welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 88 )
ليل / داخلى مطعم على النيل
يحيي : طالب تقابلنى ليه ؟ لقطة كبيرة L . S.  لعمر ويحيي فى مطعم , وتظهر القاهرة من خلف الزجاج
قطع Cut
584
عمر : أنت شايف القاهرة جميلة من فوق إزاى يايحيي ! . بسَ زى ماإحنا شايفين القاهرة جميلة القهرة كمان شايفانا .
 
لقطة قريبة Close up  لعمر من الجانب . ثم تتحرك الكاميرا شمالاً Pan Left . وينظر تجاه النافذة , ثم يلتفت ناحية يمين الكادر
قطع Cut
585
لقطة متوسطة M .S.  لعمر يلتفت شمال كادر
قطع Cut
586
 يحيي : أنت عايز آيه ياعمر ؟ من ساعة ماأنت جيت وأنت تاعبنى , بسَ ده تعب مؤقت . لقطة متوسطة M .S.  ليحيي فى شمال كادر ينظر يمين كادر
قطع Cut
587
عمر : إزاى ! لقطة متوسطة M .S.  لعمر
قطع Cut
588
يحيي : مافيش حاجة بتفضل على حالها , هاييجى يوم وهاتسيب مكانك . لقطة متوسطة M .S.  ليحيي ينظر لأسفل ثم يتجه بنظره ناحية يمين كادر
قطع Cut
589
عمر : عندك حق . مظبوط , أنا عارف عشان كده أنا لازم قبل ماأسيب الخدمة أكون خلصت عليك . لقطة متوسطةM .S.  لعمر ويحيي فى مواجهة بعضهما البعض . عمر يمين كادر , يحيي شمال كادر
قطع Cut
590
عمر : أنا لغيت أمر للأعتقال والحراسة , وآدى صورة منهم . علشان لو قابلت ظابط وأنت مروَح توَريهاله . لقطة متوسطة M .S.  لعمر يخرج ورقة وينظر شمال كادر
قطع Cut
591
يحيي : مأعتقدش أنك عاوز فلوس ! لقطة متوسطة M .S.  ليحيي ينظر فى الورقة , ثم ينظر ناحية عمر شمال كادر
قطع Cut
592
عمر : أنت غير أنك تعرفنى  . أعتقد أنك تعرف تفرق كويس قوى بين الظابط المرتشى والظابط الشريف . تعرف عنى إنى ظابط مرتشى ؟ لقطة متوسطة M. S.  لعمر
قطع Cut
593
يحيي : لأ . لقطة متوسطة M .S.  ليحيي ينظر لعمر يمين كادر
قطع Cut
594
عمر : يحيي أنت حر . ماعنداكش أى مشاكل مع البوليس  . يعنى زيك زى أى مواطن عادى . لقطة متوسطة M . S.  لعمر
قطع Cut
595
يحيي : ليه ؟ لقطة متوسطة M . S.  ليحيي
قطع Cut
596

دخول موسيقى
( 32 )

عمر : شوف يايحيي , وإحنا قاعدين بنكلم بعض دلوقتى . فيه كذا حاجة ها تحصل . أولاً الرجالة بتوعك شافونى وأنا قاعد معاك لوحدنا من غير حراسة . ودى حاجة غريبة أزاى أأمن على حياتى معاك !
تانى حاجة أنت عارف أنى لغيت أمر الحراسة الإعتقال . الخبر ده هاينزل بكرة الصبح . تالت حاجة هاتقوم قوة مكافحة المخدرات بمهاجمة كل أوكار كبار تجار الصنف . فيه عملية كنا بنوضب لها بقالنا تلات شهور . أتبعنا فيها بأكبر كمية من المعلومات الصحيحة إلا أنت .. أنت الوحيد اللى مش هايتهاجم , ماحدش هايلمسك . تقدر تقولى النبى  العادى هايفهم من كده آيه  ! آه نسيت أقولك على حاجة تانية كل اللى بيتعاونوا مع البوليس هايطلعوا بيلعبوا . إشاعة جامدة قوى . إن أنت اللى أديتنى  المعلومات اللى أدت للقبض على زمايلهم مش كده وبس ياعم الإشاعة بتقول إنك هاتفضل تدينى معلومات جديدة كمان بعد كده ... وطبعاً تمن التعاون ده معروف , العفو وغض البصر عن نشاطاتك . فاهم ! هاه أنا هاأسيبك يايحيي بسَ تجار الصنف مش هايسيبوك . هايقتلوك يايحيي .
لقطة متوسطة M . S.  لعمر يتحرك بالمقعد ناحية يحيي وتتحرك الكاميرا للداخل Track in  حتى يصبحا فى حجم لقطة متوسطة قريبة M . Close up
ثم يخرج عمر من الكادر وينظر يحيي يمين كادر
مزج Dissolve
597



 

مشهد ( 89 )
نهار / خارجى داخل سيارة جيب
لقطة متوسطةM .S.  من داخل سيارة جيب وتظهر سيارة يحيي أمامها
قطع Cut
598
الحارس : مربوط وسايح دمه يابيه . لقطة كبيرة L .S.  للسيارة تقف أمام منزل , وينزل يحيي وتتابعه الكاميرا شمالاً Pan Left ومعه الحارس الذى يصعد سلالم المنزل , ويعود الحارس وتتابعه الكاميرا يميناً Pan Right  حتى يصل الى يحيي . ثم يجريا الى داخل المنزل وتتابعهما الكاميرا شمالاً  Pan Left
قطع Cut
599
مشهد ( 90 )
نهار / داخلى منزل يحيي الريفى
يحيي : على العربيات بسرعة . لقطة متوسطة M .S.  ليحيي من ظهره وهو يتحرك داخل ممر فى المنزل . تتابعه الكاميرا Pan Left  حتى يصل الى رجل مربوط قتيلاً على المقعد , ثم يخرج يحيي من يمين الكادر مع الحارس
مزج Dissolve
600

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات