welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 69 )
نهار / داخلى غرفة نوم حفيظة
حفيظة : قاعد مهموم كده ليه
عتمان : بأفكر فى حكاية كده شاغلة بالى .
حفيظة : حكاية آيه ؟
عتمان : البت فاطمة .
حفيظة : مالها سخامة .
عتمان : بأقول يعنى . مثلاً يعنى لو قعدناها فى دار لوحديها مش يكون أحسن
لقطة متوسطة M .S  لعتمان يجلس على الأريكة وتتحرك الكاميرا للخارج Track out لتظهر حفيظة مع حركة الكاميرا لليمين Pan right .تمشط شعرها أمام المرآة ثم تتحرك يسار كادر لتقترب من السرير .



قطع Cut

255
حفيظة : آيه. آيه. آيه سمَعنى تانى .آيه أنت عايز تأسس لها دار لوحديها ليه ؟ ناوى تستتها على طول ؟

عتمان : مش لغاية ماربنا يسهل .
حفيظة : لاهو لسه ما سهلش ؟!

لقطة متوسطة  M.S. لعتمان يجلس فى العمق وتقف حفيظة وتتحرك ناحية العمق فى اتجاه عتمان .





قطع Cut
256
عتمان : هاأقول لك آيه بسَ!
حفيظة : آنى لابد اخللى الداية تكشف عليها .
عتمان : مالوش لزوم .
حفيظة : لابد تكشف عليها .ده أنتوا بقالكوا شهرين وزيادة .
عتمان : مالوش لزوم الداية .
لقطة متوسطةM.S.  لحفيظة تقف و فى الخلفية عتمان يمين كادر وهى يسار كادر .




قطع Cut
257
 

 

 

 

 

 

 

بداية موسيقى
( 27 )

نهاية موسيقى
( 27 )

 

 

صوت زغرودة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظيرة : مبروك ياعمدة . ربنا جاب واستجاب .

حفيظة : صحيح يانظيرة ؟
نظيرة : والنبى ياست .
عتمان : هى مين ياوليه ؟
نظيرة : فاطمة ياسيدى .كشفت عليها لقيتها النهاردة صلاة النبى أحسن .
عتمان : كدابة .انتى وليه كدابة .
نظيرة : هاتعرف زيى ياسيدى .
عتمان : وأكتر منك كمان . ماحصلش .

نظيرة : بالله العظيم حصل .فاطمة حبلى .
 


حفيظة : مالك إتلخبطت كده ليه ؟ حاسب لا الفرحة تاخد عقلك . إسمع زى ماأتفقنا . لازم ينكتب بإسمى .

 

 

لقطة متوسطة كبيرة  M.L.S  لعتمان يمين كادر فى العمق . وحفيظة يسار كادر على السرير . تدخل نظيرة لمنتصف الكادر لتقف بينهما وتقف حفيظة . ثم يقف عتمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ثم يخرج من يسار الكادر عابراً الكاميرا

 

قطع Cut

258
مشهد ( 70 )
نهار / داخلى غرفة نوم فاطمة
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بداية موسيقى
( 28 )

نهاية موسيقى
( 28 )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صوت دق على الباب

عتمان : الكلام اللى بتقوله نظيرة صدق ؟
فاطمة : ليه ؟ لهو أنت مش دريان بنفسك !
عتمان : ماحصلش .
فاطمة : أهو حصل .
عتمان : من إمتى ؟
فاطمة : إسأل نظيرة .
عتمان : من مين ؟

فاطمة : من جوزى .
عتمان : جوزك
فاطمة : يمين بالله العظيم جوزى .
عتمان : آنى يابت ؟
فاطمة : طب هو أنت جوزى . آنى مرات أبو العلا .

عتمان : يافاجرة !
فاطمة : آنى لو كنت فاجرة .كنت بقيت مراتك ولو لليلة واحدة .
عتمان : آنى هاأدبحك .
فاطمة : وهاتقول للناس آيه ! دبحتنى عشان جابت لى الواد
عتمان : مش إبنى .

فاطمة : كدبنى قدام أهل البلد . قولهم إن ده إبن أبو العلا وإن ..
عتمان : إخرسى إخرسى . إنتى لازم تشوفى لك حل فى الواد ده .

فاطمة : أما تعلق لى حبل المشنقة .
عتمان : آنى هاأسقطك .
 

لقطة كبيرة  L.S. لفاطمة تنزل من فوق السرير وتتحرك فى اتجاه الكاميرا ويدخل عتمان من يمين كادر ويتحرك ناحية الكاميرا وتقترب الكاميرا منهما  Track in

 

 


 

ثم يتحركا عكس اتجاه الكاميرا ويقفا فى مواجهة بعضهما البعض .
 

 


 

 

 

يمسكها من ذراعها ويعودا لمواجهة الكاميرا


 


 

ويبدأ فى ضربها ويخفض رأسها وتخرج من أسفل الكادر . ويبقى عتمان بمفرده فى الكادر .

قطع Cut

259

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات