وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 31 )
نهار / داخلى غرفة الطعام منزل سميحة |
|
|
صوت حركة
أطباق |
البرنس
: ماتاكل جمبرى ياطيب . |
لقطة قريبة
Close up ليد البرنس فى
طبق الجمبرى وتتحرك الكاميرا ناحية اليسارPan
Left لتتابع يده وهو يضع
الجمبرى فى طبق آخر .
قطع Cut |
191 |
|
|
البرنس
: ده ماتاكلهوش فى مصر ولا ب6 , 7 أو 10 جنيه . |
لقطة متوسطة قريبةM
. Close up لوجه
البرنس .
قطع Cut |
192 |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لحسن
قطع Cut |
193 |
|
|
سميحة
: ماتمد إيدك يا حسن . أنت مكسوف ياخويا ولاَ آيه ؟
البرنس : تاخد لك كوباية يابرنس .
حسن : مايضرش يابرنس |
لقطة كبيرة
L . S. للغرفة ويظهر فى
اليمين حدمى الأبن وسميحة وفى يسار الكادر البرنس وحسن فى مواجهة
الكاميرا وعلى الأبن الأكبر فى أقصى يسار الكادر .
قطع Cut |
194 |
|
صوت صب
النبيذ |
البرنس
: طب خد ياأبو على
|
لقطة قريبة
Close up ليد البرنس تصب
النبيذ فى كوب
قطع Cut |
195 |
|
|
على
: هات كوباية يابا . |
لقطة متوسطة
M . S. لعلى ينظر
يمين كادر
قطع Cut |
196 |
|
|
سميحة
: واد يا على |
لقطة متوسطة
M . S. لسميحة تنظر
يمين كادر .
قطع Cut |
197 |
|
|
على
: آيه هو خالى حسن غريب . ما تصب ياطيب .
البرنس : خد ياد خد مش خسارة فيك وأنت ياله ياحمدى مد ياله .
سميحة : آيه يابرنس .
البرنس : أنتى مالك ولا أنتى عايزة أنتى كمان . هاتى
سميحة : هو على طول كده مبوَظ العيال . آيه ياوله ؟
على : شبعت ... أنا سابق عالدكان عاوز حاجة يابا ؟
البرنس : أيوة ياله روح على منصور قوله يحضر عربية نص نقل عشان
تاخد البضاعة .
على : طيب .
البرنس : واد ياعلى خد بالك وأنت ماشى , وبعدين بلاش لف ودوران
أيوة ماأنا عارفك زى أمك
سميحة : الله ! |
لقطة كبيرة
L. S. من فوق ظهر سميحة
لعلى وهو ينظر يمين كادر .
تتحرك الكاميرا شمالاً Pan Left مع على لتتابعه وهو يقف ويذهب ناحية الباب
ويقف بجوار البرنس وحسن ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة
M . S .
ثم يخرج على من الباب .
قطع Cut
|
198 |
|
|
حمدى
: على فكرة يابا الواد على اليومين دول ماشيله مع بت آخر لبط
وبيصرف عليها مصاريف بالهبل . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لحمدى
ينظر يسار كادر .
قطع Cut |
199 |
|
|
البرنس
: مالكش دعوة أنت خليك فى حالك . وأنت ياحسن إزى الحاج والحاجة
واحشينى قوى الإتنين .
حسن : الحمد لله .
سميحة : حسن بيقول أبويا تعبان قوى يابرنس
البرنس : إسم الله عليه سلامته ألف سلامة .
حسن : الله يسلمك .
سميحة : بقولك آيه عاوزة أنزل مصر أزوره .
البرنس : إنشاء الله لما يبقى عندنا فضى هانطب عليهم دوغرى . ماهو
البيجو تحت أمرنا . |
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لسميحة
يمين كادر والبرنس فى المنتصف وحسن يسار كادر .
قطع Cut |
200 |
|
|
حمدى
: البيجو دى بتاعتى أشترى لك عربية ياطيب . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لحمدى
قطع Cut |
201 |
|
|
البرنس
: طيب ياخويا |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up للبرنس
قطع Cut |
202 |
|
|
سميحة
: ولادك دول لازم تربيهم يابرنس . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لسميحة
قطع Cut |
203 |
|
|
البرنس
: خلى السوق والأيام تربيهم ياسميحة . ماتاكل ياحسن |
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up للبرنس
قطع Cut |
204 |
|
|
حسن
: الحمد لله تمام كده الحقيقة أنا جايلكم فى موضوع بايخ شوية بس
لازم نتكلم فيه . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لحسن
قطع Cut |
205 |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبةM
. Close up للبرنس
وسميحة ينظرا لبعضهما البعض .
قطع Cut |
206 |
|
|
|
مشهد ( 32 )
ليل / خارجى أمام محل البرنس
|
|
|
صوت خطوات حسن
|
البرنس
: كان على عينى ياحسن والله ياأبو على ده المعلم االكبير معزته
كبيرة عندى قوى . لكن فلوسى كلها فى السوق . إحنا صحيح بنكسب كويس
قوى . لكن مبلغ زى ده يضلعنى .
حسن : أنا ماقلتلكش تدفع المبلغ كله . اللى تقدر عليه شارك بيه
وأوعدك أول ما الورشة تشتغل هاأجيب لك فلوسك بنفسى . ده المعلم
سلطان يابرنس .
البرنس : المعلم سلطان علىراسى من فوق إنما العين بصيرة والإيد
متنيلة على عينها .
حسن : آه ... صحيح
البرنس : بقولك آيه ياأبو على ماتدينى مهلة أفكر يعنى .
حسن : مافيش وقت للتفكير . الورشة هايتحجز عليها , وهاتتباع فى
المزاد .
البرنس : ياراجل تتباع آيه . صلى على النبى ربنا إن شاء الله
هايسهلها . هو معقول عونى يسيب الورشة تتباع ؟. أهو عونى ده على
فكرة هو اللى كان حقه يدفع المبلغ كله . أنا سامع إن الحالة مشيت
معاه . بقولك آيه ياأبو على صلى عاالنبى ماتزعلش . ماتيجى تضرب
معايا حجرين ولاَ تاخد لك كاسين .
حسن
:
لأ خليك براحتك يا برنس .أنا ها أسبقك عا البيت .
البرنس
: طيب |
لقطة كبيرة
L . S. للمحل ويظهر حمدى
وعلى فى خلفية الكادر ويدخل كل من البرنس وحسن فى شمال الكادر
ويتحركا حتى يصبحا فى مواجهة الكاميرا ويتحركا ناحيتها . ثم يقف
البرنس ووجهه للكاميرا وحسن يمين كادر بروفيل .
يعبر حسن من وراء البرنس
ويظهر فى لقطة كبيرة من ظهره . ثم تنزل الكاميرا لأسفل
Tilt down على
مجموعة من الكراتين الفارغة .
قطع Cut
|
207 |
|
|
|
مشهد ( 33 )
ليل / داخلى غرفة النوم منزل سميحة |
|
|
صوت فتح باب
الغرفة |
سميحة
: خد ياخويا الحتتين دول لأمى والحتتين دول لكوثر والحتة
الصوف دى لأبوك والحاجات دى ليك ولمراتك وإبنك . |
لقطة كبيرة
L .S. من زاوية مرتفعةHigh
Angle ويظهر حسن نائم على السرير وتدخل سميحة من يسار كادر تجلس بجواره
قطع Cut |
208 |
|
|
حسن
: مالوش لزمة التعب ده يا سميحة .
