وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد (
76 )
نهار / خارجى أرض زراعية
|
|
بداية موسيقى
(30 )
نهاية موسيقى
(30 )
|
|
|
لقطة كبيرة
L.S. من زاوية منخفضة Low Angle
للسماء وتنزل الكاميرا لأسفل
Tilt down ليظهر عتمان متقدما ناحية الكاميرا
وهو يمشى فى أرض زراعية . ثم يقترب من الكاميرا ويجلس يسار
الكادر معطياً ظهره للكاميرا ويظهر الأفق فى الخلفية
قطع
Cut
|
267 |
|
|
لقطة متوسطةM.S.
من زاوية مرتفعة
High Angle لعتمان ينظر لأسفل صامتاً
قطع Cut |
268 |
|
|
|
مشهد (
77 )
نهار / خارجى أمام منزل عتمان
|
|
بداية موسيقى
(31 )
نهاية موسيقى
(31 )
|
|
|
لقطة كبيرةL.S . من زاوية مرتفعة
High Angle للفلاحات والأطفال وهم يجرون .ثم تتحرك الكاميرا ناحية اليسار
أفقياًPan left ويظهر
عتمان قادما ً وتتابعه الكاميرا وهو يتحرك يميناً
Pan right ثم تتبتعد الكاميرا للخارج
Track out وهو يسقط أمام المنزل .
مزج dissolve |
269 |
|
|
|
مشهد (
78 )
نهار / داخلى غرفة نوم حفيظة |
|
|
|
الطبيب :
خد نفسك ياعمدة .
الطبيب :
مااكدبش عليك
الحالة سيئة . عنده شلل نصفى .
علوان : شلل !
الطبيب : جايز زعل شديد . يجوز حصل حاجة . صدمة .
علوان : زعل إزاى بس يابيه ! ده كان بيتنطط من الفرحة .
الطبيب : ماهى نفس الصدمة ,الفرحة كانت شديدة على نفسه . |
لقطة كبيرة
L.S. من زاوية مرتفعة
High Angle لعتمان نائم على السرير والطبيب يكشف عليه . وبجانب السرير يقف
علوان وحفيظة . ثم تنزل الكاميرا لأسفل على محورها الرأسىTilt
down . ثم
تبتعد حتى حجم لقطة متوسطة لكل من علوان والطبيب
M.S.2 .
قطع
Cut |
270 |
|
|
عتمان :
آه آه |
لقطة متوسطة
M.S. لعتمان نائم على
السريروبجانبه حفيظة يمين كادر
قطع Cut |
271 |
|
|
علوان : عايز تقول حاجة ياأخويا .
عايز تقول حاجة .
الطبيب : إكتب اللى عاوز تقوله ياعمدة .
علوان : أصل يابيه مابيعرفش يكتب .
أنت بخير ياأخويا وتقوم بالسلامة . وتفرح لما تشوف إبنك مالى عليك
الدار .
عتمان : آه آ آ آ.
علوان :
ماتعملش فى نفسك كده .
وربنا يديك طولة العمر . وتربيه على إيدك يارب .
الطبيب : إطمن ياعمدة . ماتجهدش نفسك .
... الدوا .
علوان : حاضر يابيه .
حفيظة : عاوز آيه ! |
لقطة كبيرة
L.S. لعلوان وهو يتحرك
ناحية اليسار حتى يصل الى سرير عتمان . ثم يدخل الطبيب الى
الكادر ويكتب العلاج .
ثم يخرج من يمين كادر
ووراءه علوان
اختفاء تدريجى
Fade -out |
272 |