وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد (
92 )
نهار / خارجى جسر جشب |
|
نهاية موسيقى
(
34)
|
|
خفير : رايح فين ياوله ؟ رايح
فين ياأبو العلا ؟ |
لقطة كبيرة
L.S. لأبو العلا يجرى
فوق جسر خشب وتتابعه الكاميرا ناحية اليسارPan
left حتى يصل الى منزل
عتمان ويحاول منعه الخفر . ثم يمسكوه ويدخلوه المنزل .
قطع Cut |
308 |
|
|
|
مشهد (
93 )
نهار / داخلى صالة وغرفة نوم عتمان |
|
|
صوت زغرودة |
نظيرة :
مبروك ياعمدة . يتربى
فى عزك جالك ولد . |
لقطة متوسطة كبيرة
M.L.S. لنظيرة
تخرج من غرفة فاطمة حاملة المولود وتتحرك ناحية الكاميرا وتزغرد
على باب غرفة نوم عتمان . تتحرك الكاميرا للخارج
Track out ويدخل أبو
العلا ومعه خفيران
قطع
Cut
|
309 |
بداية موسيقى
( 35)
نهاية موسيقى
( 35 ) |
|
|
لقطة قريبة
Close up من زاوية مرتفعة High
angle لوجه عتمان وهو يموت
قطع
Cut |
310 |
|
|
حفيظة : ياخراب بيتك ياحفيظة
مبروك : إنا لله وإنا إليه راجعون . |
لقطة متوسطة كبيرة
M.L.S لعتمان
ميتاً وبجواه علوان يمين كادر وحفيظة يسار كادر وبجوارها الشيخ
مبروك
قطع Cut |
311 |
|
|
نظيرة تبكى |
لقطة متوسطة
M.S. لنظيرة تبكى
وخلفها يقف أبو العلا وبجواره خفير . ثم تخرج نظيرة من عمق
الكادر .
قطعCut
|
312 |
|
|
|
مشهد (
94 )
نهار / داخلى
غرفة نوم فاطمة |
|
|
|
علوان :
البقية فى حياتك . البركة
فيكى إنتى بقى وفى إبنك .
فاطمة : البركة فيك انت ياعلوان . الله يرحمه ويسامحه . إسمع
ياعلوان . آنى عايزاك فى كلمتين . خالة نظيرة .
نظيرة : نعم يابنتى .
فاطمة : إدينى شوية ميه .
فاطمة : علوان هااتمنك على سر ماحدش يعرفه غيرك . رد الباب . |
لقطة كبيرة
L.S. لفاطمة على
السرير يسار كادر . تدخل نظيرة تحمل المولود وتبكى . تعطى فاطمة
الطفل . فاطمة تضعه بجوارها ناحية الكاميرا . يدخل علوان من يسار
كادر .
تخرج نظيرة من يسار كادر
قطع Cut |
313 |
|
|
|
مشهد (
95 )
نهار / خارجى أمام منزل عتمان |
|
|
|
|
لقطة كبيرة
L.S. للفلاحين أمام
المنزل ويخرج من الباب مبروك وتقترب الكاميرا منه
Track in حتى حجم لقطة متوسطة
M.S. ويقترب
منه فلاح
قطع Cut |
314 |
|
|
|
مشهد (
96 )
نهار / داخلى صالة المنزل |
|
|
|
علوان :
أنت موديه على فين؟
خفير : المرحوم كان ..
علوان : سيبه . سيبه . |
لقطة كبيرة
L.S. لعلوان يخرج من
غرفة فاطمة يمين كادر وتتابعه الكاميرا يساراً حتى يظهر أبو
العلا ومعه الخفيران .
قطع Cut |
315 |
|
|
|
مشهد (
97 )
نهار / خارجى أمام منزل عتمان |
|
|
صوت تلاوة
القرآن |
مبروك : الله يرحمه ويسامحه
فلاح : الله يجحمه .
فلاح 1: أذكروا محاسن موتاكم .
فلاح 2: هو عمره عمل حاجة لله .
فلاح 3: ياراجل ده مايجوزش عليه إلا الرحمة . |
لقطة كبيرة
L.S. لشيخ يجلس فى
يمين كادر يقرأ قرآن ويسار كادر إثنين من الخفر . ويخرج مبروك
يضرب كفاً بكف . ويقترب منه فلاح , وينضم لهما فلاحاً آخر
قطع Cut |
316 |
|
|
|
مشهد (
98 )
نهار / داخلى غرفة فاطمة |
|
بداية موسيقى
( 36 )
نهاية موسيقى
( 36 )
|
|
أبو
العلا : فاطمة .
فاطمة : أبو العلا . |
لقطة متوسطة
M.S. لفاطمة تجلس على السرير ويدخل أبو العلا من يسار
كادر ويحضنها ويشاهد المولود .
قطع Cut |
317 |
|
|
مشهد (
99 )
نهار / خارجى أمام منزل عتمان |
|
صوت زغاريد
|
خفير :
ياسلام على حكمة ربنا .
خفير2 : مانابوش من ال500 فدان غير حتة أرض متر فى متر . .... شد
حيلك ياحضرة العمدة .
فلاح : البقية فى حياتك يابنى . علوان : حياتك الباقية .
فلاح : أخوك ظلمنا وركبنا ديون . وخد أرضنا . الكمبيالات والوصولات
. ماعلينا .
علوان : عارف
. عارف كل حاجة .
آنى مش مالك حاجة . التركة كلها
ها يورثها أبنه وفاطمة وصية عليها .
فلاح
: قلها أنت .
علوان : هى عارفة كل حاجة . وقالتلى عااللى فى نيتها .
الأوراق والأختام اللى عليكوا هاتتحرق والأرض هاترجعلكوا .
صوت المعلق : " دنيا وفيها كل إشى .
وكل من جاها مشىَ وكل ظالم إنخسف . والحق هو اللى إتنصف . |
لقطة كبيرة
L.S. لمدخل المنزل . يجلس الشيخ يتلو القرآن ويقف
خفيران أمام المنزل .
ثم يخرج علوان من باب
المنزل ويقترب منه فلاح .
ويتحرك معه ناحية الكاميرا .
ويدخل فلاح آخر وثم يقترب
الفلاحين حول علوان وظهرهم للكاميرا
وتبتعد الكاميرا للخارج
Track out
مزج
Dissolve |
318 |
|
صوت المعلق
:" و توتة توتة فرغت الحدوتة " |
لقطة كبيرة جداً
Extreme long shot للقرية وجموع الناس
من زاوية مرتفعة High angle
. ثم ترتفع الكاميرا لأعلى
على السماء وتظهر كلمة النهاية
اختفاء تدريجى Fade
-out |
320 |