welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 91 )
نهار /داخلى مسجد السلطان حسن
لقطة متوسطة أمريكية American Shot  لموسى يأتى من عمق الكادر ويخرج من يمين الكادر وتتحرك الكاميرا شمالاً Pan Left  ناحية يحيي الواقف ينظر يمين كادر وتتحرك الكاميرا للداخل ببطء Track in
قطع Cut
601

نهاية موسيقى
 ( 33 )

موسى : السلام عليكوا ورحمة الله وبركاته . لقطة أمريكية American shot    لموسى وظهره للكاميرا ساجداً يصلى داخل المسجد . ويدخل يحيي من شمال الكادر , ثم تتابعه الكاميرا Pan Right  وتظهر ساق يحيي فقط حتى يصل الى موسى
قطع Cut
602
موسى : السلام عليكوا ورحمة الله وبركاته . لقطة قريبة Close up لموسى من وجهة نظر يحيي من زاوية مرتفعة High Angle  ينظر فيها موسى لأعلى الى الكاميرا
قطع Cut
603
يحيي : آيه اللى بيحصل ! لقطة قريبة Close up ليحيي من وجهة نظر موسى
قطع Cut
604
موسى : كل خير إن شاء الله . لقطة قريبة Close Shot  لموسى من وجهة نظر يحيي
قطع Cut
605
يحيي : أنت مين !
موسى : أنا موسى . موظف .
يحيي : فين ؟
موسى : موظف فى مصلحة البريد , فى البوستة .
يحيي : البوسطة ؟
موسى : فى البوسطةالعمومية فى العتبة .
يحيي : أنت ليك علاقة بالداخلية  ؟
موسى : قصدك وزارة الداخلية ؟ لا لا لا لأ .
يحيي : ليك علاقة بالمخايرات ؟
موسى : يا أستاذ آدم أنا بأقولك أنا مجرد موظف بسيط فى البريد .
يحيي : لك علاقة بوزارة العدل , النيابة ؟
موسى : لا لا بسَ إبنى خريج كلية الحقوق ونالوى يقدم فى النيابة .
لقطة متوسطةM .S.  مع إرتفاع الكاميرا لأعلى Tilt up  لموسى وهو يقف بجوار يحيي , ويتحركا وتتابعهما Pan Right  , ثم يجلس موسى وظهره للكاميرا ويقف يحيي يمين كادر فى مواجهة موسى
قطع Cut
606
يحيي : علاقتك بيا آيه ؟ وآيه حكاية الإعلان ده ؟
موسى : الحكاية إنى زى ماقلتلك , أنا زى ماقلتلك موظف فى مصلحة البريد يمكن من حوالى 15 سنة كلفت كوكيل قسم صناديق البريد . إن آى مراسلات توصل لصندوق معين أطلعها فى نفس اليوم مع مخصوص لعنوان معين . طبعاً بعد إتخاذ الإجراءات الطبيعية . يعنى يدخللى وارد وبعدين أطلعه صادر , ويوقع البوسطجى عليه بالإستلام , وبعدين يجيب لى توقيع مستلم الخطاب بالإستلام وعليه أسمه ورقم بطاقته .
لقطة كبيرة جداً Extreme Long Shot  ليحيي وموسى من الزاوية العكسية , ويجلس يحيي بجوار موسى شمال كادر
قطع Cut
607
موسى : قعد النظام ده حوالى أربع سنين مافيش أى  مشاكل . لحد ماجالنا إخطار إن عنوان المرسل إليه إتغير , وأبلغت رسمياً بعنوان تانى . أستمرت الخطابات توصل بنفس الطريقة على العنوان .... لقطة أمريكية American Shot  لموسى ويحيي شمال كادر ويظهر فى الخلفية صحن المسجد على نفس المحور فى اللقطة السابقة
قطع Cut
608
موسى : .. نسيتك بقى فى الكلام . إللى لاحطته إن كل الخطابات مكتوبة بخط واحد , وكلها صادرة من القاهرة ومش مكان واحد . وإنها قليلة ونادرة وغير متصلة  . لقطة متوسطة M .S.  ليحيي يستمع وينظر يمين كادر
قطع Cut
609
يحيي : وبعدين !
موسى : بسَ قعد النظام ده كام سنة , كل مايروح مع مخصوص يلاقى العين مقفولة
يحيي : عين آيه !
موسى : الشقة أو المكتب اللى بتروح له الخطابات , فيردها تانى . نستنى كده يومين ونبعتها , برضه العين مغلقة قلنا خلاص يمكن الناس بيَصيفوا ؟, ماأحنا كنا فى الصيف . قعدنا على كده ييجى سنة , وبعدين أنا رحت لرئيس القسم , كان الله يرحمه مريض فى بيته , وكنت أنا رئيس القسم الفعلى وقلت له وقاللى ياموسى أفندى الخطابات دى مهمة فعلاً . دى موقع عليها من فوق أستمر فى إرسالها مع مخصوص للعنوان  . قعدنا كمان ييجى سنة , لحد ماجالى المخصوص وقاللى أنه لقى الباب مفتوح , لكن الشخص المرسل إليه الخطابات مش موجود . قالوا أنه عزَل . هى كانت شركة إستيراد وقفلت ومايعرفوش صاحبها فين . فى الوقت ده كان رئيس القسم ؟إتحال للمعاش . طب وبعدين أنا هاأعمل آيه ! رحت لرئيس المصلحة . قاللى ياموسى إتصرف حسب اللوايح ترد الخطابات لصاحبها أو للراسل . قلت له ياأفندم مافيش عنوان للراسل , وقلت له ياأفندم مافيش عنوان للراسل . قاللى خلاص تحتفظ بيها المدة القانونية ثم تعدم .
لقطة أمريكية American Shot  ليحيي وموسى جالسان
قطع Cut
610

دخول موسيقى
( 34 )

 

 

 

 

نهاية موسيقى
( 34 )

موسى : لأ طبعاً , لأن طريقة الإجراء وطريقة إرسال الخطابات كانت طريقة غريبة , قلت الله ! طب مش يمكن صاحبها يسأل عنها ساعتها رئيس المصلحة هاينكر أو حتى مش هايفتكر هو قاللى آيه ! ! فقررت الإحتفاظ بيها , وقلت إعدامها سهل مش مشكلة , فى أى وقت وفى نفس حاولت أعرف أى تفاصيل عن الموضوع ده من المصلحة ماوصلتش لحاجة , لحد السنة اللى فاتت إتنقلت لإدارة الطرود . مابقيتش عارف أعمل آيه بالجوابات المتحوشة والجديدة . فقلت فى عقل بالى طب ياواد قبل ماتعدمها ماتفتح الجوابات وتعرف جواها آيه ! فتحت أول جواب لقيت حاجة غريبة قوى إسم المرسل إليه موسى , ياسبحان الله أنا كمان إسمى موسى . حسيت إنها مش مجرد مصادفة , ده قدر لقطة متوسطة قريبة ’ M .Close up  ليحيي
قطع Cut
611
يحيي : وبعدين كمل . لقطة متوسطةM .S.  ليحيي ينظر يميين كادر ثم يقف
قطع Cut
612
موسى : قريت الجواب ومافهمتش حاجة قريت التانى والتالت لغاية ماقريت الجوابات كلها . برضه مافهمتش حاجة . بسَ حسيت أنه كلام مهم .  مش حضرتك اللى كاتبه برضه ؟ لقطة متوسطةM .S.  لموسى من زاوية مرتفعةHigh Angle  ينظر شمال كادر
قطع Cut
613
يحيي : كمل . لقطة متوسطةM .S.  لحيي يمين كادر واقفاً وظهره للكاميرا
قطع Cut
613

صوت الصفعة

موسى : قصدى أنت عارف محتواها  ..
الجوابات الأخيرة  لقيت إلحاح فى طلب الإتصال بموسى . ماأطولش عليك عملت إستخارة . ربنا سبحانه وتعالى إختارنى أتصل بيك . قلت فلتكن إرادة الله , ماتعرفش ربنا بسحانه وتعالى إختارنى للعمل ده والدور ده ليه ؟ عملت الإعلان لحد أنت ماإتصلت بيا. كنت عاوز أقولك لكن ماعرفتش . لكن لما إتصلت بيا تانى جيت وأنا ناوى أحكى لك على كل شىء , وأشوف آيه اللى أقدر أقدمه من مساعدة ليك .
لقطة متوسطةM . S.  لموسى ينظر لأعلى فى اتجاه شمال كادر . ثم يقف موسى ويتحركا فى شمال الكادر . ثم يصبحا فى حجم لقطة متوسطة2  M . S

 

 

 

 

 

 

يلتفت يحيي فى أتجاه موسى ويصفعه على وجهه , ثم يقع على الأرض ويخرج من الكادر
قطع Cut

614
يحيي : يعنى كل الجوابات والتقارير دى كانت ليك أنت ! بأكتبها ليك أنت لقطة متوسطة M. S.  لموسى على الأرض , يأتى يحيي من شمال الكادر ويمسكه من الجاكيت , ثم يسحب مسدسه ويجذب موسى ليخرجا من الكادر
قطع
Cut
615
موسى : أنا كان قصدى كل خير .
يحيي : خير!!
لقطة كبيرة L . S.   من خلف نافذة صحن المسجد وموسى على الأرض ويحيي ظهره للكاميرا
قطع Cut
616
موسى : إحنا فى جامع . لقطة قريبةClose up  لموسى فى مواجهة الكاميرا ويد يحيي الممسكة بالمسدس على رأسه
قطع Cut
617
لقطة متوسطة قريبة M . Close up  ليحيي ينظر لأسفل يمين كادر
قطع Cut
618
موسى : أشهد أن لا إله إلا الله لقطة قريبةClose up  لموسى يضع يده على رأسه فى مواجهة الكاميرا
قطع Cut
619
لقطة قريبة Close up  لزناد المسدس
قطع Cut
620
لقطة قريبةClose up  ليحيي يشيح وجهه عن الكاميرا ويده ممدودة لأسفل بالمسدس
قطع Cut
621
لقطة قريبة جداً Close up  لزناد المسدس ويد يحيي تترك زناد المسدس
قطع Cut
622
لقطة قريبةClose up  ليحيي يعود وينظر للكاميرا
قطع Cut
623

دخول موسيقى
 ( 35 )

يحيي : أنا مش هاأقتلك . بسَ لازم تنفذ اللى هاأقولك عليه .
موسى : أنا كل اللى عايزه إنى أساعدك .
يحيي : التقارير دى عندك ؟
موسى : كلها .
يحيي : تاخد التقارير دى وتسلمها كلها لوزارة الداخلية . العميد عمر الأسيوطى , رئيس مكتب مكافحة المخدرات . تسلمها له شخصياً  . وعايزك تحكى له كل اللى قولتهولى كلمة كلمة . فاهم ! ورينى بطاقتك ...., العنوانه ده غيرته ولا زى ماهو ؟
موسى : هو فيه حد بيعزل اليومين دول !
يحيي : والتليفون اللى كلمتك فيه أول مرة هو هو ؟
موسى : أيوة .
يحيي : إتفضل . ورحمة أمى لو مانفذتش اللى قلتلك عليه هاأقتلك . هاأقتلك ( يصيح ) فاهم ! ياللا ياللا .
لقطة متوسطةM .S.  لموسى من زاوية منخفضة Low Angle  وهو على الأرض . يخفض يحيي يده عن رأس موسى , ثم يجذبه لأعلى من الجاكيت ويرفعه ليقف ويواجهه
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ثم يدفعه بعيداً عنه ليخرج من الكادر ويظل يحيي بظهره للكاميرا , وتظهر نافذة المسجد فى الخلفية
قطع Cut

624

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات