وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 58 )
ليل / داخلى بيت هدهد
|
|
استمرار موسيقى
( 24 )
نهاية موسيقى
( 24 ) |
|
هدهد
: قتل النفس أصعب شىء . لكن
أوقات لآزم نقتل . ربنا خلق عبيده كل واحد لهدف خلقنا تجار مخدلاات
علشان نبسط الناس وجعلنا أغنيا . لكن المال ده مال ربنا مش مالنا
.جعلنا مسئولين عنه , لكن مافيش ورد من غير شوك , ربنا عمل واجبات
وحمول ولازم نشيلها منها . إحنا أحياناً لازم نقتل . أنا مؤمن أن
من قتل يقتل . وعارف أنى هاموت مقتول , بس ده التمن اللى لازم
أدفعه |
لقطة قريبة
Close up ليد هدهد على
بخور مشتعلة . ثم تتحرك الكاميرا لأعلى Tilt
up نحو هدهد الذى ينظر يمين
الكادر .
ثم تتحرك الكاميرا للخارج Tracking بشاريوه دائرى ليصبح يحيي فى يمين كادر
وهدهد فى الشمال
قطع Cut |
404 |
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 59 )
ليل / داخلى غرفة نوم يحيي وعروسه
|
|
|
|
لقطة متوسطة
M . S. من زاوية
مرتفعةHigh Angle ليحيى يحضن زوجته وهى نائمة وينظر فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut |
405 |
|
|
مشهد ( 61 )
نافذة بيت هناء ويحيي |
|
|
يحيي
: بتعيطى ليه ؟
هناء : عشان حبيتك قوى .
يحيي : طب اللى يحب حد يعيط !
هناء : عشان هاتسيبنى .
يحيي : تيجى معايا ؟
هناء : ياريت .
يحيي : انتى أسمك آيه ؟
هناء : هناء
يحيي : طيب تعالى |
لقطة كبيرة
L . S. لهناء زوجة يحيي
تجلس أمام نافذة كبيرة واضعة يدها على رأسها . تنظر يمين كادر
ويأتى يحيي مرتدياً جلباب من يمين كادر ويجلس بجوارها وهى تبكى
ثم يحضنها وتقترب
الكاميرا للداخل Tracking in ليصبحا فى حجم لقطة متوسطة
M . S.
مزج Dissolve
|
406 |
|
|
مشهد ( 61 )
ليل / داخلى غرفة نوم يحيي وهناء
|
|
|
|
لقطة متوسطة
M . S. ليحيي وهناء فى
السرير . يتحرك يحيي ليخرج من يمين الكادر وتظل هناء فى السرسر
تتقلب . تتحرك الكاميرا Track فى شاريوه دائرى يمين كادر حتى تصل الى
يحي وهو يأخذ ملابسه ويعبر الكاميرا ويخرج من شمال الكادر
قطع Cut |
407 |
|
|
مشهد ( 62 )
نهار / خارجى حديقة عامة
|
|
|
|
لقطة كبيرة
L . S. لسيارة يحيي تقف
فى خلفية الكادر . ينزل يحيى ويتحرك ناحية الكاميرا ليقطف بعض
الورود . ثم يخرج من الكادر
قطع Cut |
408 |
|
|
|
مشهد ( 63 )
نهار / داخلى أتيليه فريدة
|
|
دخول موسيقى
أوبرا من اسطوانة
( 25 )
نهاية موسيقى
( 25 ) |
|
|
لقطة كبيرة
L . S. ليحيي يدخل
آتيليه فريدة حاملاً الورود من شمال عمق الكادر وينظر فى اتجاه
يمين الكادر
قطع Cut
|
409 |
|
|
لقطة متوسطةM
. S. لفريدة جالسة
تنظر شمال كادر
قطع Cut |
410 |
|
|
لقطة قريبةClose
up للورود وتتحرك
الكاميرا لأعلى Tilt Up حتى تصل الى يحيي الذى يصبح فى لقطة قريبة
Close up
قطع Cut |
411 |
|
فريدة
: كنت عارفة أنك هاتيجى .
يحيي : حلو الورد ؟ |
لقطة متوسطةM
. S. لفريدة تلتفت
لتصبح بروفيل ناظرة لأسفل , ثم تعود لتنظر شمال كادر
قطع Cut |
412 |
|
فريدة
: صباعك إتعور ؟ |
لقطة أمريكية
American Shot ليحيي فى وضع
بروفيل وهو يتحرك يمين كادر لتتابعه الكاميرا
Pan Right . ليصبح هو وفريدة
فى لقطة متوسطة M . S. , هى فى يمين كادر وهو فى شمال كادر أمام المكتب
. ثم تمد لتنزع النظارة عن وجهه
قطع Cut |
413 |
|
|
لقطة قريبة
Close up على يد يحيي
قطع Cut |
414 |
|
|
لقطة متوسطة
M . S. ليحيي من وجهة
نظر فريدة وهو يبتسم
قطع Cut |
415 |
|
فريدة
: أنت كنت نايم مع واحدة ؟ |
لقطة متوسطةM
. S. لفريدة تنظر
شمال كادر
قطع Cut |
416 |
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up ليحيي
يخفض رأسه ليمسح العرق
قطع Cut |
417 |
|
يحيي
: بقى لى تلات أيام
مانمتش
فريدة : قوم بصَ على اللوحة . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لفريدة
ترفع رأسها لاعلى , ثم تترك المكتب لتجلس على الأريكة فى لقطة
كبيرة L . S. ., ثم يتبعها يحيي ويجلس بجوارها شمال كادر
قطع Cut |
418 |
|
|
لقطة أمريكية
American Shot ليحيى يتحرك
اللوحة , ثم يدور أمامها
قطع Cut |
419 |
|
|
لقطة قريبة
Close up لفريدة شمال كادر
تنظر شمال كادر , ثم يأتى يحيي من خلفها فى يمين الكادر وتتحرك
الكاميرا Pan Left ليظهر من أمام مرآة ويتحرك فى اتجاه بعضهما البعض
ويحضنها ويقبلا بعض فى لقطة متوسطة M .
S.
مزج Dissolve
|
420 |
|
|
لقطة متوسطة
M . S. لنافذة عليها
ستارة تتحرك وتنزل الكاميرا Tilt down على باقى الستارة
اختفاء تدريجى Fade
-out |
421 |