وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 16 )
نهار / داخلى غرفة مستشفى |
|
|
|
المحامى
: النيابة .إنكم
ماتعرفوش مين ضرب النار , وهو بيشكركم وبيقول مسير العداوة تبقى
محبة .. ودى هدية للأخ يحيى . |
لقطة متوسطة
M . S على حقيبة مليئة
بنقود قديمة . ثم ترتفع الكاميرا لأعلى Tilt
up على وجه المحامى . ثم
يقوم ويتجه ناحية يحيي الجالس على السرير
قطع Cut
|
128 |
|
|
يحيي
: إتفضل إرتاح . |
لقطة كبيرة
L . S. ليحيى ورباب على
السرير فى شمال الكادر والمحامى يمين كادر
قطع
Cut |
129 |
|
|
يحيى
: قول للمعلم بسيونى محصلش
حاجة , وإذا كان على رجلى فداه . وإذا كان عايز يضرب رجلى التانية
أنا تحت امره . |
لقطة متوسطة
M . S. ليحيى يمين كادر
ورباب شمال كادر
قطع
Cut |
130 |
|
|
المحامى
: قصدك آيه ؟ |
لقطة متوسطة
M . S. للرجل يعدل رابطة عنقه
قطع Cut |
131 |
|
|
يحيي
: ماقصدتش حاجة يامتر , دى
حاجة تافهة , وعدت على خير ومايصحش نقلق بسيونى بيه... ولاَ آيه ؟ |
لقطة متوسطةM
. S. ليحيى يمين كادر
ورباب شمال كادر
قطع
Cut |
132 |
|
|
المحامى
: طب أستأذن أنا .. |
لقطة متوسطة
M .S للرجل يخرج من
يمين الكادر
قطع
Cut |
133 |
|
|
رباب
: يخرب بيت أهلك دول عشر
تلاف جنيه .. قول لى يايحيى أنت ليه مابلغتش النيابة عن بسيونى ؟
يحيي : هايفيد بإيه بس ياست رباب , ده ممكن يضر . |
لقطة متوسطةM
. S. لرباب تغلق
الباب وراء المحامى . ثم تتجه الى يحيي . وهو برفيل فى مقدمة
الكادر ورباب فى الخلفية
قطع
Cut |
134 |
|
|
|
مشهد ( 17 )
نهار / خارجى شارع من داخل سيارة
|
|
|
|
رباب
: وصل يحيي لبيته .. |
لقطة كبيرة
L. S. لسيارة حمراء
قديمة تدخل حتى يصبح يحيي ورباب فى حجم لقطة متوسطة
M . S.
قطع
Cut |
135 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M. S. لرباب من الجانب
الآخر للسيارة وهى تصعد الى داخل السيارة الثانية
قطع
Cut |
136 |
|
|
رباب
: أنت أتجوزت قبل كدة ؟ |
لقطة قريبة
Close up ليد رباب على ساق
يحيي
قطع
Cut |
137 |
|
|
يحيي
: ماحصلش
رباب : أنا بقى اتجوزت .. كان عندى 15 سنة , هربت بعد سنة واحدة
وقلت لأمى مش هاتشوفى وشى إلالما تجيبى لى .... |
لقطة متوسطة
M . S. لرباب ويحيى كما
فى لقطة 136
قطع
Cut
|
138 |
|
|
صوت رباب : ورقتى .. وماتت
قبل ما يطلقنى .
يحيي : وبعدين ! |
لقطة متوسطة
M . S. ليحيي يستمع
لرباب
قطع
Cut |
139 |
|
|
رباب : إشتغلت فى الكار والفلوس
لعبت فى إيدى ...دفعت له 500 جنيه وطلقنى .. ومن يومها وأنا بأخاف
من الجواز . |
لقطة متوسطة قريبةM
.Close up لرباب
تكمل حديثها
قطع
Cut |
140 |
|
|
|
لقطى قريبة ليدClose
up يحيى فوق يد
رباب
قطع
Cut |
141 |
|
|
رباب : انت عارف يايحيي أنا
اشتريت مولان روج من تلات شهور , والتجهيزات قربت تخلص وهاأفتح على
أول الصيف .. عايزاك تبقى مديره . |
لقطة متوسطة
M . S. . لرباب
قطع
Cut |
142 |
|
|
يحيي : بسَ ... |
لقطة متوسطة قريبةM
. Close up ليحيي
قطع
Cut |
143 |
|
|
رباب : إسمع لو عايز تتجوزنى
العصمة هاتبقى فى إيدي .. وأنت أكتر واحد عارف سيرى وسلوكى . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لرباب
قطع
Cut |
144 |
|
|
يحيى :
عايزة تتجوزينى علشان أبقى
المدير ! |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up ليحيي
قطع
Cut |
145 |
|
|
رباب : يحيي عايزة أتجوزك علشان
يبقى ليا راجل أتسند عليه وأنت راجل جدع . |
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لرباب
قطع
Cut |
146 |
|
|
يحيي : ماأهو أنا معاكى كده كده
.. انا معاكى . |
لقطة متوسطة قريبةM
. Close up ليحيي
قطع
Cut |
147 |
|
|
رباب : ياأخى أنا بحبك لسه
مافهمتش ياأبن الغبية . |
لقطة متوسطة قريبةM
. Close up لرباب
تفتح الباب
قطع
Cut |
148 |
بداية موسيقى
( 8 )
نهاية موسيقى
( 8) |
صوت فتح وغلق باب
السيارة |
صوت يحيي : " لم أحب رباب ولكننى
أردت بشدة ان أتزوجها , ومنذ تلك الحظة أدركت أن يحيي المنوادى لم
يحبها , ولكن يحيي أبو دبورة هو الذى أراد أن يتزوجها .
" |
لقطة متوسطة قريبةM
. Close up لوجه يحيي
وتقترب الكاميرا من وجهه Tracking
قطع
Cut |
149 |
|
|
مشهد ( 18 )
نهار / داخلى غرفة نوم رباب
|
|
|
الخادمة : ست رباب ... ياست رباب
.. الساعة 3 صباح الخير .. الفطار جاهز |
لقطة متوسطة كبيرةM
. L. S. للخادمة
تدخل من الباب وتدفع أمامها عربة الإفطار حتى تصل الى رباب ويحيي
النائمين فى شمال الكادر
قطع
Cut |
150 |
بداية موسيقى
( 9 ) |
صوت فتح زجاجة
العصير
صوت صب العصير |
رباب :
ماتقوم بقى ياراجل إنت
.. لسه نايم ! ياله إصحى .. وبعدين معاك بقى !
يحيى : آيه .. آيه .. هى الدنيا إتتقلبت . |
لقطة متوسطةM
. S. للغرفة فى مقدمة
الكادر عربة الأفطار وفى الخلفية تقوم رباب بإيقاظ يحيي . وتفتح
الستائر . ويقوم يحيي بصب العصير ويقرأ الجريدة . ويملاء الكوب
الى الآخر
قطع Cut |
151 |
نهاية موسيقى
( 9 ) |
|
صوت يحيي : " عندما توفى مأمون
أبو الوفا منذ فترة ولم أعرف لمن ورث سرى بعده , ولكن عندما جاء
صراع 15 مايو الشهير وإستبدال وزير الداخلية ورئيس المخابرات
العامة , كنت أعرف أسماء ورثة السر بعدهم |
لقطة قريبة
Close على مانشيت فى
جريدة . وتتحرك الكاميرا لليسارPan Left
على المانشيت
قطع
Cut |
152 |
|
صوت يحيي : " .. لكن الشك كان
ينتابنى عن مدى أهمية .. |
لقطة قريبة
Close upعلى خبر فى
الجريدة
قطع
Cut |
153 |
|
صوت يحيي: " .. هذه العملية عندهم
, فى غمرة ذلك الصراع السياسى العنيد " |
لقطة قريبةClose
up لخبر فى جريدة
قطع
Cut |
154 |
|
|
|
لقطة قريبةClose
up لخبر فى جريدة
وتخرج الكاميرا مبتعدة عن الخبر
قطع
Cut |
155 |
|
|
|
مشهد ( 19 )
ليل / خارجى باب الملهى
|
|
|
|
|
لقطة قريبة
Close up للافتة
الملهى الليلى
قطع
Cut |
156 |
|
|
|
مشهد ( 20 )
ليل / داخلى صالة الملهى الليلى
|
|
بداية موسيقى
( 10 )
من داخل الملهى
|
|
|
لقطة متوسطة كبيرة
M . L. S. لثلاثة
أشخاص مع يحيي , ثم تتحرك الكامير pan Left
ا للشمال ويحيي يقودهم الى
المنضدة
قطع
Cut |
157 |
|
|
لقطة كبيرةL
. S. لرباب ترقص
وخلفها فرقة الموسيقى
قطع
Cut |
158 |
|
|
لقطة متوسطة كبيرة
M . L. S ليحيي .
وتتابعه الكاميرا Pan Left وهو يصافح على بسيونى فى شمال كادر ويقوده الى
داخل الصالة ويشعل له سيجارة
قطع
Cut |
159 |
|
|
لقطة كبيرة لرباب كما فى
لقطة 158 ثم تدخل إمرأة وتطوَقها بالنقود وترقص معها
قطع
Cut |
160 |
|
|
لقطة متوسطة ليحيي وهو يصافح
أحد رواد الصالة ويكون كل منهما فى خلفية الكادر
قطع
Cut |
161 |
|
|
مشهد ( 21 )
ليل / داخلى غرفة جانبية للملهى |
|
استمرار
موسيقى الملهى
نهاية
موسيقى الملهى |
|
|
لقطة متوسطة
M . S. لأحد العاملين
بالملهى يقوم بلف سجائر فى غرفة مننفصلة ويضع بعض السجائر فى طبق
ويخرج من شمال كادر
قطع
Cut |
162 |
|
|
مشهد ( 22 )
ليل / داخلى
صالة الملهى الليلى |
|
|
|
لقطة قريبة
Close up للطبق وعليه
السجائر فى يد العامل وتتحرك الكاميرا
Tracking حتى تصل الى يحيي الذى
يصبح فى حجم متوسط M. S. ويأخذ الطبق ويعطى السجائر لأحد الزبائن
قطع
Cut |
163 |
|
|
لقطة متوسطة كبيرة
M . L. S لرباب وهى
ترقص , ثم يأتى أحد الزبائن العرب ويطوَقها بالنقود ثم تتابعه
الكاميرا ناحية الشمال Pan Left , تذهب رباب لترقص أمام بسيونى وتتحرك
الكاميرا للداخل Tracking , ثم يخرج بسيونى المسدس . فيتقدم يحي منه
ويهدئه ويأخذ الى الخارج وتتابعهم الكاميرا شمالاً
Pan Left
قطع
Cut |
164 |