وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 49 )
ليل / داخلى مكتب فريدة
|
|
بداية موسيقى
(22 )
نهاية موسيقى
( 22 )
|
|
يحيي : صباح الخير !
فريدة : صباح النور .. تشرب قهوة !
يحيي : أشرب قهوة . |
لقطة متوسطة قريبة ليحيي وهو
يدخل من الباب وفريدة تجلس فى شمال الكادر ليصبحا فى حجم لقطة
متوسطة لأثنين M .S.
مزج Dissolve
|
357 |
صوت صب الشاى |
فريدة
: برضه مانمتش !
يحيي : عندك مانع تتجوزينى !
فريدة : هو أنا حطيت لك كام حتة سكر ؟ |
لقطة متوسطة
M . S. من فوق كتف يحيي
لفريدة
قطع Cut |
358 |
|
يحيي
: تتجوزينى ؟
فريدة : أيوة عندى مانع .. أنت غنى قوى منين وإزاى . أنا ماأعرفش . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لوجه يحيي
من خلف كتف فريدة
قطع Cut |
359 |
|
يحيي
: هو عيب إنى أبقى غنى !
فريدة : إدينى تلات أيام وهاتاخد تصميم حلو...
يحيي : أنا هافوت عليكى بكرة . فكرى فى اللى أنا قلتهولك .
فريدة : أنا مسافرة بكرة . |
لقطة متوسطةM
. S . الفريدة التى تتحرك
لتجلس على الأريكة , ثم يتحرك يحيي ليجلس بجوارها فى شمال كادر
مزج Dissolve
|
360 |
|
|
|
مشهد ( 50 )
نهار / خارجى حارة |
|
|
صوت خطوات
|
صوت
يحيي : " لقد لمست فريدة ذلك
التناقض فى شخصيتى . كنت أحن لحياة بسيطة حقيقية بلا أسرار
." |
يحيي فى لقطة كبيرة
L . S. هو
وحارسيه فى إحدى الحوارى الضيقة
قطع Cut |
361 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L . S. ليحيي والحارسين
ومعهم صبى المعلم هدهد
قطع Cut |
362 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L . S. للجميع يدخلون
ممر يقود لحارة أخرى
قطع Cut |
363 |
|
|
|
لقطة كبيرةL
. S. يصلون الى منزل
هدهد ويخلون ويغلق صبى الباب
قطع Cut |
364 |
|
|
|
مشهد ( 51 )
نهار / داخلى منزل هدهد |
|
|
|
هدهد
: خطوة عزيزة يايحيي بيه
. شرفت ورنورت . أهو ده الكلام . تودنى وتشرفنى العشرة عشرة , أخوة
ولو كنت عارف أنك فى مش ناوى تزورنى . بسَ تو ماعرفت إنك فى حتتنا
بعت العيال يجيبوك إنشالا بالقوة .. أمال العربية فين ؟
|
لقطة متوسطةM.
S . لسقف الغرفة .
ثم تنزل الكاميرا لأسفل Tilt Down على يحيي وحارسه . ثم يدخل هدهد من
شمال كادر , ويتحركا ليجلس هدهد ويحيي فى الصالون
قطع Cut |
365 |
|
|
يحيي
: العربية راكنها بره . |
لقطة متوسطة
M . S. ليحيي
قطع Cut |
366 |
|
|
هدهد
: كويس . بس معلش لا مؤاخذة
ياريت ترَوح العربية والرجالة كمان . وأنا أبقى أوصلك لو ماعندكش
مانع |
لقطة متوسطةM
. S. لهدهد
قطع Cut |
367 |
|
|
يحيي
: يعنى آيه يامعلم ؟
هدهد : ياأخى فيه عندنا كبسة .
كبسة البوليس هايعمل كبسة .
يحيي : روَحوا أنتوا , وأنا هااقعد شوية .
هدهد : لأ لأ مش على طول كده ... إتفضلوا , إتفضل . |
لقطة كبيرةL
. S. ليحيي وهدهد فى
الصالون
قطع Cut |
368 |
|
|
|
مشهد ( 52 )
نهار / داخلى خارجى بيت هدهد والحارة |
|
|
|
|
لقطة كبيرةL
. S. لهدهد ويحيي
يجلسان أمام نافذة مشربية .. تتحرك الكاميرا لتنزل
Tilt down على الأثنين
, ينظران عكس اتجاه الكاميرا ناحية المشربية
قطع Cut |
369 |
|
صوت صراخ نساء ورجال
|
|
لقطة L
. S. من داخل المشربية
للحارة ويظهر عدد من الناس يجرون فى الحارة وإمرأة تقع على الأرض
قطع Cut |
370 |
|
|
يحيي
: رجالتك دول ؟
هدهد : كلهم رجالتى يامعلم , اللى إتقتلوا واللى ماتقتلوش . ربنا
بيرزق الكل وبيرزق الطير فى السما والنمل فى الشق وبيرزقنا إحنا
كمان . الصياد لازم يرجع يرجع مجبور , والبوليس لازم يرجع ومعاه
صيده حتى اللى إللى إتقتلوا ربنا هايرزقهم هما كمان . |
لقطة كبيرةL
. S . لهدهد ويحيي أمام
المشربية , ويعتدل يحيي فى جلسته وينظر فى اتجاه هدهد الذى يجلس
يمين كادر
قطع Cut |
371 |
|
|
|
مشهد ( 53 )
نهار / خارجى حارة ضيقة |
|
|
|
رجل
: اهلاً أهلاً يامعلم نورت
الحارة كلها .
هدهد : ده بقى بيت المعلم شربتلى . المعلم الكحيان اللى قفشوه .
السيدة : المعلم هدهد ! خايفة أزغرد وجوزى لسه فى الحبس .
هدهد : ياولية زغرطى . جوزك ده كان عدمان انا هاأجيبلك واحد لسه
شباب . سمعت إن فرح بنتك بعد أسبوع .
السيدة : كان هايبقى بعد أسبوع .
هدهد : الفرح فرح . ماتحملش هم , وجهازها علىَ أنا . هاأجهزبنتك
تمام والعيال ولاده لحد ماربنا يفك حبسه .
هدهد : خدى دول دلوقتى ...
السيدة : ربنا يخليك يامعلم |
يحيي ورجاله يتحركون من شمال
الكادر الى اليمين مع هدهد ويقفوا أمام أحد الأبواب . وتظهر
إمرأة من خلف الباب وتتحرك ناحية هدهد وتقف معه .
مزج Dissolve
|
372 |