welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 67 )
نهار/ داخلى غرفة الفرن
حفيظة : فتح عينك ياحسان . كيلة الدقيق بعشر عشرات . وكل عشرة بطورتين عيش . آنى عداهم وحاسباهم .
حسان : حاضر ياست .
آيه ده فراخ وعيش مشلتت . إنتى مش خايفة من حفيظة .

فاطمة : وأخاف ليه ! هو آنى بأسرق .آنى ليَه كل حاجة هنا النص بالنص .خد . خد ده عشان العيال .
حسان : كل ده .
فاطمة : وده كمان عشان ياكلوا وينبسطوا .
حسان : ربنا يعمر بيتك . وإلهى .. ولا بلاش .
فاطمة : إسمع ياحسان . أنا رايحة سيدى بلال . علىَ ندر ولازم أوفيه .
حسان : قلتى للعمدة ؟
فاطمة : العمدة سافر من بدرى عاالبندر ومالحقتش أقوله .
حسان : ومش خايفة لا حد يشوفك ؟
فاطمة : ماتخافش
حسان : ولو جت حفيظة ؟
فاطمة : حفيظة رايحة عند الداية وهاتقعد اليوم كله . بس آيه ماتسبش الدار لغاية ماأرجع .
حسان : من عينيه .
فاطمة : سلاموا عليكوا .
حسان : وعليكوا السلام .
إبقى إقرى لى الفاتحة فى سيدى بلال . ......
فراخ وفطير مشلتت . دى هاصت .

 

لقطة متوسطة M.S. لحسان يعجن فاطمة أمام الفرن . وترتفع الكاميرا لأعلى رأسياًTilt up  لتدخل حفيظة من عمق الكادر وتقف يمين كادر .
ثم تخرج من الكادر, تنزل الكاميرا لأسفل Tilt down




 وتأخذ فاطمة طبقا مليئاً بالطيور المحمرة وتعطى لحسان عيشاَ وفراخاً.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

ثم تخرج من عمق الكادر يساراً .

قطع Cut

250
مشهد ( 68 )
نهار / داخلى عشة أبو العلا

بداية موسيقى
( 25 )

نهاية موسيقى
( 25 )

الجدة : أوعى النار ياوله . ناولنى الملح .
الطفلة : أنا جعانة ياستى . أنا جعانة ياستى .
الطفل : أمه جت .
لقطة كبيرة L.S  لأم أبو العلا تجلس فى عمق الكادر يمينا  أمام النار تطبخ والطفلان يسار كادر فى المقدة . يتحرك الطفل ناحية الجدة .ثم يعود لأخته الراقدة .
ثم ينظر يمين كادر .
قطع Cut
251
الطفل : أمه جت
فاطمة : إزيك ياضنايا . إزيك ياحبيبتى
الطفلة : أنا جعانة ياأمه .
فاطمة : حاضر ياحبيبتى . أنا جايبة لكوا حاجات حلوة . خدى , خد ياحبيبى خد كل . كلى ياحبيبتى .إمسك
إزيك يامه
الجدة : إزيك يافاطمة ( تبكى )
لقطة متوسطة M.S  من زاوية منخفضة Low Angle  لفاطمة تنزل لتجلس تنزل الكاميرا لأسفل لتتابعها Tilt down وهى تجلس . وتصبح الطفلة ظهرها للكاميرا وفاطمة فى مواجهة الكاميرا وتحضن طفلها .وتعطيهما الطعام ليأكلا. . ثم تنظر يسار كادر وتتحرك يساراً وتتابعها الكاميرا Pan left حتى تصل الى الجدة وتقبلها فى رأسها وتبكى
قطع Cut
252
فاطمة : ماتعيطيش . ماتعيطيش آمال . آنى بخير والحمد الله وربنا ساترها معايا . ماهايفضحنيش آبداً . وإزيك انتى ..  أمال أبو العلا فين ؟
الجدة : عند الساقية .
لقطة متوسطة M.S. لفاطمة وحماتها الحماة يسار كادر وفاطمة يمين وتظهر 3/4
 

ثم تنظر يمين كادر
قطع Cut

253

بداية موسيقى
( 26 )

 

 

نهاية موسيقى
(  26 )

أبوالعلا : فاطمة !
فاطمة : أبو العلا .أبو العلا .
أبو العلا : أنت وحشتينى قوى يافاطمة .
فاطمة : أنت اللى وحشتنى ياأبو العلا .
أبو العلا : وإيش أخرتة ده كله .
فاطمة : إطمن ياأبو العلا . أنا مراتك ويوم مايشوف كعب رجلى أتحرم عليك . أبو العلا آنى مش بايعاك . أحلف لك عاالمصحف إنه مالمسنى من يوم ماخرجت من دارك .
الطفل : أمى جت ياأبه.

الجدة : أنت عالظالم يارب .
لقطة متوسطة M.S. لأبو العلا يدخل حاملا حزمة بوص وينظر يسار كادر . تتحرك الكاميرا ناحية اليسارPan left لتدخل فاطمة الكادر وتحضن أبو العلا .

 



 

 




وتتحرك الكاميرا للخارج Track out مع نزولها رأسياً Tilt down لتتابع أبو العلا وفاطمة وهما يجلسا بجوار الطفلان وتظهر الجدة فى خلفية الكادر

قطع Cut

254

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات