welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 49 )
ليل / داخلى مكتب فريدة
بداية موسيقى
(22 )

 


نهاية موسيقى
( 22 )

يحيي : صباح الخير !
فريدة : صباح النور .. تشرب قهوة !
يحيي : أشرب قهوة .
لقطة متوسطة قريبة ليحيي وهو يدخل من الباب وفريدة تجلس فى شمال الكادر ليصبحا فى حجم لقطة متوسطة لأثنين  M .S.
مزج Dissolve
357
صوت صب الشاى فريدة : برضه مانمتش !
يحيي : عندك مانع تتجوزينى !
فريدة : هو أنا حطيت لك كام حتة سكر ؟
لقطة متوسطة M . S.  من فوق كتف يحيي لفريدة
قطع Cut
358
يحيي : تتجوزينى ؟
فريدة : أيوة عندى مانع .. أنت غنى قوى منين وإزاى . أنا ماأعرفش .
لقطة متوسطة قريبة M . Close up  لوجه يحيي من خلف كتف فريدة
قطع Cut
359
يحيي : هو عيب إنى أبقى غنى !
فريدة : إدينى تلات أيام وهاتاخد تصميم حلو...
يحيي : أنا هافوت عليكى بكرة . فكرى فى اللى أنا قلتهولك .
فريدة : أنا مسافرة بكرة .
لقطة متوسطةM . S .  الفريدة التى  تتحرك لتجلس على الأريكة , ثم يتحرك يحيي ليجلس بجوارها فى شمال كادر
مزج Dissolve
360
مشهد ( 50 )
نهار / خارجى حارة
صوت خطوات صوت يحيي : " لقد لمست فريدة ذلك التناقض فى شخصيتى . كنت أحن لحياة بسيطة حقيقية بلا أسرار ." يحيي فى لقطة كبيرة  L . S. هو وحارسيه فى إحدى الحوارى الضيقة
  قطع Cut
361
لقطة كبيرة L . S.  ليحيي والحارسين ومعهم صبى المعلم هدهد
قطع Cut
362
لقطة كبيرة L . S.  للجميع يدخلون ممر يقود لحارة أخرى
قطع Cut
363
لقطة كبيرةL . S.  يصلون الى منزل هدهد ويخلون ويغلق صبى الباب
قطع Cut
364
مشهد ( 51 )
نهار / داخلى منزل هدهد
هدهد : خطوة عزيزة يايحيي بيه . شرفت ورنورت . أهو ده الكلام . تودنى وتشرفنى العشرة عشرة , أخوة ولو كنت عارف أنك فى مش ناوى تزورنى . بسَ تو ماعرفت إنك فى حتتنا بعت العيال يجيبوك إنشالا بالقوة .. أمال العربية فين ؟
 
لقطة متوسطةM. S .  لسقف الغرفة . ثم تنزل الكاميرا لأسفل Tilt Down على يحيي وحارسه  . ثم يدخل هدهد من شمال كادر , ويتحركا ليجلس هدهد ويحيي فى الصالون
قطع Cut
365
يحيي : العربية راكنها بره . لقطة متوسطة M . S.  ليحيي
قطع Cut
366
هدهد : كويس . بس معلش لا مؤاخذة ياريت ترَوح العربية والرجالة كمان . وأنا أبقى أوصلك لو ماعندكش مانع لقطة متوسطةM . S.  لهدهد
قطع Cut
367
يحيي : يعنى آيه يامعلم ؟
هدهد : ياأخى فيه عندنا كبسة .
كبسة البوليس هايعمل كبسة .
يحيي : روَحوا أنتوا , وأنا هااقعد شوية .
هدهد : لأ لأ مش على طول كده ... إتفضلوا , إتفضل .
لقطة كبيرةL . S.  ليحيي وهدهد فى الصالون
قطع Cut
368
مشهد ( 52 )
نهار / داخلى خارجى بيت هدهد والحارة
لقطة كبيرةL . S.  لهدهد ويحيي يجلسان أمام نافذة مشربية .. تتحرك الكاميرا لتنزل Tilt down  على الأثنين , ينظران عكس اتجاه الكاميرا ناحية المشربية  
قطع Cut
369
صوت صراخ نساء ورجال لقطة  L . S. من داخل المشربية للحارة ويظهر عدد من الناس يجرون فى الحارة وإمرأة تقع على الأرض
قطع Cut
370
يحيي : رجالتك دول ؟
هدهد : كلهم رجالتى يامعلم , اللى إتقتلوا واللى ماتقتلوش . ربنا بيرزق الكل وبيرزق الطير فى السما والنمل فى الشق وبيرزقنا إحنا كمان . الصياد لازم يرجع يرجع مجبور , والبوليس لازم يرجع ومعاه صيده حتى اللى إللى إتقتلوا ربنا هايرزقهم هما كمان .
لقطة كبيرةL . S .  لهدهد ويحيي أمام المشربية , ويعتدل يحيي فى جلسته وينظر فى اتجاه هدهد الذى يجلس يمين كادر
قطع Cut
371
مشهد ( 53 )
نهار / خارجى حارة ضيقة
رجل : اهلاً أهلاً يامعلم نورت الحارة كلها .
هدهد : ده بقى بيت المعلم شربتلى . المعلم الكحيان اللى قفشوه .
السيدة  : المعلم هدهد ! خايفة أزغرد وجوزى لسه فى الحبس .
هدهد : ياولية زغرطى . جوزك ده كان عدمان انا هاأجيبلك واحد لسه شباب . سمعت إن فرح بنتك بعد أسبوع .
السيدة : كان هايبقى بعد أسبوع .
هدهد : الفرح فرح . ماتحملش هم , وجهازها علىَ أنا . هاأجهزبنتك تمام والعيال ولاده لحد ماربنا يفك حبسه .
هدهد : خدى دول دلوقتى ...
السيدة  : ربنا يخليك يامعلم
يحيي ورجاله يتحركون من شمال الكادر الى اليمين مع هدهد ويقفوا أمام أحد الأبواب . وتظهر إمرأة من خلف الباب وتتحرك ناحية هدهد وتقف معه .
مزج Dissolve
372

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات