وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد (
71 )
نهار / داخلى أمام غرفة نوم فاطمة
|
|
|
صوت الدق
|
مبروك : إفتح ياحضرة العمدة .
إفتح ده مش وقت الهزار والدلع . |
لقطة أمريكيةAmerican
S. لمبروك العطار
يمين كادر يدق على الباب وينظر عكس اتجاه الكاميرا
قطع Cut |
260 |
|
|
|
مشهد (
72 )
نهار / داخلى غرفة نوم فاطمة |
|
بداية
موسيقى
( 29 )
نهاية
موسيقى
( 29 )
|
صوت صراخ
فاطمة الدق على الباب
صوت فتح الباب |
صوت مبروك :
الناس نفسها تبارك
. البلد كليتها فرحانة . |
لقطة متوسطة قريبةM.Close
up لعتمان
يضرب فاطمة ويظهر بمفرده فى الكادر
ثم يخرج من الباب فى عمق
الكادر معطياً ظهره للكاميرا .
قطع Cut |
261 |
|
|
|
مشهد (
73 )
نهار / داخلى أمام غرفة فاطمة
|
|
|
|
مبروك : جالك كلامى . كلها تسع
تشهر بالتمام والكمال . ويجيلك ولى العهد .عيب ياحضرة العمدة . ده
أنا راجل دارس و مطلع . ياللا . |
لقطة متوسطة كبيرة
M.L.S لمبروك
ويخرج عتمان من الباب
ويخرجا من يسار كادر
قطع Cut |
262 |
|
|
|
مشهد (
74 )
نهار / داخلى غرفة نوم فاطمة
|
|
|
صوت غلق
الباب |
|
لقطة متوسطة كبيرة
M.L.S. لفاطمة
تتجه ناحية الباب وتغلقه من الداخل
قطع Cut |
263 |
|
|
|
مشهد (
75 )
نهار / خارجى أمام العمدة وشوارع القرية |
|
|
|
حسان :
فلتحيا إبن العمدة
خفير : مبروك ياعمدتنا .
الفلاح : وحياة الغالى اللى كنت بتسترجاه من الدنيا . ترجع لى أرضى
.
العجوز : جاموستى ياعمدة . آنى سايقة عليك النبى ترجع لى جاموستى .
خفير :
هو لسه فيه حيُل ؟
خفير2: ياواد .. الدهن فى العتاقى .
|
لقطة كبيرةL.S. من زاوية مرتفعة
High Angle لفلاحات يزغردن . والخفر واقفون أمام الباب . يخرج عتمان ومعه
مبروك . ويتجه فلاح أعرج ناحية عتمان .
ثم تدخل إمرأة عجوز وتتحرك الكاميرا للخارج
Track out .ثم يخرج عتمان من يسار الكادر وهو
ومبروك. ويظل خفيران فى الكادر .
قطع
Cut |
264 |
|
|
علوان :
ألف مبروك ياأخويا .
ألف مبروك . ولو آنى ماكنتش موافق على الجوازة دى . إنما آنى
فرحتلك . ربنا يخليك ويبقى راجل ويمسك العمودية .
مبروك : صاحبك مفروس . ربنا وكسه
.
عتمان : أيوه . وكسه ونصفنى .
مبروك : ولسه .
عتمان : لسه . لسه فيه آيه تانى ! . كده حلو . حلو قوى .
مبروك : الوصفة دى تستعملها على طول . لحسة عالريق ولحسة قبل
النوم . لأجل ماتنيها بولد تانى .
عتمان : تانى !
مبروك : وتالت ورابع . آنى مش قلتلك إنت صاغ سليم . براوة يافاطمة
.
عتمان : إيوة براوة . رفعت
راسى وطولت رقبتى .
مبروك : إيدك بقى عاالحلاوة . طب يمين الله أنا ماأتنازل عن نص
فدان وجاموسة . |
لقطة كبيرة
L.S. من زاوية مرتفعة High Angle
لعلوان يسحب حمار .ثم تتابعه الكاميرا ناحية اليمين ويدخل عتمان
الكادر ومن حوله
تبتعد الكاميرا للخارج مع حركة عتمان ومبروك .
الذان يخرجا من يسار كادر
ووراءه الخفر.
قطع Cut
|
265 |
|
|
|
|
الحلاق : يتربى فى عزك .
مبروك : الشاى ياهنية .
عتمان : ياللا روَح أنت وهو ياللا .
...آتى غلطت ماكانش ليَه أتجوز
البت دى . آنى هاأطلقها .
مبروك : ماتوحد الله ياعمدة . هى الفرحة هاتاكل عقلك .طب إستنى لما
تولد أنت عايز الناس يقولوا آيه . أقعد , أقعد . الشاى ياهنية .
عتمان : ( بغضب )
سيبنى لوحدى . آنى مش طايق حد .مبروك :
كده . خلصت حاجتى . عايز
تاكل علىَ الحلاوة .لاوحياة ولىَ العهد .
عتمان : آنى اللى جبته لنفسى . آنى اللى أستاهل .عليه العوض ومنه
العوض يارب
فلاحة1: الراجل هايتجنن من الفرحة .
فلاحة 2: ده ماشى يكلم روحه .
فلاحة 3 : معذور ياناس البت هبلته . يووه . |
لقطة متوسطة كبيرة
M.L.S لعتمان
ومبروك قادمين من يمين كادر ويقابلا الحلاق . ويخرج مبروك
من يسار كادر .ويصرف الخفر
ويجلس على باب دكان العطار .ويأتى الشيخ مبروك ليجلس
بجواره ,
يقف عتمان وتتحرك
الكاميرا للخارج Track out
تتابع عتمان وهو يتحرك يساراَ ويخرج مبروك من الكادر . ويتحرك
عتمان فى اتجاه الكاميرا يصبح فى حجم
لقطة متوسطة قريبة M.Close up
ويمر بجوار فلاحات
ويعبرهن . ثم يخرج من يسار كادر ويبقين الفلاحات فى الكادر
M.S.3
قطع Cut
|
266 |