود الى مقدمة الكادر وخلفها عتمان
وتتحرك الكاميرا يسار كادر Pan left مع
حركة فاطمة .
ثم تمسك بطنها وتخرج من الباب فى خلفية الكادر .
ويظل عتمان بمفرده فى الكادر .
قطع Cut |
243 |
|
|
|
مشهد (
62 )
ليل / داخلى ممر الصالة
|
|
|
صوت خطوات
|
|
لقطة متوسطة
M.S. لقدمى فاطمة من زاوية مرتفعة
High angle . ثم ترتفع الكاميرا
رأسياًTilt up لتظهر فاطمة
وهى تتحرك الى عمق الكادر ناحية الحمام , وتفتح حفيظة الباب وتقف
أمامه . وتتحرك الكاميرا الى الداخل Track in
حتى حجم لقطة أمريكية American S.
وتصبح حفيظة يسار كادر .
قطع Cut |
244 |