وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 38 )
نهار / خارجى تراس المنزل بجوار البحر |
|
|
|
تابعى
: لكن هو مبلغ الضرايب كام ياسى حسن
حسن
: عشرين ألف جنيه بس إحنا عملنا محاولة مع الضرايب
تابعى
: أستنى ياسامى .أنت رايح فين .
سامى
: نسيت العربية فى فى دمياط .
تابعى
: هاتروح الجب تعمل آيه أقعد ياخى , أقعد على الأقل ترحب بخالك
|
لقطة كبيرة حركة بانوراميةPan
والكاميرا محمولةHand Camera تستعرض أبناء تابعى وفوزية , وفى الخلفية زوجة
أحد الأبناء تقوم بشواء اللحم .
تستقر الكاميرا على حسن يمين كادر وتابعى يسار كادر والإثنين فى
مواجهة الكاميرا . ثم تتحرك الكاميرا يساراًPan
Left لتتابع سامى الإبن
وزوجته وهما يتحركا يسار كادر وفى مقدمة الكادر تابعى يصبح
فى يمين الكادر
قطع Cut |
246 |
|
|
تابعى
: لا مؤاخذة ياحسن قطعناك فى الكلام . |
لقطة متوسطة
M . S . لحسن وأحد أبناء
تابعى يمين كادر فى الخلفية ويلتفت حسن يسار كادر .
قطع Cut |
247 |
|
|
تابعى
: إتفضل . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لتابعى
ينظر يمين كادر .
قطع Cut |
248 |
|
|
حسن
: الضرايب وافقت إن إحنا نقسط المبلغ , ندفع عشر تلاف جنيه الأول
والباقى على إقساط . |
لقطة متوسطة
M . S . لحسن وخلفه يجلس
الإبن وينظر يسار كادر وحسن ينظر يسار كادر .
قطع Cut |
249 |
|
|
تابعى
: تاكل فطير ياسى حسن ؟
فوزية
: فطير آيه ياحاج أنت ناسى أن عندك السكر .
تابعى
: على رأيك . |
لقطة كبيرة
L .S. للأسرة ومعهم حسن
من زاوية مرتفعة High Angle على شكل دائرة .
قطع Cut |
250 |
|
|
تابعى
: هى مساحة الورشة قد آيه ياسى حسن ؟ |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لتابعى ويخرج سيجارة ويشعلها
قطع Cut |
251 |
|
|
صوت فوزية
: ماكفاية سجاير ياحاج . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لحسن ينظر
يسار . ثم يلتفت يمين كادر .
قطع Cut |
252 |
|
|
فوزية
: مش الدكتور منعك عنها . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لفوزية
تنظر يسار كادر ووجهها فى مواجهة الكاميرا .
قطع Cut |
253 |
|
|
تابعى
: ملش ياحاجة دى سيجارة قبل الغدا . سيجارة ياسى حسن .
حسن
: شكراً ياحاج .
تابعى
: اصل أنا بأشرب سيجارة قبل الغدا وسيجارة بعد الغدا والسيجارة
التانية بأشربها فى الليل . ماقلتليش بقى ياحسن هى الورشة
مساحتها قد آيه ؟ |
لقطة كبيرة
L . S من وراء ظهر فوزية التى تجلس فى مواجهة حسن وتابعى
الذان يظهرا فى خلفية الكادر
وحولهما الأبناء .
قطع Cut |
254 |
|
|
حسن
: وإنت عايز تعرف مساحتها ليه ياحاج ؟ |
لقطة قريبة
Close up لحسن .
قطع Cut |
255 |
|
|
تابعى
: بسأل يعنى . أصل أنا بأفكر أعمل معرض موبيليا فى مصر والحتة
بتاعتكوا مش وحشة
حسن
: قصدك آيه ؟
تابعى
: إذا كانت الحكاية كده أشترى الورشة بتاعتكوا وأبنى مطرحها عمارة
جديدة |
لقطة قريبة
Close up لتابعى ينظر يمين
كادر
قطع Cut |
256 |
|
|
تابعى
: وتحتها معرض موبيليا .
حسن
: ومين قالك إن إحنا هانبيع الورشة . |
لقطة قريبة
Close up لحسن ينظر يسار
كادر .
قطع Cut |
257 |
|
|
تابعى
: أصل أنا سمعت إن الخلوات عندكوا بقت نار الأيام دى
الإبن
: ولاً نعملها تمليك .
تابعى
: على رأيك .
حسن
: أنا مش خابطلك المشوار ده كله عشان أبيع الورشة . لو كنت عايز
أبيع الورشة كنت بعتها فى مصر .
تابعى
: الله الله أنت مزعل نفسك كده ليه ؟
فوزية
: ماالحاج عنده حق
ياحسن
. هو أبوك عاوز ليه ؟ مايريح نفسه بقى . |
لقطة كبيرة
L .S. للأسرة من زاوية
مرتفعةHigh Angle ويجلسون فى دائرة مثل لقطة 250
قطع Cut |
258 |
|
|
حسن
: عندك حق ماانتى بقيتى ماتعرفهوش . أبوكى ياحاجة لو لسه فاكرة
مايقدرش يقعد لو قعد يموت . |
لقطة قريبةClose
up لحسن يلتفت وينظر
يمين كادر
قطع Cut |
259 |
|
|
تابعى
: ماتزعلش ياسيدى ماتزعلش . أنا مستعد يقعد فى المعرض مع جلال إبنى
أهو غاوى مصر . |
لقطة متوسطة قريبةM
. Close up لتابعى
ينظر يمين كادر
قطع Cut |
260 |
|
|
حسن
: أنت عايز المعلم سلطان يشتغل عندك ؟ |
لقطة متوسطة
M . S. لحسن فى مقدمة
الكادر جالساً ينظر يسار كادر وفى خلفية الكادر ابن تابعى
قطع Cut |
261 |
|
|
تابعى
: يشتغل عندى ده آيه ! ده إحنا أهل . |
لقطة متوسطة قريبة
M .Close up لتابعى
ينظر يمين كادر
قطع Cut
|
262 |
|
|
حسن
: أنت خليت فيها أهل ولا زفت . إسمع ياحاج بقى . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لحسن
قطع Cut |
263 |
|
|
حسن
: أنا مش جاى أشحت منك
تابعى
: آيه ياحسن دى مصالح .
حسن
: كده إذا كانت الحكاية مصالح .. |
لقطة كبيرة
L. S. للأسرة ويظهر حسن
وتابعى يسار كادر .
قطع Cut |
264 |
|
|
حسن
: .. يبقى الأول تدفع الدين اللى عليك لأبويا . |
لقطة متوسطة
M . S . لحسن .
قطع Cut |
265 |
|
|
تابعى
: دين ! لهو أنا كنت مديون لحد ! |
لقطة متوسطة قريبة
M .Close up لتابعى
ينظر يمين كادر
قطع Cut |
266 |
|
|
حسن
: آيه ! كبيرة عليك لما تكون مديون للمعلم سلطان .
تابعى
: أنا لهو مديون لحد .
حسن
: إن كنت ناسى أظن الحاجة فوزية لسه مانسيتش .
فوزية
: قصدك على آيه ياحسن . والنبى ماأنى فاكرة حاجة . |
لقطة متوسطة كبيرة
M . Close up لحسن
وخلفه سامى وزوجته . ثم تتحرك الكاميرا لليمين
Pan Right فى حركة بانورامية
وتقف أمام فوزية وتصبح فى حجم لقطة متوسطة كبيرة
M .L. S. .
قطع Cut |
267 |
|
|
حسن
: لما جريتى على أبوكى وقولتيله إن الخشب مضروب وإن جوزك قفل ورشته
ومش عارف يعيش إزاى . |
لقطة متوسطة قريبة
M .Close up لحسن ينظر
يمين كادر .
قطع Cut |
268 |
|
|
فوزية
: آه . أيام النكسة . الله مايرجعها أيام . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لفوزية
قطع Cut |
269 |
|
|
حسن
: أديكى فاكرة ياحاجة . أبوكى عمل آيه ! مد لك إيده ولاَ باع
وإشترى فيكى . ماتتكلم ياحاج |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لحسن ينظر
يمين كادر .
ثم ينظر يسار كادر
قطع Cut |
270 |
|
|
حسن
: قول ياحاج المبلغ إللى أبويا بعتهولك كان كام ؟
تابعى
: ألف جنيه
حسن
: الف جنيه من سنة 67 يساوى كام لغاية دلوقت . |
لقطقة كبيرة
L . S. للأسرة من زاوية مرتفعة High
Angle مثل لقطة
250
قطع Cut |
271 |
|
|
تابعى
: بسَ أنا كنت سالفهم منه , وأنا كنت بتاجر له فيهم وخسرا . أنت
عارف البلد اياميها كانت مضروبة . |
لقطة متوسطة قريبة
M .Close up لتابعى
قطع Cut |
272 |
|
|
حسن
: لا ماخسروش , وأبويا ماطالبش بيهم لأنهم رايحين لبنته . الخير
اللى أنت فيه ومراتك وولادك من مال أبويا ومن خيره . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لحسن يقف وتصبح الكاميرا فى زاوية منخفضة .
ويتحرك حسن يمين كادر وتبتعد الكاميرا Track
out
قطع Cut |
273 |
|
|
حسن
: من فلوس أبويا اللى دارت الأيام وعايز تشغله عندك . |
لقطة متوسطة قريبةM
. Close up من وجهة نظر حسن تخفض رأسها ثم ترفعها ثانية
فى مواجهة الكاميرا
قطع Cut |
274 |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لأحد أبناء تابعى وهو ينظر فى إتجاه
الكاميرا لأعلى
قطع Cut |
275 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M . S. لسامى وزوجته
قطع Cut |
276 |
|
|
تابعى
: شوف يابنى الحمقة بتاعتك دى مش هاتجيب نتيجة . اللى انا قلته هو
الكلام الموزون . لو كنتوا هاتبيعوا الورشة انا سداد وفلوسى على
الترابيزة . غير الكلام اللى قلته . أحسن انا هاروح أصلى قبل وضوى
ماينقضى . يا حاجة انتى صليتى
فوزية
: لا لسه والنبى ياحاج . ماتيجى تصلى ياحسن . |
لقطة كبيرة
L . S. لحسن واقف فى وسط الأسرة ويقف تابعى بجواره
. ثم يتحرك تابعى يسار كادر ويخرج منه ويلتفت حسن فى عكس
اتجاه الكاميرا
وتبتعد عنه الكاميرا للخارج Track out
قطع Cut |
277 |
دخول موسيقى
( 6 ) |
صوت الأمواج |
|
لقطة قريبة
Close up لوجه حسن من الزاوية العكسية ويظهر فى خلفية
الكادر أفراد الأسرة وهم ينصرفوا من حوله
قطع Cut |
278 |
|
|
لقطة كبيرة
L .S. للشاليه فى عمق الكادر وفى مقدمة الكادر يظهر
البحر
قطع Cut |
279 |