وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 1 )
فجر / داخلى غرفة نوم حسن |
|
|
صوت المكان |
|
لقطة كبيرة للغرفة
L. S
وتتحرك الكاميرا يميناً Pan Right
لتصل إلى السرير وتدخل مقتربة من حسن الذى يصبح فى حجم لقطة
متوسطة ويقوم ويخرج من يمين الكادر لتظهر ميرفت نائمة بجواره
وتعتدل ناحية الكاميرا
قطع Cut |
1 |
|
|
|
مشهد ( 2 )
فجر / داخلى صالة المنزل |
|
|
صوت الماء |
|
لقطة متوسطة كبيرة لحسن
M .L .S. من زاوية منخفضة
Low angle وهو يغسل وجهه يمين
كادر وتستمر معه الكاميرا تتابعه وهو يتحرك عكس اتجاه الكاميرا
Track in حتى يقف امام غرفة
قطع Cut |
2 |
|
|
|
لقطة كبيرة للطفل
L. S . وهو نائم على السرير من وجهة
نظر حسن الكاميرا فى زاوية مرتفعة High Angle
قطع Cut
|
3 |
|
|
|
مشهد ( 3 )
فجر / داخلى غرفة نوم الإبن
|
|
|
صوت خطوات
حسن |
|
لقطة أمريكية
American Shot من زاوية
مرتفعة High Angle للإبن نائم و يتجه حسن ناحية سرير إبنه ليغطيه . ثم يخرج
من الغرفة يسار كادر وتظل الكاميرا على الإبن .
قطع Cut |
4 |
|
|
|
مشهد ( 4 )
فجر / داخلى غرفة نوم حسن
|
|
|
صوت مفاتيح
|
ميرفت
: هى الساعة بقت كام ؟
حسن : 4و نص .
ميرفت : أعمل لك كباية شاى ؟
حسن : ما بلاش بكش بقى !
ميرفت : ليه بقى يا خويا ! ما انا كنت بقوم معاك فى الصيف . هاأقوم
أعملهالك .
حسن : لأ مافيش داعى مش ها ألحق .
ميرفت : بقولك آيه . أنا ها أروح عند ماما النهاردة .
حسن : إنتِ مش كنتِ عندها أول إمبارح !
ميرفت : معلش . أصل خارجين نشترى حاجات .
حسن : هى مابتشبعش شرا ! المهم هاألاقى فى البيت أكل النهاردة ولا
لأ ؟
ميرفت : ماتيجى تتغدى عند ماما
حسن : لأ هاأكل فى الشغل النهاردة
ميرفت : طب هاتفوت تاخدنى إمتى ؟
حسن : على آخر النهار .
ميرفت : بتدور على آيه ؟
حسن : على الكوفية .
ميرفت : هناك فى الدولاب
حسن : سلام
ميرفت : مع السلامة يا حسن . |
لقطة كبيرة
L .S. لحسن يقف أمام
المرآة يرتدى ملابسه وميرفت جالسة على السرير وتنظر فى اتجاه حسن
الذى يلتفت وينظر يمين كادر
ثم يتحرك ناحية الدولاب ويفتحه ويأخذ كوفية . ثم يغلق الدولاب
ويخرج ويغلق مفتاح الضوء .
قطع Cut |
5 |
|
|
|
مشهد ( 5 )
فجر / داخلى صالة المنزل
|
|
|
صوت قدمى
حسن
صوت غلق الباب |
|
لقطة كبيرة
L .S. لحسن يخرج من
غرفة النوم وتتابعه الكاميرا وهو يتحرك ناحية اليسار
Pan Left ويفتح باب الشقة ويخرج ويغلق
الباب وراءه
قطع Cut |
6 |
|
|
|
مشهد ( 6 )
نهار / خارجى شوارع القاهرة |
|
دخول موسيقى
(1 ) |
صوت الشارع والسيارات |
|
لقطة كبيرة
L. S. على أحد الأبراج . ثم تنزل
الكاميرا لأسفل Tilt down ليظهر كوبرى
وسيارات تتحرك يسار وعمق الكادر والكاميرا داخل أحد الأتوبيسات
وتتحرك الكاميرا يساراً Pan Left لتظهر السيارات فى عمق الكادر وتظهر
لوحات الفيلم
هاديراما للإنتاج والتوزيع والإعلام
نــور الشـريف مــيرفت أمين
عمــاد حمـدى
قطع Cut
|
7 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L .S. لأتوبيس نقل عام
يظهر فى عمق الكادر وأمامه مجموعة من اسيارات
قطع Cut |
8 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L .S. للإتوبيس من
الجانب يمين كادر ويتحرك ناحية العمق وتظهر لوحات الفيلم
نبيلة السيد
وحيد سيف
حسن حسنى
عـزيزة
حلمى
عـلى الغندور
قطع Cut |
9 |
|
صوت محرك السيارة |
|
لقطة كبيرة
L . S. لدراجة بخارية
تتحرك من يمين الكادر ناحية اليسار وتتابعها الكاميرا ناحية
اليسار Pan Left
قطع Cut |
10 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L .S والكاميرا من
داخل الأتوبيس ليظهر الكوبرى والنيل وتظهر لوحة
ليـلى يسرى
محمد شوقى
علية عبد المنعم
اختفاء االلوحة
وظهور لوحة
صفاء السبع
شعبان حسين
حمدى الوزير محمد كامل
سمير وحيد
المنتصربالله
قطع Cut |
11 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M . S من فوق كتف حسن
وهو يقود الأتوبيس ويظهر فى عمق الكادر الشارع والسيارات تتحرك
ناحية عمق الصورة
وتظهر لوحة
هدى كمال
عبد الله محمود
عبده الوزير أحمد شبكة
والطفل
شريف عبد الحميد
وتختفى اللوحة وتظهر لوحة
بالإشتراك مع الفنانة الكبيرة
زهــرة العــلا
تختفى اللوحة وتظهر لوحة
قصة
محمد خان
سيناريو وحوار
بشير الديك
اختفاء اللوحة
ظهور لوحة
ماكياج
حمدى أحمدى
م. ماكيير
منصور عبد الوهاب
كوافير
محمد عبد الوهاب
مسجل حوار
عباس بسيونى
مؤثرات حية
حسن الشاعر
م . صوت
سيد رحيم
ريجيسير
سيد على
م . إكسسوار
مجدى عبد اللطيف
م . ريجيسير
عزت مصطفى
منسق مناظر
فاروق خورشيد
كلاكيت
أحمد عبد المحسن
م . مصور
شريف إحسان
فوتوغرافيا
فاروق إبراهيم
مساعدو الإخراج
محمد النجار
يوسف رزق
منفذ الإنتاج
غطاس قلتة
قطع Cut |
12 |
استمرار موسيقى
( 1 ) |
استمرار مؤثر
الشارع |
|
لقطة
أمريكية من داخل مقهى و يتحرك شاب من عمق الكادر ويعبر الكاميرا
ويتحرك ناحية يمين الكادر ويحمل كوباً من الشاى و ويصبح ظهره
للكاميرا ويخرج إلى الشارع ويصعد الى الأتوبيس . ثم يتحرك
الأتوبيس يمين كادر .
قطع Cut |
13 |
|
|
|
لقطة متوسطةM
.S لحسن وهو داخل
الأتوبيس والكاميرا أمام الزجاج الأمامى للأتوبيس ويتحدث مع
الركاب . وينعكس الشارع على زجاج الأتوبيس .
قطع Cut |
14 |
|
|
ضيف
: تذاكر يا حضرات . |
لقطة متوسطة ( الكاميرا
محمولة ) لضيف الكمسرى وهو يقطع التذاكر للركاب , وتتابعه
الكاميرا وهو يتحرك
قطع Cut |
15 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M .S. لحسن وهو يمين
كادر , ظهره للكاميرا ويعدل من وضع المرآة الجانبية ويظهر وجهه
فى المرآة ناظراً فى اتجاه الكاميرا .
وتظهر اللوحات
مركب الفيلم
محمد هاشم
م . حسين مسعود
نيجاتيف
عادل شكرى
اختفاء اللوحة
وظهور لوحة
التوزيع داخل جمهورية مصر العربية
جيبتكو لتوزيع الأفلام
تاكفور أنطونيان وشركاه
8أ شارع 26 يوليو - القاهرة
قطع Cut |
16 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L .S. لمجموعة من
الركاب يتحركون ناحية يسار الكادر ليركبوا الأتوبيس الذى يدخل
الكادر من اليسار , ويقف . ثم ينزل بعض الركاب ويصعد أخرون
قطع Cut |
17 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M .S لإشارة مرور من
زاوية منخفضة Low Angle
قطع Cut |
18 |
نهاية موسيقى
( 1) |
|
|
لقطة متوسطةM
.S. لحسن من ظهره
كما فى لقطة 16
وتظهر لوحة
التوزيع لجميع أنحاء العالم
فالكون للسينما رياض العقاد وشركاه
336 شارع الهرم - الجيزة
المير الفنى رشدى حامد
مدير الإنتاج
فتحى يسرى
مهندس الصوت
مجدى كامل
الموسيقى التصويرية
كمال بكير
المنتج الفنى
صبحى إمام
مونتاج
نادية شكرى
مدير التصوير سعيد شيمى
إخـراج
عاطـف الطيـب
قطع Cut |
19 |
|
|
|
لقطة قريبة
Close up ليد تمتد على
حقيبة سيدة وتأخذ كيس النقود . وترتفع الكاميرا لأعلىTilt
up للسيدة وهى
تتحدث مع سيدة جالسة دخل الأتوبيس .
قطع Cut |
20 |
|
|
|
لقطة قريبة لليد
Close up تأخذ حافظة
النقود . ثم ترتفع الكاميرا Tilt up ليظهر اللص يمين كادر ناظراً ناحية
اليسار
قطع Cut |
21 |
|
|
السيدة
: يا لهوى كيس الفلوس إتسرق ! |
لقطة قريبة
Close up لوجه السيدة تنظر
لأسفل الكادر وتلتفت ناحية عمق الكادر
قطع Cut |
22 |
|
|
|
لقطة قريبةClose
up لظهر اللص وهو
يتحرك يمين كادر
قطع Cut
|
23 |
|
صوت ضجة
الركاب |
|
لقطة متوسطة
M . S. لحسن من ظهره
ينظر ناحية يمين , ثم يلتفت ناحية الكاميرا
قطع Cut |
24 |
|
|
السيدة
: ( تبكى ) |
لقطة كبيرة
L . S. للأتوبيس من داخل
التوبيس وضيف الكمسرى فى مقدمة يمين الكادر واللص بين الركاب فى
خلفية الكادر والسيدة يسار كادر
قطع Cut |
25 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M . S. لحسن وهو ينظر
ناحية الكاميرا وتتابع الكاميرا Pan Left يده وهى تمتد ناحية مفتاح الباب
قطع Cut |
26 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M . S. للص وهو يسار
الكادر ناحية الباب الخلفى للأتوبيس يحاول النزول ويُغلق الباب
فى وجهه ثم يعبر الكاميرا ناحية الركاب ويقفز من النافذة
قطع Cut |
27 |
|
صوت الفرملة
الشديدة |
|
لقطة متوسطة
M . S. من زاوية مرتفعة High
Angle
لقدم حسن وهى تضغط على الفرامل بشدة
قطع Cut |
28 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L . S. للص يقفز من
نافذة الأتوبيس , والكاميرا خارج الأتوبيس بين السيارات ويجرى
ناحية عمق الكادر
قطع Cut |
29 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M . S . من زاوية منخفضة Low Angle
لحسن وهو باب الأتوبيس وينظر ناحية الكاميرا
قطع Cut |
30 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L .S. للأتوبيس وهو
واقفاً يسار كادر ناحية الكاميرا ويظهر اللص فى عمق الكادر يجرى
بين السيارات عكس اتجاه الكاميرا .
قطع Cut |
31 |
|
|
صوت أحد الركاب
: ياللأ ياسطى بقى!
حسن : طيب . طيب . |
لقطة متوسطة
M . S . لحسن وهو ينظر
الى داخل الأتوبيس كما فى لقطة 30 . ثم يعود لكرسيه ويغلق الباب
. ويتحرك الأتوبيس مبتعداً عن الكاميرا .
قطع Cut |
32 |
|
|
|
لقطة كبيرةL
. S . للأتوبيس فى عمق
الكادر و ويتحرك مبتعداً عن الكاميرا .
قطع Cut |
33 |