welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 7 )
نهار / خارجى
أمام أحد محلات الملابس

صوت جو الشارع

الأم : أنا مش قادرة أفهم إنتى مستحملة عيشتك إزاى مع حسن الزفت
ميرفت : يا ماما حرام عليكى
لقطة متوسطة كبيرة M . L .S.  لميرفت والأم يخرجا من أحد المحلات
قطع Cut
34
الأم : عاجبك الفستان
ميرفت : تفتكرى ها يبقى حلو علىً
الأم : تعالى ندخل نقيسه , هايبقى حلو عليكى فى حفلة أختك
ميرفت : لأ بلاش بعدين
الأم : مايهميكيش أنا معايا فلوس
 
لقطة متوسطة M. S 2 لميرفت والأم واقفتين فى مواجهة الكاميرا أمام أحد المحلات والكاميرا داخل المحل   من الزاوية العكسية
قطع Cut
35
الأم : ميرفت . ماهر إبن خالتك رجع إمبارح من بلاد بره , كلمنى فى التليفون وبيسلم عليكى .
ميرفت : الله يسلمه .
الأم : بيقول إنه ناوى يعمل مشاريع هنا ومش هايسافر بلاد بره تانى .
ميرفت : أفتكر إن الكلام ده فات أوانه خلاص . أنا دلوقتى ست متجوزة ومخلفة وبأحب جوزى
لقطة أمريكية American Shot لميرفت تلتفت ناحية الكاميرا , والأم تمسك بالطفل يسار كادر ويصبحوا فى حجم لقطة متوسطة  M . S. 3, وتتابعهم الكاميرا يساراً
Pan Left

 

 

قطع Cut

36
هانى : تيتة . إنتى مش هاتجيبيلى شوكولاتة لقطة متوسطة M .S.  من زاوية مرتفعةHigh Angle لهانى الأبن ينظر لأعلى يسار الكادر
قطع Cut
37
ميرفت : إنت كل شوية عايز حاجة ؟
الأم : مالكيش دعوة بالولد . تعالى نقعد فى أى محل ناكل آيس كريم .
ميرفت : لأ . مافيش داعى حسن يزعل .
لقطة متوسطة M .S  لميرفت يمين كادر تنظر لأسقل والأم يسار كادر
 

 

قطع Cut

38
مشهد ( 8 )
نهار / خارجى داخلى الأتوبيس
لقطة متوسطة لأثنين M. S.  من فوق ظهر حسن ( أمورس ) وضيف يظهر فى عمق يمين الكادر مستنداً على مقدمة الأتوبيس ويظهر وجه حسن فى المرآة الأمامية للأتوبيس .
قطع
Cut
39

صوت الشارع
صوت فتح الباب

لقطة كبيرة L .S.  للأتوبيس يصل إلى المحطة ويجرى خلفه مجموعة من الناس وينزل ضيف من الأتوبيس
قطع Cut
40
لقطة متوسطة M . S.  من زاوية منخفضة  Low Angle
( الكاميرا محمولة ) Hand Camera  لحسن وهو يفتح باب الأتوبيس وينزل منه ويتحرك ناحية يمين الكادر مبتعداً عن الكاميرا حتى يصل إلى برميل ماء وينحنى عليه ليغسل وحهه .
قطع Cut
41

صوت الماء

 

 

 

 


صوت غلق الباب

سيد : إزيك باأبو على
حسن : أهلاً يا سيد . هاه إبنك عامل آيه !
سيد : خرج إمبارح من مستشفى الحميات
حسن : يالا يا ضيف . إرجع لمراتك يا سيد وإخزى الشيطان . دى عشرة عمر .
سيد : هى اللى مرووشة . هو أنا قلت لها تسيب البيت .
حسن : إتوكل على الله وإن شاء الله خير . ماتيالا يا ضيف .
لقطة متوسطة M . S  من زاوية مرتفعة High Angle والكاميرا محمولة Hand Camera  لحسن وهو منحنى ومن الزاوية العكسية . ثم يقف ويصبح فى حجم لقطة أمريكية American Shot وينظر يسار كادر ويدخل الكادر سائق أخر ويتحركا عكس اتجاه الكاميرا .
ثم يخرج سيد من يسار الكادر ويصعد حسن الأتوبيس ويغلق الباب
قطع Cut
42
حسن : جبت لنا لقمة ناكلها ؟
ضيف : فى التابلوه من بدرى . تاكل دلوقت ؟
حسن : لا . لما نوصل الجاراج .
كوثر : الحمدلله إنى لحقتك
حسن : فيه حاجة ؟
كوثر : ماما عاوزاك ضرورى
حسن : طب لفى .
لقطة كبيرة أمريكية American Shot من داخل الأتوبيس الكاميرا محمولة Hand Camera ويصعد ضيف من الباب يمين كادر وحسن خلف عجلة القيادة ( أمورس ) وظهره للكاميرا وتبتعد الكاميرا قليلاً ويصبحاً فى حجم لقطة كبيرة L .S.  ويتحرك الأتوبيس . ثم تظهر من وراء الزجاج فتاة ترتدى ملابس مدرسية وتتحرك يسار كادر لتبتعد عن الأتوبيس وتقترب الكاميرا من حسن ويخرج ضيف من الكادر ويصبح حسن يسار كادر والفتاة يمين كادر تنظر فى اتجاه حسن لأعلى
قطع Cut
43
ضيف : جاراج لقطة متوسطة M .S  للفتاة تدخل من عمق الكادر والأتوبيس يسار كادر وتصعد الأتوبيس ويأتى خلفها مجموعة ركاب يحاولون الصعود وراءها ويظهر ضيف من النافذة ويشيح بيده ناحية الركاب ويغلق الباب. ويتحرك الأتوبيس ناحية ناحية يمين الكادر .
قطع Cut
44
كوثر : الورشة ها يتحجز عليها . لقطة قريبة Close up لكوثر تقف بروفيل Profile  وتنظر يسار كادر
قطع Cut
45
حسن : ورشة آيه ! لقطة قريبة Close up لحسن من وجهة نظر كوثر
قطع Cut
46
كوثر : إمبارح جالنا جواب من مصلحة الضرايب يا الدفع  لقطة قريبة Close up لكوثر من وجهة نظر حسن وتنظر فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut
47
صوت كوثر : يا الحبس .
حسن : هو أبويا مابيدفعش ضرايب
صوت كوثر : الجواب مكتوب فيه إنه متأخر عاالورشة
لقطة قريبةClose up  لحسن يسار كادر وينظر فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut
48
كوثر : 20 ألف جنيه . لقطة قريبة Close up  لكوثر وجهها كامل فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut
49

صوت فرملة شديدة

حسن : يا خبر إسود ليه؟ لقطة كبيرة L .S . من أخر الأتوبيس بعدسة واسعة Wide Angle ويظهر الثلاثة فى عمق الكادر ويقف الأتوبيس
قطع Cut
50
كوثر : ضرايب متأخرة من عشر سنين . لقطة متوسطة M .S  لكوثر من زاوية مرتفعة  High Angle وتظهر جالسة على أحد المقاعد وتنظر يسار كادر
قطع Cut

 

51
حسن : وأبويا كان فين المرة دى كلها .
كوثر : ماانت عارف ياآبيه . سايب كل حاجة لعونى .
حسن : عملها الكلب .
صوت كوثر : ماما قالت لى ماأرجعش إلا بيك .
حسن : وأبوكى عامل آيه ؟
 
لقطة متوسطة M . S.  لحسن يسار كادر يرفع يده وتتابع الكاميرا يده Pan Right ناحية اليمين ليعدل وضع الكاميرا وتظهر كوثر فى المرآة ناظرة ناحية الكاميرا وضيف جالس خلفها . ثم تتابع الكاميرا يده Pan Left وهو يترك المرآة يسار كادر ليظهر حسن ناحية اليمين بروفيل Profile .
قطع Cut
52
كوثر : بابا من ساعة ما سمع الخبر وهو حالته وحشة قوى . لقطة متوسطة M . S.  من زاوية مرتفعة High Angle كما فى لقطة 51 لكوثر
قطع Cut
53
حسن : هو اللى سابله الحبل عا السايب لحد ماخد كل حاجة . لقطة متوسطة M. S.  لحسن الكاميرا أمام زجاج الأتوبيس ويجلس خلف عجلة القيادة
قطع Cut
54

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات