وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 7 )
نهار / خارجى
أمام أحد محلات الملابس
|
|
|
صوت جو الشارع |
الأم :
أنا مش قادرة أفهم إنتى مستحملة عيشتك إزاى مع حسن الزفت
ميرفت : يا ماما حرام عليكى
|
لقطة متوسطة كبيرة
M . L .S. لميرفت
والأم يخرجا من أحد المحلات
قطع Cut
|
34 |
|
|
الأم
: عاجبك الفستان
ميرفت : تفتكرى ها يبقى حلو علىً
الأم : تعالى ندخل نقيسه , هايبقى حلو عليكى فى حفلة أختك
ميرفت : لأ بلاش بعدين
الأم : مايهميكيش أنا معايا فلوس
|
لقطة متوسطة
M. S 2 لميرفت والأم
واقفتين فى مواجهة الكاميرا أمام أحد المحلات والكاميرا
داخل المحل من الزاوية
العكسية
قطع Cut |
35 |
|
|
الأم
: ميرفت . ماهر إبن خالتك
رجع إمبارح من بلاد بره , كلمنى فى التليفون وبيسلم عليكى .
ميرفت : الله يسلمه .
الأم : بيقول إنه ناوى يعمل مشاريع هنا ومش هايسافر بلاد بره تانى
.
ميرفت : أفتكر إن الكلام ده فات أوانه خلاص . أنا دلوقتى ست متجوزة
ومخلفة وبأحب جوزى
|
لقطة أمريكية
American Shot لميرفت تلتفت
ناحية الكاميرا , والأم تمسك بالطفل يسار كادر ويصبحوا فى حجم
لقطة متوسطة M . S. 3, وتتابعهم الكاميرا يساراً
Pan Left
قطع
Cut |
36 |
|
|
هانى
: تيتة . إنتى مش هاتجيبيلى شوكولاتة |
لقطة متوسطة
M .S. من زاوية مرتفعةHigh
Angle
لهانى الأبن ينظر لأعلى يسار الكادر
قطع Cut |
37 |
|
|
ميرفت : إنت كل شوية عايز حاجة ؟
الأم : مالكيش دعوة بالولد . تعالى نقعد فى أى محل ناكل آيس كريم .
ميرفت : لأ . مافيش داعى حسن يزعل . |
لقطة متوسطة
M .S لميرفت يمين
كادر تنظر لأسقل والأم يسار كادر
قطع
Cut |
38 |
|
|
|
مشهد ( 8 )
نهار / خارجى داخلى الأتوبيس
|
|
|
|
|
لقطة متوسطة لأثنين
M. S. من فوق
ظهر حسن ( أمورس ) وضيف يظهر فى عمق يمين الكادر مستنداً على
مقدمة الأتوبيس ويظهر وجه حسن فى المرآة الأمامية للأتوبيس .
قطع
Cut |
39 |
|
صوت الشارع
صوت فتح الباب |
|
لقطة كبيرة
L .S. للأتوبيس يصل إلى
المحطة ويجرى خلفه مجموعة من الناس وينزل ضيف من الأتوبيس
قطع Cut |
40 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M . S. من زاوية منخفضة Low
Angle
( الكاميرا محمولة ) Hand Camera لحسن وهو يفتح باب الأتوبيس وينزل منه
ويتحرك ناحية يمين الكادر مبتعداً عن الكاميرا حتى يصل إلى برميل
ماء وينحنى عليه ليغسل وحهه .
قطع Cut |
41 |
|
صوت الماء
صوت غلق الباب |
سيد
: إزيك باأبو على
حسن : أهلاً يا سيد . هاه إبنك عامل آيه !
سيد : خرج إمبارح من مستشفى الحميات
حسن : يالا يا ضيف . إرجع لمراتك يا سيد وإخزى الشيطان . دى عشرة
عمر .
سيد : هى اللى مرووشة . هو أنا قلت لها تسيب البيت .
حسن : إتوكل على الله وإن شاء الله خير . ماتيالا يا ضيف . |
لقطة متوسطة
M . S من زاوية مرتفعة High
Angle
والكاميرا محمولة Hand Camera لحسن وهو منحنى ومن الزاوية العكسية . ثم يقف
ويصبح فى حجم لقطة أمريكية American Shot وينظر يسار كادر ويدخل الكادر سائق
أخر ويتحركا عكس اتجاه الكاميرا .
