welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 64 )
نهار / خارجى شاطىء البحر
صوت البحر

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 






 

تظهر لوحة
جزر اليونان 1982
على خلفية لقطة كبيرة لشاطىء البحر
قطع Cut
422
لقطة كبيرة L. S.  لشاطىء البحر من زاوية مرتفعة High Angle
قطع Cut
423
لقطة عامة L. S.  لمجموعة من المصطافين يجلسون , ويتحرك نادل ناحية شمال كادر , لتتابعه الكاميرا فى حركة دائرية Panorama  لتستعرض المصطافين من وجهة نظر يحيي
قطع Cut
424
لقطة متوسطة قريبة M . Close up  ليحيي جالس ينظر ناحية الكاميرا
قطع Cut
425
سعدة : حلوة بصحيح , ده أنت أتاريك دبور بصحيح . مش بسَ أبو دبورة هاها .. لقطة متوسطة M . S.  ليحيي ويدخل سعدة الكادر من الشمال ليميل ناحية يحيي وهو جالس
قطع Cut
426
قبارى : ماتخليكوا معانا يامعلمين .
سعدة : إتفضل يامعلم قبارى , معاك .
قبارى : بيومى هانعمل له آيه ؟
لقطة كبيرةL . S.  ليحيي وهدهد وتجار المخدرات يجلسون على الشاطىء
قطع Cut
427
هدهد : هانعمل له آيه ! مانتش حاكم صبيانك , هاأحكمهملك أنا ! معلمين آيه دول ياأخويا .!
قبارى : وأنا هاأعمل لهم آيه ! عارف صبيانى دول معروض عليهم خمس أضعاف اللى بيكسبوه منى . الحكاية مش كده , الحكاية إنهم بيطلعوا على الصبيان بيصطادوهم بالمطاوى . هانعمل آيه ! نجيب لكل صبى إتنين حراس يحرسوهم .
لقطة متوسطة M . S.  لقبارى شمال كادر وهدهد فى المنتصف وسعدة يمين كادر
قطع Cut
428
الرجل : يامعلمين البودرة نزلت السوق وزباينا كده , الصبيان اللى بيوزعوها أشكال إشى موظفين على طلبة على كوافيرات . بقت حاجة تجنن .
هدهد : بقى أنتوا معلمين إنتوا .
لقطة متوسطة M . S.  ليحيي , ويتحرك الرجل الجالس يمين كادر وتتابعه الكاميرا ناحية هدهد الذى يخرج من يمين , ثم يخرج هدهد من شمال كادر
قطع Cut
429
المرأة : يابختك بتقدرى تنزلى البحر . فريدة : طب وأنتى آيه اللى مانعك ؟
المرأة : ماأقدرش كان يدبحنى , مع أن أول مرة شافنى شافنى بمايوه بكينى كنت أيامها بأشتغل على خط كايرو باريس . شافنى فى أوتيل فى باريس .أول ما شافنى إفتكرنى خواجاية مش فاهمة عربى . قال يالهوى عاالنسوان ! ضحكت وكلمته بالعربى . تصورى إتكسف !
فريدة : يعنى أنتى مابتنزليش الميه خالص ؟
المرأة : لأ بأنزل لكن مش قدام الرجالة .
لقطة أمريكيةAmerican Shot  لفريدة ترتدى زى البحر وتقف فى اتجاه شمال كادر , ثم تجلس بجوار أمرأة وتدلك جسدها . ثم تشعل سيجارة
قطع Cut
430
صوت المرأة : أصل الحاجة مراته الأولانية قاعدة فى قلبه , وياساتر يافريدة على كيد النسوان . لقطة كبيرة L . S.  لخمس نساء تجلسن بجوار بعضهن وتتحدثن , ويظهر فى الخلفية رجلان فى اليمين
قطع Cut
431
المرأة : قوليلى هو يحيي بيه متجوزك على حد ؟
فريدة : أهو ده اللى كان ناقص ! يمكن , ليه لأ !
المرأة : فال الله ولا فالك . كده أحسن بسَ خللى بالك منه . الديوك نطاطة والرجالة عطاطة .
فريدة : عن إذنك .
المرأة : إتفضلى
إمرأة : ياختى مش مكسوفة . ماشية تعمل كده قدام الرجالة ! ماشية سلبوتة كده !

إمرأة 2 : يالهوى شوفوا الفُجر ماشية كده قدامهم .
إمرأة 3 : الحق مش عليها الحق على الراجل اللى آنيها ؟

لقطة متوسطةM . S.  من الزاوية العكسية لفريدة وزوجة هدهد تعتدل فى جلستها لتصبح تروكار 4/3

 

 

 

ثم تقف فريدة لتعبر المرأة وتتابعها الكاميرا لليمين Pan Right  وهى تعبر النساء الاتى ينظرن لها وهى تمشى
قطع Cut

432
هدهد : تعرف العميد عمر الأسيوطى ؟
يحيي : أيوة .
هدهد : تعرفه كويس ؟
يحيي : يعنى كان دفعتى . ماله ؟
هدهد : هايمسك إدارة مكافحة المخدرات ياترى ميته آيه ؟
يحيي : هو ظابط كويس .. هايتعبنا .
هدهد : مراتك جاية .
لقطة أمريكيةAmerican Shot ليحيي وهدهد يقفا فى مقدمة الكادر فى مواجهة بعضهما البعض وفى الخلفية جموع المصطافين
 

 

ينظر هدهد ناحية فريدة فى خلفية الكادر وهى تتحرك ناحيتهما
قطع Cut

433
هدهد : على فكرة مراتك حبلى .
يحيي : حبلى إزاى يعنى ؟
هدهد : حبلى يعنى آيه ! فى بطنها عيل .
يحيي : تعرف إزاى ؟
هدهد : أبوها قال لى .
يحيي : قصدك هناء !
هدهد : آه طبعاً أمال قصدى مين يعنى ! هناء مراتك القديمة .
لقطة امريكية American Shot من الزاوية العكسية لهدهد يتأبط زراع يحيي ويتحركان ناحية الكاميرا
قطع Cut
434
لقطة كبيرة L . S.  ليحيي وهدهد يدخلا من شمال كادر ناحية الرجال ثم يجلسا بينهم وتأتى فريدة بالمقعد وتجلس فى شمال كادر ويتوقف الرجال عن الحديث
قطع Cut
435
فريدة :  سكتوا ليه ؟ ماتكملوا كلامكوا..... أنتوا بتشتغلوا آيه ؟ لقطة متوسطة M . S.  لفريدة تنظر يمين كادر
قطع Cut
436
ضحكات الرجال لقطة كبيرةL . S .  ليحيي فى المقدمة يمين كادر وفريدة فى أقصى شمال الكادر فى الخلفية , ويلتفت يحيي برأسه ناحية الكاميرا مبتعداً بنظره عن الرجال الذين ينظرون ناحيه .
قطع Cut
437
لقطة متوسطة M . S.  لزوجات الرجال يعتدلن فى جلستهن لينظرن فى اتجاه يمين كادر .
قطع Cut
438
فريدة : إنتوا بتضحكوا ليه ؟ لقطة متوسطة M . S.  لفريدة
قطع Cut
439
هدهد : طب أنتى شيفانا بنشتغل آيه ! لقطة متوسطة قريبةM . Close up  لهدهد ينظر فى اتجاه الكاميرا من وجهة نظر فريدة
قطع Cut
440
فريدة : مش عارفة ! لقطة متوسطة M . S.  لفريدة من وجهة نظر هدهد وهىتنظر يمين كادر
قطع Cut
441
هدهد : شوفى أنا شخصياً عندى مصنع نسيج فى شبرا الخيمة ومصنع جزم , ومشغولات جلدية وعماير كوم ومصنع طوب رملى لقطة متوسطة قريبة M . Close up  لهدهد
قطع Cut
442
هدهد : .. 300 عربية نقل و25 عمارة وميت فدان وده غير الملك والأراضى . ده بقى اللى أنا فاكره . عرفتى بقى بنشتغل آيه ! لقطة متوسطة M . S.  للرجال وتتحرك الكاميرا يمين كادر Pan Right  وتستعرض الرجال وهم يستمعون حتى تصل الى هدهد  لتثبت وهو ينظر شمال كادر
قطع Cut
443
فريدة : خلاص عرفت .. واضحة قوى . لقطة متوسطة M . S.  لفريدة تنظر لهدهد
قطع Cut
444
هدهد : بنشتغل آيه ! لقطة متوسطة M . S.  لهدهد ينظر لفريدة
قطع Cut
445
فريدة : تجار مخدرات . لقطة متوسطة M . S  لفريدة . ثم تقف
قطع Cut
446
 "ضحكات الرجال "
سعدة : هى بتتكلم جد !
لقطة متوسطة كبيرة M. L. S.  من خلف مقعد فريدة للرجال وهم ينظرون لبعضهم البعض . ثم يضحكون
قطع Cut
447
صوت ضحك لقطة متوسطةM . S.  للزوجات تنظرن يمين كادر , ثم تعدن للإسترخاء على مقاعد البحر
قطع Cut
448
لقطة أمريكية American Shot  لفريدة تنزع غطاء البحر وتضعه على المقعد , ثم تتمدد عليه
قطع Cut
449
لقطة كبيرة L . S.  للخيمة ويتحرك هدهد ليخرج من شمال كادر
قطع Cut
450

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات