وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 64 )
نهار / خارجى شاطىء البحر
|
|
|
صوت البحر
|
|
تظهر لوحة
جزر اليونان 1982
على خلفية لقطة كبيرة لشاطىء البحر
قطع Cut |
422 |
|
|
لقطة كبيرة
L. S. لشاطىء البحر من
زاوية مرتفعة High Angle
قطع Cut |
423 |
|
|
لقطة عامة
L. S. لمجموعة من
المصطافين يجلسون , ويتحرك نادل ناحية شمال كادر , لتتابعه
الكاميرا فى حركة دائرية Panorama لتستعرض المصطافين من وجهة نظر يحيي
قطع Cut |
424 |
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up ليحيي
جالس ينظر ناحية الكاميرا
قطع Cut |
425 |
|
سعدة
: حلوة بصحيح , ده أنت
أتاريك دبور بصحيح . مش بسَ أبو دبورة هاها .. |
لقطة متوسطة
M . S. ليحيي ويدخل
سعدة الكادر من الشمال ليميل ناحية يحيي وهو جالس
قطع Cut |
426 |
|
قبارى
: ماتخليكوا معانا يامعلمين
.
سعدة : إتفضل يامعلم قبارى , معاك .
قبارى : بيومى هانعمل له آيه ؟ |
لقطة كبيرةL
. S. ليحيي وهدهد
وتجار المخدرات يجلسون على الشاطىء
قطع Cut |
427 |
|
هدهد
: هانعمل له آيه ! مانتش
حاكم صبيانك , هاأحكمهملك أنا ! معلمين آيه دول ياأخويا .!
قبارى : وأنا هاأعمل لهم آيه ! عارف صبيانى دول معروض عليهم خمس
أضعاف اللى بيكسبوه منى . الحكاية مش كده , الحكاية إنهم بيطلعوا
على الصبيان بيصطادوهم بالمطاوى . هانعمل آيه ! نجيب لكل صبى إتنين
حراس يحرسوهم . |
لقطة متوسطة
M . S. لقبارى شمال
كادر وهدهد فى المنتصف وسعدة يمين كادر
قطع Cut |
428 |
|
الرجل
: يامعلمين البودرة نزلت
السوق وزباينا كده , الصبيان اللى بيوزعوها أشكال إشى موظفين على
طلبة على كوافيرات . بقت حاجة تجنن .
هدهد : بقى أنتوا معلمين إنتوا . |
لقطة متوسطة
M . S. ليحيي , ويتحرك
الرجل الجالس يمين كادر وتتابعه الكاميرا ناحية هدهد الذى يخرج
من يمين , ثم يخرج هدهد من شمال كادر
قطع Cut |
429 |
|
المرأة
: يابختك بتقدرى تنزلى
البحر . فريدة : طب وأنتى آيه اللى مانعك ؟
المرأة : ماأقدرش كان يدبحنى , مع أن أول مرة شافنى شافنى بمايوه
بكينى كنت أيامها بأشتغل على خط كايرو باريس . شافنى فى أوتيل فى
باريس .أول ما شافنى إفتكرنى خواجاية مش فاهمة عربى . قال يالهوى
عاالنسوان ! ضحكت وكلمته بالعربى . تصورى إتكسف !
فريدة : يعنى أنتى مابتنزليش الميه خالص ؟
المرأة : لأ بأنزل لكن مش قدام الرجالة . |
لقطة أمريكيةAmerican
Shot لفريدة ترتدى
زى البحر وتقف فى اتجاه شمال كادر , ثم تجلس بجوار أمرأة وتدلك
جسدها . ثم تشعل سيجارة
قطع Cut
|
430 |
|
صوت المرأة : أصل الحاجة مراته
الأولانية قاعدة فى قلبه , وياساتر يافريدة على كيد النسوان . |
لقطة كبيرة
L . S. لخمس نساء تجلسن
بجوار بعضهن وتتحدثن , ويظهر فى الخلفية رجلان فى اليمين
قطع Cut |
431 |
|
المرأة
: قوليلى هو يحيي بيه
متجوزك على حد ؟
فريدة : أهو ده اللى كان ناقص ! يمكن , ليه لأ !
المرأة : فال الله ولا فالك . كده أحسن بسَ خللى بالك منه . الديوك
نطاطة والرجالة عطاطة .
فريدة : عن إذنك .
المرأة : إتفضلى
إمرأة : ياختى مش مكسوفة . ماشية تعمل كده قدام الرجالة ! ماشية
سلبوتة كده !
إمرأة 2
: يالهوى شوفوا
الفُجر ماشية كده قدامهم .
إمرأة 3 : الحق مش عليها الحق على الراجل اللى آنيها ؟ |
لقطة متوسطةM
. S. من الزاوية
العكسية لفريدة وزوجة هدهد تعتدل فى جلستها لتصبح تروكار 4/3
ثم تقف فريدة لتعبر
المرأة وتتابعها الكاميرا لليمين Pan Right
وهى تعبر النساء الاتى ينظرن
لها وهى تمشى
قطع Cut |
432 |
|
هدهد
: تعرف العميد عمر الأسيوطى
؟
يحيي : أيوة .
هدهد : تعرفه كويس ؟
يحيي : يعنى كان دفعتى . ماله ؟
هدهد : هايمسك إدارة مكافحة المخدرات ياترى ميته آيه ؟
يحيي : هو ظابط كويس .. هايتعبنا .
هدهد : مراتك جاية . |
لقطة أمريكيةAmerican
Shot ليحيي وهدهد
يقفا فى مقدمة الكادر فى مواجهة بعضهما البعض وفى الخلفية جموع
المصطافين
ينظر هدهد ناحية فريدة فى
خلفية الكادر وهى تتحرك ناحيتهما
قطع Cut |
433 |
|
هدهد
: على فكرة مراتك حبلى .
يحيي : حبلى إزاى يعنى ؟
هدهد : حبلى يعنى آيه ! فى بطنها عيل .
يحيي : تعرف إزاى ؟
هدهد : أبوها قال لى .
يحيي : قصدك هناء !
هدهد :
آه طبعاً أمال قصدى مين يعنى ! هناء مراتك القديمة . |
لقطة امريكية
American Shot من الزاوية
العكسية لهدهد يتأبط زراع يحيي ويتحركان ناحية الكاميرا
قطع Cut |
434 |
|
|
لقطة كبيرة
L . S. ليحيي وهدهد
يدخلا من شمال كادر ناحية الرجال ثم يجلسا بينهم وتأتى فريدة
بالمقعد وتجلس فى شمال كادر ويتوقف الرجال عن الحديث
قطع Cut |
435 |
|
فريدة
: سكتوا ليه ؟
ماتكملوا كلامكوا..... أنتوا بتشتغلوا آيه ؟ |
لقطة متوسطة
M . S. لفريدة تنظر
يمين كادر
قطع Cut |
436 |
|
ضحكات الرجال
|
|
لقطة كبيرةL
. S . ليحيي فى المقدمة
يمين كادر وفريدة فى أقصى شمال الكادر فى الخلفية , ويلتفت يحيي
برأسه ناحية الكاميرا مبتعداً بنظره عن الرجال الذين ينظرون
ناحيه .
قطع Cut |
437 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M . S. لزوجات الرجال
يعتدلن فى جلستهن لينظرن فى اتجاه يمين كادر .
قطع Cut |
438 |
|
|
فريدة
: إنتوا بتضحكوا ليه ؟ |
لقطة متوسطة
M . S. لفريدة
قطع Cut |
439 |
|
|
هدهد
: طب أنتى شيفانا بنشتغل
آيه ! |
لقطة متوسطة قريبةM
. Close up لهدهد
ينظر فى اتجاه الكاميرا من وجهة نظر فريدة
قطع Cut |
440 |
|
|
فريدة
: مش عارفة ! |
لقطة متوسطة
M . S. لفريدة من وجهة
نظر هدهد وهىتنظر يمين كادر
قطع Cut |
441 |
|
|
هدهد
: شوفى أنا شخصياً عندى مصنع
نسيج فى شبرا الخيمة ومصنع جزم , ومشغولات جلدية وعماير كوم ومصنع
طوب رملى |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لهدهد
قطع Cut |
442 |
|
|
هدهد
: .. 300 عربية نقل و25
عمارة وميت فدان وده غير الملك والأراضى . ده بقى اللى أنا فاكره .
عرفتى بقى بنشتغل آيه ! |
لقطة متوسطة
M . S. للرجال وتتحرك
الكاميرا يمين كادر Pan Right وتستعرض الرجال وهم يستمعون حتى تصل الى هدهد
لتثبت وهو ينظر شمال كادر
قطع Cut |
443 |
|
|
فريدة
: خلاص عرفت .. واضحة قوى . |
لقطة متوسطة
M . S. لفريدة تنظر
لهدهد
قطع Cut |
444 |
|
|
هدهد
: بنشتغل آيه ! |
لقطة متوسطة
M . S. لهدهد ينظر
لفريدة
قطع Cut |
445 |
|
|
فريدة
: تجار مخدرات . |
لقطة متوسطة
M . S لفريدة . ثم تقف
قطع Cut |
446 |
|
|
"ضحكات الرجال "
سعدة : هى بتتكلم جد ! |
لقطة متوسطة كبيرة
M. L. S. من خلف
مقعد فريدة للرجال وهم ينظرون لبعضهم البعض . ثم يضحكون
قطع Cut |
447 |
|
صوت ضحك
|
|
لقطة متوسطةM
. S. للزوجات تنظرن
يمين كادر , ثم تعدن للإسترخاء على مقاعد البحر
قطع Cut |
448 |
|
|
|
لقطة أمريكية
American Shot لفريدة تنزع
غطاء البحر وتضعه على المقعد , ثم تتمدد عليه
قطع Cut |
449 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L . S. للخيمة ويتحرك
هدهد ليخرج من شمال كادر
قطع Cut |
450 |