welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
  يحيي : وتضمن إنهم يقبلونى فى النقابة .! لقطة متوسطة قريبة M.C.S.
ليحيي .
قطع Cut
36-
 عمر : هى كانت رشوة يعنى مخلة بالشرف . ليك حق مش ها يقبلوك . لقطة متوسطة قريبة M.C.up
لعمر وهو يضرب الكرة .
قطع Cut
37-
 صوت ضرب الكرة لقطة متوسطة قريبة  M.C.up
من زاوية مرتفعة لكرات البلياردو
High Angle
وهى تضرب باقى الكرات .
قطع Cut
38-
لقطة متوسطة قريبة M.C.up
ليحيي وهو يخرج من يسار الكادر
قطع Cut
39-
 عمر : بالمناسبة لو إتقابلنا تانى . انا إسمى عمر بيه  هه
إحنا مابقيناش زملا .
لقطة كبيرة ليحيي L.S فى الخلفية وعمر فى مقدمة الكادر
قطع Cut
40-

بداية موسيقى
(2 )


 

 

نهاية موسيقى ( 2)

 










 

                              
      

 

 بداية موسيقى جنائزية
( 3 )

 

 

 

 

 

 

 

 

 نهاية موسيقى
  ( 3 )

 صوت يحيي : " أتحمل تلك الحياة المملة المتقشفة كما تحملت فترة سجنى فى إنتظار شيئا ما ... لاأعرفه ولكننى أتوقعه ." لقطة كبيرة  .L.S لمائدة البلياردو وعليها مثلث الكرات والكاميرا من زاوية مرتفعة High Angle  تتابع عمر وهو يمشى فى الصالة يراقب اللاعبون .
قطع Cut
41-
 الساعى : الرهان كله معايا . كل واحد خمسة جنيه .
صوت يحيي :"
كنت أراقب العالم الذى تركته , وكأننى آت من عالم آخر . العيش بدون قدرة على التعبير عن مشاعرى وأحاسيسى بلا أحد أو صديق , مرهق بلا إحساس
 وكلى برود . لذلك فقد قنعت بعلاقات سريعة لا تسمح لنفسي بالإعتراف أو إفشاء الأسرار ."
لقطة متوسطة كبيرة M.L.S. وتتحرك الكاميرا ناحية الشمال Pan Left لتتابع الساعى  يتحرك ناحية يحيي ويعطى له النقود وينصرف .



 

قطع Cut

42-
مشهد ( 3 )
نهار / داخلى مكتب يحيي
   الساعى : آدى ياسيدى الأخبار .
 يحيي : إعملى شاى بقى .
 الساعى : عينيه ياسى يحيي .
 يحيي : آيه ! توفى أمس لرحمة الله تعالى سيادة اللواء محمد مأمون أبو الوفا مساعد وزير الداخلية بنوبة قليبة وذلك أثناء وجوده ... وسوف تشيع الجنازة اليوم الساعة الواحدة .
لقطة متوسطة M.S للساعى وهو يدخل على يحيي فى مكتبه ثم يخرج . وتتحرك الكاميرا شاريوه للداخل Track in حتى يصبح يحيي فى لقطة متوسطة قريبة M.C.up




مزج Dissolve
43-
مشهد ( 4)
نهار / خارجى  شارع
لقطة كبيرة L.S. لجنازة عسكرية . الجنود يسيرون نحو الكاميرا صفين يمين ويسار الكادر .
قطع Cut
44-
لقطة متوسطة لرجلين M.2
يقفان ينظرا يمين الكادر و ويأتى يحيي من شمال الكادر ليقف فى الخلفية ويصبحوا فى حجم M.3
قطع Cut
45-
لقطة متوسطة كبيرة للجنود M.L.S. حول النعش وتتحرك الكاميرا ناحية اليسار Pan left
ناحية النعش .
قطع Cut
46-
 صوت يحيي :" عاد السؤال الذى كان يدور فى رأسى منذ
أن إخترت قبرى الجديد , هل أخطأت ام أصبت الإختيار ؟ "
لقطة متوسطة M.S. مع حركة تتبع Traveling حتى يصبح يحيي فى لقطة قريبة C.up ويكون فى وضع بروفيل Profile, ثم تتحرك الكاميرا ناحية الشمال Pan left ليصبح وجهه فى مواجهة الكاميرا Face . أثناء المزج .
مزج Dissolve
47-
مشهد ( 5 )
نهار / خارجى مدخل فيللا
 صوت فتح باب
    السيارة
 السائق : إتفضل سعادتك .
 يحيي :
ممكن أعرف إنت جبتنى هنا ليه بقى ؟
 السائق :
اوامر ياأفندم .
 
إتفضل .
لقطة كبيرة L.S. لسيارة قديمة تدخل الكادر وتقف أمام الكاميرا . وينزل السائق ويفتح الباب ليحيي . السيارة تخرج من شمال الكادر Track out
قطع Cut
48-
 صوت نقر على
     الباب.
   فتح الباب
  غلق الباب
لقطة متوسطة ليحيي M.S. أمام باب الفيللا . يتقدم يحيي ليدق على الباب . ثم يدخل ويختفى فى الظلام . ويغلق الباب فى وجه الكاميرا .
قطع Cut
 49-
مشهد ( 6 )
نهار / دخلى غرفة مكتب رجل الأمن


  صوت رياح
 


صوت دفع الطبق

 رجل الأمن : شوف يا يحيي
 واضح إن الإجتماع ده على أعلى درجة من السرية . سيادة الوزير شخصياً فضل إن يكون خارج الوزارة وده تأمين ....
لقطة قريبة C .up على يد تتحرك وتضع بعض من الفاكهة فى طبق , وتتحرك الكاميرا على محورها الأفقى شمالاً Pan left , ثم تتحرك على محورها الرأسى لأسفل tilt down , ثم الى أعلى Tilt up على وجه الرجل .
قطع Cut
50-
 .... علشان عدم تسرب أى خبر عنه . فى الفترة اللى فاتت تمت تحريات دقيقة عنك ....... لقطة كبيرة  L.S. للرجل يدخل فى منتصف الكادر ويجلس خلف مكتب . ويحيي أمام المكتب .
قطع Cut
51-
 .....من تقاريرك وإنت طالب فى الكلية , حتى أسرتك وظروفك الإجتماعية .... لقطة متوسطة قريبة M.C.up ليحيي يستمع بتركيز .


قطع Cut
52-
لقطة متوسطة قريبة M.C.up للرجل وهو يتكلم
قطع Cut
 53-
لقطة قريبة ليد الرجل C.up وهى تقطع برتقالة .
قطع Cut
54-
 الرجل : وأُخضعت لمجموعة من الإختبارات لمعرفة شخصيتك وقدرتك على مواجهة المواقف الصعبة .... لقطة متوسطة قريبة M.C.up على وجه يحيي .
قطع Cut
55-
 ..... ومدى صلابتك وإختباراتك المبدئية ... لقطة قريبة ليد الرجل C.up تقطع البرتقالة .
قطع Cut
56-
لقطة متوسطة قريبة M.C.up على وجه يحيي .
قطع Cut
57-
 ...مثلاً سرقة سلاحك وقدرتك على الوصول ليه. عرض الرشوة عليك ورفضها . على فكرة مش المهم إنك رفضت الرشوة وبلغت عنها , المهم توقيت الإبلاغ بعد  العرض بكام ساعة وغيرها .... وغيرها  من الإختبارات . لقطة متوسطة قريبة M.C.up للرجل وهو يتكلم . ثم تنزل الكاميرا Tilt down على يد الرجل وهو يدفع بالطبق على المكتب ناحية يد يحيي وفى الطبق نصف برتقالة . وتدخل يد يحيي لتأخذ البرتقالة .

قطع Cut
58-
 يحيي : الشكوى اللى إتقدمت لسيادتك .. لقطة قريبة ليحيي C.up وهو يضع البرتقالة فى فمه .
قطع Cut
59-
      الرجل : تقدر تقول إن دى كانت نقطة ترجيح فى إختيارك , لأن غيرك رفض إنه يعمل محضر ضد وكيل وزارة الداخلية , المهم , الهدف هو .... لقطة قريبة C.up للرجل وهو يأكل فص البرتقالة .
 

 

مزج Dissolve

60-

  بداية موسيقى
( 4 )





   ... إختيار ظابط  شرطة  على أعلى مستوى . المهمة غير تقليدية وغاية فى الأهمية . المهمة ببساطة .... لقطة قريبة C.up على  تفاح موضوع على تمثال لثلاثة أشخاص يحملون طبقاًعلى ظهرهم .
مزج Dissolve
61-

 إستمرار الرياح

  .... هى زرع عميل من أسفل السلم لأكبر تجارة غير مشروعة فى مصر اللى هى تجارة المخدرات ..... تنزل الكاميرا  Tilt down على وجه يحيي فى لقطة قريبة C.up بزاوية 3/4 .
قطع Cut
62-
الهدف مش لعملية محددة . الهدف هو زرع عميل حتى النهاية , اللى مش هايفيد بس فى تجارة المخدرات , لكن فى معرفة أبعاد تجارة السلاح والأثار . وهايكون عين على رجال الشرطة الفاسدين . المهمة دى غير محددة المدة . مدتها هى طول عمر العميل . خللى بالك مش هايبقى محمى من الشرطة وبأى شكل من الأشكال وها يعامل كتاجر مخدرات خارج عن القانون . كل ده علشان يبقى قادر على الصعود فى مجاله الجديد والوصول الى أعمق أسرار العالم ده لقطة متوسطة M.S. على منضدة عليها براد شاى , ويد الرجل تمتد لتصب الشاى . ثم ترتفع الكاميرا حتى يصبح  وجه الرجل فى لقطة قريبة  C.up .
قطع Cut

 

 

 

 

 


 

63-
 .... السر ده مش هايعرفه غير سيادة وزير الداخلية شخصياً ووزير العدل , ويقع توريث السر ده من كل منهم الى من يليه فى المنصب دون إشارة له فى السجلات الرسمية . وبالنسبة لك هاتوقع وثيقة موقعة من الثلاثة فى خزانة بنك ... لقطة متوسطة M.S.ليحيي وتتحرك الكاميرا شاريوه للداخل Track in نحو جهه ويصبح فى لقطة قريبة C.up وتأثير البرق يظهر على وجهه .



قطع Cut
64-

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات