welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
هدهد : ليك حق تسأل يابو دبورة , قتل رجب أبو حسين وإبراهيم هو الأصل , هو اللى خلاك متسواش غير رصاصة فى دماغك . لقطة متوسطةM . S.  ليحيي بظهره وهدهد فى عمق الكادر فى منطقة الضوء , ويحيي سلويت . ثم يقف هدهد ويمد كفه ليصفع يحيي
قطع Cut
665
صوت الصفعة

 

لقطة متوسطةM . S.  ليحيي وهدهد يصفع يحيي على وجهه
قطع Cut
666
هدهد : دول  نظام مش على قد مصر , على قد العالم كله . والكبار مش إحنا دول برانا هما اللى بيزرعوا وبيحصدوا ويصنعوا ويهربوا , وإحنا اللى بنهوزع . ورجب وإبراهيم هما التوكيل , لو ماتوا ييجى غيرهم لكن لو إتقتلوا اللى قتلهم لازم يدفع تمن غلطته . عشان كده لما قالولى أنك قتلتهم ماصدقتش , لأنى كنت فاكرك معلم وده مش شغل معلمين ياابو دبورة . لقطة متوسطة M .S.  لهدهد يعود ويجلس على المقعد
قطع Cut
667
يحيي : بسَ أنا ماغلطتش فى حد . ومابأشتغلش لحساب البوليس لقطة متوسطة M. S.  ليحيي
قطع Cut
668
دخول موسيقى
( 36 )
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هدهد : البوليس عاوز رقبتنا , وإحنا بنكرهم , بسَ ده مايمنعش إن إحنا نفهم بعض , وحكاية أنك بتشتغل معاهم لعب مكشوف , بسَ أى معلم لازم يفهم الرسالة . لقطة متوسطةM . S.  لهدهد
قطع Cut
669
يحيي : رسالة آيه ؟ لقطة متوسطة كبيرةM . L. S.  وتدخل الكاميرا ببطء  Track in على يحيي ويصبح فى حجم لقطة قريبة  Close up
قطع Cut
670
هدهد : الرسالة من بعيد , من فوق الرسالة إنهم مش هايرتاحوا الإ إذا أبو دبورة إتمسح , مات لقطة متوسطة لهدهد  M . S. ودخول بطيء للكاميرا Track in  لحجم لقطة قريبة Close up
قطع Cut
671
هدهد : يعنى لازم تموت عشان إحنا نعيش وده مالوش دعوة بالعواطف . لقطة متوسطة M. S.  ليحيي
قطع Cut
672
هدهد : بسَ أنا مش هاأقتلك , مش عارف ليه يمكن لأنى مش معصوم من الغلط . ربنا سبحانه وتعالى هو وحده المعصوم وغلطتى أنى حبيتك , نصيحة يأبو دبورة سيب مصر وإهرب . ماحدش هايرحمك . لقطة قريبة Close up  لهدهد
قطع Cut
673
هدهد : وأنا لو شفت وشك هنا  تانى هاأقتلك  . لقطة كبيرة L . S.  لهدهد يقف فى شمال كادر وظهره للكاميرا ويحيي على المقعد , ثم يخرج هدهد ووراءه يحيي والرجلان
قطع Cut
674
مشهد ( 99 )
نهار / داخلى خزينة البنك
صوت يحيي :" أخيراً أدركت أن مهمتى قد إنتهت وأننى يجب أن أودع حياتى فى أرض الخوف , لأعود لحياتى العادية القديمة التى كدت أن أنسى مذاقها " لقطة قريبة لخزينة البنك ويد يحيي تمتد لتفتحها ويد موظف البنك أيضاً
قطع Cut

 

675
مشهد ( 100 )
نهار / خارجى صحراء 
عمر : كما تنطبق هذه الحصانة على الأموال التى يجمعها أثناء عمله فى هذه المهمة مهما كان مصدرها أو فى حوزة الورثة الشرعيين بعد وفاته . وهذه شهادة منا بذلك لقطة كبيرةL . S.  ليحيي وعمر يمشيان فى الصحراء ويقرأ عمر ورقة فى يده
قطع Cut
676
عمر : أنا مش مصدق الكلام ده !
يحيي : يعنى أنا زيفت الورقة ؟
عمر : جايز !
لقطة كبيرة L . S .  من زاوية مرتفعة High Angle  لعمر ويحيي شمال كادر ويتحركا يمين كادر .
قطع Cut
677
يحيي : طب وموسى ! لقطة متوسطةM . S.  ليحيي يدخل من يمين كادر ليواجه الكاميرا  وينظر يمين كادر
قطع Cut
678
عمر : ده راجل مجنون . لكن خلينا نفرض إن كلامك حقيقى . ده هايغير آيه من الموضوع . هاتفضل طول الوقت  حياتك فى خطر ومهدد لقطة متوسطة M . S.  لعمر ينظر شمال كادر
قطع Cut
679
عمر : الحل أنك تغير إسمك وتسافر بره مصر لأى بلد تانى . لقطة متوسطة M. S.  ليحيي
قطع Cut
680
عمر : أنت راجل مقتدر عندك فلوس . والنتيجة هاتوصلها كده ولاَ كده . يبقى ليه ماتعملهاش دلوقت ! لقطة متوسطة M . S.  لعمر
قطع Cut
681
يحيي : آهمم . أقعد قدام الناس تاجر مخدرات لقطة متوسطة ليحيي
قطع Cut
682
عمر : لا لا دى مشكلة تافهة .. سافر سافر يايحيي .
يحيي : وإذا رفضت ياعمر !
عمر : فى الحالة دى لو جيت لى بصفة رسمية هاأضطر أقبض عليك  . لأنك بتعترف لى أنك تاجر مخدرات , أما حكاية الوثيقة فهاعرضها على المسئولين هما يقرروا صحتها وصحة الكلام اللى أنت بتقوله .
يحيي : وطبعاً أعيش مصيرى لغاية ماتتأكدوا ولغاية ماتتأكدوا أكون أنا إتقتلت
 
لقطة كبيرة L . S.  من زاوية مرتفعة High Angle  لعمر ويحيي فى شمال كادر وتتحرك الكاميرا يميناً  Pan Right
قطع Cut
683
عمر : ده التصرف الرسمى يايحيي لقطة متوسطة M . S.  لعمر يقف ويلتفت شمال كادر
قطع Cut
684
يحيي : وكل ده ليه علشان غيران من يحيي المنقبادى , ولاَ لأنك مش عاوز تعترف بفشلك . لقطة متوسطةM . S.  ليحيي ينظر يمين كادر
قطع Cut
685
صوت يحيي : ولاَ عشان إبراهيم الحوت ورجب ابو حسين إتقتلوا ! لقطة متوسطة M . S.  لعمر يخفض رأسه
قطع Cut
686
لقطة كبيرةL. S.  لعمر يتحرك يمين كادر من زاوية مرتفعة  high Angle
قطع Cut
687
يحيي : عارف ياعمر آيه اللى مانعنى آيه حاجة واحدة بسَ إن مرت علىَ لحظات كنت بأشك فيها فى نفسى , أنا ظابط بوليس ولاَ بقيت تاجر مخدرات . الحقيقة إن لسه أو على الأقل لسه فيه جزء منى ظابط بوليس . لقطة متوسطةM . S.  لعمر ويدخل يحيي ويجذبه ليصبح عمر ظهره للكاميرا ويحيي فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut
688
عمر : يحي أبو دبورة تاجر مخدرات . مهما كانت المبررات , لأنك قتلت وتاجرت فى المخدرات لقطة متوسطةM . S.  ليحيي وعمر فى مواجهة بعضهما البعض , ثم يتحرك ليعطى ظهره ليحيي , يجذبه يحيي من الجاكيت
قطع Cut
689
يحيي : أنت عامل زى إبليس لقطة كبيرة L .S.  ليحيي يضرب عمر فى وجهه ويسقط عمر على الأرض
قطع Cut
690
يحيي : ربنا طلب منه أنه يسجد رفض وإتكبر فبقى شيطان . لقطة متوسطة M . S.  ليحيي شمال كادر وينظر أسفل الكادر وتتحرك الكاميرا Track in حتى يصبح فى حجم لقطة قريبةClose up  . ثم يلتفت عكس اتجاه الكاميرا
قطع Cut
691
لقطة متوسطة M . S.  لعمر على الأرض يسحب مسدسه ليطلقه على يحيي
قطع Cut
692
يحيي : ده الرهان اللى كنت عامله مع نفسى . هاتحاول تقتلنى ولاَ لأ . لقطة كبيرةL . S.  ليحيي يلتفت ويضرب المسدس بساقه , ثم يخرج من شمال كادر
قطع Cut
693
لقطة كبيرة جداً Extreme long shot  ليحيي يمشى مبتعداً عن عمر الملقى على الأرض فى اتجاه شمال كادر ويقف ليخرج من يمين كادر
قطع Cut
694

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات