welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 54 )
ليل / داخلى منزل هدهد
هدهد : ماللك يامعلم ... قوللى أنا زى والدك , بصَ يامعلم أنت معلم كبير , وتاجر كبير . لكنك من إحتجاج عايزك تمشى مع التيار . عيش حياتك ...
 
لقطة كبيرة L. S.  لهدهد ويحيي جالسان يتناولان العشاء
قطع Cut
373
هدهد : قولى أنت متجوز ؟ لقطة متوسطة M . S.  لهدهد
قطع Cut
374
يحيي : لأ . لقطة متوسطة M . S.  ليحيي
قطع Cut
375
هدهد : تحب تتجوز دلوقت ؟
يحيي : إزاى ؟

 

لقطة متوسطة لأثنين M . S. 2 ,  وتتحرك الكاميرا شمالاً Pan Left  ناحية هدهد الذى يصبح بمفرده فى الكادر
قطع Cut
376
بداية موسيقى
( 23 )


 


 

نهاية موسيقى
( 23 )

هدهد : روح للمعلم أنواتى , قوله المعلم هدهد بيخطب بنتك لواحد صاحبه . والدخلة الليلة خليهم يزوقوا العروسة . وروح للحاج عاشور المأذون .. ماتخافش على سنة الله ورسوله . مهرها عشر تلاف ومؤخر الصداق 20 ألف . لقطة كبيرة L . S.  لأثنين . ويصفق هدهد ويدخل رجلاً من شمال كادر ويخرج ثانية من نفس الزاوية
مزج Dissolve
377
مشهد ( 55 )
ليل / داخلى غرفة نوم العروس
لقطة كبيرة L . S  للسرير وتتحرك الكاميرا للداخل  Track in
مزج dissolve
378
لقطة متوسطة M . s.  للسرير وعليه العروس خلف ستارة السرير وتتحرك الكاميرا للداخل Track in  
مزج Dissolve
379
لقطة قريبة Close up  ليد يحيي تمتد على كتف العروس وتفك شريط قميص النوم وتعبث بشعرها
مزج Dissolve
380
صوت دق على الباب

لقطة كبيرة L .S.  من زاوية مرتفعةHigh Angle  ليحيي وعروسه نائمين . يتحرك يحيي لينزل من على السرير ويخرج من يمين الكادر
قطع Cut
381
لقطة قريبة Close up  على ساق يحيي الذى يتحرك لليمين وتتابعه الكاميرا  Pan Right , ويفتح الباب ويخرج منه
قطع Cut
382
مشهد ( 56 )
نهار / داخلى مممر خارج غرفة النوم
هدهد : صباحية مباركة ياعريس .
يحيي : شكراً يامعلم .
لقطة كبيرة L . S.  لهدهد وهو يصافح يحيى بعد خروجه من باب المنزل
قطع  Cut
383
هدهد : عيش حياتك .. بقولك آيه انا ماشى تحب تيجي معايا !. لقطة قريبةClose up لهدهد ينظر يمين كادر
مزج Dissolve
384
مشهد ( 57 )
نهار / خارجى صحراء

صوت رياح

لقطة كبيرة جداً Extreme long shot  لسيارات تتحرك فى  الصحراء
قطع Cut
385
لقطة متوسطة M. s.  من داخل السيارة ليحيي وهدهد فى المقعد الخلفى للسيارة
قطع Cut
386
لقطة كبيرة L . S.  للسيارات تتحرك ناحية يمين  الكادر وتقف فى خلفية الكادر
قطع Cut
387
لقطة كبيرة L . S.  للسيارت تقف ويخرج منها يحيي وهدهد وباقى رجال هدهد فى منطقة جبلية
قطع Cut
388
هدهد : قوللى ياعوض . المعلم يحيي إمبارح لما جه كل الحتة عرفت . صح !
عوض : صح .
هدهد : إلا أنت وتلات رجالة .
عوض : صح
هدهد : يبقى إزاى الخبر إتنقل للأمن ؟
عوض : وحياة كتاب الله والختمة الشريفة يامعلم ...ودينى وما ..
لقطة متوسطة للثلاثة M . S . 3 يحيي وهدهد وصبى هدهد ( عوض ). يخرج يحيي من الكادر ,

ويصبح هدهد وعوض بمفردهما فى حجم لقطة متوسطة  M. S. 2
قطع Cut
389
هدهد : ماتحلفش . بص ياأبنى الرجالة ..اللى عرفوا إن المعلم يحيي بايت فى بيتى حبستهم فى أوضة مافيهاش غير أكلهم . لقطة قريبة Close up  لهدهد من وجهة نظر عوض وهو يلتفت له
قطع Cut
390
هدهد : .. وأهم قدامك , ماطلعوش إلا دلوقت . وأنت بالليل روَحت بيتكم . يعنى بالعربى , مافيش .. لقطة قريبة Close up  لرد فعل عوض وهو صامتاً من وجهة نظر هدهد
قطع Cut
391
هدهد : حد يقدر يبلغ الأمن غيرك . لقطة قريبة Close up  لهدهد من وجهة نظر عوض وهو يكمل حديثه
قطع Cut
392
عوض : وحياة كتاب الله والمصحف الشريف يامعلم .. لقطة قريبة Close up  لعوض
قطع Cut
393
هدهد : ماتحلفش . بصَ يابنى أنت لسه صغير , وانا بأربيك . لو كنت غلطت المرة دى تبقى آخر مرة . لكن لو إتكررت تانى , مش هاتطلع لك شمس . صح! لقطة قريبة Close up  لهدهد
قطع Cut
394
عوض : صح يامعلم . لقطة قريبة Close up  لعوض وهو يخفض عينيه
قطع Cut
395
هدهد : أنت اللى قلتلهم ؟ تعرف مين ياد ؟ لقطة قريبة Close up  لهدهد
قطع Cut
396
لقطة قريبة Close up  لعوض وهو ينحنى ليقبل يد هدهد وتتابعه الكاميرا لأسفل  Tilt up
قطع Cut
397
صوت هدهد : الرائد علاء و لاَ المقدم يسرى !.... ياواد خليك راجل . لقطة قريبة Close up  ليحيي ينظر شمال كادر ناحية هدهد . ثم يخفض رأسه .
قطع Cut
398

صوت طلق النار

هدهد : أنت خايف منى ! قول جاتك القرف .. الواد ده هايشتغل ناضورجى . ياخد يومية . مين ياد ! المقدم يسرى ؟ عملت كده ليه ؟ أنت ناقص فلوس ياد ؟
عوض : فلوس آيه يامعلم ! ده أنت خيرك مغرقنا . قالوا لى إنهم هاينفذوا الحكم على أخويا . وعهد الله أمى مقطعة نفسها من العياط كل يوم . خفت لا الواد ياخد إعدام .
هدهد : جاتك نيلة فيك وفى أمك مع بعض , إعدام آيه ياأبن الكلب ! هو أخوك يستاهل إن عشماوى يبص له . إخص عليك . أمشى روح العربية . مش عاوز أشوف وشك تانى أمشى ... شفت الخيبة !

لقطة متوسطة M . s  لهدهد فى منتصف الكادر وعوض يعتدل فى وقفته . ورجال هدهد فى خلفية الكادر , ثم يصفع هدهد عوض على وجهه , ويتحركا ناحية الكاميرا ,  وتتحرك الكاميرا Pan left  ليدخل يحيي فى خلفية الكادر 
 

 

 

 

 

 

 

يتحرك عوض ليعبر هدهد ويخرج من يمين كادر , ثم يتحرك يحيي من الخلفية ويقف مكان عوض فى شمال كادر . ثم يخرج هدهد المسدس من عباءته ويوجهه ناحية يمين كادر , وتتحرك الكاميرا للداخل Track in  ويصبح هدهد فى حجم لقطة متوسطة M . S.  ويطلق المسدس
قطع Cut

399
دخول موسيقى
(24 )
لقطة أمريكية American Shot  لعوض من ظهره وهو يقع على سيارة بعد الطلق النارى
قطع Cut
400
لقطة متوسطة M. s.  لهدهد ويحيي الذى ينظر يمين كادر . يشير هدهد لأحد رجاله خارج الكادر
قطع Cut
401
لقطة كبيرة L . S.  لأحد رجال هدهد يتقدم نحو الكاميرا ويصوب مسدسه لأسفل الكادر يميناً ويصبح فى حجم لقطة قريبة  Close up.
قطع Cut
402
لقطة متوسطة M . S.  لهدهد ويحيي .الذى يعدل وضع النظارة وهو ناظراً لأسفل . ثم تتحرك الكاميرا للداخل Track in  نحو هدهد الذى يصبح فى حجم لقطة قريبة  Close up
مزج Dissolve
403
لطقة قريبة close up  ليد هدهد على بخور مشتعلة . ثم تتحرك الكاميرا لأعلى Tilt up  نحو هدهد الذى يصبح فى حجم لقطة قريبة  Close up
مزج Dissolve
404

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات