welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 13 )
ليل / داخلى غرفة الراقصة

موسيقى الملهى فى الخلفية
( 6 )

 

 

 

 

 

 

نهاية موسيقى
( 6 )

ظهور تدريجى Fade-out
لقطة قريبةClose Up  ليد تلبس ذهب فى يسار الكادر
وفى يمين الكادر يوجد مصباح .
قطع Cut
94
لقطة قريبة Close up لأذن  ويد تضع قرطاً
قطع Cut
95
لقطة قريبة Close up لرقبة إمرأة توضع عليها سلسلة ذهبية .
قطع Cut
96

صوت الأساور

لقطة قريبةClose up لعدد من الأساور الذهبية تهزها  
قطع Cut
97
لقطة قريبة Close Up للقدم ترتدى حذاءاً
قطع Cut
98
الوصيفة : إسم الله عليكى . رقيتك وإسترقيتك من كل اللى شافوكى .
الراقصة : هاتيلى شاى وخللى يحيى يدخل .
الوصيفة : حاضر
لقطة متوسطة M. S.  للراقصة ووصيفتها تظهر فى المرآة . ثم تنصرف وتقف الراقصة وتمشى فى الغرفة وتتابعها الكاميرا يميناً Pan Right  وتجلس على أريكة
قطع Cut
99

صوت غلق الباب

الوصيفة : إتفضل ياسى يحيى لقطة متوسطة للوصيفة تفتح الباب وتنادى يحيى وتغلق وراءه الباب
قطع Cut
100

صوت خطوات يحيى

 

صوت الولاعة

الراقصة : هاه .. آيه الأخبار ؟
يحيى : الصالة كومبيليه والجيوب مليانة عالآخر .
الراقصة : لفلى سيجارة .. قول لهم يشهلوا لسه قدامنا خمس نمر
يحيى : عينيا .. ملفوفة آهه وجاهزة
لقطة كبيرة ليحيى يمين كادر والراقصة تجلس شمال كادر على الأريكة وهو أمامها . ثم يخرج علبة سجائر من جيبه ويعطيها سيجارة ثم يخرج ولاعة ويشعل السيجارة
قطع Cut
101
يحيى : بالإذن ... لقطة كبيرة L. S.  ليحيى يغادر الغرفة من شمال الكادر ويترك الراقصة , التى تقوم بضبط ملابسها وشعرها وفى فمها السيجارة

قطع Cut

102
مشهد ( 14 )
ليل / داخلى ممر غرفة الراقصة
الرجل : الباشا عايز يسلم عالست رباب.
يحيى : بسَ أنت عارف إن الست رباب مابتستقبلش زوار فى أوضتها
الرجل : ده الباشا دافع 200 ألف فى المحل  ده . بس أنت عارف أنه بيدفع فى كل المحلات اللى هى بترقص فيها .
يحيى : آه بسَ دى أوامر  الست رباب .
الرجل : طب قولها .
يحيى : دى أوامرها .
الرجل الكبير : فيه آيه ياجلال ؟
جلال : لأ مافيش حاجة ياباشا ....إتفضل معايا لحد ماتغير هدومها.
 
لقطة متوسطة M.S. ليحيى يقف شمال الكادر وتدخل عليه مجموعة من الناس يتقدمهم رجل ضخم
ويظهر فى الخلفية الرجل الكبير ومعه أحد مساعديه يشعل له سيجارة
قطع Cut
103
صوت يحيي : " كان بسيونى أبو صباع من أكبر تجار الصنف . لقطة متوسطة قريبة M. Close up لوجه الرجل الكبير
قطع Cut
104

دخول موسيقى
( 7 )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نهاية موسيقى
( 7 )

صوت يحيى : " لم أحبه لأنه كانت شهرته , أنه كان عنيف وقاتل وقارد على إزاحة أى عقبة فى طريقه بمجرد تحريك إصبعه ذو الخاتم الماسى ." لقطة متوسطة M. S.  كما فى تكوين لقطة رقم  102 ينصرف الرجال خارج الغرفة . ويستدير يحيى  حتى يصبح ظهره للكاميرا . ثم يرجع بروفيل
قطع Cut
105
مشهد ( 15 )
ليل / خارجى من داخل سيارة رباب

صوت الشارع

رباب : فيه عربية ورانا لقطة متوسطة M. S.  لرباب فى المقعد الخلفى فى السيارة وهى تنظر خلفها
قطع Cut
106
يحيي : إتنين بيسحبوا علشان يحصلونا . لقطة متوسطة قريبة M . Close Up ليحيى من زاوية 4/3
قطع Cut
107

صوت السيارات

لقطة كبيرة جداً Extreme Long Shot لثلاث سيارات من زاوية مرتفعة فى الشارع ويسيرون بسرعة
قطع Cut
108
يحيي : إقفلوا الإبواب .. وإذا قدرت ياعم سعيد تهرب إهرب . لقطة متوسطة M. S.  ليحيي والسائق وفى الخلفية رباب ووصيفتها والحارس
قطع Cut
109
لقطة كبيرة L . S  للسيارات الثلاث من زاوية مرتفعة High Angle يحيطون بسيارة رباب ويقفون
قطع Cut
110
يحيي : مالكوش دعوة بيه ... هاه نفس زاوية لقطة رقم 107 ينزل يحيي من السيارة
قطع Cut
111

صوت فتح وغلق أبواب السيارات

لقطة كبيرة L . S.  من زاوية مرتفعة High Angle  ليحيى خارج السيارة وكذلك الرجال من السيارات الثلاث .
قطع Cut
112
يحيى : مساء الخير يابسيونى بيه !
بسيونى : أنت ماتعرفش أنا مين ولاَ آيه ؟
رجل  : اللى مايعرفش ياباشا يسأل واللى يسأل مايتوهش  ..
يحيى : فيه آيه بس يابسيونى بيه؟
بسيونى : إبعد يالا . أنا عازم الست عندى ؟
يحيى : الست مش هاتنزل
بسيونى : بأمارة آيه ؟
يحيى : بأمارة إنى حارسها .
بسيونى : آه  ...طب بالسلامة
لقطة كبيرة L .S.  على مقبض باب السيارة الموجود بها بسيونى وتفتح ويخرج منها بسيونى ويصبح شمال كادر ويحيى يمين كادر .


 يهم بسيونى للذهاب الى سيارة رباب ويعترضه يحيى.  ويخرج من الكادر ويصبح يحيي بمفرده فى الكادر ويتجه ناحية رجال بسيونى
قطع Cut
 
113

صوت الركلات

لقطة قريبةClose up ليحيى يضرب أحد رجال بسيونى  فى ركبته
قطع Cut
114
لقطة متوسطةM .S.  ليحيى يضرب نفس الرجل فى وجهه . ثم يدخل على الثانى ويضربه فى ساقه ثم يتحاشى ضربة من الرجل الثالث ويرده بأخرى , ثم يقف الرجل الأول
قطع Cut
115
لقطة متوسطةM .S.  للرجل الأول يضرب يحيي , ولكن يحيى يمسكه من يده ويكسرها
قطع Cut
116
لقطة متوسطة كبيرة M . L. S.  ليحيى يضرب الرجل على صدره ويقع . ثم يتجه نحو بسيونى
قطع Cut
117
لقطة قريبةClose up لبسيونى يُخرج مسدسه من جيبه ويصوبه نحو يحيي
قطع Cut
118
بسيونى : إتحرك من قدامى ياله نفس حجم لقطة 115 يحيى يمين كادر وبسيونى شمال كادر . وفى لاخلفية الرجال يقفون من على الأرض . وبسيونى يصوب المسدس نحو يحيي
قطع Cut
119
لقطة قريبةClose up ليحيى ينظر لبسيونى والمسدس
قطع Cut
120
لقطة قريبةClose up  ليد بسيونى ممسكة بالمسدس وهو يخفضها لأسفل
قطع Cut
121
لقطة قريبة Close up نفس حجم لقطة 118
قطع Cut
122
لقطة قريبة Close up  لنصف وجه يحيي الأيمن
 قطع Cut
123
لقطة قريبة Close up على وجه بسيونى
قطع Cut
124

صوت طلقة الرصاصة

لقطة قريبة  Close up للمسدس تنطلق منه رصاصة
قطع Cut
125
لقطة قريبة Close Up لركبة يحيى والطلقة تصيبها
قطع Cut
126
صوت المحامى: بسيونى بيه عرف أقوالكم فى ... لقطة قريبة Close Up  لوجه يحيي وهو متأثر من الضربة . ويخرج من أسفل الكادر
قطع Cut
127

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات