وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 16 )
نهار / داخلى غرفة نوم سلطان
|
|
|
|
أبوعميرة
: ألف ألف حمدالله على السلامة أنا أول ما عرفت إنك بعافية شوية
قلت لازم آجى وأطمئن عليك . |
لقطة متوسطة
M . S. لأبو عميرة يدخل
غرفة نوم سلطان وتتابعه الكاميرا من اليسار الى اليمين
Pan Right ويصبح فى
حجم لقطة متوسطة لأثنين M .S .2 مع سلطان ويجلس بجواره على الأريكة
قطع Cut |
88 |
|
|
سلطان
: تعيش يا عميرة
|
لقطة متوسطة قريبة
M .Close up لوجه
الحاج سلطان
قطع Cut |
89 |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لوجه أبو
عميرة
قطع Cut |
90 |
|
|
أبو عميرة
: تسلم إيديكى يا عروسة
|
لقطة متوسطة كبيرة
M . L .S لكوثر
تدخل وهى تحمل صنية القهوة من يسار الكادر وتتابعها
الكاميرا يميناً Pan Right ويصبح الثلاثة فى حجم لقطة كبيرة
L .S.
قطع Cut |
91 |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M .Close up لوجه كوثر
قطع Cut |
92 |
|
|
أبو عميرة
: ربنا يخلى |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لوجه
عميرة
قطع Cut |
93 |
|
|
سلطان
: حطى الصينية يابت وخلصى . |
لقطة كبيرة
L .S . لسلطان وكوثر
وأبو عميرة من زاوية منخفضةLow Angle وتخرج كوثر من الكادر
قطع Cut |
94 |
|
|
أبو عميرة
: بقولك آيه يا حاج أنا سمعت إن انت فى ورطة وأنا فلوسى حاضرة
ورقبتى سدادة وإذا ماوقفتش جنبك فى زنقة زى دى ها أبقى إبن حرام .
أنا رقبتى سدادة وفلوسى كلها تحت أمرك . |
لقطة متوسطة قريبة
M .Close up لوجه أبو
عميرة
قطع Cut |
95 |
|
|
سلطان
: شايلك لعوزة ياأبو عميرة . |
لقطة متوسطة قريبةM
. Close up لسلطان
قطع Cut |
96 |
|
|
أبو عميرة
: والله لا أنت قايل ما تتكسفش .
سلطان : لما أحتاج لك ها أبقى أقولك .
أبو
عميرة : بقى أنت عامل تكليف برضه بس بقى ماتنساش إنى أنا أخوك وتحت
أمرك فى أى وقت .
سلطان : تشكر يأبو عميرة .
أبو
عميرة : طب أنا ها أستأذن لاحسن سايب المحل لوحده . لا والله ماأنت
قايم خليك مرتاح . سلامو كليكم .
سلطان : وعليكوا السلام
أبو
عميرة : يا ساتر . |
لقطة متوسطة للأثنين
M .S. 2
ثم يقف عميرة ويحاول سلطان الوقوف .ثم يمنعه أبو عميرة ويتحرك يسار
كادر ويخرج من الباب .
قطع Cut |
97 |
|
|
|
مشهد ( 17 )
ليل / داخلى مكتب المحامى
|
|
|
|
المحامى
: طالما مصلحة الضرايب بعتتلكوا الجواب يبقى ما فيش فايدة هايحجزوا
على الورشة . |
لقطة متوسطة قريبة
M .Close up لوجه
المحامى
قطع Cut |
98 |
|
|
حسن
: مش ممكن نطعن ؟ |
لقطة متوسطة قريبة
M .Close up لوجه حسن
قطع Cut |
99 |
|
|
المحامى
: ميعاد الطعن عدى خلاص . المصلحة بعتتلكوا الرقم وإنتوا وافقتوا
عليه . |
لقطة متوسطة كبيرةM
.L .S لحسن
والمحامى
قطع Cut |
100 |
|
|
حسن
: أبويا ماوصلتوش أى جوابات قبل الجواب ده . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لحسن
قطع Cut |
101 |
|
|
المحامى
: لا يمكن ياإما وصله ونسى ياإما حد تانى استلمه بداله |
لقطة متوسطة قريبةM
.Close up للمحامى
قطع Cut |
102 |
|
|
حسن
: طب والحل ؟ |
لقطة متوسطة
M . S . لحسن
قطع Cut |
103 |
|
|
المحامى
: هو أقصى شىء إننا نطلب تقسيط المبلغ . |
لقطة متوسطة
M .S. للمحامى
قطع Cut |
104 |
|
|
|
مشهد ( 18 )
ليل / خارجى السيارة الأجرة
|
|
دخول موسيقى
( 3 ) |
صوت الشارع
|
الرجل
: مصر الجديدة ياسطى ؟ |
لقطة متوسطة
M .S . لحسن خلف عجلة
القيادة والكاميرا وراء ظهره
( أمورس ) ويظهر من وراء الزجاج رجلا يشير لحسن ليقف ويصل حسن
اليه يقف بجواره ويظهر وجه الرجل من خلال زجاج الباب الجانبى
قطع Cut |
105 |
نهاية موسيقى
( 3 ) |
|
حسن
: آسف . مش سكتى أصلى تعبان شوية وعاوز أنام . |
لقطة متوسطة
M . S. من وراء كتف
الرجل ويظهر حسن جالساً خلف عجلة القيادة وينظر ناحيته . ثم يدير
السيارة ويخرج من الكادر .
قطع Cut |
106 |
|
|
|
مشهد ( 19 )
ليل / داخلى منزل حماة حسن الصالة
|
|
|
|
هانى
: ستو ستو تركبى معايا العجلة .
ميرفت : أنا عايزة كتاب أبلة نظيرة
الجد : بلاش دوشة ياهانى .
الجدة : عينيك هاتتمقق من القراية . |
لقطة متوسطة
M .S . لهانى وهو يركب
الدراجة ويدخل من يسار كادر ويصل الى الجد وهو يقرأ الجريدة
والجدة تحيك قطعة قماش وميرفت التى تتحدث فى التليفون
قطع Cut |
107 |
|
|
ميرفت
: كده المقادير غلط خالص
|
لقطة كبيرة للجميع
L .S . وتظهر ميرفت فى مقدمة الكادر وهى تتحدث فى
التليفون
قطع Cut |
108 |
|
|
ميرفت
: هاه يا عزة هاتعملى آيه غير التورتة . أنا ممكن أعملك سويسرل . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لميرفت
قطع Cut |
109 |
|
صوت نفير
السيارة |
ميرفت
: هاأجيبلك الحاجات كلها معايا .. بابا جه ياهانى .هاأكون عندك
الساعة خمسة
باى دلوقت يالا ياهانى
الأم : سيبى الولد ده واخد حمام سخن . |
لقطة كبيرة للصالة
L .S .. وتظهر ميرفت فى عمق الكادر
والطفل يلعب بالدراجة والأب والأم يسار كادر .
قطع Cut |
110 |
|
|
الأم
: طبعاً مانتيش مروحة الليلة دى . |
لقطة متوسطة قريبة
M .Close up للأم
قطع Cut |
112 |
|
|
الأب
: سيبى الواد يشوف أبوه .
الأم : بقولك واخد حمام سخن .
الأب : ده كان من تلات ساعات .
الأم
: هو أنت عايز تعاندنى وخلاص ياعبد السلام . |
لقطة كبيرة
L . S . لميرفت تتحرك ناحية عمق الكادر وتخرج من الباب
ويظهر الجميع فى الصالة
قطع Cut |
113 |