وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 54 )
ليل / داخلى منزل هدهد |
|
|
|
هدهد
: ماللك يامعلم ... قوللى
أنا زى والدك , بصَ يامعلم أنت معلم كبير , وتاجر كبير . لكنك من
إحتجاج عايزك تمشى مع التيار . عيش حياتك ...
|
لقطة كبيرة
L. S. لهدهد ويحيي
جالسان يتناولان العشاء
قطع Cut |
373 |
|
|
هدهد
: قولى أنت متجوز ؟ |
لقطة متوسطة
M . S. لهدهد
قطع Cut |
374 |
|
|
يحيي
: لأ . |
لقطة متوسطة
M . S. ليحيي
قطع Cut |
375 |
|
|
هدهد
: تحب تتجوز دلوقت ؟
يحيي :
إزاى ؟ |
لقطة متوسطة لأثنين
M . S. 2 ,
وتتحرك الكاميرا شمالاً Pan Left ناحية هدهد الذى يصبح بمفرده فى الكادر
قطع Cut |
376 |
بداية موسيقى
( 23 )
نهاية موسيقى
( 23 ) |
|
هدهد
: روح للمعلم أنواتى , قوله
المعلم هدهد بيخطب بنتك لواحد صاحبه . والدخلة الليلة خليهم يزوقوا
العروسة . وروح للحاج عاشور المأذون .. ماتخافش على سنة الله
ورسوله . مهرها عشر تلاف ومؤخر الصداق 20 ألف . |
لقطة كبيرة
L . S. لأثنين . ويصفق
هدهد ويدخل رجلاً من شمال كادر ويخرج ثانية من نفس الزاوية
مزج Dissolve |
377 |
|
|
مشهد ( 55 )
ليل / داخلى غرفة نوم العروس |
|
|
|
لقطة كبيرة
L . S للسرير وتتحرك
الكاميرا للداخل Track in
مزج dissolve
|
378 |
|
|
لقطة متوسطة
M . s. للسرير وعليه
العروس خلف ستارة السرير وتتحرك الكاميرا للداخل
Track in
مزج Dissolve
|
379 |
|
|
لقطة قريبة
Close up ليد يحيي تمتد
على كتف العروس وتفك شريط قميص النوم وتعبث بشعرها
مزج Dissolve
|
380 |
صوت دق على الباب
|
|
لقطة كبيرة
L .S. من زاوية مرتفعةHigh
Angle ليحيي وعروسه نائمين . يتحرك يحيي لينزل من على السرير ويخرج من
يمين الكادر
قطع Cut |
381 |
|
|
|
لقطة قريبة
Close up على ساق يحيي
الذى يتحرك لليمين وتتابعه الكاميرا Pan
Right , ويفتح الباب ويخرج منه
قطع Cut |
382 |
|
|
|
مشهد ( 56 )
نهار / داخلى مممر خارج غرفة النوم
|
|
|
|
هدهد
: صباحية مباركة ياعريس .
يحيي : شكراً يامعلم . |
لقطة كبيرة
L . S. لهدهد وهو يصافح
يحيى بعد خروجه من باب المنزل
قطع Cut |
383 |
|
|
هدهد
: عيش حياتك .. بقولك آيه
انا ماشى تحب تيجي معايا !. |
لقطة قريبةClose
up لهدهد ينظر يمين
كادر
مزج Dissolve
|
384 |
|
|
|
مشهد ( 57 )
نهار / خارجى صحراء
|
|
|
صوت رياح |
|
لقطة كبيرة جداً
Extreme long shot لسيارات
تتحرك فى الصحراء
قطع Cut |
385 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M. s. من داخل السيارة
ليحيي وهدهد فى المقعد الخلفى للسيارة
قطع Cut |
386 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L . S. للسيارات تتحرك
ناحية يمين الكادر وتقف فى خلفية الكادر
قطع Cut
|
387 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L . S. للسيارت تقف
ويخرج منها يحيي وهدهد وباقى رجال هدهد فى منطقة جبلية
قطع Cut
|
388 |
|
|
هدهد
: قوللى ياعوض . المعلم يحيي
إمبارح لما جه كل الحتة عرفت . صح !
عوض : صح .
هدهد : إلا أنت وتلات رجالة .
عوض : صح
هدهد : يبقى إزاى الخبر إتنقل للأمن ؟
عوض : وحياة كتاب الله والختمة الشريفة يامعلم ...ودينى وما .. |
لقطة متوسطة للثلاثة
M . S . 3 يحيي
وهدهد وصبى هدهد ( عوض ). يخرج يحيي من الكادر ,
ويصبح هدهد وعوض بمفردهما فى حجم لقطة متوسطة M.
S. 2
قطع Cut
|
389 |
|
|
هدهد
: ماتحلفش . بص ياأبنى
الرجالة ..اللى عرفوا إن المعلم يحيي بايت فى بيتى حبستهم فى أوضة
مافيهاش غير أكلهم . |
لقطة قريبة
Close up لهدهد من وجهة
نظر عوض وهو يلتفت له
قطع Cut |
390 |
|
|
هدهد
: .. وأهم قدامك , ماطلعوش
إلا دلوقت . وأنت بالليل روَحت بيتكم . يعنى بالعربى , مافيش .. |
لقطة قريبة
Close up لرد فعل عوض وهو
صامتاً من وجهة نظر هدهد
قطع Cut |
391 |
|
|
هدهد
: حد يقدر يبلغ الأمن غيرك . |
لقطة قريبة
Close up لهدهد من وجهة
نظر عوض وهو يكمل حديثه
قطع Cut |
392 |
|
|
عوض
: وحياة كتاب الله والمصحف
الشريف يامعلم .. |
لقطة قريبة
Close up لعوض
قطع Cut |
393 |
|
|
هدهد
: ماتحلفش . بصَ يابنى أنت
لسه صغير , وانا بأربيك . لو كنت غلطت المرة دى تبقى آخر مرة . لكن
لو إتكررت تانى , مش هاتطلع لك شمس . صح! |
لقطة قريبة
Close up لهدهد
قطع Cut |
394 |
|
|
عوض
: صح يامعلم . |
لقطة قريبة
Close up لعوض وهو يخفض
عينيه
قطع Cut
|
395 |
|
|
هدهد
: أنت اللى قلتلهم ؟ تعرف
مين ياد ؟ |
لقطة قريبة
Close up لهدهد
قطع Cut |
396 |
|
|
|
لقطة قريبة
Close up لعوض وهو ينحنى
ليقبل يد هدهد وتتابعه الكاميرا لأسفل Tilt
up
قطع Cut |
397 |
|
|
صوت هدهد : الرائد علاء و لاَ
المقدم يسرى !.... ياواد خليك راجل . |
لقطة قريبة
Close up ليحيي ينظر شمال
كادر ناحية هدهد . ثم يخفض رأسه .
قطع Cut
|
398 |
|
صوت طلق النار
|
هدهد : أنت
خايف منى ! قول جاتك القرف .. الواد ده هايشتغل ناضورجى . ياخد
يومية . مين ياد ! المقدم يسرى ؟ عملت كده ليه ؟ أنت ناقص فلوس ياد
؟
عوض : فلوس آيه يامعلم ! ده أنت خيرك مغرقنا . قالوا لى إنهم
هاينفذوا الحكم على أخويا . وعهد الله أمى مقطعة نفسها من العياط
كل يوم . خفت لا الواد ياخد إعدام .
هدهد : جاتك نيلة فيك وفى أمك مع بعض , إعدام آيه ياأبن الكلب ! هو
أخوك يستاهل إن عشماوى يبص له . إخص عليك . أمشى روح العربية . مش
عاوز أشوف وشك تانى أمشى ... شفت الخيبة ! |
لقطة متوسطة
M . s لهدهد فى منتصف
الكادر وعوض يعتدل فى وقفته . ورجال هدهد فى خلفية الكادر , ثم
يصفع هدهد عوض على وجهه , ويتحركا ناحية الكاميرا , وتتحرك الكاميرا
Pan left ليدخل يحيي فى خلفية الكادر
يتحرك عوض ليعبر هدهد
ويخرج من يمين كادر , ثم يتحرك يحيي من الخلفية ويقف مكان عوض فى
شمال كادر . ثم يخرج هدهد المسدس من عباءته ويوجهه ناحية يمين
كادر , وتتحرك الكاميرا للداخل Track in
ويصبح هدهد فى حجم لقطة متوسطة
M . S. ويطلق المسدس
قطع Cut |
399 |
دخول موسيقى
(24 )
|
|
|
لقطة أمريكية
American Shot لعوض من ظهره
وهو يقع على سيارة بعد الطلق النارى
قطع Cut |
400 |
|
|
لقطة متوسطة
M. s. لهدهد ويحيي
الذى ينظر يمين كادر . يشير هدهد لأحد رجاله خارج الكادر
قطع Cut |
401 |
|
|
لقطة كبيرة
L . S. لأحد رجال هدهد
يتقدم نحو الكاميرا ويصوب مسدسه لأسفل الكادر يميناً ويصبح فى
حجم لقطة قريبة Close up.
قطع Cut |
402 |
|
|
لقطة متوسطة
M . S. لهدهد ويحيي
.الذى يعدل وضع النظارة وهو ناظراً لأسفل . ثم تتحرك الكاميرا
للداخل Track in نحو هدهد الذى يصبح فى حجم لقطة قريبة
Close up
مزج Dissolve
|
403 |
|
|
لطقة قريبة
close up ليد هدهد على
بخور مشتعلة . ثم تتحرك الكاميرا لأعلى Tilt
up نحو هدهد الذى يصبح فى
حجم لقطة قريبة Close up
مزج Dissolve
|
404 |