سميحة : هو فين التعب ده . |
لقطة متوسطة
M . S. من فوق كتف
سميحة لحسن
قطع Cut |
209 |
|
|
سميحة
: حسن شيل عن دماغك , أنت صغير عاالهم ده يا خويا . |
لقطة متوسطة
M. S. من حسن لسميحة
قطع Cut |
210 |
|
|
حسن
: لو شفتى قعدة أبوكى فى البيت , هاتشيلى الهم زيي . بقى المعلم
سلطان اللى كانت كلمته تهز الحتة يحصله كده . وإحنا واقفين نتفرج
عليه , ده الواحد يدفن نفسه بالحيا أحسن . |
لقطة متوسطة قريبة
M .Close up لحسن
يعتدل وينظر يسار كادر , ثم يخفض رأسه .
قطع Cut |
211 |
|
|
سميحة
: بعد الشر عليك يا حسن بقولك آيه ماتخطف رجلك لحد أختك فوزية فى
دمياط . دا بيقولوا جوزها بقى غنى قوى . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لسميحة
يسار كادر من وجهة نظر حسن
قطع Cut |
212 |
|
|
حسن
: أنتى عارفة إنى ماليش دلال عليها دى إتجوزت وأنا صغير . أنا
ماافتكرش إنى قعدت معاها خمس مرات على بعض . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لحسن .
قطع Cut |
213 |
|
|
سميحة
: هى كده من يوم ماإتجوزت وهى قاعدة فى بيت جوزها على طول اللى
ماغضبت يوم . مع إنى فاكرة من زمان من يوم ما إتجوزته وهى بتكرهه
عمى , لكن أختك برضه مهما كان هما الإخوات بيعرفوا بعض إلا وقت
الزنقة . |
لقطة متوسطة قريبة
M .Close up لسميحة .
قطع Cut |
214 |
|
|
حسن
: ما أنتى أختى برضه وأنتى أولى تقفى جنب أبوكى أنتى نسيتى أنك
قعدتى عنده أنتى وجوزك وولادك طول سنين الهجرة بعد النكسة شاربين
واكلين نايمين . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up الكاميرا
محمولة Hand Camera لحسن بروفيل وينهض وتتابعه الكاميرا يساراً
Pan Left ويعبر
سميحة ويصبح فى الكادر بمفرده فى حجم لقطة متوسطة
M. S.
قطع Cut |
215 |
|
|
صوت حسن
: نسيتى ياسميحة... |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لسميحة من
زاوية مرتفعة High Angle من وجهة نظر حسن
قطع Cut |
216 |
|
|
حسن
: .... نسيتى إن البرنس ماكانش بيكسب قرش واحد , وكان طجول النهار
قاعد على القهوة ينعى حظه , وحتى هدوم ولادك ومصروف جوزك أبوكى
ماكانش بينساهم . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لحسن من
زاوية منخفضة Low Angle
قطع Cut |
217 |
|
|
سميحة
: مانسيتش ياحسن مانسيتش ياأخويا . بس قولى بإيدى آيه أعمله . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up من زاوية
منخفضة Low Angle من وجهة نظر حسن
قطع Cut |
218 |
|
|
حسن
: بإيدك أنك تكلمى جوزك أنتى فاكرة أنها سهلة عشان أجيلك أو أروح
لأختك التانية أو التالتة عشان أشحت منكم . أبوكى هايموت لو الورشة
إتباعت .
|
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لحسن
قطع Cut |
219 |
|
|
سميحة
: حبيبى يابا والنبى مافى حد فى الدنيا بحنيته . |
لقطة متوسطة قريبةM
. Close up لسميحة من
وجهة نظر حسن من زاوية منخفضة Low Angle
قطع Cut |
220 |
|
|
سميحة
: إسمع ياحسن . |
لقطة متوسطة قريبة
M .Close up لحسن
قطع Cut |
221 |
|
|
سميحة
: أنا هاأكلم البرنس , بس أنت بالمرة أبقى عدى على فوزية أختك . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up
قطع Cut |
222 |