وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 9 )
نهار / خارجى موقف سيارات الأجرة
|
|
|
صوت الشارع
صوت غلق بابى السيارة |
حسن
: الله ينور يا بيومى
|
لقطة كبيرة
L .S. من زاوية مرتفعة
High Angle لفتى يحمل دلو ماء بجوار النيل ويصعد فى اتجاه الكاميرا ويتحرك
يساراً وتابعه الكاميرا Pan Left
حتى يصل إلى سيارة أجرة ويأتى حسن وكوثر
من عمق الكادر ويصعدا الى السيارة ويغلق الفتى باب السيارة ثم
يعود يشير للسيارات وحتى يرجع حسن الى الخلف ويتحرك بعد ذلك
ناحية يمين الكادر .
قطع Cut |
55 |
|
|
|
مشهد ( 10 )
نهار / داخلى ورشة الخشب
|
|
|
صوت العمال
والماكينات
مؤثر غلق الباب |
|
لقطة كبيرة
L. S . للعمال داخل
الورشة تتابع الكاميرا أحد العمال يحمل باباً ويتحرك فى اتجاهها
, ثم يعبرها لليمين Pan Right ليخرج من من باب الورشة وتدخل سياره حسن
الكادر من اليسار وتخرج كوثر وتتحرك يمين كادر ويدخل حسن الورشة
ليصبح فى حجم لقطة متوسطة M .S. ويقف أمام الكاميرا .
قطع Cut |
56 |
|
|
الرجل
: أهلاً يا أسطى حسن . عاش من شافك كرسى يالا .
حسن : لا مافيش داعى . أمال فين عونى ؟
الرجل : وصل لحد مغلق الخشب
حسن : وبيعمل آيه فى مكغلق الخشب ؟
الرجل : ماهو لامؤاخذة بيشتغل فى الخشب اليومين دول |
لقطة متوسطة
M .S . لرجل يأتى من
يمين الكادروتتابعه الكاميرا يساراً Pan Left ويدخل حسن الكادر من اليسار
ويصبحا فى حجم لقطة أمريكية American
Shot
قطع Cut
|
57 |
دخول موسيقى
( 2 ) |
|
الرجل
: ماتقعد تشرب حاجة
حسن : متشكر يا بندق
أمال المنشار ده واقف ليه؟
بندق : ماهو الموتور فيه عطل وعايز يتصلَح .
حسن : من إمتى ؟
بندق : بقى له إسبوعين على كده .
حسن : ليه ماجبتوش حد يصلحه ؟
بندق : قلت للأسطى عونى كذا مرة والظاهر إنه بينسى .
حسن : طب أنا طالع البيت . ولما ييجى قوله إنى عاوزه ضرورى
|
لقطة أمريكية
American Shot لحسن يمين كادر
والرجل يسار كادر وبجواره منشار خشب كهربائى فى مقدمة يسار
الكادر . ثم يتحرك حسن قليلاً ناحية المقدمة
ثم يتحرك ناحية يمين الكادر وتتابعه الكاميرا يميناً
pan Right ويقف لينظر
حوله
قطع Cut
|
58 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L .S. من زاوية مرتفعة High
Angle
لحسن يقف فى مواجهة الكاميرا وعمال الورشة يتحركون حوله . ثم
يلتفت ليخرج من الباب
قطع Cut
|
59 |
|
|
|
مشهد (11 )
نهار / داخلى منزل أهل حسن
|
|
|
|
الأم : إزيك يا حسن إزيك
ياضنايا
حسن : إزيك ياأمه .
الأم : إزىَ ميرفت والولد .
حسن : كويسين الحمدلله .أمال الحاج فين ؟
الأم :فى أوضته . من ساعة ماسمع الخبر وهو قافل على نفسه الباب .
حسن : إزاى الكلارم ده حصل ! ماهى الورشة ماشية وشغالة زى النار .
الأم : ماهو ده اللى مبرجل أبوك ومخليه مش عايز يقابل حد .
حسن : هو اللى سلم نفسه لعونى .
الأم : هايعمل آيه بقى . وإنت شايل إيدك من زمان ,والراجل كبر برضه
.
حسن : أنا اللى شلت إيدى ياأمه .
الأم : مش وقت عتاب ياحسن . خش لأبوك دلوقت هوَن عليه بكلمتين .
كوثر : هاتتغدى معايا ياآبيه ؟
حسن : أيوة ياكوثر .
الأم : حسن! |
لقطة قريبة
Close up لصورة فوتوغرافية
معلقة على الحائط و ويظهر فيها أسرة حسن وهم اطفال . وتدخل الكادر
رئيفة أم حسن وتتابعها الكاميرا يساراً Pan
Left وتفتح الباب ويدخل حسن
ويقبلها ويحضنها . ثم يتحركا يمين كادر وتتابعهما الكاميرا
Pan Right ثم
يقفا ويصبحا فى حجم لقطة أمريكية American
Shot .
وتخرج كوثر من باب
غرفة يسار كادر , تقف قليلاً وثم تخرج من الكادر يساراً ويتحرك
حسن عكس اتجاه الكاميرا ,
قطع Cut |
60 |
|
|
الأم
: ماتقلبش عليه المواجع ياحسن |
لقطة قريبة
Close up للأم تنظر يسار
كادر
قطع Cut |
61 |
|
صوت فتح الباب |
حسن
: حاضر ياأمه . |
لقطة قريبة
Close up لحسن يسار كادر
وينظر يمين كادر , ثم يتحرك ناحية الباب ويدخل ويغلق الباب
قطع Cut |
62 |
|
|
|
مشهد (12 )
نهار / داخلى غرفة نوم الحاج سلطان
|
|
استمرار
موسيقى ( 2 ) |
|
|
لقطة أمريكية
American Shot للأب جالس على
الأريكة يسار كادر فى وضع بروفيل
Profile .
قطع Cut |
63 |
|
|
لقطة قريبة
Close up لحسن يسار كادر
يخفض رأسه ثم يرفعها ثانية .
قطع Cut |
64 |
|
حسن
: سلامتك يابا . ماتعولش همَ . |
لقطة متوسطة
M .S. للأثنين . الأب
يمين كادر ويأتى حسن من عمق الكادر ويجلس يساراً فى مواجهة
الكاميرا .ثم يمسك يد الأب ويقبلها
قطع Cut |
65 |
|
سلطان
: الزمن جرى . |
لقطة متوسطة
M. S. لحسن والكاميرا
من فوق كتف حسن أمورس ويظهر الأب فى بؤرة العدسة
Net ,
قطع Cut |
66 |
|
حسن
: ماتعملش كده يابا فى نفسك . معلش أنا هاأروح لمحامى يشوف لنا
تصريفة |
لقطة متوسطة للأثنين
M .S .2 يظهر
الأب بروفيل خارج بؤرة العدسة Flow وحسن يجلس بوجهه كاملاً فى مواجهة
الكاميرا
قطع Cut |
67 |
|
سلطان
: ماهو لو كنت فضلت معايا ماكانش ده حصل . |
لقطة قريبة
Close up والكاميرا أمورس
من سلطان لحسن
قطع Cut |
68 |
|
|
|
مشهد ( 13 )
نهار / داخلى سلالم المنزل |
|
نهاية موسيقى
( 2 ) |
|
|
لقطة كبيرة
L .S. لباب الشقة من
زاوية منخفضة Low Angle ويخرج حسن من الباب وينزل ناحية الكاميرا ثم يعبرها
وتتابعه الكاميرا Pan Left من زاوية مرتفعة
High Angle حتى يخرج من باب المنزل
قطع Cut |
69 |