وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 13 )
ليل / داخلى غرفة الراقصة |
|
موسيقى الملهى فى
الخلفية
( 6 )
نهاية موسيقى
( 6 ) |
|
|
ظهور تدريجى Fade-out
لقطة قريبةClose
Up
ليد
تلبس ذهب فى يسار الكادر
وفى يمين الكادر يوجد مصباح .
قطع Cut |
94 |
|
|
لقطة قريبة
Close up
لأذن ويد تضع قرطاً
قطع
Cut |
95 |
|
|
لقطة قريبة
Close up لرقبة إمرأة توضع
عليها سلسلة ذهبية .
قطع Cut |
96 |
صوت الأساور |
|
لقطة قريبةClose
up لعدد من الأساور
الذهبية تهزها
قطع Cut |
97 |
|
|
لقطة قريبة
Close Up للقدم ترتدى
حذاءاً
قطع Cut |
98 |
|
الوصيفة
: إسم الله عليكى .
رقيتك وإسترقيتك من كل اللى شافوكى .
الراقصة : هاتيلى شاى وخللى يحيى يدخل .
الوصيفة :
حاضر |
لقطة متوسطة
M. S. للراقصة
ووصيفتها تظهر فى المرآة . ثم تنصرف وتقف الراقصة وتمشى فى
الغرفة وتتابعها الكاميرا يميناً Pan Right
وتجلس على أريكة
قطع Cut |
99 |
صوت غلق الباب |
الوصيفة
: إتفضل ياسى يحيى |
لقطة متوسطة للوصيفة تفتح
الباب وتنادى يحيى وتغلق وراءه الباب
قطع Cut |
100 |
صوت خطوات يحيى
صوت الولاعة |
الراقصة
: هاه .. آيه الأخبار ؟
يحيى : الصالة كومبيليه والجيوب مليانة عالآخر .
الراقصة : لفلى سيجارة .. قول لهم يشهلوا لسه قدامنا خمس نمر
يحيى : عينيا .. ملفوفة آهه وجاهزة |
لقطة كبيرة ليحيى يمين كادر
والراقصة تجلس شمال كادر على الأريكة وهو أمامها . ثم يخرج علبة
سجائر من جيبه ويعطيها سيجارة ثم يخرج ولاعة ويشعل السيجارة
قطع Cut |
101 |
|
يحيى
: بالإذن ... |
لقطة كبيرة
L. S. ليحيى يغادر
الغرفة من شمال الكادر ويترك الراقصة , التى تقوم بضبط ملابسها
وشعرها وفى فمها السيجارة
قطع
Cut |
102 |
|
|
|
مشهد ( 14 )
ليل / داخلى ممر غرفة الراقصة |
|
|
|
الرجل
: الباشا عايز يسلم عالست
رباب.
يحيى : بسَ أنت عارف إن الست رباب مابتستقبلش زوار فى أوضتها
الرجل : ده الباشا دافع 200 ألف فى المحل ده . بس أنت عارف
أنه بيدفع فى كل المحلات اللى هى بترقص فيها .
يحيى : آه بسَ دى أوامر الست رباب .
الرجل : طب قولها .
يحيى : دى أوامرها .
الرجل الكبير : فيه آيه ياجلال ؟
جلال : لأ مافيش حاجة ياباشا ....إتفضل معايا لحد ماتغير هدومها.
|
لقطة متوسطة
M.S.
ليحيى يقف شمال الكادر وتدخل عليه مجموعة من الناس يتقدمهم
رجل ضخم
ويظهر فى الخلفية
الرجل الكبير ومعه أحد مساعديه يشعل له سيجارة
قطع Cut |
103 |
|
|
صوت يحيي : " كان بسيونى أبو صباع
من أكبر تجار الصنف . |
لقطة متوسطة
قريبة M. Close up لوجه الرجل الكبير
قطع Cut |
104 |
دخول موسيقى
( 7 )
نهاية موسيقى
( 7 ) |
|
صوت يحيى : "
لم أحبه لأنه كانت
شهرته , أنه كان عنيف وقاتل وقارد على إزاحة أى عقبة فى طريقه
بمجرد تحريك إصبعه ذو الخاتم الماسى ." |
لقطة متوسطة
M. S. كما فى تكوين لقطة رقم 102 ينصرف الرجال خارج الغرفة .
ويستدير يحيى حتى يصبح ظهره للكاميرا . ثم يرجع بروفيل
قطع Cut |
105 |
|
|
مشهد ( 15 )
ليل / خارجى من داخل سيارة رباب |
|
صوت الشارع |
رباب
: فيه عربية ورانا |
لقطة متوسطة
M. S. لرباب فى المقعد الخلفى فى السيارة وهى تنظر خلفها
قطع Cut |
106 |
|
يحيي
: إتنين بيسحبوا علشان
يحصلونا . |
لقطة متوسطة
قريبة M . Close Up ليحيى من زاوية 4/3
قطع Cut |
107 |
صوت السيارات |
|
لقطة كبيرة
جداً Extreme Long Shot لثلاث سيارات من زاوية مرتفعة فى الشارع ويسيرون بسرعة
قطع Cut |
108 |
|
يحيي
: إقفلوا الإبواب .. وإذا
قدرت ياعم سعيد تهرب إهرب . |
لقطة متوسطة
M. S. ليحيي والسائق وفى الخلفية رباب ووصيفتها والحارس
قطع Cut |
109 |
|
|
لقطة كبيرة
L . S للسيارات الثلاث من زاوية مرتفعة
High Angle يحيطون بسيارة رباب ويقفون
قطع Cut |
110 |
|
يحيي
: مالكوش دعوة بيه ... هاه
|
نفس زاوية
لقطة رقم 107 ينزل يحيي من السيارة
قطع Cut |
111 |
صوت فتح وغلق
أبواب السيارات |
|
لقطة كبيرة
L . S. من
زاوية مرتفعة High Angle ليحيى خارج السيارة وكذلك الرجال من السيارات
الثلاث .
قطع Cut |
112 |
|
يحيى
: مساء الخير يابسيونى بيه !
بسيونى : أنت ماتعرفش أنا مين ولاَ آيه ؟
رجل : اللى مايعرفش ياباشا يسأل واللى يسأل مايتوهش ..
يحيى : فيه آيه بس يابسيونى بيه؟
بسيونى : إبعد يالا . أنا عازم الست عندى ؟
يحيى : الست مش هاتنزل
بسيونى : بأمارة آيه ؟
يحيى : بأمارة إنى حارسها .
بسيونى : آه ...طب بالسلامة |
لقطة كبيرة
L .S. على مقبض باب السيارة الموجود بها بسيونى وتفتح ويخرج منها
بسيونى ويصبح شمال كادر ويحيى يمين كادر .
يهم بسيونى للذهاب الى سيارة رباب ويعترضه يحيى. ويخرج من الكادر ويصبح
يحيي بمفرده فى الكادر ويتجه ناحية رجال بسيونى
قطع Cut
|
113 |
صوت الركلات |
|
لقطة قريبةClose
up
ليحيى يضرب أحد رجال بسيونى فى ركبته
قطع Cut |
114 |
|
|
لقطة متوسطةM
.S. ليحيى يضرب نفس الرجل فى وجهه . ثم يدخل على الثانى ويضربه فى
ساقه ثم يتحاشى ضربة من الرجل الثالث ويرده بأخرى , ثم يقف الرجل
الأول
قطع Cut |
115 |
|
|
لقطة متوسطةM
.S. للرجل الأول يضرب يحيي , ولكن يحيى يمسكه من يده ويكسرها
قطع Cut |
116 |
|
|
لقطة متوسطة
كبيرة M . L. S. ليحيى يضرب الرجل على صدره ويقع . ثم يتجه نحو بسيونى
قطع Cut |
117 |
|
|
لقطة قريبةClose
up
لبسيونى يُخرج مسدسه من جيبه ويصوبه نحو يحيي
قطع Cut |
118 |
|
بسيونى :
إتحرك من قدامى ياله |
نفس حجم لقطة
115 يحيى يمين كادر وبسيونى شمال كادر . وفى لاخلفية الرجال
يقفون من على الأرض . وبسيونى يصوب المسدس نحو يحيي
قطع Cut |
119 |
|
|
لقطة قريبةClose
up
ليحيى ينظر لبسيونى والمسدس
قطع Cut |
120 |
|
|
لقطة قريبةClose
up ليد بسيونى ممسكة بالمسدس وهو يخفضها لأسفل
قطع Cut |
121 |
|
|
لقطة قريبة
Close up
نفس حجم لقطة 118
قطع Cut |
122 |
|
|
لقطة قريبة
Close up لنصف وجه يحيي الأيمن
قطع Cut |
123 |
|
|
لقطة قريبة
Close up على وجه بسيونى
قطع Cut |
124 |
صوت طلقة الرصاصة |
|
لقطة قريبة
Close up
للمسدس تنطلق منه رصاصة
قطع Cut |
125 |
|
|
لقطة قريبة
Close Up
لركبة يحيى والطلقة تصيبها
قطع Cut |
126 |
|
صوت المحامى: بسيونى بيه عرف
أقوالكم فى ... |
لقطة قريبة
Close Up لوجه يحيي وهو متأثر من الضربة . ويخرج من أسفل الكادر
قطع Cut
|
127 |