وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
يحيي : وتضمن إنهم يقبلونى فى النقابة .!
|
لقطة متوسطة قريبة
M.C.S.
ليحيي .
قطع Cut
|
36- |
|
|
عمر : هى كانت رشوة يعنى
مخلة بالشرف . ليك حق مش ها يقبلوك . |
لقطة متوسطة قريبة
M.C.up
لعمر وهو يضرب
الكرة .
قطع
Cut |
37- |
|
صوت
ضرب الكرة |
|
لقطة متوسطة قريبة
M.C.up
من زاوية مرتفعة لكرات البلياردو
High Angle وهى تضرب باقى الكرات .
قطع Cut |
38- |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M.C.up
ليحيي وهو يخرج من يسار الكادر
قطع Cut |
39- |
|
|
عمر
: بالمناسبة لو إتقابلنا تانى . انا إسمى عمر بيه هه
إحنا مابقيناش زملا . |
لقطة كبيرة ليحيي
L.S فى الخلفية وعمر فى مقدمة الكادر
قطع Cut |
40- |
بداية موسيقى
(2 )
نهاية موسيقى
( 2)
بداية موسيقى جنائزية
( 3 )
نهاية
موسيقى
( 3 ) |
|
صوت
يحيي : " أتحمل تلك الحياة المملة المتقشفة كما تحملت فترة
سجنى فى إنتظار شيئا ما ... لاأعرفه ولكننى أتوقعه ." |
لقطة كبيرة
.L.S لمائدة البلياردو وعليها مثلث
الكرات والكاميرا من
زاوية مرتفعة
High Angle تتابع عمر وهو يمشى
فى الصالة يراقب اللاعبون .
قطع Cut |
41- |
|
الساعى :
الرهان كله معايا
.
كل واحد خمسة جنيه .
صوت يحيي :" كنت أراقب
العالم الذى تركته , وكأننى آت من عالم آخر . العيش بدون قدرة على
التعبير عن مشاعرى وأحاسيسى بلا أحد أو صديق , مرهق بلا إحساس
وكلى برود . لذلك فقد قنعت بعلاقات سريعة لا تسمح لنفسي بالإعتراف أو إفشاء
الأسرار ." |
لقطة متوسطة كبيرة
M.L.S. وتتحرك الكاميرا ناحية الشمال
Pan Left لتتابع الساعى يتحرك
ناحية يحيي ويعطى له النقود وينصرف .
قطع
Cut
|
42- |
|
|
مشهد ( 3 )
نهار / داخلى مكتب يحيي
|
|
|
الساعى :
آدى ياسيدى الأخبار .
يحيي : إعملى شاى بقى .
الساعى : عينيه ياسى يحيي .
يحيي : آيه ! توفى أمس لرحمة الله تعالى سيادة اللواء محمد مأمون أبو الوفا
مساعد وزير الداخلية بنوبة قليبة وذلك أثناء وجوده ... وسوف تشيع
الجنازة اليوم الساعة الواحدة . |
لقطة متوسطة
M.S للساعى وهو يدخل على يحيي فى
مكتبه ثم يخرج . وتتحرك الكاميرا شاريوه للداخل
Track in حتى يصبح يحيي فى لقطة
متوسطة قريبة M.C.up
مزج Dissolve |
43- |
|
|
مشهد ( 4)
نهار / خارجى شارع |
|
|
|
لقطة كبيرة
L.S. لجنازة عسكرية . الجنود يسيرون
نحو الكاميرا صفين يمين ويسار الكادر .
قطع Cut |
44- |
|
|
لقطة متوسطة لرجلين
M.2
يقفان ينظرا يمين الكادر و ويأتى يحيي من شمال الكادر
ليقف فى الخلفية ويصبحوا فى حجم M.3
قطع Cut |
45- |
|
|
لقطة متوسطة كبيرة للجنود
M.L.S. حول النعش وتتحرك
الكاميرا
ناحية اليسار
Pan left
ناحية النعش .
قطع Cut
|
46- |
|
صوت
يحيي :" عاد السؤال الذى كان يدور فى رأسى منذ
أن إخترت قبرى الجديد , هل أخطأت ام أصبت الإختيار ؟
" |
لقطة متوسطة
M.S. مع حركة
تتبع
Traveling حتى يصبح يحيي فى لقطة قريبة
C.up ويكون فى وضع بروفيل
Profile, ثم تتحرك الكاميرا
ناحية
الشمال Pan left ليصبح
وجهه فى مواجهة الكاميرا
Face
. أثناء المزج .
مزج Dissolve |
47- |
|
|
|
مشهد ( 5 )
نهار / خارجى مدخل فيللا |
|
|
صوت
فتح باب
السيارة |
السائق :
إتفضل سعادتك .
يحيي : ممكن أعرف إنت
جبتنى هنا
ليه بقى ؟
السائق : اوامر ياأفندم .
إتفضل . |
لقطة كبيرة
L.S. لسيارة قديمة
تدخل الكادر وتقف أمام
الكاميرا
. وينزل السائق ويفتح
الباب ليحيي . السيارة تخرج من شمال الكادر
Track out
قطع Cut |
48- |
|
صوت
نقر على
الباب.
فتح الباب
غلق الباب |
|
لقطة متوسطة ليحيي
M.S. أمام باب الفيللا . يتقدم يحيي
ليدق على الباب . ثم يدخل ويختفى فى الظلام . ويغلق الباب فى وجه
الكاميرا .
قطع
Cut |
49- |
|
|
|
مشهد ( 6 )
نهار / دخلى غرفة مكتب رجل الأمن
|
|
|
صوت رياح
صوت دفع الطبق
|
رجل الأمن
: شوف يا يحيي
واضح إن الإجتماع ده على أعلى درجة من السرية . سيادة الوزير شخصياً فضل إن
يكون خارج الوزارة وده تأمين .... |
لقطة قريبة
C .up على يد تتحرك وتضع بعض من
الفاكهة فى طبق , وتتحرك الكاميرا على محورها الأفقى شمالاً
Pan left , ثم تتحرك على محورها
الرأسى لأسفل tilt down , ثم الى أعلى
Tilt up على وجه الرجل .
قطع Cut |
50- |
|
.... علشان عدم تسرب أى خبر
عنه . فى الفترة اللى فاتت تمت تحريات دقيقة عنك ....... |
لقطة كبيرة
L.S. للرجل يدخل فى منتصف
الكادر ويجلس خلف مكتب . ويحيي أمام المكتب .
قطع Cut |
51- |
|
.....من تقاريرك وإنت طالب
فى الكلية , حتى أسرتك وظروفك الإجتماعية .... |
لقطة متوسطة قريبة
M.C.up ليحيي يستمع بتركيز .
قطع Cut |
52- |
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M.C.up للرجل وهو يتكلم
قطع Cut |
53- |
|
|
لقطة قريبة ليد الرجل
C.up وهى تقطع برتقالة .
قطع Cut |
54- |
|
الرجل : وأُخضعت لمجموعة من
الإختبارات لمعرفة شخصيتك وقدرتك على مواجهة المواقف الصعبة .... |
لقطة متوسطة قريبة
M.C.up على وجه يحيي .
قطع Cut |
55- |
|
..... ومدى صلابتك
وإختباراتك المبدئية ... |
لقطة قريبة ليد الرجل
C.up تقطع البرتقالة .
قطع Cut |
56- |
|
|
لقطة متوسطة
قريبة M.C.up على وجه يحيي .
قطع Cut |
57- |
|
...مثلاً سرقة سلاحك وقدرتك
على الوصول ليه. عرض الرشوة عليك ورفضها . على فكرة مش المهم إنك
رفضت الرشوة وبلغت عنها , المهم توقيت الإبلاغ بعد العرض
بكام ساعة وغيرها .... وغيرها من الإختبارات . |
لقطة متوسطة قريبة
M.C.up للرجل وهو يتكلم . ثم تنزل
الكاميرا Tilt down على يد الرجل وهو
يدفع بالطبق على المكتب ناحية يد يحيي وفى الطبق نصف برتقالة .
وتدخل يد يحيي لتأخذ البرتقالة .
قطع Cut |
58- |
|
|
يحيي : الشكوى اللى إتقدمت
لسيادتك .. |
لقطة قريبة ليحيي
C.up وهو يضع البرتقالة فى فمه .
قطع Cut |
59- |
|
|
الرجل : تقدر تقول إن دى
كانت نقطة ترجيح فى إختيارك , لأن غيرك رفض إنه يعمل محضر ضد وكيل
وزارة الداخلية , المهم , الهدف هو .... |
لقطة قريبة
C.up للرجل وهو
يأكل فص البرتقالة .
مزج
Dissolve |
60- |
بداية موسيقى
( 4 )
|
|
... إختيار ظابط شرطة
على أعلى مستوى . المهمة غير تقليدية وغاية فى الأهمية . المهمة
ببساطة .... |
لقطة قريبة
C.up على تفاح موضوع على تمثال
لثلاثة أشخاص يحملون طبقاًعلى ظهرهم .
مزج Dissolve
|
61- |
إستمرار
الرياح
|
.... هى زرع عميل من أسفل
السلم لأكبر تجارة غير مشروعة فى مصر اللى هى تجارة المخدرات ..... |
تنزل
الكاميرا Tilt down على وجه يحيي فى لقطة قريبة
C.up بزاوية 3/4 .
قطع
Cut |
62- |
الهدف مش لعملية محددة . الهدف هو
زرع عميل حتى النهاية , اللى مش هايفيد بس فى تجارة المخدرات , لكن
فى معرفة أبعاد تجارة السلاح والأثار . وهايكون عين على رجال
الشرطة الفاسدين . المهمة دى غير محددة المدة . مدتها هى طول عمر
العميل . خللى بالك مش هايبقى محمى من الشرطة وبأى شكل من الأشكال
وها يعامل كتاجر مخدرات خارج عن القانون . كل ده علشان يبقى قادر
على الصعود فى مجاله الجديد والوصول الى أعمق أسرار العالم ده |
لقطة متوسطة
M.S. على منضدة عليها براد شاى , ويد
الرجل تمتد لتصب الشاى . ثم ترتفع الكاميرا حتى يصبح وجه
الرجل فى لقطة قريبة C.up
.
قطع
Cut
|
63- |
|
|
.... السر ده مش هايعرفه
غير سيادة وزير الداخلية شخصياً ووزير العدل , ويقع توريث السر ده
من كل منهم الى من يليه فى المنصب دون إشارة له فى السجلات الرسمية
. وبالنسبة لك هاتوقع وثيقة موقعة من الثلاثة فى خزانة بنك ... |
لقطة متوسطة
M.S.ليحيي وتتحرك الكاميرا شاريوه
للداخل
Track in نحو جهه ويصبح فى لقطة قريبة
C.up وتأثير البرق يظهر على وجهه .
قطع Cut |
64- |
|
|
|
|
|