welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 58 )
ليل / داخلى بيت هدهد
استمرار موسيقى
( 24 )




 

 

 

 

 

نهاية موسيقى
( 24 )

هدهد : قتل النفس أصعب شىء . لكن أوقات لآزم نقتل . ربنا خلق عبيده كل واحد لهدف خلقنا تجار مخدلاات علشان نبسط الناس وجعلنا أغنيا . لكن المال ده مال ربنا مش مالنا .جعلنا مسئولين عنه , لكن مافيش ورد من غير شوك , ربنا عمل واجبات وحمول ولازم نشيلها منها . إحنا أحياناً لازم نقتل . أنا مؤمن أن من قتل يقتل . وعارف أنى هاموت مقتول , بس ده التمن اللى لازم أدفعه لقطة قريبة Close up  ليد هدهد على بخور مشتعلة . ثم تتحرك الكاميرا لأعلى Tilt up  نحو هدهد الذى ينظر يمين الكادر .
ثم تتحرك الكاميرا للخارج Tracking  بشاريوه دائرى ليصبح يحيي فى يمين كادر وهدهد فى الشمال
قطع Cut
404
مشهد ( 59 )
ليل / داخلى غرفة نوم يحيي وعروسه
لقطة متوسطة M . S.  من زاوية مرتفعةHigh Angle  ليحيى يحضن زوجته وهى نائمة وينظر فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut
405
مشهد ( 61 )
نافذة بيت هناء ويحيي
يحيي : بتعيطى ليه ؟
هناء : عشان حبيتك قوى .
يحيي : طب اللى يحب حد يعيط !
هناء : عشان هاتسيبنى .
يحيي : تيجى معايا ؟
هناء : ياريت .
يحيي : انتى أسمك آيه ؟
هناء : هناء
يحيي : طيب تعالى
لقطة كبيرة L . S.  لهناء زوجة يحيي تجلس أمام نافذة كبيرة واضعة يدها على رأسها . تنظر يمين كادر ويأتى يحيي مرتدياً جلباب من يمين كادر ويجلس بجوارها وهى تبكى

 

ثم يحضنها وتقترب الكاميرا للداخل Tracking in  ليصبحا فى حجم لقطة متوسطة  M . S.
مزج Dissolve
 

406
مشهد ( 61 )
ليل / داخلى غرفة نوم يحيي وهناء
لقطة متوسطة M . S.  ليحيي وهناء فى السرير . يتحرك يحيي ليخرج من يمين الكادر وتظل هناء فى السرسر تتقلب . تتحرك الكاميرا  Track فى شاريوه دائرى يمين كادر حتى تصل الى يحي وهو يأخذ ملابسه ويعبر الكاميرا ويخرج من شمال الكادر
قطع Cut
407
مشهد ( 62 )
 نهار / خارجى حديقة عامة
لقطة كبيرة L . S.  لسيارة يحيي تقف فى خلفية الكادر . ينزل يحيى ويتحرك ناحية الكاميرا ليقطف بعض الورود . ثم يخرج من الكادر
قطع Cut
408
مشهد ( 63 )
نهار / داخلى أتيليه فريدة
دخول موسيقى  أوبرا من اسطوانة
( 25 )

 

 

 

نهاية موسيقى
( 25 )

لقطة كبيرة L . S.  ليحيي يدخل آتيليه فريدة حاملاً الورود من شمال عمق الكادر وينظر فى اتجاه يمين الكادر
قطع Cut
409
لقطة متوسطةM . S.  لفريدة جالسة تنظر شمال كادر
قطع Cut
410
لقطة قريبةClose up  للورود وتتحرك الكاميرا لأعلى Tilt Up  حتى تصل الى يحيي الذى يصبح فى لقطة قريبة  Close up
قطع  Cut
411
فريدة : كنت عارفة أنك هاتيجى .
يحيي : حلو الورد ؟
لقطة متوسطةM . S.  لفريدة تلتفت لتصبح بروفيل ناظرة لأسفل , ثم تعود لتنظر شمال كادر
قطع Cut
412
فريدة : صباعك إتعور ؟ لقطة أمريكية American Shot  ليحيي فى وضع بروفيل وهو يتحرك يمين كادر لتتابعه الكاميرا Pan Right  . ليصبح هو وفريدة فى لقطة متوسطة  M . S. , هى فى يمين كادر وهو فى شمال كادر أمام المكتب . ثم تمد لتنزع النظارة عن وجهه
قطع Cut
413
لقطة قريبة Close up على يد يحيي
قطع Cut
414
لقطة متوسطة M . S.  ليحيي من وجهة نظر فريدة وهو يبتسم
قطع Cut
415
فريدة : أنت كنت نايم مع واحدة ؟ لقطة متوسطةM . S.  لفريدة تنظر شمال كادر
قطع Cut
416
لقطة متوسطة قريبة M . Close up  ليحيي يخفض رأسه ليمسح العرق
قطع Cut
417
يحيي : بقى لى تلات أيام مانمتش
فريدة : قوم بصَ على اللوحة .
لقطة متوسطة قريبة M . Close up لفريدة ترفع رأسها لاعلى , ثم تترك المكتب لتجلس على الأريكة فى لقطة كبيرة  L . S. ., ثم يتبعها يحيي ويجلس بجوارها شمال كادر
قطع Cut
418
لقطة أمريكية American Shot  ليحيى يتحرك اللوحة , ثم يدور أمامها
قطع Cut
419
لقطة قريبة Close up  لفريدة شمال كادر تنظر شمال كادر , ثم يأتى يحيي من خلفها فى يمين الكادر وتتحرك الكاميرا Pan Left  ليظهر من أمام مرآة ويتحرك فى اتجاه بعضهما البعض ويحضنها ويقبلا بعض فى لقطة متوسطة  M . S.
مزج Dissolve
420
لقطة متوسطة M . S.  لنافذة عليها ستارة تتحرك وتنزل الكاميرا Tilt down  على باقى الستارة
اختفاء تدريجى Fade -out
421

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات