وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
إستمرار
موسيقى
( 4 )
|
صوت الرياح
مستمر
|
الرجل
: مختومة بالأختام الرسمية . تفيد إنك فى مهمة رسمية بإسم أرض
الخوف . تمتد الى نهاية حياتك , وإن كل ماإرتكبته من جرائم كان
لخدمة الوطن , وده ضمان ليك علشان لو صدر ضدك أى حكم من الأحكام زى
الإعدام مثلاً .فى حالة موافقتك هاتدرب لقترة فى المخابرات .
|
لقطة متوسطة قريبة
M .C .up ليحيي يمين كادر بروفيل والرجل
شمال كادر بروفيل وطبق التفاح فى المنتصف .
ثم تدخل الكاميرا على طبق
التفاح . ويصبح فى لقطة قريبة C. up
قطع Cut |
65- |
....وتبتدى تتحول لظابط فاسد
وإنت فى إدارة المخدرات . شوية شوية هاتدخل فى مشاكل مع الشرطة .
لو إتعرضت عليك رشوة إقبلها . ويمكن تاخد فيها حكم , كل ده علشان
تقف على أول عتبات العالم الجديد بشخصية جديدة بوصمة الإجرام ... |
لقطة متوسطة قريبة
M .C. up من زاوية 4/3 ليحيي , ثم تتحرك
الكاميرا مبتعدة عنه Track out مع بان
شمال .
قطع Cut |
66- |
صوت الرعد يعلو |
...
المشكلة الحقيقية يايحيي إنك مش هاتمثل الفساد . ده مش حوار على
المسرح , دى حياة . إنت هاتبقى فاسد فعلاً . هاتبقى تاجر مخدرات
فعلاً, بس فى أعمق مكان فى عقلك لازم فى النهاية .. |
لقطة متوسطة للرجل
M.S.يتكلم ثم تتحرك الكاميرا ناحية
الرجل وتظهر إضاءة حمراء على نصف وجهه الأيسر .
مزج Dissolve |
67- |
صوت قطم التفاحة |
... تعرف إنك ظابط شرطة .
هاتخون , وتسرق وتقتل وتهدد المجتمع وهايطاردك البوليس وتضرب النار
على زملائك ... الحقيقة ياابنى المهمة مش سهلة ..... |
لقطة قريبة
C.up على طبق التفاح , ويد يحيي تمتد لتأخذ التفاحة ,
وتتحرك الكاميرا نحو يحيي لتقترب من فمه وهو يقطم التفاحة
مزج
Dissolve |
68- |
|
نهاية
صوت الرياح |
|
مشهد ( 7 )
ليل / داخلى غرفة نوم يحيي |
|
دخول
صوت أغنية
قديمة من
راديو
|
صوت الرجل :
مش هاتاخد أمام
كل ده إلا لحظات قليلة من السعادة , هاتخلقها لنفسك فى حياتك
الجديدة , ولذة المغامرة وخدمة هدف سامى .... |
لقطة متوسطة
M.S. لإطار خشبى مفرغ , ثم على صورة
عبد الحليم حافظ , ثم تنزل الكاميرا Tilt
down . وترتفع ثانية على صورة مارلين مونرو
tilt up ثم تتحرك الكاميرا على اليمين
ناحية ساعة ومسدس وصورة يحيي فى زيه الرسمى وأباجورة وراديو . ثم
تتحرك ناحية يحيي وهو على السرير يدخن سيجارة .
قطع Cut |
69- |
صوت حركة الغطاء
|
|
لقطة متوسطة
كبيرة M .L. S. من زاوية مرتفعة
High angle ليحيي وهو يتقلب فى السرير
.
قطع Cut |
70- |
|
|
لقطة متوسطة
كبيرة M .L .S.
ليحيي يتحرك اربع مرات
على السرير .
قطع Cut |
71- |
|
|
نفس الحجم السابق وهو على
السرير .
قطع Cut |
72- |
|
صوت رجل الأمن : بإختصار
هايعاد تشكيلك من جديد . فى حياة جديدة بشخصية فاسدة مختلفة عن
شخصيتك الحالية ... |
على نفس المحور ليحيي وهو فى
السرير
قطع Cut |
73- |
|
|
|
مشهد ( 8 )
نهار / داخلى أحد السجون |
|
نهاية الأغنية القديمة
وإستمرار موسيقى
( 4 )
|
صوت وضع الموسى على
المنضدة |
....
وهاندفع بيك الى أرض الخوف بإسم حركى هاتراسلنا بيه . آدم .
الحلاق : نعيماً ياأبو دبورة . |
لقطة متوسطة
قريبة M.C.S لحلاق السجن يحلق رأس
يحيي . تبتعد الكاميرا عنهما . Track out
قطع Cut |
74- |
|
|
لقطة متوسطة
كبيرة M. L .S. ليحيي وهو يجذ
الحلاق ويضع رقبته على ركبته
قطع Cut |
75- |
|
يحيي :
عارف لو جبت سيرة
الإسم ده تانى على لسانك .... |
لقطة قريبة لرقبة الحلاق
C .up وهى على ركبة يحيي
وعليها شفرة الحلاقة .
قطع Cut |
76- |
|
|
يحيي
: هاأقتلك . |
لقطة قريبة
C. up على وجه يحيي
.
قطع Cut |
77- |
|
|
لقطة قريبة
C .up لرقبة الحلاق وبها جرح .
قطع
Cut |
78- |
|
يحيي
: قوم .
صوت يحيي : " كان المطلوب أن أنتزع نفسى من
حياتى وأهاجر الى أرض ليست أفضل ولا أجمل و أهدى . لأنها لاتنبت
إلا الخيانة والرعب والخوف وهذه هى أرض الخوف ." |
لقطة من فوق كتف يحيي
Amource وهو يدفع بالحلاق ليخرج من
يمين الكادر . ويخرج يحيي ليدخل سجين أخر .
قطع
Cut |
79- |