وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد (
67 )
نهار/ داخلى غرفة الفرن |
|
|
|
حفيظة :
فتح عينك ياحسان .
كيلة الدقيق بعشر عشرات . وكل عشرة بطورتين عيش . آنى عداهم
وحاسباهم .
حسان : حاضر ياست .
آيه ده فراخ وعيش مشلتت . إنتى مش خايفة من حفيظة .
فاطمة : وأخاف ليه ! هو آنى
بأسرق .آنى ليَه كل حاجة هنا النص بالنص .خد . خد ده عشان العيال .
حسان : كل ده .
فاطمة : وده كمان عشان ياكلوا وينبسطوا .
حسان : ربنا يعمر بيتك .
وإلهى .. ولا بلاش .
فاطمة : إسمع ياحسان . أنا رايحة سيدى بلال . علىَ ندر ولازم أوفيه
.
حسان : قلتى للعمدة ؟
فاطمة : العمدة سافر من بدرى عاالبندر ومالحقتش أقوله .
حسان : ومش خايفة لا حد يشوفك ؟
فاطمة : ماتخافش
حسان : ولو جت حفيظة ؟
فاطمة : حفيظة رايحة عند الداية وهاتقعد اليوم كله . بس آيه ماتسبش
الدار لغاية ماأرجع .
حسان : من عينيه .
فاطمة : سلاموا عليكوا .
حسان : وعليكوا السلام .
إبقى إقرى لى الفاتحة فى سيدى بلال . ......
فراخ وفطير مشلتت . دى هاصت .
|
لقطة متوسطة
M.S. لحسان يعجن
فاطمة أمام الفرن . وترتفع الكاميرا لأعلى
رأسياًTilt up لتدخل حفيظة من عمق الكادر وتقف يمين كادر .
ثم تخرج من الكادر, تنزل الكاميرا
لأسفل Tilt down
وتأخذ فاطمة طبقا مليئاً بالطيور المحمرة وتعطى لحسان عيشاَ وفراخاً.
ثم تخرج من عمق الكادر
يساراً .
قطع
Cut |
250 |
|
|
|
مشهد (
68 )
نهار / داخلى عشة أبو العلا |
|
بداية
موسيقى
( 25 )
نهاية موسيقى
( 25 ) |
|
الجدة : أوعى النار ياوله .
ناولنى الملح .
الطفلة : أنا جعانة ياستى . أنا جعانة ياستى .
الطفل : أمه جت . |
لقطة كبيرة
L.S لأم أبو العلا
تجلس فى عمق الكادر يمينا أمام النار تطبخ والطفلان يسار
كادر فى المقدة . يتحرك الطفل ناحية الجدة .ثم يعود لأخته
الراقدة .
ثم ينظر يمين كادر .
قطع Cut |
251 |
|
|
الطفل
: أمه جت
فاطمة : إزيك ياضنايا . إزيك ياحبيبتى
الطفلة : أنا جعانة ياأمه .
فاطمة : حاضر ياحبيبتى . أنا جايبة لكوا حاجات حلوة . خدى , خد
ياحبيبى خد كل . كلى ياحبيبتى .إمسك
إزيك يامه
الجدة : إزيك يافاطمة ( تبكى ) |
لقطة متوسطة
M.S من زاوية منخفضة Low Angle
لفاطمة تنزل لتجلس تنزل الكاميرا لأسفل لتتابعها
Tilt down وهى تجلس .
وتصبح الطفلة ظهرها للكاميرا وفاطمة فى مواجهة الكاميرا وتحضن
طفلها .وتعطيهما الطعام ليأكلا. . ثم تنظر يسار كادر وتتحرك
يساراً وتتابعها الكاميرا Pan left حتى تصل الى الجدة وتقبلها فى رأسها
وتبكى
قطع Cut |
252 |
|
|
فاطمة :
ماتعيطيش . ماتعيطيش آمال
. آنى بخير والحمد الله وربنا ساترها معايا . ماهايفضحنيش آبداً
. وإزيك انتى .. أمال أبو العلا فين ؟
الجدة : عند الساقية . |
لقطة متوسطة
M.S. لفاطمة وحماتها
الحماة يسار كادر وفاطمة يمين وتظهر 3/4
ثم تنظر يمين كادر
قطع Cut |
253 |
بداية
موسيقى
( 26 )
نهاية
موسيقى
( 26 )
|
|
أبوالعلا :
فاطمة !
فاطمة : أبو العلا .أبو العلا .
أبو العلا : أنت وحشتينى قوى يافاطمة .
فاطمة : أنت اللى وحشتنى ياأبو العلا .
أبو العلا : وإيش أخرتة ده كله .
فاطمة : إطمن ياأبو العلا . أنا مراتك ويوم مايشوف كعب رجلى أتحرم
عليك . أبو العلا آنى مش بايعاك . أحلف لك عاالمصحف إنه مالمسنى من
يوم ماخرجت من دارك .
الطفل : أمى جت ياأبه.
الجدة : أنت عالظالم يارب . |
لقطة متوسطة
M.S. لأبو العلا يدخل
حاملا حزمة بوص وينظر يسار كادر . تتحرك الكاميرا ناحية اليسارPan
left
لتدخل فاطمة الكادر وتحضن أبو العلا .
وتتحرك الكاميرا للخارج
Track out مع نزولها رأسياً Tilt down لتتابع أبو العلا وفاطمة وهما
يجلسا بجوار الطفلان وتظهر الجدة فى خلفية الكادر
قطع
Cut |
254 |