ثم يخرج سيد من يسار الكادر ويصعد حسن الأتوبيس ويغلق الباب
قطع Cut |
42 |
|
|
حسن
: جبت لنا لقمة ناكلها ؟
ضيف : فى التابلوه من بدرى . تاكل دلوقت ؟
حسن : لا . لما نوصل الجاراج .
كوثر : الحمدلله إنى لحقتك
حسن : فيه حاجة ؟
كوثر : ماما عاوزاك ضرورى
حسن : طب لفى . |
لقطة كبيرة أمريكية
American Shot من داخل
الأتوبيس الكاميرا محمولة Hand Camera ويصعد ضيف من الباب يمين كادر
وحسن خلف عجلة القيادة ( أمورس ) وظهره للكاميرا وتبتعد الكاميرا
قليلاً ويصبحاً فى حجم لقطة كبيرة L .S.
ويتحرك الأتوبيس . ثم تظهر من
وراء الزجاج فتاة ترتدى ملابس مدرسية وتتحرك يسار كادر لتبتعد عن
الأتوبيس وتقترب الكاميرا من حسن ويخرج ضيف من الكادر ويصبح حسن
يسار كادر والفتاة يمين كادر تنظر فى اتجاه حسن لأعلى
قطع Cut |
43 |
|
|
ضيف
: جاراج |
لقطة متوسطة
M .S للفتاة تدخل من
عمق الكادر والأتوبيس يسار كادر وتصعد الأتوبيس ويأتى خلفها
مجموعة ركاب يحاولون الصعود وراءها ويظهر ضيف من النافذة ويشيح
بيده ناحية الركاب ويغلق الباب. ويتحرك الأتوبيس ناحية ناحية
يمين الكادر .
قطع Cut |
44 |
|
|
كوثر
: الورشة ها يتحجز عليها . |
لقطة قريبة
Close up لكوثر تقف بروفيل Profile
وتنظر يسار كادر
قطع Cut |
45 |
|
|
حسن
: ورشة آيه ! |
لقطة قريبة
Close up لحسن من وجهة نظر
كوثر
قطع Cut |
46 |
|
|
كوثر
: إمبارح جالنا جواب من مصلحة الضرايب يا الدفع |
لقطة قريبة
Close up لكوثر من وجهة
نظر حسن وتنظر فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut |
47 |
|
|
صوت كوثر
: يا الحبس .
حسن : هو أبويا مابيدفعش ضرايب
صوت كوثر : الجواب مكتوب فيه إنه متأخر عاالورشة |
لقطة قريبةClose
up لحسن يسار كادر
وينظر فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut |
48 |
|
|
كوثر
: 20 ألف جنيه . |
لقطة قريبة
Close up لكوثر وجهها كامل
فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut |
49 |
|
صوت فرملة شديدة
|
حسن
: يا خبر إسود ليه؟ |
لقطة كبيرة
L .S . من أخر الأتوبيس
بعدسة واسعة Wide Angle ويظهر الثلاثة فى عمق الكادر ويقف الأتوبيس
قطع Cut |
50 |
|
|
كوثر
: ضرايب متأخرة من عشر سنين . |
لقطة متوسطة
M .S لكوثر من زاوية
مرتفعة High Angle وتظهر جالسة على أحد المقاعد وتنظر يسار كادر
قطع Cut |
51 |
|
|
حسن
: وأبويا كان فين المرة دى كلها .
كوثر : ماانت عارف ياآبيه . سايب كل حاجة لعونى .
حسن : عملها الكلب .
صوت كوثر : ماما قالت لى ماأرجعش إلا بيك .
حسن : وأبوكى عامل آيه ؟
|
لقطة متوسطة
M . S. لحسن يسار كادر
يرفع يده وتتابع الكاميرا يده Pan Right ناحية اليمين ليعدل وضع الكاميرا
وتظهر كوثر فى المرآة ناظرة ناحية الكاميرا وضيف جالس خلفها . ثم
تتابع الكاميرا يده Pan Left وهو يترك المرآة يسار كادر ليظهر حسن ناحية
اليمين بروفيل Profile .
قطع Cut |
52 |
|
|
كوثر
: بابا من ساعة ما سمع الخبر وهو حالته وحشة قوى . |
لقطة متوسطة
M . S. من زاوية مرتفعة High
Angle
كما فى لقطة 51 لكوثر
قطع Cut |
53 |
|
|
حسن
: هو اللى سابله الحبل عا السايب لحد ماخد كل حاجة . |
لقطة متوسطة
M. S. لحسن الكاميرا
أمام زجاج الأتوبيس ويجلس خلف عجلة القيادة
قطع Cut |
54 |