وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 46 )
نهار / داخلى مسجد السلطان حسن
|
|
|
|
|
لقطة عامةL
.S . للمسجد
قطع Cut |
346 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L . S للمسجد من زاوية
مرتفعة High Angle فى داخل صحن المسجد وتنزل الكاميرا
Tilt Down لنجد رجلا كبير السن
منتظراً
قطع Cut |
347 |
|
|
يحيي
: أنت عندك أولاد ؟ |
لقطة كبيرة
L . S. ليحيي يسير فى
اتجاه الكاميرا
قطع Cut |
348 |
|
|
موسى
: أنا آسف ماتقولش أى
معلومات ..أنا مش المفروض أعرف أى حاجة.. لو سمحت ماتقولش ...آيه
الحاجة اللى أقدر أعملها لك ؟ |
لقطة متوسطة
M . S.. لموسى
وتتحرك الكاميرا الى الداخلTrack in ناحيته
قطع Cut |
349 |
|
|
يحيي
: أنا عايز بس أعرف. التقارير
مفيدة ؟
موسى : ما أعرفش .
يحيي : ماتعرفش ! أمال تعرف آيه ؟
موسى : أنا ماعرفش حاجة ومش عايز
أعرف حاجة .
يحيي : أنا لما إبتديت المهمة كنت قادر أشوف كل حاجة بوضوح . كنت
متأكد من اللى بأعمله . بعد كده إبتديت أحس إن أنا بأشوف الصورة من
ورا الإزاز . وبالتدريج إبتديت كدة تتكون طبقة زى التراب , لكن
التراب إبتدا يزيد لدرجة إن أنا مابقيتش شايف أى حاجة , صورة
ضبابية . الذكريات إختلطت مع الأحلام مع الأوهام , مع
الحقايق وفى الفترة الأخيرة بأحلم بكوابيس وأصحى خايف مش عارف ليه
! بقيت حاسس إن محكوم علىَ بالوحدة . مش عارف أمسك حاجة بإديا ولا
فيه أرض تحتيا . |
لقطة متوسطة للأثنين
M .S. 2 . ثم
يتحرك يحيي ليعبر الرجل وتتابعه الكاميرا للشمال ثم يجلس .
ويتحرك موسى ناحية يحيي وتقترب الكاميرا من الإثنين
Track in
قطع Cut |
350 |
|
|
يحيي
: بقيت أسأل سؤال . أنا ليه
بقيت كده ! مجرم وقاتل وخارج عن القانون . كل اللى كنت بأرفضه
وأحاربه وافقت عليه بقرار واحد . |
لقطة متوسطة
M . S. ليحيي
قطع Cut |
351 |
|
|
موسى
: لو فيه أى حاجة أقدر
أعملها أنا مستعد بسَ عارف آيه اللى ممكن أعمله ؟
يحيي : أنا عاوز أعرف اللى بأعمله صح ولاَ غلط ؟ أنتوا راضيين عنه
, فيه فايدة من وراه ؟
موسى : ماتسألنيش أسئلة ماأنا ماأعرفش إجابتها . |
لقطة متوسطة للأثنين
M . S. 2
قطع Cut |
352 |
|
|
يحيي
: أنا مابأسألكش إنت أنا
بأسأل الجهة اللى بتشتغل لحسابها . وإذا كنت أنت مش عارف إسألهم
ورد علىَ !
موسى : اسألهم . |
لقطة متوسطة للأثنين
M . S. 2 من
الخلف يقف يحيي وينظر فى اتجاه موسى. ثم يتحرك الى عمق الكادر
ثم ينصرف
قطع Cut |
353 |
|
|
|
مشهد ( 47 )
نهار / خارجى أمام أحد البنوك
|
|
|
|
|
لقطة عامة
L. S. لمبنى بنك ويحيي
يدخل من الباب
قطع Cut |
354 |
|
|
صوت يحيي : "
مقابلة موسى لم
ترضينى ... |
مشهد ( 48 )
نهار / داخلى خزينة البنك
|
|
|
صوت فتح باب
الخزينة |
... حتى أننى بدات أحس بأنى أعيش
فى أوهام خلقتها . ومهمة غير حقيقية إبتكرها خيالى
." |
لقطة متوسطة كبيرة
M. L. S. لخزينة
البنك ويحيي فى عمق الكادر خلف باب الخزينة ومعه موظف البنك يفتح
الباب
قطع Cut |
355 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L . S. ليحيي يقرأ
الورقة ثم يغلقها ويعيدها الى الخزينة
قطع Cut |
356 |