welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 9 )
نهار / خارجى موقف سيارات الأجرة

صوت الشارع
صوت غلق بابى السيارة

حسن : الله ينور يا بيومى لقطة كبيرة L .S.  من زاوية مرتفعة High Angle  لفتى يحمل دلو ماء بجوار النيل ويصعد فى اتجاه الكاميرا ويتحرك يساراً وتابعه الكاميرا  Pan Left حتى يصل إلى سيارة أجرة ويأتى حسن وكوثر من عمق الكادر ويصعدا الى السيارة ويغلق الفتى باب السيارة ثم يعود يشير للسيارات وحتى يرجع حسن الى الخلف ويتحرك بعد ذلك ناحية يمين الكادر .
قطع Cut
55
مشهد ( 10 )
نهار / داخلى ورشة الخشب

صوت العمال والماكينات
مؤثر غلق الباب

لقطة كبيرة L. S . للعمال داخل الورشة تتابع الكاميرا أحد العمال يحمل باباً ويتحرك فى اتجاهها , ثم يعبرها لليمين Pan Right  ليخرج من من باب الورشة وتدخل سياره حسن الكادر من اليسار وتخرج كوثر وتتحرك يمين كادر ويدخل حسن الورشة ليصبح فى حجم لقطة متوسطة M .S.  ويقف أمام الكاميرا .
قطع Cut
56
الرجل : أهلاً يا أسطى حسن . عاش من شافك كرسى يالا .
حسن : لا مافيش داعى . أمال فين عونى ؟
الرجل : وصل لحد مغلق الخشب
حسن : وبيعمل آيه فى مكغلق الخشب ؟
الرجل : ماهو لامؤاخذة بيشتغل فى الخشب اليومين دول
لقطة متوسطة M .S . لرجل يأتى من يمين الكادروتتابعه الكاميرا يساراً Pan Left ويدخل حسن الكادر من اليسار ويصبحا فى حجم لقطة أمريكية American Shot
قطع Cut
57

دخول موسيقى
( 2 )

الرجل : ماتقعد تشرب حاجة
حسن : متشكر يا بندق
أمال المنشار ده واقف ليه؟
بندق : ماهو الموتور فيه عطل وعايز يتصلَح .
حسن : من إمتى ؟
بندق : بقى له إسبوعين على كده .
حسن : ليه ماجبتوش حد يصلحه ؟
بندق : قلت للأسطى عونى كذا مرة  والظاهر إنه بينسى .
حسن : طب أنا طالع البيت . ولما ييجى قوله إنى عاوزه ضرورى
لقطة أمريكية American Shot لحسن يمين كادر والرجل يسار كادر وبجواره منشار خشب كهربائى فى مقدمة يسار الكادر . ثم يتحرك حسن قليلاً ناحية المقدمة
 

 

 


ثم يتحرك ناحية يمين الكادر وتتابعه الكاميرا يميناً pan Right ويقف لينظر حوله
قطع Cut

58

لقطة كبيرة L .S.  من زاوية مرتفعة High Angle لحسن يقف فى مواجهة الكاميرا وعمال الورشة يتحركون حوله . ثم يلتفت ليخرج من الباب
قطع Cut
59
مشهد (11 )
نهار / داخلى منزل أهل حسن
الأم : إزيك يا حسن إزيك ياضنايا
حسن : إزيك ياأمه .
الأم : إزىَ ميرفت والولد .
حسن : كويسين الحمدلله .أمال الحاج فين ؟
الأم :فى أوضته . من ساعة ماسمع الخبر وهو قافل على نفسه الباب .
حسن : إزاى الكلارم ده حصل ! ماهى الورشة ماشية وشغالة زى النار .
الأم : ماهو ده اللى مبرجل أبوك ومخليه مش عايز يقابل حد .
حسن : هو اللى سلم نفسه لعونى .
الأم : هايعمل آيه بقى . وإنت شايل إيدك من زمان ,والراجل كبر برضه .
حسن : أنا اللى شلت إيدى ياأمه .
الأم : مش وقت عتاب ياحسن . خش لأبوك دلوقت هوَن عليه بكلمتين .
كوثر : هاتتغدى معايا ياآبيه ؟
حسن : أيوة ياكوثر .
الأم : حسن!
لقطة قريبة Close up لصورة فوتوغرافية معلقة على الحائط و ويظهر فيها أسرة حسن وهم اطفال . وتدخل الكادر رئيفة أم حسن وتتابعها الكاميرا يساراً Pan Left وتفتح الباب ويدخل حسن ويقبلها ويحضنها . ثم يتحركا يمين كادر وتتابعهما الكاميرا Pan Right ثم يقفا ويصبحا فى حجم لقطة أمريكية American Shot .

 

 

 

 

 

 

 وتخرج كوثر من باب غرفة يسار كادر , تقف قليلاً وثم تخرج من الكادر يساراً ويتحرك حسن عكس اتجاه الكاميرا ,
قطع Cut

60
الأم : ماتقلبش عليه المواجع ياحسن لقطة قريبة Close up للأم تنظر يسار كادر
قطع Cut
61

صوت فتح الباب

حسن : حاضر ياأمه . لقطة قريبة Close up لحسن يسار كادر وينظر يمين كادر , ثم يتحرك ناحية الباب ويدخل ويغلق الباب
قطع Cut
62
مشهد (12 )
نهار / داخلى غرفة نوم الحاج سلطان

استمرار موسيقى ( 2 )

لقطة أمريكية American Shot للأب جالس على الأريكة  يسار كادر فى وضع بروفيل Profile  .
قطع Cut
63
لقطة قريبة Close up لحسن يسار كادر يخفض رأسه ثم يرفعها ثانية .
قطع Cut
64
حسن : سلامتك يابا . ماتعولش همَ . لقطة متوسطة M .S.  للأثنين . الأب يمين كادر ويأتى حسن من عمق الكادر ويجلس يساراً فى مواجهة الكاميرا .ثم يمسك يد الأب ويقبلها
قطع Cut
65
 سلطان : الزمن جرى . لقطة متوسطة M. S.  لحسن والكاميرا من فوق كتف حسن أمورس ويظهر الأب فى بؤرة العدسة Net ,
قطع Cut
66
حسن : ماتعملش كده يابا فى نفسك . معلش أنا هاأروح لمحامى يشوف لنا تصريفة لقطة متوسطة للأثنين M .S .2 يظهر الأب بروفيل خارج بؤرة العدسة Flow وحسن يجلس بوجهه كاملاً فى مواجهة الكاميرا
قطع Cut
67
سلطان : ماهو لو كنت فضلت معايا ماكانش ده حصل . لقطة قريبة Close up والكاميرا أمورس من سلطان لحسن
قطع Cut
68
مشهد ( 13 )
نهار / داخلى سلالم المنزل

نهاية موسيقى
( 2 )

لقطة كبيرة L .S.  لباب الشقة من زاوية منخفضة Low Angle ويخرج حسن من الباب وينزل ناحية الكاميرا ثم يعبرها وتتابعه الكاميرا Pan Left من زاوية مرتفعة High Angle  حتى يخرج من باب المنزل
قطع Cut
69

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات