وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 69 )
نهار / داخلى غرفة نوم حفيظة
|
|
|
|
حفيظة :
قاعد مهموم كده ليه
عتمان : بأفكر فى حكاية كده شاغلة
بالى .
حفيظة : حكاية آيه ؟
عتمان : البت فاطمة .
حفيظة : مالها سخامة .
عتمان : بأقول يعنى . مثلاً يعنى لو
قعدناها فى دار لوحديها مش يكون أحسن |
لقطة متوسطة
M .S لعتمان يجلس على الأريكة وتتحرك الكاميرا
للخارج Track out لتظهر حفيظة مع حركة
الكاميرا لليمين Pan right .تمشط
شعرها أمام المرآة ثم تتحرك يسار كادر لتقترب من السرير .
قطع Cut |
255 |
|
|
حفيظة :
آيه. آيه. آيه سمَعنى
تانى .آيه أنت عايز تأسس لها دار لوحديها ليه ؟ ناوى تستتها على
طول ؟
عتمان : مش
لغاية ماربنا يسهل .
حفيظة : لاهو لسه ما سهلش ؟! |
لقطة متوسطة
M.S. لعتمان يجلس فى
العمق وتقف حفيظة وتتحرك ناحية العمق فى اتجاه عتمان .
قطع Cut |
256 |
|
|
عتمان : هاأقول لك آيه بسَ!
حفيظة : آنى لابد اخللى الداية تكشف عليها .
عتمان : مالوش لزوم .
حفيظة : لابد تكشف عليها .ده أنتوا بقالكوا شهرين وزيادة .
عتمان : مالوش لزوم الداية . |
لقطة متوسطةM.S.
لحفيظة تقف و فى
الخلفية عتمان يمين كادر وهى يسار كادر .
قطع Cut |
257 |
بداية
موسيقى
( 27 )
نهاية
موسيقى
( 27 )
|
صوت زغرودة
|
نظيرة : مبروك ياعمدة . ربنا جاب
واستجاب .
حفيظة : صحيح يانظيرة ؟
نظيرة : والنبى ياست .
عتمان : هى مين ياوليه ؟
نظيرة : فاطمة ياسيدى .كشفت عليها لقيتها النهاردة صلاة النبى أحسن
.
عتمان : كدابة .انتى وليه كدابة .
نظيرة : هاتعرف زيى ياسيدى .
عتمان : وأكتر منك كمان . ماحصلش .
نظيرة :
بالله العظيم حصل .فاطمة
حبلى .
حفيظة : مالك إتلخبطت كده ليه ؟ حاسب لا الفرحة تاخد عقلك . إسمع
زى ماأتفقنا . لازم ينكتب بإسمى .
|
لقطة متوسطة كبيرة
M.L.S لعتمان
يمين كادر فى العمق . وحفيظة يسار كادر على السرير . تدخل نظيرة
لمنتصف الكادر لتقف بينهما وتقف حفيظة . ثم يقف عتمان
ثم يخرج من يسار الكادر
عابراً الكاميرا
قطع
Cut |
258 |
|
|
|
مشهد (
70 )
نهار / داخلى غرفة نوم فاطمة
|
|
بداية
موسيقى
( 28 )
نهاية
موسيقى
( 28 ) |
صوت دق على الباب |
عتمان :
الكلام اللى بتقوله نظيرة
صدق ؟
فاطمة : ليه ؟ لهو أنت مش دريان بنفسك !
عتمان : ماحصلش .
فاطمة : أهو حصل .
عتمان : من إمتى ؟
فاطمة : إسأل نظيرة .
عتمان : من مين ؟
فاطمة : من جوزى .
عتمان : جوزك
فاطمة : يمين بالله العظيم جوزى .
عتمان : آنى يابت ؟
فاطمة : طب هو أنت جوزى . آنى مرات أبو العلا .
عتمان :
يافاجرة !
فاطمة : آنى لو كنت فاجرة .كنت بقيت مراتك ولو لليلة واحدة .
عتمان : آنى هاأدبحك .
فاطمة : وهاتقول للناس آيه ! دبحتنى عشان جابت لى الواد
عتمان : مش إبنى .
فاطمة : كدبنى قدام أهل
البلد . قولهم إن ده إبن أبو العلا وإن ..
عتمان : إخرسى إخرسى . إنتى لازم تشوفى لك حل فى الواد ده .
فاطمة : أما تعلق لى حبل
المشنقة .
عتمان : آنى هاأسقطك .
|
لقطة كبيرة
L.S. لفاطمة تنزل من
فوق السرير وتتحرك فى اتجاه الكاميرا ويدخل عتمان من يمين كادر
ويتحرك ناحية الكاميرا وتقترب الكاميرا منهما
Track in
ثم يتحركا عكس اتجاه
الكاميرا ويقفا فى مواجهة بعضهما البعض .
يمسكها من
ذراعها ويعودا
لمواجهة الكاميرا
ويبدأ فى ضربها ويخفض
رأسها وتخرج من أسفل الكادر . ويبقى عتمان بمفرده فى الكادر .
قطع
Cut |
259 |